اخبار هنرمندانموسیقی

بیوگرافی پروین عالی‌پور(کاکس) خواننده بختیاری

زندگی نامه پروین عالیپور

زندگی نامه

پروین عالی پور پس از مهاجرت خانواده اش به زاهدان و در سال 1327 در همان شهر دیده به جهان گشود. وی از سیزده سالگی فعالیت خود را در زمینه ی موسیقی آغاز کرد. پس از انقلاب 57 در ایران و ممنوع شدن صدای زنان در زمینه ی موسیقی، پروین که به آوازخوانی مخصوصا آوازهای محلی لری و بختیاری علاقه ی وافری داشت، به انگلستان مهاجرت کرد. پروین عالی پور در انگلستان ازدواج کرد و فامیلی همسرش را برای خود برگزید. از آن پس پروین عالی پور به نام پرویس کاکس خوانده و مشهور شد.

مرگ

این خواننده ی و موسیقی دان در یکم بهمن سال 1399 در لندن جان باخت.

فعالیت های هنری

در سال 1340 زمانی که پروین فقط 13 سال داشت، از طرف رادیو اهواز برای همکاری دعوت شد. پروین از سن 13 سالگی فعالیت جدی خود را در رادیو شروع کرد. در سال 1344 در 17 سالگی پروین، او با اهنگ شیر علی مردون که یک ترانه ی لری-بختیاری است مشهور شد.

فعالیت در انگلیس

پروین کاکس پس از مهاجرت به انگلستان هم فعالیت های هنری خود را در زمینه ی موسیقی ادامه داد. او با هنرمندان مشهوری همکاری داشته است که در ادامه به ذکر نام آنها می پردازیم.

پروین با ورنر هرتوزگ مستندساز و موسیقی دان برجسته همکاری داشته است.

داریو ماریانلی نوازنده ی معروف ایتالیایی که در ساخت آهنگ برای فیلم های معروفی از جمله غرور و تعصب فعالیت نیز با پروین همکاری داشته است.

از هنرمندان ایرانی که با پروین همکاری داشته اند می توان به آریا عظیمی نژاد موسیقی دان و آهنگ ساز اشاره کرد. این دو برای ساخت آهنگ چند کیلو خرما برای مراسم تدفین با هم همکاری داشته اند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 7

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا