اخبار پزشکی

فواید کوهنوردی برای سلامتی چیست؟ نکات مهم آن

فواید کوهنوردی و تأثیر آن بر زندگی + سلامت افراد

آیا می‌دانید کوهنوردی آمادگی جسمانی شما را تقویت می‌کند؟ حتی از این طریق می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر داده، هچنین انگیزه و روحیه بیشتری کسب کنید. البته کوهپیمایی فواید دیگری نیز دارد که در این مقاله از جوان ایرانی به آن می‌پردازیم.

فواید کوهنوردی چیست؟ (۱۶ مورد مهم)

شما عزیزان ابتدا باید اصول کوهنوردی را یاد بگیرید و سپس با راهنمایی یک کوهنورد ادامه دهید. در این بخش فواید کوهنوردی را برای شما بیان می‌کنیم، تا بدانید چقدر این ورزش برای سلامتی شما مفید است.

۱) باز شدن مویرگ‌های بدن

همان‌طور که می‌دانید با فعال‌تر شدن مویرگ‌ها، اکسیژن و همچنین مواد غذایی به سایر عضلات بدن با سرعت بیشتری می‌رسد. کوهنوردی باعث باز شدن این مویرگ‌های خونی در بدن می‌شود.

۲) کاهش چربی‌های بدن

کوهنوردی و به‌صورت کلی فعالیت‌های ورزشی باعث سوزاندن چربی‌های بدن شما می‌شود، همچنین کالری بیشتری مصرف می‌کنید. درنتیجه مقدار چربی‌های زیرپوستی نیز از بین می‌رود.

۳) پیشگیری از دیابت

ازآنجایی‌که در حین کوهنوردی جریان سوخت‌وساز، کلسترول، میزان قند و دیگر مواد شناور در خون به صورت مناسب صورت می‌گیرد، بنابراین از ابتلا به بیماری‌ دیابت پیشگیری می‌کند.

۴) افزایش میزان خون در عضلات

هنگام کوهنوردی، جریان خون در بدن افزایش می‌یابد و همین افزایش جریان خون باعث می‌شود که عضلات قوی‌تر شده و غذای بیشتری به آن‌ها برسد. اگر ست‌های بیش از ۳۰ ثانیه را انجام دهید قدرت شما بالا رفته و تأثیر مثبتی بر روی بدن شما می‌گذارد.

۵) دیدن مناظر زیبا

در حین کوهنوردی شما مناظر بسیار زیبایی را می‌بینید که کمتر کسی قادر به دیدن آن است. البته باید تفکر مثبت داشته باشید تا بتوانید مناظر زیبا را مشاهده کرده و با تفکر منفی هیچ کاری پیش نخواهید برد.

۶) افزایش استقامت بدنی

در حین کوهنوردی استقامت قدرت بدنی شما به صورت باورنکردنی بالا می‌رود. البته مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در حین این ورزش، طبیعت به شما آموزش می‌دهد.

۷) ارتقای کیفیت زندگی

بسیاری از افراد سعی می‌کنند که مدت زیادی را در روی کوه بمانند، زیرا به آن‌ها حس خوبی می‌دهد‌. درواقع این ورزش به کوهنوردان کمک می‌کند تا کیفیت زندگی خود را بتوانند ارتقا ببخشند.

۸) پیشگیری از افسردگی

همان‌طور که می‌دانید در جوامع امروزی خشم و افسردگی رواج زیادی پیدا کرده است. شما باید راهی پیدا کنید تا با کاهش استرس بتوانید زندگی سالم‌تری داشته باشید. کوهنوردی یکی از این روش‌های بسیار مفید است که باعث می‌شود، شما در طول زندگی احساس بهتری داشته باشید و درنتیجه خلق‌وخوی شما تقویت شده، همچنین علائم افسردگی کاهش پیدا می‌کند. ازآنجایی‌که ویتامین دی و اکسیژن کافی در کوه وجود دارد، کورتیزول یا همان هورمونی که باعث ایجاد استرس می‌شود در شما کاهش پیدا می‌کند.

۹) تقویت حافظه

کوهنوردی تأثیر بسیار مثبتی بر سلامت مغز می‌گذارد، درواقع این ورزش باعث می‌شود که حافظه شما قوی‌تر و تیزتر کار کند، زیرا هورمون سروتونین در بدن شما افزایش پیدا می‌کند.

۱۰) دوست‌یابی با کوهنوردی

شما در حین کوهنوردی می‌توانید با افراد مشابه خودتان که در حال انجام این حرکت هستند آشنا شوید، درنتیجه دوستان جدیدی پیدا می‌کنید که با شما اهداف مشترک دارند. در این صورت احساس بهتری از این نوع رفاقت خواهید داشت.

۱۱) کاهش ابتلا به سرطان و سکته

به دلیل اینکه کوهنوردی، جریان خون را افزایش می‌دهد، درنتیجه احتمال ابتلا به سرطان سینه در زنان کاهش پیدا می‌کند. همچنین فراموش نکنید که حرکات کوهنوردی باعث کاهش حملات قلبی و همچنین سکته مغزی می‌شود.

 

آیا می‌دانید فواید ورزش برای سلامتی چیست؟

فواید ورزش چیست؟

۱۲) کمک به سلامت قلب و ریه

انجام حرکات کوهنوردی و رفتن به دل طبیعت، هوای تازه وارد ریه‌ها کرده، درنتیجه باعث سلامت قلب می‌شود. درواقع هوای تمیز و تازه‌ای که دریافت می‌کنید باعث افزایش ظرفیت ریه‌ها و سیستم تنفسی می‌شود، در نتیجه قلب پمپاژ بیشتری داشته و سالم‌تر می‌ماند. علاوه بر سلامت قلب و ریه، همچنین فشارخون شما نیز کاهش پیدا می‌کند.

۱۳) کاهش وزن و تناسب اندام

انجام حرکات ورزشی و کوهنوردی باعث می‌شود که متابولیسم بدن شما سرعت بیشتری پیدا کرده، درنتیجه به تناسب اندام دلخواه خود برسید. درواقع در ارتفاعات، فعالیت بدنی شما باعث چربی سوزی بدن می‌شود. یکی دیگر از فوایدی که این ورزش دارد این است که پیاده‌روی در سربالایی، ضربان قلب را افزایش داده، در سراشیبی به حالت خود باز می‌گردد و همین افزایش ضربان باعث سوزاندن بیشتر کالری و کاهش وزن می‌شود.

۱۴) ایجاد آرامش و تسکین ذهنی

در حین کوهنوردی با دیدن مناظر زیبا و شب‌های پرستاره، کوه‌های پوشیده شده از برف و مناظر بسیار زیبای دیگری که شما مشاهده می‌کنید، باعث ایجاد آرامش درونی شما می‌شود. درواقع این سطح از آرامش را به‌هیچ‌عنوان در شلوغی شهر نمی‌توانید پیدا کنید.

۱۵) افزایش کیفیت خواب

با توجه به اینکه کوهنوردی باعث درگیر شدن مغز و روح شما می‌شود، درنتیجه می‌توانید راحت‌تر بخوابید. درواقع با کوهنوردی، ذهن شما از منطقه امن خود خارج‌شده سپس شب می‌توانید کیفیت خواب خوب بهتری داشته باشید.

۱۶) افزایش تراکم استخوانی

مطمئن باشید که کوهپیمایی باعث سلامت استخوان‌های شما می‌شود. درواقع با انجام این نوع ورزش تراکم استخوان‌های شما بالا رفته و از تحلیل رفتن آن پیشگیری می‌کند.

انواع ورزش های هوازی در خانه را در این مقاله بخوانید:

بهترین ورزش های هوازی در خانه

توصیه‌های ایمنی برای کوهنوردی

هرچند برای برخی از افراد کوهنوردی یک شغل اصلی محسوب می‌شود و به مسائل ایمنی آن آشنایی دارند، اما بسیاری از افراد نیز کوهنوردی را به عنوان یک ورزش تفریحی به حساب می‌آورند. در این بخش از مقاله جوان ایرانی تصمیم گرفتیم توصیه‌های ایمنی را برای کوهنوردی خدمت شما عرض کنیم.

♦ قبل از اینکه اقدام به کوهنوردی کنید باید بدانید که این حرکت با پیاده‌روی کاملاً متفاوت است و باید آن را در نظر بگیرید. البته در طول مسیر بسیار لذت‌بخش است و به عنوان تفریح محسوب می‌شود.

♦ کوهنوردی به وسایل، تجهیزات و لباس مناسب نیاز دارد که قبل از شروع به این حرکت باید آن‌ها را تهیه کرده باشید و نحوه کار با آن‌ها را بیاموزید.

♦ ازآنجایی‌که در حین کوهنوردی ممکن است نیاز به دیگران داشته باشید، بنابراین بهتر است به صورت گروهی اقدام به این ورزش کنید.

♦ کوهنوردی نیز مانند سایر ورزش‌ها دارای اصول و قوانینی است که شما باید تمام آن را آموزش ببینید.

 

سخن پایانی

علاوه بر این‌که کوهنوردی می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد، شما عزیزان می‌توانید آن را به عنوان تمرین برای افزایش اعتمادبه‌نفس در زندگی به کار ببرید. همچنین این حرکت باعث افزایش تفکر مثبت و روحیه بهتر برای ادامه زندگی می‌شود‌. اما باید دقت کنید که واقعاً کوه‌های مختلف شرایط ویژه و منحصربه‌فردی دارند، بنابراین شما باید از قبل در مورد آن تحقیق کنید.

شما عزیزان اگر تجربه کوهنوردی دارید ممنون می‌شویم در انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا