بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

ملانوز آلت تناسلی چیست؟ ۴ درمان خانگی + پزشکی لکه های تیره

از تغییر رنگ و ایجاد لکه های تیره بر روی آلت تناسلی خجالت نکشید

لیست مطالب این مقاله

هم‌اکنون که وارد این مقاله شده‌اید، احتمالاً این سؤال برایتان ایجاد شده که چرا به ملانوز آلت تناسلی مبتلا شدم؟ آیا می‌توان از شر آن خلاص شد؟ علائم چنین بیماری چیست؟ آیا خطرناک است؟ در این مطلب از جوان ایرانی به تمام این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

 

ملانووز آلت تناسلی چیست؟

ملانوز آلت تناسلی معمولاً بی‌ضرر بوده، همچنین یک بیماری نادر و خوش خیم است. مهمترین علائم این وضعیت، وجود لکه‌های کوچک تیره بر روی آلت تناسلی است. درواقع این بیماری باعث تغییر رنگ پوست ناحیه تناسلی شما می‌شود.

این بیماری آلت تناسلی مردان را درگیر می‌کند و به دلیل ظاهر نامناسبی که دارد باعث شرم و ناراحتی افراد مبتلا می‌شود.

همراه با رنگ‌دانه ملانین ممکن است ترکیبات رنگ‌دانه دیگری مانند هموسیدرین، لیپوفوسین و سولفات آهن وجود داشته باشد که باعث ایجاد تغییراتی در رنگ پوست آلت تناسلی مردان می‌شود.

 

علائم ملانووز آلت تناسلی

هرچند این نشانه‌ها ممکن است در هر سنی ایجاد شود، اما اغلب در سنین بین ۱۵ تا ۷۲ سالگی وجود دارد.

لکه‌های تیره معمولاً بر روی ناحیه تناسلی ایجاد شده به عنوان ماکول شناخته می‌شود. به جز لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه که زیر یک سانتی‌متر هستند علائم خاص دیگری ندارد.

هرچند بسیار نادر است ولی این بیماری ممکن است باعث ایجاد وضعیتی به نام لیکن اسکلروزیس شود که پوست آلت تناسلی را نازک کرده و لکه‌های سفیدرنگ در سر آن ایجاد می‌شود.

 

علت لکه های تیره بر روی آلت تناسلی مردان

لکه های تیره که بر روی آلت تناسلی به صورت ناگهانی ایجاد می‌شود، نباید باعث نگرانی و وحشت‌زدگی شما شود. شما عزیزان باید بدانید که این نواحی مانند هر قسمت دیگری از بدن، ممکن است دچار تغییرات پوستی شود. این لکه‌ها ممکن است در اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های مختلفی نمایش داده شود. بنابراین بهتر است که با علت لکه های تیره روی آلت تناسلی مردان آشنا شوید تا بدانید که دلیل این تغییر رنگ چیست! در ادامه این مطلب از جوان ایرانی به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

ملانوز آلت تناسلی

یکی از شایع‌ترین علت ایجاد لکه های تیره بر روی آلت تناسلی، ملانوز آلت تناسلی است که در این بخش از جوان ایرانی این بیماری را بررسی می‌کنیم. در این بیماری لکه های قهوه‌ای یا سیاه بر روی آلت تناسلی مردان دیده می‌شود. برخی از افراد این بیماری را با سرطان و تومور آلت تناسلی اشتباه می‌گیرند. شما عزیزان باید بدانید که این تومور آلت تناسلی به ندرت در بدن افراد ایجاد می‌شود و شایع نیست. درواقع ممکن است تنها یک درصد از مردان را درگیر کند. اگر پزشک شک کند برای شما بیوپسی تومور را پیشنهاد می‌کند.

زگیل‌های رنگ‌دانه‌ای در آلت تناسلی

یکی دیگر از علت‌های لکه های تیره بر روی آلت تناسلی، زگیل‌های رنگ‌دانه‌ای است که معمولاً توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا hpv ایجاد می‌شود. درواقع این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. هرچند که این بیماری بدون درمان از بین می‌رود، اما باید بدانید که زگیل‌ها معمولاً مسری هستند و اگر شما با فرد دیگری رابطه جنسی برقرار کنید به او انتقال می‌دهید. بنابراین بهتر است در اسرع وقت آن را درمان کنید، حتی پس از درمان ممکن است مجدد عود کند و شما عزیزان باید دوباره برای درمان مراجعه کنید. اگر دچار زگیل آلت تناسلی هستید، حتماً شریک جنسی خود را از این وضعیت باخبر کنید‌.

خال‌های آلت تناسلی

خال‌هایی که معمولاً قهوه‌ای کمرنگ و یا سیاه هستند بر روی چین‌های پوست آلت تناسلی ایجاد می‌شود. این‌گونه خال‌ها معمولاً نیاز به درمان ندارند و معمولاً بی‌ضرر هستند. اما اگر هرگونه تغییر رنگ را مشاهده کردید و یا اینکه خال تناسلی شما در طول زمان بزرگ شد، باید نگران شده و به پزشک مراجعه کنید.

هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

اگر آلت تناسلی شما به چیزی مانند صابون و شامپو حساسیت داشته باشد، پوست آن ناحیه آسیب‌دیده و بسیار ملتهب می‌شود. این وضعیت باعث ایجاد بیماری پیگمانتاسیون می‌شود. این بیماری معمولاً نیازی به درمان ندارد و باگذشت زمان از بین می‌رود. البته تغییر رنگ ناحیه تناسلی می‌تواند در اثر بیماری ژنتیکی و یا به دلیل اختلالات متابولیک باشد. همچنین مصرف برخی از داروها باعث ایجاد این بیماری می‌شود.

 

علت ملانوز آلت تناسلی چیست؟

شما عزیزان باید بدانید که این بیماری به عنوان عفونت مقاربتی شناخته نمی‌شود و نشان‌دهنده هیچ نوع علائم عفونتی در بدن نیست. طی تحقیقات انجام‌شده توسط مجله جوان ایرانی هرچند ملانوز آلت تناسلی مردان دلیل مشخصی ندارد اما برخی از پزشکان معتقد هستند نژاد و ترکیب ژنتیکی باعث ابتلا به این بیماری می‌شود.

عوامل خطر ابتلا به ملانوم آلت تناسلی را در ادامه این مجله از جوان ایرانی با هم بررسی می‌کنیم.

سن افراد

این بیماری در سنین بین ۱۵ تا ۷۲ سالگی ایجاد می‌شود. هرچند که افراد در هر سنی ممکن است مثلاً به این بیماری شوند!

ژنتیک

ملانوز آلت تناسلی ممکن است در اثر ژنتیک در بدن افراد ظاهر شود.

برخی از درمان‌های پوستی

همچنین باید دقت داشته باشید که برخی از درمان‌های پوستی با داروهای خاص مانند پرتودرمانی یا آنترالین ممکن است خطر ملانوز آلت تناسلی را افزایش دهد.

سرطان آلت تناسلی

هرچند بسیار نادر است اما باید بدانید که تغییر رنگ آلت تناسلی و تیره شدن پوست آن، یکی از نشانه‌های رایج این نوع سرطان است. به ویژه اگر لکه‌های قهوه‌ای و قرمز روی آلت تناسلی همراه با درد باشد باید به پزشک مراجعه کنید.

آسیب به آلت تناسلی

اگر به آلت تناسلی آسیبی وارد شود، به دلیل کبودی پس از پارگی در رگ‌های خونی زیرپوست آن، ممکن است آلت تناسلی تیره‌تر از سایر نواحی بدن شود‌. برخی از افراد خود ارضایی بسیار شدیدی دارند و یا اینکه توسط نیشگون گرفتن از آلت تناسلی، به پوست این ناحیه آسیب وارد می‌شود. بنابراین باید دقت کنید که اگر این‌گونه آسیب‌ها باعث تغییر رنگ آن نواحی شد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

هیپرپیگمانتاسیون

یک نوع بیماری است که در آن، معمولاً زانوها و آرنج‌ها تغییر رنگ می‌دهد. اما می‌تواند بر روی آلت تناسلی نیز تأثیر بگذارد. درواقع این بیماری به صورت لکه‌هایی کوچک یا بزرگ سفید بر روی سر آلت تناسلی ظاهر می‌شود.

بیماری مقاربتی سفلیس

هرچند که ملانوز آلت تناسلی بیماری مقاربتی محسوب نمی‌شود، اما شما عزیزان باید بدانید که بیماری سفلیس نیز ممکن است باعث تغییر رنگ آلت تناسلی شود. همچنین باعث ایجاد زخم سفید و قرمز بر روی آلت تناسلی شما بشود. علائمی مانند تب، سردرد و خستگی مکرر نیز ممکن است باعث ایجاد این نوع بیماری شود. بنابراین هنگام مراجعه به پزشک، در مورد بیماری سفلیس نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرید.

درمان بیماری سیفلیس و نحوه پیشگیری از انتقال این بیماری مقاربتی را در این مطلب بخوانید:

بیماری سیفلیس چیست؟

عوارض ملانوز آلت تناسلی چیست؟

طی تحقیقات انجام شده ملانوز آلت تناسلی به غیر از تغییر رنگ پوست ناحیه تناسلی، هیچ عارضه فیزیکی خاصی ندارد.  اما مشاهده این لکه‌های تیره ممکن است دچار استرس و اضطراب افراد شود. حتی برخی از افراد روحیه خود را از دست داده و احساس خجالت می‌کنند. شما عزیزان باید در مورد نگرانی‌های خود با پزشک اورولوژیست صحبت کنید. هرچقدر که پزشک در مورد غیر سرطانی بودن این بیماری به شما گوشزد کند،به بی‌خطر بودن این بیماری پی خواهید برد.

 

زمان مراجعه به پزشک

اگر احساس کردید که بر روی آلت تناسلی شما برجستگی، تغییر رنگ و یا سایر ویژگی‌های غیرعادی وجود دارد، باید به پزشک اورولوژیست مراجعه کنید. چنین پزشکی به اندام‌های تناسلی مردانه تسلط کافی دارد و می‌تواند بیماری شما را تشخیص داده و بهترین درمان را تجویز کند.

 

احتمال سرطان در ملانوز آلت تناسلی

بسیاری از افراد نگران هستند که تغییر رنگ آلت تناسلی آن‌ها نوعی سرطان پوست باشد. اما باید بدانید که سرطان آلت تناسلی بسیار نادر است. در این نوع سرطان، لکه‌های بسیار تیره بر روی پوست ایجاد می‌شود که شبیه به ملانوم آلت تناسلی است اما معمولاً فقط بر روی سر آلت تناسلی وجود دارد. این لکه‌های تیره ممکن است بسیار پررنگ‌تر شده و حتی خونریزی کنند.

 

از ملانوز آلت تناسلی خجالت نکشید

برخی از افراد هنگام رابطه جنسی به دلیل لکه‌های تیره بر روی آلت تناسلی خجالت می‌کشند. حتی این‌گونه افراد از مراجعه به پزشک نیز شرم دارند. توصیه تیم پزشکان مجله جوان ایرانی این است که هیچ‌وقت خجالت نکشید! شما عزیزان باید بدانید که انواع مختلفی از بیماری‌های آلت تناسلی وجود دارد و هرکدام خصوصیات مربوط به خودشان را دارند. شما باید اجازه بدهید پزشک کاملاً شما را معاینه کند و با گزینه‌های درمان آشنا شوید. هنگام رابطه جنسی به همسر خود بگویید که مبتلا به بیماری ملانوز آلت تناسلی هستید. خبر خوب این است که این بیماری مسری نیست و عفونت مقاربتی محسوب نمی‌شود.

 

پیشگیری از ملانوز آلت تناسلی

شما عزیزان باید بدانید که هیچ روشی برای پیشگیری از ملانوز آلت تناسلی وجود ندارد. هرچند بسیار نادر است ولی این بیماری ممکن است نشان‌دهنده ملانوم باشد که شکل خطرناکی از سرطان پوست است. ولی باید بدانید که هیچ‌گونه جای نگرانی ندارد.

چگونه زنان را به سرعت ارضا کنیم؟ فواید ارگاسم همزمان را به طور کامل در این مقاله بخوانید:

آموزش ارضا کردن زنان

درمان ملانوم آلت تناسلی

هرچند این بیماری خوش خیم است، اما برخی از افراد از ظاهر لکه‌های تیره بر روی آلت تناسلی شرم دارند. نحوه درمان آن را در این بخش از جوان ایرانی بررسی می‌کنیم.

برداشتن ضایعات با جراحی

برخی از افراد از ظاهر لکه‌های تیره بر روی آلت تناسلی خود بسیار ناراحت هستند. آن‌ها از دیگران خجالت می‌کشند و حتی ممکن است از این موضوع بسیار غمگین شوند. در این صورت پزشک با برداشتن لایه‌های پوستی تیره از روی آلت تناسلی و پیوند دادن با پوست جدید به ظاهر و ضخامت قابل قبول می‌رسد.

با عمل جراحی، توانایی ادرار کردن و یا سلامت جنسی شما هیچ آسیبی نمی‌بیند.

حذف لکه‌های تیره با لیزر

در برخی از مواقع پزشک متخصص لیزر درمانی را توصیه می‌کند. نوع لیزر را پزشک تشخیص داده، در این صورت چند جلسه برای برداشتن کامل ضایعات لازم است.

 

درمان خانگی لکه های تیره آلت تناسلی

اگر بر روی آلت تناسلی شما لکه های تیره ایجاد شده، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را توسط درمان خانگی ساده و مؤثر که در ادامه این بخش از جوان ایرانی برای شما شرح داده شده رفع کنید. البته می‌توانید قبل از تست این روش‌های خانگی، ابتدا به پزشک مراجعه کرده و نظر او را جویا شوید.

البته در تمامی این موارد، در صورت مشاهده هرگونه واکنش آلرژیک و همچنین بدتر شدن علائم، به پزشک مراجعه گنید.

۱) آب پیاز

یکی از بهترین درمان‌هایی که باعث می‌شود لکه های تیره روی آلت تناسلی شما کاهش یابد، استفاده از آب پیاز است. همان‌طور که می‌دانید آب پیاز خواص ضد میکروبی فراوانی داشته و باعث درمان عفونت‌های پوستی می‌شود.

چگونگی استفاده از آب پیاز

ابتدا یک پیاز را به چندین قسمت برش دهید، سپس آن را به آرامی له کرده تا خمیر به دست آید. سپس خمیر آن را از صافی عبور دهید تا آب پیاز به طور کامل گرفته شود.

سپس آن را بر روی نواحی آسیب‌دیده که دچار تغییر رنگ‌شده بمالید. این کار را هرروز تکرار کنید تا نقاط تیره‌رنگ به سادگی روشن شود.

۲) روغن درخت چای

روغن درخت چای یکی دیگر از درمان‌های دارویی است که به کمک آن می‌توان لکه های تیره و عفونت‌های پوستی آلت تناسلی را از بین برد. این نوع روغن، ارزش دارویی بسیار زیادی دارد و به عنوان یک ضدعفونی‌کننده بسیار قوی عمل می‌کند.

نحوه استفاده از روغن درخت چای

چند قطره اسانس روغن درخت چای را با روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا زیتون مخلوط کنید سپس آلت تناسلی خود را با این مخلوط روغن ماساژ دهید. شما عزیزان می‌توانید هفته‌ای یک‌بار این روغن تراپی را امتحان کنید، سپس مشاهده می‌کنید که لکه های تیره روی آلت تناسلی شما کمرنگ‌تر شده است.

۳) سرکه سیب

دقت کنید که سرکه سیب را باید رقیق کنید و سپس استفاده کنید. این نوع سرکه برای ناهنجاری‌های پوستی بسیار مؤثر بوده و همچنین خواص ضد میکروبی دارد که باعث از بین رفتن عفونت‌ها و لکه های تیره روی آلت تناسلی می‌شود.

نحوه استفاده از سرکه سیب

نصف فنجان سرکه سیب را با یک فنجان آب گرم رقیق کرده و نواحی آسیب‌دیده و یا آن نواحی از آلت تناسلی که دچار تغییر رنگ‌شده را با این محلول کاملاً بشویید. شما عزیزان می‌توانید دو تا سه بار در طی روز این عمل را تکرار کنید.

البته دقت داشته باشید اگر دچار سوزش خفیف شدید باید این علائم طی چند دقیقه از بین برود. اما اگر احساس سوزش شما از بین نرفت، این محلول را رقیق‌تر کرده و سپس استفاده کنید.

۴) فندق جادوگر

فندق جادوگر یا جادوگر هازل یکی دیگر از داروهای قدیمی است که برای رفع لکه های تیره آلت تناسلی و درمان عفونت‌های پوستی آن به کار می‌رود. فندق جادوگر خواص ضدالتهابی داشته و برای تسکین دردهای پوستی نیز بسیار مفید است.

چگونگی استفاده از فندق جادوگر

برای استفاده از فندق جادوگر آن را به آب حمام خود اضافه کرده و آلت تناسلی خود را با این محلول به خوبی بشویید. دقت کنید که هرروز باید این کار را تکرار کنید و سعی کنید محلولی که استفاده می‌کنید بسیار خالص باشد تا لکه‌ها به‌راحتی محو شوند‌‌.

 

سخن پایانی

آلت تناسلی مردانه مانند سایر اعضای بدن افراد، تفاوت دارد. هیچ دو مردی را پیدا نمی‌کند که آلت تناسلی مشابه داشته باشد. این عضو بدن مردان عملکرد تولیدمثل و ادرار را بر عهده دارد، اما ممکن است در برخی از مواقع دچار لکه‌های تیره بر روی آن شود که نیاز به بررسی دارد. در این مطلب از جوان ایرانی به نحوه تشخیص و درمان این لکه‌ها که به عنوان بیماری ملانوز آلت تناسلی شناخته می‌شود به طور کامل پرداختیم.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در مورد این بیماری دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا