بیماری‌ها و راه درمان

راهکارهای خانگی برای درمان سوزش معده و ترشی آن + داروهای مفید

برای درمان سوزش معده و ترشی آن چه کار کنیم؟

درمان سوزش معده یکی از مشکلاتی است که ممکن است در هر سنی رخ دهد.این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان به تغذیه نامناسب اشاره کرد که سبب شده است تا بسیاری از افراد در دوره کنونی سوزش سر دل را تجربه کنند. از سوی دیگر عادات بد غذایی، مصرف غذاهای نامناسب، سیگار کشیدن، تغییرات فیزیکی بدن و سیستم تغذیه به خصوص در ماه رمضان و بارداری می‌توانند مولد این مشکل باشند. در ادامه با ما باشید تا به بررسی راه‌های مختلف درمان سوزش معده بپردازیم.

درمان خانگی سوزش معده

غذاخوردن یک فعالیت اصلی در زندگی هر انسانی است. به همین خاطر ممکن است مشکلات گوارشی را همه ما تجربه کرده باشیم. یکی از این دسته مشکلات، درمان سوزش معده است که موجب ایجاد یک احساس سوزش شده و معمولا نیز به خاطر سوء هاضمه است. همچنین آن را از علائم رفلاکس معده می‌دانند. رفلاکس معده، پدیده‌ای است که در آن، اسید و سایر محتویات در داخل معده از قسمت پایین مری به خود مری بازگردند. دریچه مری پس از بلعیدن غذا بسته می‌شود ولی اگر دچار صدمه شده باشد، ممکن است موجب رفلاکس معده شود.

سوزش معده می‌تواند در ایجاد درد در قسمت پایین قفسه سینه موثر باشد. علائمی که با سوزش معده همراه هستند، عبارتند از:

  • یک سوزش شدید که در قسمت پشت استخوان سینه و نیز مرکز قفسه سینه ایجاد می‌شود.
  • احساس سوزش ایجاد شده در معده می‌تواند به مدت چندین ساعت هم طول بکشد.
  • احساس سوزش در قسمت گلو.
  • احساس فشار که در قسمت ناحیه قفسه سینه ایجاد شده و به خصوص در حالت خم شدن یا دراز کشیدن بیشتر حس می‌شود.
  • مشکلات در بلعیدن غذا.
  • مزه‌ی ترش که می‌تواند به حالت شور یا اسیدی هم در انتهای عقب گلو حس شود.
  • سرفه یا گرفتگی صدا.

برای درمان سوزش معده می‌توان به راهکارهای مختلفی اشاره کرد که در ادامه می‌خواهیم برخی از روش‌های خانگی آنها را بیان کنیم. از آنجایی که این نوع مشکلات بخش عمده‌ای از آن به خوراک و عدم رعایت برخی کارها در رژیم غذایی انسان‌ها برمی‌گردد، بهترین روش درمان سوزش معده آن است که از بخش شروع کنید.

درمان خانگی سوزش معده
راهکارهای سنتی برای درمان سوزش معده

بهترین میوه برای سوزش معده

در ابتدای درمان سوزش معده با راهکارهای خانگی، به میوه‌ها اشاره می‌کنیم که در این حالت می‌توان گفت:

  • گیاه زنجبیل: یکی از مواردی که می‌توان در بخش میوه‌ها و خوراک‌ طبیعی برای درمان سوزش معده بیان کرد، گیاه زنجبیل است. این کار می‌تواند در مدت کوتاهی تاثیرات خوبی را در این مشکل ایجاد کند. تاثیر این ماده به این صورت است که زنجبیل اسید معده را به خود جذب نموده (عامل سوزش معده) و می‌تواند در آرام کردن اعصاب معده نیز موثر باشد. این دو مورد می‌تواند تا حد خوبی در درمان سوزش معده کارساز باشند. برای مصرف آن نیز می‌توانید این ماده را به صورت تازه تهیه نموده و از ان در غذاهای خود استفاده کنید. زنجبیل تازه می‌تواند علاوه بر درمان سوزش معده، طعم و نیز عطر خوبی را در غذا ایجاد کند. شما می‌توانید مقدار کمی از این ماده را نیز به صورت خام بخورید.
  • سیب: یکی از میوه‌های خوب برای سلامتی انسان‌ها از بدو تولد او تاکنون بوده است. استفاده از سیب می‌تواند اسید معده را در شما خنثی نموده و با این کار سوزش معده در شما کاهش می‌یابد. اگر قصد دارید تا از این ماده برای درمان اسید معده استفاده کنید، یک راهکار آن است که سیب را به تکه‌های کوچک تقسیم نموده و آن را در طول روز میل کنید.
  • بابونه: مورد دیگری که در این لیست برای درمان سوزش معده معرفی می‌شود، گیاه بابونه است که از خواص خوبی به عنوان ضد التهاب بهره می‌برد. در این حالت شما می‌توانید التهاب معده را با این ماده کاهش دهید و این کار باعث می‌شود تا سوزش معده شما درمان شود. اگر قصد استفاده از این ماده را دارید، می‌توانید از دمنوش آن استفاده کنید که تاثیر خوبی در درمان سوزش معده دارد. طرز تهیه این دمنوش بدین گونه است که گلبرگ‌های این گیاه را در آب جوش بریزید و سپس بگذارید تا مدتی بجوشد. حال بایستی با خنک شدن آن از دمنوش استفاده کنید.
  • موز: موز از جمله میوه‌های است که می‌تواند با داشتن مقدار زیاد پتاسیم و خاصیت اسیدی کم آن، اسیدیته معده را کاهش داده و همچنین خوردن آن نیز طعمی بدون سوزش را برای شما فراهم می‌کند. Ph این ماده 5 است.
  • نارگیل: یکی دیگر از میوه‌هایی که می‌تواند برای متعادل کردن PH معده موثر باشد، نارگیل است که الکترولیت‌های مفیدی از جمله منگنز، پتاسیم، منیزیم و فسفر دارد. شما می‌توانید با این ماده نیز میزان رفلاکس را کنترل نموده و به اسیدیته معده کمک نمایید.

برای سوزش معده چه بخوریم؟

حال با بررسی برخی از میوه‌ها، می‌خواهیم به چند نمونه از غذاهای مفید برای درمان سوزش معده بپردازیم که عبارتند از:

  • دمنوش زنجبیل و عسل: شما می‌توانید از ترکیب زنجبیل که از فواید آن در درمان سوزش معده گفتیم، به همراه عسل خوراکی (منبع خوبی برای درمان مشکلات معده) استفاده نمایید. برای این کار زنجبیل را با عسل دم کنید و از دمنوش آن لذت ببرید.
  • دمنوش بابونه و عسل: شما می‌توانید دمنوش بابونه را با محتوای عسلی که دارد، غنی و خوشمزه کنید که در این حالت کافیست زمانی که دمنوش آماده شد، عسل را به آن بیفزایید.
  • جوش شیرین: برای این مورد می‌توانید به اندازه نصف قاشق چای خوری از جوش شیرین را به همراه یک لیوان آب ترکیب نموده و آن را کامل هم بزنید. حال بایستی کمی عسل را نیز با لیمو برای افزودن طعم به آن اضافه کرده و آن را کامل بنوشید. شما می‌توانید این ترکیب نوشیدنی را به تعداد 2-3 بار در روز و هر بار 1-2 ساعت بعد از هر وعده غذایی میل نمایید.

نکته: در استفاده از جوش شیرین، به این نکته توجه کنید که در هنگام شکم پر، از این نوشیدنی استفاده نکنید.

  • پروبیوتیک: ماده دیگری که می‌تواند برای درمان سوزش معده موثر باشد، پروبیوتیک‌ها هستند. در این حالت بایستی از خوردن موادی همچون سوپ ماست، شیر، چای کامبوجیا، محصولات سویا و شکلات تلخ به عنوان مکمل‌های غذایی بهره ببرید که می‌توانید با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.
  • نارون: مدل بعدی از این دسته از مواد غذایی مفید برای سوزش معده، نارون آمریکایی است که می‌توانید به اندازه 1 قاشق غذاخوری از آن را در یک فنجان آب داغ به مدت 5 دقیقه خیسانده و آن را به تعداد 2-3 بار در روز میل نمایید. این ماده می‌تواند به صورت کپسول نیز موجود باشد که در این حالت قادر هستید تا آن را به تعداد 3-4 بار در طول روز مصرف نمایید.

نکته: به هیچ وجه این ماده را بدون تجویز پزشک به کودکان ندهید.

برای سوزش معده چه بخوریم؟
غذاهای خوب برای درمان سوزش معده

غذاهای مناسب برای سوزش معده

از دیگر غذاهای مناسبی که می‌توان به عنوان درمان سوزش معده خانگی به آنها اشاره نمود، باید گفت:

  • شیر سرد: یکی از ارزان‌ترین و ساده ترین راهکارها برای درمان سوزش معده آن است که از شیر سرد استفاده کنید. در این حالت شیر می‌تواند به وسیله اسفنکترهای معده، به آنها استراحت داده و این کار منجر به درمان سوزش معده خواهد شد. با این حال این روش درمانی نیز محدود به شیر نمی‌شود و شما می‌توانید از مواد دیگر اعم از سویا، لبنیات، مشتقات سویا، شکلات تلخ که هرکدام پروبیوتیک دارند نیز استفاده کنید. این موارد می‌توانند به شما در درمان سوزش معده کمک کنند.
  • سرکه سیب: شما می‌توانید از اسید‌های طبیعی که در سرکه سیب وجود دارند استفاده نمایید. در این حالت می‌توانید 1.5 کیلو سیب رسیده را به همراه 1 کیلو شکر سرخ و 5 لیتر آب معدنی تهیه کرده، سیب‌ها را ابتدا با آب و جوش شیرین ضد عفونی کنید. حال پوست آنها را گرفته و قطعه قطعه نموده و شکر را به آن بیفزایید. سپس بایستی کامل این مواد را با هم له کرده و در یک شیشه قرار دهید. روی آن سوراخ‌هایی را گذاشته و جریان هوا را عبور دهید. در روز اول بایستی تا ده روز با یک قاشق چوبی مواد را هم زده و بعد از روز اول، هر دو روز این کار را انجام دهید. حال پس از ده روز، ترکیب بدست آمده را در بطری ریخته و هر روز بطری را یک مرتبه باز کنید. این کار باعث می‌شود تا مایع آن به تخمیر شدن ادامه ندهد. حال بایستی با آماده شدن سرکه، 1 قاشق روزانه از آن را در یک لیوان آب ولرم حل نموده و میل کنید.
  • بلغور جو دو سر و دیگر غلات‌ها: یکی دیگر از مواردی که می‌توان در دسته غذاهای مناسب برای سوزش معده بیان کرد، بلغور جو دو سر و دیگر غلات‌ها است که می‌تواند جایگزینی باشد برای غلات‌های صبحانه شیرینی. این مدل از مواد غذایی، قندهای بالا و فیبر کمی دارند و بهتر است جایگزین شوند. یکی از مزیت‌های خوردن این دسته از غذاها به خصوص در بلغور دو سر، فیبر بالای موجود در آنها است که می‌تواند تا مدت‌ها منجر به احساس سیری در شما شود. شما می‌توانید با استفاده از مدل‌های ساده آن، کمترین مقدار اسید را دریافت کنید. از دیگر موارد در این دسته می‌توان به نان‌های سبوس‌دار و نیز برنج قهوه‌ای ، نان سفید و نیز برنج سفید اشاره نمود.
  • گوشت‌های بدون چربی: مورد دیگری که در لیست غذاهای مناسب برای سوزش معده قرار دارند، گوشت‌های بدون چربی هستند که در این حالت می‌توان گفت این نوع پروتئین‌ها می‌توانند برای پیشگیری از این مشکل مناسب باشند. شما می‌توانید از بخش‌های کم چرب آنها یعنی سینه مرغ استفاده کنید.

سوزش معده بعد از خوردن فلفل

یکی از مواد غذایی که می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت در بسیاری از افراد شود، کسانی که عادت ندارند غذاهای تندی را میل کنند، فلفل تند است. در این حالت ممکن است یکی از مشکلاتی که ایجاد شود، سوزش معده باشد که بعد از خوردن فلفل می‌تواند رخ دهد. برای حل این مشکل و درمان سوزش معده، راهکارهایی درنظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان گفت:

  • یک لیوان شیر: مولکولی به نام کاپسایسین در پیوند‌های گیرنده عصبی می‌تواند به واسطه پروتئین شیر از بین برود. این کار در نهایت باعث خواهد شد تا فرد با مصرف شیر پس از غذای تند، بتواند در کمترین زمان ممکن اثر سوزش را کم کند. به همین خاطر است که یک لیوان شیر همواره در برنامه‌هایی که کاربران را تشویق به خوردن مواد تند می‌کند، وجود دارد.
  • شکر: یکی از مشکلاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود، تند کردن بیش از حد غذا است. در این حالت شما می‌توانید از شکر استفاده کرده و آن را میل کنید. این ماده می‌تواند منجر به کاستن و از بین بردن حرارت ایجاد شده ناشی از خوردن غذای تند باشد. شما می‌توانید پس از مصرف غذای تند به صورت خواسته یا ناخواسته، یک قاشق چایخوری از این ماده را مصرف کنید.
  • شکلات شیری: مورد دیگر برای دفع سوزش معده بعد از خوردن فلفل، شکلات شیری است که کارکردی مشابه با یک لیوان شیر دارد. این نوع شکلات‌ها به واسطه داشتن چربی و پروتئین ضد سوزش بیشتر، بهتر از شکلات تلخ عمل می‌کنند.
  • جویدن نان: جویدن نان نیز می‌تواند سوزش ایجاد شده در قسمت دهان را برطرف نماید.

درمان سوزش معده با عسل

یکی از علل رایجی که می‌تواند منجر به این مشکل شود، خوردن غذاهای چرب بیش از حد در روزهای مختلف به خصوص آخر شب‌ها است. در این حالت شما می‌توانید با اصلاح عادات غذایی، جویدن آدامس، خوردن ماست، زنجبیل، سبزیجات و موز یا خربزه، این بیماری را کمتر کنید. در ادامه دستورالعمل یک معجون را برای شما بیان کرده‌ایم که می‌تواند به دستگاه گوارش و معده شما کمک کند تا بتواند با بر این مشکل تا حد خوبی فایق بیاید. در این حالت برای درمان سوزش معده داریم:

مواد لازم مقدار موردنیاز
شیر نارگیل 2 فنجان
زردچوبه 1 قاشق غذا خوری
پودر زنجبیل 1 قاشق چای خوری
عسل 1 قاشق غذا خوری
فلفل سیاه ¼ قاشق چای خوری

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا لازم است تا تمامی مواد را با یکدیگر مخلوط کرده (به جز عسل) و آن را بر روی حرارت بگذارید. حال بایستی صبر کنید تا مواد جوش کنند. سپس حرارت را کم کرده و تا 5 دقیقه آن را بگذارید. حال برداشته و عسل را به آن اضافه می‌کنیم.
  • زمانی که ترکیب ما خنک شود، بایستی آن را یک ساعت پیش از خواب برای کاستن و درمان سوزش معده میل کنید. این کار نیز می‌تواند کمک کند تا زمان مناسب برای هضم آن را داشته باشید. شما می‌توانید زمانی که صبح بیدار شدید، اثر آن را مشاهده کنید.
درمان سوزش معده با عسل
انواع دمنوش ها برای درمان سوزش معده

درمان سوزش معده عصبی

از دلایل دیگری که برخلاف برنامه تغذیه نامناسب، می‌تواند منجر به سوزش معده عصبی در شما شود، استرس‌ها و اختلالات عصبی است. دسته‌ای از افراد ممکن است به خاطر استرس و اضطراب به این نوع بیماری منجر شوند. در این حالت باید گفت اعصاب می‌تواند در اثر تحریکش به وسیله احساسات، هورمون‌هایی را در بدن آزاد کند که باعث می‌شود تا برخی از اعمال بدن از جمله ضربان قلب و فشار خون بیشتر شوند. این نوع تاثیرات در بخش‌های دیگر نیز قابل مشاهده است که از جمله آن می‌توان به تنفس، اعمال گوارشی و معده اشاره کرد. برخی از علائمی که در مشکل معده عصبی ایجاد می‌شوند، عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات،
  • تغییرات اشتها و حالت تهوع،
  • یبوست و اسهال.

در این حالت برخی از توصیه‌ها را می‌توان برای درمان سوزش معده عصبی بیان کرد که عبارتند از:

  • نوشیدن آب: اولین قدم آن است که بدن را هیدراته نگهداریم. در این حالت بایستی آب و نیز نوشیدنی‌های هیدراته را مصرف نموده و بهتر است این کار را نیم تا یک ساعت پس از استفراغ انجام دهید. شما می‌توانید تا 6 ساعت پس از استفراغ، هیچ گونه غذای جامدی را مصرف ننمایید.
  • پرهیز از کافئین: مورد دوم، پرهیز کردن از کافئین است که در این حالت بایستی از مصرف آن در طولانی مدت پرهیز کنید. شما می‌توانید از نوشیدنی‌های دیگری مانند چای سبز که کافئین ندارند استفاده کنید. استفاده از این ماده می‌تواند در کاستن از اسیدی شدن معده و نیز تحریک آن موثر باشد.
  • مدیریت استرس: راهکار دیگر برای درمان سوزش معده عصبی، کنترل استرس است که در این حالت می‌بایست با انجام یکسری کارها از جمله ورزش‌های سبک، تنفس عمیق، سرگرمی و غیره، بتوانید استرس و بار روحی وارده را مدیریت و کنترل کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از ابتلا به مشکل سوزش معده عصبی، از مدیتیشن استفاده کنید. همچنین در کنار این موارد، به اصلاح تغذیه و رژیم غذایی بپردازید و با پزشک خود مشورت نمایید.

درمان سوزش معده در کرونا

ممکن است شما هم شنیده باشید که یکی از مشکلات و علائمی که منجر به بروز نگرانی در میان مردم شده است، سوزش معده و علائم این چنینی هستند. در این حالت ابتدا باید بدانید که علائمی مانند بی اشتهایی، حالت تهوع و اسهال آبکی، درد های شکمی مواردی هستند که از مشکلات گوارشی کرونا به حساب می‌آیند. شما می‌توانید در صورت مشاهده برخی علائم دیگر از جمله ترش کردن و نفخ، سوزش معده در این حالت از مواد غذایی از جمله کلم، لبنیات، کاهو، کربوهیدارت‌ها و نوشیدنی‌های گازدار برای درمان سوزش معده کمتر استفاده کنید.

به این مورد توجه کنید، مشکلات گوارشی و معده در صورت مصرف مواد فاسد می‌تواند تا 2 روز به طول بیانجامد اما اگر بیشتر از این مدت گذشته و شما همچنان دچار این مشکل هستید، بایستی برای درمان سوزش معده به پزشک مراجعه کنید و این احتمال وجود دارد که کرونا و معده درد شما در ارتباط با یکدیگر باشند.

بیماری کرونا و سوزش معده
راهکارهای درمان سوزش معده و کرونا

درمان سوزش معده در بارداری

بارداری دوره‌ای است که در آن می‌توان شاهد اتفاقات مختلفی در بدن بود. از جمله این اتفاقات که بایستی در درمان سوزش معده مورد توجه قرار گیرد، تغییرات هورمونی و فیزیکی بدن هستند که باعث می‌شود تا مشکلاتی مانند رفلاکس معده و نیز سوزش آن رخ دهد. اگر بخواهیم این موضوع را دقیق‌تر بررسی کنیم باید گفت هورمونی به نام پروژسترون در این دوره می‌تواند عضلات صاف در رحم را شل نماید. در قدم بعدی شل شدن در این حالت می‌تواند در ادامه منجر به شل شدن دریچه مری شده و اسیده معده را به قسمت مری وارد می‌کند. از دیگر تاثیراتی که این هورمون در دوره بارداری بر معده دارد، کاهش انقباض موج مانند در این قسمت از بدن زن است که منجر به کند شدن هضم غذا و نیز ترشح بیش از حد اسید معده می‌گردد.

برای درمان سوزش معده در بارداری حال می‌توان به راهکارهای زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • شما می‌توانید از آدامس استفاده کنید و با جویدن آن، از کاهش اسید معده جلوگیری نمایید.
  • راهکار دیگر آن است که از داروهای آنتی اسید از جمله مواردی که دارای سدیم و بی کربنات سدیم هستند جلوگیری کرده و داروهای آنتی اسید کلسیم را مصرف کنید. (با توجه به تجویز پزشک فقط)
  • در صورتی که پزشک شما تشخیص دهد، ممکن است برای درمان سوزش معده از داروهای ضد سوزش استفاده کنید که شامل مهارکننده‌های پمپ پروتون و یا مسدود کننده‌های H2 هستند.
  • در روش‌های سنتی نیز توصیه شده است که از بادام که با داشتن کلسیم برای افزایش حرکات معده مفید است، استفاده شود. شما می‌توانید آن را به همراه یک قاشق عسل در شیر گرم حل نموده و میل کنید.

به این نکته توجه کنید که احساس سوزش سردل در این دوره معمولا از هفته 30 – 36 بیشتر شده و این زمانی است که رحم تمام حفره‌های شکم را می‌گیرد.

درمان سوزش معده در طب سنتی

حال می‌خواهیم به بررسی درمان سوزش معده از نظر طب سنتی بپردازیم که در این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شما می‌توانید از مواد غذایی و دمنوش‌هایی که در ابتدای این مقاله به معرفی آنها پرداختیم استفاده کنید. از جمله این موارد همانطور که بیان شد می‌توان به استفاده از زنجبیل، سرکه سیب، آلوئه ورا، دمنوش عسل، موز و غیره اشاره کرد.
  • استفاده از ملون‌ها: شما می‌توانید برای کاهش PH معده از ملون‌ها شامل هندوانه، عسلک، طالبی و خربزه استفاده کنید که بسیار موثر هستند.
  • رازیانه: مورد دیگر در انواع دمنو‌ش‌ها، هضم، نفخ و سوزش معده است. شما می‌توانید از این ماده به صورت جویدنی استفاده کنید. در این حالت لازم است چندین بار آنها را در روز جویده و با این کار می‌توانید تولید اسید معده را کنترل نمایید. همچنین روش دیگر استفاده از این ماده این است که آن را به حالت دمنوش تهیه کنید. برای این کار 2 قاشق چایخوری از این ماده را به یک فنجان آب جوش افزوده و به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا خنک گردد. حال می‌توانید آن را از صافی گذرانده و کم کم بنوشید.
  • آب کلم برگ: ماده دیگری که می‌توان برای درمان سوزش معده معرفی کرد، آب کلم برگ است که در این صورت می‌توانید از خواص ضد التهابی آن استفاده کنید. برای این کار کافیست 2 هویج و کمی کلم تازه را در آبمیوه گیر ترکیب کرده و آب آن را استفاده نمایید. همچنین می‌توانید آبمیوه آن را در صبح‌ها با معده خالی میل کنید.
  • بادام: ماده دیگری که برای درمان سوزش معده توصیه شده است، چه به صورت خانگی یا طب سنتی، بادام است که در این حالت می‌توانید برای تسکین آن 3-4 بادام را بعد از غذا به عنوان میان وعده میل نمایید. خوردن بادام به روش‌های مختلفی قابل انجام است که شامل بوداده، خام یا شور با توجه به ذائقه شما انجام می‌شود. در زمان خوردن، آن را آنقدر میل نمایید که تبدیل به آرد شده و روغن آن نیز خارج شود.
درمان سوزش معده برای زنان باردار
درمان سوزش معده زنان باردار

درمان سوزش معده در کودکان

همانطور که گفته بودیم، درمان سوزش معده در سنین مختلف رخ می‌دهد و ممکن است برای نوزادان و کودکان نیز ایجاد شود. در این حالت جالب است بدانید که در حدود 2 درصد از کودکانی در بازه سنی 3-9 سال قرار دارند و نیز 5 درصد از کودکانی که در بازه سنی 10-17 سال قرار دارند، به این مشکل دچار می‌شوند. به طور معمول می‌توان سوزش معده در این دسته از افراد را به خاطر رفلاکس معده در نظر گرفت. این وضعیت می‌تواند برای کودکان بسیار ناخوشایند بوده و معمولا نیمی از کودکان زیر 3 ماه نیز آن را تجربه می‌کنند. از جمله علائمی که در این رابطه می‌توان مثال زد، بایستی به جاری شدن آب دهان اشاره کرد. همچنین دلیل دیگری که در درمان سوزش معده در کودکان باید درنظر گرفت، برای کودکان کم سن عدم تکامل دستگاه گوارش و برای کودکان بزرگتر، قرار گرفتن در محیط نامناسب و سیگاری، تغذیه از غذاهای تند و نامناسب و غیره است.

در این قسمت راجع به برطرف کردن مشکلات غذاخوردن کودکان مطالعه کنید.

در مورد راه‌های درمان سوزش معده در کودکان می‌توان گفت:

  • به طور کلی در سن یکسالگی معمولا وضعیت کودک تا رسیدن به سن 1 سالگی بهبود می‌یابد.
  • روش‌های دیگری نیز وجود دارند که از جمله خواباندن کودکان به صورت ایستاده، افزایش غلظت شیر خشک، پستانک، کمک کردن به کودک برای آروغ زدن بعد از غذا که بایستی مادر در ایجاد این وضعیت به او کمک کند، نشستن به مدت 30 دقیقه به صورت صاف. اینها مواردی هستند که می‌تواند در کاهش احتمال رفلاکس اسید به او کمک کند.
  • از دیگر‌ راه‌ها برای درمان سوزش معده می‌توان به استفاده از دارو اشاره کرد که در این خصوص می‌توان به مهار کننده H2 و نیز بازدارنده‌های پمپ پروتون اشاره نمود. استفاده از این داروها می‌تواند تولید اسید معده را کاهش داده و نیز اسید کمتری را در مری شما وارد نماید.

برخی توصیه‌ها نیز وجود دارند که در رابطه با کم کردن احتمال این مشکل در کودکان موثر می‌باشد. از جمله باید گفت:

  • استفاده از وعده‌های غذایی کم حجم و با تعداد بیشتر در طول روز به کودکان.
  • عدم خوابیدن کودک به مدت 2-3 ساعت پیش از غذا.
  • تنظیم کردن سر کودک تا 15-20 سانتی‌متر بالاتر از تخت که می‌تواند از طریق بلوک‌های چوبی انجام شود.
  • عدم مصرف غذاهایی که کافئین دار بوده و یا اسیدی هستند برای کودکان. از جمله شکلات، نوشابه، مرکبات، نعنا، پرتقال و گوجه فرنگی یا رب.

درمان سوزش معده در ماه رمضان

ماه رمضان یکی از متفاوت‌ترین ماه‌هایی است که در آن بایستی مسلمانان یک ماه کامل را اختصاص به روزه گرفتن در طول روز نمایند. واضح است که تغییر یکباره سیستم تغذیه انسان‌ها در این حالت می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. ببابراین لازم است تدابیری برای آن اندیشیده شود. یکی از این مشکلات، سوزش معده است که برای بسیاری از افراد رخ می‌دهد. به طور معمول این مشکل می‌تواند در بخش زیر جناع و معده و زیر دنده‌ها رخ دهد. افزایش سطح اسید معده در ماه رمضان مشکلی است که موجب این واقعه می‌شود.

در این صورت لازم است به چند توصیه زیر برای درمان سوزش معده در ماه رمضان توجه کنید:

  • نباید اقدام به خوردن مواد غذایی با مشخصاتی همچون چرب و شور بودن اقدام کنید. همچنین مواد غذایی سرخ کردنی. تا حد امکان این مواد غذایی را کمتر نمایید چراکه می‌توانند در ایجاد مشکلاتی مانند سوء هاضمه، سوزش سردل و تشنگی موثر باشند.
  • بسیار توصیه می‌شود در طول ماه رمضان، به خوردن طیف مختلفی از غذاها اقدام کنید.
  • از مصرف نوشابه پرهیز کنید.
  • از یک عادت بد که همان خوردن نوشیدنی‌ها در بین غذا است، پرهیز نمایید.
  • یکی از راه‌های درمان سوزش معده در این ماه، پرهیز از کارهایی است که می‌تواند موجب سوزش سردل شما شود. در این حالت می‌توان به دراز کشیدن پس از افطار اشاره کرد که موجب بازگشت غذا از معده به مری خواهد شد.
  • افراد سیگاری به خصوص زمانی که آنها بعد از غذا اقدام به مصرف این ماده می‌کنند، هم برای خود و هم برای دیگران این مشکل را ایجاد خواهند کرد.
  • همچنین اگر بخواهیم برای درمان مشکل سوزش معده یک راهکار درمانی نیز معرفی کنیم باید به برخی از داروها اشاره کرد. افرادی که در هنگام افطار اقدام به خوردن سریع غذا می‌کنند و دچار این بیماری هستند، می‌توانند از داروهایی مانند امپرازول، داروهای TPF (سیس پلاتین و فلورواوراسیل)، لنزاپرازول و غیره استفاده کنند.

شما می‌توانید با توجه به توصیه پزشکان، با مصرف غذاهایی که چربی کمی دارند و یا آب پز هستند و نیز عدم مصرف غذاهایی که کالری بالایی دارند، به کاهش دردهای معده خود کمک کنید.

درمان سوزش سردل در ماه رمضان
علت سوزش معده در ماه رمضان

درمان سوزش معده و ترش کردن

ترش کردن معده یکی از مشکلات گوارشی است که می‌تواند منجر به سوزش سر دل شده و بایستی با توجه به وضعیت بیمار درمان شود. در این حالت برای درمان سوزش معده و ترش کردن آن، بایستی به دستورالعمل‌های زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • لازم است تا مواد غذایی که اسیدیته بالایی دارند، پرهیز شود. همچنین استفاده از رژیم‌های غذایی که شامل الکل، کافئین بالا، آبجو، شراب، و غیره هستند، خودداری شود.
  • افراد بایستی نسبت به وزن خود کنترل داشته باشند و از چاق شدن جلوگیری کنند.
  • افرادی سیگاری و کسانی که نزدیک آنها هستند، یبشتر در معرض این مشکل قرار خواهند گرفت.
  • سطح پایین ورزشی افراد نیز می تواند در روند ایجاد این مشکل موثر باشد.

توصیه‌هایی که برای جلوگیری از ترش کردن معده بیان شده است، عبارتند از:

  • لازم است بر شکم خود فشار وارد نکنید.
  • راهکار دیگر آن است که لباس های گشاد و راحت را بپوشید.
  • لازم است پس از خوردن غذا صاف نشسته و قوز نکنید.
  • یکی دیگر از توصیه‌های مطرح شده، جلوگیری از مصرف پیاز خام است که می‌تواند در ایجاد مشکل رفلاکس معده و ترش شدن آن موثر باشد.

درمان سریع سوزش معده

در رابطه با درمان‌های سریعی که می‌توانید در خانه برای درمان این مشکل به کار بگیرید، می‌توان گفت:

  • دمنوش زنجبیل: برای درست کردن این ماده یک زنجبیل رنده شده را در فنجان آب جوش ریخته و آن را بپوشانید. حال بایستی به مدت 5 دقیقه گذاشته و بگذارید تا خنک شود. مرحله بعدی آن است که عسل را به آن افزوده و آن را کامل هم بزنید. حال این ترکیب را می‌توانید هر روز صبح با معده خالی نوشیده و یا نیم ساعت پس از شام یک فنجان دیگر نیز از آن میل کنید.
  • ماست: یک فنجان ماست را به همراه بلوبری تازه و نیز 1 قاشق چای خوری عسل طبیعی و موز با هم مخلوط کنید. سپس بایستی 2 – 3 دقیقه با یک همزن در سرعت متوسط آن را ترکیب کرده و از یخ نیز برای خنک شدن آن استفاده نمایید. حال این ترکیب را به اندازه دو فنجان میل نمایید.
  • چای آویشن: مدل دیگری که می‌توان برای درمان این مشکل درنظر گرفت، استفاده از چای آویشن است که در این حالت، 2 قاشق غذاخوری از برگ آویشن خشک را گرفته و به همراه نمک سیاه و برگ‌های جعفری در یک فنجان آب در قابلمه بریزید. حال بایستی مخلوط را به جوش آورده و بگذارید تا به مدت 2-3 دقیقه بجوشد. حال چای را از صافی رد کنید و در یک فنجان دیگر بریزید. سپس بایستی بگذارید تا دما کمتر شده و آن را در یخچال قرار دهید. همچنین قبل از استفاده از این ماده، می‌توانید عسل را به آن اضافه نمایید و آن را کامل هم بزنید.
ترش کردن معده
راهکار درمان ترشی معده

داروهای سوزش معده

بهتر است قبل از هرگونه مصرف دارو برای درمان سوزش معده، از یک متخصص پزشک کمک بگیرید تا بتوانید با توجه به ریشه و علت مشکل، سوزش معده را برطرف نمایید. در این حالت می‌توان به داروهای زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • رانیتیدین: این دارو می‌تواند برای درمان رفلاکس و زخم معده موثر باشد ولی اخیر به خاطر خواص سرطانی آن ممنوع شده است.
  • رابپرازول: این دارو می‌تواند برای رفع مشکل زخم معده که ناشی از تکثیر میکرو‌ب‌ هلیکوباکترپیلوری یا رفلاکس معده است، استفاده شود.
  • سیزاپراید: از این دارو برای درمان عوارضی که در اثر رفلاکس معده ایجاد می‌شود، استفاده می‌کنند.

از دیگر مواردی که می‌توان در مورد داروهای سوزش معده بیان کرد، باید به امپرازول، فاموتیدین، دومپریدون، بیسموت ساب سیترات، پنتوپرازول اشاره کرد.

مراجعه به پزشک در درمان سوزش معده

از آنجایی که سوزش معده می‌تواند دردناک باشد و عوارض طولانی را برای شما ایجاد نماید، شما بایستی در زمان مشاهده علائمی که این بیماری دارد، به یک پزشک گوارشی و معده مراجعه نمایید. با این حال شما باید توجه کنید که بهترین راهکاری که برای درمان سوزش معده درنظر گرفته شده است، اصلاح سبک زندگی و نوع تغذیه شما است. به این نکته توجه کنید که سوزش معده تنها منحصر به بزرگسالان نمی‌شود و کودکان نیز ممکن است در سنین کم به آن مبتلا شوند. در صورتی که کودکان شما دچار مشکلات گوارش و دل درد می‌شوند، بایستی او را به یک پزشک گوارش ارجاع دهید.

داروهای ضد سوزش معده
داروهای درمان سوزش معده

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا