بیماری‌ها و راه درمان

درمان سریع سنگ کلیه: خانگی، سنتی و با دارو

پیشگیری و درمان سنگ کلیه توسط راهکارهای موثر

درمان سنگ کلیه می‌تواند از طریق روش های مختلفی انجام شود. کلیه عضوی لوبیایی شکل در بدن است که وظیفه اصلی آن تصفیه نمودن خون از مواد زائد است و در پهلوها و طرفین بدن قرار دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این بیماری، علائم دچار شدن، دفع سنگ کلیه، علل ایجاد سنگ کلیه، راه‌های جلوگیری و دفع آن بپردازیم.

علائم سنگ کلیه

سنگ کلیه زمانی در سیستم ادراری تشکیل می‌شود که آب و مواد زائد موجود در ادرار شما تعادل نداشته باشد. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، انواع خاصی از کریستال‌های زائد از ادرار جدا می‌شوند. کریستال‌های ساخته شده، سنگ کلیه را تشکیل می‌دهند. سنگ‌های کلیه می‌توانند از اسید اوریک، کلسیم، فسفات یا کریستال‌های اگزالات ساخته شوند. ممکن است بیش از یک سنگ کلیه در فرد بیمار ایجاد شود.

در مورد علائم سنگ کلیه بایستی به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • دردی در وسط کمر که به سمت پهلو حرکت می‌کند یا ممکن است به کشاله ران شما سرایت کند،
  • تهوع و استفراغ،
  • اصرار به دفع مکرر ادرار، احساس سوزش هنگام ادرار کردن، ادرار صورتی یا قرمز،
  • حساسیت در ناحیه کمر، پهلو یا شکم شما.

در ادامه همراه ما باشید تا به آموزش راه‌های درمان سنگ کلیه و اطلاعات جامعی در این خصوص بپردازیم.

علائم سنگ کلیه

 

علائم افتادن سنگ کلیه

علائم سنگ کلیه تا زمانی که این مشکل منجر به حرکت نکردن به سمت مجاری ادرار نشود، علائمی را بروز نمی‌دهد. با ظهور علائم و پس از درمان آن، علائم افتادن سنگ کلیه شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دفع سنگ‌ها با ابعادی نزدیک به 5-6 میلی‌متر که می‌تواند در طول چند هفته یا چند روز دفع شود،
  • دفع سنگ‌های کلیه از طریق ادرار،
  • اتمام درد سنگ کلیه،
  • احساس درد کمتر پس از انجام برخی از درمان‌ها مطابق با پزشک،

با وقوع این علائم، اما نباید تنها به آنها بسنده کنید و لازم است حتما به متخصص درمان سنگ کلیه یعنی اورولوژیست مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام سنگ‌ها از بین رفته‌اند و یا از وضعیت این سنگ‌ها که می‌تواند به کلیه‌های شما صدمه بزند، آگاه شوید.

kidney stone signs

علت تشکیل سنگ کلیه

علل مختلفی برای تشکیل سنگ کلیه وجود دارد که می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد. از جمله مهم‌ترین این موارد می‌توان گفت:

  • ننوشیدن مایعات کافی (مخصوصا آب) در روز؛ زیرا ممکن است ادرار کافی برای شستن کریستال‌های میکروسکوپی وجود نداشته باشد،
  • سابقه داشتن سنگ کلیه‌های قبلی،
  • رژیم‌های پرپروتئین،
  • بیماری کلیه پلی کیستیک،
  • ادرار با سطوح بالایی از سیستین، اگزالات، اسید اوریک یا کلسیم،
  • ابتلا به عفونت ادراری اغلب،
  • مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی مانند گوشت، نمک، آجیل و شکلات،
  • چاقی،
  • برخی داروها مانند دیورتیک‌ها (ادرار آورها)، استروئیدها و آنتی اسیدها،
  • سابقه خانوادگی سنگ کلیه،
  • متولد شدن با اختلال کلیه یا روده
  • کلسیم بیش از حد در ادرار ناشی از بیماری‌هایی مانند هیپرپاراتیروئیدیسم،
  • داشتن سدیم بیش از حد که معمولاً از طریق نمک وارد بدن می‌شود،
  • عفونت دستگاه ادراری (UTI) در نتیجه آنزیمی که توسط انواع خاصی از باکتری‌ها ترشح می‌شود، ایجاد می‌گردند،
  • سطوح بالای اوریک اسید در ادرار یا اسیدی بودن بیش از حد آن، افرادی که سطح اسید اوریک بالایی دارند ممکن است نقرس داشته باشند یا دچار نقرس شوند.

اگرچه غذا باعث تشکیل سنگ نمی‌شود، اما بایستی گفت امروزه به برخی از افراد گفته شود که اگر مستعد ابتلا به سنگ هستند از مصرف غذاهای حاوی کلسیم پرهیز کنند.

علت تشکیل سنگ کلیه

آیا سنگ کلیه خطرناک است؟

در مورد درمان سنگ کلیه  بایسیتی به این نکته توجه کنید که سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که از مواد معدنی مانند کلسیم یا مواد زائد مانند اسید اوریک ساخته شده‌اند. آنها در ابتدا کوچک هستند اما رفته رفته می‌توانند بزرگتر شوند؛ زیرا مواد معدنی بیشتری به آنها می‌چسبند.

برخی از سنگ‌های کلیه خودب به خود از بین می‌روند، ممکن است روند درمان سنگ کلیه به این صورت تا چندین هفته طول بکشد. اما برخی دیگر بایستی عمل شوند. در موارد زیر سنگ کلیه خطرناک خواهد بود که نیاز به عمل دارد.

  • سنگ بسیار بزرگ است و به خودی خود نمی‌تواند عبور کند،
  • درد زیادی در اثر سنگ کلیه ایجاد شده است،
  • این سنگ مانع از خروج ادرار از کلیه شما می‌شود،
  • به دلیل سنگ دچار عفونت‌های ادراری زیادی شده‌اید.

در حالی که بیشتر سنگ‌های کلیه هیچ آسیب ماندگاری ایجاد نمی‌کنند، اگر عفونت مرتبط با سنگ رخ دهد، می‌تواند خطر سنگ کلیه را افزایش داده و تهدید کننده زندگی باشد.

سنگ کلیه خطرناک

جلوگیری از سنگ کلیه

ژنتیک، رژیم غذایی، مصرف مایعات، محیط کار و حتی موقعیت‌های جغرافیایی همه عوامل بالقوه‌ای هستند که ممکن است بر تشکیل سنگ‌ها تأثیر بگذارند. افراد و بیمارانی که به پیشگیری از سنگ کلیه می‌پردازند، کمتر به اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، درمان‌ها و روش‌های کمتری برای برداشتن سنگ دارند و زمان کمتری را دور از کار می‌گذرانند.

  • مهم‌ترین توصیه در درمان سنگ کلیه، آن است که از آن جلوگیری کنید و مهم‌ترین نکته برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه این است که باید علت آن را مشخص نمایید. این کار معمولاً با تجزیه و تحلیل سنگ، آزمایش خون و ادرار انجام می‌شود. سایر عوامل ایجاد کننده از جمله سابقه پزشکی، داروها، شغل و عادات غذایی نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
  • بر اساس این نتایج، تغییرات سبک زندگی، تغییرات رژیم غذایی و درمان دارویی احتمالی می‌تواند برای پیشگیری از سنگ‌های آینده توصیه شود.
  • از غذاهای سنگ ساز پرهیز کنید. چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس، چای و اکثر آجیل‌ها سرشار از اگزالات هستند که می‌تواند در ایجاد سنگ کلیه نقش داشته باشد. اگر از این مشکل رنج می‌برید و اقدام به درمان سنگ کلیه کرده‌اید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند از این غذاها اجتناب کنید یا آنها را در مقادیر کمتر مصرف کنید.
  • به دنبال محصولات کم نمک یا بدون نمک باشید. فقط ۲ یا ۳ وعده در روز از غذاهای حاوی کلسیم زیاد مانند شیر، پنیر، ماست، صدف و توفو میل کنید. لیمو، لیموناد تازه یا پرتقال از میوه‌های خوبی هستند که برای درمان سنگ کلیه پیشنهاد می‌شود. سیترات موجود در این غذاها از تشکیل سنگ جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از سنگ کلیه

درمان سنگ کلیه در منزل

برخی از راه‌حل‌های قابل اجرا و بدون نیاز به دکتر در خانه نیز وجود دارند که می‌توانند برای درمان سنگ کلیه در منزل استفاده شوند. در ادامه به چند مورد از این درمان‌ها می‌پردازیم.

راه خانگی دفع سنگ کلیه

مراحل اولیه سنگ کلیه را می‌توان با درمان‌های خانگی خاصی درمان کرد:

حتی اگر سنگ کلیه ممکن است شایع باشد و پس از ابتلا به آن عود کند، اما راه‌های ساده‌ای برای پیشگیری از آن وجود دارد. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می تواند کمک کند:

  1. آب کافی بنوشید: کسانی که روزانه 2 تا 2.5 لیتر ادرار تولید می‌کنند، 50 درصد کمتر از افرادی که تولید ادرار کمتری دارند، در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند. برای تولید این مقدار روزانه حدود 8 تا 10 لیوان 8 اونس (در کل حدود 2 لیتر) آب لازم است.
  2. از مقداری لیمو لذت ببرید: سیترات، نمک موجود در اسید سیتریک، به کلسیم متصل می شود و به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک می‌کند.
  3. مراقب سدیم باشید: رژیم غذایی با سدیم بالا می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود؛ زیرا میزان کلسیم را در ادرار افزایش ‌هد. دستورالعمل‌ها پیشنهاد می‌کنند که مصرف کل سدیم روزانه را به ۲۳۰۰ میلی‌گرم (میلی‌گرم) محدود کنید.
  4. مصرف پروتئین حیوانی را کاهش دهید: خوردن بیش از حد پروتئین حیوانی، مانند گوشت، تخم مرغ و غذاهای دریایی، سطح اسید اوریک را افزایش می‌دهد. اگر مستعد ابتلا به سنگ هستید، مصرف روزانه گوشت خود را به مقداری محدود کنید.

برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟

در مورد مواد و ترکیباتی که می‌توانند برای دفع سنگ کلیه برای شما استفاده شوند، می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • آب: مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به دفع و جلوگیری از مشکل سنگ کلیه و درمان سنگ کلیه کمک کند، آب است. نوشیدن 12 لیوان آب در روز می‌تواند کمک کننده باشد.
  • سرکه سیب: یکی از داروهای بسیار محبوب برای درمان سنگ کلیه است. سنگ‌ها را حل کرده و از طریق ادرار دفع می‌کند. این به جلوگیری از بروز سنگ کلیه در آینده کمک می‌کند. همچنین می‌توانید آن را با عسل مخلوط کرده و سه بار در روز بنوشید.
  • لوبیا قرمز: لوبیا برای کلیه‌ها بسیار مفید است. حاوی مقدار زیادی منیزیم است که علائم مرتبط با سنگ کلیه را کاهش می‌دهد. به شما توصیه می‌شود که لوبیا را بجوشانید، مایع آن را نیز صاف کنید و سپس قبل از نوشیدن آن را خنک کنید. همچنین به کاهش درد ناشی از سنگ کلیه کمک می‌ کند.
  • انار: آب و دانه آن به دلیل طبع ترش و خاصیت قابض، داروی عالی برای سنگ کلیه است.

درمان سنگ کلیه در منزل

درمان سنگ کلیه با آبجو

اگرچه هیچ درمانی برای از بین بردن سنگ‌ها وجود ندارد، اما برخی از سنگ ‌های کوچک را می ‌توان با برخی درمان‌های خانگی از بین برد. برای این منظور توصیه می‌شود تا حد امکان مایعات بنوشید. اما برای سنگ های سایز بزرگ، عمل/جراحی توصیه می شود. برخی از مطالعات ادعا می کنند که با نوشیدن منظم آبجو (به مقدار صحیح) می‌توان سنگ‌ها را از بین برد اما پزشکان در مورد صحت این ادعا می‌گویند: نوشیدن ماءالشعیر باعث دفع سنگ می ‌شود، اما در نظر داشته باشید که آبجو باید از جو تهیه شود و فقط سنگ‌های کوچک با مصرف آن خارج می‌شود.

پزشکان می‌گویند که نوشیدن آبجو باعث ایجاد ادرار در بدن شده و آن را افزایش می‌دهد. با این حال، این امر به کلیه‌ها و سنگ‌ها فشار می آورد تا همراه با ادرار خارج شوند. بنابراین مصرف منظم آن برای از بین بردن سنگ‌های کوچک مفید است. در کنار این مورد باید توجه کنید که وجود موادی مانند پورین و اسید اوریک در این ماده می‌تواند زمینه ساز سنگ‌های کلیه شود.

هیچ مدرک علمی برای ارتباط نوشیدن آبجو با پیشگیری از سنگ کلیه یا کمک به دفع سنگ کلیه وجود ندارد. بنابراین در حالت کلی باید گفت نوشیدن آبجو تاثیری در پیشگیری از سنگ کلیه ندارد و تفاوتی با مصرف آب و آبمیوه نمی‌کند. بنابراین بهتر است به جای آن روزی 2.5 لیتر آب، آبمیوه و نیز می‌توانید آب سبزیجات را میل کنید.

درمان سنگ کلیه با آبجو

درمان سنگ کلیه با هندوانه

هندوانه یکی از بهترین درمان‌های طبیعی است که برای سنگ کلیه شناخته شده است، بیشتر به این دلیل که حاوی بالاترین میزان آب در بین هر ماده غذایی است، یعنی 92 درصد هندوانه را آب تشکیل می‌دهد. همچنین هندوانه خاصیت ادرار آور دارد، به این معنی که به افزایش جریان ادرار کمک می‌کند که هنگام مواجهه با خطر سنگ کلیه می‌تواند مهم باشد. هندوانه یک میوه سرشار از پتاسیم است که این نوع نمک می‌تواند به بدن شما در حل کردن سنگ کلیه کمک ‌کند. پتاسیم همچنین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند که برای سلامت کلیه ضروری است. هندوانه همچنین سرشار از اکسید نیتریک است. هر دوی این عناصر یعنی پتاسیم و اکسید نیتریک برای حفظ سلامت کلیه مهم هستند.

در نهایت باید گفت هندوانه کلیه‌ها را هیدراته و تمیز می‌کند؛ زیرا حاوی لیکوپن هستند که سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد و عملکرد خوب کلیه‌ها را تضمین می‌‌کند. مصرف روزانه هندوانه برای سلامت کلیه‌ها مفید است.

درمان سنگ کلیه در طب سنتی

از جمله درمان‌هایی که در کتب سنتی برای درمان سنگ کلیه بیان شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از روش‌های درمان سنگ کلیه در طب سنتی آن است که از سیاهدانه و عسل استفاده کنید. در این راستا، لازم است تا 100 گرم سیاهدانه را آسیاب نموده و نیز با 1 کیلو عسل مخلوط نمایید. این ترکیب را بایستی 2 تا 3 ماه به صورت روزانه در 3 قاشق چایخوری میل کنید.
  • دومین مورد از روش‌های درمان سنگ کلیه در طب سنتی، آن است که تخم خربزه را را جمع کرده و آن را به صورت خام خام، بجویید. این کار باعث می‌شود تا شیره آنها به صورت کامل کشیده شود. این کار را روزی دوبار انجام دهید.
  • همچنین شما می‌توانید از قطعه‌ای از هندوانه استفاده کنید. به این صورت که آن را به همراه تخمه‌های خرد شده‌اش، مدتی بجوشانید و آب آن را صاف کنید. زمانی که این کار را انجام دادید و آب غلیظ آن ایجاد شد، سرکه را اضافه کرده و نیز آن را کم کم مصرف نمایید.

درمان سنگ کلیه در طب سنتی

درمان سنگ کلیه بزرگ

همانطور که اشاره کردیم، لازم است برای مشکل سنگ کلیه در ابعاد بزرگ از جراحی استفاده شود. سنگ‌های کلیه که خیلی بزرگ هستند و نمی‌توانند خود به خود دفع شوند یا باعث خونریزی، آسیب کلیه یا عفونت‌های مجاری ادراری شوند، ممکن است نیاز به درمان گسترده‌تری داشته باشند. رویه‌های درمان سنگ کلیه بزرگ می‌واند شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از امواج صوتی یکی از راه‌های نوینی است که می‌تواند برای شکستن سنگ‌ها برای برخی از سنگ‌های کلیه – بسته به اندازه و محل آنها – استفاده کند که به نام موج شوک خارج از بدن (ESWL) شناخته می‌شود. در این روش، از امواج صوتی برای ایجاد ارتعاشات قوی (امواج ضربه‌ای) استفاده می‌کند که سنگ‌ها را به قطعات ریز می‌شکند که می‌توانند در ادرار شما دفع شوند. این روش حدود 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد و می ‌تواند باعث ایجاد درد متوسط ​​شود، بنابراین ممکن است تحت آرامبخشی یا بیهوشی خفیف قرار بگیرید تا راحت باشید.
  • جراحی برای برداشتن سنگ‌‌های بسیار بزرگ در کلیه: روشی به نام نفرولیتوتومی از راه پوست (nef-row-lih-THOT-uh-me) شامل برداشتن سنگ کلیه با استفاده از تلسکوپ‌های کوچک و ابزارهایی است که از طریق یک برش کوچک در پشت شما وارد می‌شود.
  • استفاده از اسکوپ برای حذف سنگ برای برداشتن سنگ کوچکتر در حالب یا کلیه: پزشک ممکن است یک لوله نازک نوردار (اورتروسکوپ) مجهز به دوربین را از طریق مجرای ادرار و مثانه به حالب شما عبور دهد. هنگامی که سنگ کلیه تشخیص داده شد، با کمک ابزارها و تجهیزات مخصوص می‌ توانند سنگ را به دام بیاندازند یا آن را به قطعاتی تقسیم کنند که در ادرار شما دفع شود. سپس پزشک ممکن است یک لوله کوچک (استنت) در حالب قرار دهد تا تورم را تسکین داده و درمان سنگ کلیه را بهبود بخشد.
  • جراحی غده پاراتیروئید: برخی از سنگ‌های فسفات کلسیمی ناشی از فعالیت زیاد و غیرمعمول غدد پاراتیروئید می‌باشند که در چهار بخش غده تیروئید قرار دارند. هنگامی که این غدد بیش از حد هورمون پاراتیروئید تولید می‌کنند (هیپرپاراتیروئیدیسم)، سطح کلسیم شما می‌تواند بسیار بالا رود و در نتیجه ممکن است سنگ کلیه ایجاد شود.

علاوه بر تجویز داروهایی که ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ کمک کند. زمانی که فرد با سنگ های بزرگ کلیه روبرو می شوند، معمولا نیاز به آزمایش های بیشتر دارند. اورولوژیست‌ها به عنوان متخصص این حوزه، تمایل بیشتری به جراحی دارند که می‌تواند سنگ‌های کلیوی بزرگ‌تر را بشکند یا از بین ببرد.

درمان سنگ کلیه بزرگ

 

هر آنچه در مورد سیاتیک باید بدانید را در این مقاله بخوانید:

سیاتیک چیست و چه نوع درمانی مناسب آن است؟

درمان سنگ کلیه اگزالات کلسیم

اگزالات کلسیم از جمله رایج‌ترین نوع سنگ کلیه است که می‌تواند در بین 70 تا 80 درصد از جمعیت انسان‌ها رخ دهد. طبق آمارها، از هر 1000 مرد 3 نفر و از هر 1000 زن 2 نفر به این مشکل سالانه دچار می‌شوند. درمان سنگ کلیه اگزالات کلسیم، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • محدودیت‌های غذایی، محدودیت بر روی عوامل بروز این مشکل، آزمایش ادرار، خون و سی تی اسکن،
  • مراجعه به اورولوژیست،
  • تجویز آلفا بلاکر برای شل کردن حالب،
  • مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن برای تسکین موقت،
  • سنگ شکنی،
  • اورتروسکوپی،
  • نفرولیتوتومی.

درمان سنگ کلیه اگزالات کلسیم

درمان کلیه درد

راه درمان کلیه درد با کمک متخصص اورولوژی انجام می‌شود که ابتدا بایستی آزمایش و درمان انجام شود. اگر علائم شما حاکی از وجود سنگ کلیه باشد، پزشک شما را معاینه می‌کند و برای آزمایش تشخیصی فراخوان می‌دهد. برخی از آزمایشات اولیه مورد استفاده در Urology شامل آزمایش ادرار، آزمایش خون، تجزیه و تحلیل سنگ یا سایر آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، سونوگرافی یا اوروگرافی داخل وریدی است.

سپس درمان به اندازه سنگ کلیه بستگی دارد. نوشیدن مقادیر قابل توجهی آب می‌تواند سیستم ادراری را با فعلالیت بیشتری همراه کند و سنگ‌های کوچک را دفع کند یا ممکن است پزشک یک آلفا بلاکر برای کمک به دفع سنگ تجویز کند. همانطور که قبلا ذکر کردیم، متخصص اورولوژی می‌تواند بهترین درمان سنگ کلیه را برای سنگ‌های بزرگتر کلیه ارائه دهد. روش‌هایی برای موارد شدیدتر سنگ کلیه شامل شکستن سنگ با فناوری امواج صوتی یا برداشتن سنگ‌ها با جراحی است.

درمان کلیه درد

درمان سریع سنگ کلیه

متاسفانه راهکاری برای درمان سریع سنگ کلیه وجود ندارد اما عواملی وجود دارند که می‌توانند به دفع سریع‌تر سنگ کلیه‌های ریز کمک کنند. از جمله:

  • نوشیدن زیاد آب،
  • دفع سنگ کلیه با آبلیمو: مورد دیگری که می‌توان برای درمان سریع سنگ کلیه بیان کرد، دفع سنگ کلیه با آب لیمو است که می‌تواند به تجزیه رسوب‌های کلسیم کمک نماید.
  • دفع سنگ کلیه با ریحان
  • سرکه سیب: این ماده می‌تواند با داشتن اسید سیتریک، در حل کردن رسوبات کلسیم به شما کمک کند.
  • کاهش مصرف موادی همچون نمک، مواد کلسیمی و نیز پروتئینی،

همچنین برای دفع سریع‌تر سنگ‌های کلیه می‌توانید از راهکارهای نوین مانند جراحی‌ها استفاده کنید. توجه کنید که برخی از مسکن‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند برای کاهش و تسکین درد سنگ کلیه استفاده شوند که بایستی با مشورت پزشک مصرف شود.

درمان سریع سنگ کلیه

درمان گیاهی دفع سنگ کلیه

برای درمان گیاهی دفع سنگ کلیه می‌توانید از مواد طبیعی نیز استفاده کنید که عبارتند از:

  • روغن زیتون: زیتون میوه یکی از کهن‌ترین درختان روی زمین است. کشت آن حداقل به هشت هزار سال قبل برمی‌گردد. این ماده یک درمان طبیعی برای سنگ کلیه است. از آنجایی که روغن زیتون حاوی مقدار زیادی چربی تک غیراشباع است، جایگزینی عالی برای تسهیل دفع سنگ کلیه با روان کردن مجاری ادراری است.
  • ریحان: ریحان حاوی ترکیباتی است که به ثابت کردن مقدار اسید اوریک کمک می‌کند و از آنجایی که حاوی اسید استیک است، در حل کردن سنگ‌های موجود نیز استفاده می‌شود. با نوشیدن یک قاشق چایخوری عصاره ریحان یا آب خالص در روز به مدت دو هفته، می‌توانید سنگ های خود را به طور طبیعی و ایمن بدون جراحی یا دارو دفع کنید.
  • Chanca Piedra: یکی از گیاهان بسیار مناسب برای درمان سنگ کلیه، گیاه Chanca Piedra است که بومی آمریکای جنوبی بوده و برای پاکسازی و سم زدانی نیز کلیه به کار می‌رود.
  • ریشه قاصدک: ریشه قاصدک و مخلوط عسل بیش از 100 سال است که به عنوان درمان‌های عامیانه برای سنگ کلیه استفاده می‌شود. این ماده، حاوی ترکیباتی است که تولید صفرا و ادرار را افزایش می‌دهد که به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. مصرف روزانه 3 تا 4 فنجان به شکل چای یا آب میوه توصیه می‌شود.

درمان گیاهی دفع سنگ کلیه

دارو برای سنگ کلیه

ممکن است زمانی که سنگ در سیستم و اعضای بدن شما حرکت می‌کند به داروی مسکن نیاز داشته باشید. پس از برطرف شدن آن، ممکن است برای جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ به دارو نیاز پیدا کنید. داروها داروهای موردنیاز برای سنگ کلیه موارد زیر باشد:

  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • مواد مخدر برای کنترل درد شدید
  • آلوپورینول، برای کنترل هیپراوریسمی
  • سیترات پتاسیم، برای افزایش PH ادرار
  • هیدروکلروتیازید، برای سنگ‌های کلسیمی نوع آ
  • سلولز سدیم فسفات، برای سنگ های کلسیمی نوع آ و کاهش جذب روده
  • ارتوفسفات ها، برای سنگ های کلسیمی نوع III

داروهای شیمیایی برای دفع سنگ کلیه

همانند سایر بیماری‌ها، برای درمان سنگ کلیه، داروهای شیمیایی وجود دارد که شامل رواتینکس، سیترات پتاسیم و مواردی است که در قسمت بالا ذکر کردیم. قویترین قرص دفع سنگ کلیه شامل موارد مختلفی است که می‌توان به طور خلاصه نام 5 مورد از آنها را بیان کرد که به شرح زیر می‌باشد:

  • قرص رواتینکس: این دارو برای خردشدن و نیز برای درمان بیماری‌های قسمت مجاری ادرار و کلیه استفاده می‌شود.
  • کانفرون بیونوریکا: دارویی است که می‌تواند برای بیماری‌های التهابی مجاری ادراری و کلیه‌ها استفاه شود.
  • سیستون هیمالیا: دارویی است که برای جلوگیری از عوامل سنگ ساز استفاده می‌شود.
  • تامسولوین: این قرص در درمان سنگ کلیه برای بزرگ‌تر کردن پروستات و نیز درمان علائم اختلال عملکرد مثانه استفاده می‌شود.

دارو برای سوزش ادرار

سوزش ادرار، مشکلی است که در آن دردی در هنگام دفع ادرار بدن ایجاد می‌شود و می‌تواند علائم آن به صورت ثابت یا متغیر باشد. دارو برای سوزش ادرار و عفونت ادراری شامل فنازوپیریدین، سفیکسیم، سیپرو فلوکساسین، افلوکساسین، نالیدیکسیک اسید، کوتریموکسازول، لووفلوکساسین (تاوانکس) و … می‌باشد.

دارو برای سنگ کلیه

عوارض سنگ کلیه

اندازه سنگ کلیه می‌تواند از یک دانه شن گرفته تا یک مروارید یا حتی بزرگتر باشد. آنها می‌توانند صاف یا دندانه‌دار باشند و معمولاً زرد یا قهوه‌ای هستند. ممکن است یک سنگ بزرگ در سیستم ادراری گیر کند. این می‌تواند جریان ادرار را مسدود کرده و باعث درد شدید شود که روند درمان سنگ کلیه را با دشواری همراه خواهد کرد.

سنگ کلیه می‌تواند باعث آسیب دائمی کلیه شود. سنگ همچنین خطر عفونت ادراری و کلیه را افزایش می‌دهد که می‌تواند منجر به انتشار میکروب‌ها به جریان خون شود.

kidney stone side effect

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا