آشپزی و خانه داری

تمیز کردن ظروف: از بین بردن لکه های آن بسیار سریع

لکه های ظروف را با چند تکنیک ساده از بین ببرید

برای از بین بردن لکه ظروف از چند تکنیک ساده می‌توان استفاده کرد. در ادامه این مقاله از جوان ایرانی حلال‌های مختلف را برای شما معرفی کرده و به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید از شر لکه‌ها خلاص شوید. اما دقت کنید نحوه برداشتن لکه بستگی به نوع ظرف موردنظر شما دارد.

 

پیشگیری از لکه‌دار شدن ظروف

برای اینکه ظروف شما لکه‌دار نشود، باید از خراش دادن و هرگونه خط خطی کردن آن اجتناب کنید. زیرا اگر در ظروف خش ایجاد کنید، مواد غذایی و نوشیدنی به آن نفوذ پیدا کرده و در روی آن‌ها لکه ایجاد می‌شود.

اجتناب از گرم کردن سریع

به همین منظور در مورد ظروف سرامیکی خیلی احتیاط کنید که آن را فورا داغ نکنید، ابتدا روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید تا کم کم گرم شود‌‌. اگر شما در ظروف سرامیکی، تغییرات ناگهانی ایجاد کنید، درنتیجه در سطح آن شکستگی‌هایی ایجاد شده و باعث لکه‌دار شدن آن خواهید شد.

همچنین پس‌ازاینکه غذا را مصرف کردید، ظروف را سریعاً بشویید. این مورد باعث می‌شود که مواد غذایی از روی آن‌ها سریع از بین برود. به‌عنوان‌مثال اگر از قهوه و چای مصرف می‌کنید، حتماً باید ظرف یا لیوان آن را بشویید. در این صورت به پاک کردن لکه‌ها کمک بسیاری می‌کنید.

شستشوی ظرف‌ها با آب داغ

همچنین برای اینکه از ایجاد لک‌ها پیشگیری کنید، بهتر است که ظرف‌ها را با آب داغ بشویید. زیرا آب سرد چربی یا ذرات مواد غذایی را از بین نمی‌برد.

استفاده از مواد شوینده

برای اینکه لکه‌ها روی ظروف شیشه‌ای و یا هر ظرف دیگری باقی نماند، از مقدار مناسبی مواد شوینده استفاده کنید. در این صورت باعث پیشگیری از ایجاد لکه خواهید شد.

 

روش‌های از بین بردن لکه ظروف

برخی از لکه‌ها آن‌قدر عمیق هستند که با آب و مواد شوینده‌ی معمولی از بین نمی‌روند. در این صورت شما ابتدا باید مواد دیگر باقی مانده در ظروف را پاک کنید تا لکه‌ها مشخص شوند‌‌. سپس از حلال‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند استفاده کنید.

استفاده از خمیر جوش شیرین

جوش شیرین یکی از گزینه‌های بسیار مناسبی است که برای از بین بردن لکه‌های ظروف بسیار مناسب است.‌ درواقع نسبت به حلال‌های دیگر کم ضررتر است، فقط باید طرز استفاده از آن را بلد باشید.

جوش شیرین را می‌توانید با آب و یا سرکه سیب مخلوط کنید تا خمیر چسبنده به دست آید. سپس با یک دستمال تمیز، لکه‌ها را با این خمیر بپوشانید و سپس ظروف خود را بشویید.

به جای سرکه سیب می‌توانید از آب‌لیمو استفاده کنید، لیمو نیز یک حلال خفیف محسوب می‌شود. اگر دیدید لک‌ها پاک نشدند، شاید نیاز باشد که مدت‌زمان بیشتری با محلول جوش شیرین در تماس باشند‌. یک تا دو ساعت اجازه دهید تا لکه‌ها با این حلال غوطه‌ور باشند.

اگر لکه‌ها با جوش شیرین و سرکه از بین نرفتند، مجدد تکرار کرده و دوباره در این محلول قرار دهید. اگر مؤثر نبود نیاز است که از حلال‌های قوی‌تر استفاده کنید.

اگر قصد دارید از حلال‌های شیمیایی استفاده کنید، قبل از هرگونه شستشو، دستور روی آن را بخوانید. به دلیل اینکه تمیزکننده‌هایی که در بازار وجود دارند برای تمام ظروف مناسب نیستند، باید قبل از خرید نوع ظروف خود را به فروشنده اعلام کنید.

تمیز کردن ظروف سرامیکی

اگر ظروف شما چینی لعابی یا سرامیک است، نباید از سفیدکننده‌های حاوی کلر استفاده کنید، زیرا باعث خرابی ظروف شما می‌شود. سفیدکننده‌های اکسیژن‌دار که به‌طور اغلب برای لباسشویی استفاده می‌شود را می‌توان برای تمیز کردن ظروف سرامیکی به کار برد. این نوع ظروف را در آب داغ مخلوط کنید و اجازه دهید تا در هوای محیط خنک شود. سپس ظروف را داخل آن قرار دهید و در آب خیس کنید، در این صورت لکه‌های قدیمی نیز از ظروف سرامیکی از بین خواهند رفت. همچنین محلول پراکسید هیدروژن که در داروخانه‌ها موجود است، می‌تواند برای ظروف سرامیکی مناسب باشد.

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی را در این مقاله مشاهده کنید:

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی

از بین بردن لکه‌های ظروف پلاستیکی

برای اینکه لکه‌های ظروف پلاستیکی را از بین ببرید، ابتدا باید این ظرف‌ها را شسته و خشک کنید. سپس توسط روش‌هایی که در ادامه این مقاله از جوان ایرانی بیان می‌شود، لکه‌های این نوع ظروف را از بین ببرید.

ابتدا به مدت حداقل ۲ ساعت در آفتاب قرار دهید. در اکثر مواقع لکه‌های ظروف پلاستیکی با قرارگیری در معرض آفتاب از بین می‌رود. اما اگر پس از چند ساعت لکه‌ها برداشته نشد، می‌توانید از محلول جوش شیرین و سرکه که قبلاً برای شما توضیح دادیم، استفاده کنید. اما فراموش نکنید که به جای جوش شیرین و سرکه از نمک و آب‌لیمو هم می‌توانید استفاده کنید.

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن ظروف پلاستیکی این است که به بخش‌های لکه‌دار الکل بزنید. همچنین می‌توانید از داروخانه‌ها قرص ضدعفونی تهیه کرده و این نوع ظروف را با آن ضدعفونی کنید.

 

از بین لکه‌های ظروف تفلون

اگر بر روی ظروف تفلون به دلیل سوختگی، لک ایجاد شد، باید پس از طبخ غذا صبر کنید تا ظرف تفلون کاملاً سرد شود، سپس رو ته‌مانده‌ای که سوخته شده، مقداری جوش شیرین بریزید و با آب مخلوط کنید تا یک حالت خمیری شکل بگیرد. یک شب در این مخلوط قرار دهید‌.

پس از این مرحله، با اسکاج و مایع ظرف‌شویی ظرف را کاملاً تمیز بشویید و سپس با دستمال نرم آن را خشک کنید‌. به‌طورکلی هنگامی‌که قصد دارید ظروف تفلون را در میان بقیه ظروف قرار دهید با دستمال نرم خوب خشک کنید، زیرا ظروف دیگر باعث خرابی و خش این نوع ظروف می‌شود.

همچنین اگر غذا کاملاً به کف قابلمه چسبیده، هرگز سعی نکنید توسط قاشق یا هر وسیله دیگری آن را جدا کنید. بلکه در درون ظرف مقداری آب داغ به همراه نمک بریزید و کمی صبر کنید، مواد سوخته شده جدا می‌شود، اما اگر جدا نشد می‌توانید قابلمه را با مقداری سرکه به جوش آورید تا کاملاً جدا شود.

طرز تهیه چندین اسموتی رژیمی برای لاغری را در این مقاله مطالعه کنید:

طرز تهیه اسموتی برای لاغری

از بین بردن لکه‌های ظروف استیل

هرچند قابلمه‌ها و ظروف استیل بسیار باکیفیت هستند، اگر از آن‌ها استفاده درست به عمل آورید، درخشندگی آشپزخانه شما چندین برابر می‌شود. اما دقت کنید که اگر در این نوع ظروف غذا درست کنید در صورتیکه بدون روکش باشند، ترکیبات فلزی سمی وارد غذا می‌شود. درواقع هنگام پخت‌وپز، ظروف استیل کروم و نیکل را وارد غذا می‌کنند که در آینده باعث افزایش احتمال سرطان ریه در شما خواهد شد. بنابراین نه‌تنها از آشپزی در ظروف استیل پرهیز کنید، بلکه غذای اسیدی مانند لیموترش، گوجه و این‌گونه موارد را در این ظروف قرار ندهید.

حال اگر ظروف استیل دچار هرگونه لک شد، با روش‌هایی که در ادامه خلاصه‌وار بیان می‌شود آن‌ها را تمیز کنید.

  • مخلوط جوش شیرین و سرکه
  • روغن لیمو
  • روغن زیتون
  • روزنامه
  • خمیردندان
  • نمک و لیمو
  • سس گوجه‌فرنگی
  • استفاده از آرد
  • شیشه شوی

هرکدام از موارد فوق را می‌توان به‌صورت جداگانه روی ظروف استیل قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید، سپس آن را به‌خوبی آبکشی و خشک کنید.

 

 سخن پایانی

همان‌طور که در این مقاله مشاهده کردید، از بین بردن لکه‌های ظروف برای هر ظرفی تفاوت دارد. بنابراین حتماً به جنس ظرف خود دقت کنید، سپس شروع به پاک کردن آن کنید. هرگونه سؤال و یا پیشنهادی دارید، می‌توانید در انتهای مقاله بخش دیدگاه نظر خود را ثبت کنید. همچنین اگر تجربه‌ای در خصوص از بین بردن لکه‌های ظروف دارید، خوشحال می‌شویم که با ما و سایر مخاطبین مجله جوان ایرانی در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا