بهداشت و سلامت

بلغم چیست؟ مشخصات افراد بلغمی + راه درمان

دم، صفرا بلغم و سودا چهار نوع خلط موجود در بدن ما هستند که هر یک خصایص مخصوص به خود را دارند و بر اساس آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی را برای افراد به ارمغان می‌آورند. اما بهتر است بدانید که در بدن انسان گاهی یک خلط بیشتر از حد طبیعی خود شروع به فعالیت می‌کند و صفات خود را بیشتر از سایر خلط‌های دیگر به نمایش می‌گذارد؛ در این صورت می‌گوییم آن خلط غلبه نموده است. غلبه خلط چندان مفید نیست و درهر دسته‌ای که باشد ممکن است مشکلاتی را برای فرد به دنبال داشته باشد. اما آیا میدانید بلغم چیست و یا به عبارتی غلبه خلط بلغم چیست؟ همراه ما باشید تا غلبه بلغم و نشانه‌هایی که با خود به همراه دارد را بشناسیم.

بلغم چیست؟ مشخصات افراد بلغمی + راه درمان


بلغم چیست؟
برای پاسخ به سوال بلغم چیست؟ باید گفت، بلغم یکی از اخلاط چهارگانه است که به عنوان مایعی لزج و سفید شناخته می‌شود و مربوط به سیستم لنفاوی یا سیستم ایمنی است. بلغم طبعی سرد و تر دارد و دقیقا حالتی مشابه با فصل زمستان را به دنبال دارد. بلغم در واقع قسمت غلیظ و لزج خون می‌باشد و مزه شیرینی را به همراه دارد. البته این مزه بسیار کم است و در مواردی به بی‌مزگی شبیه است. در واقع بلغم جایگزین خون است و جایگاه مشصی را در بدن ندارد. در واقع هر کجایی از بدن که خون کم باشد بلغم با حرارت پخش می‌شود و وظایفی شبیه وظایف خون را پیش می‌برد. حالا که دریافتید بلغم چیست بهتر است با علائم آن نیز آشنا شوید.


بلغم چیست و مشخصات بلغمی ها چیست؟
اما آیا تا کنون با افرادی که دچار غلبه بر بلغم هستند رو به رو شده‌اید؟ آیا اصلا علائم غلبه بلغم را می‌دانید؟ اگر بخواهیم مشخصات افراد بلغمی را شرح دهیم در واقع ناچاریم همان عنوان بلغم چیست و چه علائمی دارد را شرح دهیم. پیش از هر چیز لازم است بدانید که ميزان بلغم در انسان سالم حدود یک درصد است که به علت سبکی نسبت به سایر خلط‌ها در نخستین خونگیری‌ها از فرد خود را نشان می‌دهد. اگر بخواهیم به طور واضح‌تری بیان کنیم که علائم بلغم چیست و این افراد چه نشانه‌هایی را به دنبال دارند باید بگوییم که بلغم به دلیل طبع سرد و تری که با خود به همراه دارد رنگ پوستی روشن، بور و یا چه بسا پوست سفید و موهای بور یا سفید را برای دارندگان خود رقم می‌زند.  

در بدن انسان پوست و مو بهترین و راحت‌ترین راه براي شناخت مزاج افراد است و در افرادی با نشانه غلبه بلغم موها روشن و نازک(لخت) می‌شود. همچنین این افراد بر خلاف سایر خلط‌های دیگر دچار چاقی شکمی و قدری هم چاقی از ناحیه پهلو می‌باشند و بیشتر اندامی شبیه گلابی دارند. نفخ معده و سردي سر دل یکی دیگر از نشانه‌ها و علایم غلبه بلغم است که موجب رنجش و ناراحتی مقطعی فرد می‌شود. در این میان تعدادی علائم شایع نیز وجود دارند که طب سنتی نیز آن‌ها را تایید می‌کند. این علائم عبارت‌اند از:

  • جاری شدن آب از دهان در خواب
  • سستی و ضعف
  • دفع ادرار با فشار زیاد
  • ریزش مو زودتر از زمان مقرر
  • پوست شل و آبدار
  • زود سفید شدن موها
  • و…

غلبه بلغم در بدن چه تاثیر و عوارضی دارد؟

همان‌طور که دانستید بلغم چیست باید این را هم بدانید که وجود غلبه بلغم در بدن عوارض بیشماری برای هر یک از بخش‌های بدن دارد. به عبارتی بلغم تنها نقطه مشخصی از بدن را با خود درگیر نمی‌کند، بلکه در اندام‌های مختلف بدن تاثیر متفاوتی از خود به جای می‌گذارد.

  • چنانچه بلغم در چشم فرد به بلور تبدیل شود، قادر است کم بینایی را برای فرد به دنبال داشته باشد. همچنین علاوه بر تاثیر بر سیستم بینایی قادر است بر حس بویایی فرد نیز تاثیر منفی گذارد.
  • همچنین وجود بلغم بر روی پوست می‌تواند بیماری برص را برای فرد به دنبال داشته باشد. از این‌رو جلوگیری از غلبه بلغم خصوصا بر روی پوست اهمیت زیادی دارد.
  • از دیگر عوارض بلغم وجود دردهای مقطعی در کمر، پا، سر و زانو فرد است. از آنجایی که بلغم به صورت خلطی در خون است تمامی این دردها به صورت مقطعی فرد را گرفتار می‌کنند.  
  • چنانچه بلغم در روده‌ها رشد خود را ادامه دهد منجر به دفع بی‌اختیار می‌شود. اگرچه این حالت بیشتر در افراد مسن و در سنین پیری پیش می‌آید اما با سردی مثانه توسط بلغم ممکن است در قشر جوان نیز دیده شود.
  • با تجمع بیش از اندازع بلغم در مفاصل ورم و در نتیجه آرتروز رخ می‌دهد. به عنوان مثال آرتروز گردن که با ورم همراه است و معمولا در سن ۳۵ سالگی بروز می‌کند.
  • همان طور که در عنوان بلغم چیست؟ گفته شد، وجود بلغم در سیستم گوارشی نیز منجر به زیاد شدن اشتها و پرخوری در فرد می‌شود. این مسئله بزرگ شدن شکم و پهلوها را نیز به دنبال دارد. همچنین وجود سردی در معده خود را به صورت آروغ زدن، دیر هضم کردن غذا، بعد نفخ شکم و نهایتا استفراغ نشان می‌دهد.
  • از دیگر عوارض و خطرات وجود بلغم در افراد آن است که این خلط می‌تواند نواحی مغزی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و پس از مدتی فرد را دچار الزایمر، حواس پرتی و… کند.

غذا‌های مضر برای بلغمی مزاج‌ها

حالا که متوجه شدید بلغم چیست و خود را با چه علائمی نشان می‌دهد بهتر است با تعدادی از غذاها و خوراکی‌هایی که برای افراد دارای این طبع مضر است آشنا شوید. لبنیات، سرکه، ترشی و لیته، سیب زمینی، عدس، قارچ، گوشت گاو و گوساله، گوشت سفید چای، قهوه، نسکافه، نوشابه، برنج، سوسیس و کالباس و به عبارتی تمامی غذاهایی که دارای طبع سرد هستند و یا در آن‌ها از موادر نگهدارنده استفاده می‌شود برای افراد با غلبه بلغم مضر هستند.

غذا‌های مفید برای بلغمی مزاج‌ها

همچنین برای کاهش عوارض غلبه بلغم می‌توان مصرف گوشت (شتر، گوسفند نر، کبوتر، گنجشک)، ادویه‌جات (مثل هل، دارچین، زنجبیل در حد متعادل, زیره، زعفران، زنیان، سیر، موسیر و خردل) و یا به عبارتی تمامی خوراکی‌هایی که دارای طبع گرم است را افزایش داد. در واقع تنها چیزی که می‌تواند به رفع بلغم بدن  منجر شود استفاده از مواد غذایی با طبع گرم است. همچنین لازم است افراد در فصل زمستان از خوردن غذاهای سرد پرهیز بیشتری داشته باشند.

درمان غلبه بلغم و راه های رفع بلغم بدن در طب سنتی

همان‌طور که گفته شد، بلغم جای مشخصی در بدن ندارد که بتوان از طریق عمل جراحی و یا آمپول و دارو آن را از بین برد. از آنجایی که امروزه اکثر غذاهای ایرانی دارای طبعی سرد است، بیشتر افراد در معرض غلبه بلغم قرار دارند. اما حالا سوال این است که برای درمان بلغم چه کنیم؟

پس از این که دریافتید بلغم چیست؟پیدا کردن راهی برای درمان در اولویت است. بهترین راه برای رفع غلبه بلغم استفاده از مواد غذایی و خوراکی‌هایی است که دارای طبع گرم می‌باشند. به عبارتی هر چه بیشتر از مواد غذایی با طبع گرم استفاده کنید، زودتر می‌توانید خود را از بلغم نجات دهید. همچنین اگر حس می‌کنید میزان بلغم خون شما زیاد است سعی کنید در اسرع وقت به پزشک طب سنتی برای درمان غلبه بلغم مراجعه کنید.

بلغم چیست؟ مشخصات افراد بلغمی + راه درمان

طبایع

یکی از سایت‌های طب سنتی مطرح که می‌تواند شما را در زمینه‌های گوناگون از جمله غلبه بلغم و این که بلغم چیست آگاه کند، سایت طبایع است. این سایت در پی آن است که با ارائه اطلاعات گوناگون راهکارهای درمانی بیماری‌های مختلف بر اساس طب سنتی بیان کند. شما می‌توانید با استفاده از این سایت در خصوص این که غلبه بلغم چیست و علائم بلغمی ها

)، راه های غلبه بر بلغم چه هستند و…  نکاتی را مطالعه کنید. در نظر داشته باشید که مقالات این سایت در خصوص بلغم و درمان طبع بلغمی بسیار مفید است. پس استفاده از مطالب این سایت را از دست ندهید!

جمع بندی

در این نوشتار در خصوص این که بلغم چیست و علائم بلغم چیست نکاتی را بیان کردیم. با استفاده از این مقاله شما می‌توانید افراد بلغمی را تشخیص دهید و بدانید که نشانه غلبه بلغم چیست. همچنین مرجع کامل و مستندی تحت عنوان سایت طب سنتی طبایع معرفی شد که با استفاده از اطلاعات این سایت می‌توانید آگاهی خود را در خصوص این که بلغم چیست و درمان طبع بلغمی چگونه است بالا ببرید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا