اخبار پزشکی

تغییر جنسیت چگونه انجام می‌شود؟ دلایل + مراحل آن

چگونگی تغییر جنسیت + قوانین آن در ایران از صفر تا 100

آیا می‌دانید تغییر جنسیت چگونه است؟ تا به حال با افرادی برخورد داشته‌اید که جنسیت آن‌ها تغییر کرده است؟ به‌عنوان‌مثال قبلاً پسر بودند ولی الان دختر، یا قبلاً دختر بودند و هم‌اکنون تغییر جنسیت به پسر داده‌اند. اولین عکس‌العمل شما چیست؟ آیا تغییر جنسیت در ایران قانونی است؟ سوال‌ها و دغدغه‌هایی از این قبیل را در این مقاله از جوان ایرانی باهم بررسی می‌کنیم.

 

دلایل تغییر جنسیت

برخی از افراد درون خود با گرایش‌هایی مواجه می‌شوند که احساس می‌کنند با کالبد جنسی متفاوتی در حال زندگی هستند. درواقع دختر و پسرها تمایل دارند که جنسیت خودشان را تغییر دهند. روحیات و تفکراتشان بیشتر شبیه به جنس مخالف است. به این‌گونه افراد اصطلاحاً از لحاظ علمی ترنس گفته می‌شود.

تغییر جنسیت به این راحتی‌ها هم نیست، به دلیل این‌که در زندگی فرد بسیار تأثیرگذار است. زیرا تبدیل به یک هویت جدید می‌شود. درنتیجه باید دادگاه نیز مجوز تغییر جنسیت را به فرد بدهد.

 

تغییر جنسیت چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید برای عمل تغییر جنسیت نه‌تنها اندام‌های تناسلی باید تغییر کند، بلکه سایر اندام‌ها مانند استخوان فک، گونه، بینی و مواردی از این قبیل نیز ممکن است تغییر کند و نیاز به عمل زیبایی داشته باشد. همچنین موهای بدن لیزر شده و عمل‌هایی نیز روی پوست و تارهای صوتی صورت می‌گیرد. هزینه بیمارستان خصوصی بسیار بالاتر از بیمارستان‌های دولتی بوده و تمامی این هزینه‌ها بر عهده شخص می‌باشد.

عمل تغییر جنسیت مرد به زن

هنگامی‌که مرد تغییر جنسیت به زن می‌دهد، آلت تناسلی و بیضه مردانه برداشته شده، عمل لابیوپلاستی در شخص انجام می‌شود. درواقع به جای آلت تناسلی مردانه، دستگاه تناسلی زنانه که شامل کلیتوریس و لب‌های کوچک و بزرگ واژن است در فرد قرار داده می‌شود.

هنگامی‌که مرد به زن تغییر جنسیت می‌دهد، بعد از یک سال که هورمون زنانه تجویز می‌شود، برخی از عمل‌ها وجود دارد که به‌ظاهر فرد کمک می‌کند تا تبدیل به زن شود. این عمل‌ها شامل:

  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • کاهش جوش‌ها
  • کاهش موهای بدن و صورت
  • کاهش توده عضلانی
  • صاف‌تر کردن پوست صورت
  • از بین رفتن نعوظ
  • کوچک شدن بیضه‌ها

همچنین بسیار مهم است که لگنمردها مثل خانم‌ها شود. به همین دلیل گاهی نیاز است، چربی از ناحیه شکم به‌طرف لگن و ران‌ها رانده شود.

عمل تغییر جنسیت زن به مرد

برای اینکه زن تغییر جنسیت به مرد دهد، ابتدا سینه‌های او برداشته شده و نوک سینه ترمیم می‌شود. سپس باید واژن و لوله‌های آن، همچنین تخمدان‌ها برداشته شود. جلوی عادت ماهانه نیز گرفته می‌شود، سپس آلت تناسلی مردانه به جای واژن در بدن فرد قرار می‌گیرد. همچنین کیسه بیضه در جای مناسب گذاشته می‌شود.

همچنین برخی از عمل‌های جراحی اختیاری بوده و درصورتی‌که بیمار درخواست داشته باشد با هزینه خودش انجام می‌شود.

 

تغییر جنسیت در ایران

اما خبر خوب برای افرادی که احساس می‌کنند باید جنسیت خودشان را تغییر دهند این است که در ایران این موضوع شرعی و قانونی تلقی شده و فرد می‌تواند با یک جنسیت کاملاً جدید زندگی کند.

 

تأثیر تغییر جنسیت در آینده فرد

بسیاری از افراد این دغدغه را دارند که اگر جنسیت خودشان را تغییر دهند، آیا شغل خود را از دست می‌دهند یا خیر. پاسخ این است که اگر جنسیت شما در شغلتان تأثیر نداشته باشد، مشخص است به قوت خودش باقی است. اما برخی از شغل‌ها مانند خلبان جنگنده در ایران که مختص مردها است، اگر شما به جنس مونث تبدیل شوید قرارداد باطل و شغل خود را از دست می‌دهید.

اگر شخصی تغییر جنسیت دهد، آن دسته از قراردادهایی که جنسیت وی در آن نقش نداشته را از دست نمی‌دهد، مانند فروش ملک و مواردی از این قبیل. اما در برخی از موارد تغییر جنسیت تأثیر می‌گذارد، مانند ازدواج که کاملاً باطل می‌شود.

حتی وقتی فرد تغییر جنسیت می‌دهد، شناسنامه قبلی او باطل شده و جدید صادر می‌شود، همچنین سهم‌الارث فرد نیز تغییر می‌کند.

ولی اگر زن و شوهر با هم تغییر جنسیت بدهند، طبق فتوای امام خمینی ازدواج همچنان اعتبار خودش را دارد، اما بنابر احتیاط باید دوباره صیغه نکاح را جاری کنند.

درمان زود انزالی در مردان چگونه است؟

درمان زود انزالی مردان

تکلیف مهریه پس از تغییر جنسیت

برای تصمیم‌گیری در این‌که پس از تغییر جنسیت تکلیف مهریه چه می‌شود، دقیقاً بستگی به رابطه زناشویی دارد. اگر قبل از تغییر جنسیت، رابطه زناشویی انجام شده باشد، زن می‌تواند تمام مهریه خودش را بگیرد، اما اگر رابطه زناشویی برقرار نشده باشد، زن نصف مهریه را می‌تواند بگیرد.

همان‌طور که می‌دانید در ازدواج موقت مهریه تعیین می‌شود، وگرنه صیغه باطل است. اگر پس از صیغه، زنان جنسیت خودشان را تغییر دهند، به اندازه آن مدتی که تغییر جنسیت نداده بودند، باید مهریه ایشان پرداخت شود و نسبت به بخش مانده از صیغه که فرد تغییر جنسیت داده مهریه به او تعلق نمی‌گیرد. اگر صیغه موقت خوانده شده و شوهر تغییر جنسیت بدهد، باید تمام مهریه همسرش را پرداخت کند. شهره لرستانی یکی از خانم‌هایی است که تغییر جنسیت داده و این تصویر اولین تصویر وی پس از تغییر جنسیت به مرد است.

 

تکلیف نفقه پس از تغییر جنسیت

ازآنجایی‌که اگر زن یا شوهر تغییر جنسیت دهد، ازدواج او باطل می‌شود، بنابراین نفقه ارزشی ندارد. ولی اگر هر دو با هم تغییر جنسیت دهند، مشخص است که مرد باید نفقه را پرداخت کند.

 

کمک هزینه به ترنس ها

شما باید بدانید که برای تغییر جنسیت هیچ وامی وجود ندارد. اما احتمالاً بهزیستی کمک‌هایی را به ترنس ها ارائه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال جلسات مشاوره برای آن‌ها در نظر گرفته شده و در مورد هزینه‌های مربوط به تغییر جنسیت با افراد صحبت خواهد کرد.

 

مراحل تغییر جنسیت در دادگاه

مراحل تغییر جنسیت در دادگاه به این صورت است که ابتدا باید شما دادخواست خودتان را به دادگاه اعلام کنید، سپس پس‌ازاینکه دادگاه بیانیه خود را صادر کرد، فرد را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد. هرچند نظر پزشکی قانونی بسیار مهم است، اما این ارگان تشخیص می‌دهد که فرد را به یک روانشناس معتبر معرفی کند. فردی که تصمیم به تغییر جنسیت دارد، یک سال باید تحت نظر روان‌پزشک قرار گیرد. درواقع شخص باید به مدت یک سال در کالبد جنس مخالف زندگی کند و گزارش‌های خودش را به روانشناس ارائه دهد. سپس روانشناس نظر خودش را به پزشک قانونی اعلام کرده، پزشکی قانونی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و نتیجه را به قاضی اعلام می‌کند. قاضی باید تمامی نتایج را بررسی کند و سپس اگر لازم بداند حکم به تغییر جنسیت می‌دهد. در این صورت این حکم را می‌توان به اداره ثبت‌احوال و مراجع دیگر برد تا شناسنامه قبلی باطل و شناسنامه و مشخصات جدید صادر شود.

یکی از راهکارهای دیگر برای اقدام به تغییر جنسیت این است که می‌توانید ابتدا به یک روانشناس مراجعه کنید و یک سال تحت نظر قرار بگیرید. در این صورت روانشناس آزمایشات لازم را برای شما تجویز می‌کند و سپس اگر تشخیص دهد شما ترنس هستید تأییدیه خودش را صادر می‌کند. سپس فرد باید دادخواست تغییر جنسیت را به دادگاه ارائه دهد. دادگاه شما را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد. پزشکی قانونی نیز با توجه به بررسی‌های خودش نتیجه را به قاضی اعلام کرده، سپس قاضی حکم نهایی را صادر می‌کند.

 

تکلیف فرزندان پس از تغییر جنسیت

همان‌طور که می‌دانید فرزندان از تخمک مادر و نطفه پدر متولد می‌شوند. بنابراین پس از تغییر جنسیت، همچنان هویت پدر و مادر برای فرزند به قوت خود باقی می‌ماند و آن‌ها حضانت بچه‌هایشان را بر عهده دارند. درواقع مادر پس از تغییر جنسیت برای فرزندها نقش پدر را ایفا نمی‌کند و همچنین پدر پس از تغییر جنسیت نقش مادر را ندارد. حال ممکن است این سؤال در ذهن شما ایجاد شود که نفقه فرزندان پس از تغییر جنسیت چه می‌شود؟ درواقع نفقه فرزند همچنان بر عهده پدر است، لذا پس از تغییر جنسیت نیز پدر باید به فرزندان خود نفقه بدهد.

 

مقدار دیه در تغییر جنسیت

همراهان گرامی مجله جوان ایرانی دقت کنید برای دریافت دیه، دقیقا آن زمانی مهم است که شما دیه را مطالبه می‌کنید. درواقع زمان وقوع حادثه یا زمان پرداخت دیه مهم نیست. یعنی اگر شما در زمان وقوع حادثه مرد بودید، سپس تغییر جنسیت به زن دادید و دیه خود را مطالبه کردید، در این صورت دیه شما همان دیه زن خواهد بود، زیرا همان‌طور که گفتیم زمان مطالبه دیه مهم است.

 

هورمون درمانی برای تغییر جنسیت

برای تغییر جنسیت، هورمون تراپی لازم است. درواقع اگر شما به زن تبدیل شوید و یا به مرد و به‌طورکلی جنسیت خودتان را تغییر دهید، باید تحت نظر پزشک، درمان با هورمون را شروع کنید. هورمون درمانی باعث می‌شود موهای بدن سینه و موارد دیگر تغییر کند. به‌عنوان‌مثال زنان برای هورمون تراپی، هورمون آندروژن که یک هورمون مردانه است را دریافت می‌کنند. در این صورت صدای آن‌ها کلفت‌تر شده، عضلات و ماهیچه‌های آن‌ها نیز تقویت می‌شود. اگر هورمون‌های زنانه دریافت کنند، سینه‌های آن‌ها بزرگ‌تر شده، موهای بدنشان نازک‌تر شده و میزان هورمون تستسترون در آن‌ها کاهش می‌یابد.

تقویت اسپرم چگونه است؟ در این مقاله بخوانید:

برای تقویت اسپرم چه باید کرد

عوارض تغییر جنسیت

همان‌طور که می‌دانید به‌طورکلی هر نوع جراحی، عوارضی به همراه دارد. تغییر جنسیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین با توجه به اینکه این نوع تغییر بدون بازگشت است، بنابراین فرد باید قبل از هرگونه تغییری به روان‌پزشک مراجعه کند و یک سال تحت نظر قرار گیرد. سپس هورمون درمانی کرده و به صورت قاطع تصمیم خودش را بگیرد. بااین‌حال باز عوارض مختلفی دارد شامل:

  • افسردگی یا استرس
  • خونریزی و عفونت
  • مشکل در ادرار
  • اختلال در انزال
  • افتادگی واژن
  • درد هنگام دخول برای زن ترنس
  • اختلال نعوظ برای مرد ترنس

 

سخن پایانی

درواقع افرادی که تمایل دارند جنسیت خودشان را تغییر دهند ترا جنسیتی یا ترنس هستند. این‌گونه افراد از جنسیت خود به‌هیچ‌وجه راضی نیستند. هرچند تغییر جنسیت از مرد به زن و یا برعکس فقط چند ساعت طول می‌کشد، اما اصلاً راحت نیست و با توجه به اینکه برگشت‌پذیر هم نیست ممکن است فرد را دچار دوگانگی شخصیت کند. همچنین فکر نکنید که با عمل معجزه‌ای رخ می‌دهد، بلکه فرد باید خودش را با فرهنگ جدید وفق دهد. شاید دیگر نتواند به‌راحتی در جمع مرد و یا زن‌ها برود. باید اطرافیان وی او را همراهی کرده و فرد بتواند شرایط جدید را بپذیرد و همچنین قبل از تغییر جنسیت مراجعه به روان‌پزشک بسیار ضروری است.

هرگونه تجربه‌ای در خصوص تغییر جنسیت دارید، می‌توانید در انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.6 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 10

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا