بهداشت و سلامت

خستگی مغز چیست و چه راهکار هایی برای از میان بردن آن وجود دارد؟

راه های از بین بردن خستگی مغز

خستگی در موارد بسیار زیاد و البته در زمان های متفاوتی از جمله ناتوانی در تمرکز، عصبانیت، ناامیدی و مشکلات رفتاری، مشکلات حافظه، کاهش عملکرد کاری و… خودش را نشان می دهد. علاوه بر این موارد، مشکلات پزشکی از جمله چاقی، فشار خون بالا، افسردگی، دیابت و نیز افزایش حوادث اتومبیل نیز میتوانند بسیار زیاد موثر باشند.

خستگی مغز

معمولا تلاش همگی ما بر این است که با قهوه، شکر، نوشابه‌ های انرژی‌ زا، ویتامین ‌ها و انواع محصولات دیگری که ادعا می ‌کنند انرژی و استقامت ما را افزایش می‌ دهند، با خستگی مان مبارزه کنیم.

 اما تا به حال به این مسئله فکر کرده اید که ممکن است خستگی شما در تلاش باشد تا موضوعی را به شما بگوید؟!!

اگر شما از آن دسته افراد هستید که به مقدار کافی می خوابید اما پس از بیدار شدن، همچنان احساس خستگی می کنید وقت آن رسیده است، که بایستید و یک گام به عقب بردارید و چیزهای دیگری که موجب احساس خستگی در شما می شود را بررسی کنید.

ما در این مقاله به شما میگوییم که لازم است از دیدگاهی جامع، از جمله بدن، ذهن و روح به این قضیه نگاه کنید.

دلایل خستگی مغز

پس بیایید قبل از مصرف زیاد قهوه، میان وعده های خیلی شیرین و یا نوشیدنی های انرژی زا، به برخی از دلایل دیگر که با وجود استراحت کافی همیشه موجب خستگی همیشگی شما می شوند، بپردازیم.

مورد اولی که به آن میپردازیم خستگی فیزیکی، روانی / احساسی و معنوی است.

تهی بودن و خستگی می تواند به صورت فیزیکی، روانی/احساسی و به صورت معنوی در افراد رخ دهد.

با این وجود سوال اینجاست که خستگی شما از چه نوعی است؟

خستگی شما می تواند ناشی از کار بیش از حد، خواب ضعیف ، رژیم غذایی ناسالم ، خستگی آدرنال، مشکلات تیروئیدی و عدم تعادل هورمونی، عوارض جانبی داروها، اضطراب یا افسردگی، تجربه یک کمبود خاص در زندگی و سایر موارد اینچنینی باشد.

با اینکه همیشه استثنا هایی وجود دارد اما راهنمایی هایی عمومی در اینباره وجود دارد که برایتان ذکر میکنیم.

اگر صبح با انرژی از خواب بیدار شدید و بعد ازظهر احساس کردید که انرژیتان به طور کل تحلیل رفته است ، به احتمال زیاد خستگی شما منشا فیزیکی و جسمی دارد.

اگر صبح با خستگی چشم گشودید و در لحظات و یا حتی ساعات اولیه کماکان احساس خستگی داشتید و در طول روز حالتان بهتر شد، می توانید موارد احساسی و عاطفی خود را مورد بررسی قرار دهید.

دلایل خستگی مغز

راه های مهار خستگی مغز

 خستگی کلی و عمومی درطول روز نیز می تواند منشا معنوی داشته باشد. اما راه هایی وجود دارد که میتواند به شما در مهار این خستگی ها یاری دهد.

مورد اول تعادل بدن است.

اگر به یاد داشته باشید مادرانی که کمی پا به سن گذاشته اند، ما بین نصیحت های خود میگویند: صبحانه خوبی بخورید، به جای شکلات از سیب استفاده کنید، خوب بخوابید و زمانی که استرس دارید به این فکر کنید که همه چیز گذراست و شرایط بد نیز خیلی زود تمام خواهد شد؛ با کمی تامل بر این مطلب میتوان دریافت که این سفارش ها حقیقتا میتواند در رفع خستگی به ما کمک شایانی کند.

تحقیقات و پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که ما انسان ها به طور مزمن آب بدن خود را از دست می دهیم و همین امر می تواند سطح انرژی بدن را به شدت کاهش دهد.

به همین خاطر مصرف روزانه 8 لیوان آب می تواند نتایج شگفت انگیزی برای ما به همراه داشته باشد.

مورد دیگری نیز در این زمینه وجود دارد.

از آنجایی که تمرینات ورزشی باعث ایجاد نیرو در افراد می شوند، بهتر است به جای اینکه از آسانسور استفاده کنید از پله ها استفاده نمایید و برای رسیدن به محل کار یا مدرسه پیاده روی کنید، تا با اینکار با یک تیر دو هدف را نشان بگیرید.

در نظر داشته باشید که گاهی کمبود ویتامین ها نیز میتوانند در خستگی فرد تاثیر بسزایی بگذارند.

راه های مهار خستگی مغز

Zen Brain Drain درمان

میتوان گفت این نوع درمان،  نوع خاصی از درمان است و بینش مهمی را در مورد اینکه چگونه ذهن خود را از عادت های درونی که بیشتر انرژی بدن را تخلیه می کند رها کنیم ارائه می کند.

فرض کنید که دو راهب به سمت معبدی در حال حرکت هستند.این یک سنت بسیار سخت است. مسئله مهمی که وجود دارد این است که آن ها در طول عبادت و زیارت نباید با همدیگر و با سایر افراد(به خصوص زنان) تعامل داشته باشند. با این حال آنها حوالی نیمه صبح، متوجه زنی می شوند که کنار جاده ایستاده است و برای عبور از رودخانه به مشکل برخورده است. یکی از راهبان به سمت آن زن می رود، دستش را می گیرد و در عبور کردن از رودخانه ها به او یاری می رساند. این اقدام او، برای راهب دوم بسیار ناراحت کننده است. او می داند که همکارش از دستورات و قوانین موجود تخطی کرده است.

این افکار می تواند برای آن راهب بسیار آزاردهنده باشد و ذهن او را تا چندین ساعت متوالی به خود مشغول سازد..

در حال حاضر و با مطالعه مطلب فوق، سوال این است که چه چیزی در ذهن شما مانع از برقراری ارتباط و تعامل با دوستان، اعضای خانواده و حتی خودتان می شود؟ باید بدانید که تغییر بسیار ساده است و به خاطر داشته باشید که همه چیز از تصمیماتی که در همان لحظه اتخاذ می کنید شروع می شود.

خون آشام های عاطفی

مورد بعدی که به آن میپردازیم کنار گذاشتن خون آشام های عاطفی است.

همانطور که میدانید احساس یک موضوع مسری است.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است با افرادی که همیشه گله و شکایت می کنند و عصبانی هستند و حالت منتقدی دارند همنشین شوید و بعد از مدتی احساس کنید شما هم چنین حالتی را تجربه می کنید؟

در کنار این افراد بودن چه حسی به شما می دهد؟ پژوهشگران پی برده اند که ما انسان ها نورون های آینه ای داریم که موجب می شود به طور مستقیم اتمسفر عاطفی دیگران را تجربه کنیم.

شما میتوانید فهرستی از افرادی که در زندگی تان حضور دارند و باعث از بین رفتن انرژی تان می شوند تهیه کنید.

سپس تلاش کنید به این روابط پایان دهید و اطراف خود را با افراد مثبت اندیش و خوش رو پر کنید و حالا شاهد باشید که آنها چطور بر شما و رفتارتان تاثیر میگذارند.

البته که خون آشام های موقعیتی زیادی وجود دارد.

محدودیت های زندگی

گاهی یک سبک زندگی فوق العاده می تواند باعث خستگی شما شود. در بعضی مواقع اینکه بخواهید همه ی کارهای موجود را خودتان انجام دهید برایتان بسیار آزاردهنده خواهد بود.

لازم است برای زندگی خود محدودیت هایی را تنظیم کنید.

برای مثال یاد بگیرید به برخی از افراد و موقعیت ها نه بگویید؛ افراد را اولویت بندی کنید و کارهایی را انجام دهید که خودتان می خواهید و به آن علاقه دارید.

تجدید معنوی

مورد بعد تجدید معنوی است.

شما می توانید فهرستی از کارهای خوب و سالمی که انجام می دهید را تهیه نمایید. البته بیشتر توصیه هایی که در این حوزه ارائه می شود عمومی هستند.

با این حال چالش موجود این است که خود را با تغییرات وفق دهید و اینکار مستلزم بهره برداری از لایه های عمیق تر وجودی است.

هدف شما از زندگی

آیا تا به حال به نوشته های مری اولیور دقت کرده اید؟ وی میگوید:

هدف شما از زندگی چیست؟ دوست دارید بر روی این کره خاکی چه کاری انجام دهید؟ در پایان روز، چه کیفیت ها و ارزش هایی را کسب کرده اید؟

اگر احساس کردید از لحاظ معنوی کاملا تهی شده اید، همین حالا تصمیم بگیرید بر روی زندگی سرمایه گذاری کنید، که زندگی سرشار از سرزندگی و شادابی است و این کار می تواند ارزش زندگی تان را بالا ببرد.

بالا بردن کیفیت زندگی

برای بالا بردن کیفیت زندگی میتوانید به سایر افراد کمک کنید و از این موضوع لذت ببرید.

با اینکه تعدادی از انواع خستگی ها به درمان های هدفمند و خاص همچون استفاده از داروهای مختلف نیاز دارند، اما تمامی گونه های تهی شدن  را می توان به کمک استراحت و آرام سازی بهبود بخشید و از شدتشان کم کرد.

به این منظور میتوانید زمانی که به طور غیر منتظره در ترافیک یا فروشگاه گیر می کنید، از این فرصت استفاده کنید و چند دقیقه ای را به خود بیندیشید و تفکر کنید تا ببینید انجام چه کارهایی می تواند خستگی تان را برطرف کند!

راهکار کاهش خستگی مغز

در ادامه این مقاله ما چند راهکار موثر را به شما معرفی میکنیم.

راهکار کاهش خستگی مغز

روش اول روش تنفس

برای انجام این روش کافیست بایستید و پاهای خود را باز کنید. دستان خود را کنار بدنتان نگه دارید. زمانی که نفس می کشید به آرامی دستان خود را در اطراف بدن خود بلند کنید و کف دست را به سمت بالا بگیرید. در ادامه تصورکنید که تمامی انرژی های روی زمین را جمع آوری می کنید و پس از آن انرژی های جمع شده را در دست می گیرید. به هنگام باز دم، دست هایتان را پایین بیاورید، کف دستتان را هم به سمت پایین حرکت دهید. زمانی که بازدم می کنید تصور کنید که تمامی انرژی های طبیعی که به آن علاقه دارید، در بدن شما جاری شده است. اینکار را به مدت سه دقیقه انجام دهید و در استمرار این روش کوشا باشید.

روش دوم روش انفجار عشق

در این روش کافیست چهره فردی که عاشقش هستید را تصور کنید.

 اگر چنین فردی در زندگی تان وجود ندارد، می توانید از یک حیوان خانگی یا هرچیز و هرکس که مایلید کمک بگیرید

تحقیقات و پژوهش های انجام شده نشان می دهد این نوع تصویرسازی می تواند مواد شیمیایی مرتبط با حس خوب همچون اندورفین را در خون آزاد کند.

آگاه باشید که اگر امروز دست به کار نشوید فردا خیلی دیر خواهد بود و هیچ زمانی بهتر از امروز نیست.

3 راه ساده برای از بین بردن خستگی

سه راه ساده برای از بین بردن خستگی را در ادامه به شما میگوییم.

خستگی و بی حوصلگی، دو ویژگی بارز انسان های امروزی است. گرفتاری هایی كه ما درطول شبانه روز به آنها برخورد می كنیم باعث می شوند كه ما خیلی زود احساس خستگی كنیم.

این خستگی اکثرا جسمی نیست و متاسفانه این روح ما است كه خسته شده و احتیاج به بازسازی خود دارد. این بازسازی روح شاید در ابتدا بسیار بسیار دشوار به نظر برسد اما می توان راهکار های ساده ای برای آن پیشنهاد كرد.

ما در اینجا به بیان سه روش ساده و آسان می پردازیم كه می توانند استرس و خستگی را طی مدت كوتاهی از ما دور نموده و آرامش از دست رفته مان را بازگردانند.

 از بین بردن خستگی

در قدم اول یك فنجان چای بنوشید!

وقت آن است که برخیزید و كتری را به روی اجاق بگذارید و چای كیسه ای با طعم مورد علاقه تان را انتخاب كرده و فنجانی كه دوست دارید را انتخاب کنید.

لازم است که همین مقدمات ساده تهیه چای را با آرامش و علاقه انجام دهید. در این صورت خواهید دید كه چگونه عمل ساده ای كه بارها وبارها در طول روز با بی توجهی انجام می دهید این بار باعث آرامش شما می شود!

حال دست خود را اطراف فنجان گرم قرار داده و در بخار تولید شده فنجان چای تان تنفس كنید و سعی كنید در این لحظات فكر خود را آزاد نمایید و اصطلاحا ریلکس کنید.

در قدم دوم بنویسید!

گاهی اوقات بهترین و موثر ترین روش برای آرام كردن ذهن، كار كشیدن از آن است.

چه چیزی ذهن شما را به خود مشغول كرده است؟ بیماری یكی از بستگان یا مخارج زندگی یا هرچیزی مشابه به آن..

بلند شوید و دست به كار شوید. یك قلم و كاغذ آماده كنید، درمورد نگرانی ها، استرس ها و اضطراب هایتان فكر كرده و سپس تمام آنچه كه در ذهن تان وجود دارد را برروی كاغذ پیاده كنید.

اگر تفکر درمورد نگرانی هایتان برایتان سخت است، بدون تفکر بنویسید.

به صفحه سفید پیش رویتان نگاه کنید و هرچیزی که به ذهنتان می آید را بنویسید.

هرچیزی كه فكر شما را به خودش درگیر كرده است باید برروی كاغذ بیاید، چراکه با این عمل ذهن شما تخلیه می شود و پس از آن احساس بسیار خوبی خواهید داشت.

در قدم آخر میتوانید آواز بخوانید!

بله. آواز خواندن كاری است كه آرامش فوق العاده ای به شما می دهد. به این منظور تنها كافیست به ترانه مورد علاقه خود گوش داده و با خواننده همراهی و همخوانی کنید. خجالت را كنار بگذارید و تصور كنید شما خواننده این آهنگ هستید. اجازه دهید تمام خستگی و استرس های شما با آواز خواندن از بدن تان خارج شوند و حس و حال خوبی به شما دست دهد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا