بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

درمان اعتیاد جنسی + چگونگی تشخیص آن

اعتیاد به سکس: شباهت آن با اعتیاد به مواد مخدر

در همین ابتدا یادآور شویم که لذت بردن از رابطه جنسی و یا حتی علاقه‌ی بیشتر توسط یکی از زوجین، به هیچ عنوان نشانه اعتیاد جنسی نیست؛ زیرا لذت از رابطه جنسیِ سالم یک امر طبیعی تلقی می‌شود. همچنین رفتار جنسی اجباری یا اعتیاد جنسی یک بیماری محسوب نمی‌شود و جزو اختلالات سلامت روان طبقه‌بندی نمی‌شود. برای آشنایی بیشتر، در این بخش از جوان ایرانی در مورد اعتیاد به رابطه جنسی اطلاعات کاملی را فراهم کرده‌ایم.

شباهت اعتیاد جنسی و اعتیاد به مواد مخدر

افرادی که اعتیاد جنسی یا اعتیاد به رابطه جنسی یا اعتیاد سکسی دارند، شبیه افرادی رفتار می‌کنند که آن‌ها به مواد مخدر یا الکل اعتیاد دارند. همان‌طور که افرادی که به مواد مخدر یا الکل معتاد هستند دائم در فکر و تلاش به دست آوردن یا کشیدن و خوردن جنس موردنیاز خود هستند، کسانی که به رابطه جنسی اعتیاد دارد هم مدام به رابطه جنسی و لذت از آن فکر می‌کند. درواقع این‌گونه از افراد هیچ مدیریتی بر رفتارهای جنسی خود نمی‌توانند داشته باشند.

البته اینکه آیا رابطه جنسی بیش‌ازحد را می‌توان به‌عنوان اعتیاد تلقی کرد یا خیر بین کارشناسان و سکسولوژیست‌ها و روان‌پزشکان اختلاف است.

اعتیاد جنسی یک نوع رفتار جنسی افراطی تلقی شده و بر زندگی فرد تأثیر منفی می‌گذارد. درواقع فرد کنترلی بر افکار و تمایلات خود ندارد و رابطه جنسی را بیش‌ازحد انجام می‌دهد.

علائم اعتیاد جنسی چیست؟ (۸ مورد)

 

افرادی که اعتیاد به سکس دارند روی یک عمل جنسی بسیار اصرار می‌کنند.‌ به‌عنوان‌مثال فرد حتی ممکن است به خود ارضایی پافشاری کند در حالیکه فرد دیگر اصرار داشته باشد که در یک روز با چند نفر رابطه جنسی برقرار کند.

هرچند رابطه جنسی دارای فوایدی ازجمله تقویت سیستم ایمنی، بهبود کنترل مثانه، کاهش سردرد و استرس، جوان‌سازی شما، اعتمادبه‌نفس بالاتر و زندگی شادتر را شامل می‌شود ولی مشکل از جایی شروع می‌شود که فرد کنترلی بر رفتارهای جنسی خود ندارد و درواقع به رابطه جنسی نوعی اعتیاد پیدا می‌کند. در ادامه ۸ مورد از علائم اعتیاد به رابطه جنسی را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. سکس با چندین نفر

افرادی که رفتار جنسی اجباری دارند عموماً خیانت می‌کنند و نمی‌توانند پایبند به یک نفر شوند. زیرا اشتهای بسیار بالایی در انجام رابطه جنسی دارند. این‌گونه افراد در معرض واگیر بیماری‌های پرخطر هستند.

۲. بی‌توجهی به شریک جنسی خود

این مورد یکی از علائم شایع در افرادی است که اعتیاد به رابطه جنسی دارند. درواقع هنگام رابطه جنسی یکی از افراد بسیار مشتاق است و دیگری هیچ میلی ندارد. هرچند این سردی در رابطه با یک نفر ممکن است دلایل بسیاری داشته باشد ولی یک عامل مؤثر در اعتیاد به سکس تلقی می‌شود‌.

۳. تمایل نداشتن به بحث و گفتگو

دقیقاْ همانند فردی که اعتیاد به الکل یا مواد مخدر دارد این‌گونه افراد تمایلی برای صحبت کردن در مورد اعتیاد خود به رابطه جنسی ندارندُ حداقل در ابتدای بحث هیچ تمایلی برای باز کردن موضوع ندارند.

۴. عدم مسئولیت برای انجام کارها

این‌گونه افراد به انجام هر مسئولیتی که مربوط به رابطه جنسی نباشد بی‌اهمیت شده و تعهد خود را حتی به شریک جنسی از دست می‌دهند. به دلیل این بی‌توجهی به مسئولیت‌ها کم‌کم شغل خود را نیز از دست‌داده و بیکار می‌شوند.

۵. انجام سکس حتی با پرداخت هزینه

معتادان به سکس، احساسات قوی و کنترل نشده‌ای دارند که حتی حاضر هستند برای داشتن رابطه جنسی، به دیگران پول پرداخت کنند تا حاضر شوند یا آن‌ها سکس کنند.

۶. داشتن روابط جنسی پرخطر

افرادی که اعتیاد به رابطه جنسی دارند هیچ ترسی از هم‌خوابگی با افراد غریبه ندارند و درواقع ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در نزد این‌گونه افراد بدون اهمیت جلوه می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم با ۱۴ کاندوم پرطرفدار در این مقاله آشنا شوید:

کاندوم چیست؟

۷. تماشای بیش‌ازحد فیلم‌های پورن و مستهجن

افرادی که از رفتارهای جنسی اجباری رنج می‌برند، عموماً در بسیاری از اوقات فیلم‌های مستهجن تماشا می‌کنند که باعث اختلال در رابطه جنسی آن‌ها می‌شود. زیرا رابطه جنسی در دنیای واقعی، هیچ‌وقت نمی‌تواند هماهنگ با فیلم‌های پورن باشد.

۸. حس شرم یا گناه بعد از رابطه جنسی

همان‌طور که می‌دانید در اغلب اعتیادها احساس شرم و گناه وجود دارد. حتی وقتی فردی زیاد غذا می‌خورد احساس پشیمانی و گناه دارد. این احساس دردآور در افرادی که اعتیاد به رابطه جنسی دارند نیز به چشم می‌خورد. این نوع اعتیاد باید حتماً درمان شود و در زندگی احساس شادی و آرامش را جایگزین این حس‌های بد بکنید.

اشکال مختلف رفتار جنسی اجباری:

  • رابطه جنسی بیش‌ازحد
  • تماشای زیاد فیلم‌های پورن
  • خود ارضایی مکرر
  • تمایل به داشتن شریک جنسی جدید
  • فاحشگی
  • بدن نمایی یا چشم‌چرانی

عوارض اعتیاد به رابطه جنسی

♦ از جمله عوارض جسمی کاهش سیستم ایمنی بدن هست، زیرا عموماً زنان با داشتن رابطه‌های جنسی مکرر دچار بارداری‌های ناخواسته می‌شوند. به همین دلیل جنین را سقط کرده و همین سقط جنینِ مکرر، سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

♦ همچنین افرادی که به رابطه جنسی اعتیاد دارند چون مدام شرکای جنسی خود را عوض می‌کنند، به احتمال زیاد به بیماریهای مقاربتی مبتلا می‌شوند.

♦ افرادی که اعتیاد جنسی دارند عموماً افرادی ناامید و تنها هستند که از دست خودشان عصبانی بوده و از خود نفرت دارند. درواقع نسبت به رابطه جنسی حس اجبار داشته و بعد از آن از خود خجالت کشیده و احساس شرم دارند. سایر ویژگی‌هایی که این‌گونه افراد دارند:

  • داشتن اختلاف زناشویی
  • از دست دادن شریک زندگی
  • کاهش کیفیت در کار خود
  • مشکل در مدرسه یا دانشگاه به دلیل نداشتن تمرکز
  • احساس خودکشی به دلیل ناامیدی و افسردگی

تشخیص اعتیاد به رابطه جنسی

این نکته خیلی مهم است: نباید کسی که به رابطه جنسی اعتیاد دارد را این‌گونه در نظر گرفت که پس حتماً از رابطه جنسی خود رضایت ندارد، بلکه به این معنی است که او دچار یک سری رفتارهای تکراری شده و باید تحت درمان قرار بگیرد. درواقع انگار یک نیروی درونی او را وسوسه و اجبار به رابطه جنسی می‌کند. در این نوع اعتیاد، فرد دیگر به دنبال ارضا شدن خود نیست بلکه مدام به دنبال تحریک خودش است.

تشخیص رابطه جنسی آزمایش خاصی ندارد، بلکه پزشک با بررسی گذشته و چگونگی رفتارهای فرد در حین رابطه جنسی، تشخیص می‌دهد که فرد اعتیاد به رابطه دارد یا خیر. پس مانند اعتیاد به مواد مخدر مزیت تشخیص ثابت توسط آزمایش را ندارد.

انواع پرده بکارت و باورهای غلط افراد در مورد آن را در این مقاله مطالعه کنید:

انواع پرده بکارت

۶ نوع درمان اعتیاد به رابطه جنسی

با توجه به تابو بودن روابط جنسی در اکثر خانواده‌ها، ممکن است کسی که اعتیاد دارد به‌سختی در مورد آن صحبت کند. ولی شما باید بدانید به‌طورکلی اعتیاد، به‌سرعت پیشرفت می‌کند و شما اگر اعتیاد به رابطه جنسی داشته باشید و درمان نشوید روزبه‌روز اعتیاد شما بیشتر و بدتر خواهد شد. پس مرحله اول این است که بپذیرید که بیمار هستید و قصد درمان آن را داشته باشید و بتوانید به‌راحتی در مورد مشکل خود صحبت کنید.

توجه کنید قبل از مراجعه به روان‌پزشک برای سکس درمانی حتماً با همسر خود مشورت کنید که آیا تمایلی دارد با شما همراه شود یا خیر. در بسیاری از موارد نیاز به هر دو طرف نیست، ولی گاهی اوقات برای داشتن رابطه بهتر ممکن است باهم بودن را ترجیح بدهید. سکس درمانی به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک رابطه جنسی سالم و شاد همان‌طور که دلخواه خودتان است داشته باشید. در ادامه‌ی این بخش از جوان ایرانی چندین نوع درمان اعتیاد جنسی را با هم بررسی می‌کنیم:

۱. دارو درمانی

گاهی از اوقات ممکن است پزشک داروهای ضدافسردگی تجویز کند که در این صورت میل جنسی کاهش‌یافته و فرد تمایل کمتری به برقراری رابطه جنسی دارد.

داروهایی مانند سرترالین و فلوکستین در دسته داروهای SSRI و یا از مدروکسی پروژسترون در مردان و ضد آندروژن‌ها در زنان برای کاهش میل جنسی و یا ناتوانی در رابطه استفاده می‌شود.

۲. ارتباط آنلاین با روان‌پزشک

اگر تمایل داشتید حضوری با روان‌پزشک خود صحبت کنید دقت کنید که تا جای ممکن دسترسی به مطلب برای شما آسان باشد. همچنین می‌توانید به‌صورت آنلاین با پزشک خود مشورت کنید و اینترنتی وقت رزو کنید.

۳. درمان شناختی رفتاری CBT

در این نوع درمان روان‌پزشک ابتدا جلوی پیشرفت بیماری را می‌گیرد و اجازه نمی‌دهد اوضاع بدتر شود؛ سپس با ربط دادن افکار، رفتار و عواطف به درمان شما می‌پردازد.

۴. درمان رفتاری DBT

در این نوع درمان، درمانگر شروع می‌کند به آموزش دادن مهارت‌های فردی و از طریق بالا بردن آگاهی ذهنی فرد سعی در بهبود اعتیاد دارد.

۵. درمان‌های روان‌شناختی

در این نوع درمان پزشک گذشته و خاطرات بیمار را بررسی می‌کند. سپس تأثیر عواملی که باعث شده فرد این رفتارهای تکراری، وسواس گونه و اجباری در سکس داشته باشد را کاهش می‌دهد.

۶. خانواده درمانی

بسیار دیده‌شده است که افرادی که اعتیاد به رابطه جنسی دارند اغلب خانواده مناسبی ندارند حتی ممکن است یکی از اعضای خانواده اعتیاد به مواد مخدر داشته باشد.

درواقع افرادی که رفتار جنسی اجباری دارند برای فرار از مشکلات روانی و عاطفی مانند افسردگی، استرس و اضطراب تمایل به رابطه جنسی دارند و سعی می‌کنند احساسات خود را در خانواده مخفی نگه‌دارند.

روان‌پزشک با خانواده فرد صحبت می‌کند، چند جلسه را تنظیم کرده تا بتواند ارتباط نزدیک‌تری یا خانواده برقرار کند و علت این رفتارهای وسواس‌گونه را کشف کرده و درصدد حل آن بربیاید.

خلاصه:

در اعتیاد جنسی، فرد علی‌رغم تمام مشغله‌ها رابطه جنسی را فراموش نمی‌کند و طی یک رفتار حتی تکراری باید این عمل را انجام دهد. امیدواریم اگر رفتارهای جنسی اجباری دارید به زودی در صدد حل این مشکل بشتابید تا اوضاع بدتر نشده است. زیرا این نوع اعتیاد به سرعت پیشرفت می‌کند، شما را از کار و زندگی می‌اندازد و خدایی نکرده شما تبدیل به فردی خواهید شد که در زندگی فقط به رابطه جنسی فکر می‌کنید، آن را انجام می‌دهید و تمام!

اگر پیشنهاد، انتقاد و یا تجربه‌ای دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات انتهای مقاله با ما و دیگر مخاطبانِ مجله جوان ایرانی در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا