بیماری‌ها و راه درمان

علائم کرونا در کودکان زیر ۵ سال + درمان آن

آیا کودکان هم کرونا می‌گیرند؟ نشانه ها و درمان آن چگونه است؟

کودکان در هر سنی ممکن است به بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) مبتلا شوند. اما غالبا گرفتاری کودکانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند معمولاً به اندازه بزرگسالان نیست و برخی ممکن است اصلاً علائمی از خود نشان ندهند. علائم و نشانه‌های COVID-19 در نوزادان و کودکان را در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم تا از گسترش سریع‌تر این بیماری از طریق کودکان جلوگیری کنیم.

علائم کرونا در کودکان

در کودکان، عفونت کروناویروس خفیف است. پزشکان به طور مداوم شایع ترین علائم COVID-19 در کودکان را ارزیابی می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) فهرستی از به‌روزترین علائم را برای علائم کرونا در کودکان منتشر کرده است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تب حداقل 100 درجه فارنهایت معادل با 37.7 درجه سانتی‌گراد،
  • لرز،
  • شروع جدید یا بدتر شدن احتقان یا آبریزش بینی که با علائم آلرژی همراه نیست،
  • سرفه با شروع جدید آن،
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس،
  • خستگی،
  • دردهای عضلانی در بدن،
  • سردرد،
  • از دست دادن جدید حس چشایی یا بویایی،
  • حالت تهوع،
  • اسهال،
  • گلو درد

علائم جدید کرونا در کودکان

در رابطه با علائم جدید کرونا در کودکان، می‌توان گفت با شیوع نوع دلتا کرونا ویروس که با مبتلا شدن بیشتر کرونا در کودکان همراه بود، شاهد عوارض بیشتری بودیم. از جمله علائم کرونا دلتا در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • سندرم التهابی،
  • تب شدید،
  • بروز دل درد،
  • بیماری‌های قلبی که ممکن است برای آنها خطرناک باشند،
  • استفراغ،
  • بی اشتهایی،
  • بثورات پوستی که می‌تواند با تغییر رنگ انگشتان در بخش پا یا دستان همراه باشد،
  • سوزش یا قرمزی چشم،

یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از کرونا در کودکان آن است که در صورت باز شدن و حضوری شدن مدارس، ضدعفونی کلاس‌ها و تهویه مناسب برای هرکلاس است.

تب کرونا در کودکان

بنا بر مراجعاتی که از سوی والدین با فرزندان دارای کرونا وجود داشته است، تب کردن یکی از نشانه‌های مهمی است که لازم است والدین در اولین فرصت هنگامی که با آن روبرو می‌شوند، به آن اهمیت داده و با پزشک مشورت کنند. از سوی دیگر ذکر این نکته مهم است که

علائم پوستی کرونا در کودکان

موج‌های کرونا معمولا بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو بنا به مشاهدات انجام شده، یکی از مشکلاتی که همراه با مبتلا شدن کودکان به کووید می‌تواند برای آنها ایجاد شود، مبتلا شدن کودکان به MIS-C یا سندروم چند التهایی است که علائم هشداردهنده آن را می‌توان بر روی پوست مشاهده کرد. بروز این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که پس از مبتلا شدن کودکان به کرونا، سیستم ایمنی بدن واکنش قوی‌تر یا بیش از حدی را به عفونت کرونا نشان می‌دهد که منجر به ایجاد علائم التهابی مانند اختلالات گوارشی، سردرد و مشکلات پوستی می‌گردد.

علائم پوستی کرونا در کودکان شامل بثورات، تورم، قرمزی پوست است که در هفته اول با آشکار شدن علائم ظاهر می‌شود. این علائم پوستی می‌توانند ماهیت خفیف یا متوسط ​​داشته باشند اما نیاز به نظارت و مراقبت شدید دارند. در بسیاری از موارد، علائم حتی ممکن است بدون مداخله برطرف شوند.

علائم کرونا در کودکان

سرفه های کرونا در کودکان

سرفه خشک یکی از علائمی است که می‌تواند با کرونا ویروس همراه باشد. از این رو، شما می‌توانید آن را در بزرگسالان و کودکان نیز مشاهده کنید. در واقع هیچ معیار پزشکی خاصی برای طبقه‌بندی سرفه خشک و سرفه مرطوب وجود ندارد. سرفه‌های مرطوب شما ممکن است برای دیگران مانند سرفه‌های خشک به نظر برسد. برای آنکه بتوان سرفه‌های کرونا در کودکان را تشخیص داد، بایستی به پرسش‌های زیر پاسخ دهیم:

  • سرفه چقدر طول کشیده است؟ روزها، هفته‌‌ها، ماه‌ها؟
  • چه زمانی سرفه شدیدتر است؟ شب، صبح، به طور متناوب در طول روز؟
  • صدای سرفه چگونه است؟ خشک، مرطوب، به صورت پارس، بلند یا نرم؟
  • آیا سرفه علائمی مانند استفراغ، سرگیجه، بی‌خوابی یا چیز دیگری ایجاد می‌کند؟
  • سرفه شما چقدر بد است آیا با فعالیت‌های روزانه تداخل دارد، آیا ناتوان کننده، آزاردهنده، مداوم، متناوب است؟

سرفه خشک خلط تولید نمی‌کند. معمولاً از پشت گلو شروع می‌شود و صدای پارس یا صدای درشتی تولید می‌کند. سرفه خشک مجاری تنفسی شما را پاک نمی‌کند، بنابراین افراد مبتلا اغلب آن را به عنوان یک سرفه رضایت بخش توصیف می‌کنند. عفونت‌های بینی و گلو باعث تحریک آن نواحی می‌شود و سرفه خشک همراه با گلودرد ایجاد می‌کند. این نوع سرفه اغلب در آنفولانزا یا سرماخوردگی دیده می‌شود. گاهی اوقات سرفه می‌تواند خشک شود اما در نهایت خیس می‌گردد.

علت تنگی نفس در کودکان

بیشتر علائمی که در کودکان و افراد مختلف براثر کرونا ایجاد می‌شود، مانند سرماخوردگی است که در این حالت لازم است برای اطمینان بیشتر، آزمایش PCR یا تست کرونا انجام شود. از جمله این علائم می‌توان به نشانه‌های رایج در سرما‌خوردگی مانند تب، سرفه و نیز تنگی نفس اشاره نمود که ممکن است همراه با درد در قسمت سینه نیز همراه باشد.

تنگی نفس همچنین می‌تواند به صورت تنقس سریع باشد. تنفس سریع همراه با حالت خرخر کردن است. این علامت یکی از نشانه‌هایی است که نیازمند مراقبت‌های فوری پزشکی به آن حس می‌شود. اصولا علت تنگی نفس به خاطر عدم رسیدن هوا به قسمت ریه‌ها است. علت تنگی نفس در کودکان می‌تواند در 3 مورد بیان شود:

  • مشکلات و بیماری‌های تنفسی که یک مورد از آن، کرونا است که سیستم تنفسی انسان‌ها را تا مرز نابودی می‌کشاند.
  • مشکلاتی در گرفتگی گلو و مجاری تنفسی که بایستی توسط پزشک حتما بررسی شود.
  • فعالیت‌های جسمانی یا ورزش سنگین که مغز انسان‌ها در طول ورزش کردن به علت اسیدیته شدن و بدون اکسیژن ماندن خون برای عضلات، فرمان تنفس عمیق و بیشتری را می‌دهد.

سرفه های کرونا در کودکان

کرونا در کودکان چگونه است؟

در ابتدا باید بدانید که کودکان و حتی نوزادان هم می‌توانند به بیماری کرونا مبتلا شوند. نوع دلتای این بیماری به سرعت می‌تواند در کودکان انتقال یابد. کووید-19 در ابتدا در کودکان خردسال خفیف‌تر از بزرگسالان بود، اما نوع دلتا منجر به افزایش تعداد و شدت موارد کودکان شده است.

در موارد نادر، کودکان آلوده به ویروس کرونا ممکن است دچار عفونت ریوی جدی شوند و مرگ و میر نیز رخ دهد. به همین دلیل همواره بایستی اقدامات احتیاطی و جلوگیری از عفونت در کودکان و همچنین بزرگسالان در نظر گرفته شود.

کرونا در کودکان چگونه شروع می‌شود؟

علائم کرونا در کودکان نسبت به افراد بزرگسال، کمتر است ولی ممکن است هیچ نشانه‌ای از بیماری وجود نداشته باشد. کرونا در کودکان با نشانه‌هایی مانند سرفه کردن، تب و لرز، گلودرد، دردهای عضلانی، تنگی نفس، از دست دادن حس چشایی و بویایی، خستگی، آبریزش بینی و استفراغ می‌تواند شروع شود.

مهم‌ترین علائمی که لازم است در کودکان مبتلا به کرونا به آنها توجه شود، تب و سرفه است که والدین باید نسبت به آن متوجه باشند.

کرونا در کودکان چگونه است

کرونا در کودکان زیر ۵ سال

در حالت کلی، کودکان و افرادی که زیر 18 سال سن دارند، علامت بیماری کمتری را در ابتلا به بیماری کووید 19 از خود نشان می‌دهند. علائم بیماری این دسته از افراد، می‌تواند حداکثر تا 2 هفته بعد از گرفتار شدن به این بیماری مشاهده شود که در این صورت مشابه با نشانه‌های سایر بیماری‌های تنفسی همراه است. از جمله این نشانه‌ها که اشاره شد، می‌توان به تب، سرفه، گلودرد، سردد و اسهال و نیز راش یا بثورات پوستی اشاره نمود.

کرونا در کودکان زیر ۵ سال

کرونا در کودکان زیر ۲ سال

کودکان کمتر از 3 درصد از مبتلایان به کرونا را در جهان به خود اختصاص می‌دهند اما این آمارها از اهمیت واکسینه شدن آنها نمی‌کاهد. اکنون واکسیناسیون در کشورهای پیشرفته، تا سن 5 سال نیز کاهش یافته است ولی برای سنین زیر 5 سال و زیر 2 سال واکسیناسیون به صورت رسمی آغاز نشده است.

بنا به آخرین اخباری که از کشورهای پیشرفته می‌رسد، تاییدیه واکسن بیماری کرونا برای کودکان زیر 5 سال از جمله نوزدان، کودکان زیر 2 سال و یک ساله ممکن است در سال 2022 و در اوایل آن ارائه شود. واکسن‌های کرونا برای کودکان در بازه سنی 6 ماهه تا 5 سال توسط شرکت فایزر و مدرنا در حال انجام است و می‌تواند تا اوایل سال 2022 ارائه شود.

کرونا در کودکان زیر ۲ سال

کرونا در کودکان یک ساله

بنابر آخرین اخبارها، کرونا در کودکان زیر 1 سال هم نفوذ کرده و آنها را درگیر می‌کند. در واقع جهش‌های این ویروس به خصوص در نسخه دلتا و میکرون که خاصیت سرایت پذیری را افزایش داده است، سبب می‌شود تا نوزادان و کودکان نیز در امان نباشند. توجه داشته باشید که کرونا در کودکان یک ساله و رده سنی اطفال نیز کاملا خطر آفرین هستند و لازم است مسائل بهداشتی و قواعد فواصل اجتماعی رعایت شود.

مهم‌ترین نشانه کرونا برای کودکان یکساله و در این دوره سنی، با تب بالا شناخته می‌شود که نیاز است اگر درمان‌های عادی این تب را کاهش نمی‌دهند، والدین کودک را به بیمارستان منتقل کنند. در مورد واکسیناسیون کودکان نیز بایستی گفت مانند همه واکسن‌ها، واکسن‌های COVID-19 قبل از اینکه در دسترس کودکان قرار گیرند، تحت یک فرآیند تأیید دقیق قرار می‌گیرند و در آینده می‌توانید آنها را نیز برای واکسیناسیون کامل اعضای خانواده در نظر داشته باشید.

 

بهترین داروها برای کرونا را در این قسمت مطالعه کنید.

 

کرونا در کودکان یک ساله

سندروم التهابی چند سیستمی جدید در کودکان

یکی از مشکلاتی که می‌تواند پس از ایجاد ویروس کرونا در کودکان ایجاد شود، سندروم التهابی چند سیستمی است. پزشکان دریافتند تعداد بسیار کمی از کودکان، علیرغم داشتن علائم خفیف یا حتی بدون علائم اولیه، حدود چهار هفته پس از عفونت دچار یک واکنش التهابی شدند. علت التهاب زمینه‌ای MIS-C یا همان سندرم چند سیستمی به خوبی شناخته نشده است.

در ابتدا گزارش شد که بیماران مبتلا به MIS-C ویژگی‌های مشابه بیماری کاوازاکی را نشان می‌دهند که باعث تورم (التهاب) در دیواره‌های شریان‌های با اندازه متوسط، به‌ویژه عروق کرونر در کودکان می‌شود.

بنا به تحقیقات انجام شده، پدیده تولید غیر طبیعی آنتی بادی‌ها را در بیماران مبتلا به MIS-C کشف که در این خصوص، آنتی‌بادی‌ها به خود بدن واکنش نشان می‌دهند – این بدان معناست که با عملکردهای فیزیولوژیکی طبیعی تداخل می‌کنند و باعث التهاب می‌شوند. سندروم MIS-C معمولا به مدت چهار هفته پس از عفونت اولیه SARS-CoV-2 در فرد آغاز می‌گردد.

MIS-C در کودکان نادر است و واکسیناسیون باعث کاهش بیشتر آن می‌شود. با این وجود، هنوز یک خطر بزرگ برای کودکان آلوده به SARS-CoV-2 است و نباید نادیده گرفته شود.

سندروم التهابی چند سیستمی جدید در کودکان

درمان کرونا در کودکان

در صورتی که کودکان شما دارای علائمی خفیف و کمرنگ از کرونا هستند، شما می‌توانید دوره نقاهت آنها را در خانه بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان سپری کنید. در طول پروسه درمان کرونا در کودکان، از یک پزشک متخصص کمک بگیرید و وضعیت کودک را از نظر وخیمتر شدن علائم مانند تنفس سریع، مشکل تنفسی، گیجی، عدم توانایی در تشخیص شما، لرز ناشی از تب یا تب پایش کنید.

اگر فرزند شما در نزدیکی فردی مبتلا به کرونا بوده است یا در منطقه ای بوده است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند، به پزشک اطلاع دهید. در مورد اینکه آیا فرزندتان به آزمایش کرونا نیاز دارد یا خیر صحبت کنید. پزشک می تواند تصمیم بگیرد که آیا فرزند شما:

  • در خانه قابل درمان است،
  • باید برای بازدید بیاید،
  • می‌تواند یک ویزیت ویدئویی یا تلفنی داشته باشد.

درمان تب کودکان در خانه

استامینوفن می‌تواند دمای تب کودک شما را کاهش دهد. اگر کودک بزرگتر از 2 سال باشد، دوز آن روی برچسب ذکر می شود. اگر جوان‌تر هستند، از پزشک خود بپرسید که چقدر از این دارو به آنها بدهید. اگر فرزند شما حداقل 6 ماهه باشد، گزینه دیگر ایبوپروفن است.

کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا آنها احساس بهتری داشته باشند. یک کمپرس خنک روی سر آنها بگذارید و اتاق آنها را در دمای متوسط ​​- نه خیلی گرم و نه خیلی سرد – نگه دارید. آنها را در یک لایه لباس سبک بپوشید و یک پتوی سبک ارائه دهید. همچنین می‌توانید آنها را با یک حمام اسفنجی ولرم خنک کنید. همچنین مطمئن شوید که آنها مایعات زیادی می نوشند.

برای سرفه نوزاد چه باید کرد؟

استراحت و زمان معمولا بهترین دارو برای نوزاد یا کودک خردسال مبتلا به سرفه است. بسیاری از ویروس‌ها باید دوره خود را طی کنند. از آنجایی که بیشتر داروهای سرفه و سرماخوردگی برای کودکان زیر 6 سال توصیه نمی شود، بهتر است از درمان‌های خانگی استفاده کنید مثلا:

  • هوای مرطوب به رقیق نگه داشتن مخاط کودک شما کمک می‌کند. این کار سرفه کردن و حذف مخاط را از سیستم آنها آسان‌تر می‌کند. از یک دستگاه مرطوب کننده برای محیط خود جهت افزودن رطوبت بیشتر به محیط استفاده کنید.
  • درست مانند هوای مرطوب، هیدراته نگه داشتن کودک از خشکی بافت‌ها جلوگیری می‌کند و به رقیق شدن مخاط او کمک می‌کند و سرفه او را بهبود می ‌بخشد. بهتر است برای کرونا در کودکان، 6 بار در طول روز به او آب و یا مایعات بدهید.
  • از عسل برای تغذیه کودک استفاده کنید.
  • به یک دکتر مراجعه کنید.

درمان کرونا در کودکان

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا