بیماری‌ها و راه درمان

کورتون چیست؟ معرفی انواع + فواید و عوارض آن

فواید + مضرات کورتون درمانی برای بدن چیست؟

کورتون چیست؟ کورتون یا کورتیکواستروئیدها داروهای ضد التهابی هستند که قرمزی و تورم را کاهش می‌دهند. همچنین از این مواد برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی استفاده می‌شود که از بدن در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها دفاع می‌کند. کورتیکواستروئیدها برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند آسم، اگزما، کشیدگی مفاصل و آرتریت روماتوئید استفاده می‌شوند. در این مقاله با ما باشید تا بیشتر راجع به اینکه کورتون چیست و چه کاربردها و عوارضی دارد بپردزیم.

کورتون درمانی چیست؟

کورتون چیست؟ کورتون یکی از انواع چربی است که با نام کورتیکوستروئید شناخته می‌شود و ماده اولیه سازنده آن کلسترول و نیز اندام سازنده آن کبد است. این مورد در غده‌های فوق کلیوی برای ایجاد هورمون‌ها استفاده می‌گردد. کورتیزول را می‌توان مهم‌ترین هورمون از نوع استروئیدی در بدن دانست که تحت عنوان دارو نیز ساخته می‌شود.

در تعریف دیگر برای کورتون چیست باید گفت کورتون در واقع همان کورتیکوستروئیدها هستند اما با این شرط که به صورت مصنوعی و در قالب دارو ساخته شده باشند. از این ماده در پزشکی برای درمان بیماری‌های بسیاری استفاده می‌گردد که از جمله آنها می‌توان به اگزما، روماتیسم فصلی، لوسمی و غیره اشاره نمود.

همچنین راجع به کورتون درمانی می‌توان گفت کورتیکواستروئیدها که معمولاً به عنوان استروئیدها شناخته می‌شوند، نوعی داروی ضد التهابی هستند که به طور معمول می‌توان از آن برای برطرف کردن مشکلاتی مانند  روماتولوژیک، مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس یا واسکولیت (التهاب رگ‌های خونی) استفاده نمود. از جمله کورتیکواستروئیدهای خاص می‌توان به داروهای کورتیزون و پردنیزون اشاره نمود.

کورتون درمانی چیست؟
درمان با کورتون چگونه است؟

کورتون درمانی چشم

در مورد کورتون درمانی برای چشم باید گفت ترکیبات این ماده در بیماری‌هایی که در چشم هستند، می‌تواند تحت عنوان داروهای ضدالتهابی در مشکلات مختلف برای چشم استفاده گردد. ترکیبات قوی کورتیکواستروئید می‌تواند شامل مواردی همچون دکامتازون، پردنیزولون باشد که تا ده برابر قوی‌تر است و پزشک می‌تواند با مصرف کمتر آن اثر مطلوب را مشاهده نماید.

همچنین از دیگر کاربردهای کورتون چیست باید به استفاده از ترکیب آن برای در حالت ترکیب استات می‌توان برای حل چربی در غلظت و زلالیه استفاده نمود. البته توجه کنید که داروهای کورتون می‌تواند خطر مبتلا شدن به بیماری آب سیاه در چشم را افزایش دهد. در این حالت مشکل می‌تواند با بیماری‌هایی مانند درد ناگهانی چشم، هاله نور، تاری و قرمی چشم اشاره نمود.

کورتون درمانی در سرطان

یکی از نکاتی که بایستی برای افراد سرطانی در نظر گرفته شود، نوع رژیم غذایی  آنها است که در این حالت بایستی غذاهایی که نمک و نشاسته زیادی دارند، محدود شود. علت این امر استفاده از کورتون و نیز دگزامتازون در طول پروسه درمان است.

یکی از استفاده‌های کورتون درمانی در سرطان برای کم کردن درد آنها بعد از شیمی درمانی است که می‌تواند چربی را در آنها کاهش دهد. این کار باعث خواهد شد تا توده‌های بدن تحلیل شود. اغلب، استروئیدهایی که برای افراد مبتلا به سرطان استفاده می‌شوند، کورتیکواستروئیدها نامیده می‌شوند. کورتیکواستروئیدها مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی توسط غدد فوق کلیوی، غدد درون ریز کوچکی که درست بالای کلیه‌ها قرار دارند، تولید می‌شوند. نمونه هایی از این نوع استروئیدها عبارتند از:

  • کورتف (هیدروکورتیزون)
  • دلتازون (پردنیزون)
  • پرلون (پردنیزولون)
  • دکادرون (دگزامتازون)
  • مدرول (متیل پردنیزولون)

هنگامی که برای سرطان استفاده می‌شود، این داروها معمولاً به صورت خوراکی یا تزریق داخل وریدی تجویز می‌شوند. کورتیکواستروئیدها می‌توانند به دلایل مختلف برای درمان سرطان استفاده شوند. به همین جهت در مورد استفاده کورتون چیست برای سرطان، باید از متخصص سرطان خود در مورد هدف خاص دارویی که برای شما تجویز می‌شود سؤال کنید. در سرطان‌های خون یا بدخیمی‌های خونی، کورتیکواستروئیدها اغلب بخشی از یک رژیم چند دارویی هستند که برای درمان بدخیمی تجویز می‌شود.

کورتیکواستروئیدها بخشی از رژیم‌های بسیاری برای به اصطلاح اختلالات لنفوپرولیفراتیو هستند که شامل لنفوم می‌شود. در اوایل دهه 1950، گزارش‌هایی از اثر استروئیدها در بافت لنفاوی منتشر شد و در آن زمان درمان با دوز زیاد استروئید در ابتدا برای مدیریت لنفوم‌ها و لوسمی‌ها در مراحل پیشرفته مورد استفاده قرار گرفت. از دیگر کاربردهای کورتون یا کورتیکواستروئیدها در سرطان می‌توان گفت:

  • برای کمک به جلوگیری از واکنش آلرژیک به تزریق فرآورده‌های خونی یا دارو. معمولاً از استروئیدها (همراه با آنتی هیستامین‌ها و سایر داروها) برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌شود. برخی از داروهای شیمی درمانی، مانند تاکسول (پاکلیتاکسل) معمولاً باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند. واکنش‌های آلرژیک به ریتوکسیماب، نوعی درمان هدفمند که برای سرطان‌های مرتبط با خون استفاده می‌شود، بسیار رایج است. استروئیدها اغلب همزمان با این داروها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه تجویز می‌شوند.
  • برای کمک به کنترل تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی: مانند واکنش‌های آلرژیک، استروئیدها اغلب همراه با سایر داروها برای پیشگیری یا درمان تهوع استفاده می‌شوند.
  • برای افزایش اشتها: کاشکسی سرطان (مجموعه ای از علائم از جمله کاهش وزن ناخواسته و تحلیل عضلانی) مسئول حدود 20 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان است که توجه به نگرانی‌هایی مانند کاهش اشتها در افراد مبتلا به سرطان، آن را ضروری می‌کند.
  • به عنوان بخشی از رژیم شیمی درمانی.
  • برای کاهش التهاب.
  • برای درمان درد.
  • برای درمان واکنش های پوستی
  • برای درمان تنگی نفس در سرطان پیشرفته.
  • برای کاهش تورم هنگام گسترش سرطان به مغز.
  • برای کاهش تورم در فشرده سازی طناب نخاعی – فشرده سازی نخاع عارضه‌ای است که اغلب با میلوما و سایر سرطان‌هایی که به استخوان‌ها گسترش یافته‌اند (متاستازهای استخوانی) دیده می‌شود.
  • برای درمان انسداد بزرگ‌ سیاهرگ زبرین (عوارض سرطان).
  • برای کمک به درمان انسداد روده (به عنوان یک عارضه سرطان).
کورتون درمانی در سرطان
درمان سرطان با کورتون

کورتون درمانی ام اس

در دسته‌بندی‌های بیماران ام اس می‌توان به مواردی اشاره کرد که در درمان آنها از کورتون استفاده می‌شود. استفاده از کورتون در بیماری‌های ام اس به صورت پالس تراپی است. در مورد پالس کورتون چیست باید گفت که در این روش، به بیمار مقدار زیادی کورتون تزریق می‌کنند که این کار می‌تواند در بیمارستان طی چندساعت بستری شدن انجام شود.

در روش پالس تراپی ام اس، می‌توان داروهایی که در این درمان مرسوم است را به داروی متیل پردنیزولون و نیز داروی دگزامتازون تقسیم بندی کرد. در واقع متیل پردنیزولون به عنوان کورتونی قدرتمند شناخته می‌شود که می‌توان آن را با عنوان‌ها و نام‌های تجاری شده‌ای به نام سولومدرول و دپودرول هم یافت.

همچنین در مورد درمان کورتون چیست برای ام اس می‌توان گفت استفاده از داروهای کورتون بایستی با تجویز متخصص مغز و اعصاب انجام شود که به صورت تزریق وریدی در مدت 3 – 5 روز انجام می‌گردد. تاثیر این دارو می‌تواند با کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن و نیز کاهش التهاب در محل پلاک همراه باشد.  از عوارضی که می‌تواند در زمان پالس کورتون ایجاد شود می‌توان به بیشتر شدن فشار خون، احساسات سوزشی، افزایش وزن، تپش قلب و بیقراری، ایجاد حس مزه فلزی در دهان و … اشاره کرد.

کورتون درمانی کلیه

از جمله کاربردهایی که استفاده از کورتون می‌تواند در درمان کلیه داشته باشد، می‌توان به قابلیت آن در مهار التهاب بافت‌ها اشاره کرد که مثلا در پس زدن عضو پیوند شده در پیوند کلیه یا قلب می‌تواند استفاده شود. یکی دیگر از درمان‌هایی که از کورتون‌ها در کلیه مرتبط می‌شود، جلوگیری از التهاب است که نمونه آن را می‌توان در جلوگیری از التهاب کلیه در افرادی که به واسکولیت مبتلا هستند مشاهده نمود. این گونه افراد می‌توانند از درمان کورتون استفاده کنند که از دیالیز شدن و یا حتی پیوند زدن کلیه جلوگیری نماید.

کورتون درمانی کلیه
تاثیر کورتون چیست در درمان کلیه

عوارض کورتون چیست؟

در مورد عوارض کورتون چیست باید گفت که ایجاد این نوع عوارض تاحد زیادی بستگی به دوز مصرفی دارد. در کنار این مورد، نوع مصرف استروئید و مدت زمان درمان آن نیز مهم است. از جمله عوارض جانبی می‌توان گفت:

  • افزایش وزن و اشتها
  • تاری دید
  • ضعف‌های عضلانی
  • تغییر ناگهانی که می‌تواند در اخلاق فرد ظاهر شود
  • کاهش مقاومت در برابر عفونت‌ها
  • بدتر شدن وضعیت دیابت
  • تحریک روده
  • بالا رفتن فشار خون
  • پوکی در استخوان‌ها
  • ورم و صورت به حالت پف کرده
  • کبودی بدن و یا کبود شدن به راحتی
  • آب مروارید یا گلوکوم
  • اضطراب و نیز بی قراری
  • ورم کردن که می‌تواند ناشی از احتباس مایعات باشد
  • مشکل خواب رفتن
  • تحریک در روده

عوارض کورتون بر کلیه

هرچند می‌توان کورتون را به عنوان یکی از موارد به کار رفته در روند درمان مشکلات کلیه دانست، اما عوارضی که می‌تواند داشته باشد شامل پوکی استخوان و نیز فشار خون است که از عوارض این بیماری هستند. در مورد این مسئله باید توجه کرد زمانی که پزشک بتواند استفاده از آن را به درستی تشخیص دهد، کورتون می‌تواند به وی کمک کند و در غیر اینصورت عوارضی رخ می‌دهد که می‌تواند تا حد مرگ نیز منتهی شود.

عوارض کورتون چیست؟
عوارض در داروی کورتون چیست؟

عوارض کورتون بینی

یکی از اختلالاتی که ممکن است برای افراد بعد از انجام عمل بینی به خصوص در مورد عمل بینی‌های گوشتی ایجاد شود، تورم آن است که یک اتفاق عادی می‌باشد. این موضوع می‌تواند با گذر زمان بهبود یابد. در برخی افراد، تزریق کورتون به بینی برای تورم‌های بیش از حد درخواست می‌شود که در نتیجه آن می‌توان انتظار داشت تا دوران نقاهت برای کاهش تورم بینی کمتر شده و جراحی بینی بتواند سریع‌تر جمع شود. تزریق کورتون بینی بایستی با مجوز پزشک انجام شود.

اما در این زمینه، عوارض کورتون چیست؟ در این خصوص می‌توان گفت:

  • یکی از عوارض این مشکل می‌تواند از بین رفتن بافت‌های سالم باشد که در کنار از بین رفتن بافت‌های سکار رخ می‌دهد.
  • مورد دیگر در این رابطه، افتادگی و نیز تورفتگی در پوست است.
  • همچنین تزریق کورتون بینی می‌تواند عارضه‌هایی از جمله نازک شدن پوست را به همراه داشته باشد. این موضوع می‌تواند لکه‌های پوستی را ایجاد کند که لکه‌های آن روشن‌تر خواهد بود.

ایجاد این نوع عوارض هرچند نادر اما امکان پذیر است. زمان مناسب برای انجام این کار می‌تواند در حدود 4 – 6 هفته باشد که بعد از عمل جراحی بینی انجام خواهد گرفت. تزریق کورتون می‌تواند یک یا چندبار فاصله زمانی انجام شود.

عوارض کورتون بر کبد

در مورد عوارضی که می‌تواند کورتون بر کبد داشته باشد، بایستی به این نکته اشاره نمود که استفاده از برخی از داروهایی که حاوی این ماده هستند مانند پردنیزولون، می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری کبد چرب شود. همچنین بنا به آزمایشی که بر روی افراد از دو گروه مرد و زن انجام گرفته است، نتیجه براین شد که تاثیر مصرف کورتون می‌تواند در مبتلا شدن به کبد چرب در مردان موثر باشد.

در این مقاله با سیروز کبدی بیشتر آشنا شوید:

بیماری سیروز کبدی چیست؟

عوارض کورتون بر پوست

عوارض پوستی کورتون چیست؟ در این رابطه باید گفت استفاده از پمادهای کورتون می‌تواند التهابات پوستی را درمان نماید. از این رو شما می‌توانید از آن با مشورت پزشک استفاده کنید اما این کار در استفاده طولانی مدت سبب می‌شود تا قرمزی پوست ایجاد گردد. از سوی دیگر استفاده از کورتون سبب می‌شود تا مشکلات دیگری از جمله نازک شدن پوست و نیز گشادی رگ در قسمت زیر پوست رخ دهد که پیامد آن می‌تواند منجر به قرمزی پوست گردد. در حالتی که این عارضه رخ دهد، در قسمت تزریق رنگ صورتی یا ارغوانی ایجاد شده و نیز عروقی که در قسمت زیرین پوست قرار دارد به صورت شبکه نامناسبی از نظر ظاهری پدیدار می‌شوند.

در موارد شدیدتر این عوارض می‌تواند منجر به تخریب عمیق‌تر شود. همچنین از سوی دیگر، بنا به گفته‌های عضو انجمن تخصصی پوست در ایران، استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کنند می‌تواند منجر به بروز قارچ پا گردد.

عوارض کورتون قبل از بارداری

اگر باردار هستید یا ممکن است در حین مصرف کورتیکواستروئید باردار شوید، به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند، به خصوص اگر در سه ماهه اول مصرف شوند. همچنین، در صورت شیردهی، قبل از مصرف کورتیکواستروئید با پزشک خود صحبت کنید.

انتظار می‌رود تجویز کورتیکواستروئید قبل از تولد برای افزایش بلوغ ریه جنین باعث ایجاد عوارض جانبی منفی مادر و جنین شود. اثرات کوتاه مدت عوارض در مادر پس از دوره‌های متعدد کورتیکواستروئیدها افزایش عفونت و بروز بیشتر آندومتریت و کوریون آمنیونیت در بیماران مبتلا به پارگی زودرس غشاها است. یک دوز واحد کورتیکواستروئید باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون مادر و اثرات متابولیکی مانند افزایش غلظت آمینو اسید و سطح گلوکز ناشتا در پلاسمای مادر می‌شود. اثرات منفی کورتیکواستروئیدهای قبل از تولد جنین، کاهش حرکات بدن و تنفس جنین و کاهش تغییرات ضربان قلب جنین، بدون هیچ تغییری در الگوهای شکل موج داپلر عروق جنین جفتی است. همچنین بیان شده است که دوره های متعدد کورتیکواستروئیدها در دوران بارداری ممکن است اثرات منفی بر رشد داخل رحمی جنین و وزن نوزاد هنگام تولد داشته باشد. علاوه بر این، دوره‌های متعدد با افزایش خطر ابتلا به سپسیس نوزادان زودرس همراه است.

همچنین در ادامه اینکه عوارض کورتون چیست باید گفت اتفاق افتادن این عوارض می‌تواند در افراد متفاوت باشد. همچنین اگر مدت زمانی که از کورتون یا استروئید استفاده می‌شود، کوتاه و کم باشد، یعنی مثلا از چند هفته تا چند روز باشد، می‌تواند عوارض این مشکل در فرد دیده نشود.

عوارض کورتون قبل از بارداری
عوارض کورتون در بارداری

مصرف کورتون برای درمان کرونا

مصرف کورتون‌ها و داروهایی که خاصیت ضدویروس دارند، به خصوص برای مقابله همه جانبه با ویروس کرونا امروزه توسط پزشکان اجرا می‌شود. در مورد استفاده از کورتون برای بیماری کرونا براساس نظراتی که از سوی متخصصان بیان شده است، باید گفت این دارو می‌تواند هم با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن آثار بیماری کووید 19 را کم کند و از سوی دیگر هم منجر خواهد شد تا بدن به خوبی قادر نباشد تا با ویروس مقابله کند و در نقش یک شمشیر دو لبه ایفای نقش می‌کند.

دستکاری ایمنی بدن یکی از مکانیسم‌هایی است که از نظر برخی متخصصان از سوی ویروس کرونا می‌تواند منجر به ایجاد بیماری و مشکل برای افراد گردد. در واقع در این حالت، سیستم ایمنی بدن به جای مبارزه با ویروس، منجر می‌شود تا دستگاه ایمنی بدن به ایجاد خسارت بر ریه‌ها بپردازد.

آمپول کورتون برای کرونا

از نظر یکی از متخصصان این حوزه، بیمار در زمانی که فقط دچار افت اکسیژن شده است بایستی برای دریافت کورتون اقدام کند. بنا به گفته این متخصص از هر صد نفر، 15 نفر آنها نیاز به کورتوزن دارند که این افراد دچار افت اکسیژن می‌شوند. کوریتزون یا کورتون می‌تواند به اشکال مختلفی مانند دارو و آمپول در دسترس باشد.

مصرف کورتون برای درمان کرونا
کورتون و کرونا

داروهای دارای کورتون

کورتون‌ها می‌توانند علائم را کاهش داده و از این رو در بین پزشکان محبوب هستند. این داروها که کاربردهای زیادی در داروها و نسخه پیچی پزشکان دارد می‌توانند در اشکال مختلف ارائه شوند که عبارتند از:

  • متیل پردنیزولون
  • هیدروکورتیزون
  • بتامتازون
  • دگزامتازون
  • تریامسینولون
  • پردنیزولون
  • پردنیزون
  • کلوبتازول
  • بکلومتازون
  • فلوسینولون
  • فلودروکورتیزون
  • فلوتیکازون

داروهایی که در بالا نامبرده شده است، می‌توانند در اشکالی مانند قطره، پماد، خوراکی و یا افشانه و به صورت تزریقی ارائه شوند.

قوی ترین کورتون چیست؟

در مورد قوی‌ترین کورتون‌هایی که به صورت موضعی و نیز تزریقی ارائه می‌شوند می‌توان به لیست زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • 75 میلی گرم از Betamethasone
  • 25 میلی گرم از Cortisone
  • 75 میلی گرم از Dexamethasone
  • 20 میلی گرم از Hydrocortisone
  • 4 میلی گرم از Methylprednisolone
  • 5 میلی گرم از Prednisolone
  • 4 میلی گرم از Triamcinolone

همچنین راجع به ترتیب قدرت کورتون چیست در حالت اعمال موضعی آن می‌توان گفت: کلوبتازول، هالوبتازول، دیفلورازون، هالوسینوناید، فلوسینوناید، آمسینوناید، بتامتازون، دگزامتازون، تریامسینولون، فلوتیکازون، فلوسینولون، مومتازون، هیدروکورتیزون والرات، دزوناید، پردنیکاربات، هیدروکورتیزون استات.

کرم کورتون چیست؟

در مورد اینکه کرم کورتون چیست باید گفت کرم‌های کورتیکواستروئید، حالت موضعی این نوع داروها هستند که در حالت مصنوعی توسط انسان‌ها ساخته شده و می‌تواند برای ناراحتی‌ها و مشکلاتی مانند خارش، اگزما، راش، درماتیت، پسوریازیس و … استفاده شود. این نوع از داروها می‌توانند پاسخ و خواص ضد التهابی قدرتمندتری داشته باشند. دسته بندی کرم کورتون در بازار چیست؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به 4 دسته در انواع زیر اشاره نمود:

  • حالت بسیار قدرتمند: هالوبتازول و کلوبتازول
  • حالت قوی: هالسینوناید، دزوکسی متازون و تریامسینولون
  • حالت متوسط: فلوتیکازون، بتامتازون، مومتازون و فلوئوسینولون
  • حالت ضعیف: هیدروکورتیزون

همچنین توصیه شده است تا از مصرف بیش از حد و طولانی مدت این نوع داروها به خاطر عوارضی که دارند، خودداری شود.

کرم کورتون چیست؟
کرم های کورتون چیست؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا