کسب و کار

افزایش سلامت روان در دورکاری + مزایا و معایب آن

چگونه در دوران دورکاری سلامت روان خود را حفظ کنیم؟

لیست مطالب این مقاله

ازآنجایی‌که افراد حرفه‌ای هرروز بخش زیادی از زمان خود را صرف کار مفید می‌کنند، بنابراین ترجیح می‌دهند که دورکاری کرده و از رفت و آمد به دفتر و یا شرکت خلاص شوند. در این بخش از جوان ایرانی به نحوه تقویت سلامت روان در دوران دورکاری و همچنین مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

 

تقویت سلامت روان در دوران دورکاری

آنچه در کارهای ریموت اهمیت دارد، این است که کارمندان باید مراقب سلامت روان خودشان باشند که در این بخش به نحوه تقویت آن می‌پردازیم.

ارتباط مناسب مدیر با کارمندان

همان‌طور که می‌دانید سلامت روان دقیقاً به اندازه سلامت جسمانی بسیار مهم است. مدیران باید در این مورد استراتژی‌هایی را در نظر بگیرند. به ویژه مدیران باید برای کارمندانی که نگران امنیت شغلی خودشان هستند، یادداشت‌های را برای تقویت سلامت روان آن‌ها نوشته و آنلاین با کارمندان به اشتراک بگذارند.

افزایش فعالیت بدنی در طول روز

ازآنجایی‌که ورزش فواید بسیار زیادی برای جسم و روان افراد دارد، درنتیجه مدیران باید تیم خود را تشویق کنند تا برای ورزش و فعالیت‌های بدنی وقت بگذارند. حتی اگر تمرین‌های ورزشی آن‌ها و یا زمان پیاده‌روی با جلسات آنلاین تداخل داشته باشد، پرسنل و مدیران می‌توانند با همدیگر هماهنگ کرده جلسه را کنسل کنند تا افراد تیم به ورزش خود برسند. سپس در موقعیت مناسب جلسه کاری تشکیل دهند. همچنین مدیران می‌توانند ویدیوهای تناسب‌اندام و یوگا را با کارمندان خود به اشتراک بگذارند. سپس کارمندان را تشویق کنند تا اگر امکان باشگاه رفتن ندارند آن وسایل ورزشی را در منزل تهیه کنند.

وقت گذاشتن برای معاشرت مجازی

افرادی که به صورت ریموت کار می‌کنند، معمولاً این فرصت را از دست می‌دهند که با همکارانشان ارتباط بهتری داشته و در تولد و جشن‌ها شرکت کنند. اما همچنان می‌توانید قرارهای حضوری با تیم خود داشته باشند. به‌عنوان‌مثال یک ناهار تیمی، قرار ساعتی در کافه با افراد تیم و یا بازی آنلاین را با همدیگر انجام دهند. در این صورت متوجه می‌شوند که کارفرما یا مدیران به آن‌ها اهمیت می‌دهند.

از همدیگر تشکر کنید

اگر مدیران از کارمندان یک شرکت تشکر کنند، مطمئناً احساس خوبی را به آن‌ها منتقل می‌کنند. همچنین کارمندان نیز می‌توانند از عملکرد خوب مدیر خود تشکر کنند. به‌طورکلی سازمان‌هایی که در آن‌ها سلامت روان نیروهای از راه دور در اولویت قرار دارد، پیشرفته بیشتری را برای کارمندان رقم می‌زنند‌‌.

اگر کارمندان شرکت امنیت شغلی داشته باشند، در زمان‌هایی که با بحران روبرو می‌شوند، می‌دانند که شرکت از آن‌ها حمایت کرده و مراقب آن‌ها است.

ایجاد جلسات حضوری در دنیای واقعی

همان‌طور که می‌دانید انسان‌ها موجودات اجتماعی هستند که تمایل به ارتباطات دنیای واقعی دارند. کار از راه دور معمولاً باعث ارتباط افراد از طریق مجازی می‌شود. هرچند مشاغل ریموت مزایای بسیار زیادی مانند صرفه‌جویی در زمان رفت‌وآمد و مواردی از این قبیل دارد اما سعی کنید برخی از جلسات را به دنیای باقی بکشانید‌. ملاقات‌های واقعی با افراد تیم باعث افزایش انسجام کار و سلامت روانی بهتر می‌شود.

دریافت هوای تازه

سعی کنید برای پیاده‌روی و دریافت هوای تازه به بیرون بروید. اما همان‌طور که می‌دانید همچنان ویروس کرونا وجود دارد، پس تا جای ممکن سعی کنید که از شلوغی پرهیز کرده و از افراد فاصله بگیرید.

محدود کردن اخبار و اتفاقات مجازی

سعی کنید از قرار گرفتن مداوم در معرض اخبار و رسانه‌های اجتماعی پرهیز کنید، زیرا باعث افزایش استرس و اضطراب شما خواهد شد. ارتباط با این‌گونه رسانه‌ها را محدود کنید.

تعیین حدومرز برای کار خود

برای برنامه کاری خود حد و مرز قائل شوید. برخی از افراد احساس می‌کنند به دلیل اینکه خانه در کار می‌کنند، می‌توانند مدت بسیار زیادی را مشغول کار کردن باشد! اما باید بدانید که افزایش مدت‌زمان کار، بر روی سلامت و رفاه افراد تأثیر منفی می‌گذارد و کار شما از کیفیت کافی برخوردار نخواهد بود. بنابراین حتماً به تایم کار خود دقت داشته باشید.

در ارتباطات خود خلاقیت داشته باشید

در طول روز نکاتی را که با همکاران و یا دوستان خود که می‌دانید برای آن‌ها مفید است به اشتراک بگذارید و از آن‌ها درخواست کنید نکات مفید را نیز با شما به اشتراک بگذارند. فعالیت‌های جدید انجام دهید. حتی برای ورزش کردن در منزل، سبک‌های مختلف را انتخاب کنید. هنگامی‌که در حال ارسال پیامک به اطرافیان، دوستان و همکاران خود هستید و یا در اسکایپ با آن‌ها ارتباط دارید، می‌توانید هم‌زمان فیلم موردعلاقه خود را تماشا کنید تا همیشه به‌روز بمانید.

داشتن محیطی آرام

هنگامی‌که شما از راه دور مشغول کار کردن می‌شوید، باید مطمئن باشید که خانه شما بسیار آرام، امن و راحت است. درواقع هیچ موضوع استرس‌زایی باعث اختلال در کار شما نمی‌شود. هرچند کمی استرس در تمام زندگی‌ها وجود دارد، اما فضای پر از استرس، باعث آسیب به سلامت روان شما خواهد شد. بنابراین اگر در خانه شما درگیری‌های زیادی وجود دارد، قید کار ریموت را بزنید و در بیرون مشغول به کار حضوری شوید.

ارتباط با همکاران در زمان مناسب

همان‌طور که در کارهای حضوری هنگامی‌که در محیط کار هستید، تایم مشخصی برای صحبت با همکاران دارید، در دورکاری نیز این ارتباط را از دست ندهید. اما به آن‌ها بگویید که زمان‌های خاصی می‌توانید گفتگو و یا مشورت کنید. زیرا در بقیه زمان‌ها تمام تمرکز خود را بر روی کار خود قرار داده‌اید.

برای آشنایی بیشتر با چند وظیفه ای بودن و یا مولتی تسکینگ این مقاله را بخوانید:

مزایا و معایب چند وظیفه ای چیست؟

تغذیه مناسب و خواب کافی

بر الگوی خواب خود نظارت کافی داشته باشید. بزرگ‌سالان هر شب باید بین ۷ تا ۹ ساعت خواب کافی داشته و همچنین مواد غذایی مقوی را از بیرون خریداری کرده و در آشپزخانه تهیه کنید. غذاهایی را میل کنید که باعث افزایش سطح انرژی شما شود. البته سعی کنید بدن خود را هیدراته نگه دارید. حتماً بین کار، در زمان‌های استراحت آب بنوشید و نوشیدنی‌های موردعلاقه خود را میل کنید.

استراحت و وقفه بین کار

برای اینکه از فرسودگی شغلی و سایر مشکلات سلامتی پیشگیری کنید، می‌توانید در طول روز استراحت‌های کوتاه داشته باشید. درواقع مدتی از پشت میز بلند شوید، از گوشی موبایل، کامپیوتر و هر وسیله ارتباطی فاصله بگیرید. به چشمان خود استراحت دهید، از حرکات کششی برای بدن خود استفاده کنید تا سطح سروتونین بدن شما افزایش پیدا کند و با انرژی بیشتر به کار خود برگردید.

جدا کردن فضای استراحت و فضای کار

سعی کنید فضای استراحت و کار خود را از یکدیگر جدا کنید. این کار شما فواید بسیار زیادی دارد. اول اینکه زمانی که شما در اتاق کار خود قرار می‌گیرید دیگران می‌دانند که شما متمرکز بر روی کار خود هستید و نباید مزاحم شما شوند. هنگامی‌که به اتاق خواب می‌روید نیز ذهن شما به آرامش رسیده و می‌داند که باید استراحت کند. البته فضای کار لزوماً نباید در منزل شما باشد، می‌توانید در هر مکانی مانند کتابخانه، دانشگاه کافه، لب دریا و فضاهای کار اشتراکی تسک‌های خود را پیش ببرید.

لباس شاد بپوشید

برای حفظ سلامت روان خود در کارهای ریموت، نیاز است که یک روتین مناسب داشته باشید. لباس پوشیدن بخش مهمی از این روال است. سعی کنید از خواب که بیدار می‌شوید، لباس خود را تغییر داده و برای بهره‌وری بیشتر و افزایش روحیه لباس شاد و موردعلاقه خود را بپوشید. فراموش نکنید که تغییر لباس باعث تغییر طرز فکر شما نیز خواهد شد و تمرکز شما را برای یک روز کاری پرتلاش افزایش می‌دهد.

یک روز در هفته کار نکنید

سعی کنید یک روز در هفته کار نکنید و به مسائل شخصی خود بپردازید. به عنوان مثال دندانپزشکی بروید، معاینه بینایی انجام داده و یا آزمایش‌های لازم را برای سلامت فیزیکی خود انجام دهید‌‌. همچنین شما عزیزان می‌توانید در آن روز تعطیل وقت بیشتری با حیوانات و یا پرنده‌های خانگی بگذرانید. به عنوان مثال یک سگ خوشگل را به فرزندخواندگی خود قبول کنید. این دوست چارپای باوفا می‌تواند در زندگی همراه شما بوده و استرس شما را کاهش دهد. درنتیجه سلامت روان شما افزایش پیدا می‌کند. البته بستگی به علاقه شما نیز دارد‌. بسیاری از افراد به حیوانات و پرنده‌های خانگی علاقه‌ای ندارند. در این صورت می‌توانند به هر فعالیتی که علاقه دارند بپردازند‌.

مشورت با روانشناس

فراموش نکنید که در مشاغل دورکاری باید به سلامت روان خود اهمیت بیشتری بدهید تا دچار افسردگی، استرس اضطراب و یا مواردی از این قبیل نشوید. اما اگر درون خود احساس می‌کنید که تغییراتی در روح و روان شما انجام شده و نیاز به مشاوره دارید، حتماً با روانشناس هماهنگ کنید تا از صحبت‌های او بهره‌مند شوید. فرد متخصص با توجه به شرایط شما راهنمایی‌های لازم را ارائه داده و جلسات بعدی را تنظیم می‌کند.

تعیین اهداف و برنامه‌ریزی دقیق

هرچند در دورکاری ارتباط شما با همکاران و مدیرانتان بسیار کم است، اما نباید اجازه دهید که پروژه‌ها و مسئولیت‌های کاری شما عقب افتاده و یا روی هم انباشته شود. سعی کنید طبق زمان‌بندی انجام شده، پیش بروید و هرروز که کار خود را شروع می‌کنید، برای همان روز برنامه‌ریزی مناسبی انجام داده و سعی کنید تا پایان روز به تارگت‌های خود برسید.

پیاده‌روی در طبیعت

همان‌طور که می‌دانید پیاده‌روی در فضاهای باز و طبیعت باعث کاهش فشارخون شما شده، درنتیجه استرس و اضطراب شما کنترل می‌شود. افرادی که روزانه و یا در هفته چندین بار در طبیعت قدم می‌زنند، احتمال مبتلا شدن به افسردگی در آن‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند. بنابراین شما می‌توانید هر ساعتی که در روز خواستید در طبیعت قدم بزنید.

گذاشتن گل و گیاه

اگر در منزل کار می‌کنید، سعی کنید گل و گیاهانی را قرار دهید که به آن‌ها علاقه دارید. این مورد نیز باعث افزایش انرژی شما شده و روحتان را تازه می‌کند. همچنین می‌توانید هر نوع تزیینات منزل که دوست دارید در اطراف خود قرار دهید

مزایا و معایب شغل پاره وقت چیست؟ در این مقاله بخوانید:

مزایا و معایب شغل پاره وقت چیست؟

مزایای دورکاری چیست؟

دورکاری مزایای بسیار زیادی دارد. حتی برخی از افراد در مشاغلی که به آن‌ها انتخاب بین حضوری و دورکاری داده می‌شود، مشاغل ریموت را می‌پذیرند. در ادامه این بخش از جوان ایرانی به بررسی مزایای کارهای از راه دور می‌پردازیم.

انعطاف‌پذیری بیشتر

طی تحقیقات انجام شده دورکاری به دلیل قدرت سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی بیشتری که دارد، دارای انعطاف زیادی است. هرچند با روحیه بسیاری از افراد ناسازگار است، اما کارمندان زیادی هستند که تمایل به ساعت کاری و همچنین روال کاری منعطف دارند.

بهبود ترافیک

افرادی که در منزل مشغول به کار هستند، ازدحام ترافیک آن‌ها کاهش یافته، درنتیجه محیط زیست سالم‌تری خواهند داشت.

صرفه جویی در زمان رفت و آمد

به ویژه در شهرهای بزرگ، افراد ساعت‌های طولانی در مسیر رفت و برگشت به محیط کار هستند. دورکاری باعث می‌شود که در این زمان رفت و آمد صرفه‌جویی شود. درنتیجه افراد کمتر خسته می‌شوند، همچنین هزینه‌ها و اتلاف زمان نیز کاهش پیدا می‌کند.

به دلیل اینکه آن‌ها در منزل استراحت مناسب داشته، همچنین تغذیه و خواب کافی نیز دارند از تمرکز بالایی برخوردار هستند. البته فراموش نکنید که به تقویت سلامت روان خود نیز باید بپردازید، تا دچار استرس و افسردگی نشوید. وگرنه تمرکز شما کاهش پیدا کرده و تأثیر منفی بر سلامت شما خواهد داشت.

رضایت شغلی بیشتر

معمولاً افرادی که در منزل کار می‌کنند، رضایت شغلی آن‌ها بیشتر از کارکنان حضوری است. زیرا کنترل بیشتری بر کار خود دارند، همچنین قدرت انتخاب آن‌ها برای انجام کارها بیشتر است‌.. درنتیجه رضایت شغلی این‌گونه افراد نیز افزایش پیدا می‌کند.

نزدیکی بیشتر اعضای خانواده

کارهای ریموت باعث می‌شود اعضای خانواده بیشتر همدیگر را ببینند. درحالی‌که در کارهای حضوری افراد مجبور هستند ساعت‌های زیادی را در محل کار خودشان بوده و کمتر با اعضای خانواده در ارتباط باشند. درنتیجه نزدیکی کمتری با اعضای خانواده خواهند داشت. اما دورکاری باعث ایجاد مهر و محبت بیشتری بین اعضای خانواده می‌شود.

بهبود خلاقیت

افراد فریلنسر خلاقیت بیشتری در حین کار به خرج می‌دهند، زیرا آن‌ها تمرکز بیشتری دارند، درنتیجه کیفیت کارشان افزایش پیدا می‌کند. زمانی که کیفیت کار و خلاقیت افزایش پیدا کند در بهره‌وری نیز بیشتر می‌شود.

کاهش هزینه‌ها

دورکاری برای مدیران و کارفرمایان سود بیشتری دارد و همچنین برای پرسنل نیز بسیار مناسب خواهد بود.

کارفرمایان و مدیران، هزینه‌هایی مانند فراهم کردن سیستم برای هر نفر، هزینه اینترنت، آب، برق، گاز، غذا، ایاب و ذهاب و مواردی از این قبیل را پرداخت نمی‌کنند. کارمندان نیز هزینه‌های رفت و آمد آن‌ها کاهش پیدا کرده و همچنین در هزینه خرید لباس نیز صرفه جویی می‌شود. ازآنجایی‌که افراد در منزل هستند و از آلودگی هوا در امان باقی می‌مانند به بیماری‌های کمتری مبتلا شده و درنتیجه هزینه‌های درمان نیز کاهش می‌یابد.

ایجاد استقلال و آزادی عمل

بسیاری از افراد بر این باورند که دورکاری باعث افزایش استقلال آن‌ها شده و درنتیجه آزادی عمل بیشتری در کار خود خواهند داشت. شخصیت‌های مستقل به موفقیت‌های بیشتری می‌رسند، زیرا آن‌ها مدام خودشان را وابسته به سؤال پرسیدن از همکاران نمی‌دانند‌. هرچند که لازمه‌ی کار تیمی این است که افراد با یکدیگر هماهنگ باشند، اما بسیاری از مسئولیت‌ها نیاز به شخصیت مستقل دارد. دورکاری باعث افزایش این نوع استقلال می‌شود‌.

تعادل بیشتر بین کار و زندگی

دورکاری باعث می‌شود که تعادل بین کار و زندگی افراد بهبود بخشیده و در این صورت استعدادهای آن‌ها بسیار شکوفا می‌شود. افرادی که به صورت فریلنسری و یا دورکاری تسک های خود را انجام می‌دهند، مدیریت بیشتری بر زندگی خود دارند. حتی برخی از افراد به صورت چند وظیفه‌ای یا مولتی تسکینگ وظایف خود را انجام می‌دهند.

از این اشتباهات در محیط کار به شدت پرهیز کنید:

اشتباهات کارمندان در محیط کار

 

معایب دورکاری چیست؟

کار از راه دور و یا ریموت یک تغییر بسیار بزرگ در زندگی افراد است که ممکن است میزان بسیار زیادی از استرس و اضطراب را برای افراد رقم بزند.

کارمندان و همچنین مدیران ممکن است اوایل همکاری اطمینان کافی نداشته و نسبت به همدیگر اعتماد کاری را نداشته باشند. هرچند به‌مرور زمان به همدیگر  اعتماد خواهند داشت، اما در شروع بسیار سخت است. در ادامه این بخش از جوان ایرانی به بررسی معایب کارهای ریموت می‌پردازیم.

ایجاد انزوا و احساس تنهایی بیشتر

افرادی که در خانه کار می‌کنند ممکن است مبتلا به انزوا و احساس تنهایی شوند.

شما عزیزان در محیط کار می‌توانید با همکاران حضوری خود در زمان استراحت گپ و گفتی داشته باشید، اما این در کارهای ریموت این ارتباطات کمتر می‌شود. درنتیجه حمایت همکاران نیز بسیار کم است. افراد مبتلا به انزوای اجتماعی نمی‌توانند مشکلات خودشان به راحتی با همکاران در میان بگذارند.

ایجاد استرس و اضطراب

در کارهای ریموت احتمال حواس‌پرتی افراد بیشتر است. ممکن است افراد یک تیم در طول یک روز هنگام کار در خانه با اتفاق‌های زیادی روبرو شوند. درنتیجه آن‌ها برای افزایش تمرکز استرس زیادی را متحمل خواهند شد. حتی برخی از کارمندان برای اینکه تمرکز کافی به دست آوردند، برای انجام کارهای خودشان وارد اتاق خواب می‌شوند. درصورتی‌که این عمل بسیار اشتباه است‌.محیط کار و خوابیدن در یک مکان، باعث ایجاد اختلالات خواب و بی‌خوابی می‌شود‌‌. اگر فرد خواب کافی نداشته باشد، استرس او نیز افزایش پیدا می‌کند.

احتمال ایجاد افسردگی

کارهای از راه دور ممکن است باعث ایجاد افسردگی شود. بسیاری از افراد به دشواری با محیط خانه کنار آمده، درنتیجه ممکن است احساس اندوه و نگرانی در آن‌ها افزایش یافته و به مرور زمان افسرده شوند. حتی برخی از افراد نسبت به کار خود بی‌انگیزه و بی‌احساس شده و آن عملکرد مناسب را نخواهند داشت. شما عزیزان می‌توانید اتاق خود را تزیین کرده و به صورت فانتزی شبیه محیط کار کنید. همچنین می‌توانید مواردی که برای تقویت سلامت روان در این مقاله از جوان ایرانی بحث شده را انجام دهید تا از ایجاد افسردگی در شما جلوگیری شود. هنگامی‌که ویروس کرونا تازه مردم را مبتلا کرده بود و افراد زیادی دورکار شده بودند، آن‌ها از مشکلات سلامت روان رنج می‌بردند، اما امروزه با روش‌های زیادی که برای درمان و پیشگیری از کرونا توصیه شده افراد روحیه بهتری دارند. همچنین افرادی که به صورت ریموت کار می‌کنند، راهکارهای زیادی برای تقویت روحیه خود آموزش دیده و انجام می‌دهند، درنتیجه روحیه بهتری دارند.

 

سخن پایانی

دورکاری باعث ایجاد چالش‌های جدید و منحصر به فردی می‌شود. با ویروس کرونا بسیاری از افراد ترجیح دادند که در منزل خودشان کار کنند و تمایل به کارهای ریموت افزایش پیدا کرد. در این مقاله از جوان ایرانی به مزایا و معایب دورکاری پرداخته و برای شما بیان کردیم چگونه سلامت روان خود را در این‌گونه مشاغل افزایش دهید.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در مورد کار ریموت و شغل‌های از راه دور دارید می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا