تکنولوژینقد و بررسی

UX دیزاین یا تجربه کاربری چیست؟ هر آنچه که باید بدانید

تفاوت‌ های میان UX دیزاین یا تجربه کاربری و UI چیست؟

UX دیزاین یا تجربه کاربری چیست؟ در این مقاله با ما باشید تا به بررسی اجمالی مفهوم UX دیزاین یا تجربه کاربری بپردازیم و شما را با کاربردها و ویژگی‌های آن بیشتر آشنا کنیم. امروزه بدون طراحی رابط کاربری و در کنار آن UI، نمی‌توانید از پتانسیل بالا برای جلب رضایت عمومی و تضمین انتظارات کاربران مدرن استفاده کنید. در نتیجه هر کسب و کاری در مقطع کنونی به UX دیزاین یا تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری نیاز خواهد داشت.

UX دیزاین یا تجربه کاربری چیست؟

UX دیزاین یا تجربه کاربری یکی از آن دسته مفاهیمی است که ممکن است همه ما یکبار آن را شنیده باشیم. اگر بخواهیم یک تعریف از UX دیزاین یا تجربه کاربری داشته باشیم، باید گفت به هرگونه تعامل کاربر با محصول یا خدمات گفته می‌شود. طراحی UX تک تک عناصری را که این تجربه را شکل می‌دهند درنظر دارد تا احساس کاربر را در نظر گرفته و اثر نهایی آن این است که بتواند کاری کند تا کاربر بتواند وظایف خود را راحت‌تر انجام دهد.

این مفهوم می‌تواند در هرچیزی نمود داشته باشد. از احساس یک محصول فیزیکی در دست شما گرفته تا فرآیند پرداخت هنگام خرید آنلاین کالا و غیره. هدف طراحی UX ایجاد تجربیات دلپذیر آسان، کارآمد، مرتبط و همه جانبه برای کاربران می‌باشد. این مهارت معمولا با ترکیب عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، طراحان UX کاری می‌کنند تا تحقیقات بازار، توسعه محصول، استراتژی و طراحی را برای ایجاد تجربیات کاربری یکپارچه برای محصولات، خدمات و فرآیندها در هم آمیخته شده و ترکیب گردند. در واقع این دسته از افراد، پلی برای مشتری می‌سازند و به شرکت کمک می‌کنند تا نیازها و انتظارات آنها را بهتر درک کرده و برآورده کند.

طراحی رابط کاربری چیست؟
طراحی ux چیست؟

تفاوت‌ های میان UX دیزاین یا تجربه کاربری و UI چیست؟

هنگامی که در مورد UX حرف می‌زنیم، اصطلاح طراحی رابط کاربری (UI) نیز در کنار آن ظاهر می‌شود تا معنی را تکمیل کند. با این حال این کنار هم قرار گرفتن‌ها باعث شده است تا افراد آنها را مثل هم دانسته و UX و UI را با یکدیگر یکسان بدانند. طراحی رابط کاربری مشابه طراحی UX نیست. رابط کاربری به رابط یا چیزی که ما از یک محصول مشاهده می‌کنیم، طراحی گرافیکی صفحاتی که کاربر هنگام استفاده از یک برنامه تلفن همراه از آن عبور می‌کند یا دکمه‌هایی که هنگام مرور یک وب‌سایت کلیک می‌کند، اشاره دارد. طراحی UX دیزاین یا تجربه کاربری مربوط به تمام عناصر بصری و تعاملی یک رابط محصول است که همه چیز را از تایپوگرافی و پالت‌های رنگ گرفته تا انیمیشن‌ها و قسمت‌های دیگر مانند دکمه‌ها یا اسکرول‌ها و موارد دیگر را شامل می‌شود.

در واقع UX برای آنکه کاربر بتواند به هدف برسد و مسیری که طی می‌کند را هدف قرار داده اما در نقطه مقابل، UI به نحوه ظاهر و عملکردی که یک محصول دارد، متمرکز است. در نتیجه UX و UI باید دست به دست هم دهند تا طراحی رابط محصول تأثیر زیادی بر تجربه کلی کاربر ایجاد کند. به این نکته توجه کنید که طراحی UX را می‌توان در همه جا پیدا کرد. شما می‌توانید آن را هر روز در بیرون از منزل خود مشاهده کنید. مثلا چیدمان یک سوپرمارکت، ارگونومی یک وسیله نقلیه و یا استفاده از یک برنامه تلفن همراه. جالب است بدانید که این اصطلاح اولین بار در دهه 90 ابداع شده است و مفهوم UX برای مدت طولانی‌تری وجود داشته است.

تفاوت طراحی رابط کاربری و UI
تفاوت ux و ui

پروسه طراحی رابط کاربری چگونه است؟

به طور کلی، می‌توان فرآیند UX دیزاین یا تجربه کاربری را از 4 مرحله مختلف درنظر گرفت که به شرح زیر می‌باشند: الهام، مفهوم سازی، تکرار و نمایش. در مرحله الهام طراح UX به دنبال درک و مشاهده اثر است که می‌بایست تحقیقات گسترده‌ای را در این زمینه انجام دهد. این کار باعث می‌شود تا بتواند به طور کامل مشکل یا چالشی را که قصد حل آن را دارند درک کنند. این کار می‌تواند با انجام مصاحبه با کسانی است که مستقیما با محصول درگیر هستند یا خواهند بود انجام گردد.

سپس طراح تجربه کاربر از این بازخورد برای شناسایی اهداف، احساسات، نقاط درد و رفتارهای کاربر را استفاده می‌کند. همه این اطلاعات به شکل گیری پرسونای کاربر کمک خواهد کرد.

گام بعدی این است که در نظر داشته باشید که این شخصیت‌ها در هنگام استفاده از یک محصول خاص چه تلاشی برای دستیابی به آن دارند و سفری که برای انجام این کار طی خواهند کرد. طراح، معماری اطلاعات را در نظر می‌گیرد و از تکنیک‌های مختلفی مانند مرتب سازی و شاخه بندی مراحل برای ترسیم جریان‌های کاربری استفاده می‌کند. هنگامی که جریان کاربر مشخص شد، طراح می‌داند که کاربر باید چه مراحلی را برای تکمیل وظایف مورد نظر خود انجام دهد. آنها به صورت بصری راه حل‌هایی را برای هر یک از این مراحل ایجاد می‌کنند و قالب‌های سیمی و نمونه‌های اولیه از ظاهر محصول نهایی را ایجاد خواهند نمود.

با در دست داشتن نمونه های اولیه، طراح UX تست‌های قابلیت استفاده را انجام می‌دهد تا ببیند کاربران چگونه با محصول تعامل دارند. این نشان می‌دهد که آیا کاربر می‌تواند وظایف مورد نظر خود را انجام دهد یا خیر یا نیاز به ایجاد تغییرات دارد. طراحان UX وظیفه دارند تا بتوانند برای کارهای روزانه و موضوع دیگر که بخشی از نیاز پروژه است نیز به ذی نفعانشان راهنمایی و مشاوره دهند.

سوالاتی کلیدی که یک طراح باید در هنگام انجام این کار از خود بپرسد بدین شرح است:

  • آیا محصول قابل استفاده است؟ آیا منطق، توضیح و ارزش افزوده (آسانی) برای استفاده دارد؟
  • آیا محصول یا خدمات مشکل کاربر موجود را حل می‌کند؟
  • آیا کاربران از طیف های مختلف می‌توانند به آن دسترسی داشته و از آن استفاده کنند؟
  • آیا محصول یا خدمات مطلوب است؟ آیا تجربه مثبتی ایجاد می‌کند که کاربر از تکرار آن خوشحال شود؟
پروسه طراحی رابط کاربری
مراحل طراحی رابط کاربری

پروژه‌های طراحان رابط کاربری چیست؟

UX دیزاین یا تجربه کاربری می‌تواند در موضوعات مختلفی استفاده شود که از آن جمله‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی وب سایت، اپلیکیشن و نرم افزار: در عصر حاضر که محلی برای یکه تازی اینترنت و نرم افزارهای هوشمند است، قابلیت استفاده از یک وب سایت، اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار تا حد زیادی موفقیت آن را در بازار تعیین می‌کند. به همین جهت، طراحان UI و طراحان UX مسئول تضمین یک تجربه آنلاین روان برای کاربر هستند که می‌تواند در وب سایت‌ها، اپلیکشین‌ها و یا نرم افزارها رخ دهد.
  • طراحی پلتفرم‌های صدا: رابط های کاربری صوتی در نحوه تعامل ما با فناوری انقلابی ایجاد می‌کنند. طراحان UX نقش بزرگی در افزایش کاربران پلتفرم‌های مبتنی بر صدا دارند، زیرا آنها می‌توانند در چنین پلتفرم‌هایی، امکان جذب کاربران بیشتر را با فراهم کردن امکانات کامل‌تر و جلوه زیباتر فراهم کنند. به طور کلی، این نوع پلتفرم‌ها نیاز به طراح ux و ui بهینه خواهند داشت.
  • سرویس‌های خدماتی: طراحی UX دیزاین یا تجربه کاربری فقط برای اشیاء ملموس و محصولات دیجیتال اعمال نمی‌شود. بلکه باید در سرویس‌ها نیز آنها را لحاظ کنید. این سرویس‌ها می‌توانند به منظور بهبود کیفیت و تعامل بین ارائه دهنده خدمات و مشتریان استفاده شوند.
پروژه های طراحی رابط کاربری
پروژه های طراحی ux

پرسش های متداول

برخی از پرسش‌های متداول در مورد UX دیزاین یا تجربه کاربری در ادامه عبارتند از:

  • تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربر تمام جنبه‌های تعامل کاربر نهایی با شرکت، خدمات و محصولات آن را در بر می‌گیرد.

  • یک طراح UX دقیقا چه کاری را انجام می‌دهد؟

طراحان UX به دنبال این هستند که محصولات، خدمات و فناوری‌های روزمره را تا حد امکان کاربر پسند‌تر نمایند. از سوی دیگر آنها تلاش می‌کنند تا عناصر را تا حد امکان در دسترس قرار دهند. آنها از تفکر طراحی برای تطبیق خواسته‌های کاربر با امکان سنجی فنی و قابلیت تجاری استفاده می‌کنند.

  • یک طراح UX دیزاین یا تجربه رابط کاربری از چه نرم افزارهایی استفاده می‌کند؟

طراحان UI می‌توانند از ابزارهای مختلفی مانند Sketch، Adobe XD، Figma یا InVision Studio برای این کار استفاده کنند. از سوی دیگر، ابزارهای طراحی UX می‌توانند شامل نرم‌افزارهایی مانند Marvel، Principle، Flinto، Proto.io و غیره باشند. این ابزارها به طراحان اجازه می‌دهند تا پروتوتایپ‌هایی برای رابط کاربری خود ایجاد کنند.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 4.8 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 16

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا