سبک زندگی

چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم؟ دلایل مهم انتخاب آن

شغل معلمی چیست؟ دلیل انتخاب آن چیست؟

چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به جواب‌های بسیار زیادی رسید. برخی از افراد به خاطر علایق و شخصیتی که دارند، به این حرفه روی آورده‌اند، برخی دیگر به خاطر مزایا و یا داشتن پیش نیازهای علمی آن. در ادامه با ما باشید تا بیشتر راجع به این موضوع با شما صحبت کنیم.

شغل معلمی چیست؟

پیش از آنکه پاسخ دهیم چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟، بهتر است ابتدا کمی با این شغل آشنا شویم. یکی از مشاغل بسیار مهم در هر جامعه‌ای، شغل معلمی است. معلمی که با عنوان استادی نیز شناخته می‌شود، حرفه‌ای است که افراد می‌توانند با داشتن یک دانش و آگاهی نسبت به یک سری موضوعات، دانش خود را به دانشجویان آن علم انتقال دهند. این نوع شغل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر در بسیاری از کشورهای پیشرفته، برای معلمان سلسله مراتب و آموزش‌های خاصی درنظر گرفته می‌شود.

همچنین در پاسخ به اینکه چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟، می‌توان به شیوه ورود به این حوزه و مهارت‌ها آن نیز اشاره کرد. فرد می‌تواند به روش‌های مختلفی وارد این حوزه شود که عبارتند از:

  • تدریس علوم آکادمیک: در مقطع کنونی، هر کشوری یک سیستم آموزشی دارد که در آن معمولا علوم آکادمیک آموزش داده می‌شود. در این حالت افراد می‌توانند با کسب دانش و مهارت در علوم تجربی، ریاضیات، شیمی و غیره، به دانش آموزان این علوم را منتقل کنند و در مدارس و دانشگاه ها مشغول به کار شوند.
  • تدریس علوم دینی و غیر آکادمیک: برخی دیگر از علومی که افراد می‌توانند با آن این حرفه شوند، علوم غیر آکادمیک است که عمده آن را دروس مذهبی، فلسفی، موسیقی و غیره تشکیل می‌دهد.
  • تدریس مهارت‌های فنی: از آنجایی که هر جامعه‌ای به نیروی کار و به اصطلاح آچار به دست نیز نیاز دارد، معلمین می‌توانند با کسب مهارت و دانش در این حوزه نیز مشغول شوند. در این حالت می‌توان به موضوعاتی مانند تعمیرات، مشاغل ساختمانی، جوشکاری، کنترل دستگاه‌ها و نحوه کار با آنها، هنرهای رزمی و غیره اشاره نمود.
  • تدریس مهارت‌های نرم افزاری: در نهایت دسته‌ای دیگر از افراد که به عنوان معلم شناخته می‌شوند، کسانی هستند که مهارت‌های نرم‌افزاری را تدریس می‌کنند. از جمله موضوعات در این زمینه می‌توان به برنامه نویسی وب، اپلیکیشن‌های اندرویدی، ساخت نرم‌افزار، برنامه نویسی میکروکنترلرها، دستگاه‌های دیجیتالی، تراشه‌ها و غیره اشاره کرد. از آنجایی که امروزه ساخت برنامه‌ها و نرم افزارها چه بر بستر وب یا موبایل و سایر دستگاه‌ها یک نیاز مهم تلقی می‌شود، این افراد می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.
معلمی چیست؟
آشنایی با حرفه معلمی

چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟

در پاسخ به اینکه چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟، می‌توان به جواب‌های بسیاری اشاره کرد که هرکدام می‌تواند با توجه به شخصیت و هدف یا ویژگی‌های فرد متفاوت باشند. در این حالت می‌توان به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • علاقه: یکی از مواردی که می‌تواند موجب این شود که هر فردی به شغل معلمی رو آورد، علاقه است. جالب است که بدانید این علاقه می‌تواند از منابع مختلفی نشات بگیرد. ممکن است فردی عشق علاقه به وطن و تربیت فرزندانی عالم و دانا برای جامعه به این شغل رو آورد.
  • تیپ شخصیتی: دلیل مهم دیگری که می‌توان گفت چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟ این است که فرد این نوع حرفه را دوست دارد. برخی از افراد از آموختن و یاد دادن دانش خود به دیگران سیر نمی‌شود و این به خلق و خوی خود فرد باز می‌گردد.
  • مزایا و معایب: ممکن است برخی از افراد به دلیل مزایا و معایب این حرفه به آن روی آورند. در این حالت برخی از خوبی‌های شغل معلمی عبارتند از: تایم کاری مشخص همراه با استراحت، امکان تعامل با افراد مختلف در اجتماع، نرخ بیکاری به نسبت پایین، بیمه درمانی فرهنگیان، حقوق ثابت در طول سال تحصیلی، سخت نبودن فعالیت.
  • پیش نیاز محدود: یکی دیگر از مواردی که می‌توان در پاسخ به اینکه چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟ بیان کرد، پیش نیاز محدود آن است. افراد می‌توانند با یادگیری یکسری منابع برای تدریس در علوم مختلف، آمادگی تدریس و آموزش را داشته باشند. برخی از این منابع بسیار پیش پا افتاده‌اند و برخی دیگر در سطوح دانشگاهی‌ و یا حرفه‌ای، بسیار مشکل هستند که بسته به پیچیده بودن هرکدام، می‌تواند درآمد بالاتری داشته باشد.

در این قسمت بیوگرافی معلم شبکه آموزش مرضیه شراهی را بخوانید.

در ادامه با ما باشید تا به برخی از دلایلی که اشخاص در دنیای واقعی برای تبدیل شدن به یک معلم بیان کرده‌اند، بیان کنیم.

چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟
دلایل انتخاب شغل معلمی چیست؟

دلایل افراد برای انتخاب شغل معلمی

حال به برخی از دلایلی که افراد در پاسخ به اینکه چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟ جواب می‌دهیم که به شرح زیر هستند:

  • علاقه: یکی از وجوه مشترک بسیاری از کسانی است که برای تبدیل شدن به این مقام، به دانشگاه فرهنگیان مراجعه می‌کنند و آموزش‌های لازم را به صورت آکادمیک دنبال می‌کنند.
  • علاقه به بچه‌ها: برخی از افراد به واسطه عشق و علاقه‌ای که به فرزندان و بچه‌ها دارند، به این حرفه روی می‌آورند. این دسته معمولا انرژی گرفتن از بچه‌ها و اهمیت به آنها را جزو انگیزه‌های تبدیل شدن به یک معلم عنوان می‌کنند.
  • آرزوی کودکی: عده‌ای دیگر از همان کودکی آرزوی تدریس و تبدیل شدن به یک معلم را داشته‌اند. این دسته از افراد ممکن است به واسطه عشق و علاقه به معلم خود، داشتن خاطرات خوب از این دوره، ادامه راه پدر و حرفه او این نوع آرزو و شغل را داشته باشند.
  • علاقه به معلم: از آنجایی که انسان‌ها می‌توانند برای یکدیگر یک الگو شوند، دسته‌ای از افراد دوست دارند تا مسیر آنها را ادامه دهند. در همین راستا عده‌ای دلیل اینکه چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟ را علاقه و الگوگیری از معلم خود بیان کرده‌اند.
  • نیاز جامعه: برخی از افراد علت معلم شدن خود را نیاز جامعه بیان کرده‌اند تا بتوانند برای رفع این مشکل و کمبود نیرو برای تربیت نسل آینده، معلم شوند.
  • حقوق: هرچند امروزه معلمی شغل پردرآمدی به حساب نمی‌آید (به جز در علوم آکادمیک)، اما در گذشته بسیاری از افراد به خاطر مزایا و حقوق آنها این شغل را به عنوان دلیل برای اینکه چرا شغل معلمی رو انتخاب کردم ؟ بیان کرده اند.
دلایل افراد برای انتخاب شغل معلمی
دلایل واقعی افرادی که معلم شدند چیست؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.6 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 64

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا