بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

آیا در دوران بارداری درد واژن دارید؟ ۱۲ علت + بهترین درمان آن

چگونه در دوران بارداری درد واژن را کاهش دهیم؟ علت آن چیست؟

علت شایع درد واژن در دوران بارداری به دلیل رشد و نمو جنین است. درواقع هنگامی‌که کودک به رشد خود در رحم ادامه می‌دهد، اندازه آن افزایش پیدا کرده که باعث فشار مستقیم بر روی بافت واژن می‌شود. در این صورت جریان خون کاهش پیدا کرده و باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌شود. اگر این نوع درد همراه با علائم دیگر باشد، ممکن است نشانه یک مشکل جدی‌تر مانند عفونت مقاربتی یا عفونت ادراری باشد. در این مطلب از جوان ایرانی به علت درد واژن در دوران بارداری و نحوه درمان آن می‌پردازیم.

 

علت درد واژن در دوران بارداری چیست؟ (۱۲ مورد)

اگر مادر در دوران حاملگی، به غیر از درد واژن علائم دیگری مانند ترشحات رحم، سوزش و خارش شدید دارد، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کند. پزشک علت درد را پیدا کرده، سپس به درمان آن می‌پردازد. در این بخش از مجله جوان ایرانی به بررسی علت درد در دوران بارداری می‌پردازیم.

۱) خشکی واژن

معمولاً خشکی واژن در دوران بارداری بسیار شایع است. درواقع این وضعیت به دلیل افزایش پروژسترون زنانه ایجاد می‌شود. البته فراموش نکنید که اگر مادر در دوران بارداری دچار استرس و اضطراب شود، ممکن است مبتلا به خشکی واژن شود. مادران باردار در چنین وضعیتی در هنگام مقاربت دچار درد بسیار شدیدی در واژن می‌شوند.

۲) رشد طبیعی نوزاد

هنگامی‌که کودک در داخل رحم رشد کرده و وزن اضافه می‌کند، به عضلات کف لگن مادر فشار زیادی را وارد می‌کند. درنتیجه به ویژه در سه ماهه سوم بارداری باعث ایجاد درد و ناراحتی در واژن می‌شود. به دلیل این فشاری که کودک به دلیل رشد خود وارد می‌کند، جریان خون در ناحیه لگن بسیار کاهش می‌یابد. این مورد باعث درد رحم و تورم واژن می‌شود.

۳) ایجاد رابطه واژینال

اگر در دوران بارداری رابطه واژینال داشته باشید، ممکن است مبتلا به درد در ناحیه واژن و تورم شوید. پزشک متخصص زنان معمولاً به شما توصیه می‌کند که تعداد دفعات کمتری آمیزش جنسی داشته باشید و از شدت آن نیز بکاهید تا بافت واژن بهبود یابد. البته اگر در هنگام رابطه جنسی خونریزی دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۴) واژینیسموس

علت درد واژن در دوران بارداری
علت درد واژن در دوران بارداری

واژینیسموس وضعیتی است که در آن معمولاً عضلات واژن منقبض شده و نمی‌توانند به طور طبیعی شل شوند. درنتیجه باعث ایجاد درد در ناحیه واژن می‌شود. این وضعیت هم در دوران بارداری ایجاد می‌شود و همچنین ممکن است قبل از دوران بارداری فرد به آن مبتلا شود.

در این مورد باید با پزشک متخصص زنان صحبت کنید. علت واژینیسموس را ارزیابی کرده و درنتیجه درمان مناسب را به شما پیشنهاد می‌دهند.

۵) ایجاد بثورات در ناحیه تناسلی

برخی از مادران باردار به دلیل استفاده از محصولات خاص که محرک هستند، مانند کاندوم، کرم‌های واژینال یا روان کننده‌ها و همچنین صابون‌ها، ممکن است دچار بثورات در ناحیه تناسلی شوند‌‌. درنتیجه باعث ایجاد درد در ناحیه واژن، تورم، خارش و قرمزی می‌شوند.

در این صورت باید در اسرع وقت آن محصولی که باعث ایجاد این‌گونه علائم شده را قطع کنید. همچنین برای تسکین علائم خود می‌توانید بر روی ناحیه تناسلی خارجی کمپرس سرد قرار دهید. اگر علائم شما بسیار شدید است و بهبود نمی‌یابید، با پزشک متخصص زنان صحبت کنید‌‌.

۶) بیماری‌های مقاربتی

وجود بیماری‌های مقاربتی یا STI و تب‌خال تناسلی باعث ایجاد درد در ناحیه واژن می‌شود. سایر بیماری‌های مقاربتی باعث ایجاد خارش و سوزش می‌شود.

اگر شما عزیزان در دوران بارداری مبتلا به هرگونه بیماری مقاربتی شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک معمولاً درمان را با دارو شروع می‌کند. شما در طول درمان نباید رابطه جنسی داشته باشید، زیرا ممکن است این‌گونه بیماری‌ها به همسر شما نیز منتقل شود.

۷) حرکت جنین در رحم در دوران بارداری

هنگامی‌که جنین در رحم حرکت می‌کند و یا تغییر وضعیت می‌دهد، ممکن است مادر احساس درد در ناحیه واژن کند. زیرا جنین به شکم لگد زده و به دیواره رحم و اعصاب آن فشار زیادی وارد می‌کند. کمبود مواد معدنی، مانند منیزیم همان‌طور که می‌دانید در جوامع امروزی مادران باردار دچار کمبود منیزیم در بدن خود هستند. به‌طورکلی افراد جامعه در زندگی امروزه، دچار کمبود منیزیم در بدن خود هستند. حال تصور کنید که این ماده معدنی بسیار مهم باید بین دو نفر تقسیم شود! بنابراین اکثر مادران دچار کمبود منیزیم هستند. همان‌طور که می‌دانید منیزیم باعث بهبود کارکرد اعصاب بدن می‌شود. بنابراین اگر مادران باردار کمبود منیزیم داشته باشند، احساس درد در ناحیه رحم را تجربه می‌کنند. درواقع احساس می‌کنند که رحم آن‌ها دچار گرفتگی عضلات شده و یا تیر می‌کشد.

۸) کیست بارتولین

وجود کیست در غدد بارتولین که به دلیل انسداد این غده ایجاد می‌شود، ممکن است باعث ایجاد درد واژن در دوران بارداری شود. همچنین شما مبتلا به تورم شدید خواهید شد. هرگونه توده‌ی در واژن احساس کردید که قابل لمس است، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. اگر این کیست شما عفونی شده باشد، داروهای ضد درد و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

۹) عفونت دستگاه ادراری

یکی دیگر از بیماری‌های بسیار شایع که باعث ایجاد درد در ناحیه واژن در دوران بارداری می‌شود، عفونت دستگاه ادراری است. درواقع شما عزیزان باید بدانید که ازجمله نشانه‌های شایع عفونت ادراری، احساس درد، سوزش، خارش در این ناحیه، همچنین کدر شدن ادرار است.

اگر احساس می‌کنید که مبتلا به عفونت ادراری شده‌اید و علائم آن را دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. پزشک متخصص زنان ممکن است داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک یا داروهای ضد قارچ را تجویز کند. همچنین فراموش نکنید که رژیم غذایی سالم و کم قند را باید دنبال کنید. همچنین در طی روز آب زیادی بنوشید. از لباس‌های تنگ اجتناب کرده و لباس‌های راحتی، همچنین شلوار نخی بپوشید.

۱۰) حاملگی خارج از رحم

یکی دیگر از شرایطی که باعث ایجاد درد واژن در دوران بارداری می‌شود، حاملگی خارج از رحم است. در این صورت تخمک بارور شده و در جای غیر از رحم ایجاد می‌شود. البته اغلب تخمک بارور شده، در داخل لوله رحمی متصل می‌شود. در برخی از موارد حاملگی خارج از رحم باعث پارگی لوله رحم می‌شود. درنتیجه شما عزیزان مبتلا به درد واژن، سبکی سر، حالت تهوع و خونریزی می‌شوید. اگر هرگونه از علائم حاملگی خارج از رحم را دارید، باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید‌.

۱۱) بزرگ شدن رحم

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است در دوران بارداری دچار درد واژن شوید، بزرگ شدن رحم است. در دوران بارداری به دلیل اینکه جنین باید فضای کافی برای رشد پیدا کند، رحم بزرگ‌تر از حالت عادی می‌شود. درنتیجه ممکن است باعث ایجاد فشار بر واژن و عضلات اطراف آن شود.

۱۲) تغییرات هورمونی

در دوران بارداری، تغییرات هورمونی ممکن است باعث ایجاد درد واژن و خشکی غیرمعمول در آن شود. همان‌طور که می‌دانید خشکی واژن باعث بروز درد در این ناحیه می‌شود. به ویژه شما هنگام مقاربت جنسی این نوع درد را بیشتر احساس می‌کنید.

دلایل خونریزی در بارداری و تفاوت آن با لکه بینی چیست؟

علت خونریزی در دوران بارداری چیست؟

انواع درد واژن در دوران بارداری

علت درد واژن در دوران بارداری
علت درد واژن در دوران بارداری

در دوران بارداری ممکن است انواع درد واژن را تجربه کنید. شما باید با آن دردها آشنا باشید تا در صورت مبتلا شدن به آن بتوانید بهترین درمان را پیش بگیرید.

درد خفیف واژن

برخی از زنان در دوران بارداری درد خفیفی را در واژن خود احساس می‌کنند. درواقع احساس گزگز در این‌گونه نواحی در بین زنان باردار بسیار شایع است. این نوع درد به دلیل کشش ماهیچه‌های رحم و یا به دلیل تشکیل گاز و یا یبوست ایجاد می‌شود‌. معمولاً این‌گونه دردها را در حدود هفته سی و هفتم بارداری تجربه می‌کنید‌‌. اگر این‌گونه دردها بسیار سطحی باشد و به مدت طولانی نشود‌، جای نگرانی وجود ندارد. اما اگر همراه با سایر علائم و یا خونریزی باشد باید حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

درد آزاردهنده واژن

دردی که برای زنان بسیار آزاردهنده باشد هم در دوران بارداری و هم در دوران غیر بارداری ممکن است ایجاد شود. درواقع این‌گونه دردها به دلیل التهاب اندام‌های لگنی ایجاد می‌شود. این نوع درد با انقباضات بسیار شدید همراه است و میزان آن به شدت افزایش پیدا می‌کند. در این صورت حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

درد برشی واژن

معمولاً این‌گونه درد ها به دلیل رشد رحم ایجاد می‌شود. اما ممکن است نشانه‌ای از التهاب و درد مثانه، همچنین التهاب مجاری ادراری و ناحیه لگن نیز باشد‌. اگر در دوران بارداری درد شما برشی و مقطعی شد، ممکن است به دلیل جدا شدن جفت نیز باشد‌. بنابراین حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

زمان مراجعه به پزشک در درد واژن

حال ممکن است این سؤال برای شما عزیزان ایجاد شود که اگر در دوران بارداری مبتلا به درد واژن شدید به پزشک مراجعه کنید یا خیر. شما عزیزان باید بدانید که درد واژن در دوران حاملگی یک علامت بسیار رایج است و معمولاً مادران باردار به آن مبتلا می‌شوند. زیرا جنین در حال رشد بوده و بر استخوان‌های ناحیه لگن فشار وارد می‌کند، اما اگر شما عزیزان با حمام آب گرم تسکین پیدا نکردید. یا هنگامی‌که به پهلو دراز کشید و باسن‌هایتان را بالا نگه داشتید، ماساژ لگن انجام دادید و بهبود نیافتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. درواقع اگر درد واژن مکرر و شدید شد و همچنین با علائم دیگری مانند درد هنگام ادرار، احساس سرگیجه و تغییر در حرکات نوزاد مواجه شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. درواقع شما نباید این‌گونه درد ها را نادیده بگیرید، برای جلوگیری از عوارض هرچه بیشتر حتماً در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

آیا بارداری بدون دخول امکان دارد یا خیر؟ حاملگی با پیشاب!

احتمال بارداری بدون دخول

راهکارهای کاهش درد واژن در دوران بارداری

علت درد واژن در دوران بارداری
علت درد واژن در دوران بارداری

اگر شما عزیزان باردار هستید، ممکن است درد در ناحیه واژن را احساس کنید. اما نگران نباشید، با رعایت یک سری از راهکارها می‌توانید این درد و فشار بر روی واژن را کاهش دهید. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی این‌گونه روش‌های کاربردی می‌پردازیم.

  • شما می‌توانید با قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه لگن، درد واژن را تسکین دهید.
  • همچنین از ایستادن طولانی‌مدت اجتناب کنید‌‌.
  • شما عزیزان باید بدانید که اگر برای انجام فعالیت‌های عادی و حتی پیاده‌روی مشکل دارید، باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.
  • بارداران عزیز باید بدانید در دوران بارداری به‌هیچ‌وجه نباید داروهای مسکن بدون نسخه پزشک مصرف کنید. پزشک ممکن است برخی از داروهای مسکن را برای شما تجویز کند.
  • می‌توانید لگن خود را توسط یک ماساژور حرفه‌ای که آموزش‌دیده است، ماساژ دهید. ورزش‌های لگن به کاهش درد واژن کمک بسیاری می‌کند. همچنین در هنگام ورزش از کمربند می‌توانید استفاده کنید که از شکم و کمر شما حمایت کند.
  • دقت کنید که هنگام نشستن پاهای خود را بالا نگه دارید، در این صورت از ایجاد درد بر روی واژن پیشگیری می‌شود.
  • پزشک شما اجازه می‌دهد که تمرینات یوگا انجام دهید تا گردش خون در بدن شما بهبودیافته و عضلات بدن تقویت شود. همچنین درد واژن تسکین می‌یابد. همان‌طور که می‌دانید یوگا در دوران بارداری باعث تقویت عضلات لگن می‌شود‌.
  • ممکن است رگ‌های واریس در ناحیه واژن ایجاد شود. درنتیجه به دلیل وجود این رگ‌های واریسی فرد احساس درد در ناحیه واژن می‌کند. همچنین باعث ایجاد دردهای لگنی می‌شود. درد در اندام‌های پایینی دقیقاً همانند تیر کشیدن است.
  • به پهلوی چپ دراز بکشید تا گردش خون در بدن شما بهبود یابد، همچنین فشار واژن کاهش پیدا می‌کند.
  • برای ریلکس کردن عضلات دردناک، می‌توانید حمام آب گرم بگیرید، همچنین شنا کنید. این موارد به تقویت گردش خون و تقویت عضلات کمک می‌کند. البته شنا باید تحت نظر پزشک متخصص زنان صورت گیرد.

 

نکته پایانی

در دوران بارداری ممکن است مشکلات زیادی برای مادر ایجاد شود و آن‌ها این نگرانی را داشته باشند که آیا این بیماری که برایشان ایجادشده خطرناک است یا خیر. آیا درد واژن باید جدی گرفته شود؟ در این مطلب از جوان ایرانی به بررسی دلایل درد واژن در دوران بارداری پرداختیم و نحوه مقابله با آن را نیز بیان کردیم. شما عزیزان باید بدانید که اگر هیچ راهی برای پیشگیری از درد واژن وجود ندارد و اگر شما مبتلا به این وضعیت شدید، می‌توانید توسط راهکارهایی که در این مطلب ارائه شد از درد آن بکاهید. اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا