تکنولوژی

آموزش نصب ویندوز از روی فلش [جامع + قدم به قدم]

نصب ویندوز از روی فلش به سادگی: پرطرفدارترین روش

آموزش نصب ویندوز از روی فلش به یکی از پرطرفدارترین رو‌ش‌های نصب ویندوز تبدیل شده است. ممکن است شما به دلایل مختلفی از جمله جایگذاری هارد Ssd به جای DVDROM و …، نتوانید از روی DVD ویندوز را نصب کنید. در این حالت می‌توانید با بوتیبل کردن یک فلش و اضافه کردن یک فایل نصبی ویندوز موردنظرتان با فرمت ISO، به راحتی و با سرعت بیشتر اقدام به نصب ویندوز خود نمایید. در این مقاله با مجله جوان ایرانی همراه باشید تا به آموزش نصب ویندوز از روی فلش بپردازیم.

نصب ویندوز

برای آنکه بتوانید از یک دستگاه استفاده کنید، باید روی آن یک سیستم عامل نصب شود. سیستم عامل یک محیط نرم‌افزاری است که به کمک آن می‌توانید برای کنترل سخت‌افزار دستگاه خود اقدام کرده و یک محیط مناسب نرم‌افزاری را برای انجام کارهای مختلف با استفاده از قدرت سخت‌افزاری دستگاه خود ایجاد نمایید.

ویندوز، مجموعه‌ای از سیستم‌ عامل‌ها و برنامه‌هایی است که با عنوان OS یا یک سیستم عامل کامل شناخته می‌شود. این نوع سیستم دارای محیط گرافیکی و دستکتاپ است. ویندوز برای اولین بار توسط شرکت مایکروسافت در سال 1985 معرفی شد و جالب است بدانید که قبل از روی کار آمدن آن، افراد مختلف از داس برای تعامل با کامپیوتر خود استفاده می‌کردند. داس یک سیستم عامل بدون GUI بود که بایستی دستورات مربوط به آن در محیط CMD وارد شود.

حال که به طور مختصر با ویندوز آشنا شدید، بایستی بدانید که این سیستم‌عامل‌های شرکت مایکروسافت بایستی بر روی کامپیوتر شما نصب شود. با کمک ویندوز شما می‌توانید اقدام به وبگردی، انجام بازی‌های کامپیوتری، برنامه‌نویسی، گوش دادن به موسیقی و … نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا به روش آموزش نصب ویندوز از روی فلش بپردازیم.

 

بوتیبل کردن یعنی چه؟

از آنجایی که موضوع بحث ما، آموزش نصب ویندوز از روی فلش است، بایستی قبل از اینکه به آموزش آن بپردازیم، با موضوع بوتیبل کردن دستگاه‌ها آشنا شوید. یک دستگاه Boot، دستگاهی سخت‌افزاری است که حاوی محتوای آن فایل‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی رایانه می‌باشد. به عنوان مثال، هارد دیسک، درایو فلاپی دیسک، درایو CD-ROM، درایو DVD و درایو فلش USB همه دستگاه‌های قابل بوت محسوب می‌شوند.

رایج‌ترین دستگاه بوت یا درایو بوت هارد درایو می‌باشد. هنگامی که یک سیستم عامل (به عنوان مثال، مایکروسافت ویندوز) روی هارد دیسک نصب می‌شود، فایل‌های بوت و درایورهای مورد نیاز برای بارگیری ویندوز را در رایانه کپی می‌کند. هنگام نصب یک سیستم عامل جدید، عیب‌یابی رایانه یا راه اندازی از درایو دیگر (به عنوان مثال ، درایو CD-ROM)، با یک دیسک بوتیبل انجام می‌شود. شما می‌توانید در بایوس کامپیوتر خود، ترتیب دستگاه‌های قابل بوت را به درستی تنظیم کنید تا محتویات دیسک قابل بوت به ترتیب اولویت آن بارگذاری شود. به عبارت دیگر، بوتیبل کردن به مفهوم چیزی است که سیستم می‌تواند از طریق آن اقدام به عمل Boot نماید. عمل Boot عملی است که زمانیکه سیستم روشن می‌شود، با انجام یک تست اولیه Post، اقدام به شروع انجام دستورات از روی آدرس Master Boost Record می‌کند. حال که با مفهوم بوتیبل کردن آشنا شدید، بایستی به آموزش نصب ویندوز از روی فلش بپردازیم.

بوتیبل کردن یعنی چه؟

بوتبیل کردن فلش

درایوهای USB به دلیل سهولت استفاده و قابل حمل بودن، رواج یافته است. در حالی که اکثر مردم از آنها برای کارهای ساده مانند ذخیره سازی، پشتیبان گیری یا انتقال داده بین رایانه استفاده می‌کنند، تعداد کمی از افراد هستند که از پتانسیل کامل درایوهای فلش آگاه باشند. این کاربردها همه یک عملکرد مشترک بین آنها وجود دارد: بوت پذیری. یک درایو فلش قابل بوت به شما امکان می‌دهد رایانه را به جای هارد دیسک خود از سیستم فایل روی درایو فلش بوت کنید.

رایانه شما دارای بخش بوت در هارد دیسک است که حاوی اطلاعاتی در مورد استفاده از آن است. محتوای بوت شامل دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه اجرای سیستم عامل یا برنامه‌های دیگر است. برای اینکه بتوانیم روی درایو فلش بوت کنیم، بایستی این کار را به صورت دستی یا به کمک نرم‌ افزارهایی انجام دهید.

آموزش نصب ویندوز از روی فلش از این قسمت شروع می‌شود.

  • ابتدا بایستی فایل نصبی ویندوزی که قصد پیاده‌سازی آن را روی کامپیوتر خود دارد، دانلود کنید. آن را به حالت فایل Iso در آورید.
  • برنامه Rufus را دانلود کنید. Rufus یک برنامه برای ایجاد یک درایو با USB است که یک فایل ISO حاوی فایل نصبی ویندوز را در فلش بارگذاری می‌کند.
  • در بخش ” Device”، درایو فلش USB را انتخاب کنید.
  • در بخش ” Boot selection”، روی دکمه انتخاب در سمت راست کلیک کنید.
  • فایل ISO Windows مورد نظر خود را از محل پوشه انتخاب کنید.
  • روی دکمه Open کلیک کنید.
  • از منوی کشویی “Image option” استفاده کرده و گزینه Standard Windows installation را انتخاب کنید.
  • از منوی کشویی “Partition schema” استفاده کرده و گزینه GPT یا MBR را انتخاب کنید. توجه کنید که برای این کار، بایستی با توجه به درایوری که قرار است ویندوز را روی آن نصب کنید، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. برای این کار، دکمه WIN+X را فشار داده، روی گزینه Disk Management کلیک کنید. حال به تب Volumes رفته و عبارت روبروی Partition style را مشاهده کنید که نوع MBR یا GPT بودن درایو شما را معلوم می‌کند.
  • از منوی کشویی ” Target system” استفاده کنید و UEFI (non CSM) option را انتخاب کنید.
  • در بخش ” Under the “Show Advanced drive properties” تنظیمات پیش فرض را تغییر ندهید (مگر اینکه بدانید در حال انجام چه کاری هستید).
  • در قسمت ” Volume label”، نام درایوی را برای آن تعیین کنید.
  • در گزینه های ” File system” و ” Cluster size ” تنظیمات پیش فرض را تغییر ندهید.
  • روی دکمه نمایش advanced format options کلیک کنید.
  • گزینه Quick format را علامت بزنید.
  • گزینه the Create extended label and icon files option را تایید کنید.
  • روی دکمه Start کلیک کنید.
  • برای تأیید روی دکمه OK کلیک کنید.
  • پس از اتمام کار، روی دکمه بستن کلیک کنید.

بخش اول آموزش نصب ویندوز از روی فلش در این قسمت به پایان می‌رسد.

بوتبیل کردن فلش - مراحل نصب ویندوز از روی فلش

چگونگی آموزش نصب ویندوز از روی فلش – بخش اول

در ادامه مراحل آموزش نصب ویندوز از روی فلش داریم:

  • دستگاه USB خود را به پورت USB رایانه خود وصل کرده و رایانه را راه‌اندازی کنید. ممکن است از شما خواسته شود که کلیدی را برای راه اندازی از USB فشار دهید. این کلید بلافاصله پس از ریستارت کامپیوتر با زدن یکی از دکمه‌های F12 ,F2 , del و یا یک دکمه متناسب با لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما است.
  • در ادامه وارد مسیر نصب می‌شوید. ممکن است با آمدن عبارت “Press any key …” از شما بخواهد تا یک کلید را بزنید تا فرآیند نصب شروع شود. بنابراین یک کلید را فشار دهید.
  • در ادامه آموزش نصب ویندوز از روی فلش، وارد یک پنجره دیگر می‌شوید. منطقه زمانی، زبان و تنظیمات صفحه کلید دلخواه خود را صرفا برای نصب ویندوز انتخاب کنید. هنگامی که از سفارشی سازی این تنظیمات راضی شدید، روی Next کلیک کنید. (توجه داشته باشید که این تنظیمات در آینده پس از اتمام نصب ویندوز 10 قابل تغییر است.)
  • روی Install Now کلیک کنید و نسخه Windows مورد نظر خود را که دانلود کرده‌اید و در فلش است را انتخاب کنید. حالا روی Next کلیک کنید تا مراحل نصب آغاز شود.
  • در این پنجره بایستی نوع نصب خود را انتخاب کنید. شما می توانید گزینه Upgrade را انتخاب کنید که به شما امکان می‌دهد فایل ها، تنظیمات و برنامه‌های فعلی خود را حفظ کنید. این گزینه در آموزش نصب ویندوز از روی فلش برای زمانی است که می‌خواهید ویندوز نسخه فعلی خود را به یک نسخه بالاتر ارتقا دهید. یا با انتخاب گزینه Customize، یک نصب تمیز تازه انجام دهید. در این مثال، ما گزینه سفارشی یا Customize را برای انجام نصب جدید ویندوز انتخاب می کنیم.
  • برای نصب ویندوز و برای ذخیره فایل‌های سیستمی آن به یک پارتیشن در هارد دیسک خود نیاز دارید. معمولا درایو C یا درایوی که SSD است انتخاب می‌شود (همان درایوی که از فایل‌های مهم آن بکاپ گرفته‌اید را انتخاب کنید زیرا این درایور باید فرمت شود). شما می‌توانید یک پارتیشن موجود را انتخاب کرده و آن را پارتیشن‌بندی نیز بکنید، یا می‌توانید همه چیز را حذف کرده و پارتیشن‌های جدیدی ایجاد کنید.
    • توجه: اگر هنوز از هارد دیسک خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده اید، لازم است عملیات را متوقف کرده و از فایل‌های مهم خود در درایور پشتیبان گیری کرده و از نو شروع کنید. پس از حذف یک پارتیشن، نمی توانید اطلاعاتی را که قبلاً در آن ذخیره شده بود بازیابی کنید.
    • شما می‌توانید از یکی از پارتیشن‌های موجود در هارد دیسک خود با قالب‌بندی آن استفاده کنید یا می توانید پارتیشن‌های موجود را حذف کرده و در عوض قسمت‌های جدیدی را از تازه ایجاد کنید.
  • برخی از مراحل بعدی اختیاری است. در صورتی که قصد پارتیشن بندی را ندارید، می‌توانید از این مراحل عبور کنید و به بخش بعدی آموزش نصب ویندوز از روی فلش بروید.
  • برای حذف پارتیشن‌های موجود، هر کدام را انتخاب کرده و روی Delete و سپس OK کلیک کنید.
  • اگر همه پارتیشن‌های موجود را حذف کرده‌اید، فضای هارد دیسک شما تخصیص داده نمی‌شود و باید پارتیشن‌های جدیدی ایجاد کنید. اگر فقط یک پارتیشن موجود را قالب بندی کردید، اکنون به مرحله 7 بروید. برای ایجاد پارتیشن های جدید:
  • روی گزینه های Drive (پیشرفته) کلیک کنید.
  • اکنون روی New کلیک کنید و اندازه پارتیشن جدید خود را انتخاب کنید، سپس روی Next کلیک کنید.
  • اکنون ویندوز یک پارتیشن جدید برای ذخیره فایل‌های سیستم ایجاد می‌کند. برای پذیرش روی OK کلیک کنید.
  • اگر می خواهید پارتیشن بیشتری ایجاد کنید ، این روند را تکرار کنید.
  • پس از اتمام ایجاد همه پارتیشن‌های مورد نظر خود، هر کدام را فرمت کنید به جز پارتیشنی که می‌خواهید فایل‌های سیستم ویندوز خود را در آن ذخیره کنید. پارتیشن‌ها را یکی یکی انتخاب کرده و روی Format و سپس OK هنگامی که از شما خواسته شد، کلیک کنید.

آموزش نصب ویندوز از روی فلش

 

آموزش نصب ویندوز 11 به همراه تنظیمات اولیه و ویژگی‌های آن را در این مقاله مطالعه کنید:

آموزش نصب ویندوز 11

آموزش نصب ویندوز از روی فلش – بخش دوم

  • حالا پارتیشنی را که می‌خواهید ویندوز را در آن نصب کنید انتخاب کرده و روی Next کلیک کنید. نصب ویندوز 10 آغاز می‌شود.
  • ممکن است رایانه شما در طول این فرآیند چند بار راه‌اندازی مجدد شود. این طبیعی است. پس از اتمام نصب، رایانه شما برای آخرین بار به طور خودکار راه‌اندازی مجدد می‌شود. هنگامی که برای اولین بار دوباره راه‌اندازی می‌شود، می‌توانید بیشتر تنظیمات خود را انتخاب کنید یا از تنظیمات سریع توصیه شده توسط مایکروسافت استفاده کنید.
  • در نهایت، شما می‌توانید وارد اکانت مایکروسافت خود شوید. این مرحله اختیاری است. اگر نمی‌خواهید با حساب Microsoft خود وارد سیستم شوید، روی گزینه Skip کلیک کنید تا از این مرحله عبور کنید.
  • حال باید یک یک حساب کاربری در کامیپوتر خود ایجاد کنید.
  • مراحل آموزش نصب ویندوز از روی فلش در این قسمت به پایان می‌رسد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا