مربا و ترشیجات

طرز تهیه مربای گل محمدی + تریک‌های آن

چگونه مربای گل محمدی تهیه کنیم؟ تمام دستورات مهم آن

یکی از مرباهای خوشمزه در غذای ایرانی، مربای گل محمدی است که می‌توان از آن در صبحانه استفاده نمود. در این مدل از گل محمدی خشک استفاده می‌شود که می‌تواند عطر و طعم خوبی بدهد. برای بررسی طرز تهیه مربای گل محمدی با ما باشید تا به بررسی مواد و روش ساخت آن بپردازیم.

طرز تهیه مربای گل محمدی خشک

ابتدا در رابطه با طرز تهیه مربای گل محمدی خشک باید بدانید که این نوع مربا تفاوتی با مربا گل محمدی ندارد و می‌تواند به همان اندازه هم خوشمزه و جذاب باشد. شما می‌توانید در همه فصل‌ها از آن استفاده کرده و لذت ببرید. استفاده از مربای گل محمدی بیشتر در شهرهایی مانند اردبیل و نیز کاشان و تبریز کاربرد دارد و می‌توان نام معروف ترکی آن را به “قیزل گول” معروف دانست که در آذربایجان تهیه می‌گردد. استفاده از از آن را در کنار خامه و شیر برنج توصیه می‌کنیم. با این مقدمه راجع به طرز تهیه مربای گل محمدی می‌توان گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گل محمدی خشک 1 پیمانه
شکر 3 پیمانه
آب 2.5 پیمانه
جوهر لیمو (جایگزین آبلیمو تازه) نیم قاشق چای خوری (جایگزین 1 قاشق غذاخوری)
گردو 0.5 پیمانه (خرد شده)
رنگ خوراکی به میزان موردنیاز

حال می‌توان گفت:

  • ابتدا لازم است گل محمدی را آماده کنید. در این حالت بایستی گل محمدی را پاک کرده و توجه کنید تا شاخه و برگی در داخل آن نباشد. حال گل محمدی را در یک تابه می‌گذاریم و آن را بر روی یک حرارت ملایم قرار می‌دهیم. این کار باعث می‌شود تا گل گرم و خشک گردد. در این مرحله حتما حرارت را متوسط یا کم نگه دارید تا از تغییر رنگ گل محمدی جلوگیری شود.
  • حال در مرحله دوم لازم است گل محمدی را خرد کنید. می‌توانید از دست خود کمک بگیرید و سپس آن را الک کرده و پودرها ریزش را جدا نمایید. حال گل‌ها را در یک کاسه بریزید و درون آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. به مدت 15 دقیقه آن را رها کنید تا کامل نرم شود. حال یک بشقاب را روی کاسه قرار داده و بگذارید تا گل محمدی رنگ باز کرده و عطر آن خارج گردد.
  • حال نوبت به تهیه شربت می‌رسد. شما باید ترکیب آب و شکر را در یک قابلمه ریخته و آن را مقداری هم بزنید. زمانی که شربت شما به قوام موردنظر رسید، حال بایستی مقداری از آن را درون یک بشقاب قرار داده و در یخچال نگهداری کنید. در هنگامی که شربت سرد می‌شود، باید حالتی داشته باشد که به صورت روان حرکت نکند.
  • زمانی که این مرحله را گذراندید، حال بایستی گل محمدی را با یک کفگیر اضافه نموده و به مدت 5 دقیقه آن را خوب هم بزنید. با این کار می‌توانید گل محمدی را از هم باز کنید. حال بایستی آبلیمو یا جوهر لیمو را به همراه کمی رنگ خوراکی افزوده و بجوشانید. پس از انجام این کار، بر روی درب قابلمه دمکنی را بگذارید و منتظر باشید تا خنک گردد. حال گردو خرد شده را افزوده و در انتها آن را به یک شیشه مربا بریزید.
نحوه تهیه مربا گل محمدی خشک
راهنمای تهیه مربا گل محمدی خشک

طرز تهیه مربای گل محمدی خشک با عسل

برخی از افراد ممکن است از عسل نیز برای قوام بخشیدن و خوشمزه‌تر کردن این نوع ماده خوراکی استفاده کنند. در این حالت می‌توانید از دستورالعمل طرز تهیه مربای گل محمدی خشک در قسمت زیر استفاده کنید.

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گل محمدی خشک 2 لیوان (گلبرگ)
شکر 4 لیوان
جوهر لیمو 1 قاشق چای خوری
هل 3 عدد
آب جوش 4 لیوان
عسل دو برابر میزان گل محمدی

در این دستورالعمل داریم:

  • ابتدا بایستی به میزان نسبت 1 به 2، گل محمدی و عسل را تهیه کرده و سپس گل‌ها را با کمک دست خود خرد نمایید. حال بایستی آن را در یک قابلمه با عسل مخلوط نمایید.
  • به این ترکیب مقداری گلاب را اضافه کرده و آن را با یک پارچه سفید و نازک بپوشانید. این کار باعث می‌شود تا از ورود حشرات جلوگیری شود. از یک شیشه با اندازه قابلمه استفاده نموده و آن را بر روی این ترکیب قرار دهید.
  • حال قابلمه را در یک سطح مانند پشت بام گذاشته و بعد از 40 روز مربای شما آماده می‌باشد. شما باید هر چند روز یکبار به این ترکیب نگاهی بیندازید.

طرز تهیه مربای گل محمدی تازه

اگر قصد دارید تا مربای گل محمدی تازه ای را تهیه کنید، بهتر است از گل محمدی در منطقه آذربایجان استفاده نمایید. چرا که گل‌های مناطق کویری طعم تلخ تری ایجاد می‌کنند و این می‌تواند مربای شما را بدمزه تر کند. از جمله موادی که برای طرز تهیه مربای گل محمدی تازه به آن نیاز دارید می‌توان گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گل سرخ نیم کیلو
جوهر لیمو 1 قاشق مربا خوری
شکر 1 کیلو

مراحل طرز تهیه مربای گل محمدی عبارتند از:

  • ابتدا بایستی قسمت سفید گل‌های محمدی را جدا کرده و آنها را در یک کاسه بریزیم.
  • حال جوهر لیمو را به اندازه دو سوم لیوان آب جوشیده ولرم اضافه کرده و حل می‌کنیم.
  • گل‌ها را به همراه جوهر لیمو با یکدیگر ترکیب کرده از یک قاشق چوبی استفاده می‌کنیم تا جوهر لیمو را با گل‌ها ترکیب نماییم.
  • گل‌ها را با آن قاشق چوبی له کرده و سپس به اندازه ۲ برابر حجم آن به این ترکیب شکر اضافه می‌کنیم. حال آنها را به شیره اضافه کرده و می‌گذاریم تا به جوش بیایند.
  • پس از آنکه مربای ما آماده شد، می‌توانیم آن را در درون شیشه قرار داده از آن استفاده کنیم.
  • همانطور که مشاهده می‌کنید نتیجه طرز تهیه مربای گل محمدی، یک ماده خوشمزه به رنگ صورتی است.

طرز تهیه مربای گل محمدی تازه خانگی

استفاده از مربای گل محمدی خواص بسیار زیادی دارد. از برطرف کردن سرفه‌های مزمن گرفته تا حل مشکلات گوارشی، برطرف کردن التهاب و حساسیت، درمان دردهای شکم، کاهش خونریزی در دوران قاعدگی و غیره.  همچنین بوییدن عطر این گل می‌تواند به انسان کمک کند تا اندوه و اضطراب آنها کاهش یابد. گل محمدی دارای ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مفیدی است که شامل ویتامین‌های سی می‌باشد. شما همچنین می‌توانید از آن برای رفع مشکلات پوستی و چین چروک نیز استفاده کنید.  همچنین جالب است بدانید که مصرف دمنوش این گل محمدی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با گلودرد و سرماخوردگی می‌شود.

اگر قصد دارید تا طرز تهیه مربای گل محمدی تازه خانگی را بیاموزید، می‌توانید از روشی که در قسمت قبل بیان شد استفاده کنید.

طرز تهیه مربای گل محمدی تازه مجلسی

برای آنکه بتوانید یک مربای گل محمدی تازه را به صورت مجلسی تهیه کنید، نکاتی که باید به آن توجه کنید به شرح زیر هستند:

  • حتما از برگ‌های گل محمدی در مناطق کوهستانی استفاده کنید تا طعم و عطر مربا در سطح مجلسی باشد.
  • حتما شهد مربا را پس از رسیدن به غلظتی مثل عسل برسانید تا مربا کپک نزند.
  • توجه کنید که مربای گل محمدی همان مربای گل سرخ است که در هردوی اینها از گلبرگ‌های گل محمدی استفاده می‌شود.
  • در صورتی که مربا به حالت کشدار و لاستیکی درآمد باشد، بایستی بدانید که این مربا خوب پخته نشده است و بافت آن برای ساخت مربا مناسب نیست.
  • در مدل مجلسی بهتر است از رنگ استفاده نکنید.
  • نکته دیگری هم که می‌توان برای طرز تهیه مربای گل محمدی تازه مجلسی بیان کرد، آن است که مقدار زمان تفت دادن گل‌های خشک را کم درنظر بگیرید. چراکه در صورت سوختن حتی یکی از برگ‌ها، مربا تلخ شده و تفت دادن بایستی در حد گرم شدن گلبرگ‌ها باشد نه چیز دیگر.

در این مقاله راجع به طرز تهیه مربای گیلاس مطالعه کنید.

طرز تهیه مربای خانگی گل محمدی تازه
مربا گل محمدی تازه

طرز تهیه مربای گل محمدی در آفتاب

شما می‌توانید از نور آفتاب نیز در روند طرز تهیه مربای گل محمدی استفاده کنید. این نوع شیوه تهیه این مربا را می‌توان در زنجان مشاهده کرد که با دستورالعمل‌های مختلفی تهیه می‌شود. هرچند این مدل روش زمان بر خواهد بود اما می‌تواند مزه خوبی را در نهایت به شما ارائه کند. ابتدا لازم است مواد زیر را تهیه کرده و سپس مراحل طرز تهیه آن را دنبال کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گل محمدی 2 کیلو (تازه)
شکر 2 کیلو

طرز تهیه مربای گل محمدی با نور خورشید

ابتدا لازم است گل محمدی را پاک کرده و سپس به صورت کامل گلبرگ‌های آن را جدا نمایید. حال بایستی در یک دستمال رطوبت آن را بگیرید.

مرحله بعدی آن است که شکر را به میزانی که گل محمدی وجود دارد به ترکیب اضافه نموده تا مربا مزه دار شود. شما می‌توانید به میزان 2 برابر مقدار گل محمدی، از قند نیز استفاده کنید.

حال بایستی گلبرگ‌ها را در شکر مخلوط نمایید و آن را با دست خود کمی فشار دهید. شما می‌توانید به جای دست، از آسیاب یا غذا ساز هم استفاده کنید که می‌تواند روند کار را برای شما آسان‌تر کند. با این حال توجه کنید که گل برگ‌هایی که درنظر دارید، ریز نشوند.

حال زمانی که ترکیب گل برگ‌ها و نیز شکر با یکدیگر کامل ترکیب شوند، می‌توانید درون یک قابلمه مسی آن ها را ریخته و کمی شکر هم اضافه کنید. حال از یک پارچه نخی تمیز برای پوشاندن آن کاسه استفاده کنید و دور آن را کامل سفت نمایید.

حال روی کاسه هم می‌توانید یک شیشه قرار داده و سپس آن را در جلوی آفتاب بگذارید. بهترین محلی که ما برای این کار پیشنهاد می‌دهیم، پشت بام خانه جایی است که مستقیما آفتاب به آن می‌تابد. مدت زمانی که در این حالت قرار می‌گیرد، در حدود 1.5 تا 2 ماه خواهد بود. شما می‌توانید هر 5-6 روز به آن سری بزنید تا در روند طرز تهیه مربای گل محمدی قرار گرفته و کمی هم شکر اضافه کنید.

مربای گل محمدی در آفتاب
روش تهیه مربا گل محمدی با آفتاب

طرز تهیه مربای گل محمدی به رنگ صورتی

برای اینکه بتوانید یک مربای گل محمدی صورتی رنگ و زیبا داشته باشید، می‌توان از دستورالعمل طرز تهیه مربای گل محمدی زیر استفاده نمود که عبارت است از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گل محمدی 200 گرم (تازه و تمیز شده)
آب 1.5 پیمانه
جوهر لیمو نصف قاشق غذاخوری
شکر 1 کیلوگرم
گلاب نصف پیمانه
هل 2 عدد

با تهیه مواد بالا، حال داریم:

  • ابتدا بایستی شکر، گلاب و نیز آب را درون یک قابلمه مناسب ترکیب نمایید.
  • حال آن را به مدت 30 دقیقه بگذارید تا زمانی که شکر آن مخلوط گردد.
  • سپس بایستی گلبرگ‌ها را شسته و نیز آنها را آبکش نمایید. شکر و گلاب را با یکدیگر ترکیب نموده و آنها را بر روی حرارت قرار دهید. صبر کنید تا به حالت نیمه جوشیده برسد.
  • جوهر لیمو را به همراه 1 قاشق مخلوط نموده و درون شربت قرار دهید.
  • حال لازم است تا گلبرگ‌ها را اضافه نموده و با یک قاشق چوبی آنها را درون شربت قرار دهید. به مدت 10 دقیقه بگذارید تا بجوشند.
  • حال می‌توانید هل را اضافه کرده و بگذارید تا چند جوش بزند.
  • برای کسانی که از جوهر آبلیمو استفاده نمی‌کنند، می‌توانید آب لیمو ترش را به کار گرفته و زیر آن را خاموش نمایید. حال قابلمه را درون یخ قرار داده و با این کار یک شوک آبسرد به آن بدهید.
  • این شوک باعث می‌شود تا رنگ گلبرگ‌ها ثابت مانده و حالا می‌توانید آن را داخل یک شیشه گذاشته و درون یخچال قرار دهید.

یکی از نکاتی که بایستی در روند طرز تهیه مربای گل محمدی صورتی به آن توجه کنید، تازه بودن آن است. همچنین توجه کنید که تمام گلبرگها به رنگ صورتی بوده و با این کار مربای شما تلخ نمی‌شود.

طرز تهیه مربای گل محمدی صورتی
مربای صورتی

طرز تهیه مربای گل محمدی با گردو

از جمله افزودنی‌های خوشمزه‌ای که می‌توانید به دستورالعمل طرز تهیه مربای گل محمدی اضافه کنید، همچنین می‌توان به گردو اشاره نمود. در این حالت اگر می‌خواهید از این ترکیب بهره ببرید، ابتدا مواد زیر را آماده کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
شکر 6 پیمانه
گردو به میزان موردنیاز
آب 4 پیمانه
جوهر لیمو ¼ قاشق چای خوری
گلبرگ تازه 1 پیمانه

حال برای طرز تهیه مربای گل محمدی با گردو داریم:

  • ابتدا همانند روش‌های دیگر، اقدام به تمیز کردن گلبرگ‌ها نمایید. این کار تا زمانی که تنها گلبرگ‌های صورتی آن باقی بمانند انجام دهید.
  • حال بایستی آن را شسته و بر روی یک پارچه قرار دهید تا آب اضافی آن کشیده شود.
  • گلبرگ‌ها را به مدت 2 دقیقه درون حرارت کم تفت داده و سپس بگذارید تا حجمی که دارند منقبض شود. حال آن را از روی حرارت برداشته و به آن یک لیوان آب جوش اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا عطر آن بیرون بیاید. به مدت 20 دقیقه بگذارید تا همینطور باقی بماند.
  • 3 لیوان آب را درون قابلمه اضافه کرده و حرارت را متوسط کنید. بگذارید تا جوش بیابید و سپس جوهر لیمو را به آن بریزید. شکر را اضافه کرده و سپس حرارت را کاهش دهید تا به جوش بیاید. زمانی که شربت به قوام برسد، از یک فرچه تمیز استفاده کنید و اطراف قابلمه را تمیز نمایید.
  • زمانی که شربت قوام بیاید، به مدت 9 دقیقه بگذارید تا گلبرگ های آن بجوشند. حال در ادامه این روند طرز تهیه مربای گل محمدی، می‌توانید گردوها را اضافه نمایید.
  • یک لگن آب و یخ را آماده کرده و قابلمه را سریع درون آن بگذارید. این یک شوک آب سرد را وارد می‌کند. بگذارید تا 5 دقیقه در این وضعیت باقی بماند. حال دمکنی را تا زمانی که مربا سرد نشده برندارید و سپس می‌توانید مربا را درون شیشه‌ها ریخته و در یخچال بگذارید.
طرز تهیه مربا گل محمدی با گردو
روش تهیه مربا گل محمدی با گردو

رفع سفت شدن مربای گل محمدی

در صورتی که مربا سفت باشد، یا حالتی که شیرینی آن کم است، می‌توانید از شکر صاف استفاده کرده و به درون آن اضافه کنید. راهکار دیگر آن است که در همان ابتدا گلبرگ‌ها (فقط صورتی) را در یک حرارت ملایم به مدت چند دقیقه تفت دهید. همچنین شما می‌توانید برای گرفتن تلخی مربای گل محمدی، از راهکار جوشاندن (2 بار) آن استفاده کنید که به حل این مشکل در طرز تهیه مربای گل محمدی کمک خواهد کرد.

از دیگر نکاتی که می‌توان برای طرز تهیه مربای گل محمدی بیان کرد، می‌توان گفت:

  • شما می‌توانید همچنین از گل محمدی نیز برای تزئین این مربا استفاده نمایید.
  • از آبلیمو صنعتی برای این کار استفاده نکنید.
  • گل محمدی تنها زمانی که شربت به قوام کافی برسد، باید اضافه شود.
  • شما می‌توانید از دمکنی برای جلوگیری از حذف شدن عطر این نوع مربا استفاده کنید. همچنین این کار باعث می‌شود تا عرق کردن و ریختن آب درون مربا جلوگیری شده و رطوبت اضافی نیز گرفته شود.
  • عدم قوام شهد مربا عاملی است که باعث می‌شود تا این نوع ماده خوراکی کپک بزند.
  • شوک حرارتی در تهیه این نوع مرباها می‌تواند منجر به خوشرنگ‌تر کردن آن و نیز حذف رنگ گل‌ها خواهد شد.
  • در صورتی که شهد سفید بوده و از پشت بشقاب چکه نکند، قوام مناسبی در این ماده ایجاد شده است.
رفع سفت شدن مربای گل محمدی
سفتی مربا گل محمدی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.6 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 10

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا