بهداشت و سلامت

لکنت زبان چیست و چگونه درمان می شود؟

لکنت زبان یا گرفتگی زبان، یکی از مشکلات شایع در بین مردم به ویژه کودکان است. این مشکل در صورت درمان نشدن می تواند به مرور زمان باعث از بین رفتن اعتماد بهنفس فرد شود. از بهترین روش ها برای درمان گرفتگی زبان، گفتار درمانی برای لکنت زبان می باشد. فردی که به لکنت زبان دچار است نمی تواند کلمات و هجاها را به درستی تلفظ کند و کلمات را به صورت تکرار، طولانی و ناپیوسته می گوید. این افراد برای صحبت کردن بسیار اذیت می شوند و در جامعه مورد تمسخر افراد نادان قرار می گیرند. اگر در فرزند خود گرفتگی زبان را مشاهده کردید فورا برای درمان آن به کلینیک های گفتار درمانی مراجعه کنید. در ادامه دلایلی که باعث ایجاد گرفتگی زبان می شوند و همچنین راه های درمان این مشکل را برای شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

لکنت زبان چیست؟

لکنت زبان یک نوع اختلال در گفتار است که فرد نمی تواند کلمات را به درستی تلفظ کند. افرادی که به گرفتگی زبان دچار هستند هنگامی که می خواهند سخن بگویند، نمی توانند کلمات را به صورت پیوسته بیان کنند و سخن گفتن برای آنها بسیار سخت می شود. این افراد کلماتی که دارای تکرار هستند را طولانی تر از سایر کلمات ادا می کنند یا ممکن است در حین سخنرانی سخن خود را در برخورد با یک کلمه سخت و مشکل متوقف کنند.

گرفتگی زبان در کودکانی که در حال یادگیری زبان هستند یک امر طبیعی محسوب می شود زیرا  کودکان در هنگام یادگیری کلمات، توانایی لازم برای گفتن کلمات را ندارند؛ اما در برخی از افراد گرفتگی زبان تا بزرگسالی ادامه می یابد و برای درمان آن باید اقدامات لازم را انجام داد. نادیده گرفتن این مشکل در اعتماد به نفس فرد و ارتباط آن با افراد جامعه تاثیر منفی می گذارد از این جهت نباید نادیده گرفته شود. برای درمان لکنت زبان می توان از گفتار درمانی، استفاده از دستگاه های بهبود گفتار و درمان شناختی گفتار استفاده کرد.

علائم گرفتگی زبان چیست؟

گرفتگی زبان را می توانید از روی برخی از علائم زیر تشخیص دهید و برای درمان آن اقدام کنید:

  • مشکل داشتن در شروع یک جمله یا یک کلمه
  • طولانی شدن بیان کلمات یا حروف
  • تکرار کردن کلمات یا هجا در سخن گفتن
  • مکث کردن برای گفتن یک کلمه
  • بیان کلماتی مانند آم برای گفتن کلمه بعدی
  • تلاش زیاد برای گفتن کلمات به صورت واضح
  • استرس به هنگام گفتن کلمات
  • ناتوان بودن برای ارتباط موثر بین افراد

علائمی که نام بردیم ممکن است با برخی از علائم دیگر همراه باشد و تشخیص لکنت زبان را آسانتر می کند:

  • چشمک زدن در حین سخن گفتن
  • لرزش لب ها و فک
  • تیک صورت
  • لرزش سر
  • مشت کردن دست ها

افرادی که به گرفتگی زبان دچار هستند، در برخی از شرایط مانند خستگی، استرس، اضطراب، هیجان و… برای صحبت کردن بیشتر دچار مشکل می شوند. این افراد هنگامی که در یک جمع می خواهند سخن بگویند، دچار استرس و اضطراب می شوند و ممکن است گرفتگی زبان آنها بیشتر مشاهده شود. در بیشتر مواقع این افراد زمانی که با خود صحبت می کنند یا آواز می خوانند لکنت زبان ندارند و سخن گفتن برای آنها بسیار راحت است. با دانستن تمامی علائمی که به شما گفتیم، در صورت مشاهده هر کدام از آنها در فرزند خود او را برای درمان به بهترین دکتر متخصص لکنت زبان ببرید.

عوارض نادیده گرفتن لکنت زبان چیست؟

همانطور که گفتیم گرفتگی زبان در صورت درمان نشدن ممکن است عوارض جبران ناپذیری که قابل درمان نیستند برای فرد به وجود آورد. برخی از این عوارض به شرح زیر هستند:

  • ایجاد مشکل برای برقراری ارتباط با دیگران
  • کمبود اعتماد به نفس
  • استرس داشتن برای صحبت کردن با دیگران
  • صحبت نکردن در جمع یا فرار کردن در جمع هایی که نیاز به سخنرانی دارند.
  • پیشرفت نکردن در شغل، تحصیل و اجتماع

برای درمان این مشکل باید به بهترین کلینیک های گفتار درمانی و ساختار درمانی گفتار در شهر خود مراجعه کنید. بهترین کلینیک ها را می توانید با مراجعه به سایت های معتبر بیابید.

دلایل به وجود آمدن گرفتگی زبان چیست؟

لکنت زبان ممکن است به دلایل مختلفی در افراد به وجود آید. از عوامل بسیار مهم در به وجود آمدن گرفتگی زبان موارد زیر هستند:

  1. اختلال در کنترل کردن حرکت گفتار: برخی از مطالعات نشان می دهد که وجود اختلال در بیان کردن گفتار باعث به وجود آمدن گرفتگی زبان می شود.
  2. ژنتیک: وجود اختلالات ژنتیکی در برخی از افراد باعث ایجاد لکنت زبان در آنها می شود. این افراد برای درمان باید به کلینیک های گفتار درمانی مراجعه کنند.
  3. آسیب های مغزی: برخی از مشکلات مغزی مانند سکته مغزی، آسیب های مغزی و… باعث اختلال در گفتار مانند کندی در صحبت کردن، گرفتگی زبان و.. می شود.
  4. آسیب های احساسی: گرفتگی زبان ممکن است در افرادی که مشکلی در صحبت کردن ندارند نیز دیده شود. این افراد در شرایطی مانند اضطراب شدید و محیط های پر تشنج ممکن است دچار لکنت زبان شوند.

درمان گرفتگی زبان

گرفتگی زبان یکی از مشکلاتی است که احتمال به وجود آمدن آن در هر سنی وجود دارد. درمان هایی مانند گفتار درمانی درمان ساختار گفتار و پاتولوژیست گفتار از بهترین روش ها هستند. در این روش ها پزشک پس از بررسی های لازم درمان مورد نظر را تجویز می کند. هر فردی برای درمان به درمانی خاص همراه با شرایطی ویژه نیاز دارد و نمی توان گفت که یک درمان برای دو نفر یکسان است. گرفتگی زبان با روش هایی که نام بردیم به صورت کامل برطرف می شود و به فرد کمک بسیار زیادی در بیان کلمات به صورت صحیح، بهبود ارتباط با افراد جامعه و مشارکت این افراد در جلسات مدرسه، مشاغل و… می کند.

همانطور که گفتیم از روشهای بسیار موثر گفتاردرمانی است که به کمک آن به فرد آموزش داده می شود سرعت بیان کلمات خود را کندتر کرده تا کلمات را به درستی بیان کند.در این روش شرایطی که ممکن است فرد در آن دچار گرفتگی زبان شود را مورد بررسی قرار می دهند و با دادن آمادگی های لازم افراد را برای حضور در این شرایط آماده می کنند.

بهترین مرکز گفتار درمانی لکنت زبان

لازم به ذکر است که مرکز تخصصی درمان لکنت زبان با دو شعبه در غرب و شرق تهران سالها در زمینه درمان لکنت زبان مشغول به کار می باشد و دارای کادر درمانی مجرب در زمینه درمان مشکلاتی مانند لکنت زبان می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۹۱۲۶۱۱۷۷۴۲-۰۹۳۵۶۱۱۷۷۴۲ تماس حاصل فرمایید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا