بیماری‌ها و راه درمان

درمان خانگی گرفتگی یا کیپ شدن گوش: علت + انواع آن

علت و درمان گرفتگی، کیپ شدن گوش و سرگیجه در خانه

گرفتگی گوش یکی از مشکلاتی است که در صورت پیشگیری و درمان می‌تواند طی یک دوره زمانی برطرف شود. اما بی‌توجهی به آن منجر به کم شدن توانایی یا از دست رفتن شنیدن در افراد می‌گردد. در این مقاله با ما باشید تا بیشتر راجع به گرفتگی گوش، انواع، علل و راه‌های درمان آن صحبت کنیم.

علت گرفتگی گوش چیست؟

احتمالا اگر مقداری آب به گوش شما وارد شده باشد، برای چندساعت یا چند روز دچار گرفتگی در گوش شده باشید. گرفتگی گوش از مشکلاتی است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. از جمله این موارد می‌توان گفت:

  • اختلال در عملکرد شیپور استاش: یکی از قسمت‌هایی که می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد گوش شود، بخش شیپور استاش است که یک لوله بین بینی و گوش می‌باشد. این قسمت برای تهویه گوش میانی و ترشحات آن است که اگر نتواند به صورت نرمال عملکرد مناسبی داشته باشد، منجر به اختلال عملکرد شیپور استاش خواهد شد و کم شنوایی و درد یا سایر علائم در گوش را منجر می‌شود.
  • فشار سینوس: از دلایل دیگر برای گرفتگی گوش می‌توان به فشار سینوس اشاره نمود که منجر خواهد شد تا بینی مسدود شود. در این حالت یکی از اختلالات آن، زنگ زدن گوش است. برای این مشکل، سینوزیت می‌تواند محرک باشد.
  • جرم فشرده گوش: از دیگر دلایلی که می‌توان برای گرفتگی گوش بیان کرد، بایستی به جرم گوش یا Earwax اشاره نمود که می‌تواند در قسمت کانال یا مجرای خارجی گوش ایجاد شود. این جرم برای جلوگیری از ورود آب و یا حشرات و نیز محافظت در برابر عفونت‌ها است و عدم توجه به آن می‌تواند به کم شنوایی، درد گوش و … منجر شود.
  • عفونت گوش: اوتیت یا otitis که با عنوان عفونت گوش نیز شناخته می‌شود، یک نوع بیماری عفونی در کودکان در بازه سنی 6 – 24 ماه است. این مشکل می‌تواند منجر به درد گوش، سردرد و … گردد.
  • مشکل منییر: Meniere یا بیماری منییر یکی دیگر از دلایلی است که بایستی برای گرفتگی گوش آن را در نظر داشته باشید. راجع به این مشکل ابتدا باید گفت می‌تواند منجر به کاهش شنوایی در گوش و گرفتگی آن شود. افرادی که به این بیماری دچار شده‌اند، دارای مشکلاتی در گوش خود از جمله وزو و سرگیجه هستند.
  • آکوستیک نوروما: مشکل دیگری که می‌تواند منجر به گرفتگی گوش شود، آکوستیک نوروما است که به عنوان یک تومور خوش خیم شناخته شده و با ایجاد آن (در محل اعصاب کنترل کننده شنوایی و تعادل) و در ادامه با بزرگتر شدن و فشار به عصب‌ها، شنوایی را دچار مشکل خواهد کرد. این نوع تومورها رشد آرامی دارند اما از نظر حجم بزرگتر می‌شوند.
علت گرفتگی گوش چیست؟
علل گرفتگی و مسدود شدن گوش

گرفتگی گوش و سرگیجه

سرگیجه و گرفتگی گوش، دو مشکلی است که می‌تواند در بعضی اوقات همزمان اتفاق بیفتد و علت آن را می‌توان فشار گوش میانی دانست. علائمی که همراه با این مشکل می‌توانند ایجاد شوند، شامل صدای باد در گوش، سرگیجه و گرفتگی گوش، کاهش میزان شنوایی، احساس تجمع مایع درون گوش، احساس کیپی و .. به صورت همزمان است.

سرگیجه به این صورت است که معمولا افراد بعد از چند دقیقه خوب می‌شوند و در این مدت، محیط اطراف می‌تواند در نظر شما، تکان خورده و حرکت کند. اما در برخی موارد، دوره سرگیجه تا چند روز هم گزارش شده است. همچنین یکی دیگر از عوامل ایجاد سرگیجه و گوش گرفتگی ویروس کرونا است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در مورد رابطه گرفتگی در قسمت گوش و سرگیجه باید به این نکته اشاره نمود که سه حفره درون گوش وجود دارد که به عنوان مجراهای نیم حلقوی شناخته می‌شوند. وظیفه آنها تشخیص حرکت به سمت‌های مختلف است. درون این حفره‌ها موادی مانند مایع گوش و سلول‌های مویی وجود دارند. مثلا در زمانی که حرکت می‌کنیم، مایع مویی و نیز سلول‌های مویی تحریک شده و به مغز کمک می‌کند تا در تشخیص محیط اطراف توانا شویم. بنابراین مشکل و آسیب در این ناحیه می‌تواند بر روند تعادل بدن و نیز سرگیجه مشکلاتی را ایجاد کرده که معمولا با حرکت سر نیز می‌توان آن را حس کرد.

گرفتگی گوش در کرونا

تیمی از متخصصان در زمینه گوش پزشکی از دانشگاه جان هاپکینز بیان کردند که SARS-CoV-2، ویروس کرونا که در پاندمی کووید-19 گسترش یافت، می‌تواند گوش میانی و ناحیه ماستوئید سر را در پشت گوش به خود مبتلا کند. بر این اساس، این تیم توصیه می‌کند که پزشکان، جراحان، پرستاران و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی – به‌ویژه متخصصان گوش و حلق و بینی – هنگام معاینه، جمع‌آوری نمونه، درمان و جراحی این دو ناحیه مرتبط، باید رویه‌های محافظتی توصیه‌شده در برابر SARS-CoV-2 را انجام دهند.

پزشکان یافته های خود را در یک نامه تحقیقاتی که در 23 ژوئیه 2020 به صورت آنلاین در JAMA Otolaryngology ارسال شد، گزارش کردند.

استخوان ماستوئید که در ناحیه گیجگاهی جمجمه قرار دارد، حاوی تعدادی فضاهای توخالی است که به عنوان سلول‌های هوای ماستوئید شناخته می‌شوند. این قسمت‌ها، آن ناحیه را در برابر ضربه محافظت می‌کنند، از ساختارهای ظریف گوش میانی و داخلی محافظت کرده و فشار گوش را تنظیم می‌کنند. در انسان، گوش میانی شامل سه استخوان ریز به نام استخوانچه است – که بیشتر به صورت جداگانه به نام سندان، چکش و رکاب شناخته می‌شود – که امواج صوتی را از بیرون به گوش داخلی هدایت می‌کند تا پردازش شود.

محققین در این آزمایش خود، بدن سه بیمار را که به این ویروس مبتلا شده بودند و قبل از مرگ علائم COVID-19 داشتند را کالبد شکافی کردند. وضعیت یک بیمار از نظر وجود این ویروس در هر دو ماستوئید و هر دو گوش میانی منفی بود اما ویروس SARS-CoV-2 از مناطق مورد نظر دو نفر دیگر جدا شد. نفر اول فقط در گوش میانی راست و دومی در هر چهار محل نمونه برداری شد.

گرفتگی گوش در کرونا دلتا

ویروس کرونا از جمله ویروس‌هایی است که منجر به عفونت‌های تنفسی گشته و می‌تواند افراد را به مرگ برساند. با توجه به مطالعه قسمت قبل، کرونا می‌تواند از طریق منافذ گوش نیز نفوذ کرده و در آنجا باشد. اما در مورد اینکه این ویروس می‌تواند در گوش اختلال ایجاد کند، بایستی گفت بله. علائمی مانند گرفتگی و نیز وزوز گوش، سرگیجه و گوش درد در افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، شناسایی شده است ولی هنوز نمی‌توان به صورت قطعی، تاثیر منفی آن را بر میزان شنوایی افراد سنجید.

تجربیات میدانی در افراد مختلف است. مثلا در بیماران مبتلا به این بیماری ممکن است مایع چرکی از گوش ایجاد شده و منجر به گرفتگی هر دو سمت گوش شود که در این حالت، فرد تنها می‌تواند صداهایی که فریاد زده شده و بلند است را بشنود. یکی دیگر از علامت‌ها در این دسته، گوش درد است که همراه با گلو درد بوده و یا می‌تواند بسته به فرد، همراه با علائمی مانند دل درد، آبریزش بینی، حالت تهوع، درد مفاصل و … شود.

در حالت کلی، اگر کرونا نیز منجر به این مشکل نشود، یک عفونت ثانویه ناشی از آن نیز می‌تواند به ایجاد بیماری اوتیت یا عفونت گوش میانی هدایت شده و باعث درد و عفونت این قسمت از بدن شود. توجه کنید که شایع‌ترین علائم بیماری کرونا عبارتند از تب، لرز، خستگی، سرفه که در مرور زمان شدیدتر شده و نیز تنگی نفس.

گرفتگی گوش در کرونا
مسدود شدن گوش بر اثر کرونا

گرفتگی گوش در سرماخوردگی

انسداد گوش یا بهتر است دقیق‌تر بگوییم، انسداد شیپور استاش در هنگام سرماخوردگی یکی از مشکلایت است که در اثر این بیماری ایجاد می‌شود. ابتدا بایستی گفت شیپور استاش‌ها در واقع لوله‌های کوچکی هستند که در قسمت میانی بین گوش‌های میانی و بالای گلو وجود داشته و به عنوان عاملی در یکسان کردن فشار گوش و نیز تخلیه مایع از قسمت گوش میانی وجود دارند.

شیپورهای استاش اگر دچار اختلال عملکرد شوند، که یک نوع بیماری شایع هم است و با نام ETD نیز شناخته می‌شود، در شنوایی، ایجاد صدا در گوش یا وزوز و … نقش دارند. علت مهمی که این مشکل ایجاد می‌شود، مواردی همچون آلرژی‌ها و نیز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی است که از جمله شایع‌ترین علل برای ETD به شما می‌آیند. این مورد سبب خواهد شد تا التهاب و انسداد شیپور استاش ایجاد گردد.

در صورتی که علائم گرفتگی گوش به مدت زیادی طول بکشد یعنی در مدت 2 هفته یا بیشتر، بایستی افراد برای درمان این اختلال مراجعه کنند. در صورت عدم انجام این کار، منجر می‌شود تا بدن به مرحله بعدی عفونت رفته و کل گوش دچار این عفونت شود. دردی که ETD ایجاد خواهد کرد مانند درد عفونت گوش می‌باشد.

برای درمان آن بایستی یک دوره درمانی به همراه آنتی‌ بیوتیک در نظر گرفته شود که منجر خواهد شد تا بیماری فروکش کرده و درمان انجام شود. توجه کنید که درمان ناقص می‌تواند دوباره سرماخوردگی را به وجود آورد و به همین خاطر معمولا برای درمان این بیماری از آنتی هیستامین‌ها و ضد احتقان استفاده می‌شود.

گرفتگی گوش در هواپیما

یکی از ویژگی‌های مشترک بسیاری از مسافران هوایی ناراحتی گوش است. فشار گوش، ترکیدن گوش و حتی درد شدید در این دسته مشکلات احتمالی قرار دارند. در حالی که اکثر ناراحتی‌های گوش در طول سفر هوایی چیزی بیش از یک مورد آزاردهنده نیست، وقتی جدی‌تر می‌شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ متأسفانه، درد و فشار گوش در موارد نادری منجر به درد شدید و کاهش شنوایی می‌شود، بنابراین بهتر است قبل، حین و بعد از پرواز اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

همه چیز به نوسانات فشار هوا برمی‌گردد. به طور معمول فشار هوای داخل گوش و فشار هوای بیرون اساساً یکسان است یا حداقل آنقدر متفاوت نیست که باعث ایجاد مشکل شود. حتی اگر قرار باشد تا بالای یک کوه بلند پیاده‌روی کنید، سرعت پایین صعود شما زمان می‌دهد تا فشار در طول مسیر برابر شود. این مشکل می‌تواند در زمانی ایجاد گردد که تغییر در ارتفاع آنقدر سریع باشد، مانند سفرهای هوایی، که فشار داخل گوش و فشار هوا در خارج فرصتی برای یکسان شدن ندارند. این از نظر پزشکی به عنوان باروتروما گوش شناخته می‌شود.

هنگامی که پرواز شما بلند می‌شود و هواپیما صعود خود را آغاز می‌کند، فشار هوا در داخل گوش داخلی به سرعت از فشار بیرون فراتر می‌رود. پرده تمپان یا پرده گوش به سمت بیرون متورم می‌شود. برعکس، اگر فشار هوا در داخل گوش داخلی به سرعت از فشار هوای بیرون کمتر شود، غشای تمپان به سمت داخل مکیده می‌شود، تقریباً مانند یک اثر خلاء. اتفاقی که افتاده این است که شیپور استاش صاف شده است و برای ادامه کار خود یعنی رساندن هوا به گوش داخلی به کمک شما نیاز دارد. کشش پرده گوش چه صعودی و چه نزولی می‌تواند باعث درد شود.

هرکسی که با هواپیما پرواز کرده است، تأثیر تغییر ارتفاع را بر گوش خود احساس کرده است. شما باید فشار را با وارد کردن حداکثر هوا از طریق شیپور استاش یکسان کنید که راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

  • بلعیدن: هنگامی که چیزی را به صورت کامل قورت می‌دهید، صدای را می‌شنوید که به صورت حبابی از هوا است و از قسمت پشت بینی از طریق شیپور استاش به سمت گوش میانی حرکت می‌کند. شیپور استاش سبب می‌شود که هوای گوش میانی دائماً در حال پر شدن شود. سپس آن هوا به غشای گوش داخلی جذب می‌شود و چرخه از نو شروع می‌گردد. این چرخه ثابت هوا تضمین می کند که فشار هوا در هر دو طرف برابر ‌اند. هنگامی که شما پرواز می‌کنید، ترفندی که برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید استفاده کنید، این است که اطمینان حاصل کنید که شیپور استاش بیشتر باز می‌شود تا با تغییر فشار هوا سازگار شود.
  • جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات سفت: جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات سفت باعث بلع مکرر می‌شود که به یکسان شدن فشار هوا کمک می‌کند.
  • مانور والسالوا: با یک لقمه هوا، دهان خود را ببندید و سوراخ های بینی خود را نیشگون بگیرید. به آرامی هوا را بیرون بیاورید تا زمانی که گوش‌های شما بیرون بیاید. این کار باعث باز شدن شیپورهای استاش می‌شود. اگر مبتلا به سرماخوردگی یا آلرژی هستید، مانور والسالوا توصیه نمی‌شود؛ زیرا می‌تواند باعث عفونت شدید گوش شود. در عوض، یک روش کمتر شناخته شده به نام مانور Toynbee را می‌توانید در نظر داشته باشید. برای اینکار دهان و بینی خود را ببندید و چندین بار قورت دهید تا فشار یکسان شود. هر کدام از این تکنیک‌ها را در صورت نیاز تکرار کنید.

از دیگر توصیه‌ها در این رابطه می‌توان گفت:

  • اگر می‌توانید در هنگام صعود و فرود بیدار بمانید.
  • در حین پرواز مایعات زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید.
  • خمیازه بکشید.
  • EarPlanes را برای این مشکل استفاده کنید که با داشتن یک فیلتر برای یکسان کردن فشار کاربرد دارد.
  • از اسپری بینی 1 ساعت قبل از فرود و فقط در صورت نیاز استفاده کنید. استفاده بیش از حد از اسپری‌های بینی می‌تواند باعث احتقان بیشتر شود.
  • در مدت زمان 1 ساعت قبل و زمان بعد از پرواز، می‌توانید از یک ضد احتقان استفاده نمایید.
گرفتگی گوش در هواپیما
گرفتگی گوش و فشار هوا در هواپیما

گرفتگی گوش راست

گرفتگی در یک سمت گوش می‌تواند نشان دهنده آن باشد که مشکل تنها در یک سمت گوش است و ربطی به مغز، بیماری‌هایی مانند کرونا و … ندارد. عواملی که می‌تواند باعث گرفتگی گوش راست شود می‌تواند شامل عفونت در گوش، فشار جرم گوش، آب رفتن در یک سمت گوش، ورود یک شی خارجی به گوش و … باشد.

گرفتگی گوش چپ

در مورد کیپ شدن گوش سمت چپ نیز بایستی به مواردی که در قسمت قبل بیان شد اشاره کنیم. یکی از نکاتی که بایستی در گرفتگی گوش‌ها به آن توجه کنید آن است که این مشکل با وزوز کردن گوش‌ها فرق دارد. وزوز کردن گوش یعنی فرد صداهایی مانند زنگ یا … را بدون اینکه منشا خارجی داشته باشد، می‌شنود. فرکانس، زیر و بم بودن و بلندی صدا می‌توان در این حالت متفاوت باشد. جالب است بدانید که 2.6 میلیارد نفر به این مشکل دچار شده‌اند.

اگر به بیماری‌های زیر دچار هستید یا در این شرایط قرار گرفته‌اید، می‌توانید دچار گرفتگی گوش شوید که عبارتند از:

  • گرفتگی سینوس که برای تولید مخاط برای مرطوب کردن مجاری تنفسی ایجاد شده است.
  • عفونت گوش شامل می‌تواند در حالت‌های مختلفی انجام شود از جمله عفونت گوشی میانی در قسمت پشت پرده گوش و نیز یکی دیگر از موارد مهم آن یعنی عفونت قارچی که در داخل گوش تکثیر می‌شود (بیشتر در افرادی که با کاهش مقدار جرم گوش همراه هستند رخ می‌دهد)، گوش‌های شناگرها.
  • تغییر در ارتفاع که در قسمت هواپیما کمی به آن اشاره شد و در این حالت تفاوت فشار باعث ایجاد خلاء می‌شود که پرده گوش را اذیت می‌کند.
  • تجمع جرم گوش در گوش سمت راست یا چپ. در این رابطه ابتدا باید بدانید که وجود جرم گوش برای بدن مفید است چراکه برای روان کردن و محافظت از گوش به کار می‌رود اما افزایش حجم آن باعث انسداد پرده گوش خواهد شد.
  • جسم خارجی. این مورد می‌تواند از اصلی‌ترین علل گرفتگی گوش سمت راست و چپ باشد که به خصوص در بچه‌ها رخ می‌دهد.
گرفتگی گوش راست یا چپ
گرفتگی گوش در گوش سمت راست

گرفتگی گوش طولانی مدت

علت گرفتگی گوش طولانی مدت می‌تواند بسته به مشکلی که ایجاد شده است، متفاوت باشد. مثلا کسانی که در استخر شناگر هستند. می‌توانند افراد بسیار تاثیرپذیری در این مشکل باشند.

  • زمانی که آب به گوش آنها می‌رود، جرم‌های گوش مقدار زیادی از آب را جذب خود کرده و متورم می‌شوند. این کار باعث می شود تا کانال گوش بسته گردد. این افراد بایستی از گوش گیر‌هایی که مخصوص آنها ساخته شده است و برای شنا است، از ورود آب جلوگیری کنند. همچنین بایستی برای رفع کیپ شدن گوش، آن را به کمک ساکشن خارج نمایند.
  • در زمان دیگر، شناگران ممکن است با رفتن به استخر، دچار متورم شدن کانال گوش خارجی‌شان شوند که این باعث می‌شود تا علاوه بر گرفتگی گوش، دچار صرع و کیپ شدن گوش شوند.

از دیگر دلایلی که در کنار فعالیت‌های آسیب زا به گوش که می‌تواند منجر به گرفتگی گوش طولانی مدت شود، می‌توان به گوش دادن موسیقی با هدفون اشاره نمود که افراد را دچار آسیب می‌کند. عدم مراقبت و آسیب می‌تواند زمینه ساز مشکلات دائمی باشد.

درمان خانگی گرفتگی گوش

فشار گوش از عواملی است که می‌تواند منجر به گرفتگی گوش شود. این مورد از طریق مسدود شدن شیپور استاش رخ می‌دهد. در کنار آن، عوامل دیگری نیز می‌توانند به مسدود شدن گرفتگی گوش منجر شوند. در مورد راهکارهای درمان با توجه به علل این مشکل می‌توان گفت:

  • گرفتگی سینوس: راهکارهای درمان خانگی برای این مورد عبارتند از:، استنشاق بخار، با استفاده از شستشوی بینی نمکی، استفاده از اسپری های ضد احتقان بینی، استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی بینی، استفاده از کمپرس گرم روی بینی و پیشانی، مصرف آنتی هیستامین برای آلرژی، مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت‌های سینوسی، عمل جراحی برای احتقان مزمن سینوس
  • عفونت گوش میانی: مصرف مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، استفاده از قطره گوش دارویی، مصرف آنتی بیوتیک
  • عفونت قارچی: از پزشک بخواهید که گوش را با استفاده از سواب، لوله مکش یا سرنگ تمیز کند اگر این کار را می‌کنید، حتما باید بسیار دقت کنید، استفاده از قطره‌های گوش ضد قارچ برای کنترل عفونت، استفاده از قطره گوش دارویی برای کنترل التهاب
  • گرفتگی در اثر آب رفتن: استفاده از قطره گوش، تمیز کردن مجرایی گوش و نیز مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی
  • تغییر ارتفاع: خمیازه کشیدن، آدامس جویدن، داروهای ضد احتقان، بلعیدن، مکیدن یک آب نبات سفت
  • تجمع جرم گوش: قرار دادن چند قطره روغن بچه، روغن معدنی یا گلیسیرین در داخل گوش، استفاده از قطره گوش بدون نیاز به نسخه، استفاده از کیت سرنگ گوش OTC (داروهای بدون نیاز به نسخه)، خارج کردن جرم به کمک پزشک
  • شی خارجی: با استفاده از موچین یا فورسپس، با استفاده از آهنربا، اگر جسم فلزی باشد، شستن گوش با آب، با استفاده از دستگاه مکنده
  • بیماری منیر: استفاده از رژیم غذای کم نمک، مصرف قرص آب یا دیورتیک، مصرف داروهای ضدسرگیجه، تزریق درو به پرده گوش یا عمل جراحی
  • آسیب مفصل گیجگاهی: خوردن غذاهای نرم، استفاده از شل کننده‌های عضلانی، داروهای ضدالتهابی، گذاشتن کیسه یخ روی فک، استفاده از محافظ دهان در شب

در این قسمت راجع به درمان آب مروارید در چشم بخوانید.

گرفتگی گوش طولانی مدت
مسدود شدن گوش به مدت طولانی

درمان گرفتگی گوش با روغن زیتون

برای رفع مشکل گرفتگی گوش با کمک روغن زیتون، از یک قطره چکان استفاده کنید. در این حالت اگر گوش‌ها از موی سر آسیب دیده باشند، می‌توانید روغن زیتون را گرم کرده و آن را به کمک قطره چگانی که دارید، در داخل گوش قرار دهید. حال در حدود 10 دقیقه صبر کنید تا موم گوش نرم شود. شما می‌توانید اکنون آن را خارج نمایید.

درمان گرفتگی گوش با سرکه سیب

این روش برای زمانی استفاده می‌شود که مشکل گرفتگی گوش در اثر یک عفونت ایجاد می‌گردد. در این حالت می‌توانید از یک تکه پنبه استفاده کرده و به همراه آن از سرکه سفید و نیز الکل برای رفع و درمان گرفتگی در گوش بهره ببرید.

بعد از آماده کردن این مواد، بایستی توپ پنبه‌ای را درون گوش قرار داده و سر خود را برای مدتی (در حدود چند دقیقه) صاف نگهدارید تا زمانی که گوش شما بدون درد احساس شود. برای افرادی که مشکل ساده‌ای در گرفتگی گوش دارند این روش می‌تواند مناسب باشد و برای خونریزی از گوش، بایستی درمان دیگری را جستجو کنید.

نام قطره گرفتگی یا کیپ شدن گوش چیست؟

قطره یکی از انواع اشکال دارو است که می‌تواند برای چشم، بینی و نیز گوش‌ها استفاده شود. شما می‌توانید از قطره گرفتگی یا کیپ شدن گوش برای تسکین و درمان این بیماری استفاده کنید. از جمله انواع قطره گوشی که می‌تواند برای این مشکل در نظر گرفته شود، می‌توان گفت:

  • قطره کلرامفنیکل
  • قطره گلیسیرین فنیکه
  • قطره سیپروفلوکساسین
  • قطره جنتامایسین
  • قطره بتامتازون
  • قطره لامیژکس باریج

شما می‌توانید از این قطره‌ها برای درمان عفونت، شستشو گوش و رفع گرفتگی آن استفاده کنید و از پزشک خود برای تجویز آن راهنمایی بگیرید.

نحوه مصرف این نوع قطره‌ها تقریبا به صورت مشابهی انجام می‌شود. در این حالت ابتدا فرد را دراز خوابانده، سپس سر را خم کنید. حال قسمت نرم گوش را به سمت عقب بکشید تا سوراخ گوش بازتر شود. در حالتی که گوش آماده شد، قطره را به داخل گوش با قطره چکان به میزانی که گفته شده است ریخته (این مقدار می‌تواند متفاوت باشد مثلا 3 بار در روز یا 3 قطره یا … ). پس از اینکه قطره را ریختید، حال بایستی در همان حالت چند لحظه صبر کرده تا قطره کامل به داخل نفوذ کند.

نام قطره گرفتگی یا کیپ شدن گوش چیست؟
قطره های گرفتگی گوش

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا