تکست و متن

دعای گشایش رزق و روزی برای منزل + مغازه + ماشین + انگشتر

دعای افزایش رزق و روزی: زمان نوشتن آن چه موقعی است؟

دعای افزایش رزق و روزی در خانه، مغازه روی انگشتر و وضعیت‌های مختلف چیست؟ در کنار جنبه‌های دنیوی زندگی که هر انسانی دارد، جنبه روحانی نیز وجود دارد که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت ماند. هر چند هر دو بعد زندگی دنیوی و روحانی انسان‌ها در دین اسلام مورد بحث قرار گرفته است، شما می‌توانید ذکر‌ها، ادعیه‌ها و سخنان بسیرای را در بعد روحانی زندگانی انسان‌ها مشاهده کنید. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر راجع به دعای گشایش رزق و روزی در انواع مختلف آن بپردازیم.

دانلود دعای افزایش رزق و روزی خانه

قبلا از اینکه به دعای رزق و روزی بپردازیم جالب است بدانید که روزی را بر 2 قسمت تقسیم می‌کنند، قسمتی که ثابت است و در آن چیزی تاثیر نمی‌گذارد و قسمت دوم جایی است که در آن تلاش و دعای فرد می‌تواند رزق و روزی او را افزایش یا کاهش دهد. دعا می‌تواند در قسمت دوم با تلاش و کوشش شما موثر باشد.

برای دعای رزق و روزی، نخست به سراغ ادعیه برای رزق خانه می‌رویم که می‌تواند بسیار مفید باشد. همانطور که خداوند گفته است (در سوره هود آیه 6) که هرجنبنده‌ای برروی زمین روزی‌اش برعهده خدا است. از جمله اعمال و دعاهایی که برای رزق و روزی خانه بیان شده است می‌توان گفت:

  • یکی از توصیه‌ها بیان شده، مداومت بر گفتن ذکر “یا الرزاق” است. برای بیان این ذکر، اگر شما در هر گوشه‌ای از خانه آن را بیان کنید، هر بار صد مرتبه، می‌تواند رزق و روزی را برای اهل خانه بیشتر کند.
  • همچنین در باب این ذکر به عنوان دعای رزق و روزی آمده است که هرکسی که ذکر “یا الرزاق” را قبل از نماز صبح در حالتی که روبه قبله است بیان کند و نیز در چهار گوشه (رکن) خانه خود آن را ده مرتبه بیان نماید، روزی‌اش زیاد شده و به خلق خدا محتاج نمی‌شود.
  • همچنین در نقل دیگری از فیض کاشانی آمده است که هرکس ذکر “یا الرزاق” را در اولین ساعات روز خودش بیان کند، به تعداد 308 مرتبه، روزی او زیاد می‌گردد.
  • یکی دیگر از دعای رزق و روزی که برای مغازه و خانه نیز مشترک است، آیه 59 سوره انعام است که به شرح زیر می‌باشد: وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ. در باب این آیه آمده است که اگر آن را در صفحه‌ای از قلع نوشته و در دکان یا خانه خود قرار دهید، می‌تواند باعث خیر و برکت بسیاری شود.
دعای رزق و روزی خانه
دعا برای روزی منزل

دعای رزق و روزی مغازه

رزق و روزی به خصوص در کسب و کار می‌تواند بسته به تلاش فرد و خواست او از خداوند متفاوت باشد. از این رو می‌خواهیم دعای رزق و روزی را در این بخش نیز بیان کنیم که می‌تواند در کسب و کار افراد بسیار موثر باشد:

  • هرکسی که آیات 28 و 29 سوره حدید را به صورت خالصانه و با ایمان در روز پنج شنبه در اول هر ماه بخواند، با توجه به خدا و معنای آن، اگر آن شخص تاجر یا کاسب است می‌تواند آن را در منزل و دکان خود قرار دهد، رزق و روزی او بسیار می‌گردد.
  • همچنین در مورد دیگر دعای رزق و روزی که برای افزایش رزق کسب‌و‌کارها بیان شده است، می‌توان به دعای شریفه زیر اشاره کرد که می‌توانید آن را در منزل یا مغازه نگهداری کنید. این دعا به شرح زیر می‌باشد: اللَّهُمَّ انّى‏ أَسْئَلُکَ یا قَریبَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ وَ سَهِّلَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا فَتّاحَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا مِفتاحَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا صادِقَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا رازِقَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا مُفَتِّحَ الاَبوابِ.
  • یکی از راهکارهای دیگری که برای افزایش رزق و روزی برای مغازه‌ها بیان شده است، آیه 59 سوره انعام است.

در نهایت از جمله آیه‌هایی که می‌توانید آن‌ها را نیز درنظر داشته و بخوانید، می‌توان گفت:

  • آیه 6 سوره هود: وَمَا مِن دَآبّةٍ فِی الأرْضِ إِلاّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیعْلَمُ مُسْتَقَرّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلّ فِی كِتَابٍ مّبِینٍ.
  • آیه 2 سوره فاطر: مّا یفْتَحِ اللّهُ لِلنّاسِ مِن رّحْمَةٍ فَلاَ مُمْسِكَ لَهَا وَمَا یمْسِكْ فَلاَ مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ.
  • آیه 30 سوره الاسرا: إِنّ رَبّكَ یبْسُطُ الرّزْقَ لِمَن یشَآءُ وَیقْدِرُ إِنّهُ كَانَ بِعِبَادِهِ خَبِیراً بَصِیراً.
  • آیه 22 – 23 سوره الذاریات: وَفِی السّمَآءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ*فَوَرَبّ السّمَآءِ وَالأرْضِ إِنّهُ لَحَقّ مّثْلَ مَآ أَنّكُمْ تَنطِقُونَ.
  • سوره ضخی

دعای گشایش رزق و روزی حلال

کسب روزی حلال به عنوان یکی از مهم‌ترین اصولی است که در زندگی مسلمانان می‌تواند آن را از گمراهی نجات داده و حفظ کند. در روایات و اعتقادات بسیاری آمده است که تلاش و طلب کردن تضمین رزق و روزی برای افراد است. از جمله دعاها و آیات قرآن که در دسته دعای رزق و روزی قرار می‌گیرند و می‌توان از آنها برای اعطای روزی حلال استفاده کرد، باید به موارد زیر اشاره نمود که عبارتند از:

  • یکی از راه‌های رزق و روزی حلال، خواندن سوره مبارکه واقعه است که می‌توانید آن را از شنبه شب، هر شب 3 مرتبه بخوانید و در شب جمعه هم آن را 8 مرتبه تلاوت کنید. این توصیه را به مدت 5 هفته انجام دهید و همچنین قبل از اینکه به خواندن سوره بپردازید، این دعا را تلاوت کنید: ” اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً حَلاَلاً طَیباً مِنْ غَیرِ كَدٍّ اِسْتَجِب ْ دَعْوَتَنَا مِنْ غَیرِ رَدٍّ وَ اَعُوذُ مِنَ الْفَضِیحَتِین الفَقرا وَالدِّینِ وَاِدْفَعْ عَنِّی هَذَینِ بِحَقِّ الامَامِین الحسن وِالحُسَین بِرَحْمَتِكَ یاارحم الراحمین”.
دعای رزق و روزی مغازه
دعای رزق و روزی کسب و کار

دعای رزق و روزی اللهم ارزقنی

یکی از توصیه‌هایی که پیامبر اکرم نسبت به اهمیت دعا کردن از جمله دعای رزق و روزی بیان کرده است را می‌توان در این جمله مشاهده کرد که می‌فرمایند: “هیچ چیز در نزد خداوند متعال، عزیزتر از دعا نیست”. همچنین خداوند در آیه 77 در سوره فرقان نیز پیرامون دعا از بندگان می‌خواهد که همواره دعا کنند و از خداوند روزی بخواهند.

  • یکی از دعاهایی که از امام علی به نقل از پیامبر بیان شده است عبارت است از: “اللهم اغننى بحلالك عن حرامك و بفضلك عمن سواك” که در آن پیامبر می‌گوید اگر به اندازه یک کوه هم قرض دار باشی، خداوند ادا می‌فرماید.
  • از این دعای رزق و روزی می‌توانید برای جلب روزی استفاده کنید: “اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی مِنْ فَضْلِک الْوَاسِعِ الْحَلَالِ الطَّیبِ رِزْقاً وَاسِعاً حَلَالًا طَیباً بَلَاغاً لِلدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ صَبّاً صَبّاً هَنِیئاً مَرِیئاً مِنْ غَیرِ کدٍّ وَ لَا مَنٍّ مِنْ أَحَدِ خَلْقِک إِلَّا سَعَةً مِنْ فَضْلِکَ الْوَاسِعِ فَإِنَّک قُلْتَ‏ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ‏  فَمِنْ فَضْلِک أَسْأَلُ وَ مِنْ عَطِیتِک أَسْأَلُ وَ مِنْ یدِک الْمَلْأَی أَسْأَلُ”
  • یکی از دعاهای اللهم الرزقنی، دعایی است که در قسمت قبل اشاره کردیم که می‌تواند رزق و روزی شما را افزایش دهد.
  • ختم سوره طه
  • همچنین توصیه شده است که به تعداد 77 بار ذکر “یا غفور یا ودود” بیان شود.
  • برای برطرف نمودن تنگدستی و نیز بالابردن رزق و روزی نیز گفتن ذکر “لا اله الا اللّه الملک الحق المبین” نیز به تعداد 100 مرتبه توصیه شده است.
  • از مرحوم کشمیری نیز نقل شده است که اگر کسی رزق و روزی بسیار می‌خواهد، بایستی دعای “اللّهُمَ اَغنِنِی بِحلالِکَ عَن حَرامِک و بِفَضِلکَ عَمَّن سِواک” را بسیار ذکر کند.
  • یکی دیگر از دعاهایی که در این راستا به تکرار آن نیز توصیه شده است، می‌توان به دعای ” اللهم اَغْنِنِی بحَلالِکَ عَنْ حَرامِکْ و بِطاعَتِکَ عَنْ مَعْصیَتِکْ و بِفَضْلِکَ عَمَّنْ سِواکَ” اشاره نمود که گفته شده است به صورت مداوم بیان گردد.
  • یکی از دعاهایی که از سوی حضرت رسول در دسته دعای رزق و روزی ذکر شده است که در مورد اثرات آن می‌توان به کسب رزق حلال و نیز فرزندان صالح از سوی خداوند اشاره نمود، دعای زیر است. شما می‌توانید آن را بخوانید و یا آنکه آن را با خود داشته باشید. این دعا از سوی پیامبر بیان شده است. “بَسم اللّه الرّحْمنِ الرَّحَیمَ اَسْتَغْفِرُ اللَّه الَّذی لااِلهَ اِلاّ هُوَالْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ اَسْتَغْفِراللّهَ مِنْ جَمِیع ما کَرِهَ اللّهُ اَللّهُمَّ اِنّی اَسْتَغْفِرُکَ ما قَدَّمْتُ وَ ما اَخْرْتُ وَ ما اَسْرَرْتُ وَ ما اَعْلَنْتُ مَنْ مَعْصِیِتَکَ وَ اَسْتَغْفِرُکَ مِنْ الذَّنُوبِ الَّتی لا یَغْفِرُها غَیْرُکَ وُ لَمْ یَطَّلعْ عَلَیْها سِواکَ وَلا بَسَعُها اِلاّ حِلْمُکَ وَلا یَتَجاوَزُ مِنْها اِلا عَفْوُکَ وَ اسْتَغْفِرُکَ مِنْ کُلَّ یَمینِ صَدَرَ مِنّی فَخالَفْتُ مِنْها وُ اَسْتَغْفِرُکَ یا عَالِمَ الْغَیبِ وَلاشَّهادَهِ مِنْ کُلَّ سَیَّئَتهٍ عَمِلْتُها فی بَیاض النَّهارِ وَ سَوادِ اللَّیْلِ وَ مَلاَءٍ وَ خَلاَءٍ وَ سِرًّ وَ عَلانِیَهٍ وُ اَنْتَ ناظِرُ بِها اِلَهیَّ اِذَا اَرْتَکَبْتُها وَ اَنیّتُ بِها مِنَ العْصیانِ یا حَلیمُ یا کَریمُ وَ اَسْتَغْفِرُکَ لِکُلَّ سَیَّد الْمُرْسَلینَ وَ اِلیْنا مِنُ نَبِیَّکَ مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَیَّبینَ الطَّاهِرینَ الْمَصْومینَ مَنْ الِ طه وَ یسَ بَرحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الَّراحِمینَ.”

دعای رزق و روزی زیاد

از جمله دعاهایی که برای خیر و برکت و رزق و روزی زیاد بیان شده است هم باید گفت:

  • آیه 1 تا 6 سوره جاثیه: در کیفیت این دعای رزق و روزی آمده است که هر فردی که آن را می‌خواهد، روز بگیرد و پاکیزه گرداند و آن آیات را در یک کاسه نو با خلوص نیت و با توجه به معنی و درنظر گرفتن خدای متعال بنویسد. حال آن را از آب پر کرده و با همان آب آیات را شسته و آن را در سر دکان یا مغازه و یا در مزرعه خود قرار دهد. این آیه سبب خیر در اموال و بلاها خواهد شد.
  • از امام باقر (ع) ذکر شده است (در پاسخ به زید شحام) که در سجده‌های نمازهای یومیه (واجب) دعای زیر را بخواند که برای ازدیاد روزی موثر است: اللَّهُمَّ انّى‏ أَسْئَلُکَ یا قَریبَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ وَ سَهِّلَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا فَتّاحَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا مِفتاحَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا صادِقَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا رازِقَ الْفَتْحُ وَ الْفَرْجُ یا مُفَتِّحَ الاَبوابِ.
  • یکی دیگر از راهکارهایی که باعث می‌شود تا رزق و روزی زیاد شود، استغفار زیاد است که از سوی قرآن کریم نیز معرفی شده است. در این رابطه خداوند می‌فرماید (آیه 3 سوره هود) که از خداوند خود، آمرزش بطلبید و به سوی او بازگردید تا برای مدت معین شما را از مواهب دنیوی و فضیلت بهره‌مند سازد.
  • یکی دیگر از بیاناتی که از ائمه در رابطه با دعای رزق و روزی بیان شده است می‌توان به توصیه امام صادق (ع) اشاره نمود که در آن ایشان فرموده است که هرکسی که پار‌چه‌ای نو را برداشته (برای ایجاد یک لباس نو)، ابتدا 36 بار سوره قدر را تلاوت کند و زمانی که به آیه “تنزل الملائکة” رسید، مقداری آب را برداشته و آن را بر روی لباس بریزد. حال 2 رکعت نماز خوانده و دعا کند. حال بایستی در دعای خود این ذکر را بگوید: ” الحمد للَّه الّذى رزقنى ما أتجمّل به فی النّاس و أواری به عورتی و أصلّی فیه لربّی و احمد اللَّه”. در این صورت تا زمانی که لباس کهنه نشده است، از روزی گسترده برخوردار خواهد شد.
  • در بیانات دیگری امام صادق می‌فرمایند هرکس به صورت پیاپی به مدت 2 ماه به صورتی که هر روز چهارصد بار ذکر زیر را بگوید، خداوند به او مال فراوان یا گنجی عظیم را می‌بخشد. ” اَستَغفرُ اللّه الّذی لاإله الاّ‌هُوَ الحَی القَیومُ الرَّحمنُ‌الرَّحیمُ بَدیعُ‌السّمواتِ والأَرضِ مِن جمیعِ ظُلمی و جرمی و اِسرافی عَلی نفسی و اَتوبُ إِلیهِ”
دعای رزق و روزی زیاد
دعای افزایش کسب و کار

دعای رزق و روزی روی انگشتر

استفاده از روش‌های مختلف برای جذب ثروت می‌تواند شامل استفاده از انگشترهایی با سنگ‌ها و دعاهای خاص باشد که در ادامه می‌خواهیم به برخی از این موارد بپردازیم.

  • استفاده از سنگ‌های معدنی و خاصی مانند انگشتر حدید، زمرد، عقیق و زبرجد برای افزایش روزی توصیه شده است. یکی از این سنگ‌ها، سنگ حدید است که در آن دعاهایی مانند دعای هفت جلاله و عین علی ثبت می‌شود.
  • یکی از دعاهایی که برای افزایش رزق و روزی و ثروت بیان شده است، دعای خاصی به شرح زیر می‌باشد: کعسلهون لا اهـ لا الاول بالله، لا الاء الا آلاوک یا الله. این دعا که در مکارم الاخلاق صفحه 93 ذکر شده است، با آداب خاصی نگاشته می‌شود. مثلا این دعا باید حتما روی انگشتر حدید نوشته شده و از سوی دیگر بایستی حتما در اولین جمعه ماه رمضان حکاکی آن انجام گردد. نگارش و حکای آن بر روی این نوع سنگ نیز بایستی در 2 خط انجام گردد.
  • یکی دیگر از دعای رزق و روزی جهت حک روی انگشتر توصیه شده است، دعای شرف الشمس است که برای حکاکی روی عقیق می‌توان از آن استفاده نمود. در این حالت بایستی آن را با 2 روش یعنی با کاغذ و نیز حکاکی روی انگشر استفاده کنید. همچنین توصیه شده است که این دعا حتما باید در روز 19 فروردین بر روی عقیق زر توسط کسی که در نگارش و اصول حکاکی شرف الشمس دانایی دارد، نگاشته شود. از جمله خواصی که این دعا دارد می‌توان به دور کرد بلا و فقر، دفع زخم چشم، رفع بلا، برآوردن حاجات اشاره نمود. دعای شرف الشمس به شرح زیر می‌باشد: بسم الله الرّحمن الرّحیم. اَللّهُم اِنّی اَسئَلُکَ بِالهاءِ مِنْ اِسمِکَ الْاَعظَم و بالثَلآثِ العِصّیِ و بالالَفِ المُقَّّوِم و بِالمِیمِ الطَمیس الاَبتَر و بالسِّلمِ و بالاَربَعَه الَتِی ه ‍ ِی کالکَفِ بِلا مُعصَم و بِالهاءِ المَشقُوقَه و بالواوِ المُعظَّم صوره اِسمکَ الشَّریفِ الاَعظَم اَن تُصَلِیَ علی سَیِّدِنا مُحمَّدِ وَ آلِهِ بعدد حروف ماجری بِالقلم و اَن تَقضِی حاجَتِی.
  • یکی از دعاهایی که ذکر شده است، دعای نادعلی است که در خواص آن بیان شده که هرکسی آن را نه بار بخواند، از مال و اموال سیر خواهد شد. این دعا بر روی انگشتر عقیق حک می‌گردد و به شرح زیر است: ” بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ نَادِ عَلِیًّا مَظْهَرَالْعَجائِبِ تَجِدْهُ عَوْنًا لَکَ فِی النَّوائِبِ کُلَّ هَمٍّ وَ غَمٍّ سَیَنْجَلِی بِعَظَمَتِکَ یا اَللهُ بِنُبُوَّتِکَ یا مُحَمَّدُ بِوِلایَتِکَ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ” متن این آیه در کتاب فرهنگ غدیر صفحه 563 آورده شده است.
  • صلوات نیز به عنوان یک مورد موثر در دعای رزق و روزی معرفی شده است. نگارش صلوات نیز برای رفع و از بین بردن فقر و نفاق توصیه شده است تا بر روی انگشتر عقیق حکاکی شود.
  • ذکر یونسیه یکی از اذکاری است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را برطرف نماید. این ذکر، همان دعایی است که باعث شده است تا خداوند حضرت یونس را از بلعیده شدن در ماهی غول پیکر بازدارد. این آیه به شرح زیر می‌باشد: “لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین”.
  • یکی از آیاتی که از سوی پیامبر بیان شده است تا به آن تمسک بجویند، آیه 3 – 4 سوره طلاق است که برای حکاکی روی عقیق سرخ و زرد انجام می‌شود. آیه به شرح روبرو است: “وَ مَنْ یَتَّقِ اللهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً* وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْث لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَى اللهِ فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ اللهَ بالِغُ اَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللهُ لِكُلِّ شَیْىء قَدْراً”

دعای امام زمان (عج) را در این قسمت مطالعه بفرمایید.

دعای رزق و روزی ماشین

برای بسیاری از افرادی که در جامعه فعالیت می‌کنند، ماشین یکی از وسایل نقلیه مهمی است که می‌تواند در حمل و نقل آن ها استفاده شود. اما برای برخی دیگر ماشین وسیله‌ای برای کسب درآمد است که می‌توان با به کارگیری دعاهایی آن را به یک وسیله پرخیر و برکت تبدیل کرد. دعاهایی برای این مورد می‌توان استفاده نمود عبارتند از:

  • این دعا را می‌توانید در هنگام خروج از منزل بخوانید و یا آن را بنویسید و در ماشین خود آویزان کنید. “اَللَّهُمَّ ارْزُقْنَا رِزْقاً حَلاَلاً طَيِّباً بِلاَ كَدًّ وَاسْتَجِبْ دُعَائَنَا بِلاَ رَدٍّ وَنَعُوذُ بِكَ عَنِ الْفَضِيحَتَيْنِ اَلْفَقْرُ وَالدَّينَ سُبْحَانَ الْمُفَرَّجِ عَنْ كُلِّ مَحْزُونٍ وَمَغْمُومٍ سُبْحَانَ مَنْ جَعَلَ خَزَائِنَهُ بِقُدْرَتِهِ بَيْنَ الْكَافِ وَالنُّونُ اِنَّمَا اَمْرُهُ اِذَا اَرَادَ شَيْئاً اَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ فَسُبْحَانَ الَّذِى بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيئٍ وَاِلَيْهِ تُرْجَعُونَ هُوَاْلاَوَّلُ مِنَ اْلاَوَّلِ وَاْلاَخِرُ بَعْدَ الاَخِرِ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيئٌ فِى اْلاَرْضِ وَلاَ فِى السَّمَاءِ وَهُوَالسَّمِيعُ الْعَلِيمُ لاَ تُدْرِكُهُ اْلاَبْصَارُوَهُوَ يُدْرِكُ اْلاَبْصَارَ وَ هُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ”
  • از جمله ذکرهایی که بیان شده است می‌توان گفت: “یا من یکفی من کل شیء و لا یکفی منه شیء اکفنی ما اهمنی” از امام جواد (ع)
  • آیه “و عنده مفاتح الغیب لایعلمها الا هو و یعلم ما فی البر و البحر و ما تسقط من ورقه الا یعلمها و لا حبه فی الظلمات الارض و لارطب و لا یابس الا فی کتاب مبین” می‌تواند به عنوان دعای رزق و روزی مورد استفاده قرار گیرد.
  • تا آخر آیه 3 سوره طلاق
دعای رزق و روزی روی انگشتر
دعای روزی برای انگشتر

دعای رزق و روزی روز چهارشنبه

در هر هفته از ایام دعاها و اعمال مخصوصی آورده شده است که یکی از آنها دعای رزق و روزی چهارشنبه است.  ذکر روز چهارشنبه نیز “یا حی و یا قیوم” است. در دعای روز چهارشنبه می‌توانید با ذکر آن به ستایش خداوند بپردازید و از خداوند طلب آمرزش نمایید.

دعای رزق و روزی قبل از خواب

شما می‌توانید از دعایی که در ادامه ذکر می‌شود، برای کسب رزق و درخواست آن قبل از آنکه به خواب بروید و قبل از زمانی که چشمان شما سنگین می‌شود، استفاده نمایید. این دعا به شرح زیر است (این دعا از امام حسین (ع) نقل شده است)

  • ” اللَّهُمَّ أَنْتَ الْأَوَّلُ فَلَا شَيْ‏ءَ قَبْلَكَ وَ أَنْتَ الْآخِرُ فَلَا شَيْ‏ءَ بَعْدَكَ‏ وَ أَنْتَ‏ الظَّاهِرُ فَلَا شَيْ‏ءَ، فَوْقَكَ وَ أَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَا شَيْ‏ءَ دُونَكَ وَ أَنْتَ الْآخِرُ فَلَا شَيْ‏ءَ بَعْدَكَ اللَّهُمَّ رَبَّ السَّمَاوَاتِ، السَّبْعِ وَ رَبَّ الْأَرَضِينَ السَّبْعِ وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْحَكِيمِ أَعُوذُ بِكَ، مِنْ شَرِّ كُلِّ دَابَّةٍ أَنْتَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّكَ عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
  • ذکر دعای “اَللَّهُمَّ رَبَّ الحِلِّ وَالحَرامِ بَلِّغْ رُوحَ مُحَمَّدٍ عَنِّی تَحِیَّهً وَسَلاماً” نیز می‌تواند برای رحمت و برکات الهی مفید باشد که در آن چهار مرتبه این ذکر بعد از خواندن سوره ملک (قبل از خوابیدن) خوانده شود. این دعا از رسول اکرم نقل شده است.
دعای رزق و روزی قبل از خواب
دعای افزایش روزی پیش از خواب

دعای رزق و روزی گشایش کار

دعای رزق و روزی برای گشایش یکی از راهکارهایی است که می‌تواند گره‌های کور را تاحدی برطرف کند. از جمله این دعاها می‌توان گفت:

  • ختم سورره طه یکی از توصیه‌هایی است که رزق و روزی را برای شما فراخ و باز خواهد کرد.
  • دعای زیر را می‌توانید برای گشایش کار به کار ببرید: “اللّٰهُمَّ ارْزُقْنِي مِنْ‌فَضْلِكَ الْوَاسِعِ الْحَلالِ الطَّيِّبِ، رِزْقاً واسِعاً حَلالاً طَيِّباً بَلاغاً لِلدُّنْيا وَالْآخِرَةِ صَبّاً صَبّاً، هَنِيئاً مَرِيئاً مِنْ غَيْرِ كَدٍّ وَلَا مَنٍّ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ إِلّا سَعَةً مِنْ فَضْلِكَ الْوَاسِعِ، فَإِنَّكَ قُلْتَ: ﴿وَ سْئَلُوا اللّٰهَ مِنْ فَضْلِهِ﴾، فَمِنْ فَضْلِكَ أَسْأَلُ، وَمِنْ عَطِيَّتِكَ أَسْأَلُ، وَمِنْ يَدِكَ الْمَلْأَىٰ أَسْأَلُ”
  • شما می‌توانید برای دعای رزق و روزی، بعد از نماز صبح، به تعداد 100 بار این ذکر را بیان کنید: “لا إلهَ إلاَّ اللهُ المَلِکُ الحَقُّ المُبینُ”
  • این دو ذکر نیز بعد از نماز صبح به تعداد ده بار ذکر شده است: “سُبْحَانَ اللهِ العَظیمِ وَبِحَمْدِهِ، أسْتَغفِرُ اللهَ وأُتوبُ إلیهِ وَأسْأَلُهُ مِنْ َفضْلِهِ.” و نیز ذکر زیر: “یَا رَازِق یَا فَتَّاحُ یَا وَهَّابُ یَا غَنِیُّ یَا مغنِی یَا بَاسِط.”
  • اگر می‌خواهید دیگر محتاج نباشید، می‌توانید از توصیه زیر بهره ببرید. ابتدا بایستی به تعداد 1 مرتبه، آیةالکرسی را بتا آیه “هو العلی العظیم” بخوانید. حال نوبت به تسبیحات حضرت فاطمه زهرا (س) می‌رسد که باید آن را بیان کرده (34 بار ذکر “الله اکبر”، 33 بار ذکر “الحمدلله” و 33 بار ذکر “سبحان‌الله”) و سپس 3 بار سوره توحید را بخوانید. سپس 3 مرتبه صلوات ختم می‌کنید. در انتها نیز 3 بار آیه 2 و 3 طلاق را ذکر نمایید.
  • همچنین از ملا صادقی عراقی نیز برای دعای رزق و روزی نقل شده است که برای گشایش کارش، در عالم خواب حضرت حجت (عج) را می‌بیند و به توصیه او دستورالعمل زیر را انجام می‌دهد: ابتدا بعد از فجر، دست‌ها بر روی سینه‌ها بگذارید و به تعداد 70 مرتبه بایستی ذکر “یا فتاح” را باین کنید. سپس ذکر “لاحَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ تَوَکَّلْتُ عَلَی الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ وَ اَلْحَمْدُللِهِ الَّذی لَمْ یَتَّخِذْ صاحِبَهً وَلا وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فِی الْمُلْکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِیٌّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً” را بیان می‌کند. این آیه را می‌توانید برای دفع فقر نیز همراه خود داشته باشید. در نهایت بعد از هر نماز صبح، ذکر “بِسْمِ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اُفَوِّضُ اَمْری اِلَی اللهِ اِنَّ اللهَ بَصیرٌ بِالْعِبادِ قَوْقاهُ الله سَیِّآتِ ما مَکَرُوا اِلاَّ الَهِ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجِبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجیِ الْمُؤمِنینَ حَسْبُنا اللهَ وَ نِعْمَ الْوَکیلِ وَ انْقَلِبُوا بِنِعْمَهً مِنَ اللهِ وَ فَضْلٍ لَمْ یَمْسَسْهُمْ سُوءُ ماشاءَ‌اللهُ لا ماشاءَ لاحَوْلَ وَ لاقُوَّهَ اِلاّ بِاللهِ ماشاءَ اللهُ لا ماشاءَ النّاسَ ماشاءَ اللهُ اَنْ یَرَهُ النّاسَ حَسْبِیَ الرَّبُّ مِنَ الْمَرْبُوبینَ حَسْبِیَ الْخالِقُ مِنَ الْمَخْلُوقینَ حَسْبِیَ الرّازِقُ مِنَ الْمَرْزُوقینَ حَسْبِیَ اللهُ رَبُّ الْعالَمینَ حَسُبی مَنْ هُوَ حَسْبی مَنْ لَمْ یَزَلْ حَسْبی حَسْبی مَنْ کانَ مُنْذُ کُنْتَ حَسْبی حَسْبِیَ اللهُ لااِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ وَ الْحَمْدُللِهِ رَبِّ الْعالَمینَ” را می‌گوید.

دعای رزق و روزی در مفاتیح

اگر در مذهب شیعه به دنبال یک کتاب از ادعیه هستید، مفاتیح الجنان انتخاب مناسبی است که در آن اعمال مخصوص در ایام روزگار را در کنار دعاها، زیارات و مناجات بیان کرده است. از جمله دعاهایی که در این منبع برای به عنوان دعای رزق و روزی بیان شده است می‌توان گفت:

  • از دیگر دعاها در این کتاب می‌توان گفت: “اللّٰهُمَّ ارْزُقْنِي مِنْ‌فَضْلِكَ الْوَاسِعِ الْحَلالِ الطَّيِّبِ، رِزْقاً واسِعاً حَلالاً طَيِّباً بَلاغاً لِلدُّنْيا وَالْآخِرَةِ صَبّاً صَبّاً، هَنِيئاً مَرِيئاً مِنْ غَيْرِ كَدٍّ وَلَا مَنٍّ مِنْ أَحَدٍ مِنْ خَلْقِكَ إِلّا سَعَةً مِنْ فَضْلِكَ الْوَاسِعِ، فَإِنَّكَ قُلْتَ: ﴿وَ سْئَلُوا اللّٰهَ مِنْ فَضْلِهِ﴾، فَمِنْ فَضْلِكَ أَسْأَلُ، وَمِنْ عَطِيَّتِكَ أَسْأَلُ، وَمِنْ يَدِكَ الْمَلْأَىٰ أَسْأَلُ”
  • از امام باقر (ع) نقل شده است که برای کسب روزی، می‌توانید زیر زیر را در هنگام سجده نماز بگویید: “يَا خَيْرَ الْمَسْؤُولِينَ، وَيَا خَيْرَ الْمُعْطِينَ، ارْزُقْنِي وَارْزُقْ عِيَالِي مِنْ فَضْلِكَ، فَإِنَّكَ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ.”
  • از امام صادق (ع) ذکر شده است که در نماز شب این ذکر را برای رفع احتیاج بخوانید: “يَا خَيْرَ مَدْعُوٍّ، وَيَا خَيْرَ مَسْؤُولٍ، وَيَا أَوْسَعَ مَنْ أَعْطَىٰ، وَيَا خَيْرَ مُرْتَجىً، ارْزُقْنِي وَأَوْسِعْ عَلَيَّ مِنْ رِزْقِكَ، وَسَبِّبْ لِي رِزْقاً مِنْ قِبَلِكَ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ”
  • از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که برای طلب روزی از این دعا استفاده کنید: “يَا رَازِقَ الْمُقِلِّينَ، وَيَا رَاحِمَ الْمَساكِينِ، وَيَا وَلِيَّ الْمُؤْمِنِينَ، وَيَا ذَاالْقُوَّةِ الْمَتِينِ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ، وَارْزُقْنِي وَعافِنِي وَاكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي.”
دعای رزق و روزی در مفاتیح
انواع دعا رزق و روزی در مفاتیح الجنان

زمان نوشتن دعای رزق و روزی

از آنجایی که هر دعا، راز و نیاز، مراسم و عبادتی آداب و رسوم خود را دارد، شما می‌توانید با فراگیری آن به خوبی آنها را ادا کنید. یکی از این آداب، زمان انجام کار است که در این حالت، روایت‌های مختلفی پیرامون این موضوع بیان شده است که می‌توان گفت:

  • در یک روایت در رابطه با دعای رزق و روزی آمده است که اگر در خانه‌ات وارد شدی، سلام کردی اما پاسخی از کسی نشنیدی، یک بار سوره توحید را در این زمان بخوان.
  • یکی از دعاهای ذکر شده در مفاتیح الجنان، دعای زیر است که توصیه شده بعد از نماز عشا بیان شود: “اللّٰهُمَّ إِنَّهُ لَيْسَ لِى عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقِى، وَإِنَّما أَطْلُبُهُ بِخَطَراتٍ تَخْطُرُ عَلَىٰ قَلْبِى، فَأَجُولُ فِى طَلَبِهِ الْبُلْدانَ، فَأَنَا فِيَما أَنَا طالِبٌ كَالْحَيْرانِ، لَاأَدْرِى أَفِى سَهْلٍ هُوَ أَمْ فِى جَبَلٍ، أَمْ فِى أَرْضٍ أَمْ فِى سَماءٍ، أَمْ فِى بَرٍّ أَمْ فِى بَحْرٍ، وَعَلَىٰ يَدَيْ مَنْ، وَمِنْ قِبَلِ مَنْ، وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ عِلْمَهُ عِنْدَكَ، وَأَسْبابَهُ بِيَدِكَ، وَ أَنْتَ الَّذِى تَقْسِمُهُ بِلُطْفِكَ، وَتُسَبِّبُهُ بِرَحْمَتِكَ، اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاجْعَلْ يا رَبِّ رِزْقَكَ لِى وَاسِعاً، وَمَطْلَبَهُ سَهْلاً، وَمَأْخَذَهُ قَرِيباً، وَلَا تُعَنِّنِى بِطَلبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِى فِيهِ رِزْقاً، فَإِنَّكَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِي وَ أَنَا فَقِيرٌ إِلَىٰ رَحْمَتِكَ، فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَجُدْ عَلَىٰ عَبْدِكَ بِفَضْلِكَ، إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ.”
  • بهتر از در زمان دعا، اگر دستورالعمل خاصی برای آن آورده نشده است، در زمانی که نماز می‌خوانید به خصوص بعد از نماز که وقت دعا کردن است، از ادعیه رزق و روزی استفاده کنید.

قویترین طلسم رزق و روزی

طلسم و سحر و جادو مواردی هستند که خارج از اسلام و دعای رزق و روزی بوده و اسلام با آنها مخالف است. به جای این اعمال می‌توان از ادعیه، اعمال مذهبی، نیایش‌ها و اذکار و اورادی که در قسمت قبل بیان شد برای کسب روزی از خداوند و افزایش آن بهره برد. از نظر فقه‌های اسلام، یادگیری سحر و جادوگری و طلسم حرام است مگر آنکه از آن به منظور باطل کردن سحر افراد جادوگر استفاده شود.

همراه داشتن دعا برای رزق و روزی

برخی از ادعیه از دعای رزق و روزی هستند که توصیه شده است تا آنها را همراه خود داشته باشیم یا آنها را در خانه و محل کسب آویزان کنیم. به عنوان مثال می‌توان در این باره گفت:

  • از حضرت رسول اکرم نیز آمده است که هرکس دعای زیر را در دکان یا منزل خود قرار دهید، قسم به پروردگاری که مرا مبعوث کرده است، فقر او به ثروت مبدل خواهد شد. این دعا به شرح زیر است: یا اللهُ یا رَبِّ یا حَیُّ یا قَیّوم یا ذَالجَلالِ وَالاکرام اَسئَلُکَ بِاسمِکَ اَلعَظیم اَلاَعظَم اَن تَرزُقََنی رَزقاً حَلالاً طَیِّباً بِرَحمَتِکَ الواسِعَه یا اَرحَمَ الرّاحِمِین.
  • یکی از سوره‌هایی که قبلا هم در قسمت گشایش و دعای رزق و روزی ذکر کردیم، سوره طه است که در آن توصیه شده است که اگر آن را در هنگام طلوع آفتاب بخوانید، روزی تازه به شما خواهد رسید و اگر کسی آن را به همراه خود داشته باشد، می‌تواند با رفتن پی آن حاجات خود را با موفقیت برآورده کند. همچنین بیان شده است که قبل از رفتن برای اصلاح دو نفر این سوره را بخواند.

از امام باقر (ع) نیز در رابطه با حمل کردن آیات و دعای رزق و روزی نقل شده است که می‌توان آن را برای رفع گرفتاری یا بیماری و … استفاده کرد و مشکلی ندارد و این کار برای بیمار خوب است. این مورد از سوی ائمه دیگر مانند امام صادق (ع) نیز بدون مانع بیان شده است.

همراه داشتن دعا برای رزق و روزی
آویزان کردن دعای رزق و روزی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 49

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا