بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

علائم بیماری التهابی لگن یا PID [تشخیص + درمان آن]

بیماری التهابی لگن چیست؟ آیا قابل درمان است؟

بیماری التهابی لگن چیست؟ احتمالاً این سوال در ذهن شما شکل گرفته و بنابراین تصمیم به تحقیق در مورد آن گرفته‌اید. بیماری التهابی لگن یا PID یک نوع عفونت مقاربتی است که در اکثر خانم‌ها هیچ‌گونه علامتی ندارد. این بیماری در اکثر اوقات زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌های مقاربتی واژن به لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها گسترش پیدا می‌کند. درواقع عفونت از دهانه رحم به رحم و اطراف آن منتقل‌شده که گاهی به لگن نیز سرایت می‌کند. عموماً خانم‌ها زمانی که دچار درد مزمن لگنی شده و یا برای بارداری آن‌ها مشکلی ایجاد شود، متوجه ایجاد این نوع عفونت می‌شوند. شما ممکن است پس از شنیدن اینکه مبتلا به PID هستید کمی دچار استرس شوید، ولی توصیه گروه پزشکی جوان ایرانی این است که آرامش خود را حفظ کرده زیرا این بیماری درمان دارد که در ادامه‌ی این بخش، روش‌های درمانی را به همراه علائم، علت و چگونگی تشخیص آن بیان می‌کنیم تا شما عزیزان کاملاً با این بیماری آشنا شوید.

علائم بیماری التهابی لگن

  • درد در زیر شکم و لگن از خفیف تا شدید
  • ترشحات غیرطبیعی با بوی نامطبوع از واژن
  • خونریزی غیرطبیعی رحم بین دوره‌های قاعدگی یا در حین مقاربت
  • تب که گاهی ممکن است با لرز همراه باشد
  • ادرار بسیار دردناک که ممکن است مکرر باشد
  • احساس سوزش هنگام ادرار

علت بیماری PID

باکتری‌های زیادی باعث ایجاد PID می‌شوند اما عفونت سوزاک و یا کلامیدیا که توسط رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد می‌شود بسیار شایع است.

درواقع شایع‌ترین دلایل ایجاد بیماری PID در اغلب موارد کلامیدیا، سوزاک و عفونت‌های باکتریایی مقاربتی است. به همین دلیل پزشک در مراحل اولیه بیماری جهت تشخیص ابتدا شما را از نظر بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا آزمایش می‌کند. برای تشخیص این بیماری گاهی پزشک ممکن است از روش لاپاروسکوپی استفاده کند تا اندام‌های تناسلی شما را به‌دقت بررسی کند‌.

البته ذکر این نکته قابل‌توجه است که طبق تحقیقات انجام شده، برخی از افراد بدون داشتن بیماری‌های مقاربتی مبتلا به PID شده‌اند.

عملی که اخیراً روی رحم انجام‌شده و همچنین سقط جنین نیز ممکن است باعث ایجاد این نوع بیماری مقاربتی شود.

عوامل خطر التهاب لگن

  • زنان فعال در رابطه جنسی با سن کمتر از ۲۵ سال
  • داشتن شریک‌های جنسی متعدد
  • اگر شریک جنسی خود را عوض کنید احتمال ابتلا به PID زیاد است
  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده و بدون کاندوم
  • داشتن سابقه عفونت‌های مقاربتی و یا بیماری التهابی لگن
  • اگر عفونت به خون شما برسد ممکن است باعث خطر بیشتری شود و حتی تهدیدکننده زندگی باشد.
  • اگر به‌تازگی دستگاه IUD داخل رحم گذاشته‌اید احتمال ابتلا به بیماری التهابی لگن افزایش پیدا می‌کنند.
  • اگر شریک جنسی شما تحت درمان قرار نگیرد و آزمایش‌های لازم را انجام ندهد امکان عود مجدد بیماری هست.

۴ عوارض بیماری التهابی لگن

اگر PID را سریع تشخیص ندهید و درمان نکنید باعث عوارض شدیدی می‌شود که در ادامه بررسی می‌کنیم:

۱. حاملگی خارج از رحمی

شما باید بدانید که PID بافت اسکار در لوله‌های فالوپ رحم ایجاد می‌کند که این بافت اجازه عبور تخمک بارورشده را از طریق لوله‌های فالوپ نمی‌دهد. به این دلیل تخمک در لوله‌های فالوپ مانده و حاملگی خارج از رحم رخ می‌دهد که حتی ممکن است فرد خونریزی زیادی داشته و نیاز به مراقبت‌های پزشکی داشته باشد.

۲. ناباروری (ناتوانی در باردار شدن)

تأخیر در درمان بیماری التهابی لگن باعث ایجاد ناباروری می‌شود و هرچقدر بیشتر درگیر PID شده باشید امکان ناتوانی در بارداری در شما بیشتر می‌شود.

۳. درد مزمن لگن

به‌خصوص در هنگام مقاربت و تخمک‌گذاری به دلیل جای زخم در لوله‌های فالوپ ممکن است درد زیادی داشته باشید که این درد شاید حتی سال‌ها طول بکشد. همچنین ممکن است در ناحیه لگن درد زیادی داشته که از بین نرود و گاهی نیاز به اورژانس پزشکی داشته باشید.

۴. آبسه لوله تخمدان

گاهی بیماری التهابی لگن باعث می‌شود در دستگاه تناسلی شما آبسه ایجاد شود که این نوع آبسه اگر درمان نشود تبدیل به عفونت شدید خواهد شد.

پیشگیری از عفونت لگنی

بسیار واضح است که نداشتن هرگونه رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی باعث جلوگیری از PID می‌شود، ولی اگر نیاز به برقراری رابطه جنسی دارید، ادامه این مقاله از جوان ایرانی را از دست ندهید.

♦ دقت داشته باشید در هر بار رابطه جنسی حتماً از کاندوم استفاده کنید‌. حتی اگر قرص‌های ضدبارداری را مصرف می‌کنید بازهم استفاده از کاندوم را فراموش نکنید. در مقاله‌ای جدا در همین سایت در مورد انواع کاندوم توضیحات تکمیلی داده‌شده که می‌توانید به آن مراجعه کنید: انواع کاندوم و مزایای آن

♦  تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید تا جایی که فقط با یک نفر رابطه داشته باشید. قبل از رابطه جنسی حتماً آزمایش دهید تا از سلامت جنسی همدیگر مطمئن شوید.

♦ آزمایش‌ها و غربالگری‌های زنانه را به‌طور مرتب انجام دهید. گاهی از اوقات ممکن است عفونت‌های دهانه رحم سریع تشخیص داده‌شده و درمان شود و مانع گسترش این نوع عفونت‌ها به اندام‌های تناسلی شود.

♦ دقت داشته باشید از دوش واژینال استفاده نکنید زیرا شستشوی واژن با دوش باعث رشد باکتری‌های ایجادکننده بیماری PID می‌شود و تعادل تعداد باکتری‌های خوب و بد را در واژن به هم می‌زند.

 

علائم + روشهای درمانی بیماری سوزاک را در این مقاله مطالعه کنید:

بیماری سوزاک چیست؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دچار علائم زیر شدید حتماً نزد پزشک بروید:

  • درد بسیار شدید در زیر شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب بالاتر از ۳۸.۳ درجه سانتیگراد
  • ترشحات غیرطبیعی واژن

اگر هرکدام از این علائم را داشتید فوراً به پزشک مراجعه کنید. درمان به‌موقع و سریع می‌تواند تا حد زیادی از PID پیشگیری کند. پزشک آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

آزمایش‌های لازم برای تشخیص PID

زمانی که شما به پزشک مراجعه می‌کنید و پزشک تشخیص می‌دهد که شما مشکوک به بیماری التهابی لگن هستید ازمایشات لازم را تجویز می‌کند‌‌. برای این منظور یک نمونه کوچک یا سواب از ترشحات دهانه رحم یا مجرای ادرار گرفته می‌شود. اگر پزشک از طریق این آزمایش‌ها نتواند تشخیص بدهد و هیچ نوع باکتری وجود نداشته باشد، پزشک آزمایش خون و یا اسکن‌های لازم را تجویز می‌کند.

همچنین برای تشخیص PID ممکن است از روش لاپاراسکوپی استفاده شود تا پزشک بتواند در حالیکه شما بیهوش هستید داخل شکم و رحم شما را به‌طور کامل مشاهده کند‌.

سؤالات مهم در هنگام مراجعه

دقت کنید قبل از مراجعه به پزشک حتماً علائم خود را به همراه داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید در یک دفترچه یادداشت کنید تا فراموش نکنید.

سؤالاتی که باید از پزشک بپرسید:

  • چه نوع آزماش‌هایی باید انجام دهم؟
  • آیا بیماری التهابی لگن یک بیماری مقاربتی است؟
  • آیا برای داروهایی که تجویز کردید درمان جایگزین وجود دارد؟
  • آیا امکان درمان خانگی وجود دارد؟
  • آیا باز هم باید به شما مراجعه کنم؟
  • آیا این بیماری بر بارداری من تأثیر دارد؟

سؤالاتی که پزشک ممکن است بپرسد:

  • آیا تنها با یک شریک رابطه دارید یا بیشتر؟
  • آیا در هر رابطه جنسی از کاندوم استفاده می‌کنید؟
  • چه نوع علائمی دارید و آیا شدید است؟
  • اولین علائم شما چه زمانی بود؟

 

علائم + روش‌های درمان بیماری کلامیدیا را در این مقاله مطالعه کنید:

بیماری کلامیدیا چیست؟

درمان بیماری التهابی لگن

این نکته بسیار مهم است که شما باید PID را به‌موقع تشخیص دهید و برای درمان آن به‌هیچ‌وجه سهل‌انگاری نکنید، زیرا در این صورت عوارض ناشی از این بیماری بیشتر می‌شود. سوزاک و کلامیدیای درمان‌نشده ممکن است باعث ایجاد بیماری التهابی لگن شود.

دقت کنید حتی اگر علائم شما از بین رفته است، خود و همسرتان دوره درمانی که پزشک تجویز کرده را کامل کنید.

در نظر داشته باشید اگر قبلاً مبتلا به بیماری التهابی لگن شده‌اید احتمال اینکه دوباره به این بیماری مبتلا شوید بیشتر است.

برای درمان بیماری التهابی لگن پزشک عموماً آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. معمولاً بعد از ۲ هفته بعد از شروع درمان، بهبودیافته و درمان می‌شوید ولی اگر بعد از پایان دوره آنتی‌بیوتیک علائم شما از بین نرفت مجدداً نزد پزشک بروید. شاید پزشک تشخیص بدهد که باید در بیمارستان بستری شوید، علت بستری شدن این است که آزمایش‌های بیشتری نیاز است تا علت بیماری شما مشخص شود.

اگر باردار هستید حتماً به پزشک اطلاع دهید، چون ممکن است نوع آنتی‌بیوتیک شما تفاوت داشته باشد.

جراحی در PID بسیار نادر است ولی گاهی ممکن است بسته به شرایط شما پزشک جراحی را تجویز کند. مثلاً اگر نسبت به درمان با آنتی‌بیوتیک مقاومت نشان دهید و یا یک آبسه پاره شود ممکن است نیاز به جراحی باشد.

خلاصه:

اگر شما مبتلا به بیماری التهابی لگن و یا هر بیماری مقاربتی شده‌اید شریک جنسی شما نیز باید به پزشک مراجعه کند و مراحل تشخیص و درمان را طی کند. اگر PID را درمان نکنید خطر افزایش زایمان زودرس همچنین سقط جنین و یا مرده زایی بیشتر  می‌شود. بنابراین به محض دیدن علائم به پزشک مراجعه کرده و بعد از تشخیص و اینکه مطمئن شدید به التهاب لگن مبتلا هستید، باید تحت درمان قرار بگیرید‌.

هرگونه نظر، پیشنهاد و یا تجربه‌ای در خصوص این بیماری دارید در بخش نظرات انتهای مقاله ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا