غذاهای گیاهی

خواص شاهدانه چیست؟ فواید آن برای مردان + زنان + بدنسازان

انواع شاهدانه + خواص شگفت انگیز آن

خواص شاهدانه چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به بررسی خواص و فواید این ماده بپردازیم و شما را با انواع روش‌های مصرف، بهترین آنها، انواع شاهدانه و نیز مزایایی که می‌تواند به همراه داشته باشد آشنا سازیم.در انتهای این بخش نیز راجع به عوارض مصرف این ماده نکاتی را بیان خواهیم کرد.

انواع شاهدانه

خواص شاهدانه چیست؟ شاهدانه که به آن تخم یا Cannabis نیز گفته می‌شود، یکی از گیاهان گلدار و 1 ساله هستند که میوه آن همان گل ریز و روغنی است. این نوع ماده می‌تواند برای خواص آرام بخش کاربرد درمانی داشته باشد و از دانه‌های آن نیز برای تهیه روغنی به همین نام استفاده می‌گردد. بخش‌های مختلف این گیاه علاوه بر گل آن، شامل تخم شاه دانه و نیز الیاف شاه دانه می‌شوند. کاربرد دیگری که از این گیاه به چشم دیده شده است، تهیه سایکواکتیوهایی است که شامل ماری جوانا و نیز حشیش می‌شوند.

پیش از بررسی خواص شاهدانه، بهتر است ابتدا با انواع آن نیز آشنا شویم. همچنین راجع به انواع شاهدانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • ایندیکا یا Indica: نوعی از شاهدانه است در کشورهای مرکزی آسیا از جمله افغانستان یا پاکستان تهیه می‌شود. این نوع گیاه در ویژگی‌های ظاهری خود، برگ‌های پهن و نیز رزین غلیظی دارد. همچنین ایندیکا تمایل دارند تا از نظر ارتفاع کمتر رشد نمایند. به همین خاطر است که می‌تواند برای پرورش این نوع گیاه، محبوبیت بیشتری را مشاهده کرد.
  • ساتیوا یا Sativa: در مورد این مدل از انواع شاهدانه باید محل پیدایش این گیاه مکانی گرم‌تر بوده است. از جمله مناطقی مانند کلمبیا، تایلند و نیز مکزیک. گونه‌های مختلفی از آن وجود دارند. در مورد ساختار فیزیکی آنها باید به برگ‌های نازک‌تر، ارتفاع بلند‌تر، تراکم کمتر اشاره نمود. بنابراین فضای بیشتری را برای رشد می‌طلبد.
  • رودالیس یا Ruderalis: این مورد بومی مناطقی در شمال آسیا، اروپای مرکزی و نیز شرقی است. آن را می‌توان از زیرگونه‌ها یا جوره‌هایی دانست که مقدار کمی تتراهیدروکانابینول در سرده خود دارند. همچنین بحث‌هایی از طبقه‌بندی آن در زیرگونه ساتیوا وجود دارد ولی در کل به صورت یک طبقه بندی جدا شناخته شده است.
شاهدانه و انواع آن
معرفی گیاه شاهدانه

طرز تهیه دمنوش شاهدانه

با توجه به خواص شاهدانه، می‌توان از آن به عنوان دمنوش استفاده کرد. ابتدا به طز تهیه دمنوش آن پرداخته و نیز خواص آن را در این حالت بیان می‌کنیم. برای طرز تهیه دمنوش شاهدانه، بایستی مواد زیر را آماده کنید که عبارتند از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
عسل 1 قاشق غذاخوری
چای کیسه‌ای از نوع CBD 1 عدد
چوب دارچین 1 عدد
شیر به میزان موردنیاز
آب جوش 1 پیمانه
پوست لیمو 1 عدد

حال با تهیه این مواد داریم:

  • در ابتدا داخل یک ماگ، 1 عدد دارچین را به همراه 1 قاشق غذاخوری عسل و نیز مقداری پوست لیمو اضافه کنید.
  • حال بایستی چای کیسه‌ای را به همراه آب جوش در داخل ماگ بریزید و بگذارید تا به مدت 3-5 دقیقه دم بکشد.
  • حال چای کیسه‌ای را خارج نموده و به آن مقداری شیر بیفزایید. آن را هم زده و می‌توانید میل کنید.

از جمله خواص شاهدانه در این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • تسکین دهنده اضطراب و نیز درد،
  • طراوت بخشی،
  • آرامش بخش،
  • طعم جذاب،
  • مراقبت از قلب،
  • مفید برای پوست،
  • خاصیت ضد سرطانی،
  • موهای درخشان،
  • مراقبت از مغز،
  • رفع التهاب مفاصل و درمان روماتیسم،
  • کاهش سندرم پیش از قاعدگی،
  • رفع مشکلات گوارشی بدن و …

بهترین روش مصرف شاهدانه

علاوه بر موردی که در قسمت قبل برای خواص شاهدانه و طرز مصرف آن بیان شد، می‌توان شیوه‌های دیگری نیز برای مصرف این نوع گیاه اشاره نمود که عبارتند از:

  • روغن: همانطور که گفته شد، روغن شاهدانه یکی از محصولات دانه‌های آن است که در این حالت می‌توان با ترکیب کردن این نوع روغن با روغن‌های پایه، آن را به عنوان یک روغن گیاهی طبقه‌بندی کرد. برخی از خواص شاهدانه در حالت روغن عبارتند از: مسکن قوی برای درد، تضمین سلامت قلب، سلامت روحی و نیز مبارزه با افسردگی، مبارزه با بیماری‌های عصبی، چشمان سالم‌تر و غیره. در مورد طرز تهیه روغن شاهدانه نیز باید گفت شما می‌توانید از آن همانند سایر روغن‌ها برای پخت و پز استفاده کنید. با این حال اگر می‌خواهید آن را به تنهایی میل کنید، ابتدا به اندازه 4 فنجان از شاهدانه را به صورت خشک شده در دستگاه پرس سرد روغن گیری کرده و سپس آن را در یخچال بگذارید. هر روز می‌توانید به اندازه 1 – 3 قاشق از روغن آن را میل نمایید.
  • عصاره: استفاده از شاهدانه می‌تواند به صورت عصاره نیز استفاده شود. در این حالت شما می‌توانید آن را به صورت کرم نیز استفاده کنید. کرم‌های شاهدانه می‌توانند به صورت چند میلی لیتری نیز استفاده شوند. شما می‌توانید از آنها برای افزایش سرعت گردش خون ماهیچه‌ها و نیز مفاصل استفاده کنید. استفاده از عصاره این گیاه در قالب کرم همچنین می‌تواند منجر به افزایش حس شادابی و نیز انرژی بیشتر برای شما گردد.
  • اسموتی: اسموتی شاهدانه، یک نوع نوشیدنی است که می‌تواند در فصل تابستان برای سلامتی شما تهیه شود. این ماده می‌تواند برای کاهش فشار خون و نیز قند خون مفید بوده و همراه با چغندر به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی استفاده گردد. شما می‌توانید از موادی همچون آب، یخ، زنجبیل، گلابی خرد شده، چغندر خورد شده، شاهدانه و نیز بادام برای تهیه آن استفاده کنید. در این حالت همه آن ها را میکس نموده و میل کنید که می‌تواند تاثیر و خواص بسیاری را شامل شود.
  • شیر شاهدانه: یک مدل از مصرف این ماده به حالت شیر آن است که در این صورت می‌توانید آن را با دانه‌های شاهدانه به همراه آب و نیز نمک دریان تهیه کنید. ارزش کالری این دستورالعمل در مجموع برای یک فنجان در حدود 83 کالری است. شما می‌توانید آن را به عنوان جایگزینی برای سایر شیرها از جمله شیر موز، شیر کاکائو، انواع کوکو، شیر گاو، اسموتی و نوشیدنی‌های گرم مانند لاته و قهوه میل نمایید.

این ماده همچنین به انواع غذاها از جمله مرغ و ماهی نیز به طور جداگانه استفاده می‌شود. بهترین شیوه مصرف برای بهره‌مندی از خواص شاهدانه آن است که آن را به صورت‌هایی مانند دمنوش، عصاره، اسموتی و یا روغن و روش‌های دیگر استفاده کنید. بسته به چیزی که انتظار دارید، این روش‌ها می‌توانند مفید باشند.

طرز تهیه شاهدانه
نحوه مصرف شاهدانه

خواص شاهدانه خام

برای بررسی خواص شاهدانه یکی دیگر از حالت‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد، به صورت خام است که در شکلات و یا تخم آفتابگردان قابل تهیه می‌باشد. در این حالت برخی از خواص این ماده به شرح زیر می‌باشند:

  • مفید برای زنان و جنین: استفاده از کنف (شاهدانه) می‌تواند به واسطه وجود پروتئینی که در آن وجود دارد، بسیار مفید باشد. شما می‌توانید از آن برای زنان باردار گیاه‌خوار، خام و وگن‌ها بهره ببرید.
  • درمان یبوست: یکی دیگر از فواید این ماده را می‌توان وجود فیبر دانست که می‌تواند برای بهبود حرکات روده و نیز پیشگیری از یبوست و درمان آن کمک کننده باشد.
  • تقویت سیستم ایمنی بدن: مورد دیگری که با این بخش شامل خواص شاهدانه برای زنان باردار می‌شود، افزایش و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها است. وجود موادی همچون اسیدهای چرب امگا 3 و نیز اسید گاما لینولنیک که در این گیاه وجود دارند، می‌توانند سبب تقویت سیستم امینی بدن در زنان باردار و نیز شیرده گردند.
  • فواید برای کودکان: استفاده از شاهدانه به صورت خام برای کودکان نیز به کار می‌رود که در قسمت جلوتر راجع به آن صحبت می‌کنیم.
  • سرطان: همانطور که گفتیم، شاهدانه دارای مقدار زیادی اسید گاما لینولنیک و نیز اسیدهای چرب امگا 3 است که می‌تواند در کنف یا شاهدانه خام به کار گرفته شود. در این حالت این ماده می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شده و نیز در پیشگیری و نیز درمان سرطان مفید باشد. براساس گفته محققان، استفاده از کانابینوئیدهایی که در برگ کنف وجود دارند، کمک می‌کنند تا بتوانید از آنها برای رشد سرطان و نیز کاهش متاستاژ بهره ببرید.

استفاده از این گیاه برای بهره‌مندی از خواص شاهدانه می‌تواند به صورت خام و یا بوداده در قالب آجیل استفاده شود. همچنین استفاده از حالت خام آن در تهیه کیک و کلوچه و سالاد و پاستا نیز بسیار کاربردی است.

خواص شاهدانه بو داده

در قدم بعدی، راجع به خواص شاهدانه بو داده می‌توان گفت این نوع گیاه می‌تواند به عنوان یک ضد انگل استفاده شود و در کاهش بیماری‌هایی از جمله روماتیسم، فشار خون و نیز یبوست موثر باشد. خواص شاهدانه بو داده عبارتند از:

  • جلوگیری از شدت بیماری: شما می‌توانید از خواص شاهدانه بو داده برای جلوگیری از شدت بیماری‌ها استفاده کنید که بسیار موثر است.
  • بهبود عضلات: شما می‌توانید با دم کردن این ماده، پس از نرمش حرکت عضلات را بهبود بخشید. مصرف این ماده به صورت دم کرده مزیت‌های دیگری از جمله تسریع روند گردش خون و نیز عروق خونی را دارد.
  • مواد معدنی مفید: استفاده از مواد معدنی مفید در این گیاه نیز می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشند که از جمله آنها باید به اسید آمینه، پروتئین، ویتامین‌های E و نیز D اشاره کرد.
  • این ماده می‌تواند نسبت به پروتئین‌های دیگر از جمله شیر و پنیر، به راحتی هضم گردد.
  • از سوی دیگر، استفاده از شاهدانه قادر است تا علائم قائدگی را کاهش دهد.
  • شما می‌توانید با استفاده از آن، علائم آرتریت و نیز التهاب را کمتر کنید.

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص شاهدانه بو داده، آنها را در عطاری‌ها تهیه کنید. استفاده از این ماده در هر دو حالت بو داده و نیز خام، می‌تواند خواص بسیار خوبی داشته باشد. برای تهیه این نوع شاهدانه از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • شاهدانه‌ها را شسته (به میزان 100 گرم) و سپس آن را در آب خیس کنید. حال بایستی آن ها را آبکش نموده و از صافی بگذرانید. مرحله بعدی آن است که آنها را در تابه روغن تفت داده و با مقداری نمک و آب ترکیب نمایید. حال بایستی زمانی که رنگ آن طلایی شد، طعم خام آن‌ها را گرفته و در یک ظرف به همراه برنجک یا گندم برشته سرو نمایید.
خواص شاهدانه بو داده
مزایای شاهدانه و انواع آن

خواص شاهدانه برشته

خواص شاهدانه به صورت برشته چگونه است؟ در این حالت باید گفت شما می‌توانید شاهدانه‌ها را بر روی حرارت نیز بگذارید تا کمی برشته و رسته شده و آماده مصرف بشود. سپس شما می‌توانید با طعم خاصی که پیدا می‌کند و بافت تردی که دارد، آن را به همراه مواد دیگری اعم از ماهی و مرغ مصرف نمایید. از جمله فواید و خواص شاهدانه با مصرف این ماده می‌توان گفت:

  • کاهش خطر بیماری قلبی: استفاده از این ماده می‌تواند بیماری‌های قلبی شما را کمتر کند. در این حالت می‌توانید از مقدار بالای اسید آمینه آرژینین بهره ببرید که با تولید نیتریک اسید در بدن، اتساع و آرامش در رگ‌های خونی را منجر خواهد شد. این واقعه سبب خواهد شد تا فشار خون و نیز خطرات بروز بیماری‌های قلبی کمتر شوند.
  • کاهش سطح پروتئین واکنشی: بنا به تحقیقات انجام شده، استفاده از این ماده می‌تواند پروتئین واکنشی سی CRP را کمتر کند و این منجر خواهد شد تا التهابات و بیماری‌های قلبی کمتر شوند.
  • کاهش علائم پیش قاعدگی: یکی دیگر از مواردی که از جمله خواص این عنصر دانسته می‌شود، کاهش علائم پیش قاعدگی است که با مصرف اسید های چرب ضروری، علائم آن کمتر می‌شود. بنابراین می‌توان با توجه به خواص بالای اسید گاما – لینولنیک در این شاهدانه، آن را در کمتر کردن علائم یائسگی موثر دانست. از سوی دیگر نیز این ماده می‌تواند در پیشگیری از عدم تعادل هورمونی و نیز التهابات مربوط به یائسگی نقش خوبی داشته باشد.
  • بهبود مشکلات گوارشی: همانطور که اشاره کردیم، فیبر ماده‌ای است که در این گیاه می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما کمک کند. بنابراین می‌توانید از منبع سرشار آن که شامل 80 درصد فیبر محلول و 20 درصد نامحلول است بهره ببرید.

شما کاربران می‌توانید برای مطالعه خواص مریم گلی، این قسمت را مطالعه کنید.

خواص شاهدانه برای کودکان

شما می‌توانید از گیاه شاهدانه برای کودکان نیز استفاده کنید. در این حالت باید گفت استفاده از کنف یا شاهدانه برای کودکان می‌تواند به عنوان یک منبع خوب برای تامین امگا3 و نیز پروتئین به کار برود. شما همچنین می‌توانید از آن برای بهبود گردش خون و نیز تقویت سیستم ایمنی در بدن نیز بهره ببرید. استفاده از این گیاه می‌تواند منجر شود تا التهاب در بدن کودکان و نوزادان بهبود یابد. استفاده از این ماده به صورت خام می‌تواند از سن 8 ماهگی به رژیم غذایی کودک، با توجه به توصیه پزشک اضافه شود. روش مصرف این ماده برای کودکان خردسال می‌تواند در قالب تهیه شیر گیاهی و یا موادی همچون تهیه فرنی است که نوزادان و نیز کودکان می‌توانند از آن بهره ببرند.

خواص شاهدانه برشته
مزایای شاهدانه بوداده

خواص شاهدانه برای مردان

در ادامه بررسی خواص شاهدانه، این بار برای مردان می‌توان مواردی را ذکر کرد که از آن جمله می‌توان گفت:

  • اسپرم مردان: استفاده بیش از حد از این ماده می‌تواند اسپرم مردان را کمتر کند و از سوی دیگر نیز روغن آن می‌تواند منجر به خشک شدن آن گردد. استفاده از این ماده در طب هندی اما برای تقویت قوای جنسی و نیز انزال زودرس توصیه شده است. با این حال با توجه به تحقیقات صورت گرفته، استفاده از شاهدانه برای قوای جنسی توصیه نمی‌شود.
  • جلوگیری از دیابت: یکی از مباحث مهم سلامتی در مردان دیابت است که این ماده می‌تواند از آن جلوگیری و درمان کند.
  • کنترل التهابات: اثر این حالت با کمک اسید گاما لینولنیک ایجاد می‌شود.
  • هضم بهتر غذا: مورد دیگری که می‌توان در قسمت خواص شاهدانه بیان کرد، استفاده از آن برای هضم بهتر غذا است که به علت وجود فیبر می‌باشد.
  • دیابت: در این حالت بدن نمی‌تواند اقدام به مصرف گلوکز نماید که ناشی از مقاومت به انسولین می‌باشد. در مدیریت دیابت کاهش وزن و نیز رژیم غذایی اهمیت دارد و شاهدانه می‌تواند با کنترل سطح قند خون در این امر مفید واقع شود.

خواص شاهدانه برای مو

جالب است بدانید که به واسطه خواص شاهدانه، استفاده از آن در روغن‌ها و کرم‌ها برای تقویت موها نیز کاربردی است. از جمله خواصی که برای موها در اثر استعمال این ماده بیان شده است، باید گفت:

  • نرم کننده: استفاده از خواص شاهده برای مو می‌تواند به عنوان یک نرم کننده طبیعی استفاده شود. به همین خاطر است که می‌توانید آن را به عنوان مواد اولیه در برخی شوینده‌ها مشاهده کنید. وجود اسیدهای چرب و نیز ویتامین E می‌تواند نقش نرم کننده را برعهده داشته باشد.
  • بهبود ساختار موها: یکی دیگر از مواردی که می‌توان جزو خواص شاهدانه برای موها در نظر گرفت، بهبود ساختار موها است که در این حالت استفاده از این ماده می‌تواند با داشتن اسانس‌های چرب و نیز اسید گاما لینولنیک GLA، در بهبود وضعیت موها و تشکیل کراتین موثر باشد. در این حالت موها قوی‌تر خواهند شد. نقش اسید گاما لینولئینک‌ها به عنوان یک منبع سرامید شناخته می‌شود که می‌تواند در حفظ پروتئین و رطوبت نقش مهمی داشته باشد.
  • انعطاف پذیری موها: از دیگر خواص شاهدانه برای مو می‌توان به برخی مزایا از جمله افزایش حجم و انعطاف پذیری، درخشندگی مو اشاره نمود که به علت وجود چربی‌ها است.
  • تهویه مو: روغن این ماده می‌تواند برای حفظ آب موثر باشد و پوست را نیز نرم نگه می‌دارد. به طور کلی وجود ویتامین E و نیز اسیدهای چرب مواردی هستند که منجر به ایجاد شرایط مناسب برای مو و پوست می‌گردند.
خواص شاهدانه برای مو
خواص شاهدانه برای پوست

خواص شاهدانه برای کبد

استفاده از شاهدانه به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای کبد نیز درنظر گرفته می‌شود. در این حالت این ماده همانند بذر کتان و نیز دانه چیا، سرشار از آنتی اکسیدان و نیز فیبر هستند که می‌توانند برای تمیز کردن روده و نیز تسهیل دفع سموم کمک کنند. همچنین بهره‌مندی از امگا 3 در منابع گیاهی از جمله شاهدانه می‌تواند موثر باشد.

همانطور که گفتیم، خواص شاهدانه شامل کاهش التهاب می‌گردد که این عامل خود می‌تواند به عنوان یکی از علائم مدیریت بیماری‌های مزمن زیر کمک کننده باشد. از جمله این بیماری‌ها باید به دیابت نوع 2، بیماری قلبی، سندرم متابولیک، آرتروز و نیز بیماری کبد چرب غیر مرتبط با الکل اشاره نمود.

خواص شاهدانه برای دیابت

در بخش قبل هم چندبار اشاره کردیم که خواص شاهدانه می‌تواند برای دیابت بسیار موثر باشد. از این رو باید گفت:

  • در این گیاه یک ماده شیمیایی به نام cannabidiol وجود دارد که استفاده از آن می‌تواند برای درمان دیابت بسیار موثر باشد. در این حالت ماده cannabidiol که یک غیر روانگردان است، می‌تواند در مقابله مشکلاتی مانند یابت، تصلب شرایین (آترواسکلروز)، بیماری‌های قلبی موثر باشد.
  • این ماده از نظر محققان به عنوان یک گیاه است که می‌تواند در تولید قند خون و بهبود آن برای افرادی که دیابتی هستند بسیار مناسب باشد.
  • وجود فیبر بالا در این گیاه باعث شده است تا گلوکز اضافی خون دفع شده و میزان قند خون نیز کاهش یابد. این پدیده در نهایت باعث تبدیل آن به انرژی می‌گردد.
  • دیگر خواص شاهدانه علاوه بر بهبود دیابت، عبارتند از سلامت قلب و عروق، درمان یبوست، سلامت روان و لاغری.

با این حال برای استفاده از این ماده لازم است قبل از اضافه کردن آن به رژیم غذایی خود، با یک پزشک مشورت کنید.

خواص شاهدانه برای کبد
مزایای شاهدانه برای کبد

خواص شاهدانه برای اسپرم

همانطور که گفتیم، شاهدانه دارای ماده‌ای به نام کانابیس است که می‌تواند میل جنسی را در افراد افزایش دهد. با این وجود مطالعات نشان داده است که مصرف کانابیس در باروری مردان منجر به کاهش یافتن تولید اسپرم در بیضه یا اسپرماتوژنز می‌گردد. همچنین اثر دیگری که برای خواص شاهدانه در مورد اسپرم ذکر شده است، کاهش سطح تستوسترون است.

توجه کنید که حتی مردان بالغ هم با مصرف این خانواده گیاهی، بر عملکرد باروری و نیز سیستم تناسلی خود اثرات منفی می‌گذرند که باعث می‌شود عملکرد آنها تداخل ایجاد شود. در یک بررسی بر روی 17 نفر که در سال 1974 رخ داده است، مصرف کانابیس گراس منجر شده است که از بین 17 نفر، 6 نفر دچار کاهش اسپرم شوند. همچنین در سال 1992 نیز نتایج به این صورت شد که سطح هورمون LH که تابع تولید مثل است، کاهش قابل توجهی یافته است. مورد دیگری که در خواص شاهدانه برای اسپرم و تاثیرات آن ذکر شده است، از دست دادن انرژی گیرنده‌ها است که منجر به کاهش تحرک اسپرم‌ها می‌شده است.

خواص شاهدانه در بارداری

حال لازم است در مورد خواص شاهدانه در مورد بارداری بگوییم. در این خصوص موارد زیر درنظر گرفته می‌شوند که عبارتند از:

  • این مواد می‌توانند از استفراغ شدید جلوگیری کنند.
  • شما می‌توانید از این گیاه برای بهبود دردهایی استفاده کنید که پس از زایمان به وجود می‌آیند. استفاده از آن باعث می‌شود تا این دردها التیام بخشیده شود.

نکته مهم این است که مصرف زیاد شاهدانه منجر می‌شود تا خطراتی در دوران بارداری ایجاد شود. بنابراین بهتر است فقط مصرف این گیاه با نظر پزشک انجام شود.

  • مقدار بالایی از پروتئین که در این ماده قرار داده شده است، می‌تواند برای رشد جنین موثر باشد.
  • شما می‌توانید از فیبر موجود در این ماده برای جلوگیری و نیز درمان یبوست در زنان باردار کمک بگیرید.
  • استفاده از این ماده می‌تواند با داشتن اسیدهای چرب امگا 3 و نیز اسید گاما لینولنیک، برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشد.
خواص شاهدانه برای اسپرم و بارداری
خواص شاهدانه برای بارداری

خواص شاهدانه در بدنسازی

خواص شاهدانه برای بدنسازی چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • استفاده از این ماده می‌تواند با داشتن 8 اسید آمینه ضروری، برای بدن شما مفید باشد.
  • شما می‌توانید آن را به عنوان یک منبع پروتئین خوب در نظر بگیرید که می‌تواند در ایجاد بافت‌های جدید در بدن شما و نیز تقویت توده عضلانی در بدنسازان بسیار موثر باشد.
  • با توجه به محتویات این ماده، شما می‌توانید از شاهدانه برای کمک به کاهش چربی بهره ببرید. این ماده می‌تواند در عضله سازی بسیار موثر باشد.
  • شما می‌توانید از خواص این ماده کمک بگیرید و برای عضله سازی و نیز حذف چربی‌های بدن از آنها بهره ببرید. خواص این ماده در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.
  • کنترل اشتها با وجود فیبر در این ماده یکی از ویژگی‌ها و مزایای خوب شاهدانه است که منجر می‌شود تا کاهش وزن و نیز کنترل اشتها صورت گیرد. شما می‌توانید با توجه به این خاصیت برای چربی سوزی بهتر عمل کنید.

بدنسازان از این گیاه و خواص شاهدانه به ویژه بخش پروتئین و نیز فیبر آن برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند.

خواص شاهدانه طب اسلامی

آیا خواص شاهدانه از نظر طب اسلامی و سنتی نیز توصیه شده است؟ در این خصوص با توجه به موارد بیان شده در کتب و مراجع مختلف می‌توان گفت:

  • عصاره این گیاه می‌تواند منجر به پاکسازی مغز شود.
  • شما می‌توانید با نیم کوب کردن برگ آن، اندک آبی نیز به آن پاشیده و آن را گرم کنید. سپس می‌توانید آن را بر برگ بید انجیر گرم کرده آن را قرار داده و آن به محل ببندند تا منجر به کاهش ورم شود.
  • اثر این ماده در ابتدا شادی آور بوده ولی بعد از گذشت مدتی، عکس منفی آن ظاهر می‌شود.
  • شما می‌توانید اثر آن را با شیرینی بیشتر کرده و نیز با ترشی آن را از بین ببرید.
  • افرادی که سرطان دارند، حتما می‌توانند از این ماده استفاده کنند. این کار با توجه به طبع آن انجام شود. شما می‌توانید برای کسانی هم که سرطان آنها از بین رفته است، این را توصیه کنید. چراکه سلول‌های آن را از بین می‌برد.
  • طبع این ماده در طب سنتی سرد و خشک ذکر شده است. همچنین مزاج تخم آن گرم و خشک است.
  • مصلحی که برای این ماده ذکر شده است، شامل کتیرا و زرشک می‌باشد.
  • استفاده از این ماده می‌تواند برای درمان مشکلاتی اعم از عفونت‌های ادراری، درمان اگزما، نقرس، میگرن، کمک به درمان پوکی استخوان و نیز التهاب مفصلی مفید باشد.
خواص شاهدانه در بدنسازی
خواص شاهدانه در ورزش

عوارض شاهدانه

از جمله عوارضی که در کنار خواص شاهدانه می‌توان بیان کرد، باید گفت:

  • این ماده می‌تواند بعد از مصرف منجر به تقویت فکر شده اما پس از آن حواس را مکدر می‌نماید.
  • ممکن است تداخلات دارویی نیز برای این ماده در هنگام مصرف با سایر داروها وجود داشته باشد که بایستی به آن توجه کنید.
  • این ماده می‌تواند منجر به کاهش میل جنسی شود.
  • استفاده افراطی از آن علاوه بر صدمه جنسی بر شما، می‌تواند عوارض دیگری از جمله اختلال حواس و سرگیجه و نیز بهم خوردن تعادل را ایجاد کند.
  • سوء مصرف این ماده منجر می‌شود تا تاری دید و نیز تضعیف بینایی را در پیش داشته باشید.
  • در صورت افراط می‌توان مشکلاتی مانند افزایش ضربان قلب و نیز افت فشار را درنظر گرفت.
  • جنون.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 15

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا