کسب و کار

افراد چند وظیفه ای موفق هستند یا خیر؟ ۱۰ مزایا و ۱۵ معایب مالتی تسکینگ

انجام چندین کار در یک زمان واحد مفید است یا مضر؟!

به حرکت سریع بین حوزه‌های مختلف کاری بدون اینکه تمرکز خود را از دست بدهید، اصطلاح چند وظیفه‌ای یا مولتی تسکینگ می‌گویند. برخی از افراد در مولتی تسکینگ مهارت دارند، اما برای برخی دیگر خسته‌کننده و استرس‌زا است. مزایا و معایب چندوظیفه‌ای بودن را در این بخش از جوان ایرانی بخوانید.

 

مزایای چند وظیفه ای بودن (۱۰ مورد)

در این بخش برای شما بیان می‌کنیم که اگر به طور هم‌زمان چندین کار را با هم انجام دهید چه مزایایی دارد.

۱) دوری از کسالت

افراد چند وظیفه ای به دلیل اینکه چندین کار را با هم انجام می‌دهند، ذهن آن‌ها معمولاً مشغول نگه داشته شده و درنتیجه از کسالت و خستگی دور می‌شوند. این‌گونه افراد از یکنواختی خارج‌شده و روال کاری آن‌ها پویا و متغیر است.

۲) حرکت رو به جلو

افرادی که چندین کار را با هم انجام می‌دهند، خودشان احساس می‌کنند که کارهایشان زودتر انجام شده و درنتیجه مدام در حال پیشرفت هستند.

۳) استفاده مناسب از وقفه‌ها

افراد چند وظیفه‌ای معمولاً افرادی پویا بوده و از هر توقفی استفاده می‌کنند‌. در حالیکه افراد تک وظیفه ای توقف بین کار برای آن‌ها زیاد بوده و زمانشان به این صورت هدر می‌رود.

۴) آشنایی با مشاغل مختلف

چند وظیفه ای باعث می‌شود که افراد برای زندگی واقعی و مشاغل خود آماده‌تر شوند. آن‌ها همزمان با چندین شغل مختلف آشنا شده و در آن شغل‌ها تجربه کافی به دست می‌آورند‌.

۵) صرفه جویی در زمان انجام کارها

یکی دیگر از مزایای چند وظیفه ای بودن این است که اگر شما توانایی ذهنی داشته باشید و آن کار را به درستی انجام دهید، درنتیجه در زمان شما صرفه جویی می‌شود. درواقع شما می‌توانید با انجام چندین کار در یک‌زمان، با بهترین شکل ممکن از زمان خود استفاده کنید. به ویژه افرادی که بچه دارند احساس می‌کنند که زمان کافی برای مدیریت خانواده و شغل خود را ندارند. در این صورت مولتی تسکینگ می‌تواند کمک زیادی به آن‌ها کند.

۶‌)‌ انعطاف‌پذیری در امور روزانه

افرادی که درگیر چند وظیفه ای هستند، معمولاً در زندگی انعطاف‌پذیر می‌شوند. به دلیل اینکه آن‌ها چندین کار را همزمان با هم انجام می‌دهند، ذهن آن‌ها همچنان فعال باقی میماند. اما افرادی که فقط یک کار را در یک زمان انجام می‌دهند انعطاف پذیری خاصی ندارند. افراد چند وظیفه ای در آینده نیز به موفقیت‌های بیشتری خواهند رسید. این‌گونه افراد در مدت زمان کوتاهی با شرایط جدید سازگار می‌شوند‌.

۷) به چالش کشیدن مغز

افرادی که در یک زمان فقط یک کار را انجام می‌دهند، بخش خاصی از توانایی‌های خود را نادیده می‌گیرند. درواقع بسیاری از منابع ذهنی خود را ممکن است  هدر دهند که بسیار ناکارآمد است. افراد چند وظیفه ای مغز خود را به طور مداوم به چالش می‌کشند و درنتیجه نتایج فوق‌العاده‌ای را در شغل خود خواهند داشت.

 

مزایا و معایب شغل پاره وقت چیست؟ قانون حقوق و مزایا را در این مقاله بخوانید:

مزایا و معایب شغل پاره وقت چیست؟

۸)‌ کاهش هرج و مرج

چند وظیفه ای باعث می‌شود که شما یاد بگیرید چگونه با انواع کارها کنار آمده و موقعیت‌های دشوار کاری خود را مدیریت کنید. در این صورت شما مجبور خواهید بود با چندین موضوع به طور همزمان دست‌وپنجه نرم کنید. این‌گونه افراد معمولاً راه‌حل‌های مناسبی برای مشکلات مختلف پیدا می‌کنند.

۹) افزایش قابلیت استخدام

افرادی که توانایی دارند، چندین وظیفه را به صورت همزمان انجام دهند، معمولاً قابلیت استخدام آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. زیرا کارفرمایان ترجیح می‌دهد فردی را استخدام کنند که مهارت چند وظیفه ای داشته باشد. هرچند پیشنهاد مجله جوان ایرانی این است که در یک موضوع خاص متمرکز شوید و در آن پیشرفت کنید. اما مدیران زیادی، کارمندانی را دوست دارند که آچارفرانسه باشند.

۱۰) تعادل بین کار و زندگی

افرادی که در انجام چند وظیفه ای عملکرد بهتری دارند، می‌توانند بین کار و زندگی خود تعادل بهتری برقرار کنند. آن‌ها در محیط کار چندین وظیفه را به طور همزمان انجام داده و هیچ کاری به منزل نمی‌برند. در منزل نیز کارهای مختلفی را با هم انجام می‌دهند. آن‌ها زمان کافی برای استراحت و در جمع خانواده بودن نیز دارند.

 

معایب چند وظیفه ای بودن (۱۵ مورد)

علاوه بر مزایایی که چند وظیفه ای یا مولتی تسکینگ دارد، می‌تواند معایب زیادی نیز داشته باشد که در این قسمت از جوان ایرانی با آن آشنا می‌شویم.

۱) ایجاد خستگی در حین کار

هنگامی‌که افراد بین چندین کار جابجا می‌شوند، باید تمرکز عمیق‌تری داشته باشند. درنتیجه تلاش بیشتری نیاز است! در این صورت فشار بیشتری بر مغز انسان وارد می‌شود. هنگامی‌که افراد انرژی زیادی را برای تغییر از کاری به کار دیگر استفاده کنند، بسیار خسته و کسل می‌شوند.

۲) باعث ناامیدی افراد دیگر می‌شود

برخی از افرادی که بسیاری از کارهای کوچک را با هم انجام می‌دهند، ممکن است انتظار پاداش داشته باشند. درنتیجه افرادی که تمرکز خود را فقط روی کار اصلی و پیشرفت خود دارند، اگر پاداشی دریافت نکنند ممکن است نسبت به کار خودشان ناامید شوند.

۳) استرس بیش از حد

مولتی تسکینگ برای بسیاری از افراد مناسب نیست. آن‌ها باید تمام وظایف را به شیوه مناسب انجام دهند، درنتیجه ممکن است منجر به احساس ترس و وحشت بیش‌ازاندازه زیادی شوند.

۴) ایجاد فرسودگی شغلی

افرادی که چندین کار را به صورت همزمان انجام می‌دهند، معمولاً در معرض خطر فرسودگی شغلی هستند! بنابراین این‌گونه افراد باید مراقب باشند تا کارهای زیادی را همزمان انجام ندهند. افرادی که دچار فرسودگی شغلی هستند باید هفته‌ها و ماه‌ها صبر کنند تا مجدد آماده فعالیت در جامعه شوند.

۵) ایجاد مشکلات ذهنی

افراد چند وظیفه ای بعد از یک مدت‌زمانی منجر به مشکلات روانی جدی نیز می‌شوند. آن‌ها از زندگی احساس پوچی می‌کنند و نمی‌توانند با استرس روزمره خود مقابله کنند‌ حتی ممکن است این‌گونه افراد دچار افسردگی نیز بشوند. برای پیشگیری از ایجاد این‌گونه حالات روانی، بهتر است که از انجام چند کار در یک زمان پرهیز کنید‌. زیرا مغز شما ظرفیت محدودی برای پردازش اطلاعات دارد. اگر بخواهید چندین کار را همزمان انجام دهید، ممکن است به‌طورکلی مغز شما توانایی انجام هیچ کاری را نداشته باشد.

۶) عدم پایداری در درازمدت

پس از یک مقطع زمانی اگر کارهای زیادی را به صورت همزمان انجام دهید، ممکن است عملکرد ذهنی شما آسیب‌دیده و مغز شما دیگر به درستی کار نکند. برای اینکه تناسب‌اندام و سلامت روانی شما در طولانی‌مدت حفظ شود، نیاز است که از چندین کاربر به طور همزمان خودداری کنید.

۷) ایجاد مشکلات خواب

افراد چند وظیفه ای معمولاً دارای اختلالات خواب هستند. آن‌ها حتی در پاسی از شب مشغول انجام کارهای خود به طور همزمان هستند. درواقع مغز نمی‌داند زمان استراحت و بهبودی چه زمانی است. بنابراین برای پیشگیری از بی‌خوابی بهتر است که این‌گونه افراد فقط یک کار را در یک زمان مشخص انجام دهند.

 

چگونه مهارت سازگاری شغلی را در محیط کار تقویت کنیم؟ در این مقاله بخوانید:

سازگاری شغلی چیست؟

۸) آسیب به کیفیت کارها

به طور کلی افرادی که چندین وظیفه را در زمان مشخص انجام می‌دهند، کیفیت کار آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. مشخص است که اگر روی یک کار فقط تمرکز کنید اغلب قادر خواهید بود آن را به بهترین شکل ممکن تمام کرده و به نتایج عالی برسید. اما به دلیل اینکه چندین کار را همزمان انجام می‌دهید، درنتیجه زمان کافی برای هر کار اختصاص نداده و درنتیجه میزان قابل توجهی کیفیت کاهش می‌یابد.

۹) عدم توانایی چند وظیفه ای در اکثر افراد

بسیاری از افراد، ظرفیت ذهنی برای انجام چندین موضوع در یک زمان مشخص را ندارند. درنتیجه این‌گونه افراد در مدت طولانی از انجام تمامی کارها انصراف می‌دهند‌.

۱۰) کاهش تمرکز در بین کار

افرادی که بیش از یک کار را به طور همزمان انجام می‌دهند، درواقع بین یک کار به کار دیگر سوئیچ می‌کنند. درنتیجه ممکن است تمرکز آن‌ها برای انجام کار کاهش یابد. این‌گونه افراد بهتر است که در هر زمان فقط یک کار را انجام دهند تا بتوانند تمرکز کافی برای آن داشته باشند. کاهش تمرکز باعث می‌شود اشتباهات شما در طی کار چندین برابر شود.

۱۱) تعامل کمتر با همکاران

چند وظیفه ای باعث می‌شود که شما به همکارانتان در محل کار کمتر کمک کنید و درنتیجه بیشتر درگیر فعالیت‌های غیر اصلی در محیط کار خواهید شد. حتی مولتی تسکینگ به نحوه ارتباط شما با همکارانتان نیز تأثیر می‌گذارد. فراموش نکنید شما باید به حفظ مهارت‌های ارتباطی خود بسیار توجه کنید.

۱۲) کاهش بهره‌وری

جابجایی بین چندین وظیفه باعث می‌شود که میزان بهره وری کم شود‌. درواقع هنگامی‌که شما از کاری به کار دیگر تغییر می‌کنید، مغز شما همچنان درگیر کار قبلی مانده است. به‌جای اینکه توجه خود را بین چندین کار تقسیم کنید بهتر است که آن کارها را اولویت‌بندی کنید و به ترتیب اولویت استراتژی ایجاد کرده و آن کارها را انجام دهید. در این صورت شما بسیار کارآمدتر از کارمندان چند وظیفه‌ای فعالیت‌های خود را انجام می‌دهید. شما عزیزان باید آموزش ببینید به جای اینکه زمان، شما را مدیریت کند، بدانید که چگونه خودتان زمان را مدیریت کنید.

همچنین دقت کنید اگر شما کارهای زیادی را همزمان انجام دهید، درنتیجه توانایی و توجه شما نیز به چندین بخش تقسیم شده و بازدهی شما به شدت کاهش پیدا می‌کند.

۱۳) لذت نبردن از کار مورد علاقه‌مان

افراد چند وظیفه ای از کارشان  لذت نمی‌برند، زیرا آن‌ها مدام از کاری به کار دیگر پریده و حواسشان پرت می‌شود. بنابراین برای اینکه از کاری لذت ببرید، سعی کنید از مولتی تسکینگ پرهیز کنید. در زندگی روزمره نیز اگر شما هنگامی‌که با دوست خود در حال صرف ناهار هستید، اگر با تلفن همراه خود صحبت نیز کنید، نه از هم‌نشینی با آن فرد لذت برده‌اید، نه صحبت‌های تلفن همراه خود را به درستی متوجه شده‌اید. بنابراین از هم‌نشینی با رفیق خود هیچ‌ لذتی نبرده‌اید.

۱۴) کاهش خلاقیت و ضریب هوشی

اگر شما چندین کار را به طور همزمان انجام دهید، خلاقیت شما از بین رفته و درنتیجه ضریب هوشی شما نیز پایین می‌آید. در این صورت توانایی یادگیری نیز کاهش یافته و در تحصیل و یا شغل خود دچار مشکل می‌شوید. هنگامی‌که چندین کار را با هم انجام می‌دهید، هیچ‌وقت نمی‌توانید راه مناسب را برای هر کاری پیدا کنید، زیرا تمرکز شما به‌هم‌ریخته می‌ریزد‌. درواقع مغز شما به دلیل انجام کارهای مختلف بسیار مشغول است، درنتیجه تفکر خلاقی نخواهید داشت.

۱۵) از دست دادن کارهای مهم

برخی از افراد بر این باور هستند که اگر بر روی چندین کار تمرکز کنند، ممکن است یک کار مهم را به دلیل مشغله بالا از دست بدهند. سرعت ذهن آن‌ها برای انجام کارها کمتر شده و درنتیجه نمی‌توانند آن کار اصلی را درست و کامل انجام دهند.

 

چگونه در مصاحبه کاری حرفه‌ای عمل کنیم؟ در این لینک به طور کامل بخوانید:

چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟

هزینه چند وظیفه ای بیشتر است یا کمتر؟

چند وظیفه ای در زندگی و معیشت افراد تأثیر بسیار زیادی می گذار. درواقع وقتی کارمندان ها قابلیت انجام کارهای همزمان را ندارند، اقتصاد و کسب و کار آن‌ها آسیب می‌بیند. درنتیجه شرکت هزینه‌های زیادی را باید بپردازد. حتی سود ناشی از اهداف مالی نیز کاهش پیدا می‌کند. البته برخی از این افراد بر این باورند که چند وظیفه‌ای به دلیل اینکه کارهای مختلفی را با هم انجام می‌دهند، در هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود. زیرا هزینه‌های سازمانی و مزایای کارکنان کاهش پیدا می‌کند. چون آن‌ها یک نفر را استخدام می‌کنند و چندین کار را با هم انجام می‌دهد! به‌طورکلی در این مورد اختلاف‌نظر بسیار زیاد است.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید چند وظیفه ای یا مولتی تسکینگ اصطلاحی است که به توانایی انجام بیش از یک کار به صورت همزمان گفته می‌شود. این موضوع بسیار بحث‌برانگیز است و مردم برای انجام آن اختلاف‌نظر دارند. در این مطلب از جوان ایرانی مزایا و معایب آن را برای شما بیان کردیم. اگر شما نیز در محیط کار خود چندین کار را با هم انجام می‌دهید و یا به صورت فریلنسری، مولتی تسکینگ هستید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات انتهای این مقاله تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا