بیماری‌ها و راه درمان

علت تپش قلب در زنان باردار + آقایان و جوانان

بررسی دلایل شایع تپش قلب و تنگی نفس

تپش قلب باعث می‌شود که احساس کنید قلب شما خیلی شدید یا خیلی سریع می‌زند. این موضوع می‌تواند آزاردهنده یا ترسناک باشد. اگرچه آن‌ها معمولاً جدی یا مضر نیستند و اغلب خودبه‌خود از بین می‌روند. بیشتر اوقات آن‌ها ناشی از استرس و اضطراب هستند و یا به دلیل مصرف بیش‌ازحد کافئین، نیکوتین یا الکل می‌باشند. تپش قلب همچنین می‌تواند در زمان بارداری رخ دهد. در این مقاله از مجله جوان ایرانی قصد داریم علت تپش قلب را به‌طور مفصل بررسی کنیم؛ بنابراین برای پاسخگویی به سؤالات خود دراین‌ارتباط تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

علت تپش قلب چیست؟

علت تپش قلب چیست

در موارد نادر تپش قلب می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری قلبی جدی‌تری باشد. اگر تپش قلب دارید به پزشک مراجعه کنید. علل تپش قلب می‌تواند بسیار باشد. معمولاً تپش قلب یا مربوط به قلب شما است یا علت آن ناشناخته است. علل غیر مرتبط با قلب عبارت‌اند از:

  • احساسات قوی مانند اضطراب، ترس یا استرس
  • آن‌ها اغلب در طول حملات پانیک رخ می‌دهند.
  • فعالیت بدنی شدید
  • کافئین، نیکوتین، الکل یا داروهای غیرقانونی مانند کافئین و آمفتامین‌ها
  • شرایط پزشکی ازجمله بیماری تیروئید، سطح قند خون پایین، کم‌خونی، فشارخون پایین، تب و کم‌آبی بدن
  • تغییرات هورمونی در طول قاعدگی، بارداری یا درست قبل از یائسگی
  • داروها ازجمله قرص‌های لاغری، ضد احتقان‌ها، استنشاق‌های آسم و برخی از داروهایی که برای جلوگیری از آریتمی (یک مشکل جدی ریتم قلب) یا درمان کم‌کاری تیروئید استفاده می‌شوند.
  • برخی مکمل‌های گیاهی و غذایی
  • سطوح غیرطبیعی الکترولیت

علت تپش قلب و تنگی نفس

علت تپش قلب و تنگی نفس

تپش قلب در برخی مواقع با تنگی نفس همراه است. علت این امر چیست؟ ارزیابی تپش قلب مانند هر بیماری دیگری توسط معاینه فیزیکی کامل و سپس بررسی‌های آزمایشگاهی انجام می‌گیرد. درصورتی‌که تپش قلب با علائم شدید دیگر مانند تنگی نفس بروز پیدا کند ارزیابی جامع‌تری باید انجام گیرد. این مورد نشان‌دهنده این است که شما با مشکل جدی‌تری روبه‌رو هستید. علت تپش قلب به همراه تنگی نفس معمولاً ناشی از اضطراب و استرس، مصرف داروها، نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های دریچه قلب، آنژین‌های ناپایدار قلب، سکته قلبی در بیماران دیابتی، عفونت قلب، پریکاردیت و مواردی از این قبیل است.

علت استرس و تپش قلب

علت تپش قلب و استرس

اضطراب، استرس، ترس و یا وحشت می‌توانند باعث تپش قلب شوند. موقعیت استرس‌زا را ترک کنید و سعی کنید آرام باشید. راه‌های رایج برای حفظ آرامش عبارت‌اند از:

  • تمرینات آرامش‌بخش
  • یوگا
  • تایچی
  • بیوفیدیک
  • رایحه‌درمانی

علت تپش قلب و لرزش بدن

علت تپش قلب و لرزش بدن

همان‌طور که گفتیم تپش قلب گاهی اوقات با علائم دیگری بروز می‌کند که ممکن است آزاردهنده باشند و حتی نشان‌دهنده مشکلات جدی‌تری باشد. لرزش بدن یکی از این علائم است. این موضوع می‌تواند ناشی از برخی از مشکلات در بدن ازجمله پرکاری تیروئید باشد. بیماری‌هایی که می‌توانند علت تپش قلب و لرزش بدن باشند عبارت‌اند از فیبریلاسیون دهلیزی و اختلال پانیک.

علت تپش قلب در بارداری

علت تپش قلب در بارداری

در دوران بارداری حجم خون بدن افزایش می‌یابد. قلب برای گردش خون اضافی باید سریع‌تر پمپاژ کند و این می‌تواند منجر به ضربان قلب سریع‌تر در حالت استراحت شود. گاهی اوقات اعمال فشار اضافی بر روی قلب می‌تواند منجر به تپش قلب شود. تپش قلب در بارداری ممکن است علائم مختلفی ایجاد کند ازجمله:

  • سرگیجه یا سبکی سر
  • احساس ناراحتی
  • احساس تپش قلب
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق

برخی از دلایلی که می‌توانند در بارداری تپش قلب ایجاد کنند عبارت‌اند از:

  • واکنش قلب به افزایش حجم خون
  • استرس و اضطراب
  • واکنش به غذاها یا نوشیدنی‌های خاص به‌ویژه آن‌هایی که حاوی کافئین هستند.
  • واکنش به داروهای سرماخوردگی یا آلرژی

این علل زیاد جدی نیستند اما علل جدی‌تر تپش قلب در بارداری عبارت‌اند از:

  • مشکلات تیروئید
  • آسیب قلبی ناشی از یک رویداد دیگر زندگی یا بارداری
  • فشارخون ریوی
  • بیماری عروق کرونر
  • ریتم غیرطبیعی قلب که به آن آریتمی می‌گویند. پره اکلامپسی و سایر اختلالات فشارخون بارداری

تپش قلب در بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم تپش قلب یکی از شایع‌ترین علائم در دوران بارداری است. قلب نقش مهمی در رشد و نمو کودک شما دارد. حجم خون شما در زمانی که جنین در شکم شما است افزایش می‌یابد. این اتفاق به این دلیل است که خون موردنیاز برای رشد کودکتان فراهم شود. درنتیجه در سه‌ماهه اول بارداری حدود 20 درصد از خون بدن شما به سمت رحم می‌رود. ازآنجایی‌که حجم خون شما افزایش‌یافته قلب مجبور است برای جابه‌جا کردن خون پمپاژ خود را سریع‌تر انجام دهد. به همین دلیل است که در این دوران ضربان قلب مادر 10 تا 20 عدد در دقیقه افزایش می‌یابد.

علت تپش قلب در کرونا

علت تپش قلب در کرونا

با ایجاد بیماری کرونا در سراسر دنیا سؤالات زیادی در ارتباط با این بیماری جدید به وجود آمد. یکی از این سؤالات در ارتباط با مشکلات قلب است. آیا بیماری کرونا قلب را نیز دچار مشکل و اختلال می‌کند؟ برخی از علائم رایج که بیماران کرونایی را بعد از مدتی درگیر می‌کند تپش قلب، سرگیجه و تنگی نفس است. ممکن است تپش قلب به دلیل مشکلات قلبی و یا فقط به دلیل ابتلا به کرونا باشد. بیماری ناشی از ویروس کرونا می‌تواند به ماهیچه‌های قلب آسیب برساند و بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد. افزایش موقت ضربان قلب می‌تواند ناشی از کم‌آبی بدن باشد. مطمئن شوید که مایعات کافی می‌نوشید، به‌خصوص اگر تب دارید. در صورت تشدید تپش قلب حتماً به پزشک مراجعه کنید. او می‌تواند بررسی کند که تپش قلب شما ناشی از کرونا است یا یک مشکل جدی‌تر.

علت تپش قلب ناگهانی

علت تپش قلب ناگهانی

برای شما نیز شاید پیش‌آمده باشد که به‌طور ناگهانی دچار تپش قلب شده‌اید. علت تپش قلب ناگهانی چیست؟ در برخی اوقات و شرایط ما دلیل تپش قلب خود را می‌دانیم اما در برخی مواقع نیز برایمان سؤال است که چرا تپش قلب گرفتم؟ اگر شما به‌طور ناگهانی به یک فعالیت شدید بدنی مشغول شوید ممکن است تپش قلب بگیرید. حتی اگر در یک موقعیت استرس‌زا قرار داشته باشید قلب شما واکنش نشان داده و ضربان آن بالا می‌رود. این موقعیت‌ها را شما تشخیص خواهید داد؛ اما در چه صورتی علت را تشخیص نمی‌دهید؟ زمانی که شما یک نوشیدنی یا غذایی را مصرف کرده‌اید که نمی‌دانید شما را درگیر تپش قلب می‌کند و همچنین زمانی که بدن شما دچار تغییرات هورمونی بارداری، قاعدگی و یائسگی شده باشد. در برخی مواقع نیز داروهایی که مصرف می‌کنید می‌توانند تپش قلب و دیگر اختلالات را با خود به همراه داشته باشند. با بررسی شرایط خود و مراجعه به پزشک می‌توانید علت تپش قلب ناگهانی خود را جویا شوید.

علت تپش قلب ناگهانی در خانم‌ها

معمولاً در خانم‌ها تپش قلب بیشتر از آقایان مشاهده‌شده است. ریشه بسیاری از این موارد در خانم‌ها ناراحتی‌های عاطفی، اضطراب، استرس و فشار عصبی است. همچنین همان‌طور که قبل از این نیز اشاره کردیم تغییرات هورمون‌های بدن در برخی دوران‌ها بدن را دچار اختلالاتی می‌کند. خانم‌ها قطعاً متوجه این تغییرات هورمونی نخواهند شد اما علائم و نشانه‌ها را خواهند دید. در دوران بارداری، قاعدگی و یائسگی این تغییر هورمون‌ها بیشتر هستند به همین دلیل است که تپش قلب در این دوران بیشتر خود را نشان خواهد داد.

 

علائم سکته قلبی در زنان و مردان را در این مقاله بخوانید:

علائم سکته قلبی چیست؟

علت تپش قلب در زنان

علت تپش قلب در خانم ها

زنان در طول زندگی خود در شرایطی قرار می‌گیرند که علائمی را از خود نشان می‌دهند. ما همیشه از علائمی همچون خشکی واژن، ناراحتی در حین رابطه جنسی، مشکل در خوابیدن، خلق‌وخوی ضعیف، اضطراب و استرس و کاهش میل جنسی در خانم‌ها یاد می‌کنیم. در مورد تپش قلب به‌طور گسترده صحبت نمی‌شود و احتمالاً بسیاری از زنان را در برخی شرایط غافلگیر می‌کند. تپش قلب در زنان می‌تواند به دلیل تغییرات هورمونی در طول قاعدگی، بارداری و یائسگی رخ دهد و اغلب موقتی است. به خانمی که اغلب تپش قلب را تجربه می‌کند اکیداً توصیه می‌شود که برای تشخیص با پزشک مشورت کند. زنان همچنین با تغییر در روند و روش زندگی می‌توانند از تپش قلب خود کم کنند.

علت تپش قلب در آقایان

علت تپش قلب در مردان

مردان نیز دچار ناراحتی‌های قلبی خواهند شد که تپش قلب یکی از اجزا این طیف گسترده است. عوامل خطرآفرینی که به مردان اختصاص دارد و شامل مردان خواهد شد عبارت‌اند از اختلال نعوظ، استرس، سطوح پایین تستوسترون و مواردی از این قبیل. مردان نیز به دلایل مختلف می‌توانند دچار تپش قلب شوند. استرس و خشم یا پانیک اصلی‌ترین موضوعی است که فرد را دچار تپش قلب می‌کند. برنامه غذایی و مصرف برخی مواد مانند الکل، کافئین و شکلات می‌تواند در مردان تپش قلب ایجاد کند. ورزش، کم‌خونی، پرکاری تیروئید و ایستادن برای مدت طولانی از دیگر علل تپش قلب هستند که بیشتر در مردان وجود دارند.

علت تپش قلب در جوانان

علت تپش قلب در جوانان

تپش قلب در جوانان نیز علل مختلفی دارد. گاهی اوقات ورزش می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب شود و باوجود توقف ورزش قلب به تپش ادامه می‌دهد. تپش قلب اغلب نشان‌دهنده یک مشکل سلامتی نیست. عوامل مختلفی ازجمله استرس، داروهای سرماخوردگی، آلرژی و آسم، مکمل‌های گیاهی، کافئین و الکل می‌توانند باعث تپش قلب شوند. به‌ندرت تپش قلب در جوانان می‌تواند نشانه یک بیماری جدی باشد. در صورت تشدید تپش قلب توصیه می‌شود برای بررسی به پزشک مراجعه شود.

علت تپش قلب در هنگام دراز کشیدن

علت تپش قلب در هنگام دراز کشیدن

برای شما نیز پیش‌آمده است که در هنگام دراز کشیدن احساس کنید که تپش قلب دارید و ضربان قلب شما بیشتر شده است؟ یکی از رایج‌ترین علت این مورد مصرف کافئین درست قبل از خواب است. کافئین یک محرک است و سرعت سوخت‌وساز را در بدن افزایش می‌دهد. مصرف سیگار و نیکوتین نیز قبل از خواب همین حکم را خواهد داشت. داشتن استرس نیز به هر دلیلی در هنگام دراز کشیدن یکی از علت‌های شایع تپش قلب است. البته توصیه می‌شود که تپش قلب هنگام دراز کشیدن را اگر اغلب برای شما اتفاق می‌افتد، جدی بگیرید و حتماً به پزشک مراجعه کنید. در برخی مواقع این مورد به دلیل یک بیماری قلبی ایجاد خواهد شد. از فعالیت شدید بدنی قبل از درازکشیدن نیز خودداری کنید زیرا باعث تپش قلب خواهد شد.

علت تنگی نفس در شب

علت تپش قلب در شب

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است در شب دچار تنگی نفس شوید. تنگی نفس مزمن زمانی رخ می‌دهد که علائم را پیش از یک ماه تجربه کنید؛ بنابراین اگر به‌ندرت دچار این نشانه می‌شوید ممکن است به دلایل پیش‌پاافتاده باشد و خطری برای شما نداشته باشد. شرایطی که باعث تنگی نفس مزمن در شب می‌شوند به سلامت ریه‌ها، قلب یا روان شما مربوط می‌شود. اگر بدن نتواند به‌اندازه کافی اکسیژن را به خون پمپاژ کند تنگی نفس رخ می‌دهد. ریه‌های شما ممکن است نتوانند اکسیژن دریافتی را پردازش کنند یا قلب شما ممکن است نتواند خون را به‌طور مؤثر پمپاژ کند. درصورتی‌که مشکل قلب شما باشد تنگی نفس شما با تپش قلب نیز همراه خواهد بود.

علت تپش قلب در خواب

تپش قلب در شب معمولاً مضر نیست. عوامل زیادی ازجمله الکل، کافئین، نیکوتین، استرس یا هورمون‌ها می‌توانند باعث ایجاد تپش قلب در خواب شوند. به‌ندرت تپش قلب در شب می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری جدی مانند آریتمی باشد. اگر اغلب دچار تپش قلب در خواب و همچنین همراه با علائم دیگر مانند تنگی نفس می‌شوید به پزشک مراجعه کنید.

علت تپش قلب بعد از غذا خوردن

علت تپش قلب بعد از غذا خوردن

ممکن است پس از خوردن غذا دچار تپش قلب شوید این می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی باشد، از محتویات آخرین وعده غذایی گرفته تا مکمل‌های غذایی که ممکن است مصرف کنید. سطوح پایین پتاسیم و کم‌آبی بدن می‌تواند باعث تپش قلب شود. اگر قند خون پایین دارید ممکن است به دلیل رژیم غذایی خود در معرض خطر بیشتری برای تپش قلب باشید. اگر حساسیت غذایی دارید خوردن غذاهای تند یا غنی نیز می‌تواند باعث تپش قلب شود. برخی از افراد پس از وعده‌های غذایی سنگین سرشار از کربوهیدرات، قند یا چربی دچار تپش قلب می‌شوند. گاهی اوقات، خوردن غذاهای حاوی مقدار زیادی مونو سدیم گلوتامات، نیترات یا سدیم می‌تواند باعث ایجاد تپش قلب شود.

علت تپش قلب بعد از خوردن ماهی

ماهی یکی از موادی است که خوردن آن فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و توصیه‌شده است که هفته‌ای یک‌مرتبه این ماده غذایی را در برنامه خود قرار دهیم. ماهی مملو از آهن، مواد مغذی و اسیدهای چرب امگا 3 است که همگی به روند قلب و تنظیم ریتم‌های خطرناک قلب کمک می‌کنند. ماهی می‌تواند آریتمی را، وضعیتی که قلب به‌طور بی‌نظم کار می‌کند، بهبود بخشد.

ارتباط تپش قلب و معده

ارتباط تپش قلب و معده

به نظر شما ارتباطی بین معده و تپش قلب وجود دارد؟ بله تمام دستگاه‌های بدن انسان به هم مربوط هستند و ممکن است با ایجاد اختلال در یکی از آن‌ها دیگری نیز دچار اختلال شود. ناراحتی معده در برخی موارد تپش قلب ایجاد خواهد کرد. البته این ارتباط مستقیم نیست. ممکن است ناراحتی معده یا رفلاکس در شما ایجاد اضطراب و ناراحتی کند که این مورد در شما تپش قلب را نیز موجب خواهد شد. همان‌طور که در بخش قبل نیز توضیح دادیم برخی از مواد غذایی می‌توانند باعث تپش قلب شوند؛ بنابراین تپش قلب و معده با یکدیگر مرتبط خواهند بود.

برای تپش قلب چه بخوریم؟

برای تپش قلب چه بخوریم

تا اینجا در ارتباط با غذاهایی صحبت کردیم که باعث تپش قلب می‌شوند؛ اما چه بخوریم تا تپش قلب را درمان کنیم؟ اولین کاری که باید بکنید تا جای امکان مصرف مواد محرک را کاهش دهید. کافئین، الکل و مواردی که قبل از این گفتیم مواد محرکی هستند که موجب تپش قلب می‌شوند. آب یکی از موارد مهمی است که می‌تواند تپش قلب را درمان کند. علاوه بر آن موادی مانند شیره چغندر سیاه یا شیره سیاه، افزایش مصرف منیزیم، دارچین، سنبل‌الطیب، زالزالک، فرنجشمک می‌توانند برای بهبود تپش قلب مفید باشند.

کلام آخر

تپش قلب بسته به عواملی مانند سن، سلامت قلبی عروقی، وضعیت روانی، تناسب‌اندام، اندازه بدن و هر دارویی که مصرف می‌شود می‌تواند متفاوت باشد حتی عوامل خارجی مانند دمای هوا می‌توانند بر ضربان قلب شما تأثیر بگذارند. غذاها و نوشیدنی‌ها بر تپش قلب شما تأثیر می‌گذارند که در این مقاله از مجله جوان ایرانی سعی کردیم به‌طور مفصل به آن‌ها بپردازیم. در صورت اینکه اغلب دچار تپش قلب می‌شوید و یا تپش قلب شما همراه با علائم دیگر مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و … است به پزشک مراجعه کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا