آشپزی و خانه داری

طرز تهیه کوکو بادمجان: دو نفره + شیرازی + تبریزی + گیلانی

دستور پخت انواع کوکو بادمجان مرحله به مرحله

طرز تهیه کوکو بادمجان به صورت‌های مختلفی را در این قسمت به شما آموزش می‌دهیم. کوکو بادمجان یکی از خوشمزه‌ترین غذاها در ایران است که حتما یکبار باید آن را امتحان کنید. در این مقاله به شما انواع مختلف کوکو بادمجان در حالت‌های مختلف دو نفره، خام، سرخ‌ شده، گیلانی، کبابی، تبریزی، قارچ و … را آموزش می‌دهیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

طرز تهیه کوکو بادمجان دو نفره

کوکو را می‌توان یکی از بهترین غذاهایی دانست که می‌توانید آن را همیشه در میهمانی‌ها، مراسم‌های مختلف، سفر و یا دورهمی‌های خانوادگی در نظر داشته باشید. یکی از انواع جذاب تهیه کوکو، کوکو بادمجان است که در این قسمت می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم. برای تهیه کوکو بادمجان به صورت دو نفره می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید که عبارتند از:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان به تعداد 5 عدد
تخم مرغ به تعداد 2 – 3 عدد
سیر رنده شده به مقدار 1 قاشق چایخوری
پیاز به تعداد 1 عدد
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان موردنیاز

همانطور که مشاهده می‌کنید، مواد و مقدار بسیار کمی برای تهیه این طرز تهیه کوکو بادمجان وجود دارد. با تهیه موادی که در بالا گفتیم، از دستورالعمل زیر برای تهیه کوکو بادمجان دونفره استفاده کنید:

  • ابتدا لازم است تا به سراغ پیاز برویم. آن را به حالت درشت ریز کنید و در یک ظرف بریزید. آب پیاز را بگیرید تا آماده شود.
  • حال به سراغ بادمجان‌ها می‌رویم. ابتدا آنها را تمیز کرده، سپس در حالت درشت از طریق رنده، ریز می‌کنیم. در برخی مواقع اگر تجربه کرده باشید، ممکن است به طعم تلخ بادمجان نیز بربخورید که در این حالت، لازم است تا از این ترفند برای گرفتن تلخی آن استفاده کنید. ابتدا روی آن قبل از اینکه به سراغ رنده رفته و آن را ریز کنید، روی آن نمک بزنید، حال باید بگذارید تا تلخی آن برود، در این حالت پس از مدتی بگذارید و آن را رنده کنید.
  •  حال که بادمجان را آماده کردید، لازم است تا پیاز رنده شده و نیز بادمجان را در یک ماهیتابه با هم مخلوط کرده و با گرمای ملایم آن را تفت دهید.
  • حال زمانی که ترکیب موردنظر شما مقداری نرم شدند و به اصلاح آب انداختند، حرارت را افزایش داده و پس از مدتی (با کشیده شدن آب آن)، سایر مواد از جمله نمک، فلفل، زردچوبه را به محتوا اضافه می‌کنیم. حال آن را تفت می‌دهیم.
  • حال زمانی که مواد خوب پخته شد و دیگر آبی برای آن نماند، با مقداری فاصله برای سرخ شدن کامل غذا، سیر را در این نوبت اضافه می‌کنیم و به مدت 3 دقیقه می‌گذاریم تا تفت بخورد. پس از این کار، نوبت آن است تا مخلوط را برای سرد شدن نگهداری کنیم.
  • حال مخلوط را که سرد شده، در یک کاسه می‌ریزیم. آن را با تخم مرغ و نیز مقداری نمک ترکیب کرده و کامل میکس می‌کنیم. ابتدا دو تخم مرغ بریزید. در صورتی که این دو نتوانست انسجام و بافت آن را محکم کند، تخم مرغ سوم را نیز اضافه کنید.
  • یکبار دیگر داخل ماهیتابه روغن ریخته و مقداری صبر می‌کنیم تا داغ شود. مایه کوکو را به داخل آن می‌ریزیم و مدتی اجازه می‌دهیم تا با حرارت ملایمی که دارد، آرام پخته شود.
  • زمانی که بافت کوکو به صورت منسجم در آمد و خودش را گرفت، کوکو را برگردانده و آنطرف دیگر ان را نیز می‌پزیم.
  • برای پخت کوکو نیازی به بستن ماهیتابه نیست.
  • کوکو شما پس از مدتی آماده است و می‌توانید آن را میل کنید.
طرز تهیه کوکو بادمجان دو نفره
نحوه پخت کوکو بادمجان مخصوص دونفر

طرز تهیه کوکو بادمجان خام

یکی از انواع متدهای پخت بادمجان، به صورت خام است که می‌توانید از آن برای تهیه کوکو بادمجان استفاده کنید. در این حالت ابتدا لازم است تا مواد اولیه زیر را آماده کنید.

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان به تعداد 8 عدد
پیاز به تعداد 1 عدد
سیب زمینی به تعداد 1 عدد
آرد گندم به مقدار 1 قاشق غذاخوری
تخم مرغ به تعداد 3 عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
روغن و زردچوبه به میزان موردنیاز

با تهیه مواد بالا، حال شما می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا بایستی بادمجان‌ها را تمیز کرده، پوست آن را بگیرید. حال آن را به صورت درشت رنده کنید و در یک کاسه قرار دهید.
  • حال بایستی به مقدار 1 قاشق چایخوری نمک را روی بادمجان بریزید. پس از انجام اینکار، لازم است تا آب اضافی بادمجان را با کنار گذاشتن آن به مدت 20 – 30 دقیقه بگیریم. همچنین این کار باعث می‌شود تا همانطور که در قسمت قبل هم گفتیم، تلخی بادمجان گرفته شود.
  • سپس بایستی سیب زمینی و پیاز را درست کنیم. ابتدا پوست آنها را گرفته و می‌شوریم. حال بایستی با رنده در حالت متوسط آن را ریز کرده و آب اضافی آن را با دست بگیریم. حال این دو ماده را درون یک کاسه قرار می‌دهیم.
  • به سراغ بادمجان‌ها برمی‌گردیم و آنها را آبکشی می‌کنیم. سپس آن را فشار می‌دهیم تا آب آن گرفته شود و محتوا را به ظرفی که سیب‌زمینی و پیاز دارد، اضافه می‌کنیم. حال تخم مرغ‌ها (3 عدد) را به ظرف اضافه می‌کنیم.
  • حال نوبت آرد است. آن را به مقداری نمک، زردچوبه، فلفل اضافه و مجموع مواد را به کاسه اضافه می‌کنیم. حال نوبت آن است که حسابی مخلوط را ورز داده و میکس کنیم. دقت کنید که در این مرحله بایستی ماده ما به صورت منجسم شود. پس اگر شل شد، بایستی به آن مقداری آرد اضافه نماییم.
  • تابه را روی حرارت قرار داده، روغن اضافه کرده و داغ می‌کنیم. بعد مایه کوکو را به آن اضافه کرده و کامل روی تابه می‌نشانیم. پس از اینکه سمت زیرین خوب سرخ شود، سمت دیگر آن را برگردانده و سرخ می‌کنیم.
  • در این حالت شما می‌توانید زمانی که مایه کوکو را روی تابه گذاشتید، آن را به 4 قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را برگردانید که راحت‌تر باشید.
  • زمانی که کوکو سرخ شد، غذای شما آماده سرو کردن است و می‌توانید از ان لذت ببرید.

طرز تهیه کوکو بادمجان سرخ شده

برای تهیه کوکو بادمجان به صورتی که سرخ شده است، می‌توانید از روش و مواد اولیه زیر استفاده کنید:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان به تعداد 6 عدد
پیاز به مقدار 2 قاشق غذاخوری خرد شده
نعناع خشک به مقدار یک قاشق مرباخوری
تخم مرغ به تعداد 6 عدد
روغن به مقدار 1 فنجان
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار موردنیاز
زرشک به مقدار 2 قاشق غذاخوری

با تهیه مواد بالا، از دستورکار زیر برای طرز تهیه کوکو بادمجان سرخ شده استفاده کنید:

  • ابتدا بادمجان‌ها را شسته، پوست گرفته و مقداری نمک روی آن بپاشید. حال می‌توانید آن را به شکلی که می‌خواهید به صورت رنده شده یا قطعه شده یا سالم بپزید. در این حالت ما بادمجان سرخ شده را داریم و می‌خواهیم با آن کوکو بادمجان بپزیم.
  • حال بایستی زرشک را خوب شسته و نیز خشک نمایید.
  • حال به سراغ تخم مرغ‌ها بروید و آن را با مقداری نمک، زردچوبه، نعناع، فلفل ترکیب کنید تا حالت پف به خود بگیرد. می‌توانید در این مرحله زرشک را نیز اضافه نمایید.
  • همچنین پیاز را به مایه اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
  • حال نوبت آن است مایه را به ترکیب بادمجان سرخ شده اضافه کنیم و آن را روی حرارت ملایم بگذاریم تا آرام بپزد. شما می‌توانید مرحله اول یعنی سرخ کردن بادمجان را انجام ندهید و مانند روش‌های بالا، ابتدا بادمجان را با مخلوط کوکو میکس کرده و مایه آن را به تابه اضافه کنید.
  • حال در انتهای طرز تهیه کوکو بادمجان، مطمئن شوید که دو طرف سرخ شده و می‌توانید کوکو بادمجان سرخ شده را سرو کنید.
طرز تهیه کوکو بادمجان سرخ شده
کوکو بادمجان به صورت سرخ شده

طرز تهیه کوکو بادمجان تبریزی

حال نوبت آن است که به سراغ طرز تهیه کوکو بادمجان‌های محلی برویم. اولین مورد را با کوکو تبریزی شروع می‌کنیم.

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان به تعداد 5 عدد
پیاز به تعداد 1 عدد
سیر به تعداد 1 حبه
تخم مرغ به تعداد 3 عدد
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار موردنیاز

یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه کوکو بادمجان به شرح زیر می‌باشد:

  • بادمجان را رنده رنده کرده و آب آن را بگیرید تا در هنگام سرخ شدن، بافت خود را بتواند خوب حفظ کند.
  • حال سیر را له کرده و به پیاز اضافه نمایید.
  • بادمجان را به حالت کبابی روی گاز یا زغال بپزید. راه حل دیگر در اینجا برای کسانی است که از طعم بادمجان دوست ندارند. در این حالت بایستی آن را به صورت آب پز تهیه نمایید.
  • حال که بادمجان آماده شد، به سراغ پیاز و سیر بروید و با دستگاه میکسر یا یک گوشکوب کاملا آنها را با هم له کنید و مواد دیگر در لیست بجز تخم مرغ را به آن اضافه نمایید.
  • مخلوط را خوب هم زده و تخم مرغ‌ها را در طرز تهیه کوکو بادمجان به ترکیب اضافه کنید. مایه بدست آمده را برای پخت روی تابه بریزید و زیر و روی آن را خوب بپزید.

طرز تهیه کوکو بادمجان پنیری ترکیه‌ای

اگر می‌خواهید کوکو بادمجان را به روش پنیری بپزید، می‌توانید از دستورالعمل زیر در ادامه استفاده نمایید که می‌تواند یک غذای مقوی و خوشمزه را برای شما فراهم کند.

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان به تعداد 2 عدد بزرگ
سیب زمینی به تعداد 2 عدد
تخم مرغ به تعداد 1 – 2 عدد
زردچوبه و روغن به میزان موردنیاز
آرد سوخاری ریز به مقدار 2 قاشق غذاخوری
پیاز به تعداد 1 عدد در سایز بزرگ
نمک و فلفل سیاه به مقدار موردنیاز
پابریکا به مقدار 1 قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا به مقدار نصف لیوان

یکی از متفاوت‌ترین طرز تهیه کوکو بادمجان‌ها با مواد بالا است که دستورالعمل آن شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا در طرز تهیه کوکو بادمجان، لازم است برای تهیه کوکو پنیری، سیب‌ زمینی‌ها را خوب با اسکاج تمیز کنید. آن را آبکش کرده و درون یک قابلمه بگذارید. به میزانی که روی آن را بپوشاند، روی قابلمه آب ریخته و آن را روی حرارت قرار می‌دهیم و می‌گذاریم تا آب پز بشوند.
  • حال بادمجان‌ها را آماده می‌کنیم. برای اینکار آنها را روی شعله حرارت را زیاد قرار داده تا یکطرف آن کباب شود. حال آن را جابه‌جا می‌کنیم تا طرف دیگر آن کباب شود. حال که خوب حرارت دید، آن را کنار می‌گذاریم تا خنک گردد. می‌توانید برای اطمینان از اینکه خوب آبپز شده‌اند، چنگال‌ها را به داخل آن فرو برده و مطمئن شوید که پخته شده است.
  • حال بایستی پوست بادمجان‌ها را گرفته و آنها را روی بر روی یک سطح محکم مثلا روی تخته آشپزخانه ریز می‌کنیم. آنها را از داخل قابلمه بیرون آورده و در یک کاسه جدا، می‌گذاریم. روی آن آب سرد گذاشته و صبر می‌کنیم تا خنک گردد. حال بایستی پیاز را پوست گرفته و با رنده در حالت متوسط آن را ریز کنیم.
  • آب پیاز را گرفته و در یک کاسه می‌گذاریم. حال بایستی پوست روی سیب زمینی‌ها را بگیرید و آن را با رنده ریز کنید. مواد حاصل را به کاسه اضافه کنید.
  • تخم مرغ را داخل ظرف اضافه می‌کنیم. بهتر است قبل از اضافه کردن آن، داخل یک پیاله تخم مرغ را بررسی کنید که سالم باشد. سپس مواد دیگری همچون زردچوبه، فلفل و پابریکا را به همراه نمک و سیر و پنیر پیتزا (اختیاری) به ظرف اضافه می‌کنیم.
  • همه مواد را با قاشق به خوبی میکس کرده و مخلوط می‌کنیم. این کار در طعم دار کردن مخلوط نقش مهمی دارد. حال بایستی در این مرحله شما می‌توانید مواد دیگری را نیز براساس ذائقه‌ای که دارید نیز اضافه کنید. مثلا گوشت یا سویا، یا سبزیجاتی مانند جعفری یا فلفل دلمه‌ای.
  • مایه کوکو را آماده کرده و آرد سوخاری را به آن کم کم اضافه می‌کنیم. حال بایستی به مقداری قاشق غذاخوری اگر مایه رقیق بود، آرد سوخاری یا آرد سفید اضافه کنیم.
  • زمانی که مایه خوب محکم شد، تابه را آماده می‌کنیم. روغن روی آن ریخته و داغ می‌کنیم. سپس مایه‌ها را با دست یا قاشق می‌ریزیم یا فرم می‌دهیم و به تابه اضافه می‌کنیم. حرارت را روی حالت متوسط و یا کمی بیشتر (خیلی کم) بگذاری تا به صورت کامل مغز پخت هم شود.
  • از کفگیر برای پختن زیر و روی کوکوها استفاده کنید و دو طرف را کامل سرخ نمایید.
  • حال بایستی این مواد را در طرز تهیه کوکو بادمجان، به یک ظرف منتقل کرده و آن را سرو نمایید.
کوکو بادمجان پنیری
کوکو بادمجان پنیری ترکی

طرز تهیه کوکو بادمجان شیرازی

در ادامه برررسی طرز تهیه کوکو بادمجان در ایران، می‌توان به کوکو شیرازی اشاره نمود که به 2 صورت قابل پخت است. ابتدا به روش تابه‌ای آن می‌پردازیم:

طرز تهیه کوکو بادمجان شیرازی به روش تابه‌ای

برای تهیه کوکو بادمجان شیرازی به روش تابه‌ای، می‌توانید از مواد زیر استفاده کنید که به صورت زیر می‌باشد:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان به تعداد 4 عدد (متوسط)
پیاز به تعداد 1 عدد (بزرگ)
تخم مرغ به تعداد 3 عدد
روغن به مقدار موردنیاز
سیر 1 حبه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار موردنیاز
روغن مایع به مقدار موردنیاز

برای تهیه این غذای خوشمزه بایستی دستورالعمل زیر را انجام دهید که به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا بادمجان را می‌پزیم. برای اینکار، اگر می‌خواهید طعم غذا به صورت میرزا قاسمی درآید، بادمجان را کباب کنید و اگر این نوع طعم را نمی‌پسندید، بایستی بادمجان را پوست گرفته و آن را به حالت آبپز دربیاورید.
  • حال که به پخت بادمجان پرداختید، بایستی آن را در یک کاسه جادار و مناسب قرار دهید. برای اینکار، ابتدا بایستی آن را خنک کرده و سپس سیر و پیاز را رنده نمایید. حال آب آن را گرفته و در یک کاسه که بادمجان را گذاشتید، ترکیب نمایید.
  • حال لازم است تا مواد طعم دهنده برای طرز تهیه کوکو بادمجان را به مخلوط بادمجان اضافه کنید. برای اینکار بایستی نمک، فلفل، زردچوبه را به این ترکیب اضافه کرده و با یک گوشتکوب یا همزن، آن را خوب میکس کرده و له کنید. در اینجا بسته به نوع روشی که پخته شده، بادمجان ریز نشده اما شما می‌توانید آن را رنده کنید.
  • تخم مرغ‌ها را در یک کاسه جدا شکانده و هم بزنید. حال مخلوط را به محتوای حاوی بادمجان اضافه کرده و میکس کنید. مهم است که اول بگذارید تا بادمجان سرد شده و سپس این کار را بکنید.
  • زمانی که محتوا یکدست شد، می‌توانید تابه را روی حرارت قرار داده و روغن را روی آن بریزید. حال بگذارید داغ شود و مایه کوکو را به داخل تابه اضافه کنید.
  • حال مایه را با پشت قاشق کامل صاف کرده و روی تابه پخش کنید. دو طرف کوکو را خوب سرخ کرده و سپس برای سرو کردن و میل کردن کوکو از گوجه فرنگی، خیارشور و نان لواش استفاده کنید.

طرز تهیه کوکو بادمجان شیرازی به روش فر

اگر شما دارای فر هستید، می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر این کار را بکنید. در این حالت ابتدا همان مواد بالا را آماده کنید. برای دستورالعمل طرز تهیه کوکو بادمجان شیرازی به روش فر، داریم:

  • ابتدا لازم است تا برای تهیه کوکو در فر، فر را با درجه حرارت 200 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. حال بایستی اجازه دهید تا گرم شود.
  • در این حالت بایستی یک قالب برای طرز تهیه کوکو بادمجان تهیه کنید و با مقداری روغن، سطح و اطراف آن را چرب نمایید.
  • حال با گرم کردن ظرف، بایستی مایه کوکو را داخل قالب ریخته و روی قالب را با یک فویل آلومینیومی بپوشانید. حال بایستی به مدت 15 – 20 دقیقه آن را درون فر گذاشته و کوکو را آماده کنید.

در این مقاله با پخت انواع کتلت آشنا شوید.

طرز تهیه کوکو بادمجان گیلانی

مورد سوم، طز تهیه کوکو بادمجان گیلانی است که برای تهیه آن می‌توانید مواد زیر را در نظر بگیرید:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان به تعداد 4 عدد (متوسط)
پیاز به تعداد 1 (بزرگ)
سیر به تعداد 1 حبه
تخم مرغ به تعداد 3 عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار موردنیاز
روغن و زردچوبه به مقدار موردنیاز

حال با تهیه مواد بالا، می‌توانید از طرز تهیه زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا لازم است تا پوست بادمجان را گرفته و آن را آماده کنید. برای اینکار آنها را شسته و درون قابلمه آب می‌ریزیم. برای آماده شدن، آن را آبپز کرده و یا می‌توانید با پوست روی شعله گرفته و آنها را کباب کنید. حال بایستی آن را پوست بگیرید.
  • در مرحله بعدی، بایستی بادمجان را پخته و در یک کاسه جادار بگذارید. حال بایستی صبر کرده و بگذارید تا خنک شود. این ماده را با پیاز و سیر (که از قبل رنده شده باشد) به بادمجان اضافه می‌کنیم. قبل از اینکار حتما آب پیاز را بگیرید تا بافت مایه کوکو حفظ شود.
  • ادویه‌ها را اضافه کرده و ترکیب را خوب مخلوط کنید. قبل از اضافه کردن، بهتر است بادمجان‌ها را بگذارید تا خنک‌تر شود.
  • حال بایستی تخم مرغ‌ها را اضافه کنیم تا مایه کوکو به خوبی و یکدست ایجاد شود.
  • بقیه مراحل پخت طرز تهیه کوکو بادمجان مانند بالا است و بایستی تابه را با روغن داغ کرده و مایه کوکو را با حرارت ملایم سرخ کنید. دو طرف را خوب بپزید و آن را آماده پخت نمایید.
طرز تهیه کوکو گیلانی
نحوه پخت کوکو بادمجان گیلانی

طرز تهیه کوکو بادمجان کبابی

برای آن دسته از افرادی که در طرز تهیه کوکو بادمجان، سرخ کردنی دوست دارند و می‌خواهند برای تفریح، یکبار هم که شده غذای روغنی و سرخ شده را میل کنند به صورت تفریحی، می‌توان یک دستور غذای خوشمزه از کوکو بادمجان را ارائه کرد که به نام طرز تهیه کوکو بادمجان کبابی خوشمزه و عالی شناخته می‌شود.

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان 1.5 پیمانه (ساطوری شده)
سیر 1 عدد
پیاز 1 عدد
آرد سوخاری 2 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 4 عدد
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پودر سیر به مقدار موردنیاز

با فراهم کردن مواد بالا، می‌توانید از دستور زیر استفاده کنید:

  • ابتدا بایستی بادمجان‌ها را بشورید. سپس آن را روی شعله حرارت بگیرید تا خوب سرخ شود. همه طرف‌های آن را سرخ کنید. حال بگذارید تا خنک شود.
  • بعد از خنک شدن، سر بادمجان را گرفته و پوست بکنید. حال بایستی صبر کنید تا خنک شده و بادمجان‌ها را رنده کنید و به آن نمک بپاشید. 1 ساعت آن را رها کرده و سپس آبکشی کنید.
  • همانطور که گفتیم، برای تهیه این دستور غذا به 1.5 پیمانه بادمجان کبابی ساطوری شده نیاز دارید که این ترکیب از 4 بادمجان به دست می‌آید. حال بایستی بادمجان‌ها را با چاقو به صورت ساطوری ریز کرده و در داخل آبکش بریزید و کاملا آب آن را بگیرید. برای این کار یا این روش را به کار ببرید یا روی تابه روغن را تفت داده و آب اضافه آن را بگیرید.
  • مرحله سوم طرز تهیه کوکو بادمجان آن است که پیاز را پوست بگیرید، آب آن را نیز مانند بادمجان گرفته و بادمجان ساطوری شده را به همراه مواد دیگری همچون سیر و مواد دیگری همچون آرد سوخاری و نیز ادویه‌ها با هم ترکیب کنید.
  • تخم مرغ را در یک کاسه جدا اضافه کرده و با یک چنگال یا قاشق آن را از حالت لختگی خارج کنید.
  • مواد ترکیب شده را با تخم مرغ قاطی کرده و هم بزنید.
  • حال مرحله منسجم شدن مایه کوکو است که بایستی در این مرحله پس از هم زدن ترکیب، بافت آن به صورت منسجم درآید. اگر شل بود، می‌توانید آرد سوخاری را بیشتر اضافه کنید.
  • حال مایه را به تابه دارای روغن سرخ شده اضافه کرده و حرارت آن را زیاد کنید. زمانی که کوکو خوب سرخ شد، با کفگیر طرف دیگر آن را سرخ کنید.
  • در انتهای دستورالعمل طرز تهیه کوکو بادمجان، آن را برداشته با مواد دیگری مانند سس و یا سبزیجات آن را میل نمایید.

برای تهیه این نوع کوکو می‌توانید از روغن زیتون بی بو استفاه کنید. این کوکو را می‌توانید در کنار سس رنچ یا برنج نیز سرو کرده و از قالب گرد فلزی برای تهیه آن استفاده نمایید.

طرز تهیه کوکو بادمجان با گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده را یکی دیگر از مواد بسیار خوشمزه‌ای می‌توان دانست که می‌تواند طعم بسیار لذیذی را به آن اضافه کند. در این رابطه شما می‌توانید از گوشت چرخ‌کرده هم برای تهیه کوکو بادمجان استفاده کنید. برای اینکار، ابتدا مواد زیر را تهیه نمایید:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
گوشت چرخ‌ کرده به مقدار 200 گرم
پیاز به تعداد 1 عدد
سیر به تعداد 2 حبه
بادمجان به تعداد 2 عدد
آرد سوخاری به مقدار موردنیاز
روغن به مقدار موردنیاز
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار موردنیاز

برای تهیه این غذا از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • ابتدا در طرز تهیه کوکو بادمجان، بایستی بادمجان را شسته، روی آن شیاری را ایجاد نموده و بادمجان را روی شعله گاز یا زغال یا درون فر کباب کنید. حال پوست آن را گرفته و آن را داخل یک قابلمه بریزید. این ماده را خوب له کرده و آب اضافی آن را بگیرید.
  • در مرحله بعدی طرز تهیه کوکو بادمجان بایستی داخل یک کاسه، بادمجان را با گوشت مخلوط نموده و آن را کامل ورز دهید.
  • حالا بایستی تخم مرغ را به همراه نمک، زردچوبه و فلفل بهم ترکیب کنید و یکبار دیگر ورز دهید.
  • پیاز و سیر را پوست گرفته و آن را ریز ریز کنید. حال بایستی آب آن را بگیرید و به مخلوط گوشت آن را اضافه نمایید. دوباره ترکیب را مخلوط کرده و ورز دهید.
  • حال بایتسی ماده کوکو شما به صورت یک ماده منجسم باشد. اگر این حالت را نداشت، پودر سوخاری را به آن اضافه کنید حال ترکیب کنید و ورز دهید تا منجسم شود.
  • تابه را روی حرارت گذاشته و خوب آن را با روغن گرم می‌کنیم. سپس کتلت را در هر دو سمت آن پخته و سرخ می‌کنیم.
  • در مرحله نهایی، با توجه به چرب بودن غذا، آن را حتما روی حوله روغن گیر بگذارید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

نکته: در صورتی که می‌خواهید در طرز تهیه کوکو بادمجان، ترکیب کوکو با گوشت چرخ کرده شما به صورت رژیمی باشد، می‌توانید در طرز تهیه کوکو بادمجان، آن را در داخل سینی چرب گذاشته، 20 دقیقه در فرم گرم حرارت دهید و دما را به 175 درجه سانتی گراد برسانید. همچنین به جای گوشت چرخ کرده می‌توانید از سویا استفاده کرده و به جای سیر، از سبزیجات استفاده کنید.

کوکو بادمجان با گوشت چرخ کرده
نحوه پخت کوکو بادمجان گوشتی

طرز تهیه کوکو بادمجان با قارچ

برای کسانی که علاقمند خوردن کوکو بادمجان با قارچ هستند، شما می‌توانید از دستورالعمل زیر برای تهیه این نوع کوکو استفاده کنید که مواد اولیه آن به شرح زیر می‌باشد:

مواد اولیه مقدار موردنیاز
بادمجان به تعداد 3 عدد
تخم کتان 2 قاشق غذاخوری
قارچ به تعداد 6 عدد
سیر 3 بوته
آرد برنج 4 قاشق غذاخوری
زیره سبز نصف قاشق غذاخوری
آویشن یک قاشق غذاخوری
شوید خرد شده 2 قاشق غذاخوری
سماق یک قاشق چای خوری
نمک و فلفل به میزان موردنیاز

حال برای تهیه این غذا باید گفت:

  • ابتدا بایستی بادمجان‌ها را بشویید و خرد نمایید.
  • سپس قارچ‌ها را ریز کرده و سیر را پوره نمایید.
  • تابه را بر روی حرارت بگذارید. حال بایستی روی آن روغن ریخته و گرم کنید. حال در تابه تکه‌های بادمجان، سیر پوره شده و قارچ خرد شده را به همراه ادویه‌ها و سبزیجات بریزید.
  • سپس بایستی در تابه را بسته و آن را بگذارید تا خوب پخته شود. مواد را کمی بهم زده و تابه را از روی مشعل بردارید.
  • مخلوط پخته شده را در کاسه ریخته و همراه آن آرد برنج، تخم کتان و نیز کنجد را اضافه نمایید. مخلوط را خوب هم زده و له کنید (به آرامی).
  • حال بایستی در تابه بزرگتری، مقداری روغن بریزید و زمانی که تابه داغ شد، آرام مواد مخلوط کوکو را اضافه کنید.
  • برای سرخ کردن هر طرف کوکو، آن را به مدت 3 دقیقه بگذارید و زمانی که دو طرف طلایی شد، می‌توانید بردارید.
  • در انتهای طرز تهیه کوکو بادمجان با قارچ، آن را روی دستمال گذاشته و روغن اضافی آن را بگیرید.
  • حال بایستی کوکو بادمجان را با سبزی‌ها و نیز انواع سالاد سرو کرده و میل نمایید.
  • در این حالت شما می‌توانید به طرز تهیه کوکو بادمجان، تخم مرغ نیز اضافه کنید که از حالت رژیمی بودن غذا در می‌آید.

طرز تهیه کوکو بادمجان با سیب زمینی

در نهایت، برای طرز تهیه کوکو بادمجان به همراه سیب زمینی می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید:

  • ابتدا موادی همچون بادمجان، 2 عدد سیب زمینی در سایز متوسط، یک دانه تخم مرغ، نمک، فلفل، زردچوبه، مقداری روغن و نیز 2 عدد پیاز را برای طرز تهیه کوکو بادمجان آماده کنید.
  • سپس ابتدا سیب زمینی‌ها را آب پز نموده و رنده نمایید.
  • حال بایستی بادمجان و پیاز را رنده کنید و آن را با سیب زمینی رنده شده مخلوط کرده و تخم مرغ را به آن اضافه کنید.
  • حال نمک و فلفل و زردچوبه را به این ترکیب اضافه نموده و آن را به صورت کامل مخلوط نمایید.
  • در نهایت برای طرز تهیه کوکو بادمجان لازم است تا روغن را در ماهیتابه اضافه کرده و مواد کوکو بادمجان سیب زمینی را به آن اضافه کنید.
  • آن را با حرارت ملایم سرخ کرده به صورتی که مغز پخت شود.
  • از طرز تهیه کوکو بادمجان لذت ببرید و آن را با سبزیجات سرو کنید.
طرز تهیه کوکو بادمجان با سیب زمینی
نحوه پخت کوکو بادمجان با سیب زمینی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا