بهداشت و سلامت

قرص ایروکاست چیست؟ + راهنمای مصرف قرص

موارد احتیاط مصرف قرص ایروکاست + کاربرد و عوارض آن

قرص ایروکاست برای چیست؟ استفاده از این نوع قرص برای چه کسانی توصیه می‌شود؟ آیا قرص ایروکاست برای کرونا و سرما خوردگی خوب است؟ در این مقاله به بررسی کامل قرص ایروکاست، مزایا و معایب آن می‌پردازیم و شما را با این دارو بیشتر آشنا می‌کنیم.

قرص ایروکاست برای چیست؟

قرص ایروکاست یکی از جمله داروهای کاربردی در زمینه کنترل آسم و نیز حساسیت‌هایی است که به صورت فصلی در بین بزرگسالان و کودکان اتفاق می‌افتد و با نام تجاری ایروکاست برای داروهایی به نام مونته لوکاست مصرف می‌شود. این نوع دارو که اشکال رایج آن شامل قرص‌های جویدنی 5 و 10 میلی‌گرمی است (به ترتیب برای کودکان و بزرگسالان)، می‌تواند برای موارد مختلفی از جمله درمان رینیت آلرژیک، آسیب‌های ورزشی و نیز درمان نگهدارنده آسم مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از دیگر اشکال دارویی آن می‌توان به حالت قرص بلعیدنی و نیز گرانول خوراکی هم اشاره نمود.

در دسته‌بندی قرص ایروکاست می‌توان آن‌ها را در گروه ” آنتاگونیست های گیرنده لکوترین (LTRAs)” دسته‌بندی کرد. این گروه از داروها می‌توانند برای جلوگیری از فعالیت ماده لکوترین در بدن کاربرد داشته باشند. در واقع لکوترین ماده‌ای از دسته انواع ایکوزانوئیدها است که منجر به واکنش‌های التهابی از جمله بیماری‌های آسمی و نیز آلرژی می‌باشند. این نوع از بیماری‌ها می‌توانند به همراه برخی علائم از جمله آبریزش بینی، عطسه و نیز خس خس سینه همراه باشند. از دیگر مشخصات این قرص به صورت خلاصه باید گفت:

  • نام: این دارو با عنوان مونته لوکاست (به انگلیسی Montelukast) شناخته می‌شود.
  • نام تجاری: نام تجاری به کار رفته برای این نوع دارو در ایران شامل مونته لوکاست، ایروکاست، آسمورال، ملوکاست است.
  • شکل دارویی: حالات مختلف دارویی آن به صورت قرص بلعیدنی، قرص جویدنی و گرانول خوراکی است.
  • رده دارویی: این دارو در آنتاگونیست های گیرنده لکوترین (LTRAs) دسته‌بندی می‌شود.
قرص ایروکاست چیست؟
معرفی قرص ایروکاست

آیا قرص ایروکاست جویدنی است؟

بله. نسخه‌های جویدنی این دارو به صورت قرص‌های 5 و 10 میلی‌گرمی برای مصرف کنندگان آورده شده است. یکی از نکات مهمی که باید در این حوزه به آن توجه شود، آن است که از این دارو برای حملات حاد آسم استفاده نمی‌شود و لازم است حتما با توجه به نظر پزشک از آن برای کودکان استفاده کرد (کودکان بالای 2 سال).

موارد احتیاط مصرف قرص ایروکاست

در مورد عوارض مصرفی که قرص ایروکاست می‌تواند داشته باشد، باید به 2 گروه از افراد اشاره نمود:

  • افراد باردار: برای این دسته از افراد، هرچند مطالعات کافی انجام نشده است، اما گزارش خاصی در مطالعات حیوانی بر روی مادر بروز نکرده است. به هرحال اگر در دوره بارداری قصد مصرف این دارو را دارید، بهتر است تحت نظر پزشک آن را انجام دهید.
  • شیردهی: همچنین در این مورد نیز مشخص نیست که آیا از طریق شیر مادر می‌تواند به فرزند منتقل شود یا خیر. به همین جهت لازم است فرد تحت معالجه پزشک برای آن اقدام نماید.

آیا قرص ایروکاست آنتی بیوتیک است؟

قرص ایروکاست در ابتدا از سال 1998، وقتی توانست مجوز سازمان دارو و غذای آمریکا یا FDA را کسب کند، وارد بازار شد. این نوع دارو به عنوان یک آنتی بیوتیک معرفی نشده است و به همین خاطر نمی‌توان به آن داروی آنتی بیوتیک گفت. همچنین بایستی بدانید که استفاده از این قرص می‌تواند در درمان حملاتی از جمله آسم و غیره به منظور جلوگیری و همچنین کم کردن آن استفاده شود ولی نمی‌توان از آن به عنوان درمان آن‌ها استفاده کرد.

استفاده از این قرص ایروکاست می‌تواند در کنار اثرات خود، با زیاد شدن ائوزینوفیل‌ها نیز منجر شود که به عنوان عوارض می‌توان پدیده‌های مختلفی را شاهد بود. از جمله این پدیده‌ها باید به بثورات شدید در پوست اشاره کرد که در این رابطه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

قرص ایروکاست برای کرونا

استفاده از قرص ایروکاست که با عنوان Airokast در ایران نیز شناخته می‌شود، می‌تواند برای جلوگیری از علائم حساسیت‌های فصلی و آسم استفاده شود. شما می‌توانید به منظور جلوگیری از خش خش سینه و یا مشکلاتی مانند تنگی نفس و غیره از این نوع دارو استفاده نمایید. با توجه به این اثرات، می‌توان قرص ایروکاست را یک ماده کمک کننده برای کاهش احتمال وخیم شدن کرونا درنظر گرفت.

تاثیر قرص ایروکاست برای کرونا

راجع به تاثیرات قرص ایروکاست می‌توان اینگونه بیان کرد که استفاده از این نوع قرص می‌تواند برای کاهش میزان استفاده از سیستم استنشاقی و نیز برای موارد دیگر از جمله:

  • کاهش و کم کردن علائم تب یونجه،
  • مشکلات آبریزش و گرفتگی بینی، خارش و عطسه (رینیت آلرژیک)،

بخش دیگری از اثرات استفاده از این نوع قرص شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سرفه: استفاده از این دارو در یک دسته از بیمارانی که با مشکل آسم (کودکان) همراه بودند منجر شود تا میزان کاهش سرفه به 17.3 درصد برسد. همچنین از دیگر فواید آن می‌توان به 5.4 کاهش و نیز 6 افزایش به ترتیب در زمینه پریدن از خواب و نیز فعالیت‌های روزمره اشاره نمود.
  • التهاب ریه: یکی دیگر از موارد استفاده از این دارو، زمانی است که دچار خس خس سینه هستید و در این حالت شما می‌توانید بدون ایجاد کردن عوارضی جانبی از ریه آن را کاهش دهید. البته این کار با نظر پزشک باید انجام شود چراکه استفاده از آن بی مورد می‌تواند بدون تاثیر باشد.
  • کهیر: همچنین در برخی نمونه‌ها برای کسانی که کهیر داشته‌اند (برای مدت طولانی بیش از 6 هفته)، این ماده توانسته است موثر باشد.

شما می‌توانید برای بهره‌مندی از فواید این نوع قرص از آن به صورت مداوم و تا مقداری که پزشک برای شما توصیه کرده است استفاده کنید. همچنین در تاثیر گذاری به این نکته توجه کنید که اثرات آن به صورت فوری لحاظ نمی‌شود و شما نمی‌توانید برای حملاتی که به صورت یکجا در آسم اتفاق می‌افتد، از آن با عملکرد سریع استفاده کنید. پس بهتر است با توجه به نظر پزشک به منظور یک عامل پیشگیرانه از قرص ایروکاست بهره ببرید.

قرص ایروکاست برای سرماخوردگی

استفاده از قرص ایروکاست در سرماخوردگی در حالتی که افراد با مشکلاتی مانند خس‌خس شدید در سرماخوردگی و یا برونکواسپاسم (عارضه راه‌های تنفسی) روبرو شود و یا علائمی که در گفتیم (علائم رینیت آلرژیک)، استفاده از این نوع قرص برای او می‌تواند با نظر پزشک تجویز شود. توجه کنید که تجویز سر خود این دارو نباید صورت گیرد بلکه باید از آن زمانی که یک متخصص مشکل را تشکیل و پیشنهاد می‌کند، بهره ببرید.

بهره‌مندی از این دارو برای کودکانی که بیش از 12 ماه سن دارند و یا کسانی که در بزرگسالی هستند قابل استفاده است. شما می‌توانید از این دارو برای مشکلات تنفسی و نیز عدم اسپاسم برونشی در زمانی که ورزش می‌کنید، استفاده کنید.

قرص ایروکاست برای سینوزیت

برای تاثیر قرص ایروکاست برای سینوزیت باید ابتدا گفت سینوزیت بیماری است که با علائمی همچون ترشحات پشت حلق، گرفتگی در بینی تب خستگی، سرفه، سختی در تنفس و غیره همراه است. استفاده از قرص ایروکاست در حالتی که این نوع از مشکلات براساس حساسیت‌های فصلی و دیگر موارد باشد، می‌توان با دستور پزشک از آن استفاده نمود. قرص ایروکاست می‌تواند در این حالت به شما کمک کند.

مشکل سینوزیت می‌تواند در اثر مواردی از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و غیره ایجاد شود. در این حالت لازم است افراد با توجه به نوع سینوزیت حاد و یا مزمنی که دارند، با علائم آن آشنا شده و راه‌های درمان آن را پیش بگیرند. شما می‌توانید علاوه بر دارو، از روتین مراقبت‌های فردی نیز برای رفع این مشکل استفاده کنید. به عنوان مثال مصرف آب زیاد در روز، استفاده از اسپری نمک، بخور دادن و غیره از این نوع روش‌ها است.

قرص باکلوفن چیست؟

عوارض قرص ایروکاست

در مورد مواردی که می‌توان در دسته عوارض قرص ایروکاست برای شما بیان کرد، باید گفت:

  • سردرد،
  • سرگیجه،
  • درد دندان،
  • تهوع،
  • اسهال،
  • علائم آنفولانزا،
  • برونشیت،
  • کهیر،
  • گرفتگی عضلانی،
  • راش جلدی،
  • تغییرات در قسمت رفتار و ذهن،
  • مشکلاتی اعم از پرخاشگری، راه رفتن در خواب، توهم، افکار خودکشی،
  • سوزن سوزن شدن پاها،
  • ورم سینوس،
  • ضعف ماهیچه،
  • بی حسی،
  • ضعف،
  • دستگاه تنفسی.

به طور معمول اگر شما بخواهید از این دارو استفاده کنید، بهتر است با مشورت پزشک آن را انجام دهید تا دچار عوارض جانبی شدید و یا مشکل خاصی نشوید. به هر حال می‌توان گفت استفاده از این دارو می‌تواند در برخی موارد با عوارض جانبی خطرناکی همراه باشد. شما می‌توانید با روبرو شدن با برخی علائم از جمله مشکل تنفسی شدید، سرگیجه، خارش و یا ورم گلو در حالتی که شدید باشد، به پزشک مراجعه کنید و درمان تخصصی و ریشه‌یابی مشکل  را درنظر بگیرید.

مقدار مصرف قرص ایروکاست چقدر است؟

همچنین یکی دیگر از مسائل مهمی‌ که باید در مصرف هر نوع دارویی به آن توجه کنید، مقدار مصرف آن است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برای بزرگسالان: شما می‌توانید برای این دسته از افراد از مقدار قرص‌های 10 میلی‌گرمی استفاده کنید.
  • کودکان (در بازه سنی 6 – 14 سال): شما می‌توانید از قرص‌های جویدنی 5 میلی‌گرمی برای این دسته از افراد استفاده کنید.
  • کودکان (در بازه سنی 2 – 5 سال): شما می‌توانید از قرص جویدنی 4 میلی‌گرمی در این دسته از افراد استفاده کنید.
  • کودکان (در بازه سنی 12 – 23 ماهه): در این حالت برای زمانی که فقط آسم دارند، می‌توانید از مقدار 4 میلی‌گرمی دارای گرانول خوراکی استفاده کنید. (با توجه به دستور پزشک)

همچنین اگر بخواهیم براساس نوع بیماری مقدار مصرفی را بیان کنیم باید گفت:

  • برای کسانی که کهیر مزمن دارند، بزرگسالان 5 – 20 میلی‌گرم می‌توانند مصرف کنند.
  • برای کسانی که به منظور برونکواسپاسم در اثر ورزش می‌خواهند از این ماده استفاده کنند، شما می‌توانید در بازه سنی بالای 15 سال با مقدار 10 میلی‌گرم خوراکی از آن استفاده کنید. همچنین این مقدار برای کودکان 6 – 14 ساله در حدود 5 میلی‌گرم روزانه است.

به این نکته توجه کنید که نباید  اگر یک نوبت از مصرف قرص ایروکاست را فراموش کردید، اقدام به خوردن آن به مقدار دو برابر نمایید. این دارو همچنین می‌تواند با موارد دارویی زیر تداخل دارویی داشته باشد:

  • فنوباربیتال: با کاهش غلظت خونی، می‌تواند به کاهش تاثیر گذاری داروی مونته لوکاست منجر شود.
  • پردنیزون: برخی از عوارض از جمله خیز می‌تواند در این حالت ایجاد گردد.

آیا قرص ایروکاست کورتون دارد؟

آیا قرص ایروکاست دارای کورتون می‌باشد. کورتون در واقع یک نوع دارو است که باید حتما به درستی و با دستور پزشک مصرف شود. در مورد این نوع قرص باید حتما به عوارضی که ممکن است ایجاد کند، توجه نمود. عوارضی که این ماده می‌تواند در کنار خواص درمانی خود ایجاد کند، متفاوت است. مثلا افزایش اشتها و یا وزن، فشار خون بالا، پوکی استخوان، کبودی به صورت سیاه و آبی در پوست، ضعف ماهیچه‌ها، افزایش تعرق، نازک شدن پوست و غیره.

با توجه به مواردی که در بالا گفتیم، ممکن است عده‌ای از محتوای کورتون در این قرص ایروکاست واهمه داشته باشند. در این باره باید گفت برحسب اینکه این نوع قرص از چه شرکتی ساخته شده است، باید محتوای آن بررسی شود. ولی به طور کلی برای آن وجود کورتون ذکر نشده است؛ چراکه این نوع دارو در دسته داروهای کورتونی قرار نگرفته است.

برخی توصیه‌ها برای قرص ایروکاست

در مورد برخی از توصیه‌هایی که می‌توان برای قرص ایروکاست بیان کرد، باید گفت:

  • بدون نظارت و دستور پزشک نباید اقدام به قطع مصرف این دارو (همانند مصرف آن) نمایید. به خصوص این امر زمانی که افراد دچار بهبود مقطعی از آسم می‌شوند، دیده می‌شود.
  • نباید برای کاهش مقدار یا مصرف داروهایی که ضد آسم هستند، بدون مشورت و توجه دکتر اقدام کنید.
  • اگر سابقه حساسیت به این نوع داروها دارید، بهتر است قبل از مصرف به پزشک خود آنها را اطلاع دهید.
  • در مورد قرص‌هایی که به صورت جویدنی هستند، لازم است درنظر داشته باشید که این نوع از قرص‌ها باید قبل از قورت دادن، جویده شوند.
  • از این نوع قرص بایستی در دمای اتاق و یا به دور از گرما و رطوبت نگهداری نمایید.

برای آنکه بخواهید این نوع قرص را مصرف نمایید، بهتر است ابتدا با توجه به وضعیت خود، راهنمایی پزشک و نیز شرایط سنی که دارید، نوع و مقدار دوز مناسبی را در نظر بگیرید. حال بایستی دارو را یک بار در روز میل کنید. برای این کار می‌توانید برحسب مقدار دوزی که روی برچسب دارو ذکر شده است، اقدام نموده و کامل قرص را بجویید. بهتر است استفاده از این نوع دارو را به همراه مواد غذایی و یا نوشیدنی گرم مصرف ننموده و لازم است حتی در زمان بهبودی هم آن را به طور منظم مصرف نمایید.

عوارض قرص ایروکاست
معایب مصرف قرص ایروکاست

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 19

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا