بهداشت و سلامت جنسی + دانستنی های جنسی

درمان شپش تناسلی: علائم شایع آن چیست؟

شپش ناحیه تناسلی یا شپش خرچنگی به پوست و موی ناحیه تناسلی چسبیده و تمایل دارد در آنجا بماند. فردی که این مشکل را دارد هرگز به این معنی نیست که بهداشت را رعایت نمی‌کند، زیرا شپش واژن بسیار شایع بوده و یک مشکل رایج است که از طریق رابطه جنسی و سایر راه‌های دیگر منتقل می‌شود. زمانیکه اندام‌های جنسی به هم بسیار نزدیک شوند این حشرات به‌سادگی بین آن‌ها انتقال می‌یابند. دقت کنید با استفاده از حوله، لباس‌ها و تخت خواب فرد آلوده نیز ممکن است منتقل شود. در این مطلب از جوان ایرانی علائم و راهکارهای پیشگیری و درمان این خرچنگ‌ها را بیان می‌کنیم.

شپش‌های بالغ عموماً ۱.۱ تا ۱.۸ طول دارند و با چشم می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد ولی شپش‌های نابالغ و تخم‌های آن‌ها را حتماً باید با ذره‌بین تشخیص داد. همان‌طور که شپش سر در ناحیه تناسلی ظاهر نمی‌شود، شپش تناسلی نیز علاقه‌ای به موی سر ندارد و عموماً درجاهایی که موهای ضخیم وجود دارد زنده می‌ماند مانند ریش‌ها، موهای زیر بغل، موهای سینه، مژه و ابرو. هنگامیکه از این نواحی جدا می‌شوند عمر چندانی نداشته و می‌میرند. بنابراین به‌ندرت ممکن است از سنگ توالت به شما انتقال یابند.

علائم شپش تناسلی

شایع‌ترین علائم، احساس خارش شدید در نواحی تناسلی است که عموماً بعد از ۵ روز ظاهر می‌شود. دقت کنید برخی از افراد هیچ علائمی ندارند. با ذره‌بین و یا نگاه دقیق می‌توان شپش‌ها را از این نواحی تشخیص داد. خارش ناشی از این نوع خرچنگ‌ها در شب شدت پیدا می‌کند، زیرا در آن زمان شپش‌ها فعال‌تر هستند.

اگر خارش شدید دارید حتی اگر به‌صورت ظاهری این موجودات ریز وجود ندارد باز هم به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش‌های لازم روی شما انجام شود و دقیق بررسی شود که علت خارش شما چیست. به‌ویژه اگر با فردی رابطه داشته‌اید که او نیز مبتلا به شپش تناسلی بوده حتماً به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است به شما نیز سرایت کرده باشد.

ازآنجایی‌که یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال خرچنگ تناسلی از طریق رابطه جنسی است اگر در ابرو یا مژه کودک خود شپش مشاهده کردید این مشکل، شاید یک علامت برای سوء استفاده جنسی از او باشد و باید به‌دقت کودک خود را بررسی کنید. هرچند اگر کودک شما در تختی بخوابد که این حشرات وجود دارند ممکن است به آن‌ها نیز سرایت کند.

نیش شپش باعث خارش شده و ممکن است حتی در کارهای روزمره شما اختلال ایجاد شود و تا درمان نکنید این حشرات زنده هستند زیرا از ناحیه تناسلی تغذیه می‌کنند.

ممکن است نقاط سفیدرنگ روی موهای ناحیه تناسلی ایجاد شود که با شستن هم پاک نشوند.

ایجاد لکه‌های خون در لباس‌زیر می‌تواند نشانه‌ای از شپش تناسلی باشد.

ممکن است شما احساس تب، خستگی، ضعف و بی‌حالی داشته باشید.

عوارض خرچنگ تناسلی

اگر این نوع حشرات به مژه و چشم شما برسد ممکن است باعث عفونت چشمی مانند ورم ملتحمه و یا التهاب پلک چشم مانند بلفاریت شوید. در این صورت باید به متخصص مراجعه کنید.

همچنین در اثر خارش ناحیه تناسلی ممکن است پوست این ناحیه تحریک‌شده و یا حتی باعث ایجاد سوزش شدید شوید و همچنین ممکن است مبتلا به زرد زخم یا عفونت باکتریایی شوید.

پیشگیری از انتشار شپش تناسلی

این حشرات به رنگ‌های قرمز یا خاکستری کمرنگ دیده‌شده و از طریق تخم‌گذاری میان موهای تناسلی تکثیر می‌شوند. در ادامه چندین روش برای پیشگیری از این نوع شپش‌ها را بررسی می‌کنیم.

ازآنجایی‌که این نوع خرچنگ‌ها بسیار مسری هستند خیلی سریع انتقال داده می‌شوند. بنابراین برای پیشگیری از آن بهتر است رابطه جنسی نداشته باشید. حتی اگر رابطه نزدیک داشته باشید می‌توانید از فرد مقابل واگیر کنید.

ولی اگر رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی برقرار کردید باید بدانید که کاندوم مانع از سرایت شپش تناسلی نمی‌شود هرچند توصیه تیم پزشکی جوان ایرانی این است که حتماً در هنگام رابطه جنسی کاندوم داشته باشید تا از سرایت بیماری‌های مقاربتی پیشگیری شود. ولی قبل از رابطه باید آزمایش‌های جنسی لازم را بدهید تا از سلامت همدیگر مطمئن شوید.

دقت کنید حیوانات خانگی مانند گربه و سگ شپش تناسلی را انتقال نمی‌دهند. هرچند شپش موی سر بیشتر در کودکان رخ می‌دهد ولی شپش تناسلی عموماً در بزرگسالان وجود دارد زیرا عموماً از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

اگر شپش در روی مژه‌ها ظاهر شود هرچند می‌توانید با موچین آن را بردارید اما بازهم بهتر است به چشم‌پزشک مراجعه کنید و از شستشوی چشم با شامپوهای معمولی پرهیز کنید.

باید بدانید برای از بین بردن شپش واژن اسپری ضد شپش کاربرد ندارد. دقت کنید با اصلاح موهای ناحیه تناسلی شپش از بین نمی‌رود. البته اگر خفیف باشد می‌توانید با ناخن یا شانه مخصوص شپش، آن‌ها را خفه کنید ولی در حالت شدیدتر حتماً باید از داروهای بدون نسخه و یا داروهای قوی که پزشک تجویز می‌کند استفاده کنید.

برای تشخیص شپش واژن باید کل مناطق بدن که موهای زبر و ضخیم دارد را بررسی کنید. اگر این حشرات را در مژه و ابرو پیدا کردید حتماً به متخصص چشم مراجعه کنید تا درمان مناسب را پیشنهاد بدهد.

از فردی که مبتلا به این مشکل است فاصله گرفته و در یک رختخواب با او نخوابید، همچنین وسایلی مانند لباس و حوله و سایر لوازم شخصی را با هم اشتراکی استفاده نکنید. تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده از رابطه جنسی و هر نوع رابطه نزدیک پرهیز کنید.

زمان مراجعه به پزشک

اگر نتوانید شپش واژن که به‌عنوان عفونت‌های مقاربتی شناخته می‌شود را در خانه با داروهای بدون نسخه، درمان کنید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.

قبل از مراجعه سؤالات خود را یادداشت کنید تا فراموش نکنید.

ممکن است پزشک این سؤالات را از شما بپرسد:

  • در حال حاضر چه علائمی دارید؟
  • چگونه به شپش واژن مبتلا شدید؟
  • چه مدتی است که درگیر این مشکل هستید؟
  • آیا رابطه جنسی داشته‌اید و یا حوله و لباس مشترک با شریک جنسی خود استفاده کرده‌اید؟
  • تاکنون چه نوع درمان‌هایی را استفاده کرده‌اید؟
  • چه نوع دارو و یا مکملی امصرف می‌کنید؟

فراموش نکنید که شرم و خجالت را کنار گذاشته و اجازه دهید پزشک به‌طور دقیق شما را معاینه فیزیکی کند. سپس با توجه به علائم ظاهری شما درمان مناسب را تجویز می‌شود.

 

پیشنهاد می‌کنیم انواع کاندوم را در این مقاله بخوانید:

انواع کاندوم چیست؟

درمان شپش تناسلی

درمان شپش تناسلی بسیار ساده بوده و به‌صورت انواع ژل، شامپو و فوم بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود است. البته این نوع موجودات ریز ممکن است در مقابل برخی از درمان‌ها مقاوم باشند و درمان نشوند بنابراین اگر بهبود نیافتید باید داروی درمان خود را تغییر دهید. در ادامه نکات مهم را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

اگر باردار هستید و یا در دوران شیردهی حتماً قبل از هر درمانی با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر سن شما کمتر از ۱۸ سال است و مبتلا به این مشکل شده‌اید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

رعایت دقیق دستورالعمل‌ها، چه در داروهای بدون نسخه و چه در داروهای تجویزی توسط پزشک مهم است. همچنین اگر این حشرات را در جای دیگری غیر از ناحیه تناسلی مانند مژه و ابرو مشاهده کردید باید نزد متخصص بروید و با او مشورت کنید.

ممکن است پزشک داروهای قوی مانند مالاتیون، ایورمکتین (استرومکتول)، لیندان تجویز کند و طرز استفاده از آن‌ها را برای شما شرح می‌دهد. دقت کنید اگر سایر درمان‌ها مؤثر نبود در این صورت از لیندان استفاده کنید زیرا این دارو برای مغز و سیستم عصبی ممکن است مضر باشد. مادران باردار یا شیرده، نوزادان و افراد دارای مشکلات پوستی با وزن کم نباید از این دارو استفاده کنند.

دقت کنید بعد از اتمام درمان تمامی حوله‌ها، ملحفه‌ها و همچنین لباس‌ها را شسته و به مدت ۲۰ دقیقه در خشک‌کن گرم قرار دهید.

اگر وسایل شما به نحوی است که نمی‌شود در خشک‌کن قرار داد، درون پلاستیک گذاشته و در آن را محکم به مدت ۲ هفته ببندید تا شپش‌ها کشته شوند.

به شرکای جنسی و یا هرکسی که با او رابطه نزدیک داشته و از وسایل همدیگر به‌صورت اشتراکی استفاده کردید بگویید که آن‌ها نیز آزمایش بدهند و در صورت داشتن خرچنگ تناسلی درمان بشوند. تا پایان درمان از هرگونه رابطه جنسی پرهیز کنید چون ممکن است باعث انتقال به همدیگر شود. همچنین برای سایر بیماری‌های مقاربتی نیز می‌توانید آزمایش دهید.

اگر بعد از ۹ روز این حشرات باقی ماندند دوباره درمان را آغاز کنید. مطمئن شوید که شریک جنسی شما نیز درمان شده و یا شپش ندارد و همچنین باید تمام لباس‌ها و وسایل خود را بررسی کرده و شسته باشید.

حمام آب گرم هیچ اثری ندارد همچنین درمان‌هایی که باعث تسکین خارش می‌شود مانند هیدروکورتیزون نیز در درمان شپش هیچ‌گونه اثری ندارد

دقت کنید داروهای خانگی ممکن است وضعیت را بدتر کند تنها باید داروهایی را تهیه کنید که دقیقاً برای از بین بردن شپش تناسلی ساخته شده است. همان‌طور که ذکر شد شما برای تهیه این نوع داروها حتی نیاز به نسخه پزشک ندارید و می‌توانید به‌آسانی از داروخانه تهیه کنید.

برای استفاده از داروهای شپش تناسلی این نکات را رعایت کنید:

  • حتماً ناحیه‌ی دارای شپش را شسته و خشک کنید
  • موهای آن ناحیه را از بین ببرید
  • به‌اندازه مدت‌زمان توصیه‌شده برای هر دارو اجازه دهید دارو بماند سپس بردارید
  • شپش‌ها را با ناخن یا شانه با دقت جدا کنید
  • لباس زیر خود را عوض کنید

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا