سبک زندگی

چرا دانش آموزان ترک تحصیل می‌کنند؟ جلوگیری از آن چگونه است؟

عواقب ترک تحصیل دانش آموزان چیست؟ روش‌های جلوگیری از آن

هرسال بسیاری از افراد بدون گرفتن مدرک دیپلم ترک تحصیل می‌کنند. این اتفاق باعث فقر طولانی‌مدت شده، همچنین دانش آن‌ها کمتر و سلامتی‌شان ضعیف‌تر می‌شود‌. چنین افرادی احتمالاً در آینده به مشاغل کم‌درآمد روی می‌آورند. در این بخش از جوان ایرانی دلایل، عواقب و روش‌های جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان را بیان کرده و برای شما شرح می‌دهیم که چگونه افراد را تشویق به ادامه آموزش کنید.

 

دلایل ترک تحصیل دانش آموزان

برای اینکه بدانید چگونه افراد را در مسیر آموزش قرار دهید، نیاز است که با دلایل ترک تحصیل آن‌ها آشنا شوید. علت ترک تحصیل دانش آموزان برای هر فردی متفاوت است و بستگی به شرایط فردی اجتماعی و خانوادگی آن‌ها دارد‌. اما در این بخش به بررسی مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل می‌پردازیم.

افسردگی نوجوانان و جوانان

هرچه مشکلات یک خانواده بیشتر باشد، احتمال اینکه فرزندان آن‌ها به افسردگی مبتلا شوند، بسیار زیاد است. فرد افسرده نمی‌تواند مطالعه خوبی داشته باشد، به همین دلیل برخی از افراد به دلیل افسردگی از تحصیل انصراف می‌دهند‌. حتی برخی از افراد احساس می‌کنند که از همسالان خود عقب مانده‌اند. درواقع آن‌ها تصور می‌کنند که دیگران بسیار پیشرفت کرده‌اند ولی این افراد از آموزش عقب افتاده‌اند. به همین دلیل همیشه افسرده و ناراحت هستند!

کسب درآمد بیشتر

افرادی که ترک تحصیل می‌کنند، این تصور را دارند که با یادگیری مهارت‌ها خارج از محیط مدرسه می‌توانند در آینده به درآمد بیشتری برسند. همچنین آن‌ها تمایل دارند که در بازار آزاد فعالیت خود را ادامه دهند.

ایجاد دوستی‌های ناباب

برخی از دانش آموزان در روابط خودشان با بقیه پا را فراتر گذاشته و با آن‌ها دوستی‌های عمیقی برقرار می‌کنند. اما ممکن است برخی از دانش آموزان از لحاظ روحی روانی دارای مشکلاتی باشند که به دیگران نیز سرایت کند. یکی از دلایل ترک تحصیل به‌ویژه در پسران همین دوستی‌های آسیب‌زا است.

بیماری‌های جسمی

برخی از دانش آموزان از لحاظ جسمی بسیار ضعیف هستند و یا حتی ممکن است دارای بیماری نیز باشند‌. در این صورت ممکن است بقیه آن‌ها را مورد تمسخر قرار دهند و با حتی خودشان توانایی ادامه دانش خود را نداشته باشند. اکثر افراد در چنین موقعیت‌هایی از تحصیل انصراف می‌دهند.

بیماری‌های روحی

برخی از افراد از اختلالات روحی مانند استرس، اضطراب و یا سایر بیماری‌های روحی رنج می‌برند. به‌عنوان‌مثال ممکن است آن‌ها درگیر مشکلاتی مانند بیماری‌های دوقطبی و شخصیت مرزی باشند. درنتیجه در تحصیل دچار افت تحصیلی می‌شوند. بهتر است در چنین مواردی به روانشناس یا روان‌پزشک مراجعه کنند.

برخورد اشتباه مسئولان مدرسه

رابطه معلم‌ها و سایر مسئولان مدرسه با دانش آموزان در پیشرفت تحصیلی آن‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. آن‌ها باید طوری رفتار کنند که اعتماد به نفس دانش آموزان را افزایش دهند. درواقع محیطی فراهم باشد تا در آن نوجوانان و جوانان بتواند استعدادهای خودشان را پرورش دهند. همانطور که گفتیم تشویق در جمع نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد، همچنین مشارکت در کارهای گروهی به کسب تجربیات جدید کمک می‌کند. اگر مسئولان مدرسه رابطه خوبی با شاگردان نداشته باشند، دانش آموزان را ترغیب به ترک تحصیل می‌کنند‌.

میزان سواد والدین

ازآنجایی‌که محیط خانواده تأثیر بسیار زیادی در پیشرفت تحصیلی فرزندان دارد، اگر پدر و مادر فردی باسواد و مدام در حال مطالعه باشد، فرزندان نیز از آن‌ها یاد می‌گیرند و در تحصیلات خود موفق می‌شوند‌. اما اگر پدر و مادر فرد بی‌سوادی باشند و هیچ علاقه‌ای به مطالعه نداشته باشند، معمولاً فرزندان نیز علاقه‌ای به کسب دانش بیشتر ندارند! البته ذکر این نکته ضروری است که داشتن شعور هیچ ربطی به تحصیلات ندارد. اگر شما پدر مادر عزیز تحصیلات کافی ندارید، حداقل می‌توانید فرزندان خود را تشویق به ادامه تحصیل کنید. در این صورت آن‌ها شما را به عنوان یک دلگرمی و پشتوانه تصور کرده و علاقه بیشتری به ادامه درس خود پیدا می‌کنند.

عدم تمرکز در نوجوانان و بزرگ‌سالان

برخی از دانش آموزان حتی در بزرگسالی نیز دچار مشکل عدم تمرکز هستند. درواقع آن‌ها نمی‌توانند بر روی یک مسئله توجه کافی داشته باشند و مدام حواسشان پرت می‌شود. چنین افرادی ممکن است در ادامه تحصیل احساس شکست کرده و از ادامه آن صرف نظر کنند.

مشکلات اقتصادی

مشکلات مالی یکی از مهم‌ترین علت ترک تحصیل دانش آموزان است‌‌. آن‌ها هزینه ادامه تحصیل ندارند و یا به دلیل شرایط بد اقتصادی خانواده مجبور هستند از کودکی کار کنند‌!

دانش آموزان ممکن است برای حمایت بیشتر از خانواده کار کردن را به ادامه تحصیل و ورود به شغل مناسب در آینده ترجیح دهند. بنابراین پیشنهاد مجله جوان ایرانی به خانواده‌ها این است قبل از بچه‌دار شدن حتماً به آینده آن‌ها نیز فکر کنید. آیا شما واقعاً توانایی مالی برای ادامه تحصیل فرزندان خود را دارید یا خیر! اگر ندارید و یا نمی‌توانید بودجه مناسب را در این مسیر کنار بگذارید حتما در مورد احساس نیاز خود به داشتن فرزند تجدید نظر کنید. تلاش خود را برای درآمد بیشتر افزایش دهید سپس به فرزند و احساس مادر و یا پدر شدن فکر کنید.

کمبود امکانات مدرسه

اگر محیط مدرسه جذاب نباشد و یا امکانات درسی و سیستم آموزشی بسیار کم باشد، در نتیجه دانش آموزان به ویژه در سنین نوجوانی ممکن است به ترک تحصیل فکر کنند، زیرا شرایط سخت برای آن‌ها غیر قابل تحمل می‌شود.

اختلالات یادگیری

حتی افرادی که ظاهر آن‌ها معمولی است و یا حتی ضریب هوشی نرمال دارند ممکن است مبتلا به اختلالات یادگیری باشد در واقع آن‌ها توانایی کامل در خواندن نوشتن گوش کردن فکر کردن صحبت و مواردی از این قبیل را ندارند برای تشخیص این نوع اختلال باید حتماً به روانشناس مراجعه کنید روانشناس با انجام پزشک با انجام تست های خاص اختلالات یادگیری را در شما تشخیص می‌دهد

اختلاف بین زن و شوهر

در برخی از خانواده‌ها، مدام والدین با یکدیگر اختلاف دارند! زن و شوهر در هیچ بحثی کوتاه نمی‌آیند و مدام به درگیری ادامه می‌دهند. حتی متاسفانه ممکن است چنین خانواده‌هایی برای داشتن فرزند بیشتر نیز اصرار زیادی داشته باشند! در صورتی که آن‌ها نمی‌دانند اختلافات در خانواده، فرزندان را به افت تحصیلی مواجه می‌کند. نمره‌های دانش آموزان در درس ها کاهش‌یافته، علاقه آن‌ها به مدرسه کم شده و در نتیجه آن‌ها ترغیب به ترک تحصیل می‌شوند. اگر یکی از اعضای خانواده درگیر مواد مخدر باشد، نیز احتمال ترک تحصیل بقیه افراد خانواده افزایش می‌یابد. همچنین ممکن است خود فرد معتاد شود و علاقه‌ای به ادامه آموزش نداشته باشد.

آیا شرایط طلاق غیابی را می‌دانید؟ در این مقاله به طور کامل در این مورد و نحوه اعتراض به آن بخوانید:

شرایط طلاق غیابی

 

جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان

این سوال مطرح می‌شود که چگونه از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری کنیم؟ در بخش از جوان ایرانی شما را با روش‌های کاربردی و مهم تشویق افراد برای ماندن در مسیر آموزش و جلوگیری از ترک تحصیل آن‌ها می‌پردازیم.

ارتباط با والدین در خارج از مدرسه

سعی کنید با والدین افرادی که قصد ترک تحصیل دارند ارتباط برقرار کنید و به آن‌ها بگویید که به فرزندانشان انگیزه دهند. شما خودتان نیز اگر دبیر و عضو هیات علمی هستید با کودکانی که در معرض خطر ترک تحصیل هستند، قرار ملاقات بگذارید. از خانه آن‌ها بازدید کنید و با والدینشان بیشتر در ارتباط باشید. به والدین اجازه دسترسی به نمرات فرزندان خود را قبل از دیدن کارنامه بدهید تا آن‌ها بتوانند وضعیت فرزندانشان را در طول سال پیگیری کنند. اگر والدین حامی دانش آموزان نبودند، به جای اینکه بر والدین چنین افرادی تکیه کنید، بر روی خود فرد در دوران مدرسه تمرکز کنید.

ایجاد رابطه مبتنی بر صداقت

سعی کنید با دانش آموزان صحبت کنید و ببینید به چه چیزهایی فکر می‌کنند. به آن‌ها به خوبی گوش دهید، هر سؤالی که دانش آموزان می‌پرسند با صداقت پاسخ دهید و آن‌ها را به آینده امیدوار کنید. اگر احساس می‌کنید فردی در کلاس وجود دارد که احتمال ترک تحصیل او زیاد است، هفته‌ای یک‌بار بعد از مدرسه با او قرار بگذارید و در مورد مشکلاتش سوال کنید. اگر شما با دانش آموزان رابطه‌ای بر مبنای اعتماد و صداقت ایجاد کنید آن‌ها انگیزه بیشتری برای ماندن در مدرسه پیدا می‌کنند.

ایجاد فعالیت‌های فوق برنامه

فعالیت‌های خارج از درس و مدرسه را فراموش نکنید. طی تحقیقات انجام شده افرادی که به باشگاه می‌روند و یا حتی در منزل ورزش می‌کنند در تحصیل موفق‌تر بوده و نمرات بهتری را کسب می‌کنند.

همچنین بسیاری از افرادی که از تحصیل انصراف می‌دهند، بیان می‌کنند که چنین برنامه‌های آموزشی برای آینده شغلی آن‌ها مناسب نیست! بنابراین می‌توانید اینگونه دانش آموزان را به مدرسه‌ای معرفی کنید که اجازه می‌دهند مهارت‌هایی برای مشاغل آینده که مدنظر دارند، به خوبی بیاموزند.

آشنایی دانش آموزان با مشاوران تحصیلی

از مشاوران تحصیلی بخواهید که با دانش آموزان ارتباط خوبی برقرار کنند. اگر مشاورهای زیادی ندارید، می‌توانید افرادی که بیشتر در معرض خطر ترک تحصیل هستند را تشویق به مشاوره کنید. درواقع برای آن‌ها درمان‌هایی را در نظر بگیرید و سپس از مشاور بخواهید که با دانش آموزان مشورت کنند و آن‌ها را از ترک تحصیل منصرف کنند.

دانش آموزان را به چالش بکشید

برخی از دانش آموزان ذهن فعالی دارند و بسیار پیشرفته هستند.‌ برنامه‌های خاصی برای این‌گونه افراد قرار دهید و آن‌ها را به چالش بکشید. آن‌ها را محدود به تکالیف مدرسه نکنید، زیرا برایشان کسل‌کننده شده و حوصله‌شان سر می‌رود. برخی از افرادی که ترک تحصیل می‌کنند، علت آن را جالب نبودن کلاس‌های درسی بیان می‌کنند.

برنامه ویژه دانش آموزان در معرض خطر

به دانش‌آموزانی که در معرض خطر ترک تحصیل هستند، توجه بیشتری داشته باشید. مراقب علائم هشداردهنده آن‌ها باشید. ممکن است آن‌ها در زبان انگلیسی و ریاضی مردود شوند و یا اینکه بیشتر از ۲۰ روز در یک سال غیبت داشته باشند. به آن‌ها کمک کنید و آن‌ها را تشویق کنید به مشاور مراجعه کنند. به این طریق می‌توانید افراد در معرض خطر ترک تحصیل را تشویق کنید تا‌ در مدرسه ماندگار شوند.

یادگیری مهارت مطالعه

اگر فرزند شما هنوز مدرسه نرفته است، به آن‌ها مهارت‌های مطالعه آموزش دهید تا بتوانند در مدرسه و دانشگاه موفق باشند. درواقع به آن‌ها بیاموزید که با کوچک‌ترین سختی ناامید نشوند و خود را فردی شکست‌خورده تلقی نکنند.

بسیاری از دانش آموزان احساس می‌کنند از همسالان خود عقب افتاده‌اند، بنابراین دچار ناامیدی شده و ترک تحصیل می‌کنند. بنابراین بهتر است افراد از کودکی بیاموزند که در هر مسیری مشکلات و شکست‌هایی وجود دارد، مهم این است که از آن شکست‌ها تجربه کسب کنند و با تلاش بیشتر ادامه دهند.

تشویق شاگردان

برخی از دانش آموزان ممکن است عزت‌نفس پایینی داشته باشند. معلمان و یا مدیر مدرسه می‌توانند برای بالا بردن اعتماد به نفس و عزت نفس این‌گونه افراد به آن‌ها هدیه بدهند و یا دانش آموزان را تشویق کنند. باور کنید حتی یک تشویق اندک در روحیه افراد تأثیر بسیار زیادی دارد. در این صورت آن‌ها این قدرت را پیدا می‌کنند که تا مقطع فارغ‌التحصیلی تحصیلات خودشان را ادامه دهند.

بیان تجربیات دیگران

اگر فرزند شما می‌گوید که برای درآمد بیشتر باید ترک تحصیل کند، با آرامش و منطق با او صحبت کنید. افرادی را مثال بزنید که با ادامه تحصیلات خود توانسته‌اند شغل خوبی به دست آورند و درنتیجه درآمد بسیار زیادی را در زندگی کسب کنند. حتی می‌توانید سخنرانی‌های افراد موفق را برای آن‌ها پخش کنید تا فرزندان خود را ترغیب به ادامه تحصیل کنید.

ایجاد محیطی مناسب در منزل

در خانه باید محیطی آرام فراهم باشد تا استعدادهای فرزندان قابلیت رشد داشته باشد. همچنین فرزندان باید تغذیه سالم و استراحت کافی داشته باشند. والدین نیز نباید فرزندان خود را به امان خدا رها کنند! آن‌ها باید با مدرسه در تماس باشند و پیگیر نقاط ضعف و قدرت بچه‌های خود باشند. متاسفانه برخی از خانواده‌ها یا پدر مادر بیخیال وجود دارد و یا زن و شوهر انقدر درگیر مشاجرات و چشم و هم‌چشمی‌های مختلف هستند که توجهی به تحصیلات فرزند خود ندارند. پیشنهاد ما به این‌گونه خانواده‌ها این است که یا برای اصلاح خود تلاش کنید و یا اگر نمی‌توانید زندگی خوبی را فراهم کنید، حتما به طلاق و جدایی هم نیم‌نگاهی داشته باشید. بچه‌های طلاق بسیار زیادی وجود دارد که به مراتب از بچه‌هایی که درگیر دعواهای پدر مادر خود هستند، زندگی موفق‌تری دارند.

 

دلیل انتخاب شغل معملی چیست؟ در این مقاله بخوانید:

چرا شغل معلمی را انتخاب کردم

پیامدهای ترک تحصیل چیست؟

افرادی که ترک تحصیل می‌کنند، در آینده نیز با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. عواقب انصراف از تحصیل نه تنها در زندگی شخصی بلکه در جامعه نیز پدیدار خواهد شد. در ادامه این بخش از جوان ایرانی به پیامدهای ترک تحصیل دانش آموزان می‌پردازیم.

  • آن‌ها معمولاً در آینده امکان ارتقای شغلی را به دلیل تحصیلات کم ندارند.
  • معمولاً این‌گونه افراد عزت نفس و اعتماد به نفس کمی دارند و به راحتی نمی‌توانند از پس مشکلات برآیند.
  • مهارت‌های اجتماعی و اطلاعات عمومی آن‌ها کاهش می‌یابد.
  • در برخی از مهارت‌های فردی مانند حل مسئله یادگیری خوبی ندارند.
  • در پرورش فرزندان بی تجربه بوده و دانش کافی در این خصوص ندارند.
  • آن‌ها مجبورند در یک فضایی کار کنند که باب میلشان نیست و نمی‌توانند علاقه و استعدادهای خودشان را شکوفا کنند.
  • در تامین خواسته‌های مالی ناتوان بوده و توانایی رسیدن به زندگی ایده آل خود را ندارند.
  • معمولاً افرادی که تحصیل کرده‌اند، ازدواج‌های اجباری می‌کنند تا نیازهای مالی آن‌ها برآورده شود.
  • یکی دیگر از پیامدهای ترک تحصیل این است که فرد در آینده هیچ لذتی از کار خود نمی‌برد، در نتیجه او ارزش کمی در جامعه دارد.

 

سخن پایانی

اگرچه دلایل انصراف و ترک تحصیل دانش آموزان متفاوت است اما معمولاً پیامدهای مشابهی مانند درآمد کمتر در آینده را دارد. در این بخش از جوان ایرانی استراتژی‌هایی را برای شما بیان کردیم تا با رعایت آن‌ها بتوانید از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری کنید‌‌.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در خصوص انصراف فرزندان خود از ترک تحصیل دارید، می‌توانید در بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا