بیماری‌ها و راه درمان

قرص باکلوفن چیست؟ آیا مسکن است؟ موارد مصرف آن

کاربرد قرص باکلوفن ۱۰ و ۲۵: مدت زمان اثر آن

در ارتباط با قرص باکلوفن چه می‌دانید؟ چه احتیاط خاصی در مورد این دارو وجود دارد؟ قرص باکلوفن در چه مواردی مصرف می‌شود و چه خواصی دارد؟ به نظر شما این دارو مرفین نیز دارد؟ آیا قرص باکلوفن چاق‌کننده است؟ نگران نباشید. ما در این مقاله از مجله جوان ایرانی به تمامی این سؤالات پاسخ خواهیم داد. کافی است تا پایان این مطلب ما را همراهی کنید.

قرص باکلوفن چیست؟

قرص باکلوفن چیست

باکلوفن یک داروی تجویزی است که برای درمان علائم اسپاستیسیته ناشی از مولتیپل اسکلروزیس به‌ویژه برای تسکین اسپاسم و درد هم‌زمان، کلونوس و سفتی عضلانی استفاده می‌شود. باکلوفن ممکن است به‌تنهایی یا همراه با سایر داروها استفاده شود. باکلوفن متعلق به دسته‌ای از داروها به نام شل کننده عضلات اسکلتی است. قرص باکلوفن در دو نمونه 10 میلی‌گرمی و 25 میلی‌گرمی در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

قرص باکلوفن ۱۰

یکی از نمونه‌های موجود قرص باکلوفن نوع 10 میلی‌گرمی است. نوع قرص مصرفی شما توسط پزشک تجویز می‌شود. ممکن است که پزشک توصیه کند که قرص را چند بار در روز در فواصل مشخص مصرف کنید. قرص باکلوفن از دسته داروهای شل کننده عضلانی است که با اثر بر اعصاب نخاعی می‌تواند مقدار و شدت گرفتگی‌های عضلانی را در بیماران ام‌اس و سایر بیماری‌های عصبی مربوط به نخاع کاهش دهد.

قرص باکلوفن ۲۵

نوع دیگر قرص باکلوفن 25 میلی‌گرمی است. این دارو در دردهای جدی عضلانی در بیماری‌های عصبی باید چند هفته به‌صورت مداوم مصرف شود تا اثر مطلوبی نشان دهد. مصرف این دارو را بدون نظر پزشک خود قطع نکنید. زمان و نحوه مصرف قرص باکلوفن را نیز باید پزشک شما تعیین کند. فروش قرص باکلوفن 10 و 25 در داروخانه‌های سراسر کشور صورت گرفته و در دسترس بیماران قرار دارد.

خواص قرص باکلوفن

خواص قرص باکلوفن

قرص باکلوفن برای تسکین علائم و نشانه‌های اسپاستیسیتی ناشی از مولتیپل اسکلروزیس ، به‌ویژه برای تسکین اسپاسم فلکسور و دردهای همراه، کلونوس و سفتی عضلانی مفید است. بیماران باید اسپاستیسیتی برگشت‌پذیر داشته باشند تا درمان با قرص باکلوفن به بازیابی عملکرد باقیمانده کمک کند. قرص باکلوفن نیز ممکن است در بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی و سایر بیماری‌های نخاعی دارای ارزش باشد. قرص باکلوفن در درمان اسپاسم عضلانی اسکلتی ناشی از اختلالات روماتیسمی اندیکاسیون ندارد. اثربخشی قرص باکلوفن در سکته مغزی ، فلج مغزی و بیماری پارکینسون ثابت نشده است و بنابراین برای این شرایط توصیه نمی‌شود.

موارد مصرف قرص باکلوفن

باکلوفن برای درمان درد و انواع خاصی از اسپاستیسیته (سفتی و سفتی عضلانی) ناشی از مولتیپل اسکلروزیس، آسیب‌های نخاعی یا سایر بیماری‌های طناب نخاعی استفاده می‌شود. باکلوفن در دسته‌ای از داروها به نام شل کننده عضلات اسکلتی قرار دارد. باکلوفن بر روی اعصاب طناب نخاعی اثر می‌گذارد و تعداد و شدت اسپاسم عضلانی ناشی از مولتیپل اسکلروزیس یا شرایط نخاع را کاهش می‌دهد. همچنین درد را تسکین می‌دهد و حرکت عضلات را بهبود می‌بخشد. این دارو گاهی برای مصارف دیگر تجویز می‌شود. از دکتر و یا داروساز خود برای اطلاعات بیشتر بپرسید.

آیا قرص باکلوفن مسکن است؟

آیا قرص باکلوفن موثر است

خیر. باکلوفن شل کننده عضلات است. درحالی‌که می‌تواند درد ناشی از اسپاسم عضلانی را تسکین دهد، درد ناشی از انواع دیگر درد مانند درد التهابی یا عصبی را تسکین نمی‌دهد.

آیا قرص باکلوفن مورفین دارد؟

خیر. قرص باکلوفن مورفین ندارد اما در کنار باکلوفن در برخی از موارد مورفین نیز استفاده می‌شود. دلیل این امر نیز سرکوب دردهای عضلانی است. سندرم‌های پیچیده درد به دلیل اسپاسم کم‌تحرکی در فرونشاندن درد ناکام هستند. به همین علت از مورفین نیز استفاده می‌شود. استفاده از این ترکیب در افرادی که دارای درد شدید نوروپاتیک هستند و یا مبتلا به بیماری ED هستند نتایج خوبی را به همراه داشته است.

آیا قرص باکلوفن چاق‌کننده است؟

نمی‌توان در این موردنظر قطعی داد. در برخی از افراد افزایش و حتی کاهش وزن می‌تواند یکی از عوارض جانبی مصرف قرص باکلوفن باشد. می‌توانیم بگوییم که این دارو اثر مستقیمی در کنترل وزن شما نخواهد داشت؛ بنابراین می‌توان گفت که چاقی شما بعد از مصرف قرص باکلوفن در اثر موارد دیگر خواهد بود.

در مورد قرص فولیکوژن و اینکه آیا چاق کننده هست یا خیر این مقاله را بخوانید:

قرص فولیکوژن برای چیست؟

مدت‌زمان اثر قرص باکلوفن

مدت زمان اثر قرص باکلوفن

قرص باکلوفن در بیماران مختلف در دوزهای متفاوت مصرف می‌شود؛ بنابراین زمان تأثیر آن نیز بر بیماران، متفاوت خواهد بود. به‌عنوان‌مثال در برخی از افراد بعد از چند ساعت پس از مصرف قرص باکلوفن اثر این دارو بر روی گرفتگی عضلات گزارش‌شده است. همچنین در برخی دیگر از بیماران این تأثیر بعد از چند هفته خود را نشان خواهد داد.

قرص باکلوفن برای کمردرد

باکلوفن برای کمردرد مورد تأیید FDA نیست، اما ارائه‌دهندگان اغلب آن را برای این درد و همچنین سایر انواع درد تجویز می‌کنند. این یک استفاده “خارج از برچسب” باکلوفن در نظر گرفته می‌شود. اگر کمردرد شما ناشی از اسپاسم عضلانی باشد، ممکن است برای شما مفید باشد. اگر درد شما کسل‌کننده و دردناک است یا مانند سوزن سوزن شدن است، ممکن است کمک چندانی نکند.

قرص باکلوفن برای نوزادان

باکلوفن در بیماران 0 تا 18 سال کمتر برای درمان علامتی اسپاستیسیتی با منشأ مغزی، به‌ویژه در مواردی که به دلیل فلج مغزی نوزادی و همچنین به دنبال حوادث عروق مغزی یا در حضور بیماری نئوپلاستیک یا دژنراتیو مغزی باشد، تجویز می‌شود. باکلوفن همچنین برای درمان علامتی اسپاسم عضلانی که در بیماری‌های نخاعی با منشأ عفونی، دژنراتیو، تروماتیک، نئوپلاستیک یا ناشناخته مانند مولتیپل اسکلروزیس، فلج اسپاستیک نخاعی، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، سیرنگومیلیا، میلیت عرضی، پاراپلژی تروماتیک یا پاراپلژی رخ می‌دهد، استفاده می‌شود.

قرص باکلوفن و ام‌اس

قرص باکلوفن و ام اس

دستورالعمل  NICE برای ام‌اس  توصیه می‌کند که باکلوفن باید اولین دارویی باشد که برای درمان اسپاستیسیتی ام‌اس (سفتی عضلانی) استفاده می‌شود. همچنین گاهی اوقات باکلوفن همراه با سایر داروها برای درمان نورالژی سه‌قلو استفاده می‌شود. می‌تواند به شل شدن عضلات و کاهش درد کمک کند. با تیم ام‌اس خود در مورد بهترین زمان مصرف باکلوفن صحبت کنید. برخی افراد آن را درست قبل از خواب مصرف می‌کنند تا به اسپاسم در طول شب کمک کنند. سایر افراد آن را حدود یک ساعت قبل از انجام برخی فعالیت‌ها (مانند دوش گرفتن یا بلند شدن از رختخواب) مصرف می‌کنند تا آن‌ها را راحت‌تر کنند. اگر اسپاستیسیتی پیشرفته‌تری دارید، دوز کمتری از دارو را می‌توان مستقیماً (داخل نخاعی) با استفاده از یک پمپ کاشته شده به ستون فقرات تزریق کرد. این به‌عنوان باکلوفن داخل نخاعی شناخته می‌شود.

عوارض جانبی قرص باکلوفن

عوارض جانبی قرص باکلوفن

باکلوفن ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند ازجمله:

  • تغییرات خلق‌وخوی
  • گیجی
  • افسردگی
  • توهمات

اگر هر یک از علائم ذکرشده در بالا را دارید، فوراً به پزشک کمک کنید. همچنین شایع‌ترین عوارض جانبی باکلوفن عبارت‌اند از:

  • خواب‌آلودگی
  • سرگیجه
  • ضعف
  • خستگی
  • سردرد
  • مشکل خواب
  • حالت تهوع
  • افزایش ادرار
  • یبوست

در صورت داشتن هرگونه عارضه جانبی که شما را آزار می‌دهد یا از بین نمی‌رود، به پزشک اطلاع دهید. این‌ها تمامی عوارض جانبی احتمالی باکلوفن نیستند و ممکن است شما عوارض دیگری را نیز تجربه کنید. برای اطلاعات بیشتر، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

کلام آخر

اگر به باکلوفن، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در قرص و محلول خوراکی باکلوفن حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. از داروساز خود لیستی از مواد تشکیل‌دهنده را بخواهید. به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای دیگری با نسخه و بدون نسخه، ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی مصرف می‌کنید یا قصد دارید مصرف کنید. به‌عنوان‌مثال هر یک از داروهای ضدافسردگی، داروهای اضطراب، داروهای بیماری‌های روانی، داروهای تشنج، آرام‌بخش‌ها، قرص‌های خواب‌آور یا آرام‌بخش را ذکر کنید. پزشک ممکن است نیاز به تغییر دوز داروهای شما داشته باشد یا شما را به‌دقت ازنظر عوارض جانبی تحت نظر داشته باشد.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 43

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا