سبک زندگی

پیامدهای افزایش سن ازدواج: روش‌های مقابله با آن

پیامدهای افزایش سن ازدواج برای پسرها + دخترها

همانطور که می‌دانید در حال حاضر سن ازدواج بالا رفته، حتی بسیاری از افراد تمایل دارند به‌طورکلی تا پایان عمر مجرد بمانند. این تأخیر در ازدواج مشکلات فراوانی را به همراه دارد، از تغییر شخصیت آن‌ها گرفته تا تغییر در خلق‌وخوی افراد و افسردگی که در جوامع امروزی بسیار رایج است. در این مقاله از جوان ایرانی به پیامدهای افزایش سن ازدواج می‌پردازیم.

 

پیامدهای افزایش سن ازدواج

برخی از افراد تا زمانی که سن آن‌ها بسیار بالا رود، ازدواج نمی‌کنند. وقتی به خودشان می‌آیند و تمایل دارند احساسات و عواطف خود را بروز دهند که بسیار دیر شده است‌. در این مطلب به بررسی پیامدها و خطرات بالا رفتن سن ازدواج می‌پردازیم.

از دست دادن فرصت‌های ازدواج

هنگامی‌که فرد مشاهده می‌کند که اطرافیان و یا هم سن و سال‌هایش ازدواج کرده‌اند، احساس ترس، نگرانی و اضطراب کرده و با خود می‌گوید که فرصت‌های ازدواج را از دست است. در این صورت در سنین بالا گاهی نیمی از معیارهای خودش برای ازدواج را حذف می‌کند تا بتواند ازدواج ساده‌ای داشته باشد‌.

بیماری‌های ژنتیکی

یکی از مهم‌ترین پیامدهای افزایش سن ازدواج، مشکلات باروری و بیماری‌های ژنتیکی است که در افراد مختلف رخ می‌دهد. بسیاری از زن و شوهرها تمایل دارند پس از ازدواج بچه‌دار شوند. اما به دلیل اینکه سن آن‌ها بالا رفته، ممکن است بارداری سالمی نداشته باشند. همچنین در برخی مواقع فرزندان آن‌ها مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی مختلفی می‌شود. فرزندان متولد شده از اینگونه مادران سن بالا، یا کند ذهن شده و یا بسیار بیش‌فعال می‌شوند که مراقبت از آن‌ها بسیار سخت است. البته مشکلات باروری در تمام سنین رخ می‌دهد، اما در پدر و مادرهایی که سن آن‌ها افزایش یافته بیشتر است.

انصراف از بچه‌دار شدن

یکی دیگر از مهم‌ترین پیامدهای افزایش سن ازدواج، ترس پدر مادرها از بچه‌دار شدن است. درواقع با اینکه برخی از افراد تمایل شدید به فرزند دارند، اما برخی دیگر علاقه‌ای به داشتن آن ندارند. آن ذوق و شوق گذشته را که تصور می‌کردند فرزندشان به آن‌ها پدر یا مادر بگوید را به‌تدریج از دست می‌دهند. ترس و اضطراب زیادی از آینده فرزندانشان دارند و به همین دلیل معمولاً از داشتن فرزند منصرف می‌شوند و یا نهایت به یک فرزند اتکا می‌کنند.

سخت گیری در ازدواج

با افزایش سن، سخت‌گیری‌ها در ازدواج بیشتر شده و معیارهای افراد بسیار بالا می‌رود، درنتیجه برخی از افراد حتی به مرحله انتخاب نمی‌رسند و نمی‌توانند فرد مناسبی را برای ازدواج انتخاب کنند.

ایجاد مشکلات روحی و روانی

ازآنجایی‌که در کشور ایران، بهترین راه برای خالی کردن نیازهای جنسی ازدواج است؛ اگر فردی آن را به تعویق اندازد، ممکن است از لحاظ روحی و روانی به هم بریزد. درواقع افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در این‌گونه افراد بسیار زیاد است. البته افراد زیادی هم هستند که حتی با عدم ازدواج روحیه مناسب را حفظ کرده و در زندگی بسیار شاد هستند. اینگونه افراد کاملاً مستقل هستند و کار و زندگی خودشان را به‌خوبی پیش می‌برند. اما در اغلب موارد افراد دچار مشکلات روحی روانی می‌شوند.

کاهش مسئولیت‌پذیری در افراد

یکی دیگر از خطرات بالا رفتن سن ازدواج این است که معمولاً افراد حس مسئولیت‌پذیری را از دست می‌دهند. دختر و پسرها به دلیل اینکه قدرت دوران جوانی را ندارند، نمی‌توانند با فشارها و مشکلات زندگی دست و پنجه نرم کنند، درنتیجه شور و شوق رسیدن به اهداف خود را نیز از دست می‌دهند، زیرا آن‌ها دارای خانواده شاد و با انگیزه نیستند. همان‌طور که می‌دانید افرادی که دارای هدف نباشند، انگیزه خودشان را از دست داده، افسرده شده و حس مسئولیت‌پذیری نیز در این‌گونه افراد کاهش پیدا می‌کند.

گسترش ارتباط‌های غلط و نامشروع

افرادی که تا سنین بالا ترجیح می‌دهند ازدواج نکنند، علاوه بر اینکه ممکن است خودشان وارد روابط نامشروع شوند، بلکه در اجتماع هم آثار مخربی از خود به‌جای می‌گذارند. زمانی که فرد رابطه جنسی پرخطر و نامشروع را تجربه می‌کند، ممکن است مدام دارای احساس شرم و گناه باشد که این مورد بسیار از لحاظ روانی فرد را آزار می‌دهد. همچنین شیوع روابط نامشروع باعث ایجاد بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، ایدز و …. خواهد شد. حتی بسیاری از افراد مبتلا به همجنسگرایی شده و یا اینکه خود ارضایی می‌کنند که این نیز تأثیر مخربی بر روحیه افراد می‌گذارد.

علائم و درمان بیماری سوزاک را در این مقاله بخوانید:

بیماری سوزاک چیست؟

بهترین سن برای ازدواج

شما همراهان گرامی مجله جوان ایرانی باید دقت کنید که برای ازدواج سن شناسنامه و یا تقویم ملاک نیست، بلکه باید فرد به بلوغ فکری رسیده باشد. اما به‌طور میانگین آغاز روزهای جوانی و بزرگ‌سالی برای دختران از ۱۹ سالگی و برای پسران از ۲۱ سالگی آغاز می‌شود‌‌. اما باز هم این اعداد و ارقام قابل تغییر است، زیرا در زندگی هر فردی چالش‌ها و اتفاقاتی رخ می‌دهد که ممکن است زودتر به استقلال برسد‌ و بتوانند برای زندگی مشترک تصمیم بگیرد‌.

 

۶ دلیل افزایش سن ازدواج

دلایل افزایش سن ازدواج برای هر فردی متفاوت است و به محیط زندگی خانواده و خود فرد بستگی دارد. اما در این بخش از مقاله جوان ایرانی به علت‌های مهم آن می‌پردازیم.

۱) عدم تمایل به ازدواج

افرادی که سن آن‌ها بالا رفته، از نظر توانایی جسمانی نیز ضعیف‌تر شده، حتی برخی از افراد دچار افسردگی و پرخاشگری نیز می‌شوند. با اینکه اقوام و یا همسایه‌ها، کیس‌های مناسب برای ازدواج را معرفی می‌کنند، این افراد باز هم تمایلی به زندگی مشترک ندارند.

۲) مشکلات اقتصادی

مهم‌ترین دلیل افزایش سن ازدواج در شرایط فعلی، مشکلات اقتصادی است‌‌. هزینه‌های بالای زندگی و این‌که دخل‌وخرج افراد با هم همخوانی ندارد، باعث ناامیدی بسیاری از دخترها و پسرهای جوان شده است. آن‌ها حتی با اینکه ساعت‌های زیادی کار و تلاش می‌کند، توانایی برآوردن نیازهای مالی خودشان را به‌تنهایی ندارند، چه انتظاری می‌رود که بتوانند یک زندگی مشترک را با هم پیش ببرند.

۳) عدم رفت‌وآمد با همدیگر

درگذشته ارتباطات بیشتر بود، درواقع رفت‌وآمد فامیلی و همسایه‌ها بسیار زیاد بود. درنتیجه افراد با هم آشنا می‌شدند و گاهی بزرگ‌ترهای فامیل، دخترها و پسرها را به هم معرفی کرده و یا در یک محله باهم آشنا شده و ازدواج می‌کردند. اما امروزه این نوع ارتباطات بسیار کم شده است.

۴) افزایش آسیب‌های ناشی از ازدواج

ازآنجایی‌که این روزها بسیاری از ازدواج‌ها با شکست مواجه می‌شود، درنتیجه بسیاری از دختران و پسران مجرد ترجیح می‌دهند که تا پایان عمر ازدواج نکنند. درواقع آسیب‌های ازدواج مانند خیانت، طلاق، جروبحث‌های خانوادگی، ناباروری و مواردی از این قبیل بسیار زیاد شده است.

۵) کم شدن اعتقادات مذهبی

با مرور زمان اعتقادات مذهبی افراد کم‌رنگ شده، برخی از افراد توسط فشارهای زندگی و مشکلات اقتصادی، اعتقادات مذهبی خودشان را از دست داده‌اند. در این صورت برخی از افراد چه دختر و چه پسر، دیگر ازدواج را امری مقدس تلقی نمی‌کنند و برای ادامه زندگی خود ترجیح می‌دهند که مجرد بمانند.

۶) تغییر سبک زندگی

ازآنجایی‌که خانواده‌ها معمولاً بچه‌های کمی دارند، درنتیجه فرزندان آن‌ها گاهی بی‌مسئولیت و کم‌طاقت تربیت می‌شوند و نمی‌توانند بار یک زندگی مشترک را به دوش بکشند. درنتیجه در اکثر مواقع تمایلی به ازدواج ندارند.

 

چگونگی فال ازدواج را در این مقاله یاد بگیرید:

فال سرنوشت ازدواج با خط کف دست

مقابله با افزایش سن ازدواج

برای اینکه بتوانید در سن مناسب، ازدواج خوب و موفقی داشته باشید و به‌اصطلاح خوشبخت شوید، باید توقع کاذب خود را بسیار پایین بیاورید. درواقع شرایط ازدواج آسان را فراهم کنید.

اگر ازلحاظ روحی روانی دارای مشکلاتی هستید، آن موانع را از بین ببرید. حتی نزد تراپیست بروید و سعی کنید روحیه شاد و مناسب خود را کسب کنید تا بتوانید ازدواج موفقی داشته باشید.

به هر نحوی آمادگی برای ازدواج را فراهم کنید، چه از لحاظ مالی چه از لحاظ روحی و سایر موارد در زندگی تمام تلاش خودتان را انجام دهید تا بودجه لازم برای ازدواج را فراهم کنید. اگر لازم است از مشاوره کمک بگیرید، او به شما کمک‌های لازم جهت آمادگی برای ازدواج را ارائه می‌دهد.

 

سخن پایانی:

فراموش نکنیم همه ما دوست داریم ازدواج خوب و موفقی داشته باشیم، اما هر اتفاقی در زمان خودش دلچسب است. سعی کنید تمام تلاش خود را انجام دهید تا در سن مناسب ازدواج با فرد دلخواه خود ازدواج کنید. پیامدهای افزایش سن ازدواج که در این مقاله از جوان ایرانی بررسی شد را جدی بگیرید و بدانید که شما می‌توانید با تلاش خود ازدواج مناسبی را رقم بزنید. اما اگر به هر دلیلی سن شما بالا رفته و نتوانستید ازدواج موفقی داشته باشید، روحیه خود را از دست ندهید و بدانید که برای داشتن یک زندگی شاد و مستقل راه‌های زیادی وجود دارد. مهم‌ترین آن این است که از لحاظ روحی و روانی آمادگی اتفاق‌های خوب و یا بد را داشته باشید و تبدیل به فردی کاملاً انعطاف‌پذیر شوید.

اگر شما نیز در مورد ازدواج و بالا رفتن سن آن سؤالی دارید، می‌توانید در انتهای این مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا