ترفندتکنولوژی

آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم [۶ برنامه کاربردی]

با این ۶ روش به سادگی برای فیلم‌های خود زیرنویس ایجاد کنید

آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر یکی از دغدغه‌های افراد است که می‌خواهند با این کار، ویدیوهای جذاب‌تری تولید کرده، مفهوم را به مخاطبان خود به طور کامل برسانند، مخاطبان خود را افزایش دهند، کاربران ناشنوا را ساپورت کنند و … . در این مقاله با مجله جوانی ایرانی همراه باشید تا به آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر به صورت کامل بپردازیم.

 

زیرنویس چیست؟

زیرنویس‌ها، نسخه‌های متنی گفتگو یا تفسیر در فیلم‌ها‌، برنامه‌های تلویزیونی، بازی‌های ویدئویی و موارد مشابه هستند که معمولاً در پایین صفحه نمایش داده می‌شوند. آنها می‌توانند نوعی ترجمه کتبی گفتگو به زبان ثانویه باشند که در قالب یک متن کتبی گفتگو به همان زبان، با یا بدون اطلاعات اضافی برای کمک به بینندگان ناشنوا و کم شنوا و یا افرادی که نمی‌توانند زبان گفتگوی بین کاراکترها را درک کنند یا مشکلات تشخیص لهجه دارند، بر روی فیلم‌ها قرار گیرند.

امروزه دیگر زیرنویس‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای سازنده هر فیلم شناخته می‌شود. معمولا یک زیرنویس انگلیسی برای هرفیلم خارجی که زبان آن به زبان بین‌المللی انگلیسی نیست نیز ایجاد شده و در اختیار عموم قرار می‌گیرد. با این حال، با توجه به دسترسی آزادی که در کشور ایران به فیلم‌های خارجی بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای وجود دارد، تیم‌های ترجمه ایرانی برای زیرنویس فیلم‌های مختلف دست به کار می‌شوند.

در جشنواره‌های فیلم، زیرنویس‌ها ممکن است در یک قالب جداگانه زیر صفحه نمایش داده شوند، که می‌تواند فیلم ساز را از ایجاد یک نسخه زیرنویس برای تنها یک نمایش نجات دهد. زیرنویس تلویزیونی برای ناشنوایان و کم شنوایان در برخی از کشورها به عنوان زیرنویس بسته نیز شناخته می‌شود. کاربردهای استثنایی تر نیز شامل اپراهایی مانند آیدا وردی است که در آن اشعار خوانده شده به زبان ایتالیایی به انگلیسی یا به زبان محلی دیگر خارج از صحنه روی صفحه‌های درخشان زیرنویس می‌شود تا مخاطب خط داستان را دنبال کند.

با توضیحاتی که در این قسمت ارائه کردیم، با ما باشید تا به آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر و اضافه کردن زیرنویس به ویدیوها بپردازیم.

آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم

زیرنویس‌ نوشتن برای ویدیو‌ها

ممکن است برای شما هم سوالی پیش آید که پشت این زیرنویس‌هایی که در فیلم‌های سینمایی هر روزه ما آن را مشاهده می‌کنیم، چه‌ کسانی هستند و چرا این کار را می‌کنند؟ در ابتدا باید بگوییم زیرنویس نویسی یک امر بدیهی در سراسر جهان است که توسط افرادی که به عنوان مترجم بر زبان مبدا و مقصد تسلط دارند، نگاشته می‌شود. در کنار این، یک زیرنویس خوب نیاز به عمل ادیتینگ برای هماهنگی نیز دارد تا ترجمه متن در همان لحظه مشخص برای مخاطب ارائه شود.

کسانی که به این کار روی می‌آورند و مهارت‌های آن از جمله آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر را فرا گرفته‌اند، معمولا به علت ناشناخته بودن این کار، اهداف دیگری را از ترجمه و زیرنویس کردن دنبال می‌کنند که این اهدا عبارتند از:

  • تقویت زبان انگلیسی با ترجمه زیرنویس فیلم‌ها
  • پولسازی یکی از اهداف مهمی است که گروه‌هایی که دست به ترجمه می‌زنند آن را دنبال می‌کنند تا سایت خود را برای مخاطب خاص کنند و مخاطب بیشتری را برای آن جذب کرده و از آن کسب درآمد کنند
  • فروش اکانت و اشتراک سایت‌هایی که ترجمه اختصاصی دارند

از سوی دیگر، اضافه کردن و چسباندن زیرنویس به ویدیو‌ها، یک راه برای افزایش مخاطب و جذب فالوور است که تاثیر آن به خوبی اثبات شده است. حال که با مقوله زیرنویس‌نویسی هم آشنا شدید، لازم است به آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر بپردازیم که حتما ممکن است روزی برای شما هم کاربرد داشته باشد.

زیرنویس‌ نوشتن برای ویدیو‌ها

۱) آموزش اضافه کردن زیرنویس به ویدیو از طریق سایت

روش‌های مختلفی برای اضافه کردن زیرنویس به ویدیو وجود دارد که در این قسمت می‌خواهیم تقریبا تمام روش‌ها برای آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر و اضافه کردن زیرنویس را برای شما بیان کنیم.

  • وب‌سایت VEED.IO: اگر سرعت اینترنت بالایی دارید و می‌خواهید عملیات اضافه کردن و چسباندن زیرنویس به ویدیویتان را به صورت آنلاین انجام دهید، یکی از این راه‌کارها، استفاده از سایت VEED.IO می‌باشد. در ابتدا وارد سایت شده و روی گزینه “Upload your video” کلیک کنید. فایل ویدیو خود را آپلود کرده و وارد محیط ادیتور می‌شوید. حال برای پروژه خود یک نام در نظر بگیرید و سپس از منوی سمت چپ، بر روی گزینه Subtitle کلیک کنید. حال روی گزینه Auto Transcribe کلیک کنید تا به صورت خودکار روی ویدیو شما زیرنویس ایجاد کند. همچنین شما می‌توانید از طریق Manual Subtitle یا Upload Subtitle File در این آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر، زیرنویسی را برای ویدیو خود ایجاد کرده و از فایل ویدیو خود خروجی بگیرید.
  • آپلود ویدیو در یوتیوب: شما می‌توانید از قابلیت ایجاد زیرنویس در یوتیوب (زیرنویس خودکار) با توجه به زبان فارسی استفاده کنید و پس از آپلود، فایل زیرنویس را دریافت کنید. برای این کار لازم است یک حساب جیمیل داشته باشید و در یوتیوب ثبت نام کنید. حال بایستی ویدیو خود را در اکانت یوتیوب خود آپلود نمایید. شما می‌توانید از قسمت Youtube Studio و سپس بخش Subtitle اقدام به اضافه کردن و ویرایش زیرنویس ویدیو‌های خود نمایید. همچینن شما می‌توانید زیرنویس خودکار ایجاد شده را از سایت Downsub دریافت کنید.

آموزش اضافه کردن زیرنویس به ویدیو از طریق سایت

۲) آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامیپوتر با HandBrake

در ادامه آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر می‌توانید از برنامه مشهور HandBrake استفاده کنید که مراحل اضافه کردن زیرنویس به ویدیو در pc به قرار زیر است:

  • ابتدا برنامه را از اینترنت را بارگیری و نصب کنید. Handbrake یک ابزار ویرایش کیفیت ویدیو رایگان است که می‌تواند زیرنویس‌ها را در فیلم‌ها جاسازی کند. می توانید Handbrake را از https://handbrake.fr/downloads.php بارگیری کنید.
  • سپس در ادامه آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر، برای جاسازی زیرنویس‌ها در ویدئوی خود، به یک فایل SRT خارجی نیاز دارید که دارای زیرنویس برای ویدیوی شما باشد. اگر فایل SRT ندارید، می‌توانید آن را با استفاده از یک برنامه رایگان به نام Clideo SRT Editor تهیه کنید، یا می‌توانید آنها را به صورت دستی در Notepad یا TextEdit کدگذاری کنید.
  • Handbrake را باز کنید. پس از بارگیری و نصب Handbrake، می‌توانید آن را در منوی Start Windows یا در پوشه Applications در Mac باز کنید.
  • بر روی گزینه File کلیک کنید و در منوی File Browser، ویدیو موردنظر خود را برای چسباندن زیرنویس انتخاب نمایید.
  • حال در پنجره باز شده، روی گزینه Subtitle کلیک کنید. این قسمت در یکی از زبانه‌های مرکز صفحه نمایش داده شده است.
  • روی گزینه Import SRT کلیک کنید که در قسمت بالای باکس زیر تب Subtitle نمایش داده شده است.
  • فایل srt مربوطه را باز کرده و آن را Import کنید.
  • روی گزینه Browse کلیک کنید. نامی را برای فایل جدید انتخاب کنید تا با آن ذخیره شود. مکان ذخیره نیز تعیین کنید.
  • روی Start Encode کلیک کنید. در بالای Handbrake کنار نماد سبز رنگ، این گزینه با نماد مثلث Play قرار دارد. این ویدیو را با زیرنویس‌های تعبیه شده رمزگذاری می‌کند. با انتخاب منوی زیرنویس و سپس فعال کردن زیرنویس می‌توانید زیرنویس‌ها را در پخش کننده رسانه خود روشن کنید.

آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامیپوتر با HandBrake

۳) چسباندن زیرنویس به فیلم در کامیپوتر با Clideo SRT Editor

یکی از برنامه‌ها برای آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر، استفاده از برنامه Clideo Srt Editor است. برای استفاده از این برنامه مراحل زیر را طی کنید:

  • در یک مرورگر وب به https://clideo.com/create-srt-file بروید. می‌توانید از یک ابزار رایگان مبتنی بر وب به نام Clideo SRT Editor برای ایجاد فایل‌های زیرنویس برای فیلم‌های خود استفاده کنید. با بارگیری وب‌سایت در مرورگر وب دسکتاپ یا تلفن همراه خود می‌توانید عملیات چسابندن و اضافه کردن زیرنویس به ویدیو را انجام دهید.
  • این روش همچنین می‌تواند یک نسخه زیرنویس از ویدیو را ایجاد کند که می‌توانید بارگیری کنید، اما در این حالت Watermark ایجاد خواهد شد.
  • یک فایل ویدئویی را انتخاب کنید. اگر ویدیو در رایانه، تلفن یا تبلت شما وجود دارد، روی Choose file کلیک کنید، آن را انتخاب کرده و سپس روی Open کلیک کنید. اگر روی وب قرار دارد، روی پیکان رو به پایین در کنار دکمه “انتخاب فایل” کلیک کنید و آدرس URL را در فیلد وارد کنید. همچنین می توانید یک ویدیو از Google Drive یا Dropbox خود در منو انتخاب کنید.
  • بر روی گزینه “Add Manually” کلیک کنید. این کار شما را به محیط ادیتور زیرنویس می‌برد.
  • اولین زیرنویس خود را اضافه کنید. روی دکمه پخش کلیک کنید تا قسمتی از ویدیو را که می‌خواهید اولین زیرنویس را در آن قرار دهید پیدا کنید. سپس، اولین زیرنویس خود را در قسمت ” New Subtitle” در قسمت بالا سمت راست صفحه تایپ کنید. پیش نمایش را روی صفحه مشاهده خواهید کرد.
  • زیرنویس را به زمان مورد نظر روی صفحه بکشید. زیرنویس می‌تواند برای مدت زمانی که می‌خواهید روی صفحه نمایش داده شود، تنظیم شود.
  • برای افزودن خط بعدی دکمه +Add subtitle کلیک کنید. حالا شما همین کار را با زیرنویس بعدی خود انجام دهید. افزودن زیرنویس‌ها و تغییر اندازه آنها در صورت نیاز را اعمال کنید.
  • هنگامی که زیرنویس‌های بیشتری اضافه می‌کنید، می‌توانید آنها را با یکدیگر همپوشانی کنید تا چندین زیرنویس همزمان روی صفحه ظاهر شود. فقط هر زیرنویس را بکشید تا در زمان دلخواه با دیگری همپوشانی داشته باشد
  • روی Download SRT کلیک کنید. در گوشه سمت راست پایین صفحه قرار دارد. اگر بارگیری بلافاصله شروع نشد، روی Save کلیک کنید تا فایل در رایانه ذخیره شود. اکنون که یک فایل SRT مناسب دارید، می توانید آن را در YouTube بارگذاری کنید.
  • همچنین می توانید روی Export کلیک کنید تا نسخه‌ای از ویدیو با زیرنویس داخلی ذخیره شود. از آنجا که این سرویس رایگان است، علامت “Clideo” را به گوشه ویدئو اضافه می‌کند. اگر این مورد برای شما مهم نیست، این گزینه را انتخاب کنید تا خروجی آن با توجه به آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر در کامپیوتر، موبایل و تبلت شما ذخیره شود.

چگونگی آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامیپوتر با Clideo SRT Editor

۴) چسباندن زیرنویس به فیلم در کامیپوتر با Camtasia

نرم‌افزارهای مختلفی در کامپیوتر وجود دارد که می‌توانید از ان برای چسباندن زیرنویس به فیلم استفاده کنید. در این آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر می‌خواهیم به معرفی این نرم‌افزارها هم بپردازیم. اولین برنامه کمتازیا است که برای چسباندن زیرنویس در آن بایستی مراحل زیر را طی کنید:

  • در داخل Camtasia، می‌توانید زیرنویس‌ها را با رفتن گزینه‌ای که زیر ” Audio Effects” قرار دارد در پانل کناری اضافه کنید.
  • روی المان Caption کلیک کنید و آن را به قسمت صوتی خود بکشید، قسمت صوتی، یک ترک است به صورت امواج نمایش داده شده است.
  • حال کپشن را تنظیم کنید. بایستی کپشن خود را تایپ کرده و طول آن را مشخص کنید.
  • توجه: اگر شما نمی‌توانید سریع تایپ کنید، می‌توانید گزینه Replay را برای شروع مجدد همان محدوده از فیلم انتخاب کنید.
  • وقتی کار شما تمام شد، می‌توانید به قسمت اشتراک‌گذاری زیرنویس‌های خروجی بروید و آنرا ذخیره کنید.
  • همچنین شما می‌توانید به صورت خودکار کپشن یا زیرنویس را از روی ویدیو خود ایجاد کنید. برای این کار، گزینه More را از منوی سمت چپ انتخاب کرده، روی گزینه Caption کلیک کنید. در اینجا پنجره‌ای ایجاد می‌شود که می‌توانید زیرنویس موجود را در آن درگ کنید. برای زیرنویس خودکار، کپشن ایجاد شده را تا زمانی که ویدیو وجود دارد، به همان طول تنظیم کنید. حال از منوی بالایی روی گزینه Modify کلیک کنید و روی گزینه Captions کلیک کرده و گزینه sync captions را انتخاب کنید.
  • حال یک زیرنویس برای شما به صورت خودکار ایجاد می‌شود.

چسباندن زیرنویس به فیلم در کامیپوتر با Camtasia

۵) چسباندن زیرنویس به فیلم با برنامه Knowmia

جدیدترین پلتفرم ویدیویی TechSmith Knowmia دارای یک گزینه گفتار به متن کاربردی است که از آن می‌توانید برای ساخت و چسباندن زیرنویس استفاده کنید.

  • برای آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر با این برنامه، ابتدا برنامه را نصب کنید.
  • سپس یک ویدیو را به برنامه اضافه کرده و در باکس زیر ویدیو، به بخش accessibility رفته و روی گزینه Add Caption Track را انتخاب کنید.
  • حال در این قسمت شما می‌توانید با انتخاب اولین گزینه، به قابلیت “گفتار به متن” برنامه دسترسی داشته باشید. این قابلیت به طور خودکار برای این ویدیو زیرنویس ایجاد می‌کند. به سادگی رویApply کلیک کنید. کمی صبر کنید تا به طور خودکار زیرنویس آنها را برای شما شروع ایجاد کند.
  • نکته جالب این است که وقتی زیرنویس‌نویسی به پایان رسید، ایمیلی دریافت خواهید کرد. بنابراین نیازی نیست که بنشینید و منتظر آن باشید.
  • وقتی زیرنویس‌ها آماده ویرایش هستند، بر روی سه نقطه کلیک کرده و آنها را ویرایش کنید.
  • سپس می‌توانید به آنها نگاهی بیندازید و فقط مطمئن شوید که همه زیرنویس‌ها به درستی ظاهر شده‌اند.
  • وقتی کارتان تمام شد روی publish کلیک کنید.

چسباندن زیرنویس به فیلم با برنامه Knowmia

۶) آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر با برنامه MKVToolNix

در انتهای آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر، نرم‌افزار MKVToolNix را معرفی می‌کنیم که برای چسباندن زیرنویس مورد علاقه کاربران می‌باشد. برای این کار داریم:

  • فایل زیرنویس را در همان پوشه‌ای که فایل ویدیویی قرار دارد، بگذارید.
  • از “هم نام بودن” این فایل زیرنویس با فایل ویدیو مطمئن شوید.
  • نوع فایل زیرنویس بایستی به صورت sub, srt, idx باشد.
  • برنامه MKVToolNix را باز کنید.
  • حال بر روی گزینه Add Source File را بزنید و فایل ویدیویی و فایل زیرنویس را انتخاب کنید.
  • در بخش Destination file باید مقصد ذخیره‌سازی فایل خروجی را تعیین کنید.
  • بر روی گزینه Start Multiplexing کلیک کرده و منتظر خروجی باشید.

آموزش چسباندن زیرنویس به فیلم در کامپیوتر با برنامه MKVToolNix

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا