بارداری و کودکان

تا دیرنشده مشکلات غذا خوردن کودکان را برطرف کنید

انواع مشکلات غذایی کودکان + بررسی ۶ علت و رفع آن

برخی از کودکان هنگام غذا خوردن اداهای گوناگونی از خود نشان می‌دهند. به‌عنوان‌مثال گاهی بسیار سریع غذا می‌خورند که در این صورت مقدار زیادی هوا نیز وارد معده شده و باعث سنگینی معده و روده می‌شود. در این بخش از جوان ایرانی مشکلات غذا خوردن کودکان به همراه درمان آن را برای شما بیان می‌کنیم.

 

۶ علت مشکلات غذا خوردن کودکان

بسیاری از کودکان در انتخاب غذا وسواس زیادی به خرج می‌دهند. اگر غذا طعم خاصی داشته باشد یا اینکه یک ماده خاصی که آن‌ها دوست ندارند در آن غذا باشد، دیگر به آن غذا لب نمی‌زنند. دلایل بسیاری برای این مشکلات و خوردن غذا در کودکان می‌توان بیان کرد که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم:

۱) وسواس در انتخاب غذا

بسیاری از کودکان به‌صورت سهوی و یا عمدی در انتخاب غذا دچار وسواس می‌شوند، والدین نیز با آن‌ها همکاری می‌کنند و همیشه غذایی که واقعاً کودک دوست دارد به او می‌دهد.

۲) داشتن بیماری‌های خاص

برخی از کودکان ممکن است بیماری‌های خاص مانند سندروم روده باریک و یا برگرداندن غذا بر اثر التهاب معده و مری مواردی از این قبیل داشته باشد. در این صورت نمی‌توانند غذا را کامل بجوند‌.

۳) بروز رفتارهای منفی

برخی از کودکان رفتارهای منفی مانند لجبازی، نافرمانی، بازی کردن با غذا و موارد این‌چنینی دارند. والدین آن‌ها نیز رفتار درست با کودکان را بلد نیستند و همین امر باعث تشدید رفتارهای منفی آن‌ها می‌شود.

۴) داشتن تجربه‌های بد غذایی

برخی از کودکان تجربه‌های ناخوشایند مانند خفگی یا بالا آوردن غیرارادی غذا، دارو خوراندن به کودکان به‌صورت هیجانی و مواردی از این قبیل را دارند. در این صورت از غذا خوردن امتناع می‌کنند.

۵) عدم علاقه به غذاهای متفاوت

در برخی از خانواده‌ها، مادر غذای تکراری برای کودکان تهیه می‌کند و فرزند آن‌ها مدام در یک برنامه غذایی تکراری قرار می‌گیرد. در این صورت فرزند شما تنها به همان غذای تکراری علاقه دارد و اگر غذای جدید با طعم متفاوت جلوی او بگذارید،تمایل به خوردن آن ندارد. توصیه تیم پزشکی جوان ایرانی این است که انواع مختلف غذاها و طعم متفاوت را به کودک معرفی کرده و آن‌ها را در برنامه غذایی کودک به صورت روزانه قرار دهید.

۶) معرفی نکردن غذاهای جامد به کودک

والدین گرامی دقت کنید که شما باید در همان اوایل زندگی، مهارت جویدن را به فرزندان خود بیاموزید. درواقع بسیاری از غذاهای جامد را در سن یک تا دو سالگی به فرزند خود معرفی کنید. در برخی از خانواده‌ها این موضوع را موکول می‌کنند برای زمانی که کودک بزرگ شد. درنتیجه کودک در سن بالاتر نیز تمایل زیادی به میل کردن شیر به‌تنهایی دارد.

آیا می‌دانید خواص عدس برای کودکان چیست؟

خواص عدس چیست؟

 

آموزش آداب غذا خوردن به کودکان

همان‌طور که ذکر شد بسیاری از والدین از مدل غذا خوردن کودکان بسیار شاکی هستند، زیرا فرزندانشان به درستی غذا نمی‌خورند و بازیگوش هستند. حتی برخی از آن‌ها سرشان را چرخانده و غذا را پس می‌زنند. در این بخش از جوان ایرانی به شما آموزش می‌دهیم که چگونه به کودکان خود بیاموزید که غذا را به درستی جویده و میل کند.

استفاده از ظروف مخصوص

وقتی‌که به فرزندان خود میوه می‌دهید از ظرف‌های مخصوص آن استفاده کنید، زیرا در این صورت میوه‌ها در یک محفظه توری قرار گرفته و کودک می‌تواند بدون ترس از آن لذت ببرد.

کودکان خود را تشویق کنید

تشویق کردن کودکان، در جویدن درست غذا رابطه مستقیم دارد. درواقع اگر شما کودک خود را تشویق کنید، اجازه دهید خودش قاشق دست بگیرد و یا یک هدیه کوچک برای او بگیرید، این کارها باعث می‌شود که فرزند شما غذا را به خوبی جویده و قورت دهد‌.

دادن غذا به کودک در هنگام گرسنگی

بسیار دقت کنید هنگامی‌که کودک شما گرسنه است به او غذا بدهید، زیرا در این صورت ولع زیادی برای امتحان چیزهای جدید دارد. درواقع زمانی که کودک شما سیر است بیشتر تمایل دارد با غذا بازی کند، در این صورت به‌طور کامل غذا نمی‌خورد و ویتامین‌های موردنیاز را دریافت نمی‌کند.

برنامه مشخص برای غذاهایی که کودک دوست ندارد

غذاهایی که دلخواه کودک نیست و فرزند شما تمایل به خوردن آن ندارد تهیه کنید و سپس به او بگویید که اگر این غذا را میل کند، به‌عنوان‌مثال می‌توانید با اسباب‌بازی‌های خود بازی کند و یا اینکه یک کار لذت‌بخش دیگر را انجام دهد. درواقع شما عزیزان می‌توانید به هر غذای نادلخواهی که کودک می‌خورد به او امتیاز دهید‌. سپس به او بگویید اگر جمع امتیاز به این مقدار دلخواه رسید می‌تواند فعالیت دلخواه خود را انجام دهد.

تهیه غذای مناسب برای جویدن

والدین گرامی باید دقت کنند که کودکان شما پس از ۳ سالگی می‌تواند غذاهایی که سخت و سفت هستند را مصرف کنند، بنابراین تا به این سن برسد باید برای او غذاهایی درست کنید که نرم بوده و به راحتی بتوانند بجود. اگر به هر دلیلی کودک شما قادر به خوردن غذایی نشد که شما تهیه کرده بودید، اعصاب خود را کنترل کنید. فرزند شما سریع از عصبانیت شما مطلع شده، سپس نسبت به غذا بی‌علاقه‌تر می‌شود.

استرس نداشته باشید

سعی کنید هنگام دادن غذا به کودک خود هیچ‌گونه عجله نداشته و بدون هیچ استرسی، این کار را انجام دهید. اگر فرزند شما هنگام خوردن غذا به سرفه افتاد، نشان دهنده این است که باید از لقمه‌های کوچک‌تر استفاده کنید.

اجازه دهید به روش خود غذا بخورند

کودکانی که درست غذا نمی‌خورند معمولاً مستقل هستند. شما باید ظرف غذا را در جلوی کودک به همراه یک قاشق گذاشته و اجازه دهید که فرزند شما هر طور که خودش دوست دارد غذا بخورد. حتی اگر کمی از غذا را به اطراف بریزید و کمی از آن را بخورد بازهم شروع خیلی خوبی است.

تغییر روتین غذایی کودک

برای این‌که کودک شما بیشتر از روزهای قبل مایل به غذا خوردن شود، باید گاهی اوقات روتین معمولی غذا خوردن او را تغییر دهید. درواقع این تغییر روتین می‌تواند تغییر ساعت غذا خوردن کودک و یا نوع غذای او باشد. خلاصه به هر شکلی عادت غذایی روزمره او را تغییر دهید. بین وعده‌های غذایی اصلی، غذاهای سبک و یا تنقلات را به حداقل برسانید تا کودک هنگام غذا گرسنه باشد.

فراهم کردن بازی‌های ایمن

برای آن دسته از کودکانی که از غذا خوردن بیزار هستند، لازم است برخی از اقدامات ضروری را انجام دهید. به‌عنوان‌مثال شما عزیزان می‌توانید اسباب‌بازی‌های ایمن و بی‌خطر برای کودک فراهم کنید تا او این وسایل را در دهان خود ببرد. البته دقت داشته باشید که درجه حرارت این وسایل متفاوت باشد. همچنین به کودک خود اجازه دهید با غذا بازی کند و گاهی اوقات هنگام غذا خوردن کثیف کاری کند.

تهیه میان وعده‌های مفید

در بین غذاهای اصلی، میان وعده‌هایی مانند سوپ و فرنی برای کودک تهیه کنید. توجه کنید که سوپ کودک حتماً باید شامل برنج، گوشت مرغ یا گوسفند، عدس، هویج، کدو، نخود و سبزیجات تازه باشد. وقتی تمام مواد آماده شد، آن را به صورت پوره درآورید، همچنین از بادام نیز می‌توانید استفاده کنید. اما اگر قصد دارید کالری آن بالا برود، به سوپ می‌توان خامه اضافه کرد تا وزن کودک شما بهتر شود. فراموش نکنید هرروز یا یک روز در میان به کودک خود زرده تخم‌مرغ بدهید، اما ازآنجایی‌که حجم معده فرزند شما کوچک است، غذاها را به صورت پوره‌های کم‌حجم به او بدهید تا بتواند پروتئین کافی را دریافت کند.

 

چگونگی رنگ آمیزی کودکان را در این مقاله بخوانید:

رنگ آمیزی کودکان

کودکی که دندان ندارد چگونه غذا می‌خورد؟

معمولاً دندان کودکان در سن ۱۰ یا ۱۶ ماهگی شروع به رشد می‌کنند‌، اما تا این زمان نیز از کودکان می‌توانند به اندازه کافی غذا را بجوند، زیرا لثه آن‌ها به اندازه کافی محکم هست. والدین باید دقت کنند که غذا را کمی نرم کرده و یا گاهی آن را له کنند تا فرزندانشان بتوانند به راحتی غذا بخورند‌.

 

سخن پایانی

فراموش نکنید برخی از  کودکان دچار بیماری‌هایی مانند دیستروفی عضلانی و یا آسیب‌دیدگی مغزی هستند. در این صورت حتی با آموزش هم مشکلات بلع آن‌ها درست نمی‌شود. در این صورت شما باید کودک خود را نزد پزشک متخصص یا مراکز درمانی ببرید.

اگر شما عزیزان نیز با مشکلات جویدن غذا در کودک خود مواجه هستید می‌توانید نظر خود را در انتهای مقاله ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا