تغذیه سالم

مضرات و خواص قهوه برای مردان + زنان (دوران بارداری)

فواید و مضرات انواع قهوه شامل گانودرما + اسپرسو + بدون کافئین

خواص قهوه چیست؟ آیا از قهوه که از قرن 13 میلادی توانست در میان مردم و مسلمانان محبوب شود و اکنون بخشی از زندگی مردم به خصوص جوانانی که در دهه 3 زندگی خود هستند، اطلاعی دارید؟ قهوه یکی از نوشیدنی‌های روزمره در دنیا است که دانه‌های آسیاب شده گیاهی با همین نام بدست می‌آید. تاکنون روش‌ها و انواع مختلفی برای تهیه آن به وجود آمده است. در این مقاله با ما باشید تا نگاهی اجمالی و کامل نسبت به خواص قهوه داشته باشیم.

فواید قهوه چیست؟

امروزه مصرف قهوه با توجه به تبلیغات انبوه برای آن و نیز خواص بسیار مختلف و کارآمدی که در زندگی شهری و روزمره ما برای ما دارد، به یکی از اصلی‌ترین عادات زندگی ما تبدیل شده است. در این راستا ممکن است برای شما هم جالب باشد که فواید و خواص قهوه چیست و برای چه کاربردها و خواصی می‌توان از آن استفاده کرد. در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت:

  • افزایش انرژی: بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از نوشیدنی قهوه برای بسیاری از افراد، افزایش انرژی است که امروزه افراد سعی می‌کنند تا با تهیه و نوشیدن آن بتوانند کاستی انرژی را در زندگی روزمره خود جبران کنند. کافئین به کار رفته در این ماده می‌تواند به عنوان یک داروی محرک به کار رفته و زمانی که در خون جذب شود، با رسیدن به مغز انسان می‌تواند انتقال دهنده عصبی آدنوزین را مسدود نماید. این قسمت از بدن، به عنوان یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده فعالیت می‌کند که با بهبود خواب، برانگیختگی را نیز سرکوب می‌نماید. هر مدت زمانی که شما بیدار باشید، میزان آدنوزین بیشتر شده و این باعث می‌شود تا خواب شما بیشتر شود. با نوشیدن قهوه این قسمت از بدن مسدود شده، نور اپی نفرین و دوپامین افزایش یافته و اثر محرک برای بیداری در شما افزایش می‌یابد.
  • بهبود عملکرد فیزیکی: یکی دیگر از فواید و خواص قهوه آن است که عملکرد بدنی شما بهبود می‌یابد. با تحریک سیستم عصبی توسط کافئین، سیگنال به قسمت‌های دیگر بدن ارسال می‌شود و در کوتاه مدت نیز باعث سوزاندن چربی می‌گردد. این میزان سوزاندن چربی در افراد لاغر در حدود 29 درصد و در افراد چاق 10 درصد است. با سوزاندن چربی بدن از آن به عنوان سوخت استفاده می‌کند. در کنار این مورد، قهوه میزان متابولیک را در حدود 3 – 11 درصد افزایش می‌دهد که این منجر خواهد شد تا میزان آدرنالین افزایش یافته و بدن شما برای اعمال فشاری و سنگین فیزیکی آماده باشد.
  • کاهش درد پس از ورزش: در حد 2 فنجان قهوه پس از ورزش کردن می‌تواند به مقدار بسیار زیادی درد شما کاهش یابد.
فواید قهوه چیست؟
مزایای قهوه چیست؟

طبیعت قهوه گرم است یا سرد؟

آیا شمایی که قهوه مصرف می‌کنید و می‌خواهید در این قسمت با ویژگی‌ها و خواص قهوه آشنا شوید، با طبیعت قهوه آشنا هستید؟ آیا می‌دانید که قهوه گرم است یا سرد؟ اگر نمیدانید ادامه مطلب را بخوانید.

به طور کلی، طبع قهوه سرد و خشک است. مصرف آن می‌تواند طبع را ملین کند. تفاوتی ندارد که شما قهوه اسپرسو، سرد، داغ، آیس کافی و … را سفارش دهید، به هر حال باید بدانید که طبیعت قهوه گرم بوده و لازم است کسانی که مزاج آنها سرد است این نکته را درنظر داشته باشند. کسانی که مزاج سردی دارند، با مصرف این ماده می‌توانند دچار مشکل شوند. پیشنهادی که به این دسته از افراد داده می‌شود، آن است که از یک مصلح قهوه استفاده نمایند که آن را متعادل نموده و بتوانند از خواص قهوه استفاده کنند. مصلح قهوه زعفران است و شما می‌توانید در هنگام دم کردن این نوشیدنی مقداری از زعفران را به آن اضافه کنید.

کسانی که مزاج گرمی دارند، می‌توانند بدون مشکل از این ماده استفاده کنند. به طور کلی درنظر داشته باشید که مصرف زیاد قهوه نیز باعث مشکلاتی می‌شود که از جمله آن می‌توان به مشکلات روده، مشکلات در سبک زندگی یا میل جنسی اشاره نمود. در ادامه بیشتر به عوارض این ماده در کنار خواص قهوه می‌پردازیم.

خواص قهوه ترک

قهوه ترک یکی از انواع رایج و محبوب قهوه در جهان است که به خصوص در کشورهای خاورمیانه، ایران، یونان و ترکیه طرفداران خود را دارد. البته باید توجه کنید که روش دم آوری و سرو آن متفاوت است و از سوی دیگر قهوه دارای طعم قدرتمندی است که حاصل دانه‌های برشته آن قهوه است. اگر بخواهیم فواید قهوه ترک را بیان کنیم‌، می‌توان گفت:

  • افزایش عملکرد ورزشی: کافئین می‌تواند یک محرک قدرتمند در قهوه ترک باشد که سبب خواهد شد تا عملکرد ورزشی شما افزایش یافته و از آنجایی که در سرو کردن قهوه ترک، میزان دوز کافئین بیشتر است، بسیاری از ورزشکاران به استفاده از آن ترغیب می‌شوند. بنابراین خواص قهوه ترک شامل افزایش بیشتر انرژی و کاهش زمان واکنش برای شما خواهد بود.
  • ترکیبات مفید: قهوه ترک فیلتر نشده است و از این رو می‌توان ترکیبات به کار رفته در آن را مفیدتر دانست. از جمله اسیدهای کلروژنیک که فواید سلامتی بسیاری دارد و از انواع پلی فنول‌ها هستند. دیترپنوئید‌ها دسته‌ای دیگر از ترکیبات قهوه هستند که می‌تواند با التهاب و عفونت مبارزه کند و از سلامت قلب شما حفاظت نماید.
  • بهبود گردش خون: با تحریک قلب به واسطه کافئین، شما می‌توانید پمپاژ خون بیشتر از حد معمول را تجربه کرده و اکسیژن بیشتری به عضلات شما ارسال خواهد شد.
  • کاهش علائم آسم: کافئین موجود در این نوع قهوه می‌تواند بر ریه افراد غیرسیگاری و نیز افرادی که دچار مشکل آسم هستند، تاثیر مثبتی بگذارد.
  • کاهش خطر سنگ کیسه صفرا: مصرف این قهوه به میزان 2 فنجان در روز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و نیز سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. این میزان کاهش ابتلا در حدود 45 درصد بیان شده است.
  • افزایش فواید سلامتی: از دیگر خواص قهوه ترک می‌توان به ترکیب آن با هل اشاره نمود که منجر خواهد شد تا از بیماری‌های مختلفی مانند مشکلات التهابی، بیماری‌های مزمن به علت آنتی اکسیدان فراوان آن جلوگیری شود.
  • از دیگر خواصی که می‌توان برای قهوه ترک بیان کرد بایستی به جلوگیری از بیماری دیابت 2، درمان افسردگی، کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه، بهبود وضعیت استخوان‌ها، تحرک و بی‌خوابی در افراد، تنظیم عملکرد روده و … اشاره نمود.
خواص قهوه ترک
مزایای قهوه ترک چیست؟

خواص قهوه فرانسه

یکی دیگر از محبوب‌ترین قهوه‌هایی که می‌توانید در ایران بیابید، قهوه فرانسه است که نکته جالب در مورد آن این است که قهوه فرانسه، قهوه نیست، بلکه یک نوع شیوه سرو کردن قهوه است که می‌توانید آن را مانند چای آماده کنید. شما با دانستن این دستورالعمل می‌توانید اقدام به تهیه این نوع قهوه با دانه‌های معمولی آن نموده و پیشنهاد می‌شود که از قهوه‌های عربیکا و نیز ربوستا برای آن استفاده نمایید.

در مورد فوایدی که برای قهوه فرانسه آورده شده است می‌توان گفت:

  • پیشگیری از آلزایمر: شما می‌توانید در این نوع قهوه به شرط مصرف متعادل آن، از خواص پیشگیری از آلزایمر جلوگیری کنید.
  • شادی آور: مورد دیگری که می‌توان در مورد خواص قهوه فرانسه بیان کرد، بایستی به خواص سرشار آن از آنتی اکسیدان‌ها اشاره نمود که می‌تواند به راحتی در بدن جذب شده و حس خوبی را برای شما ایجاد کند.
  • لاغر کننده: همانطور که گفتیم، قهوه فرانسوی یک نوع قهوه معمولی است که با داشتن ترکیباتی مانند پتاسیم و منیزیم در آن می‌توانید از خاصیت افزایش سوخت و ساز بدن استفاده برده و لاغری و کاهش وزن را تجربه کنید.
  • دیابت: شما می‌توانید با نوشیدن قهوه، دیابت را کاهش دهید و این خاصیت به دلیل تحریک چربی قهوه‌ای در بدن است. این ماده با تحریک سیستم دفاعی مبارزه با چربی بدن می‌تواند دیابت و قند خون بالا را کنترل کند.
  • پیشگیری از پارکینسون: مشکلاتی که افراد پارکینسون تجربه می‌کنند شامل سفتی اندام‌ها، کندی حرکات و … است. این بیماری می‌تواند لرزش‌هایی را در دست و سر ایجاد کند. در رابطه با تاثیری که قهوه می‌تواند بر این مشکل داشته باشد باید به خاصیت محافظتی و مکانیزم آن اشاره کرد که می‌تواند از سلول‌های مغزی در برابر خطر نابودی سلول‌های مغزی محافظت کند.

خواص قهوه سبز

قهوه سبز که نام آن را شنیده‌اید، قهوه‌هایی هستند که هنوز بو داده نشده و خام هستند. یکی از کاربردهای مهم این نوع قهوه‌ها، اضافه شدن عصاره‌های آن به مکمل‌های رژیم غذایی است که می‌تواند به حالت دانه‌ای تهیه شود. از جمله خواص و فواید قهوه سبز برای بدن می‌توان گفت:

  • قهوه سبز سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند از آسیب‌های پوستی جلوگیری کند.
  • از سوی دیگر قهوه سبز منجر به آزاد کردن گلوکز بیش از حد در جریان خون کرده که می‌تواند در کبد سوخت و ساز شما را افزایش دهد و به سوزاندن چربی اضافی بدن برای رسیدن به سطح اولیه گلوکز منجر شود.
  • شما می‌توانید از خواص قهوه سبز برای سم زدایی سموم و کلسترول بد در کبد استفاده کنید.
  • یکی از ترکیبات این ماده گاما-آمینوبوتیریک اسید یا GABA است که در کنار مواد دیگری از جمله تئوفیلین و اپی گالوکاتچین گالات که می‌تواند در تاخیر علائم پیری و چین و چروک به شما کمک کند و منجر به ماندگاری و بهبود پوست شما شود.
  • سلامت مغز و حافظه یکی دیگر از خواص قهوه سبز است که می‌تواند به واسطه وجود اسید کلروژنیک منجر به جلوگیری از خطر بروز بیماری‌های مغزی شده و زوال عقل را کاهش دهد.
  • همچنین اسید کلروژنیک موجود در قهوه سبز می‌تواند به تقویت متابولیسم بدن منجر شود.
  • شما می‌توانید از خواص قهوه سبز برای کاهش اشتها نیز استفاده کنید که در این حالت این ماده مغذی منجر به کاهش اشتها و کاهش میل به غذا خواهد شد.

البته ذکر این نکته مهم است که قهوه سبز می‌تواند تا حد بسیار زیادی بی‌خطر بوده ولی عوارضی نیز با آن همراه خواهد بود که بایستی در میزان مصرف آن دقت شود.

خواص قهوه سبز
بهترین خواص قهوه سبز

خواص قهوه اسپرسو

قهوه‌های اسپرسو خاص که مشهورترین نوع قهوه‌ها در جهان هستند فواید بسیاری دارد. اسپرسو یک نوع قهوه غلیظ است که نخستین بار در اوایل قرن 20 در کشور ایتالیا و در میلان ابداع شده است. همانطور که از کلمه غلیظ مشخص است، میزان کافئین موجود در قهوه اسپرسو متفاوت و بیشتر است. از جمله خواص قهوه اسپرسو می‌توان گفت:

  • منبع سرشار از آنتی اکسیدان: قهوه اسپرسو مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها را در خود جای داده است. آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و عواملی که می‌تواند به بافت‌های بدن آسیب برساند مفید باشد.
  • تحریک مغز: شما می‌توانید در زمره خواص قهوه اسرسو، تقویت عملکرد مغز را نیز مشاهده کنید. تعجب نکنید که مردم ممکن است در وسط کاری خود از اسپرسو استفاده کنند که این خود منجر به دقیق‌تر شدن ذهن و تحریک آن می‌شود.
  • کاهش خطر آلزایمر: یکی دیگر از مواردی که می‌توان در مورد قهوه اسپرسو بیان کرد، آن است که از این طریق می‌توانید با مصرف 3 لیوان قهوه در روز، به میزان 65 درصد از خطر آلزایمر در خود جلوگیری نمایید.
  • کاهش خطر سکته مغزی: مورد دیگری که می‌تواند برای شما جالب باشد، کاهش خطر سکته مغزی است که توسط قهوه برای افراد قهوه خور ایجاد می‌شود. در این حالت کسانی که با عطر این نوشیدنی طرف هستند و یا آن را مصرف می‌کنند، ریسک کمتری در ابتلا به خطر سکته مغزی را شاهد خواهند بود.
  • شفافیت پوست: شما می‌توانید با مصرف قهوه اسپرسو، از منبع آنتی اکسیدان آن جهت شفافیت پوست خود استفاده کنید. در این حالت اسپری نمودن قهوه بر روی پوست می‌تواند رنگ آن را شفاف‌تر نموده و روشن کند. یکی از کاربردهای قهوه اسپرسو برای جلوگیری از مشکلات پوستی مانند سلول مرده، پیری و افتادگی یا خط افتادن روی پوست است. قهوه می‌تواند برای داشتن خواص ضد پیری مفید باشد.
  • کاهش حمله قلبی: در یک مطالعه و آزمایش در سوئد، بیان شده است که نوشیدن یک لیوان از این نوع قهوه می‌تواند در کاهش حملات قلبی موثر بوده که ناشی از خواص آنتی اکسیدان آن است. این مطالعه بر روی یک گروه در یک آزمایش ده ساله از زنان انجام گرفته شده است. تحقیق مشابه دیگری نیز در این زمینه برای مردان سیگاری منتشر شده است که به نتایج یکسان با کاهش احتمال حمله قلبی زیر 21 درصد منجر شده است.

خواص قهوه گانودرما

ممکن است اصطلاح قهوه گانودرما را نیز شنیده باشد. در رابطه با این نوع قهوه می‌توان گفت گانودرما کافی یک نوع پودر فوری قهوه است که شامل پودر قهوه و عصاره قارچی به همین نام می‌باشد. گانودرما از جمله گیاهان دارویی قدیمی در شرق آسیا است که با عنوان قارچ جان‌افزا یا لینگژی نیز شناخته می‌شود. شما می‌توانید در تهیه این قهوه از مواد دیگری مانند مکمل قهوه، شکر، گیاهان دارویی و … استفاده نمایید یا در برخی موارد این مواد استفاده شده است. شما می‌توانید بنا به گفته‌ها برای ترک یا کم کردن قهوه مصرفی عادی نیز از این نوع قهوه استفاده نمایید. از جمله خواص قهوه گانودرما می‌توان گفت:

  • مقادیر زیاد آنتی اکسیدان می‌تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود که کمک می‌کند تا ویروس‌ها و باکتری‌ها در بدن شما ضعیف‌تر شود. بنا به گفته مدعیان، شما می‌توانید با استفاده از این ویژگی‌ها برای کاهش فشار خون، رفع مشکلات کلیوی، تقویت کبد و حمایت و حفاظت از سیستم تنفسی استفاده کنید.
  • یکی دیگر از خواص قهوه گانودرما آن است که شما می‌توانید برای رفع استرس و آرامش بخشی آن استفاده کنید و این کار به درمان اختلالات خواب نیز به شما کمک خواهد کرد.
  • استفاده از قهوه گانودرما به شما کمک می‌کند تا هم در قسمت تقویت حافظه، هم در تمرکز و کاهش تنش از آن استفاده کنید که این به نوبه خود می‌تواند منجر به بهبود آلزایمر، زوال عقل و نیز درمان بیماری‌های دژنراتیو یا آسیب به بافت شود.
  • شما می‌توانید از خواص آرایشی قهوه گانودرما هم استفاده کنید که در این حالت، برای رفع عیوب پوستی و نیز جای زخم و آکنه و خطوط نیز موثر خواهد بود. همچنین با کمک آن می‌توانید برای مرطوب و شاداب نشان دادن پوست اقدام کنید.
  • برخی مواد موجود در این نوع قهوه منجر به افزایش جریان خون یعنی افزایش جریان اکسیژن در بدن شده و این باعث می‌شود تا انرژی و توانی که در بدن دارید، افزایش یابد. این مهم باعث خواهد شد تا مشکلات روحی و افسردگی شما هم کمتر شود.
خواص قهوه گانودرما
مزایای قهوه گانودرما

خواص قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین نوعی قهوه است که غالب این ماده در آنها قبل از رست و آسیاب شدن حذف گردد. معمولا در زمان کافئین زدایی، از حلال‌های آلی برای این کار استفاده می‌کنند. اما چرا این نوع قهوه تولید شده است؟ در پاسخ به این پرسش باید بدانید که عوارض مصرف قهوه نظیر ایجاد مشکل اسیدیته در صورت مصرف زیاد آن منجر می‌شود تا زخم معده و بی‌خوابی برای افراد ایجاد گردد که به همین دلیل قهوه بدون کافئین یا دیکف ساخته شده است. اما خواص قهوه بدون کافئین چیست؟

  • قهوه دیکاف حاوی مقداری زیادی مواد مغذی برای شما است که می‌تواند سرشار از خواص آنتی اکسیدانی بوده و برای سلامتی مناسب باشد.
  • قهوه دیکاف هم می‌تواند مانند قهوه معمولی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.
  • عملکرد کبد در هردو مدل قهوه مشاهده شده است. شما می‌توانید از مرگ زودرس نیز جلوگیری کنید.
  • کاهش خطر ابتلا به مشکلات عصبی و بیماری پارکینسون و نیز فراموشی (آلزایمر) از دیگر خواص این نوع قهوه است.
  • در نوع قهوه بدون کافئین تا حد زیادی عارضه جانبی قهوه معمولی در رابطه با سوزش سردل و ریفلاکس معده گرفته شده است.
  • کسانی که نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند، می‌توانند از قهوه کیلاف استفاده کنند.

خواص قهوه ی هسته خرما

در همی اول کار بایستی بدانید که قهوه هسته خرما، همان دانه‌ای قهوه نیست بلکه قهوه‌ یا نوشیدنی حاصل از هسته خرما است. راجع به فوایدی که این نوع قهوه می‌تواند داشته باشد، بایستی گفت:

  • مطالعات نشان داده است که این نوع قهوه می‌تواند در درمان مشکلاتی از جمله افزایش شیردهی، روماتیسم، از بین بردن عفونت‌های کلیه و مثانه، درمان پروستات، دفع سنگ کلیه و مثانه، درد مفاصل، کاهش ریزش مو، دیابت موثر باشد.
  • شما می‌توانید از قهوه هسته خرما برای بهبود و تقویت ابروها، مژه و نیز مو استفاده کنید.
  • این نوع قهوه فاقد کافئین است و کسانی که نسبت به کافئین حساس‌ هستند می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • این نوع قهوه می‌تواند علائم آلرژیک مانند آلرژی پوست را کاهش دهد.
  • شما می‌توانید برای آرام کردن اعصاب خود از نوشیدن این نوع قهوه و خاصیت استرس زدایی آن استفاده کنید.
  • برای کسانی که طبع سردی دارند، استفاده از این نوع قهوه می‌تواند مناسب باشد.
  • شما می‌توانید از منبع غنی فیبر در این نوع قهوه برای فواید مختلف آن نظیر بهبود سیستم هضم، بهبود یبوست، کاهش وزن، حرکات منظم روده و … استفاده کنید.
  • به طور کلی استفاده از خرما و هسته آن به حالت بخور می‌تواند بعد از زایمان به رحم کمک نماید تا در حالت اولیه بازگردید.
  • کاهش درد مفاصل و استخوان‌ها نیز برای خواص خرما ذکر شده است.
  • وجود مواد مغذی که ناشی از هسته خرما می‌شود مانند روی، پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، آهن و …
خواص قهوه ی هسته خرما
مزایای قهوه هسته خرما

خواص قهوه تلخ

قهوه تلخ اصطلاحی برای قهوه معمولی است که در هنگام سرو کردن آن، شما از موادی همچون شیر و شکر استفاده نمی‌کنید. در این حالت در مورد خواص قهوه تلخ بایستی گفت:

  • سالم ماندن قلب: شما می‌توانید با کاستن یا عدم اضافه کردن شکر، به سلامتی قلب خود کمک کنید. براساس مطالعات انجام گرفته، مصرف این نوع قهوه می‌تواند منجر به کاهش 20 درصدی احتمال دچار شدن سکته مغزی گردیده و نیز در کاهش بیماری‌های التهابی و استرسی موثر باشد.
  • کاهش وزن: یکی دیگر از فوایدی که می‌توانید در خوردن قهوه تلخ داشته باشید، کاهش چربی‌های انباشته در بدن است که با مصرف قهوه بدون شکر منجر خواهد شد. در این حالت کافئین موجود در قهوه نیز می‌تواند به سوزاندن چربی‌های بدن شما کمک کند.
  • عدم دیابت: به طور کلی قهوه خطر ابتلا به بیماری دیابت را در حدود 23 – 50 درصد کاهش می‌دهد که این رقم می‌تواند با کاهش افزودن شکر بسیار موثرتر نیز باشد.
  • عدم نقرس گرفتن: بنا به گفته محققان، مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به نقرس را در حدود 8 درصد کاهش داده و حتی بیشتر نیز کاهش دهد.

بهتر است مصرف قهوه در حدود 10 صبح انجام شده و یک فنجان دیگر هم در فاصله 2 – 5 بعد از ظهر مصرف گردد.

خواص قهوه فوری

منظور از قهوه فوری که با نام قهوه آماده نیز شناخته می‌شود، قهوه‌ای است که در جهان معروف بوده و از عصاره قهوه خشک می‌توان آن را تهیه نمود. در بعضی از کشورها میزان مصرف و ارائه قهوه فوری 50 درصد از کل محصولات را در بر می‌گیرد. از جمله خواص قهوه فوری می‌توان گفت:

  • شما می‌توانید از قهوه فوری منابع مختلفی از ویتامین‌ها را دریافت کنید که شامل منیزیم، پتاسیم، ویتامین B3 یا نیاسین است.
  • این نوع قهوه کافئین کمتری نسبت به قهوه معمولی دارد به صورتیکه در 1 قاشق چای خوری حل شده درون یک فنجان آن، می‌توانید به مقدار 30 – 90 گرم کافئین بیابید که نسبت به قهوه معمولی در همین مقیاس در حدود 40 – 50 گرم کمتر است.
  • بهبود عملکرد مغز
  • تقویت سوخت و ساز بدن
  • کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون
  • بهبود سلامت کبد
  • کاهش خطر قند خون و دیابت
  • افزایش طول عمر
  • کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم
  • افزایش طول عمر
  • کاهش ریسک خودکشی ناشی از افسردگی
  • کم کردن ریسک بیماری‌های کبدی
خواص قهوه فوری
بهترین خواص قهوه فوری

خواص قهوه برای لاغری

گفتیم که قهوه یکی از نوشیدنی‌هایی است که می‌تواند برای بدن محرک باشد. از این جهت می‌توان بیان کرد که قهوه با کافئین، تئوبرومین، کلروژنیک اسید و تئوفیلین می‌تواند محرک باشد. در مورد خواص قهوه برای لاغری می‌تواند به چند موضوع و پرسش اشاره نمود که عبارتند از:

قهوه ناشتا برای لاغری

توجه کنید که در حالتی که قهوه ناشتا با شکم خالی مصرف شود، می‌تواند ترشح اسید معده را افزایش داده و افراد را دچار زخم معده و التهاب آن نماید. به طور کلی و با توجه به گفته‌های دکتر آدام سیمون، خوردن قهوه در حالت ناشتا با شکم خالی می‌تواند تغییرات خلقی را ایجاد کرده و منجر به افزایش اضطراب و نیز عدم توانایی تمرکز و ضربان قلب شود.

به طور کلی، بهترین زمان برای مصرف قهوه برای لاغری در حدود 9 – 11 صبح است. همچنین بیان شده است که 1 ساعت بعد از بیدار شدن از صبح، با خوردن یک فنجان قهوه در کنار حداقل یک تکه نان، روزتان را آغاز کنید.

آیا قهوه چربی سوز است؟

در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که درون قهوه موادی وجود دارد که می‌تواند منجر به افزایش سوخت و ساز بدن شده و در چربی سوزی ناحیه دور شکم موثر باشد. از جمله تاثیراتی که قهوه در قسمت چربی سوزی و کاهش وزن دارد می‌توان گفت:

  • کاهش اشتها: مواد محرک در قهوه می‌تواند با تاثیراتی که بر مغز دارند، منجر شوند که فرد احساس گرسنگی نکند و غذای کمتری مصرف کند که این منجر به کاهش وزن و چربی سوزی خواهد شد.
  • چربی سوزی: فعال کردن چربی سوزی می‌تواند از طریق کافئین موجود در این ماده قابل انجام باشد که در این حالت بدن کالری را سوزانده و چربی‌ها را مصرف می‌کند. این امر از طریق اپی نفرین در خون انجام می‌گردد.
  • افزایش سوخت و ساز بدن: یکی از مهم‌ترین فوایدی که کافئین در قهوه دارد، آن است که می‌تواند سوخت و ساز بدن را زیاد کند که این می‌تواند به کاهش وزن شما کمک نماید. نرخ سوخت و ساز با استفاده از این ماده در حالت استراحت 3 – 11 درصد افزایش می‌یابد.

بهترین نوع قهوه برای لاغری

بهترین نوع قهوه برای لاغری مدلی است که در آن دانه‌های کامل بدون کافئین مخلوط شده و یک حالت نیم کافه بدست آید. شما می‌توانید با این نوع ترکیب تا 8 بار در روز نیز قهوه نوشیده و وزن خود را کاهش دهید.

از دیگر مواردی که برای لاغری با استفاده از قهوه می‌توان بیان کرد، مدل قهوه اسپرسو است که در این حالت کالری بسیار کم بوده و نبایستی برای لاغری آن را با ترکیب خامه و شکر استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید با مصرف آن قبل از ورزش، از شدت خستگی و افت انرژی خود جلوگیری کنید.

خواص قهوه برای لاغری
قهوه و لاغری اندام

خواص قهوه برای مو

از جمله خواصی که برای خواص قهوه می‌توان بیان کرد بایستی گفت:

  • براق کردن مو به صورت طبیعی
  • نرم کردن مو به صورت طبیعی
  • جلوگیری یا کاهش تغییر رنگ مو مانند خاکستری یا سفید شدن مو
  • کاهش ریز مو
  • تقویت رشد مو
  • بهبود بافت مو
  • بهبود رنگ طبیعی مو
  • لایه برداری پوست سر

خواص قهوه برای پوست

از جمله مواردی که می‌توان در بخش خواص قهوه برای پوست بیان کرد، بایستی گفت:

  • از بین بردن سلول‌های مرده در پوست: در این حالت شما می‌توانید از قهوه و ماسک آن استفاده کنید تا سلول‌های مرده پوست از بین رفته و در نتیجه پوست شما روشن‌تر شود.
  • بهبود گردش خون: شما می‌توانید از با استفاده از ماسک قهوه برای تقویت سلول‌ها، اکسیژن رسانی به آنها و نیز مواد مغذی را به پوست خود تزریق کنید. این امر نیز می‌تواند موجب درخشش پوست شما بشود.
  • سفتی پوست: شما می‌توانید با استفاده از این ماده، احیای سلول‌های پوست را انجام دهید و این کار باعث خواهد شد تا روند بازسازی انجام شده و منجر به کاهش بروز لکه‌های تیره و جلوگیری از ناهمواری‌های پوستی شود.
  • کندی در روند پیری پوست: قهوه دارای خاصیت محافظت در برابر نور ماوراء بنفش است که می‌تواند عامل اصلی در چین و چروک باشد. بنابراین شما با استفاده از قهوه این عامل را برطرف می‌کنید.
خواص قهوه برای پوست
مزایای قهوه برای پوست

طرز تهیه انواع قهوه های کافی شاپی را در این مقاله مطالعه کنید:

انواع قهوه های کافی شاپی

خواص قهوه برای مردان

از جمله خواص قهوه برای مردان می‌توان گفت:

  • قهوه التهاب ناشی از بیماری را کاهش می‌دهد: این جا منظور از التهاب ناشی از یک بیماری کشنده نیست. بلکه منظور ما نوعی التهاب بیماری زا است که با افزایش سن تحریک شده و بدتر می‌شود. کافئین با تاثیر گذاری بر گیرنده‌های خاص روی سلول‌های مغز می‌تواند برخی از آنها را مسدود کند که این کار بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار است. محققان دریافتند کافئین در ممانعت از این گیرنده‌ها، مسیرهایی را که مولکول‌های التهابی تولید می‌کنند نیز مسدود می‌کند.
  • تیزی ذهنی را ارتقا می‌دهد: ممکن است در جلوگیری از زوال ذهنی کاملاً ناتوان نباشید، اما طبق یک مطالعه، قهوه می‌تواند مغز شما را تقویت کند. محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که 3 تا 5 فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، حدود 65 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل بودند.
  • محافظت از قلب: هر کسی که به سلامتی خود پایبند است، می‌داند که اهمیت یک سیستم قلبی عروقی سالم چقدر بالا است. چیزی که ممکن است ندانید این است که با نوشیدن 1 تا 2 فنجان قهوه در روز می‌توانید خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
  • خطر مرگ دور کنید: بین سال‌های 1995 تا 2008، شرکت‌کنندگان مرد که حتی یک فنجان در روز نوشیدند، خطر مرگ را تا 6 درصد کاهش دادند. نوشیدن 2-3 فنجان یا بیش از 6 فنجان این خطر را تا 10 درصد در طول بازه زمانی مطالعه کاهش داد. بیشترین کاهش خطر مرگ در گروهی که 4 تا 5 فنجان نوشیدند 12 درصد بود.
  • بهبود عملکرد جنسی: شما می‌توانید با مصرف حداکثر سه فنجان قهوه در روز از خواص قهوه برای داشتن یک زندگی جنسی قوی‌تر لذت ببرید. تحقیقات نشان داده است که مردانی که قهوه مصرف می‌کنند در مقایسه با مردانی که قهوه مصرف نمی‌کنند، بدون در نظر گرفتن وزن، سن یا فشار خون، کمتر با اختلال نعوظ مواجه می‌شوند.

خواص قهوه برای زنان

خواص قهوه برای زنان می‌تواند همانند مردان شامل موارد مختلفی باشد از جمله:

  • احتمال مرگ در زنان با خوردن 4 – 5 فنجان قهوه تا 16 درصد کم می‌شود.
  • کاهش خطر ابتلا به سکته‌های مغزی در زنانی که در هفته به تعداد 5 تا حداکثر 7 لیوان قهوه می‌نوشند.
  • قهوه می‌تواند تا میزان 22 درصد از خطر ابتلا به سرطان اندومتر را در زنان پایین بیاورد.
  • کاهش احتمال خطر ابتلا به سرطان
  • مطالعه‌ای در سال‌های 1996 تا 2006 نشان داده است که کافئین موجود در قهوه می‌تواند روزانه اگر 2 تا 3 فنجان مصرف شود، 15 درصد ریسک آن را کاهش دهد. همچنین اگر روزانه چهار فنجان از آن یا بیشتر مصرف گردد، این میزان تا 20 درصد می‌رسد.

مصرف قهوه در بارداری

به طور کلی، خوردن قهوه برای زنان باردار باید به شدت محدود یا ترک شود. براساس یافته‌های دانشگاه تخصصی زنان و زایمان در ایالات متحده، می‌بایستی زنان باردار میزان مصرف قهوه خود را به مقدار 200 میلی‌گرم که تقریبا معادل 1 فنجان چای 240 میلی لیتری است در طی یک روز کاهش دهند. شما می‌توانید در این دوره آن را هم کنار بگذارید.

خوردن قهوه قبل از بارداری

از جمله نکات مهمی که بایستی در مورد ارتباط قهوه و بارداری بدانید، آن است که قهوه در رشد تخمک به صورت مناسب تاثیر گذار است و می‌تواند احتمال بارداری کم کند. در صورتی که احتمال حاملگی شما وجود دارد، بهتر است که از مصرف کافئین خودداری شود. همچنین بایستی بدانید که احتمال سقط جنین در کسانی که قهوه خور هستند، بیشتر بوده و این میزان خطر در زنان با مقدار 2 لیوان در روز و بیشتر، افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر تبعاتی نیز متوجه نوزاد شما تا آخر عمرش می‌شود که عبارتند از فشار خون بالا، دیابت، عارضه قلبی و سندرم متابولیک.

میزان مجاز مصرف قهوه در بارداری

از آنجایی که مدت زمان سم زدایی در زمان بارداری در زنان افزایش می‌یابد، این مورد باعث می‌شود تا ماده کافئین باقیمانده از طریق بند ناف به خورد کودک برود. از سوی دیگر کودک توانایی به اصطلاح متابولیزه کردن کافئین را ندارد و این مورد می‌تواند بر خواب و نیز مراحل بعدی بارداری تاثیر گذار باشد. از جمله اثرات قهوه در زمان بارداری می‌توان به موارد دیگری نیز اشاره نمود که شامل افزایش ضربان و فشار قلب، ایجاد مشکل در روند خواب و یا عصبی شدن باشد.کم آبی در بدن نیز می‌تواند در اثر ادرار آور بودن قهوه فاکتور مهمی باشد.

اگر با این وجود، قهوه را میل می‌کنید، باید بدانید که میزان مجاز مصرف قهوه برای زنان نباید بیشتر از 300 میلی گرم کافئین باشد. بنابراین به طور متوسط 1 فنجان قهوه نرمال در حد 140 – 240 میلی گرم کافئین محدوده مجاز است.

خواص قهوه برای زنان
مضرات قهوه برای زنان باردار

تاثیر قهوه بر فشار خون

قهوه سیستم عصبی را تحریک می کند و هوشیاری را افزایش می‌دهد. اما بسیاری از افراد حتی به یک فنجان قهوه نیز حساس هستند و این باعث می‌شود که احساس ناراحتی کنند یا خواب را مختل نمایند. فشار خون بالا، یک بیماری شایع است که در آن فشار خون به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی است. فشار خون نیرویی است که خون شما به دیواره شریان ها وارد می شود که در بدن شما جریان دارد.

اما راجع به خواص قهوه بر فشار خون باید گفت کافئین به دلیل اثر کوتاه انقباض عروقی که دارد باعث افزایش فشار خون می‌شود. این بدان معناست که وقتی کافئین مصرف می‌شود، شریان‌ها یا وریدها به حالت منقبض یا فشرده در آورده شده و نیز فشار خون برای مدتی افزایش می‌یابد. بیشتر افراد در عرض 30 دقیقه تا یک ساعت پس از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار افزایش فشار خون را تجربه می‌کنند.

تغییر فشار خون موقتی است و معمولاً بعد از 3-4 ساعت به حالت عادی باز می‌گردد. کافئین همچنین با تحریک غدد فوق کلیوی شما برای ترشح آدرنالین، فشار خون را افزایش می‌دهد. آدرنالین منجر می‌شود که افزایش خون شما از طریق بالا رفتن میزان تپش قلب و باریک شدن رگ‌های خونی افزایش یابد.

اگرچه کافئین باعث افزایش موقت فشار خون می‌شود، اما مطالعات نشان داده‌اند که مصرف متوسط ​​کافئین برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بی‌خطر است و مصرف منظم قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، افراد غیر مبتلا به فشار خون را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار نمی‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف 2-4 فنجان قهوه (200-300 میلی گرم کافئین) باعث افزایش میانگین 8.1 میلی متر جیوه در فشار خون سیستولیک و 5.7 میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک می‌شود. تغییرات فشار خون موقتی است و همه چیز در عرض 3-4 ساعت به حالت عادی باز می‌گردد. با این حال، اگر سابقه فشار خون یا ضربان قلب نامنظم دارید، عاقلانه است که مراقب مصرف کلی کافئین خود باشید.

تاثیر قهوه برای فشار خون
فواید قهوه برای فشار خون

مضرات قهوه

مسئله مهمی که در مصرف کنندگان قهوه مشاهده می شود این است که بیش از حد به کافئین موجود در قهوه معتاد می شوند. در نتیجه، ترک عادت به مصرف قهوه برای فرد بسیار دشوار می‌شود. اکثر مصرف کنندگان قهوه ترجیح می‌دهند قهوه را به عنوان نوشیدنی مصرف کنند، نوشیدنی که از دم کردن دانه‌های قهوه تهیه می‌شود. مصرف گهگاهی قهوه مضر نیست اما باید مطمئن بود که به اعتیاد تبدیل نمی‌شود. یکی از شایع ترین علائم اعتیاد به قهوه، ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره بدون مصرف کافئین است.

بر اساس یک گزارش سلامت، مصرف قهوه با عوارض جانبی مختلفی مانند کم خوابی، اضطراب، افسردگی، درد معده، مشکلات قلبی عروقی، دردهای بدنی، تغییر تمرکز، عصبی بودن، رفلکس اسید و بسیاری دیگر همراه است. عوارض جانبی مختلفی که در بالا ذکر شد می‌تواند صدمات زیادی به سلامت روان، زندگی اجتماعی و روابط فرد وارد کند، چیزی که فرد نمی‌تواند از دست بدهد.

این گزارش همچنین بیان می‌کند که اثرات آن حتی برای بزرگسالان و جوانان خطرناک‌تر است. همانطور که قبلاً گفته شد کافئین بسیار شبیه به سایر داروها شناخته شده است، بدن ما می تواند به آن عادت کند، در نتیجه بدن ما با گذشت زمان به مصرف کافئین بیشتری نیاز دارد. در نتیجه، اثراتی که ما در مورد آن صحبت کردیم ممکن است بدتر شود. غلظت کافئین در یک بسته قهوه بسته به مارک و نوع قهوه ای که مصرف می‌کنید متفاوت است، اما گفته می‌شود که یک فنجان قهوه فیلتر معمولی از حدود 95 گرم کافئین / فنجان تشکیل شده است.

عوارض مصرف زیاد قهوه

بزرگترین منبع کافئین قهوه است. در مطالعات متعدد، مشخص شده است که کافئین می‌تواند منجر به تقویت کوتاه‌مدت عملکرد مغز و بهبود خلق و خو، زمان واکنش، هوشیاری و عملکرد شناختی عمومی شود. در کنار موارد و عوارضی که این ماده دارد و در کنار خواص قهوه بیان شد، شما باید به کیفیت قهوه نیز اهمیت بدهید چراکه قهوه با کیفیت بد سمی تلقی می‌شود. یک قهوه با کیفیت بد می‌تواند حاوی مقدار زیادی ناخالصی باشد، چیزی که برای سلامتی هیچ کس خوب نیست.

یک ضرر مرگبار قهوه این است که می‌تواند کشنده باشد و در نهایت شما را بکشد. نوشیدن حدود 80 تا 100 فنجان قهوه در یک جلسه کوتاه می تواند کشنده باشد، این مقدار قهوه شامل تقریباً 10 تا 13 گرم کافئین است که به اندازه کافی دلیل مرگ یک فرد می‌باشد.

قهوه همانطور که گفته شد می‌تواند مسئول بیدار نگه داشتن شما باشد و در مواردی که جوانانی مانند دانشجویان یا کارمندان ادارات در دهه 30 زندگی خود بیشتر از دیگران قهوه مصرف می‌کنند. بی‌خوابی یک اختلال خواب رایج است که باعث به خواب رفتن یا خواب ماندن سخت شود.

آیا قهوه برای دیابت ضرر دارد؟

با توجه به آزمایش انجام شده بر روی 100 هزار نفر در محدوده سنی 20 سال، 11 درصد احتمال خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها کاهش یافته است. تحقیقاتی در سال 2018 نشان می‌دهد که مصرف قهوه در طولانی مدت هم می‌تواند بر قهوه و کافئین تاثیر مثبت بگذارد و منجر به کاهش خطر ابتلا به پیش دیابت شود.

مضرات قهوه
معایب قهوه چیست؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا