بهداشت بانوان

علت لکه بینی در بارداری چیست؟ راهکارهای درمان خانگی

هرآنچه باید در مورد لکه بینی در بارداری بدانید: علت + درمان آن

لکه بینی در بارداری که یکی از رایج‌ترین علائم در این دوره است که می‌تواند برای زنان نگران کننده باشد. منظور از لکه بینی، خونریزی خفیفی است که در دوران بارداری مشاهده می‌شود و می‌تواند به رنگ‌های قهوه‌ای تیره، قرمز یا صورتی باشد. در این مقاله می‌خواهیم به صورت کامل به بررسی این مشکل و دلایلی که ممکن است مرتبط با آن باشد صحبت کنیم.

دلایل لکه بینی در بارداری

همانطور که در مقدمه مقاله کمی توضیح دادیم، لکه بینی خونریزی خفیفی است که با اصطلاح “لکه بینی” از واژن ایجاد می‌شود. این مورد می‌تواند در هرمرحله از دوران بارداری شما رخ دهد و می‌توان گفت نصفی از زنان هستند که با وجود تجربه این مشکل، فرزند سالمی به دنیا می‌آورند. همچنین باید بدانید از نظر پزشکان خونریزی آن هم در سطح کم و در 3 ماهه اول رایج بوده اما نوع نگران کننده لکه بینی در بارداری در سه ماهه دوم یا سوم است.

اما در مورد دلایل له بینی در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • implantation bleeding یا خونریزی لانه گزینی: اولین مورد از دلایل لکه بینی در بارداری مربوط به لانه گزینی تخمک در لایه داخلی می‌شود که می‌تواند در مدت زمان تقریبا 1 ماه (4 هفته) قبل از بارداری ایجاد شده و در طی این پروسه تخمک‌های بارور در قسمت دیواره رحم وصل می‌شوند. اتفاق افتادن این حالت در یک دوره زمانی از 10 روز پس از بارداری یک امر متداول بوده و جای نگرانی ندارد.
  • مقاربت جنسی: یکی دیگر از دلایل برای ایجاد لکه بینی در زمان بارداری، مقاربت جنسی است که می‌تواند در مدت زمان سه ماهه 2 و 3 بارداری رخ داده و سبب می‌شود تا در قسمت گردن رحم به دلیل افزایش خون متورم شود و این کار باعث می‌شود تا در حالت نزدیکی شدید مشکل لکه بینی در بارداری رخ دهد.
  • عفونت: دسته‌ای دیگر از انواع دلایل لکه بینی در زمان بارداری عفونت است که می‌تواند در اثر مشکلاتی مانند عفونت کلامیدیا رخ دهد. کلامیدیا در واقع یک مشکل یا عفونت باکتریایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل شده و قادر است تا در مردان و زنان رخ دهد. در این حالت پیشنهاد می‌شود حتما مشکل را با پزشک حل کنید تا خونریزی ناشی از عفونت برطرف گردد.
  • انجام آزمایش توسط متخصص زنان و یا ماماها: یکی دیگر از عللی که موجب ایجاد خونریزی و لکه بینی در بارداری می‌گردد، آزمایش‌هایی مانند پاپ اسمیر (Pap Smear) است و یا مورد دیگر معاینات لگنی است که می‌تواند پس از آن این مشکل رخ دهد. این آزمایش برای تشخیص سرطان رحم و دهانه آن انجام می‌شود. توجه کنید که در این حالت، معمولا پس از یک ساعت مشکل برطرف می‌گردد.
  • سقط جنین: بطور متوسط 50 درصد از مشکلاتی که ناشی از لکه بینی می‌شود، به علت سقط جنین خواهد بود.
  • حاملگی در بیرون از رحم: یکی دیگر از علل و مواردی که می‌توان برای لکه بینی در بارداری بیان کرد، حاملگی در قسمت بیرون رحم یعنی در لوله‌های فالوپ است که در این حالت بایستی تحت درمان اورژانسی قرار بگیرد. اگر مشکل از این حالت باشد، می‌توان نشانه‌هایی را نیز همراه آن توصیف کرد که شامل فشار در دفع مزاج، مشکل و درد در قسمت لگن و یا سرگیجه و سردرد است. طبق آمارها از بین 60 مورد، 1 حالت از علل لکه بینی در بارداری به این دلیل است.
  • عفونت: دلیل دیگر برای ایجاد لکه بینی در بارداری، عفونت سرویکیت است که مربوط به دهانه رحم بوده و خود می‌تواند تحت علل مختلفی مانند تریکوموناس، کلامیدیا، گونوره یا تبخال تناسلی و نیز واژینو باکتریایی ایجاد می‌شود. همچنین در برخی دیگر از موارد، حساسیت به جنس کاندوم (آلرژی به لاتکس) می‌تواند علت این مشکل در بارداری باشد.
دلایل لکه بینی در بارداری
علل لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری چگونه است؟

در رابطه با لکه بینی در بارداری و چگونگی آن باید به چند نکته اشاره کرد. نکته اول آن است که این مشکل می‌تواند در مرحله‌های مختلف بارداری رخ دهد. در این نوع خونریزی، بافتی (ترکیب شده از خون خشک و نیز مخاط دهانه رحم) به صورت ترشحاتی به رنگ صورتی، قرمز و قهوه‌ای نمایان می‌شود. در این نوع خونریزی، مقداری که ترشح ایجاد می‌شود کمتر از دوره قاعدگی بوده و می‌تواند در حد چند قطره آن را در نظر گرفت. همچنین باید به علل ایجاد این مشکل نیز توجه کرد. میزان خون در این دوره به قدری نیست که نیاز به استفاده از پد باشد اما استفاده از آن مفید خواهد بود.

لازم است زنان باردار به این نکته توجه کنند که مراجعه به پزشک در حالتی ضروری است که این اتفاق در زمان سه ماهه دوم یا سوم در شما رخ دهد که بایستی پزشک با مشاهده نشانه‌های بیمار آن را برطرف نماید. زنان معمولا در 12 هفته اول و بیشتر در هفته‌های 6 – 7 به این مشکل دچار می‌شوند. از سوی دیگر ایجاد این چنین مشکلی همواره به معنای سقط جنین نیست. خونریزی کاشت، موردی است که 6 – 12 روز پس از بارداری ایجاد شده و در رحم باردار اتفاق می‌افتد. در این حالت جنین در قسمت دیواره رحم مادر جای گرفته است و یک روال در پروسه بارداری خواهد بود.

لکه بینی در بارداری نشانه چیست؟

همانطور که گفتیم، لکه بینی که در 3 ماهه اول بیشتر رخ می‌دهد، یکی از روندهای بارداری است که می‌تواند در صورت بارداری در اوایل آن نشان دهنده لانه گزینی باشد. این مورد از خونریزی می‌تواند با نشانه‌هایی مانند لکه یا ترشحات صورتی، سردرد، تغییر در رفتار و یا مشکلاتی در بدن مانند گرفتگی شکم و غیره رخ دهد که نشان از بارداری می‌دهد و بسیار از افراد آن را با دوره پریودی اشتباه می‌گیرند. توجه کنید که لکه بینی ناشی از لانه گزینی به صورت خونریزی به صورت مقطعی در مقدار کم است.

در کنار این موارد باید به دلایلی که در اولین تیتر مقاله اشاره کردیم هم توجه کنید که می‌توان این موارد را هم اضافه کرد. از دلایل و نشانه‌های دیگر در خونریزی‌هایی که می‌توان در دوره بارداری مشاهده کرد باید به زایمان زودرس، سقط جنین (که بایستی پزشک آزمایش خون آن را انجام دهد)، خونریزی کوریونی که ناشی از تجمع خون میان کیسه حاملگی و دیواره رحم است، بارداری مولی (یک ناهنجاری در مرحله لقاح می‌باشد که می‌تواند به رشد بافت در قسمت داخلی رحم منجر شده و غیر طبیعی است)، عفونت و یا تغییر در دهانه رحم نیز اشاره کرد.

لکه بینی در بارداری نشانه چیست؟
علامت لکه بینی در بارداری چیست؟

لکه بینی در بارداری چه رنگی است؟

رنگ لکه‌های بینی معمولا طیفی از رنگ قرمز می‌باشد که می‌تواند متغیر بوده و شامل رنگ‌های قهوه‌ای تا صورتی و رنگ‌های بین این موارد باشند. توجه کنید که با توجه به مشاهدات افراد، رنگ لکه بینی مانند خونریزی پریودی به حالت قرمز روشن (معمولا) نیست و در هفته‌های اول برای اکثر زنان رایج بوده و تا 50 درصد از زنان باردار آن را در 3 ماهه اول مشاهده می‌کنند. خونریزی لکه بینی معمولا بی‌خطر است و می‌تواند به مدت 2 روز طول کشیده و چند روز پیش از پریودی رخ دهد. در حالت معمول لانه گزینی در اثر لقاح تخمک و یا کنترل چرخه قاعدگی توسط هورمون‌ها می‌تواند از جمله دلایل این مورد باشد.

لکه بینی در بارداری چه زمانی رخ میدهد؟

اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر پروسه لکه بینی را توضیح دهیم، این واقعه با وقوع لقاح به مدت 10 الی 14 روز موجب بارور شدن تخمک می‌گردد و در قسمت داخلی لایه رحم جایگزینی می‌کند که این کار باعث می‌شود تا به علت جابه‌جایی در آندومتر (یک پوشش داخلی رحم) لکه بینی رخ دهد. همانطور که در بالا هم گفته شد، از یک هفته تا ده روز پس از بارداری علائم آن رخ داده و معمولا تا سه ماهه اول یعنی هفته 1 تا 12 در بانوان مشاهده می‌شود.

لکه بینی در بارداری چه رنگی است؟
رنگ های لکه بینی

لکه بینی در بارداری چند روز طول میکشد؟

عدد دقیقی نمی‌توان برای رخ دادان و طول کشیدن آن بیان کرد. این پدیده در یک سوم تا یک دوم زنان باردار رایج بوده و یک نشانه عادی محسوب می‌گردد.

لکه بینی در بارداری تا چند روز طبیعی است؟

می‌توان گفت لکه گزینی می‌تواند از چند ساعت تا چند روز به طول بیانجامد. در حداکثرترین زمان 3 روز برای به درازا کشیده شدن لکه بینی پیش بینی شده است اما حالت عادی آن در 1 – 2 روز می‌باشد.

خونریزی در سه ماهه اول بارداری

اشاره کردیم که رخ دادن خونریزی در سه ماهه اول می‌تواند به دلایل مختلفی باشد و یکی از آن موارد لکه بینی است. در این رابطه همچنین می‌توان گفت:

  • خونریزی در هفته‌های اول نشانه شروع بارداری است. بارداری موفق 40 هفته به طول می‌انجامد.
  • اگر شما علائمی مانند قاعدگی از دست رفته، افزایش وزن، سردرد، سوزش سردل، گرفتگی عضلات، کم خونی و یا کمردرد و لکه بینی را مشاهده کردید، اینها علائم بارداری است و می‌توانید منتظر خونریزی در 3 ماهه اول بارداری که رایج است باشید.

به طور کلی، خونریزی در سه ماهه اول بارداری، با درنظر گرفتن دلایلی که می‌تواند موجب این اتفاق شود ور در ابتدای مقاله بیان کردیم، در اثر تغییرات بدن زنان در ابتدای بارداری خواهد بود.

لکه بینی در اوایل بارداری

اصطلاح لکه بینی برای خونریزی‌هایی که در دوران بارداری یا بین پریودی اتفاق می‌افتد محدود می‌شود که می‌توانید آن را در هفته 5 – 8 با تغییرات در بدن و شکل گیری جفت و موارد دیگر مشاهده کنید. اگر در دوره بارداری وارد شده‌اید، جدای خونریزی که در اثر لانه گزینی ایجاد خواهد شد، می‌توان در هفته 5 – 7 یعنی ماه دوم انتظار این مورد را داشت. در این حالت است که افراد معمولا در هنگام شستن لباس‌ها متوجه لکه‌های قرمز آن در لباس زیر می‌شوند.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که در زمان شروع لکه بینی در بارداری چکار باید کرد. تنها در صورتی که علائم خاص دیگر را مشاهده نمی‌کنید، در ابتدای دوران بارداری هستید و خونریزی‌ها کم است، می‌توانید نیازی به نگرانی نداشته باشید. با این حال اگر مایل باشید می‌توانید به دکتر هم مراجعه کنید. در صورتی که در دوره وقوع لکه بینی در بارداری متوجه شدید که علائم دیگری مانند گرفتگی شدید، ترشحات واژن، تب غیر معمول، بوی بد، درد همراه است، بایستی به پزشک مراجعه نمایید.

لکه بینی در بارداری در ماه اول
لکه بینی در بارداری در 4 هفته اول

مقاله پیشنهادی: آیا بارداری بدون دخول امکان دارد یا خیر؟

لکه بینی در بارداری در ماه اول

در نظر داشته باشید که لکه‌های بینی در بارداری در ماه اول به علت خونریزی ناشی از لانه گزینی و تغییرات بدن است از جمله علائم اولیه بارداری به حساب می‌آید. برای آنکه این نوع خونریزی را با حالت قاعدگی اشتباه نگیرید، بایستی به رنگ آن توجه کنید که گفتیم لکه بینی قهوه‌ای تر است و می‌تواند در زمانی که انتظار داریم تا قاعدگی رخ دهد، به وقوع بپیوندد.

توجه کنید که در ابتدیا بارداری معمولا آزمایش خونی به نام hCG انجام می‌شود که به نام گنادوتروپین جفتی انسانی است و نتیجه آن تشخیص حاملگی در قسمت خارج رحم و یا سقط احتمالی است تا وضعیت بارداری طبیعی شما رصد شده و اطلاع از گروه خونی نیز مهم است.

لکه بینی سیاه رنگ در اوایل بارداری

رنگ لکه بینی طیفی از صورتی تا قهوه‌ای مایل به مشکی است. توجه داشته باشید که اگر علائمی مانند گذشتن از دوره پریودی و یا مشاهده لخته خون سیاه را دیدید، احتمال بسیار بالایی وجود دارد که باردار بوده و تست خونی حاملگی را برای تشخیص بهتر آن می‌توان انجام داد.

همچنین در مورد دیگری در رابطه با ایجاد یک حالت در صورتیکه خون در مقدار پریودی بوده و به رنگ مشکی باشد ممکن است پزشک تجویزهای متفاوتی داشته باشد. اولین مورد استراحت است. در صورتی که دهانه رحم شل باشد، عمل سرکلاژ برای آنها انجام می‌گردد. این کار به علت جلوگیری از سقط شدن جنین در سه ماهه دوم بارداری است. توجه داشته باشید که احتما خطر سقط در کسانی که به این عمل اقدام می‌کنند هم بالاتر می‌رود. حتما در این حالت با این چنین شرایطی بهتر است از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

لکه بینی در ماه دوم بارداری

وقوع لکه‌های بینی غالبا در اکثر موارد در ماه دوم یعنی از هفته‌های 5 – 7 بیشتر دیده می‌شود. بنابراین بهتر است در این دوره زمانی به استراحت بپردازید و حتما نظر پزشک را اولویت قرار دهید. در صورتیکه دارای شرایط زیر هستید، بهتر است از همان سه ماهه اول یک ویزیت با متخصص زنان و زایمان داشته باشید:

  • اگر دچار حاملگی خارج رحم، دارای سن بالا، دارای سابقه نازایی هستید، در رابطه با سقط جنین سابقه دارید، خونریزی‌های متعدد را دارید.
  • در حالتی که دارای گروه خونی منفی هستید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. در این حالت ممکن است نیاز داشته باشید تا آمپول روگام تزریق کنید.
  • بهتر است تا رفع این مشکل با توجه به نظر پزشک، از کارهایی که ممکن است سنگین و یا پرفشار باشد و یا رابطه زناشویی خودداری نموده و بیشتر استراحت نمایید.

لکه بینی در هفته پنجم بارداری

لکه بینی از هفته 5 تا هفته 7 بیشتر رخ داده و در بازه زمانی 3 ماهه او باید انتظار این نوع پدیده در بدن را داشته باشید. در این حالت شما می‌توانید از استراحت و سایر مراقبت‌ها برای سلامتی بدن خود و جنین استفاده کنید. در صورتیکه شرایط به صورت غیرنرمال پیش برود، بایستی به پزشک مراجعه نموده و وضعیت جنین و بدن را تحت نظر داشته باشید.

توجه نمایید که جنین در دوره هفته اول تا پنجم در اندازه کوچکی است که قابل تشخیص نیست و قلب او با تشکیل کیسه زرده فعالیت می‌نماید. همچنین باید گفت رشد کردن اندام‌های داخلی در جنین از هفته چهارم به بعد شروع می‌گردد. در هفته پنجم قسمت‌های مختلف بدن از جمله طحال، کبد در راستای تولید سلول‌های خونی اقدام می‌کنند. هفته پنجم هفته‌ای است که بدن زن باردار می‌تواند دچار تحولات مختلفی در قسمت تغییرات هورمونی و نیز روحی و عاطفی گردد. علت این گونه تغییرات از آنجایی ناشی می‌شود که بدن، هورمون‌های بارداری و نیز رحم مادر رشد سریعی دارند و لکه بینی نیز دیده می‌شود. لکه بینی در این دوره چیز خاصی نیست اما به یک شرط. شرط آن است که خونریزی شدید نباشد. در هفته پنجم بارداری شما می‌توانید شاهد علائم مختلفی مانند تهوع در صبح، گرفتگی شکم، خستگی، تکرر ادرار، خونریزی از واژن، تغییرات در خلق و خو باشید.

لکه بینی در اوایل بارداری
لکه بینی در 3 ماهه اول

لکه بینی در هفته هفتم بارداری

در هفته هفتم، می‌توان گفت جنین به اندازه ده هزار برابر بزرگتر شده است و قسمت فوقانی و تحتانی در حالت تکمیل شدن است. همچنین از هفته ششم به بعد، ضربان قلب کودک قابل شنیدن می‌باشد که در حدود 90 – 110 بار در دقیقه است.

وضعیت لکه بینی در هفته هفتم به صورت گاه به گاه است. بدن در این زمان دچار حالت استفراغ، تکرر ادرار، احساسات مختلف، مشکلاتی در حوزه گوارش و یا نفخ و سوزش سردل و غیره است. احساس درد به صورت کم در قسمت لگن و شکم طبیعی است. دردهای قسمت زیر شکم که مرتبط با حاملگی خارج از رحم و ضایعات تخمدانی است را می‌توان با شیاف برای کاهش و یا کنترل درد برای لکه بینی هم کنترل نمود. هفته ششم و هفتم بیشترین دوره زمانی است که لکه بینی در آن مشاهده می‌گردد.

لکه بینی در ماه آخر بارداری

راجع به لکه بینی در بارداری در ماه آخر بارداری در اواخر دوره بارداری نیز همانند اوایل آن متداول است. به طور کلی خونریزی در انتهای دوره بارداری می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • جفت سرراهی: احتمال پارگی جفت علتی است که سبب خونریزی می‌شود. در واقع انسداد رحم و زایمان در اثر بسته شدن دهانه رحم که در قسمت زیرین رحم قرار دارد می‌تواند موجب جلوگیری از تولد گردد.
  • عروق سرراهی: خونریزی در این حالت به علت باز شدن دهانه رحم و نیز پاره شدن عروق است که این رگ‌های خونی در قسمت زیر بافت سرویکس وجود دارد.
  • عفونت واژن: التهاب واژن و خونریزی آن در اثر بیماری‌های عفونتی که محرک اصلی آن می‌تواند تغییرات هورمونی باشد، یکی دیگر موارد ممکن برای خونریزی در انتهای بارداری است.

از دیگر موارد برای ایجاد خونریزی در انتهای بارداری می‌توان به پارگی رحم، بیرون زدگی دهانه رحم، زایمان زودرس که با خونریزی در 9 ماهگی همراه است، دکولمان جفت اشاره نمود.

لکه بینی در ماه آخر بارداری
لکه بینی سه ماهه سوم و چهارم

لکه بینی در بارداری دوقلو نشانه چیست؟

زایمان دوقلو یکی دیگر از انواع حالت‌هایی است که می‌تواند در شما رخ دهد. در این خصوص جالب است بدانید از هر صد زن، سه نفر آنها 2 یا 3 قلو به دنیا می‌آورند که هرچند شرایط و ریسک آن بیشتر است اما بهتر است به آن به عنوان یک نعمت و دید مثبت داشته باشید.

در مورد وقوع لکه بینی در بارداری دو قلو می‌توان گفت این پدیده در این دسته از زنان باردار بیشتر دیده می‌شود. از سوی دیگر این نشانه می‌تواند در اثر سقط جنین هم باشد که بیشتر در زنانی که چندقلو به دنیا می‌آورند مشاهده شده است. این واقعه در صورتی که با کرامپ کمی رخ دهد، قابل اطمینان بوده ولی اگر با نشانه‌هایی مانند لخته یا خونریزی و یا گرفتاری همراه باشد، بایستی به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی لکه بینی در بارداری

از جمله راهکارهایی که در زمینه جلوگیری از لکه بینی در بارداری و یا کاهش آن می‌توان بیان کرد، باید گفت:

  • دراز کشیدن روی تخت: در این حالت بهتر است بر روی تخت خود دراز کشیده و استراحت نمایید که باعث می‌شود تا قسمت جفت بر روی وضعیت مناسبی قرار گرفته و با این کار خطر سقط کاهش می‌یابد و ایمنی بیشتر می‌شود.
  • استفاده از اسیدفولیک: شما می‌توانید از اسید فولیک استفاده نمایید که در این حالت با کم خونی بدن مقابله شده و می‌تواند در بهبود جفت جنین تاثیر گذار باشد. این کار سطح مراقبت از فرزند شما را افزایش خواهد داد.
  • دوری از رابطه جنسی: رابطه جنسی را برای جلوگیری از خونریزی مجدد با نظر پزشک برای یک دوره زمانی کنار بگذارید.
  • ترکیب برگ گواگوا: در این حالت می‌توانید با استفاده از میکس کردن برگ گواگوا و نیز برگ‌های سیب ستاره‌ای و قرار دادن آن در آب جوش، از خونریزی‌ها با میل کردن آن جلوگیری نمایید.
  • جلوگیری از فعالیت‌های شدید: مورد دیگر آن است که از همسر خود کمک بگیرید، کارهای سنگین را به هیچ وجه انجام ندهید؛ چراکه می‌تواند فشار وارد شده به بدن باعث خونریزی و اختلال در رویه بارداری شما شود.
لکه بینی در بارداری دوقلو نشانه چیست؟
نشانه لکه بینی چند قلو

چگونگی قطع شدن لکه بینی در بارداری

بسته به حالتی که ممکن است خونریزی در لکه بینی در زمان بارداری شدید باشد یا ضعیف، چه رنگی باشد و چقدر طول بکشد، طبیعی یا خطرناک بودن آن مشخص می‌شود. بهتر است برای قطع شدن این خونریزی در ابتدا از توصیه‌های بالا استفاده کرده و همزمان به پزشک هم مراجعه کنید تا بدن و جنین به صورت کامل بررسی شود.

پزشک برای تشخیص لکه بارداری در صورتی که حالت ایجاد شدن آن به صورت شدید و غیر معمول باشد، لازم است چند ارزیابی را انجام دهد. در اولین حالت معاینه واژینال انجام می‌گردد که در آن میزان خونریزی ارزیابی خواهد شد. در مرحله بعدی بایستی وضعیت جنین بررسی شود تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شده و این کار با سونوگرافی در قسمت شکم و واژن و یا بررسی ضربان قلب انجام می‌گردد.

برای لکه بینی در بارداری چی بخوریم؟

موارد مختلفی وجود دارد که می‌توانید از این طریق در جهت جلوگیری از لکه بینی و یا بارداری بهره ببرید. از جمله آنها بایستی به شیاف، قرصی به نام دوفاستون که دارو برای ناباروری استفاده می‌شود (با دستور پزشک این موارد مصرف شود) و غیره اشاره نمود.

  • موادی که دارای ویتامینc هستند از جمله میوه‌ها و یا سبزیجات مانند گوآوا، پودر فلفل قرمز، فلفل دلمه‌ای زرد، آویشن تازه، کلم کالی و غیره.
  • مواد دارای آهن که شامل تخم شربتی، آلو خشک، شیره قند سیاه و غلیظ به جای شکر، جعفری.
  • مویز چیزی است که می‌تونید از آن برای پاکسازی خون و دفع مواد زاید استفاده نمایید.
  • به شیرین، انار، گلابی، سیب ملس.

همچنین بهتر است از مواردی مانند آویشن، شنبلیله، سیاه دانه، پونه، سیر، شیرین بیان، دارچین سیلان، سیسالیوس پرهیز شود.

برای لکه بینی در بارداری چی بخوریم؟
مواد خوراکی مفید برای لکه بینی در زمان بارداری

علائم بارداری دختر و پسر، نشانه های دوقلو و پوچ را در این مقاله بخوانید:

علائم بارداری چیست؟

درمان لکه بینی در بارداری طب سنتی

به این نکته توجه نمایید که لکه بینی یک پدیده هم طبیعی و هم غیرطبیعی است. طبیعی بودن آن به این خاطر است که در اکثر زنان دیده می‌شود اما در حالتی که با علائم خاص دیگری همراه باشد، از جمله کمردرد، گرفتگی در عضلات یا تب یک مشکل غیرطبیعی است.

از جمله درمان‌هایی که با طب سنتی برای لکه بینی در زمان بارداری ارائه شده است می‌توان گفت:

  • از مصرف بیش از حد موادی مانند برگ سنا، زیره، باقلا، نعنا، پونه، گلپر، شاهی، دارچین و زرشک جلوگیری شود.
  • تاکید شده است که حالت روحی خانم باردار غمگین و افسرده نباشد.
  • از مسافرت پرهیز شود.
  • مصرف عرق رازیانه توصیه شده است.
  • شما می‌توانید از یک قاشق غذاخوری از بارهنگ به همراه آب جوش در کنار نبات استفاده کنید. این ترکیب را ده دقیقه بگذارید تا بماند و جا بیفتد.
  • استفاده از ترکیب روغن زیتون (یک قاشق مرباخوری) به همراه یک لیوان آب هویج و عسل (یک قاشق چای خوری) و نیز پودر دال عدس برشته (یک قاشق چای خوری) در کنار پودر یونجه که آن را در روز 4 – 5 مرتبه بخورید.
  • توصیه شده است که از بوییدن موادی که شیمیایی هستند مانند جوهر نمک، نرم کننده لباس، استون، تیرک و یا مواد دیگر مانند وایتکس، تیزاب، سفید کننده‌ها دوری شود.
  • کمبود عنصر روی عاملی در مشکلات دوره بارداری است که باید برطرف شود.
  • از کارهایی مانند راه رفتن با کفش پاشنه بلند، شستن بدن با آب سرد یا داغ، سرپا نشستن و غیره می‌تواند به سقط جنین و لکه بینی منجر شود.
درمان لکه بینی در بارداری طب سنتی
راهکارهای سنتی درمان لکه بینی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 14

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا