بیماری‌ها و راه درمان

قرص مترونیدازول چیست؟ فواید + عوارض آن

فواید قرص مترونیدازول + عوارض آن برای مردان

شما چقدر با عفونت‌های باکتریایی بدن آشنا هستید؟ آیا می‌دانید کدام‌یک از بیماری‌های شما در اثر عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شوند؟ این بیماری‌ها و عفونت‌ها را می‌توان با چه داروهایی تسکین داد؟ قرص مترونیدازول یکی از قرص‌هایی است که عفونت‌های باکتریایی را رفع خواهد کرد. این مقاله از مجله جوان ایرانی را در ارتباط با این قرص جمع‌آوری کرده‌ایم تا شما را با این دارو، موارد مصرف و همچنین عوارض جانبی آن آشنا کنیم. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

قرص مترونیدازول چیست؟

قرص مترانیدازول چیست

مترونیدازول یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌ها استفاده می‌شود. این آنتی‌بیوتیک با توقف رشد برخی از باکتری‌ها و انگل‌ها عمل می‌کند. این آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت‌های باکتریایی و انگلی خاصی را درمان می‌کنند. برای عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کارایی ندارد. استفاده از هرگونه آنتی‌بیوتیک در مواقعی که نیازی به آن نیست می‌تواند باعث شود که برای عفونت‌های بعدی کارایی نداشته باشد. مترونیدازول همچنین ممکن است همراه با سایر داروها برای درمان برخی از زخم‌های معده و روده ناشی از یک باکتری استفاده شود.

قرص مترونیدازول برای چه مواردی خوب است؟

قرص مترانیدازول برای چی خوبه

مترونیدازول یک آنتی‌بیوتیک است که برای موارد زیر مورداستفاده است:

  • عفونت‌های باکتریایی واژن
  • عفونت‌های باکتریایی معده
  • عفونت‌های باکتریایی کبد
  • عفونت‌های باکتریایی پوست
  • عفونت‌های باکتریایی مفاصل
  • عفونت‌های باکتریایی مغز و نخاع
  • عفونت‌های باکتریایی ریه‌ها
  • عفونت‌های باکتریایی قلب یا جریان خون

مترونیدازول همچنین برای درمان تریکومونیازیس، یک بیماری مقاربتی که توسط یک

انگل ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. معمولاً هر دو شریک جنسی به‌طور هم‌زمان

درمان می‌شوند حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند. از مترونیدازول برای درمان هر

بیماری که توسط پزشکتان بررسی نشده است استفاده نکنید.

قرص مترونیدازول ۲۵۰ برای چیست؟

قرص مترانیدازول 250

قرص مترونیدازول خوراکی در نوع 250 میلی‌گرم هم به‌عنوان داروی ژنریک و هم به‌عنوان دارو با نام تجاری در دسترس است. این قرص بانام flagyl نیز موجود است. این قرص که متعلق به دسته‌ای از داروها به نام ضد میکروبی نیترویمیدازول است. این به معنی این است که به روشی مشابه عمل می‌کنند و با از بین بردن باکتری یا ارگانیسم دیگری که باعث عفونت می‌شود، عفونت را تسکین می‌دهد. در ادامه با موارد مصرف این قرص و عوارض جانبی آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

قرص مترونیدازول ۵۰۰ برای چیست؟

قرص مترانیدازول 500

مترونیدازول به اشکال مختلفی وجود دارد. این‌ها شامل یک قرص خوراکی، یک کپسول خوراکی، یک کرم، ژل و لوسیونی است که روی پوست خود می‌زنید و یک ژل واژینال. قرص مترونیدازول در نوع 500 میلی‌گرم نیز در دسترس است. این قرص برای درمان عفونت‌های ناشی از باکتری یا انگل استفاده می‌شود. بااینکه در ادامه در ارتباط با عوارض این قرص صحبت کرده‌ایم اما هدف مجله جوان ایرانی انتشار جدیدترین و مرتبط‌ترین اطلاعات است. بااین‌حال ازآنجایی‌که داروها روی هر فرد به‌طور متفاوت تأثیر می‌گذارند نمی‌توانیم تضمین کنیم که این اطلاعات شامل همه عوارض جانبی احتمالی باشد؛ بنابراین در صورت مصرف قرص مترونیدازول و مشاهده هرگونه عارضه با پزشک خود مشورت کنید.

قرص مترونیدازول هرچند ساعت؟

موارد مصرف قرص مترانیدازول

برای بهترین اثر این آنتی‌بیوتیک را در زمان‌های مساوی مصرف کنید. برای کمک به یادآوری، این دارو را هرروز در زمان‌های یکسانی مصرف کنید. مصرف این دارو را تا پایان کامل مقدار تجویزشده ادامه دهید حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود. اگر وضعیت شما ادامه یافت یا بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص مترونیدازول برای عفونت دندان

قرص مترانیدازول برای عفونت دندان

بسیاری از داروها می‌توانند باکتری‌های بی‌هوازی را که منجر به بیماری‌های دهان و عفونت دندان می‌شوند از بین ببرند. گروه داروهای نیترویمیدازول به‌طور خاص ماهیت ضد بی‌هوازی دارد و شامل مترونیدازول، نیمورازول و تینیدازول است. این دارو به‌خوبی از دستگاه گوارش جذب می‌شود و می‌توان آن را در سطح باکتری کشی در خون و بزاق ظرف یک ساعت پس از مصرف تشخیص داد. نحوه عمل مترونیدازول ناشناخته است اما تصور می‌شود که مربوط به کاهش داخل سلولی مولکول است. این دارو به‌طور خاص در برابر بی هوازی‌ها عمل می‌کند. دوز توصیه‌شده برای استفاده در دندانپزشکی بسیار ایمن به نظر می‌رسد و معمولاً یک قرص در هر هشت ساعت است. از این قرص برای درمان عفونت دندان هم به‌صورت جداگانه و هم به‌صورت ترکیبی با آموکسیسیلین استفاده می‌شود.

قرص مترونیدازول برای بوی بد دهان

بسیاری از افراد از بوی بد دهان خود رنج می‌برند. بوی بد دهان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که همه به دنبال رفع آن هستند. قرص مترونیدازول یک‌راه درمان دارویی برای رفع بوی بد دهان است. اگر بوی بد دهان شما به دلایل عفونت‌های باکتریایی داخل دهان باشد با قرص مترونیدازول به‌راحتی رفع خواهد شد. البته به یاد داشته باشید که این قرص را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید. در صورت داشتن هر بیماری دیگر یا مصرف هر نوع دارو پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

 

خواص و عوارض قرص لوراتادین را در این مقاله بخوانید:

قرص لوراتادین برای چیست؟

عوارض قرص مترونیدازول

عوارض قرص مترانیدازول

قرص مترونیدازول ممکن است عوارض زیر را به دنبال داشته باشد.

  • سرگیجه
  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • حالت تهوع و استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • اسهال و یبوست
  • طعم فلزی در دهان

اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو ممکن است باعث تیره شدن رنگ ادرار شما شود. این اثر بی‌ضرر است و با قطع دارو از بین می‌رود. به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را به این دلیل تجویز کرده است که او تشخیص داده است فواید آن برای شما بیشتر از خر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی ندارند.

عوارض جانبی جدی

در صورت داشتن هرگونه عوارض جانبی بسیار جدی فوراً به پزشک مراجعه کنید ازجمله:

  • بی‌ثباتی
  • تشنج
  • تغییرات روانی، خلقی مانند گیجی
  • مشکل در صحبت کردن، بی‌حسی
  • گزگز بازوها، پاها
  • درد چشم، تغییرات ناگهانی بینایی
  • سردرد شدید

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض قرص مترونیدازول در مردان

عوارض قرص مترانیدازول در مردان

در بیشتر موارد عوارض جانبی مترونیدازول برای مردان و زنان یکسان است. تنها تفاوت واقعی در عوارض جانبی است که فقط بر زنان تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال مترونیدازول خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد که اغلب در زنان رخ می‌دهد. همچنین مترونیدازول می‌تواند باعث تحریک و ترشح واژن شود که در مردان این عوارض وجود ندارد.

عوارض قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

عوارض قرص مترانیدازول در عفونت واژن

همان‌طور که گفتیم قرص مترونیدازول برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی ازجمله عفونت واژن کاربرد دارد؛ اما آیا عوارضی هم دارد؟ مصرف قرص مترونیدازول ممکن است عوارض عفونت قارچی واژن و ترشحات واژن را برای زنان به همراه داشته باشد. این قرص می‌تواند باکتری‌ها و یا دیگر ارگانیسم‌هایی که باعث عفونت مانند عفونت واژن می‌شوند را از بین ببرد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی قرص مترونیدازول، موارد مصرف و عوارض آن پرداختیم. قبل از مصرف مترونیدازول اگر به آن حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر آلرژی دیگری دارید این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. الکل یا ماری‌جوانا می‌تواند شما را بیشتر سرگیجه کند. رانندگی نکنید، از ماشین‌آلات استفاده نکنید یا کاری که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا