سبک زندگی

شرایط طلاق غیابی: نحوه اعتراض به آن [وضعیت مهریه و نفقه]

هر آنچه باید در مورد طلاق غیابی بدانید

هرچند ازدواج بسیار امر پسندیده و خوبی است، اما گاهی اوقات کار به جایی می‌رسد که زن و شوهر تصمیم به طلاق یا جدایی از یکدیگر می‌گیرند‌. حال اگر یکی از زوجین در جلسه دادگاه حاضر نشود، دادگاه رأی طلاق غیابی را صادر خواهد کرد. هرچند در قوانین اسلام حق طلاق با مرد است، اما درخواست طلاق غیابی از طرف زن نیز می‌تواند انجام شود. البته دارای شرایط مختلفی است که در ادامه این مقاله از جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم.

 

طلاق غیابی چیست؟

گاهی اختلافات و درگیری‌های خانوادگی زن شوهرها به حدی می‌رسد که نیاز به جدایی دارند، اما نمی‌دانند طلاق غیابی چیست! درواقع طلاق غیابی به زمانی گفته می‌شود که شما علیه همسر خود دادخواستی را در دادگاه تنظیم می‌کنید، درنتیجه ابلاغیه برای همسر شما از سوی دادگاه ارسال می‌شود. فرد موظف است تا در جلسات دادگاه حضور پیدا کند، اما درصورتی‌که ابلاغیه را آن فرد دریافت نکند و یا اگر دریافت می‌کند در جلسه دادگاه حاضر نشود به دلیل عدم حضور فرد اگر لازم باشد طلاق غیابی صادر خواهد شد.

طلاق غیابی از طرف مرد

اگر زن در جلسات رسیدگی در دادگاه حاضر نشود، لایحه نیز ندهد و به او ابلاغ نشده باشد، حکم طلاق غیابی صادر خواهد شد. البته دادگاه تمام حقوق زن را باز هم در نظر خواهد گرفت. زن می‌تواند در طی ۲۰ روز به حکم طلاق اعتراض کند.

طلاق غیابی از طرف زن

همچنین زن‌ها می‌توانند درخواست طلاق غیابی بدهند. درواقع اگر شوهر آن‌ها در دادگاه حاضر نشود یا اخطاریه دادگاه ابلاغ نشده باشد و لایحه ندهد رأی غیابی صادر می‌شود.

البته شرایطی لازم است برای اینکه زن درخواست طلاق غیابی بدهد که در ادامه بررسی می‌کنیم:

♦ مرد معتاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی باشد، طوری که به زندگی مشترک آن‌ها خلل وارد کند. در این صورت باید مرد به پزشک مراجعه کند و اگر در مهلت زمانی که پزشک برای ترک اعتیاد در نظر گرفته نتواند ترک کند، زن می‌تواند درخواست طلاق غیابی بدهد.

♦ اگر مرد مدام همسر خود را کتک بزند و این رفتار بد را ادامه دهد.

♦ اگر مرد به یک بیماری روانی و یا هر نوع بیماری مبتلا شود که زندگی مشترک را غیرقابل‌تحمل می‌کند.

♦ اگر مرد به مدت‌زمان حداقل ۶ ماه متوالی و یا ۹ ماه متناوب در یک سال، زندگی را ترک کند و هیچ دلیلی هم برای غیبت خودش نداشته باشد.

♦ اگر مرد در ۴ سال گذشته غیبت داشته و هیچ خبری هم از خودش ندهد، دادگاه حکم موت فرضی او خواهد داد و مانند موارد قبلی طلاق غیابی را صادر خواهد کرد.

♦ اگر مرد از شرایط ضمن عقد تخلف کرده باشد، زن با اثبات آن می‌تواند حکم طلاق غیابی را از طرف دادگاه بگیرد.

♦ اگر مرد به همسر خود نفقه ندهد و دادگاه هم حتی نتواند او را مجبور کند که نفقه پرداخت کند، درنتیجه طلاق غیابی صادر خواهد شد.

 

مهریه در طلاق غیابی

حتی اگر طلاق شما غیابی باشد، مرد موظف به پرداخت مهریه به زن است. اگر طلاق غیابی از سوی مرد باشد که حتماً باید مهریه را به زوجه بپردازد، ولی اگر زن درخواست طلاق غیابی بدهد در صورت درخواست خود، می‌تواند مهریه و حق و حقوق مادی خود را بخشیده و طلاق بگیرد.

 

مدت‌زمان عده در طلاق غیابی

مدت‌زمان عده آن بازه زمانی است که زن نمی‌تواند ازدواج کند. درواقع فقط پس از تمام شدن زمان عده، زن می‌تواند بدون اجازه پدر و جد پدری ازدواج مجدد داشته باشد.

مدت‌زمان عده بعد از طلاق غیابی دقیقاً مانند طلاق است که زن باید رعایت کند. البته دقت کنید اگر حکم طلاق غیابی به دلیل غیبت ۴ ساله مرد باشد یا درواقع دادگاه حکم به موت فرضی دهد، زن باید عده وفات را از تاریخ صدور طلاق نگه دارد.

 

مدت‌زمان صدور طلاق غیابی

همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید بدانید که مدت‌زمان طلاق غیابی برای هر فردی متفاوت است و به معیارهای متعددی بستگی دارد. درواقع به روند رسیدگی پرونده طلاق بستگی دارد، حتی ممکن است این پروسه تا یک سال و نیم طول بکشد. البته اگر طلاق غیابی به دلیل غیبت شوهر باشد، باید بیش از ۴ سال این غیبت طول کشیده باشد تا رأی طلاق غیابی صادر شود. بنابراین اگر قصد این نوع جدایی را دارید، باید کمی صبور باشید. همچنین شما عزیزان باید بدانید که طلاق غیابی مانند هر کار دیگری هزینه دارد و هزینه‌ها شامل هزینه پرداختی به دفاتر الکترونیک قضایی، هزینه دادرسی، حق‌الوکاله و مواردی از این قبیل است. هزینه مشاوره و موارد دیگر را نیز باید بپردازید.

 

وضعیت حضانت فرزندان در طلاق غیابی

بسیاری از افراد این دغدغه را دارند که پس از طلاق، حضانت فرزندان چه می‌شود! فرزندان دختر و پسر تا پایان ۷ سالگی حضانت آن بر عهده مادر است. اما دختر خانم‌ها از ۷ تا ۹ سالگی و پسرها هم از ۷ تا ۱۵ سالگی حضانتشان بر عهده پدر می‌باشد.

ذکر این نکته قابل‌توجه است که اگر شوهر مجهول الامکان باشد، درواقع مشخص نباشد کجا زندگی می‌کند، باز هم چون مکان زندگی او مشخص نیست، حضانت فرزند با مادر است. اما اگر محل زندگی او مشخص شود و باز گردد، از طریق مراجع قضایی می‌تواند درخواست دهد و حضانت فرزند را به عهده بگیرد.

 

خطرات افزایش سن ازدواج و روش‌های مقابله با آن چیست؟

پیامدهای افزایش سن ازدواج

طلاق غیابی در دوران عقد

ابتدا باید مشخص کنیم که دوران عقد چه زمانی است. زمانی که صیغه عقد بین زن و شوهر جاری می‌شود، دوران عقد آغاز می‌شود و آن‌ها به‌صورت رسمی زن و شوهر محسوب می‌شوند‌. زوجین در صورت دلخواه می‌توانند طلاق غیابی نیز بگیرند، البته باید شرایط طلاق غیابی را داشته باشند. به عنوان مثال همسر معتاد باشد و یا به صورت طولانی‌مدت خانه را ترک کند، در مواردی از این قبیل خانم می‌تواند با اثبات عسر و حرج، درخواست طلاق بدهد. اگر درخواست داده و همسرش در دادگاه حاضر نشد یا ابلاغی توسط او دریافت نشد و لایحه برای دادگاه نفرستاد، در این صورت طلاق غیابی صادر خواهد شد.

 

وکیل در طلاق غیابی

وکیل در طلاق غیابی بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد، زیرا به جای شما می‌تواند کارها و مراحل انجام طلاق را پیش ببرد. همان‌طور که می‌دانید قوانین مدنی مدام در حال تغییر هستند، ممکن است شما از قوانین جدید اطلاع نداشته باشید، اما وکیل در جریان تمامی این امور هست. بنابراین می‌توانید تمام این کارها را به شخصی به نام وکیل بسپارید.

 

شرایط طلاق غیابی از طرف زوجین در خارج از کشور

اگر مرد و یا زن در خارج از کشور زندگی کرده و درخواست طلاق بدهند، جلسات، صدور حکم و تمامی این موارد دقیقاً مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران پیش می‌رود. آنجا هم مانند ایران اگر زن و شوهر در جلسه دادگاه حضور پیدا نکنند، رأی طلاق غیابی صادر خواهد شد. البته زن یا مرد باید یک وکیل در کشور ایران بگیرد تا او کارهای مربوط به امور طلاق را در خارج از کشور انجام دهد.

 

اعتراض به طلاق غیابی

اگر فردی طلاق بگیرد اما همسرش به این حکم اعتراض داشته باشد، می‌تواند درخواست واخواهی بدهد. درواقع فرد تا ۲۰ روز می‌تواند اعتراض خود را به ثبت برساند. اما اگر از رأی طلاق بی‌خبر بوده و از نظر دادگاه نیز موجه تلقی شود، فرد می‌تواند پس از ۲۰ روز نیز درخواست واخواهی بدهد و مراحل آن را در دادگاه بگذراند.

 

خلاصه

اگر زن تصمیم بگیرد که تمام حق و حقوق خودش را بگیرد، بهتر است از حضور و راهنمایی یک وکیل نیز استفاده کند. همان‌طور که می‌دانید مهریه و نفقه جزو مهم‌ترین حقوق مالی زن محسوب می‌شود. در این مسیر، وکیل مجرب بسیار کمک‌کننده است.

همانطور که مشاهده کردید در غیاب زن و یا مرد می‌توان طلاق غیابی گرفت، اما دارای شرایطی است که در این مقاله از جوان ایرانی به‌طور کامل بررسی شد‌.

اگر شما نیز تجربه‌ای در این خصوص دارید، می‌توانید در انتهای مقاله پیام خود را با ما و دیگر مخاطبان مجله جوان ایرانی در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا