ترفندتکنولوژی

راهنمای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند PC Building DIY

بهترین قطعات برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند

 امروز می‌خواهیم برای شما پروسه کامل اسمبل کردن کامپیوتر شخصی را به همراه چند پیشنهاد برای هر قطعه قدم به قدم توضیح دهیم. این مقاله می‌تواند یک نقشه راه جذاب برای ساخت یک کامپیوتر قدرتمند باشد که سعی شده است از قطعات قوی در آن استفاده شده و نیاز شما را تا چند دهه برطرف سازد. با این حال برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی که در این بخش ذکر کردیم، لازم است بودجه خوبی داشته باشید که می‌تواند با درنظر گرفتن ارزش دلاری آن (به جهت ثابت نبودن قیمت ریال) در حدود 1 هزار دلار (بدون گرافیک) به بالا باشد.

مقدمه‌ای بر اسمبل کردن کامپیوتر شخصی

اسمبل کردن یا Assembling یک مهارت فنی پر از جزئیات است. از تعیین مقدار توان برای خرید پاور گرفته تا انتخاب مادربرد مناسب با سوکت‌های مخصوص CPU و کارت‌های گرافیک، چینش قطعات و تهیه یک کانفیگ مناسب به طوری که منجر به گلوگاه نشود. همه این ها به همراه نکات ریز آن می‌بایست توسط متخصصین اسمبل کامپیوترها درنظر گرفته شوند که در این مقاله ممکن‌ است به صورت جزئی به بخش‌هایی از آن اشاره شود. تلاش می‌کنیم در آینده یک مقاله در رابطه با راهنمای کامل اسمبل کردن کامپیوتر در مجله جوان ایرانی قرار دهیم که می‌تواند یک راهنمای جامع باشد تا دیگر بتوانید خودتان اقدام به اسمبل کردن کامپیوتر شخصی خود نمایید.

اما اگر ابتدای راه هستید، اسمبل کردن یک سیستم کار دلهره آوری است. چراکه این کار همانند جفت کردن چند تکه چوب نیست. بلکه با قطعاتی روبرو خواهید بود که به نوعی زنده هستند و اگر به صورت نامناسب کنار هم قرار گیرند، می‌سوزند و ضررهای میلیونی به شما وارد خواهند کرد. پس برای این دسته از افراد پیشنهاد می‌شود از کانفیگ‌های آماده‌ای که جواب خود را پس داده‌اند برای ساخت کامپیوتر شخصی استفاده کنند. همچنین لازم است بدانید جمع آوری قطعات از یک سو به مهارت‌های خاص خود نیاز دارد و اسمبل کردن (اتصال اصولی قطعات) نیز از سوی دیگر، نکات ریزتری خواهد داشت.

چه کسانی بهتر است کامپیوتر خود را اسمبل کنند؟

اصولا اسمبل کردن کامپیوتر شخصی به دو دسته از افراد توصیه می‌شود که عبارتند از:

  • افرادی که بودجه کمی دارند و قصد دارند به تدریج پول آن را جمع کنند. بنابراین می‌توانند به تدریج قطعات را خریده و مانند یک پازل آن را در کنار هم قرار دهند و کامپیوتر خود را اسمبل کنند. مثلا شما می‌توانید مادربرد، CPU و پاور را بخرید و قطعات دیگر از جمله هارد، رم، قاب کیس و نیز کارت گرافیک را به طور جداگانه در فاصله‌های زمانی به تدریج تهیه کنید.
  • افرادی که قصد دارند از کامپیوتر خود برای پردازش‌های سنگین استفاده کنند. از آنجایی که لپ تاپ‌ها به با سخت‌افزارهای به نسبت ضعیف‌تری طراحی و ساخته شده‌اند، نمی‌توانند در دراز مدت پاسخگوی پردازش‌های سنگین باشند. بنابراین شما می‌توانید این کار را با کامپیوترهای شخصی انجام دهید که به جهت قطعات بیشتر و بزرگتر در کنار سیستم خنک کنندگی قوی‌تری که دارند، پردازش به نسبت بسیار بهتری را ارائه می‌کنند.

حال که یک مقدمه اجمالی از راهنمای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی یا PC بیان کردیم، اجازه دهید کم کم وارد بحث شویم و نکات کامل‌تری را در این بخش بیان کنیم.

مقدمه‌ای بر اسمبل کردن کامپیوتر شخصی
آشنایی با مفهوم اسمبل کردن کامپیوتر شخصی

قطعات موردنیاز برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی چیست؟

اگر بخواهیم قبل از اینکه به معرفی کامل قطعات بپردازیم، یک راهنمایی اجمالی برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی ارائه کنیم، اجازه دهید این کار را با معرفی قطعات شروع کنیم. چراکه در اسمبل کردن کامپیوتر، می‌بایست این کار به صورت جداگانه و تکه تکه انجام شود. صرف نظر از اینکه چه نوع رایانه شخصی می‌سازید (یک کامپیوتر خانگی یا گیمینگ)، اجزای مورد نیاز شما یکسان خواهند بود.

قطعات لازم برای ساختن یک کامپیوتر شخصی به ترتیب عبارتند از:

  • یک مادربرد،
  • یک واحد پردازش مرکزی (CPU)،
  • یک درایو حالت جامد (SSD) یا هارد دیسک (HDD) برای ذخیره سازی،
  • حافظه (RAM)،
  • یک منبع تغذیه (PSU)،
  • یک کیس،
  • یک مانیتور،

همچنین باید گفت تنها چیزی که ممکن است برخی از افراد در اسمبل کردن کامپیوتر شخصی، آن را نیاز نداشته باشند، کارت گرافیک (یا GPU) است، اما برای ویرایش عکس یا ویدیو و بازی ضروری می‌باشد. همچنین در انتها نیز باید به یک خنک کننده نیز اشاره کرد که می‌تواند به صورت خنک کننده معمولی یا مایع به کار گرفته شود.

قطعات موردنیاز برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی چیست؟
بهترین قطعات برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند چیست؟

خرید مادربرد برای کانفیگ کامپیوتر شخصی

اولین بخش از راهنمای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی را با مادربردها شروع می‌کنیم که می‌توانید با خرید آنها، بستر لازم برای اتصال تمام قطعات را فراهم کنید. البته این بستر خود به یک قاب نیاز دارد که کیس نام دارد و در بخش جلوتر به توضیح آن نیز می‌پردازیم. مادر برد، یک نوع برد الکترونیکی است که می‌تواند از نظر اندازه، به مدل‌های ATX, M-ATX, and M-ITX تقسیم شود. توصیه ما آن است که همیشه به سراغ مدل کامل یعنی ATX از نظر اندازه بروید و یک کیس مناسب نیز برای آن انتخاب کنید تا در جایگذاری قطعات دچار مشکل نشوید.

مهم‌ترین چیزی که باید درم ورد کامپیوترها بدانید، تطابق سوکت آنها با CPUای است که می‌خواهید بخرید. چراکه مادربردها براساس سوکت‌های مختلفی طراحی می‌شوند که اساسا می‌توان آن را به دو گونه LGA و AM تقسیم کرد. البته این دو خود به مدل‌های زیر دسته‌ای تقسیم می‌شوند مثلا LGA1150 یا AM3. اعداد دقیق بعد از بخش‌های LGA و AM نام این سوکت‌ها در طول زمان تغییر می‌کند تا نشان دهد از کدام نسل از تراشه‌های اینتل یا AMD پشتیبانی می‌کنند، اما استانداردهای فعلی تا سال 2022 (که با جدیدترین تراشه‌های هر سازنده کار می‌کنند) LGA1700 برای اینتل و AM4 برای AMD هستند.

نکته: در اسمبل کردن کامپیوتر شخصی، یک مادربرد گران می‌تواند به دلیل فاکتورهایی که در ادامه بیان می‌کنیم، افزایش قیمت داشته باشد. اگر شما کانفیگ دقیق خود را بدانید، دیگر هزینه‌ی اضافه‌ای برای دریافت فیچرهای اضافه نخواهید کرد و این می‌تواند به صرفه جویی هزینه‌ها کمک کند. این فاکتورها عبارتند از: پورت‌های بیشتر، اسلات‌های اضافه برای قطعات داخلی مانند درایوهای ذخیره‌سازی و اسلات‌های بیشتر برای RAM یا پشتیبانی از رم‌ها با فرکانس بالاتر. اسلات‌های گرافیک، تعداد پورت‌ها برای اتصال SSD (مثلا اسلات‌های M.2) و مانیتورها. همچنین بردهای گران‌تر، معمولا زیباتر هستند و دارای چراغ‌های بیشتری می‌باشند که برای رایانه‌های شخصی گیمینگ‌ بسیار مهم است.

حال چند مدل پیشنهادی برای خرید مادربرد را به شما معرفی می‌کنیم که عبارتند از:

  • ASUS ROG Strix B450-F (سوکت AM4): این مدل‌ می‌تواند یک پیشنهاد کاملا مناسب و برطرف کننده نیازهای کاربرانی باشد که پردازنده‌های آن AMD بوده و لازم است توجه کنید که از پردازنده‌های اینتل پشتیبانی نمی‌کند.
  • Asus ROG Strix B550-F (سوکت AM4): این مادربرد دارای چند پورت اضافی (از جمله Thunderbolt 3) است. اگر در حال ساخت یک کامپیوتر گیمینگ متوسط ​​و رده بالا بر روی یک پردازنده AMD هستید، حتما این مدل‌ را درنظر داشته باشید.
  • MSI MPG Z490 (سوکت LGA 1200): این مادربرد با داشتن این نوع سوکت، برای پردازنده‌های نسل دهم و یازدهم اینتل در پردازش‌های سطح متوسط ​​عالی است.
  • ASUS ROG Strix (سوکت LGA 1700): این یک مادربرد با کارایی بالا برای کامپیوتر‌های گیمینگ است که می‌توند از پردازنده های نسل دوازدهم یا سیزدهم اینتل پشتیبانی کند. امروزه بیشتر این مدل مادبردها به فروش می‌رسند.
کانفیگ کامپیوتر شخصی مادربرد
بهترین سیستم ها برای کانفیگ مادربرد

انتخاب بهترین پردازنده CPU برای ساخت کامپیوتر PC شخصی

پردازنده مغز متفکر کامپیوتر شما است و در اسمبل کردن کامپیوتر شخصی بسیار مهم است. این قطعه، مستقیما به سوکت مادربرد متصل می‌شود و مهم‌ترین جزء رایانه شما خواهد بود. شما باید برای انتخاب یک CPU، به نسل و سری آن توجه کنید. به طور معمول هرچقدر اعداد روبرو CPU بیشتر و بالاتر باشند، این تراشه‌ها از قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود. همچنین نکته‌ی دیگر، توجه به پسوندهای CPU است. بهترین پسوند‌ها برای تهیه CPU، مدل های K و HK و H و X هستند. همچنین بهتر است به سراغ پسوند‌های F و U نروید. چراکه قدرت پردازشی کمی دارند. اگر بخواهیم چند انتخاب را برای شما معرفی کنیم، باید گفت:

  • Intel Core i5-12600K 6-Core 3.7 گیگاهرتز (سوکت LGA 1700): ارائه های نسل دوازدهم i5 اینتل یک انتخاب عالی برای اجرای کاری روزمره هستند و می‌توانند تا حداکثر توان گرافیک‌تان، بازی‌ها را بدون لگ اجرا کنند.
  • Intel Core i7-12700K 8-Core 3.6 گیگاهرتز (سوکت LGA 1700): اگر به دنبال اجرای بازی‌های هستید که بتواند از پس کارهای سنگین و بازی‌هایی با گرافیک سطح 4K برآید، این مدل یعنی پردازنده‌های نسل 12 جدید اینتل پیشنهاد می‌شود.
  • Intel Core i9-13900K 8-Core 5.8 گیگاهرتز (سوکت LGA 1700): این گزینه یعنی نسل 13 و آنهم سری I9، به قطع یک عملکرد فوق العاده و همه کاره را در اختیار شما قرار می‌دهد. این پردازنده، بازی‌ها را در حداکثر حالت خود اجرا می‌کند و می‌تواند حجم کاری تولید محتوایتان را کاهش دهد. با این حال این پردازنده بسیار گران است؛ زیرا به تازگی وارد قفسه‌های فروشگاه‌ها شده است و به عنوان یکی از بالاترین پردازنده‌های موجود در بازار شناخته می‌شود.
  • AMD Ryzen 5 7600X 6-Core 5.3 GHz (سوکت AM5): Ryzen 5 7600X یک انتخاب عالی برای رایانه‌های شخصی گیمینگ یا ادیت ویدیو است. البته باید بدانید که این نوع پردازنده‌ها به اندازه مدل‌های سنگین اینتل سریع و قوی نیستند اما به طرز شگفت‌آوری به خوبی با پردازنده‌های گران‌تر همگام می‌شوند.
  • AMD Ryzen 9 7950X 16 هسته ای 5.7 گیگاهرتز (سوکت AM5): غول 16 هسته ای AMD یک CPU قاتل برای بازی‌های رده بالای 4K یا 144 هرتز است که می‌تواند برای طرفداران AMD جهت اسمبل کردن کامپیوتر شخصی بسیار مناسب باشد. با این حال نیاز به یک وسیله خنک کننده خاص دارد. آنقدر داغ می‌شود که به هیچ وجه نمی‌توانید آن را بدون خنک کننده‌های مایعی همچون Asus ROG Ryujin II Liquid Cooler در رایانه شخصی از آن استفاده کنید.
انتخاب بهترین پردازنده CPU برای ساخت کامپیوتر PC شخصی
بهترین پردازنده ها برای اسمبل شخصی کامپیوتر

بهترین کارت گرافیک برای راه اندازی یک کانفیگ قوی کامپیوتر شخصی

بدون شک برای آنکه بتوانید از حداکثر پتانسیل بعد از اسمبل کردن کامپیوتر شخصی خود استفاده کنید، لازم است از یک کارت گرافیک قدرتمند استفاده کنید. این کارت گرافیک‌ها یک پردازنده تخصصی به شمار می‌آیند که برای مدیریت داده‌های بصری مانند گرافیک در بازی‌ها طراحی و بهینه شده‌اند. همچنین در ادیت ویدیو و عکس و سایر کارهای گرافیکی نقش مهمی دارند. هرچند CPU تمام تلاش خود را می‌کند تا با سرعت بالا میلیون‌ها پرداز را در ثانیه انجام دهد، اما این برای اجرای بازی‌ها کافی نیست و فشار بسیار زیادی به آن وارد می‌شود.

برای بهینه سازی انجام فعالیت‌های گرافیکی در اسمبل کردن کامپیوتر شخصی، به نوع خاصی از پردازنده نیاز دارید. پردازنده‌ای که برای پردازش متوالی طراحی نشده بلکه برای پردازش موازی ساخته شده باشد. پردازنده گرافیکی شما می‌تواند هزاران و میلیون‌ها فعالیت‌ را همزمان پردازش کند. از رندر درخت‌ها گرفته تا سایه‌ها، تفنگ‌ها، بازی‌ها، همه این‌ها باید برای ایجاد محیط سه بعدی بازی در کنار هم پردازش شوند که این کار به کمک این نوع پردازنده انجام می‌شود.

ما برای آنکه بتوانید از کارت‌های گرافیک در مدت زمان بیشتری استفاده کنید و قدرت بالاتری را از آنها دریافت کنید، مدل‌هایی متوسط به بالا را در ادامه معرفی می‌کنیم که قطعا خرید آنها ارزش این هزینه را خواهد داشت. (به دلیل جدید بودن سری 40 گرافیک‌های RTX، این موارد فعلا در لیست زیر درنظر گرفته نشده‌اند). این موارد در اسمبل کردن کامپیوتر شخصی عبارتند از:

  • MSI GeForce RTX 2060: اگر به دنبال تجربه بازی‌های متوسط ​​هستید، این کارت گرافیک تعادل خوبی بین قدرت و قیمت را خواهد داشت. همچنین یک انتخاب عالی برای یک کامپیوتر اداری است که برخی مواقع در آن اقدام به ادیت گرافیکی، ساخت ویدیو یا بازی های سبک می‌شود.
  • ایسوس ROG Strix RTX 3060: کارت‌های گرافیک سری 30 انویدیا تا چندی قبل به دلیل عدم وجود تراشه‌ها، در دسترس نبودند. اما شما می‌توانید اکنون آنها را تهیه کنید. انتخاب این مدل یعنی RTX 3060 می‌تواند برای اجرای بازی‌ها در حد کیفیت 1080p و 1440p مناسب باشد.
  • Zotac GeForce RTX 3080: این مدل یکی از بهترین کارت گارفیک‌ها زیر 1000 دلار در بازار است که می‌تواند حتی بازی‌ها را با کیفیت 4K در حالت فعال بودن ray-tracing اجرا کند. بنابراین برای کسانی که می‌خواهند یک هزینه بالاتر اما مقرون به صرفه زیر هزار دلار داشته باشند، این گزینه پیشنهاد می‌شود.

اگر بخواهیم چند کارت گرافیک هم برای فن‌های AMD یعنی کارت‌های گرافیک Radeon در این بخش معرفی کنیم، می‌توان گفت:

  • Radeon RX 6600: گرافیک RX 6600 یک انتخاب واقعا خوب برای بازی‌های 1080p در تراشه AMD است.
  • Radeon RX 6800 XT: اگر می‌خواهید دستتان برای اجرای انواع بازی‌ها و ادیت‌ها باز باشد، می‌توانید این مدل یعنی RX 6800 XT به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌ها درنظر بگیردید. این کارت گرافیک، هیولایی است که می‌تواند هر چیزی را اجرا کرده، کنترل کند. شما می‌توانید حتی Cyberpunk 2077 با وضوح کامل 4K را در این کارت گرافیک مشاهده کنید.

در این قسمت با بهترین لپ تاپ‌های گمینگ آشنا شوید.

انتخاب بهترین کارت گرافیک
بهترین GPUها برای اجرای بازی های 4K

بهترین حافظه برای کامپیوتر شخصی چیست؟

تقریبا 3 تا از مهم‌ترین قطعات برای راهنمای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند را بیان کردیم و حالا نوبت آن است که به سراغ بقیه قطعات که معمولا هزینه‌ای کمتر دارند، برویم. البته در این لیست، 2 قطعه با یک سطح اهمیت پایین‌تر یعنی خنک‌کننده ها و پاورها نیز باقی مانده است که انتخاب صحیح آنها برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی بسیار مهم می‌باشد. چراکه تضمین کننده سلامت دستگاه شما خواهند بود.

در مورد بهترین حافظه جهت اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند، به 2 نکته توجه کنید. جنس حافظه که می‌تواند SSD NVMe بوده و بهترین کیفیت و سرعت بالا را داشته باشد و نوع پورت آن که ممکن است برخی از حافظه‌ها نیاز به پورت M.2 داشته باشند. چند مدل پیشنهاد در این بخش عبارتند از:

  • SSD Samsung 980 Pro M.2: درایوهای 2 سامسونگ همیشه انتخاب خوبی هستند. آن‌ها سریع، بادوام و جثه کوچکی دارند. بنابراین می‌توانند تقریبا با هر SSD داخلی دیگری که می‌خواهید جفت شوند. اکثر مادربردها دارای یک اسلات M.2 در جلو یا پشت برد بوده و شما مجبور نیستید با هیچ کابلی آن را متصل کنید. سرعت خواندن این دستگاه در حدود 6980 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 4876 مگابایت بر ثانیه است.
  • Samsung 970 Evo M.2 SSD: مدل‌های Evo ارزان‌تر است، هرچند کمی کندتر، اما همچنان برای هر اسمبل کردن کامپیوتر شخصی، یک خرید عالی درنظر گرفته می‌شود. سرعت خواندن این درایو 2 در حدود 3500 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 3300 مگابایت بر ثانیه است.
  • Corsair MP600 M.2 SSD: درایو MP600 Corsair دارای یک هیت سینک داخلی است تا دما را پایین نگه دارد. همچنین این حافظه می‌توند داده‌های شما را به خوبی و با سرعت بالاتر هدایت کند. سرعت خواندن 4950 مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن 4250 مگابایت بر ثانیه است.
انتخاب بهترین حافظه برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی
بهترین حافظه ها برای اسمل شخصی کامپیوتر

خرید بهترین مدل‌های رم برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند

همیشه مردم حافظه و نیز RAM را با یکدیگر اشتباه می‌کنند و آنها را یکسان درنظر می‌گیرند که این در اسمبل کردن کامپیوتر شخصی اصلا صحیح نیست. باید بدانید که حافظه مموری یا RAM بیشتر شبیه همان میزی است که شما چیزهایی را روی آن می‌اندازید تا بعدا با آن کنار بیایید. این نوع حافظه‌ها کوتاه مدت هستند اما سرعت بازیابی و پردازش بسیار بالایی دارند و برای ذخیره موقت داده‌ها جهت پاسخگویی به نیاز نرم افزارها بسیار مهم می‌باشند. رم جایی است که نرم افزار به جای آنکه داده‌های درحال استفاده خود را به حافظه ذخیره سازی منتقل کند، به آن انتقال داده و به همین خاطر سرعت پردازش خود را به شدت بالاتر می‌برد.

چند مورد از بهترین مدل‌های RAM برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند عبارتند از:

  • رم 288 پین 16 گیگابایتی Corsair Vengeance LPX: شما می‌توانید با این نوع رم‌ها، برای بازی‌هایی با سطح گرافیک 1080 عملکرد خوبی را تجربه کنید. اما برای پردازش‌های سنگین، باید به سراغ رم‌های 32 و 64 گیگابایتی بروید.
  • Skill Ripjaws V Series 32-GB 288-Pin RAM: با این مقدار رم، می‌توانید برای کارهای روزمره و بازی به خوبی آماده شوید و تجربه خوبی را از آن بگیرید.
  • رم 64 گیگابایتی 288 پین Corsair Dominator Platinum: اگر برای تولید محتوا یا بازی‌های سطح بالا نیاز به حجم بیشتری دارید، رم را تا 64 گیگابایت افزایش دهید.
خرید بهترین رم برای کامپیوتر شخصی
خرید رم جهت ارتقا کامپیوتر شخصی

پاور مناسب برای اسمبل کامپیوتر شخصی چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها برای راهنمای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند، تعیین مدل‌های خوب برای پاور کامپیوتر است تا بتواند نیاز ما را برای تغذیه کامل سیستم کانفیگ شده برطرف کند. در این حالت می‌توان گفت واحد منبع تغذیه شما جعبه کوچکی است که جریان برق را برای هر جزء با ولتاژ مناسب هدایت می‌کند. این کار می‌توند باعث شود تا رایانه شما قوی‌تر و قدرتمندتر شده و اگر به آن به اندازه کافی برق نرسانید، منجر به جریان کشی بیش از حد و سوختن قطعات می‌شود.

تعیین توان این نوع قطعات از جمع توان قطعات داخلی دیگر بدست می‌آید. حتما به توان کارت گرافیک، خنک کننده، مادربرد و CPU به عنوان مهم‌ترین قطعات که برق بیشتری مصرف می‌کنند توجه نمایید. در مورد برخی از بهترین مدل‌ها در این بخش می‌توان گفت:

  • منبع تغذیه EVGA SuperNOVA 750 GA: این مدل می‌توند برای کانفیگ‌های نه چندان سنگین، بلکه متوسط یک انتخاب ایده آل باشد.
  • منبع تغذیه 850 وات NZXT E850: این منبع تغذیه 850 واتی می‌تواند تا حد بسیار خوبی نیاز شما را برای اجرای پیشرفته‌ترین و سخت ترین اسمبل‌ها فراهم کند.
  • منبع تغذیه 1000 وات EVGA SuperNOVA: برای رایانه‌های شخصی با کارت گرافیک‌های متعدد یا فضای ذخیره سازی زیاد، PSU 1000 واتی EVGA انتخاب خوبی است.
خرید بهترین پاور برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی
بهترین مدل های پاور برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی

انتخاب بهترین مدل کیس و خنک کننده برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند

در انتها نیز 2 قطعه مهم دیگر یعنی قاب کیس و نیز خنک کننده باقی مانده است که از جهاتی نقش مهمی دارند. کیس از جهت فراهم کردن و حفاظت از قطعات داخلی و زیبایی و نیز خنک کننده برای مهارت گرما، افزایش عمر قطعات و بازدهی آنها مهم است. این قطعه در پردازش‌های سنگین و رندرینگ باید یک مدل قدرتمند را داشته باشد.

معرفی کیس های مناسب برای اسمبل کردن

معمولا کیس‌ها از پانل‌های شیشه‌ای و جنس فلزی یا پلاستیکی ساخته می‌شوند. باید حتما در انتخاب کیس مطمئن شوید که با ابعاد مادربرد ATXای که انتخاب کرده‌اید هماهنگ باشند. برخی از کیس‌های پیشنهادی عبارتند از:

  • Corsair Obsidian Series ATX Full Tower: انواع مختلفی از کیس‌ها در این بخش وجود دارد. برخی بسیار کوچک هستند، برخی دیگر بسیار بزرگ هستند و تصمیم شما در نهایت به طرحی بستگی دارد که در ذهن دارید. شما می‌تونید از این مدل برای زمانی که اولین بار است اسمبل می‌کنید و یا طرح خاصی ندارید، استفاده کنید. به طور معمول کیس‌های از جمله NZXT، Fractal، Phanteks، Cooler Master و Lian Li پیشنهاد می‌شوند.
  • NZXT H710i ATX Mid-Tower: این مدل نیز یکی از بهترین کیس‌ها و قاب‌هایی است که می‌تواند با داشتن ظاهری زیبا و کمی جمع و جور بدون به خطر انداختن قابلیت خنک کنندگی یا دسترسی پیشنهاد شود.
  • کیس MSI Gungnir 110R ATX: این کیس مقرون به صرفه برای اکثر کاربری‌ها گزینه‌ای محکم است. البته جایی برای تکان دادن کابل‌های حجیم یا پیکربندی‌های فوق خاص وجود ندارد. از ویژگی‌های آن می‌توان به دکمه RGB، شیشه‌های دودی و حجم کافی در آن اشاره کرد.

معرفی خنک کننده های مناسب برای اسمبل کردن

همچنین نقش خنک کننده برای افزایش عمر قطعات و بهبود پردازش آنها مهم است که در این رابطه می‌توان به چند مدل زیر اشاره کرد:

  • خنک کننده MASTERLIQUID ML120L V2Red: این قطعه که از برند مشهور کولر مستر است، از جمله ارزان‌ترین مدل‌ها برای خنک کننده می‌باشد و برای کیس‌های ساده مناسب خواهد بود.
  • خنک کننده Glacier GLC240-EVO: این قطعه ساخت شرکت گرین ایران است که عملکرد متوسطی دارد و نیز توسط اکثر کیس‌هایی که در بازار هستند، پشتیبانی می‌شود.

همچنین برای سطوح بالاتر نیز می‌توانید از مدل‌هایی از جمله deep cool ak620 و نیز Castle 360RGB V2 یا ROG Ryujin 360 اسفاده کنید که می‌توانند عملکرد بسیار خوبی را ارائه کنند.

خرید کیس و خنک کننده برای کامپیوتر شخصی
بهترین کیس برای کانفیگ و اسمبل کامپیوتر شخصی

پرسش و پاسخ‌ های متداول

در انتها راجع به راهنمای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند می‌توان به برخی از پرسش‌های پرتکرار کاربران اشاره کرد که عبارتند از:

  • مهم‌ترین قطعات در اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند چیست؟

از جمله این قطعات باید به cpu، حافظه گرافیکی، مادربرد و نیز پاور اشاره کرد. سایر قطعات مهم شامل خنک کننده، رم و نیز حافظه ذخیره سازی است.

  • در انتخاب یک مادربرد باید به چه چیزی توجه کنیم؟

در پاسخ باید گفت در انتخاب یک مادر برد لازم است به نوع سوکت، پشتیبانی از پورت‌های گرافیک و اتصال به مانیتور + تعداد آن، پشتیبانی از اسلات‌های گرافیکی و تعداد جایگاه رم و در نهایت اندازه آن توجه کنید.

  • آیا اسمبل کردن کامپیوتر آسان است؟

خیر؛ برای آنکه بتوانید چنین کاری را انجام دهید، لازم است حتما از یک مشاور و متخصص که در این زمینه مطلع است استفاده کرده و یا کانفیگ‌های آماده‌ای که در بازار هستند را برای آن به کار ببرید.

در مقاله بعدی با ما باشید تا روند اتصال این قطعات به یکدیگر را برای شما توضیح دهیم.

سخن پایانی برای اسمبل کردن کامپیوتر شخصی قدرتمند
پرسش و پاسخ های متداول اسمبل کردن کامپیوتر شخصی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.9 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 53

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا