بهداشت و سلامت

سطح کلسترول در آزمایش خون باید چند باشد؟

کلسترول خوب و بد + ارتباط آن با سن افراد

سطح کلسترول از نظر سن، وزن و جنسیت متفاوت است. با گذشت زمان، بدن فرد تمایل به تولید کلسترول بیشتری دارد، به این معنی که همه بزرگسالان باید سطح کلسترول خود را به طور منظم بررسی کنند، به طور ایده آل هر 4 تا 6 سال.

دسته بندی کلسترول

کلسترول در سه دسته اندازه گیری می شود:

  • کلسترول تام یا کل
  • LDL یا کلسترول بد خون
  • HDL یا کلسترول خوب

برای اکثر مردم متعادل سازی این سطوح است. در حالی که سطح کلسترول تام و LDL باید پایین نگه داشته شود ، داشتن کلسترول HDL بیشتر می تواند از شخصی که به بیماریهای مرتبط با قلب از جمله حملات قلبی و مغزی مبتلا می شود محافظت کند.

ارتباط سطح کلسترول و سن افراد

سطح کلسترول با افزایش سن افزایش می یابد. پزشکان توصیه می کنند برای جلوگیری از بروز خطرناک افزایش سطح کلسترول با افزایش سن ، گام هایی در اوایل زندگی بردارید. سال ها کلسترول کنترل نشده برای درمان بسیار پیچیده تر است.

در کودکان کمترین میزان کلسترول وجود دارد و فقط باید یک یا دو بار قبل از 18 سالگی سطح آنها را چک کنند. با این حال ، اگر کودک دارای عوامل خطر برای افزایش سطح کلسترول است ، باید مرتباً تحت کنترل قرار گیرد.

به طور معمول ، مردان در کل زندگی کلسترول بالاتری نسبت به زنان دارند. سطح کلسترول مرد به طور کلی با افزایش سن افزایش می یابد. با این حال ، زنان از کلسترول بالا مصون نیستند. کلسترول یک زن اغلب در هنگام یائسگی افزایش می یابد.

سطح کلسترول و سن

سطوح توصیه شده

سطح سالم کلسترول برای بزرگسالان معمولی تفاوت زیادی ندارد. تنوع سطح توصیه شده به دلیل سایر شرایط و ملاحظات بهداشتی تغییر می کند.

سطح کلسترول برای بزرگسالان

سطح کلسترول در آزمایش خون کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) برای بزرگسالان مطلوب در نظر گرفته می شود. میزان بین 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر بالا و 240 میلی گرم در دسی لیتر به بالا زیاد در نظر گرفته می شود.

سطح کلسترول LDL باید کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد. سطح 100 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر برای افرادی که هیچ مشکلی در سلامتی ندارند قابل قبول است. اما ممکن است بیشتر در مورد افرادی که بیماری قلبی یا عوامل خطر بیماری قلبی دارند نگران کننده باشد. میزان 130 تا 159 میلی گرم در دسی لیتر در مرز بالا و 160 تا 189 میلی گرم در دسی لیتر زیاد است. 190 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر بسیار زیاد در نظر گرفته می شود.

سطح HDL باید بالاتر نگه داشته شود. کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی است. از 41 میلی گرم در دسی لیتر تا 59 میلی گرم در دسی لیتر پایین بودن مرز در نظر گرفته می شود. میزان مطلوب برای سطح HDL 60 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر است.

سطح کلسترول برای کودکان

برای مقایسه، سطح قابل قبول کلسترول تام و کلسترول LDL در کودکان متفاوت است.

دامنه قابل قبول کلسترول تام برای کودک کمتر از 170 میلی گرم در دسی لیتر است. کلسترول کل مرزی برای یک کودک از 170 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر است. هرگونه کلسترول کل بیش از 200 در کودک بسیار زیاد است.

سطح کلسترول LDL کودک نیز باید پایین تر از بزرگسالان باشد. دامنه بهینه کلسترول LDL برای کودک کمتر از 110 میلی گرم در دسی لیتر است. کلسترول مرزی از 110 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر زیاد است در حالی که بیش از 130 میلی گرم در دسی لیتر خیلی زیاد است.

نکات مهم

بهترین توصیه به کودکان و نوجوانان برای کنترل سطح کلسترول ، داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال است. این موضوع به طور کلی شامل داشتن یک رژیم غذایی سالم و ورزش زیاد است. کودکان کم تحرک و دارای اضافه وزن که رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده دارند به احتمال زیاد دارای کلسترول بالا هستند. کودکانی که سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند نیز ممکن است در معرض خطر باشند.

به طور کلی ، هرچه یک فرد بالغ زودتر زندگی سالم را شروع کند ، برای سطح کلسترول بهتر است. سطح کلسترول به مرور زمان ایجاد می شود. تغییر ناگهانی سبک زندگی در نهایت به کاهش کلسترول کمک خواهد کرد. اما هرچه سن فرد بالاتر رود ، تأثیر کمتری در سطح کلسترول مشاهده خواهد کرد.

همه بزرگسالان باید فعال بمانند و برنامه های منظم ورزشی را حفظ کنند. زنانی که یائسه می شوند و بزرگسالانی که سطح کلسترول بالایی دارند ، ممکن است نیاز داشته باشند دارویی را در مصرف کنند که به شما کمک می کند سرعت کلسترول سریعتر از رژیم غذایی کاهش یابد. مصرف دارو نباید خودسرانه باشد و باید حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

کلسترول بالا در هر سنی فرد را در معرض خطر بیماری قلبی ، حمله قلبی و سکته مغزی قرار می دهد. این خطرات فقط با گذشت زمان افزایش می یابد ، به خصوص برای بزرگسالانی که برای کاهش تجمع کلسترول خود اقدامی نمی کنند.

مراجعه به پزشک

کودکان باید قبل از سن 18 سالگی یک یا دو بار برای بررسی کلسترول به پزشک مراجعه کنند. اگر کودک از خانواده ای باشد که سابقه بیماری قلبی دارد یا دارای اضافه وزن است یا سایر بیماری های سلامتی نیز دارد ، ممکن است توصیه تغییر کند. برای این کودکان نیاز است که به دفعات بیشتری به پزشک مراجعه شود.

بزرگسالان بالای 20 سال هر 4 تا 6 سال باید به پزشک مراجعه کنند. برای بزرگسالان بدون هیچ گونه مشکل سلامتی ، این میزان بررسی به طور کلی کافی است. با این حال ، افراد باید برای درمان و اقدامات لازم برای پایین آوردن سطح کلسترول به پزشک مراجعه کنند اگر:

  • نتایج تست کلسترول بالا است
  • اگر اضافه وزن دارند
  • اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند

گزینه های درمان

روشهایی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از افزایش کلسترول از ان ها استفاده کنند. یک روش بالقوه استفاده از تغییرات شیوه زندگی درمانی (TLC) است که شامل رژیم غذایی ، ورزش و مدیریت وزن است. گزینه دیگر درمان های دارویی است که یا کلسترول را کاهش می دهد و یا جذب کلسترول را کاهش می دهد.

در هر سنی ، رژیم های غذایی کم چربی اشباع و چربی ترانس و فیبرهای محلول و پروتئین زیاد برای کاهش تجمع کلسترول مفید هستند.

کاهش کلسترول

رژیم TLC

رژیم TLC یک برنامه غذایی کم چربی اشباع و کم کلسترول است. افرادی که آن را دنبال می کنند باید روزانه کمتر از 7 درصد کالری از چربی اشباع و کمتر از 200 میلی گرم کلسترول غذایی دریافت کنند. رژیم TLC افراد را به خوردن غذاهای زیر ترغیب می کند:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی
  • ماهی
  • طیور بدون پوست
  • گوشت کم چربی

علاوه بر این ، رژیم TLC فقط دریافت کالری کافی برای حفظ وزن مطلوب و جلوگیری از افزایش وزن را پیشنهاد می کند. افزایش مصرف فیبرهای محلول و مواد غذایی حاوی مواد طبیعی ، مانند برخی مارگارین ها ، همچنین می تواند قدرت کاهش LDL رژیم غذایی را افزایش دهد.

کتابهای مختلفی در مورد رژیم TLC برای خرید بصورت آنلاین در دسترس است و ممکن است به کسانی که می خواهند برای کاهش کلسترول برنامه غذایی را دنبال کنند ، کمک کند. البته مقالات بسیاری هم در این اینترنت وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

مدیریت مناسب وزن

مدیریت مناسب وزن یکی دیگر از موارد اساسی در کاهش کلسترول و جلوگیری از تجمع آن است. افراد دارای اضافه وزن که وزن خود را کاهش می دهند می توانند به کاهش LDL در روند کار کاهش کلسترول کمک کنند.

کاهش وزن به ویژه برای افرادی که گروهی از عوامل خطر را شامل می شوند بسیار مهم است:

  • سطح بالای تری گلیسیرید
  • سطح پایین HDL
  • مردان دارای اضافه وزن با اندازه گیری دور کمر بیش از 40 اینچ
  • زنان دارای اضافه وزن با اندازه گیری دور کمر بیش از 35 اینچ

فعالیت بدنی منظم 30 دقیقه ای در بیشتر روزها به همه توصیه می شود. این امر همچنین به مدیریت وزن کمک می کند ، که به نوبه خود به کاهش کلسترول کمک می کند.

درمان دارویی

اگر این مراحل کافی نباشد، ممکن است به درمان دارویی نیز نیاز باشد. انواع مختلفی از داروهای کاهش دهنده کلسترول موجود است ، از جمله:

  • استاتین ها این داروها مانع تولید کلسترول در کبد می شوند.
  • مواد گیرنده اسید صفراوی. این داروها میزان چربی جذب شده از غذا را کاهش می دهند.
  • مهارکننده های جذب کلسترول. این داروها باعث کاهش تری گلیسیرید در خون و کاهش میزان کلسترول جذب شده از غذا می شوند.
  • برخی از ویتامین ها و مکمل ها مانند نیاسین که به صورت آنلاین در دسترس است ، از بین بردن HDL و کاهش تری گلیسیرید در کبد جلوگیری می کند.
  • اسیدهای چرب امگا 3. این اسیدها سطح HDL را بالا می برند و تری گلیسیرید را کاهش می دهند. طیف وسیعی از اسیدهای چرب امگا 3 به صورت آنلاین موجود است.

بهترین روش درمانی برای کاهش سطح کلسترول شامل طیف وسیعی از روش های مختلف ، از جمله سبک زندگی و رژیم غذایی است. در نهایت ، پزشک بهترین شخصی است که می تواند با شما صحبت کند تا بتواند بهترین راه را برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن فرد پیدا کند.

 

۵ روش طبیعی برای کاهش کلسترول

در ادامه روش های طبیعی برای کاهش کلسترول را به شما معرفی می کنیم. شما می توانید با مصرف بعضی از خوراکی ها کلسترول خود را کاهش دهید.

روش های طبیعی برای کاهش کلسترول

۱) مصرف روغن زیتون

مصرف روغن زیتون را فراموش نکنید. پژوهش‌های انجام شده در رابطه با کاهش کلسترول نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع نشده که در روغن زیتون وجود دارد میزان کلسترول بد را در افرادی که از دیابت و یا سندروم متابولیک رنج می‌برند به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. شما می توانید به سالادهایی که تهیه می ‌کنید روغن زیتون بزنید. یا اینکه می توانید سس های سالادتان را با این روغن تهیه کنید. سس سرکه نیز مناسب است. این سس خوشمزه سالاد با سرکه و روغن زیتون تهیه می‌شود.

۲) قهوه برای کاهش کلسترول

شما می توانید از قهوه برای کاهش کلسترول استفاده کنید. قبل از دم کردن قهوه سعی کنید نصف قاشق چای‌خوری دارچین به آن اضافه کنید. اگر اهل قهوه خوردن هستید قبل از دم کردن آن، نصف قاشق چای‌خوری دارچین به آن اضافه کنید می توانید از چوب دارچین هم استفاده کنید. البته می‌توانید از این ادویه‌ های خوش عطر دیگر نیز استفاده کنید.

۳) انواع لوبیا

تمام انواع لوبیا از جمله لوبیای قرمز، سبز، چشم بلبلی و حتی عدس و سایر حبوبات دارای مقدار زیادی فیبرهای هستند که می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند. فیبرهای موجود در انواع لوبیا می‌توانند به کلسترول‌های بد خون چسبیده و آن‌ها را جذب کنند.

۴) مصرف جو برای کاهش کلسترول

جو یک گیاه عالی برای کاهش کلسترول و دوستدار سلامت قلب شماست. محققان معتقدند که جو حاوی فیبر حلالی به نام بتاگلوکان است که می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. مصرف منظم آن، یعنی حدود یک فنجان و نیم در روز می‌تواند میزان کلسترول بد را به میزان ۱۲ تا ۲۴ درصد کاهش دهد. اگر دنبال دلیلش می‌گردید باید بگوییم که این فیبرها در معده، کلسترول را جذب خود می ‌کنند و اجازه نمی ‌دهند که وارد جریان خون شود به همین دلیل کلسترول شما کاهش می یابد.

۵) گریپ‌ فروت بخورید

سعی کنید یک روز در میان گریپ‌ فروت بخورید. میوه گریپ‌ فروت سرشار از پکتین است که نوعی فیبر به شمار می رود. این فیبر حلال میزان کلسترول در بدن را کاهش می‌دهد. اما توجه داشته باشید که میوه گریپ ‌فروت جذب خیلی از داروها را با مشکل مواجه می ‌کند. برای جلوگیری از کاهش اثرات دارویی که مصرف می‌کنید قبل از خوردن گریپ‌فروت با پزشک معالجتان مشورت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا