دستور پخت

طرز تهیه فسنجون: انواع ترکی، شمالی، با گوشت مرغ، گوسفند، اردک

طرز تهیه فسنجون (خوشمزه‌ترین غذای ایرانی)

طرز تهیه فسنجون به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی را در این مقاله به شما بیان می‌کنیم. خورشت فسنجان را می‌توان یکی از خورش‌های خوشمزه و جذاب در بین ایرانیان دانست که می‌توان آن را با روش‌های مختلفی تهیه کرد. اگر تا انتها این مقاله با ما باشید، به روش‌های مختلفی برای تهیه این غذا می‌پردازیم که همراه با مرغ، گوشت قلقلی، گوشت گوسفند، بوقلمون و غیره هستند.

طرز تهیه فسنجون با مرغ

در اولین قدم به نحوه طرز تهیه فسنجون با مرغ می‌پردازیم که می‌تواند یک غذای مفصل و کامل را ارائه کند. در این حالت می‌توان گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
سینه یا ران مرغ 4 تکه
رب انار 4 قاشق غذاخوری
گردوی چرخ کرده 400 گرم
شکر 1 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
رب گوجه فرنگی یک و نیم قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
زردچوبه و روغن به میزان موردنیاز

حال با تهیه این مواد، لازم است مراحل زیر را برای طرز تهیه فسنجون انجام دهید:

  • در اولین قدم بایستی پیازها را کامل و نگینی خرد کرده و آنها را آماده کنید. حال یک قابلمه مناسب بر روی حرارت گذاشته و پیاز را بر روی روغن در حرارت بگذارید. سپس بایستی آن را کامل تفت دهید.
  • در مرحله دوم بایستی تکه‌های گوشت را به قابلمه اضافه نموده و بگذارید تا کامل سرخ شوند.
  • حال بایستی 3 لیوان آب جوش را به قابلمه اضافه نمایید و صبر کنید تا آب جوش کند. سپس کف‌های سفید رنگ آن را گرفته و دور بریزید.
  • مرحله بعدی آن است که درب قابلمه را گذاشته و بگذارید تا مرغ به مدت 30 دقیقه نیم پز شود. در این حین بهتر است یک قابلمه مناسب را بر روی حرارت گذاشته و کمی روغن به آن اضافه کنید.
  • حال لازم است تا گردوی چرخ شده را به قابلمه اضافه نموده و بگذارید تا به مدت چند دقیقه تفت بخورند. این کار باعث می‌شود تا رنگ آنها کمی تیره شود. حال به اندازه یک پیمانه آب سرد را بر روی گردو ریخته و بگذارید تا با حرارت ملایم پخته شود. سپس کاری کنید تا روغن بیندازد.
  • حال بعد از آنکه گردو مقداری روغن پس دهد، رب گوجه را به همراه قابلمه حاوی گردو و نیز رب انار با هم ترکیب نموده و یا می‌توانید در این قسمت رب گوجه را قبل از اضافه کردن سرخ کنید.
  • بعد از آنکه 30 دقیقه از اضافه کردن رب‌ها گذشت، بایستی گوشت مرغ را نیم پز شده به قابلمه اضافه نموده و به مقدار 2 لیوان آب سرد به قابلمه اضافه کنید. حال اجازه دهید تا 30 دقیقه دیگر نیز بپزد. حرارت را ملایم بگذارید.
  • پس از 30 دقیقه که خورش آماده شد، حال بایستی طعم آن را بچشید و به آن کمی نمک اضافه کنید. سپس می‌توانید در صورتی که می‌خواهید طعم آن خیلی ترش نباشد، شکر را اضافه کنید. اجازه بدهید تا خورش جوش بخورد.
  • سعی کنید تا برای خوشمزه‌تر کردن و بهتر شدن غذای مدنظرتان، آن را هرچه بیشتر و طولانی‌تر پخته و آن را به همراه برنج یا کته سرو نمایید.
طرز تهیه فسنجون با مرغ
طرز تهیه فسنجون با گوشت مرغ

طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش

اگر قصد تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش را دارید، می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که به شرح زیر می‌باشد:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
سینه مرغ 1 عدد
گردو 400 گرم
شکر 1 قاشق غذاخوری
پیاز 2 عدد
رب انار 2 قاشق غذاخوری
زعفران 1 قاشق غذا خوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان موردنیاز
  • در ابتدا بایستی مرغ را پخته و سپس آن را به همراه پیاز تمیز شده (و قاچ شده چهارتایی) و نیز فلفل، نمک و زردچوبه به هم اضافه کنید. حال روی مرغ را آب جوش اضافه کرده و بگذارید تا مرغ پخته شود.
  • مرحله بعدی آن است که با پختن مرغ، آب را از آن خارج نموده و بعد از آنکه خنک شد، مرغ را ریش ریش کنید.
  • سپس بایستی گردوها را خرد نموده و آن را همراه با آسیاب یا چرخ گوشت محکم مخلوط کنید و له نمایید. آن را به یک تابه روغن اضافه نموده و تفت دهید تا بوی خامی از گردو برداشته شود. زمانی که تغییر رنگ داده شد، گردوها را زیاد تفت ندهید. چراکه این کار می‌تواند آن را تلخ کند.
  • حال بایستی پیاز را رنده کرده و بگذارید تا درون قابلمه تفت بخورد. سپس بایستی آن را طلایی کنید و مرغ را ریش کنید. حال بایستی به این ترکیب مواد دیگر اعم از گردو، زعفران و نیز رب انار را بیفزایید. نوبت آن است که مواد را تفت داده و کامل با هم ترکیب کنید.
  • حال به خورشت فسنجون ریش ریش آب سرد را اضافه کرده و بگذارید تا به همراه چند قطعه یخ در قابلمه قرار گیرد. در قابلمه را گذاشته و زمان دهید تا جا بیفتد. حال مزه خورشت را تست کرده و شکر را به آن اضافه نمایید. اجازه دهید تا 1 ساعت دیگر هم خورش پخته شده و بعد از آنکه غلیظ شد، آن را درون ظرف سرو نمایید. سپس آن را با گردو تزئین نمایید.

چند نکته: شما می‌توانید از آب مرغ برای عصاره مرغ و یا تهیه سوپ آن استفاده کنید. همچنین از سینه و ران مرغ بعد از پخت به حالت ریش ریش استفاده کنید.

طرز تهیه فسنجون با گوشت قلقلی

یکی دیگر از راه‌ حل‌هایی که می‌توان برای طرز تهیه فسنجون با گوشت بیان کرد، استفاده از گوشت قلقلی است که در این حالت باید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید. مراحل طرز تهیه فسنجون در این مدل به شرح زیر است:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت چرخ کرده 300 گرم
گردو چرخ کرده 300 گرم
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
شکر در صورت نیاز
رب انار 1 فنجان
نمک و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
پیاز 1 عدد
زردچوبه و روغن به میزان موردنیاز

حال با تهیه این موا داریم:

  • در اولین قدم بایستی گوشت چرخ کرده را با نمک و فلفل سیاه به همراه زردچوبه درون یک کاسه ریخته و پیاز را رنده کنید. حال آب اضافی را گرفته و پیاز رنده شده را به کاسه اضافه کنید. حال مواد را کامل ترکیب نموده و آن را یکدست کنید.
  • در مرحله بعدی یک سلفون را بپوشانید و بگذارید تا به مدت 30 دقیقه در یخچال باقی بماند. مرحله بعدی آن است که گردوی چرخ شده را با کمی روغن درون قابلمه ریخته و آن را تفت دهید. سپس بگذارید تا رنگ آن تغییر نماید. زمانی که گردو به اندازه یک درجه تیره شد، می‌توانید 2 لیوان آب سرد را به آن اضافه نمایید.
  • حال بایستی بگذارید تا گردوی چرخ شده با حرارت ملایم پخته شود و روغن بیندازد. سپس رب گوجه را با مقداری روغن به صورت جداگانه سرخ کرده و آن را در کنار رب انار به قابلمه بیفزایید.
  • کاسه حاوی گوشت چرخ شده را از یخچال بیرون آورده و آن را به حالت قلقلی در حد یک گردو درآورید. یک تابه مناسب را درنظر بگیرید و آن را بر روی حرارت متوسط بگذارید و به آن روغن بیفزایید.
  • زمانی که روغن داغ شود، قلقلی‌ها را به آن اضافه نموده و آنها را کامل سرخ می‌کنیم. زمانی که تمام آنها یکدست سرخ شد، به آرامی خورش را به قابلمه اضافه کنید.
  • حال بگذارید تا خورش با حرارت ملایم به اندازه 30 دقیقه دیگر پخته و بعد از 15 دقیقه طعم آن را نیز چک کنید. شما می‌توانید مقداری نمک و ادویه‌های دلخواه را برای کارتان اضافه کنید.
  • حال بگذارید تا گوشت‌های قلقلی به طور کامل در آن پخته و آب خورش کمتر شود. زمانی که این ماده کامل جا افتاد، می‌توانید آن را در ظرف بگذارید و دانه‌های آن را تزئین نمایید. سپس آن را می‌توانید همراه با برنج سرو نمایید.

طرز تهیه فسنجون با گوشت گوسفندی

اگر گوشت گوسفندی دارید، می‌توانید از این مدل گوشت نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید که در این حالت می‌توان گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت گوسفندی 300 گرم
رب انار 3 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین هر کدام نصف قاشق چای خوری
شکر 1 قاشق غذاخوری
گردو آسیاب شده 1 پیمانه

حال با تهیه این مواد داریم:

  • در قدم اول گردوها را خرد کرده و بگذارید تا در داخل غذاساز قرار گیرند، گوشت چرخ کرده را اضافه کرده و آنها را کامل هم بزنید. سپس بایستی مواد را در تابه ریخته و کمی به آن روغن اضافه کنید. گردوها را خوب تفت دهید و بگذارید تا تغییر رنگ دهند. این کار باعث می‌شود از سوی دیگر نیز بوی خامی آن گرفته شود. سپس آب سرد را به همراه چند قطعه یخ به گردو اضافه کنید و اجازه دهید تا گردو پخته و به روغن بیفتد.
  • مرحله بعدی آن است که پیاز را پوست گرفته و آن را با رنده ریز کنید. سپس درون یک قابلمه مقداری روغن بریزید و آن را همراه زردچوبه تفت دهید. زمانی که طلایی شد گوشت گوسفندی را به اندازه دلخواه خرد کرده و آن راه همراه با پیاز و ادویه جات در این لیست تفت دهید. بگذارید تا رنگ گوشت تغییر کند.
  • سپس کمی آب جوش را بر روی گوشت بریزید و اجازه دهید تا گوشت کامل نرم و خوب پخته شود. با گذشت 2 ساعت گردو را اضافه نموده و هم بزنید. سپس رب انار را به همراه شکر مخلوط کنید و آنها را هم بزنید. حال طعم فسنجون را به همراه گوشت چشیده و آن را با ذائقه‌ای که دارید ست کنید.
  • حال با افزودن چاشنی بایستی دوباره به آن زمان داده و بگذارید تا خورشت غلیظ شود. حال می‌توانید پس از ریختن آن در کاسه مقداری انار و گردو را به همراه خلال پسته برای تزئین نیز بر روی خورش بریزید و آن را همراه با پلو بخورید.

نکته: شما می‌توانید از شیره انگور به جای شکر نیز استفاده کنید. در این دستور توصیه شده است که گردو را همراه با آب سرد پخته و آن را به گوشت اضافه کنید. افزودن آب سرد همراه با گردو در گوشت می‌تواند منجر به دیرپز شدن آن شود. گردوها را خوب چرخ کرده و در روغن بیندازید. شما همچنین می‌توانید از گوشت خورشتی یا استخوان دار نیز برای تهیه این خورشت استفاده نمایید.

در این قسمت، دستورالعمل خوشمزه باقالی پلو با ماهیچه را بیاموزید.

طرز تهیه فسنجون قلقلی
طرز تهیه فسنجون به صورت گرد

طرز تهیه فسنجون برای ۲ نفر

خورشت‌‌های ایرانی یکی از آن دسته غذاهایی است که به ذائقه هر کسی خوش می‌آید. در این حالت می‌توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید که برای 2 نفر تدارک دیده شده است. ابتدا مواد لازم برای طرز تهیه فسنجون 2 نفره عبارت است از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
مغز گردو 125 گرم
چوب دارچین نصف عدد
رب انار 1.5 قاشق غذاخوری
مرغ 2 تکه
نمک، فلفل سیاه، روغن و زردچوبه به میزان موردنیاز
پیاز 1 عدد
سینه و ران مرغ 2 تکه

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا یک قاشق غذاخوری از روغن را درون کاسه کوچک ریخته و سپس بایستی نصف قاشق چایخوری نمک، زردچوبه و نیز فلفل سیاه را به کاسه اضافه کنیم. حال ادویه‌ها را با روغن ترکیب نموده و تکه‌های روغن را در یک سینی می‌چینیم. در مرحله بعدی باید ترکیب روغن و ادویه را بر روی گوشت مرغ ماساژ داده و آن را می‌گذاریم تا به خورد گوشت برود.
  • مرحله بعدی آن است که پیازها را به صورت نگینی خرد کنید و قابلمه‌ای را در روی حرارت قرار داده و به آن کمی روغن بیفزایید. حال پیاز خرد شده را با قابلمه اضافه کنید و آن را کامل تفت دهید. زمانی که سبک و شیشه‌ای شد مقداری زردچوبه را به پیاز اضافه نموده و تفت دهید.
  • حال بگذارید تا پیازچه و زردچوبه به حالت یکدست درآیند. حال مغز گردوی آسیاب شده را به قابلمه اضافه نموده و بگذارید تا 5 دقیقه با حرارت ملایم تفت خورد.
  • در تفت دادن گردو مواظب باشید تا خیلی زود نسوزد. حال در ادامه 1 لیوان آب سرد را به همراه چند قالب یخ کوچک به آن اضافه کنید. علت این کار، شوک در مغز گردو است که خورش در پایان پخت، روغن بیشتری خواهد انداخت.
  • حال یک تابه را روی حرارت قرار داده و به آن کمی روغن مایع اضافه می‌کنیم. زمانی که روغن داغ شود، تکه‌های مرغ را به تابه افزوده و تمام قسمت‌های آن را یکدست سرخ کنید. کامل تکه‌های مرغ را یکدست سرخ کنید تا در ادامه کار از هم باز نشوند.
  • پس از این، تکه‌های گوشت مرغ را کامل سرخ کرده و آنها را همراه با مواد دیگر اعم از رب انار، شکر، نصف لیوان آب، چوب دارچین اضافه نمایید. حال هر 30 دقیقه یک بار کمی آب سرد را اضافه کنید به محتوای قابلمه.
  • در انتهای دستورالعمل طرز تهیه فسنجون، خورش فسنجان را همراه با دیگر غذاهای سنتی ایرانی، میل کنید.

نکته: شما می‌توانید برای خوش رنگ کردن این غذا نیز 1 قاشق غذاخوری رب اضافه کنید. همچنین تفت دادن گردو باید به صورتی باشد که تیره بوده و بوی خام ندهد. شما می‌توانید با تنظیم رب انار و شکر، میزان ترشی و شیرینی را کنترل کنید. پیاز را برای یکنواخت شدن خورشت، حتما به صورت نگینی یا ریز رنده کنید.

طرز تهیه فسنجون برای ۴ نفر

اگر قصد تهیه فسنجان برای 4 نفر را دارید، تاکنون 2 دستورالعمل برای آن ذکر کرده‌ایم که شامل “طرز تهیه فسنجون بامرغ”، “طرز تهیه فسنجون با مرغ ریش ریش” می‌باشند. همچنین شما می‌توانید با کم و زیاد کردن مقدار موادی که در دستورالعمل‌های قبلی بیان شده است و یا با دوبرابر کردن مقدار دستورالعمل طرز تهیه فسنجون 2 نفره، این غذا را برای 4 نفر نیز آماده کنید.

طرز تهیه فسنجون 2 نفره
طرز تهیه فسنجون 4 نفره

طرز تهیه فسنجون با بوقلمون

شما می‌توانید از گوشت بوقلمون نیز برای تهیه این غذا استفاده کنید. در این حالت ابتد مواد زیر را تهیه کنید که عبارتند از:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
بوقلمون 600 گرم
گردو 300 گرم
پیاز 1 عدد
زردچوبه و نمک، فلفل به میزان موردنیاز
شکر 1 قاشق غذاخوری
رب انار 3 قاشق غذاخوری

حال با تهیه این مواد داریم:

  • ابتدا بایستی مغز گردو را درون غذاساز ریخته و آن را کامل به شکل خمیر نرم کنید. سپس بایستی خمیر گردو را در یک قابلمه ریخته و آن را بر روی حرارت متوسط بگذارید. حال نصف پیاز را رنده کرده و به گردو اضافه کنید.
  • حال مواد دیگر اعم از زردچوبه، گردو و نمک و فلفل را اضافه کرده و آنها را تفت دهید. سپس گردو را گرم کرده و مواد را تفت دهید. توجه کنید که حرارت دادن زیاد باعث تلخ شدن گردو نشود.
  • مرحله بعدی آن است که بوقلمون و نیز بقیه پیاز را در یک قابلمه ریخته و به آن به اندازه 6 لیوان آب سرد اضافه کنید. شما می‌توانید از آب سرد یخچال برای این کار استفاده کنید. حال زمانی که آب به جوش آمد، درب قابلمه را بسته و حرارت را در حالت ملایم بگذارید.
  • به مدت 2 ساعت صبر کنید تا تا از پخت گردوها گذشته و حال می‌توانید رب انار و شکر را به آن اضافه کنید. درب قابلمه را بسته و بگذارید تا غذا کامل جا بیفتد.

نکته: در صورتی که رب انار شما ملس یا شیرین باشد، نیاز به شکر نیست.

  • حال بایستی هر نیم ساعت چند تکه یخ را به خورش اضافه کرده و صبر کنید تا گردو روغن بیشتری بدهد. زمانی که خورش فسنجان به روغن اضافه شد، می‌توانید آن را سرو کنید.

در هنگامی که این دستورالعمل را تهیه می‌کنید، هر زمانی که نیاز به آب بیشتری داشتید بایستی آب سرد را استفاده کنید.

طرز تهیه فسنجون به انگلیسی

At this point, We’re going to learn how to cook fessenjan (Persian Pomegranate Chicken). At first, Prepare these ingredients:

Amount Nutrient
1-2 large (Chopped) yellow onions
2 tablespoons Butter
3 Tablespoons virgin olive oil
5 Tablespoons pomegranate molasses
8 ounces walnut halves
2 pounds chicken thighs or breasts (boneless skinless)
2 cups chicken stock
2+2 tablespoons Sugar
1/2 teaspoon Turmeric
1/4 teaspoon Cinnamon
1/4 teaspoon ground nutmeg
1/4 teaspoon ground black pepper
Amount you need Salt
1/2 cup pomegranate arils (Optional – for garnish)

Now we can make this recipe like this:

  • toast the walnuts: spread them out in a large skillet, and toast them, let the heat be medium or in high heat, stirring frequently until lightly toasted. once toasted, remove heat and let it to cool. After that, pulse in a food processor or blender until finely ground.
  • Brown the chicken pieces: in a pan, heat butter (1 tablespoon) and add olive oil (2 tablespoon) over it. Let the heat be on medium. When the butter melted, put the chicken pieces and cook it till It be golden brown. You can add salt while you cooking it.
  • Sauté the onions: at first, remove the chicken from the pan. Add butter and oil (1 tablespoon). Lower the heat. Now put those chopped onions in pat and sauté Sometimes stirring it. Heat that till onions be translucent.
  • Put chicken and stock: add chicken pieces + onions in pans again. Add 2 cup of chicken stock and boil it. Now reduce the heat and let it to boil for 30 minutes.
  • Add other things: now that’s your turn to add more nutrients like sugar, pomegranate molasses, ground walnuts and cover and cook it. Add them and let them to heat or 1 hour. Remember stirring them every 20 minutes.
  • Serve it: now you can Garnish and serve this Persian food. Enjoy it!
طرز تهیه فسنجون به انگلیسی
دستورالعمل انگلیسی فسنجون

طرز تهیه فسنجون با اردک

یکی از دستورالعمل‌هایی که بیان شده است، استفاده از گوشت اردک است که در این حالت ابتدا باید بدانید که اردک حلال گوشت است. بنابراین می‌توانید از این پرنده هم برای تهیه این خورشت استفاده کنید. در این حالت ابتدا مواد زیر را تهیه کنید:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
اردک 1 عدد
گردو 500 گرم
کره 50 گرم
رب انار 4 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد
شکر 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه به میزان موردنیاز

حال داریم:

  • ابتدا لازم است تا خورش فسنجان را کامل با شسته و کنار بگذارید. حال بایستی آب اضافی آن را خارج کرده و در ادامه مغز گردو را درون میکسر بریزید تا کامل مخلوط شود. زمانی که این ماده خمیری شد.
  • حال بایستی پیاز را رنده کرده و آن را درون یک قابلمه بریزید. حال قابلمه را بر روی حرارت گذاشته و پیاز را کامل تفت دهید. سپس صبر کنید تا سبک شده و کمی زردچوبه را به آن اضافه نمایید. حال مجدد آن را تفت دهید.
  • سپس بایستی خامی زردچوبه را را بگیرید و مواد دیگر اعم از گردو میکس را به آن اضافه کنید. سپس بایستی 2 دقیقه مهلت دهید و به آن 6 لیوان آب سرد را اضافه کنید. این مواد را به قابلمه اضافه نموده و اجازه دهید تا گردو شروع به روغن انداختن کند.
  • حال در این حین زعفران دم کرده را با مواد دیگر اعم از فلفل سیاه، نمک و نیز زردچوبه ترکیب نمایید و بر روی گوشت اردک آن را بمالید. حال یک تابه مناسب را بر روی حرارت گذاشته و به آن کمی کره اضافه نمایید. حال بگذارید تا کره در آن ذوب گردد.
  • سپس بایستی اردک را به در تابه گذاشته و تمام قسمت‌های آن را کامل و یکدست سرخ کنید. حال آن را از تابه خارج نموده و آن را به قابلمه اضافه کنید. حالا بایستی حرارت را کم کرده و بگذارید تا به مدت 2 – 4 ساعت این ماده بپزد.
  • در مرحله بعدی بایستی رب انار و شکر را اضافه نموده و بگذارید تا خورش شما جا بیفتد. حال زمانی که اردک مغز پخت شود، حال خورش را در یک ظرف ریخته و آن را همراه با برنج سرو کنید.

طرز تهیه فسنجون با کدو حلوایی

یکی از دستورالعمل‌هایی که می‌تواند غذای منحصربه فردی را برای شما ایجاد کند، استفاده از کدو حلوایی در دستور پخت این غذا است که در این حالت داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گردو پودر شده 1.5 لیوان
پیاز درشت 1 عدد
گوشت چرخ کرده 200 گرم
رب انار 3-4 قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه و فلفل سیاه به میزان موردنیاز
پیاز متوسط 1 عدد
آلو خورشتی 8 عدد (اختیاری)

حال با تهیه این مواد داریم:

  • در ابتدا لازم است تا یک عدد پیاز را با یک رنده درشت ریز کرده و یک قابلمه را بر روی حرارت روی آن بگیرید. حال بایستی کمی روغن را در آن اضافه کنید و بگذارید تا داغ شود. سپس بایستی پیاز درون روغن را تفت داده و بگذارید تا طلایی رنگ شود.
  • حال بایستی با تغییر رنگ این ماده، دو حلوایی و نیز گردوی چرخ شده را به همراه فلفل، نمک و نیز زردچوبه ترکیب کرده و به پیاز اضافه کنید. حال آن را مدام هم زده و بگذارید تا گردوها در آن تفت بخورند.
  • سپس بایستی زمانی که مواد شبیه حلوا شدند، یک کاسه آب گوشت خوری آب را کم کم بر روی مواد ریخته و آن ها را هم بزنید. حال بایستی بگذارید تا مواد در آن حل شوند. سپس حرارت را بالا برده و بگذارید تا مواد به جوش بیایند.
  • در مرحله بعدی بایستی پس از آنکه فسنجان به جوش آمد، حرارت را کمتر کرده و درب قابلمه را ببندید. حال بایستی بگذارید تا خورشت کم کم بپزد. سپس آن را در روغن بیندازید.
  • حال بایستی گوشت چرخ کرده را با یک پیاز رنده نموده و به آن نمک و فلفل بیفزایید. سپس آن را ورز داده و مواد گوشتی را مانند گردو قلقل کنید و آنها را در روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود.
  • سپس بایستی کوفته‌ها را به آن افزوده و در انتها نیز رب انار و آلو خورشتی را داخل خورشت فسنجان بریزید. حال نوبت آن است که خورشت جا افتاده فسنجان را تزئین کرده و با برنج سرو کنید.
طرز تهیه فسنجون با کدو حلوایی
نحوه تهیه کدو حلوایی با فسنجون

طرز تهیه فسنجون شمالی

یکی از دستور پخت‌ها و غذاهای خوشمزه در گیلان، فسنجان شمالی است که می‌توانید آن را با رب انار تهیه کنید. در این حالت می‌توان گفت:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گردو پودر شده 200 گرم
رب گوجه نصف قاشق
نمک، کمی گلپر و فلفل به میزان موردنیاز
مرغ 3 تکه ران
یخ چند تکه موردنیاز
رب انار ترش یک قاشق
پیاز یک عدد کوچک رنده شده

حال با تهیه این مواد داریم:

  • در قدم اول برای طرز تهیه فسنجون شمالی باید حرارت را ملایم کرده و درون قابلمه موادی از جمله گردو، پیاز بریزید. حال بایستی بگذارید تا گردوها داغ شده و به آن مواد دیگر از جمله رب انار، گوجه و گردوها را بیفزایید.
  • سپس بایستی مواد را کامل مخلوط کنید و گردوها را درون آب بگذارید تا باز شوند. سپس 5 لیوان آب به خورشت اضافه کرده و شعله را زیاد کنید. حال بایستی بگذارید تا شروع به جوشیدن کرده و حرارت را کم کنید. سپس بایستی صبر کنید تا ترکیب جا بیفتد. حال بایستی گردو روغن دهد.
  • 3 ساعت صبر کنید و نوبت آن است که فیله‌های مرغ را به صورت خام به خورشت بیفزایید. سپس بایستی بگذارید تا گردوها پخته و طعم گردو به خورد گوشت مرغ برود. حال بایستی پس از گذشت هر نیم ساعت، 2 تکه کوچک از یخ را به خورش اضافه نموده و بگذارید تا سرجمع 6 ساعت پخته شود.
  • در انتهای 30 دقیقه پایانی نیز ادویه را به ترکیب اضافه کرده و به آن نیز گلپر اضافه کنید. سپس زمانی که خورش جا افتاد، اجاق را خاموش کرده و از طعم خوب آن غذا لذت ببرید.

طرز تهیه فسنجون ترکی

در انتهای این مقاله نیز راجع به طرز تهیه فسنجون به سبک ترکی می‌پردازیم که در این حالت داریم:

مواد موردنیاز مقدار موردنیاز
گوشت چرخ کرده 500 گرم
روغن به مقدار موردنیاز
رب انار 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان موردنیاز
نعنا خشک 1 قاشق سوپ خوری
پیاز متوسط 2 عدد
آویشن 1 قاشق مربا خوری (در صورت تمایل)

حال با تهیه این مواد داریم:

  • در قدم نخست لازم است تا پیاز را رنده کرده و آن را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. حال نمک، فلفل سیاه را افزوده و خوب ورز دهید. حال آن ها را قلقلی کرده و 1 ساعت در یخچال بگذارید تا استراحت کنند.
  • در قدم بعدی بایستی پیاز را نگینی خرد کرده و در ظرف مناسب با مقداری روغن تفت دهید. حال زمان آن است که پیازها را شفاف کرده و زردچوبه و نعنا خشک را اضافه کنید. حال بایستی قلقلی ها را از یخچال درآورده و به آن اضافه کرده و سرخ کنید.
  • رب انار را در 1-2 لیوان بسته به غلظت آن با آب جوش رقیق کنید و آنها را به مواد بیفزایید. حال آنها را هم زده و شعله را کم کنید. آب اضافی که تبخیر شد، نمک، فلفل و نیز شکر (اختیاری بسته به ذائقه) را به این مواد در طرز تهیه فسنجون اضافه کنید.
طرز تهیه فسنجون ترکی
طرز تهیه فسنجون شمالی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.7 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 11

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا