بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در بارداری: کدام پوزیشن بهتر است؟

نحوه رابطه جنسی در بارداری + بعد از زایمان

ازآنجایی‌که رابطه جنسی اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد و درواقع بخش مهمی از یک رابطه عاشقانه محسوب می‌شود، به همین دلیل خانم‌ها به‌محض اینکه باردار شوند به این موضوع فکر می‌کنند که آیا رابطه جنسی در دوران بارداری خطری ایجاد می‌کند یا خیر؟ آیا به بچه آسیب می‌رساند؟ آیا خطر سقط جنین وجود دارد؟ چه نوع پوزیشن‌هایی در این دوران مفید است؟ رابطه جنسی در دوران بارداری چگونه است؟ در مورد رابطه جنسی قبل و بعد از بارداری صحبت‌های بسیاری شده اما در مورد رابطه جنسی در حین بارداری بحث کمتری انجام‌شده است. در این مقاله از جوان ایرانی به بررسی رابطه جنسی در بارداری می‌پردازیم.

عدم تمایل به رابطه جنسی در بارداری

شما به هر دلیلی ممکن است در طی حاملگی علاقه‌ای به ایجاد رابطه جنسی نداشته باشید که باید بدانید هیچ اشکالی ندارد، این تغییر مزاج شما در دوران بارداری بسیار طبیعی است. درواقع احساس و میل به رابطه جنسی در زنان متفاوت است. عده‌ای از افراد میل به رابطه جنسی را از دست می‌دهند، عده‌ای دیگر میل بیشتری به ایجاد رابطه پیدا خواهند کرد. موضوعی که اهمیت دارد این است که اگر در طی حاملگی میل شما به ایجاد رابطه تغییر کند و مانند گذشته نباشید بسیار طبیعی تلقی می‌شود. می‌توانید باهم حمام بروید و لذت ببرید همچنین می‌توانید همدیگر را در آغوش کشیده، ببوسید و ماساژ دهید.

این موضوع خیلی مهم است که باهم واضح و شفاف، صادقانه در مورد رابطه جنسی صحبت کنید. در زمان‌هایی از بارداری حتی میل جنسی زنان افزایش پیدا می‌کند و این صحبت صادقانه می‌تواند رابطه را لذت‌بخش کند و برای حاملگی فواید زیادی هم داشته باشد.

تغییر میل جنسی در بارداری:

  • ۳ ماه اول: در این ۳ ماه شما ممکن است حالت تهوع داشته باشید و یا مدام خسته شوید و همچنین سینه‌های شما حساس‌تر شوند. در این صورت میل جنسی شما ممکن است کاهش یابد.
  • ۳ ماه دوم: در این دوران احتمال می‌رود میل جنسی شما به دلیل افزایش جریان خون و ارگاسم بیشتر، افزایش یابد.
  • ۳ ماه سوم: در ۳ ماه سوم ممکن است به این دلیل که تولد فرزند شما نزدیک است احساس راحتی نکنید و نگران باشید.

زمان مشورت با پزشک

اگر با توجه به شرایط خودتان، شما شک دارید که رابطه جنسی در دوران بارداری می‌توانید داشته باشید یا خیر، همچنین اگر بعدازاینکه مقاربت تمام شد خونریزی یا ترشح و یا انقباضاتی را احساس کردید حتماً با پزشک مشورت کنید. اگر در حین رابطه جنسی درد دارید حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

فواید رابطه جنسی در بارداری

همان‌طور که می‌دانید در دوران بارداری مانند سایر روزهای زندگی، رابطه جنسی مزایای خاص خود را برای مردان و زنان دارد.

  • رابطه جنسی باعث افزایش جریان خون به اندام‌های تناسلی می‌شود و درنتیجه ارگاسم بهتری برای زنان باردار رقم می‌خورد.
  • اگر زوجین در دوران حاملگی رابطه جنسی داشته باشند، می‌توانند احساس صمیمیت بیشتری کرده و درنتیجه به هم نزدیک‌تر می‌شوند.
  • رابطه جنسی در بدن کالری می‌سوزاند و این سوزاندن کالری باعث تناسب‌اندام در زن و مرد می‌شود.
  • رابطه جنسی سیستم ایمنی بدن را تقویت بخشیده که باعث پیشگیری از بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی می‌شود.
  • رابطه جنسی باعث ترشح هورمون اندورفین شده که در این صورت هم مادر و هم جنین احساس لذت، شادی و آرامش پیدا می‌کنند.
  • رابطه جنسی نباید آزاردهنده باشد بنابراین حتماً با همدیگر صحبت کنید و با عملی که قرار است انجام شود به توافق برسید.

چگونگی رابطه جنسی در بارداری

♦ اگر در حین بارداری دچار خشکی واژن شده‌اید، از روان کننده استفاده کنید. همچنین برای کاهش درد هنگام رابطه جنسی این مقاله عشق بازی قبل از رابطه جنسی را بخوانید تا بتوانید پیش‌نوازی خوبی داشته باشید.

♦ همان‌طور که ذکر شد حتماً برای محافظت از خود در برابر بیماری‌های مقاربتی از کاندوم استفاده کنید. بیماری‌های مقاربتی ازجمله سوزاک، HIV و کلامیدیا برای نوزاد بسیار خطرناک است، بنابراین محافظت‌های لازم را انجام دهید.

♦ در رابطه جنسی دهانی، شریک جنسی شما نباید هوا را وارد واژن شما کند. این دمیدن هوا باعث آمبولی هوا شده که برای شما و جنین خطرناک است.

♦ رابطه جنسی مقعدی در دوران بارداری ممکن است برای مادر و جنین خطرناک باشد. به این دلیل که در مقعد باکتری‌های زیادی وجود دارد، به‌ویژه اگر شریک جنسی شما بعد از رابطه مقعدی رابطه جنسی واژینال داشته باشد؛ احتمال ابتلا به عفونت توسط باکتری در واژن افزایش می‌یابد.

بهترین پوزیشن های جنسی در بارداری

در دوران بارداری هر پوزیشنی که شما راحت باشید را می‌توانید انجام دهید، حتی رابطه جنسی دهانی نیز می‌توانید داشته باشید. توصیه گروه پزشکی جوان ایرانی در این است که پوزیشن های مختلف را تست کنید تا حالتی را که در آن راحت هستید را پیدا کنید. مثلاً می‌توانید به پهلو دراز کشیده و همسر شما در پشت قرار گیرد و یا اینکه روی زانو و یا دست‌ها نشسته و همسر شما نیز در پشت شما روی زانو نشسته باشد.

به‌طورکلی پوزیشن‌ها را طوری انتخاب کنید که به ناحیه شکم و اطراف آن فشار کمتری وارد شود. مثلاً این پوزیشن که زن در بالا قرار گیرد می‌تواند ایده خوبی باشد.

حتماً از کاندوم استفاده کنید

اگر در طی بارداری مبتلابه عفونت مقاربتی شوید برای شما و نوزاد شما خطر جدی ایجاد می‌شود، پس اگر شریک جنسی شما دارای بیماری مقاربتی است از رابطه جنسی دهانی، واژینال و یا مقعدی پرهیز کنید. همچنین در سایر موارد حتماً در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی احتمالی و ناخواسته در امان باشید.

 

۱۴ کاندوم پرطرفدار به همراه مزایا و مشکلات آن را در این مقاله بخوانید:

کاندوم چیست؟

باورهای اشتباه مردم در بارداری

رابطه جنسی در بارداری یا ارگاسم باعث زایمان زودرس و یا سقط جنین نشده است، همچنین باعث آسیب به نوزاد نمی‌شود چون نوزاد داخل کیسه آب یا کیسه آمنیوتیک محفوظ است. همچنین سقط جنین عموماً به دلیل این است که جنین رشد طبیعی نمی‌کند.

این‌ها باورهای غلطی است که در بین مردم ایجادشده البته در شرایط خاصی پزشک توصیه می‌کند از رابطه جنسی در طی بارداری پرهیز کنید که این شرایط را در ادامه بررسی می‌کنیم‌:

  • اگر در معرض سقط جنین باشید و یا سابقه سقط جنین داشته باشید
  • احتمال زایمان زودرس در شما وجود داشته باشد
  • خونریزی، ترشح و یا گرفتگی واژن بدون علت ناشناخته دارید.
  • کیسه آمینوتیک شما پاره شده و یا نشت مایع دارد.
  • دهانه رحم ناکارآمد دارید به این معنا که دهانه رحم شما ضعیف شده و خیلی زود باز می‌شود. دهانه رحم در حالت نرمال باید قبل از شروع زایمان نازک شده و باز شود ولی اگر زودتر باز شود می‌تواند نشانه سقط جنین و یا زایمان زودرس باشد.
  • جفت سرراهی: جفت شما در رحم خیلی پایین‌تر از حالت طبیعی است. درواقع جفت شما کمی یا کل دهانه رحم را پوشانده است.
  • اگر دوقلو، سه‌قلو و یا چند قلو حامله باشید.

شما هم ممکن است به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد زایمان و بچه‌دار شدن دارید و همچنین به دلیل بزرگ شدن اندام خود، حساس شدن و دردناک شدن سینه‌ها و خستگی به دلیل رشد جنین تمایلی به ایجاد رابطه نداشته باشید.

ایجاد رابطه جنسی بعد از زایمان

تا ۶ ماه بعد از بارداری ممکن است میل جنسی شما به دلایل زیر کاهش یابد:

  • بهبودی جای سزارین و خونریزی احتمالی پس از زایمان. اگر زایمان طبیعی داشته باشید بهبودی پارگی‌های واژینال
  • به دلیل خستگی‌های زایمان و بعد از آن
  • تغییر سطح هورمون‌ها در بدن
  • درد گرفتن سینه در اثر شیر دادن به نوزاد
  • عوض شدن روحیه و احیاناً استرس و اضطراب به دلیل آوردن فرزند جدید و قبول مسئولیت‌های مختلف
  • نیازهای نوزاد به‌ویژه اگر نوزاد دوقلو یا بیشتر باشد

خلاصه:

به‌طورکلی در دوران بارداری هم زن و هم مرد باید آمادگی لازم برای رابطه جنسی را داشته باشند، به‌ویژه در دوران بارداری که این موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. پس حتماً شفاف باهم صحبت کنید و به توافق برسید. به دستورالعمل‌های پزشک خود توجه کنید که آیا می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید یا خیر، همچنین چگونه می‌توانید رابطه بهتری داشته باشید. در مورد رابطه جنسی بعد از زایمان هم حتماً سؤال کنید که چه زمانی و چگونه باید شروع کنید.

ممنون که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. آیا شما هم تجربه‌ای در خصوص رابطه جنسی در دوران بارداری دارید؟ در بخش نظرات سؤالات، پیشنهاد‌های خود و همچنین اگر تجربه‌ای دارید با ما در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 2.3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا