اخبار اقتصادی

چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ + جدول یارانه

منظور از دهک بندی اقتصادی و درآمدی چیست؟

چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به روش‌های مختلفی اشاره کرد که در این مقاله می‌خواهیم به صورت مختلف آن را مورد بررسی قرار دهیم. دهک بندی شهروندان براساس میزان درآمد آنها از سال 1397 شروع شده است که تاکنون در میزان و نوع دهک‌بندی‌ها نیز تغییراتی اعمال شده است. در ادامه به چند روش در پاسخ به اینکه چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ می‌پردازیم.

منظور از دهک بندی اقتصادی چیست؟

چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ دهک بندی اقتصادی توسط دولت دوازدهم انجام شد که هدف از آن، پیدا کردن خانواده‌های کم درآمد که مشمول دریافت یارانه بوده‌اند و نیز مدیریت منابع دولت بوده است. دولت پس از این قانون، مردم را از نظر درآمدی که دارند، به ده دهک تقسیم نمود. در این دسته‌بندی، سه دهک پردرآمد شناخته شده و از گرفتن یارانه کنار گذاشته شده‌اند و هفت دهک دیگر که اقشار کم درآمد هستند را مشمول اعلام کردند.

در پاسخ به اینکه چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ باید بدانید کمترین میزان دریافتی در جایگاه دهک اول قرار می‌گیرد و بیشترین آن در دهک دهم دسته بندی می‌شوند. این دسته‌ بندی براساس مرکز آمار انجام شده است که براساس بودجه خانوار، خانواده‌ها را تقسیم می‌کند. در دولت جدید نیز نظام یارانه‌ای دستخوش تغییر شده است و با توجه به تغییراتی که دولت در پرداخت یارانه و قطع پرداخت دلار 4200 تومانی اعمال نموده است، میزان یارانه و دهک‌های آن از مرداد ماه سال 1401 متفاوت شده است. در قانون جدید در سال 1401، دولت یارانه را از 45 هزار تومان براساس جدول زیر افزایش داده است:

دهک بندی میزان یارانه پرداختی هر فرد در ماه
دهک دهم یارانه این دهک حذف شد.
دهک چهارم تا نهم 300 هزار تومان
دهک اول تا سوم 400 هزار تومان

در صورتی که وام کرونا در سال 1399 نیز از این یارانه‌ها حذف شود، مبالغ در حدود 35 هزار تومان در هر ماه کمتر می‌شود. دولت جدید هدف خود از حذف ارز 4200 تومانی را برداشتن فشار از روی تولید، حذف رانت قیمتی، جلوگیری از اتمام و مدیریت منابع ارز ترجیحی، جلوگیری از سوء استفاده و فساد و انحراف منابع، توزیع عادلانه بیان کرده است.

منظور از دهک بندی اقتصادی چیست؟
دهک بندی اقتصادی چیست؟

چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟

با توجه به وضع قوانین و اصلاحات صورت گرفته در نظام یارانه کشور، حال ما چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ در پاسخ به این پرسش، بنا به آخرین اخبار از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، می‌توانید از 2 روش اقدام کنید که به شرح زیر هستند:

  • روش اول: در نخستین راه‌ حل، شما می‌توانید با توجه به اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها، با شماره گویای 09200006369 تماس بگیرید. در این حالت کافیست با این شماره گویا تماس گرفته و کدملی سرپرست خانوار را در آن وارد نمایید. همچنین باید یک شماره تلفن که به نام سرپرست خانوار است را بزنید. سپس می‌توانید پاسخ خود را در مورد آنکه چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ دریافت کنید.
  • روش دوم: دومین روشی که می‌توان بیان کرد، مراجعه به وبگاه اینترنتی سامانه حمایت است. در این حالت لازم است به آدر اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir/ مراجعه کنید. در این حالت وضعیت دهک‌بندی‌های شما مشخص می‌شود. پس از ورود به سایت، وارد پنل کاربری خود شده و اطلاعات خود را مشاهده می‌کنید. افراد با ورود به این سامانه همچنین می‌توانند علت دریافت یا عدم گرفتن یارانه خود را مشاهده کنند. از دیگر قابلیت‌های این سامانه می‌توان به مشاهده اطلاعات درآمدی اشخاص براساس خرید کارت بانکی، اطلاعات خودرو و درآمد آنها را مشاهده کرد.

نکته: اگر قصد مراجعه به این وب سایت را دارید، لازم است خانوار براساس آخرین رقم کد ملی آنها (زوج یا فرد بودن)، در روزهای زوج یا فرد به وبگاه مراجعه کنند و درخواست و اطلاعات خود را مشاهده نمایند.

نکته: کسانی که سرپرست آنها یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح هستند، این دسته از افراد بایستی برای آگاهی از وضعیت دهک بندی خود به ستاد نیروهای مسلح مراجعه کرده و یا با آنجا تماس بگیرند. همچنین شما می‌توانید با تماس با شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹، سوالات خود را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بپرسید.

چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟
سامانه حمایت

جدول دهک بندی درآمدی چگونه است؟

با توجه به تغییرات ایجاد شده، اکنون بیش از 72 میلیون نفر واجد شرایط دریافت یارانه هستند. اما دهک‌بندی درآمدی چگونه انجام شده و جدول آن چطور است؟ آشنایی با دسته‌بندی افراد براساس میزان درآمدی که دارند، می‌تواند روش دیگری برای پاسخ به اینکه چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ نیز باشد. در این خصوص، با وضع این قانون در سال 1397 دهک بندی افراد براساس جدول زیر انجام شده بود:

  • دهک اول: هزینه‌های سالانه تا 7.5 میلیون تومان.
  • دهک دوم: هزینه‌های سالانه در حدود 7.5 الی 10 میلیون تومان.
  • دهک سوم: هزینه‌های سالانه در حدود 10 الی 12 میلیون تومان.
  • دهک چهارم: هزینه‌های سالانه در حدود 12 الی 16.5 میلیون تومان.
  • دهک پنجم: هزینه‌های سالانه در حدود 16.5 الی 19.5 میلیون تومان.
  • دهک ششم: هزینه‌های سالانه در حدود 19.5 الی 27 میلیون تومان.
  • دهک هفتم: هزینه‌های سالانه در حدود 27 الی 36 میلیون تومان.
  • دهک هشتم: هزینه‌های سالانه در حدود 36 الی 48 میلیون تومان.
  • دهک نهم: هزینه‌های سالانه در حدود 48 الی 60 میلیون تومان.
  • دهک دهم: هزینه‌های سالانه بیش از 60 میلیون تومان.

در این رده‌بندی، فاصله ثروتمندترین افراد با فقیرترین آنها در حدود 52 میلیون تومان درنظر گرفته شده است. اما با توجه به آخرین اخبار در سال کنونی، قرار است وزارت رفاه هر 6 ماه یک بار، دست کم یک مرتبه فهرست دهک‌های درآمدی را با تعداد شهروندان یارانه بگیر مورد ارزیابی و بروزرسانی قرار دهد. بنابراین شهروندان ممکن است با توجه به وضعیت اقتصادی آنها در این مدت و تغییرات آن، در دهک بندی اقتصادی رتبه دیگری دریافت کنند.

با این حال جدول دیگری نیز برای پاسخ به اینکه چگونه بفهمیم دهک چندم درآمدی هستیم؟ ارائه شده است که می‌توانید با توجه به آن نیز دهک خود را تعیین کنید:

دهک درآمدی میزان درآمد ماهیانه افراد
دهک اول 1.645 میلیون تومان
دهک دوم ۲٫۳۳۵ میلیون تومان
دهک سوم ۳٫۷۶۰ میلیون تومان
دهک چهارم ۳٫۲۶۵ میلیون تومان
دهک پنجم ۳٫۶۲۵ میلیون تومان
دهک ششم ۴٫۱۳۰ میلیون تومان
دهک هفتم ۴٫۷۳۵ میلیون تومان
دهک هشتم ۵٫۴۰۰ میلیون تومان
دهک نهم ۶٫۷۲۰ میلیون تومان
دهک دهم ۱۰٫۵۰۰ میلیون تومان
جدول یارانه ای سال 1401
جدول دهک بندی اقتصادی ایرانیان

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.6 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 13

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا