بهداشت و سلامت

آشنایی با عوارض بعد از کاشت مو

یک فرد روزانه به طور متوسط حدود صد تار موی سر خود را از دست می دهد. اگرچه این تعداد، مقدار زیادی به نظر می رسد اما کاملا طبیعی و غیر قابل مشاهده است. با این حال، گاهی ممکن است تعداد موهای ریخته شده در طول روز افزایش یابد و از این تعداد بیشتر شود. ریزش موی پیش رونده برای 50٪ مردان و زنان در سراسر جهان اتفاق می افتد. اگر چه تعداد زیادی روش درمانی در اختیار افراد قرار دارد، با این حال تعداد کمی از آنها نتایج مطلوبی را ارائه می دهند.

به همین دلیل جراحی کاشت مو به عنوان یک درمان دایمی، در حال تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب است؛ زیرا یکی از موثرترین راه ها برای بازگرداندن ظاهر طبیعی مو است. با وجود اینکه در عمل کاشت مو جراحی قابل توجهی صورت نمی گیرد، با این حال ممکن است وجود برش های هر چند کوچک و میلی متری و همچنین خونریزی های احتمالی و البته نه چندان زیاد، موجب نگرانی شود.

به همین دلیل لازم دانستیم تا با مروری بر مراقبت های بعد از عمل کاشت مو، گامی هر چند کوچک در جهت افزایش آگاهی نسبت به این فرآیند برداریم. همان گونه که می دانید، عمل پیوند مو، علی رغم مراحل ساده و کاملا واضح، پیچیدگی هایی نیز می تواند داشته باشد که در قبل از عمل، حین آن و پس از اتمام پیوند می تواند رخ دهد. بنابراین تمامی مراحل کاشت مو باید زیر نظر پزشک متخصص ترمیم مو، از ابتدا تا انتها برنامه ریزی گردد. در این مقاله اشاره ای مختصر به نکات عمومی خواهیم داشت که بهتر است پس از جراحی پیوند مو، مورد توجه قرار گیرد.

کاشت مو و عوارض آن

این روزها پیوند مو به عنوان یک جراحی زیبایی، به شدت مورد توجه افراد در جوامع مختلف قرار گرفته است. کاشت مو در مقایسه با سایر روش های جراحی زیبایی، عوارض نسبتا کمی دارد؛ با این حال، عدم توجه کافی به وضعیت بیمار پس از عمل، می تواند عوارض جدی ایجاد کند. اما دامنه وسیعی از مشکلات احتمالی وجود دارد که شدت آن کمتر و قابل کنترل خواهد بود. عوارضی شامل درد، ورم، عدم تقارن، خونریزی، اسکار قابل مشاهده، فولیکولیت، پوسته پوسته شدن، تغییر محل پیوند، سکسکه، افلوویوم، خارش جزو عوارض کاشت مو به حساب می آیند.

بعضی از عوارض دیگر عمل که شیوع کمتری دارند شامل عفونت، تغییر رنگ دانه ها و نکروز است که جدی ترین عارضه کاشت مو ، نکروز محسوب می شود. در ادامه به بررسی مهم ترین مشکلات پس از پیوند مو خواهیم پرداخت.

اسکار قابل مشاهده

اسکار قابل مشاهده در ناحیه بانک مو، یکی دیگر از شایع ترین عارضه های بیماری است که در کاشت مو مشاهده می شود. کاشت مو با استفاده از روش FUT می تواند جای زخم خطی در ناحیه دهنده (بانک مو) ایجاد کند. در کاشت مو با روش FUE، ممکن است به دلیل ورود مکرر پانچ ( ابزاری که عمل پیوند را با آن انجام می دهند) به پوست سر و همچنین پیوند در محل های نزدیک به هم، جای زخم قابل مشاهده باشد. برای جلوگیری از این وضعیت، نباید پانچ را مکرر وارد پوست سر کرد.

فولیکولیت

فولیکولیت اصطلاحی است که برای توصیف التهاب فولیکول مو در پاسخ به عفونت ناشی از آسیب فیزیکی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی به کار می رود. احتمال مشاهده فولیکولیت بعد از عمل در پیوند مو، بر اساس تجربه، از 1.1 تا 20٪ متغیر بوده و شدت آن می تواند از مقدار بسیار ملایم، ملایم با کمی اثرات ظاهری و یا حالتی با جوش های چرکی پراکنده تغییر کند.

بروز فولیکولیت می تواند در هر کدام از دو ناحیه بانک مو و یا گیرنده دیده شود که درمان آن به علت اصلی بستگی دارد. هنگامی که یک فولیکولیت خفیف 2 تا 3 ماه بعد از عمل شروع شود، رشد احتمالی موهای پیوندی علت اصلی آن می تواند باشد. در چنین مواردی، درمان اولیه شامل کمپرس گرم به مدت 15 دقیقه و سه بار در طول روز و یک پماد آنتی بیوتیکی موضعی مانند موپیروسین است که البته در صورت لزوم توسط پزشک تجویز می شود.

پوسته پوسته شدن

پوسته پوسته شدن سطح پوست سر می تواند از نواحی خشک تا نواحی اطراف گرافت ها که 24 تا 48 ساعت احتمال خونریزی وجود دارد، اتفاق بیفتد. با این حال، این اثر به طور متوسط ​​پس از 7 تا 10 روز از بین می رود. پوسته ها بر بقای پیوند یا روند بهبود تأثیر نمی گذارند؛ مگر اینکه به مدت طولانی ادامه یابد. توصیه می شود که اولین شستشوی سر، بعد از 48 ساعت انجام گردد تا پوسته های اولیه حل و شسته شوند.

استفاده از مرطوب کننده یا نرم کننده، 30 تا 45 دقیقه قبل از شست و شو برای نرم شدن پوسته ها توصیه می گردد. اگر پس از گذشت 7 تا 10 روز از عمل هنوز پوسته ها روی سطح پوست سر وجود داشته باشند، از کمپرس مرطوب یا بخار استفاده خواهد شد.

جابجایی پیوند

تغییر محل پیوند معمولا در 3 روز اولیه پس از عمل کاشت مو اتفاق می افتد. ضربه مستقیم علت اصلی تغییر شکل پیوند است. گرافت ها مدت زیادی در محیط خارجی زنده نمی مانند. در صورت بروز زخم یا موارد مشابه، تغییر محل پیوند باید در اسرع وقت ترمیم شود. بیماران می توانند تغییر شکل گرافت را برای مدت کوتاهی در یک محلول لنز، نمکی یا مایع نسبتا شور نگهداری کنند و از این طریق از خشک شدن گرافت ها جلوگیری نمایند.

سکسکه

سکسکه یک عارضه غیر معمول برای کاشت مو به حساب می آید. میزان احتمال برای سکسکه در پیوند مو، تاکنون حدود 11/4 درصد گزارش شده است. سکسکه معمولا در حین عمل یا مدت زمان اندکی بعد از عمل مشاهده می شود و در صورت عدم درمان، نهایتا 2 تا 3 روز طول می کشد. در افرادی که در اثر عمل به شدت هیجان زده هستند، سکسکه می تواند از تنفس هوای بیش از حد در اثر تحریک عضلات دیافراگم نیز اتفاق بیفتد.

ریزش مو در داخل و اطراف ناحیه ترمیم شده پس از جراحی ( افلاوویوم )

احتمال افلوویوم برای ناحیه گیرنده در نزدیکی نقاط پیوند وجود دارد؛ با این حال معمولا مقدار قابل توجهی نخواهد بود. در واقع پس از عمل جراحی، در ناحیه گیرنده اختلال عروقی و تورم به جود می آید. این بیماری معمولا 2 تا 4 هفته پس از جراحی بروز می کند. با این حال، اکثر موهای آسیب دیده پس از 2 تا 3 ماه شروع به رشد مجدد می کنند.

به منظور کاهش افلوویوم بعد از عمل، لازم است به موهای موجود در محل گیرنده توجه ویژه داشت و اندازه و تراکم محل گیرنده باید محدود باشد. زیرا این امر موجب جلوگیری از اختلال بیش از حد عروق و کاهش تورم بعد از عمل خواهد شد. همچنین ماینوکسیدیل بعد از عمل ممکن است میزان این مشکل را کاهش دهد.

افلوویوم موی اهدا کننده

ریزش مو بیشتر در ناحیه گیرنده شایع است و در قسمت بانک مو، به طور قابل توجهی کمتر رخ می دهد. با این حال، این پدیده در صورت بروز معمولا در طی 6 هفته پس از عمل جراحی، به صورت ریزش موی موقت در امتداد نواحی پایین و یا بالای زخم های خطی در قسمت بانک مو دیده می شود.

همچنین در مورد روش FUE ریزش مویی به صورت تهاجمی رخ می دهد. این نوع ریزش مو در فرآیند کاشت مو می تواند به دلیل ایجاد اختلال در خون رسانی رخ دهد. باید به بیماران اطمینان داد که این مشکل به طور خود به خود طی 3 تا 4 ماه برطرف می شود؛ در صورت بروز این مشکل، ماینوکسیدیل می تواند رشد مجدد مو را تسریع کند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا