تغذیه سالمغذاهای گیاهی

خواص بی‌نظیر روغن کنجد چیست؟ آیا عوارض دارد؟

خواص شگفت‌انگیز کنجد برای سلامتی بدن + عوارض جانبی آن

لیست مطالب این مقاله

همه ما دانه کنجد و روغن آن را می‌شناسیم و به‌طور روزمره از آن‌ها در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنیم. احتمالا در مورد خواص این دانه ارزشمند شنیده اید و می‌دانید که چه فوایدی برای بدن دارد. کنجد یک گیاه یک ساله بوده و از اولین دانه‌های شناخته شده توسط انسان می‌باشد. این دانه حاوی مقادیر بسیار بالایی روغن و مواد معدنی است. همچنین در مقایسه با سایر دانه‌ها طعم فوق العاده ای دارد و بسیار مغذی است. اگر کنجد فقط چند دقیقه تفت داده شود، بوی آن آشکارتر می‌شود. از جمله مواد مغذی موجود در این دانه جادویی می‌توان به پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها اشاره کرد.

این ماده غذایی از حدود 5000 سال پیش تاکنون بخشی از نیازهای غذایی انسان را تامین کرده و با انجام تحقیقات مختلف بر روی این ماده غذایی و اثبات خواص فراوان آن جایگاه قوی‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده است. خواص کنجد در کنار طعم آجیلی بی‌نظیرش، آن را به دانه ای محبوب تبدیل کرده است.

این دانه علاوه بر ارزش غذایی بالا، فواید بی‌شماری برای سلامتی و زیبایی دارد. به‌طوری که پس از مطالعه این مطلب و اطلاع از خواص کنجد خام، بو داده و روغن آن، بلافاصله تصمیم می‌گیرید که این دانه‌های کوچک شگفت‌انگیز را در برنامه غذایی خود قرار دهید!

کنجد و خواص بی‌نظیر آن
کنجد و خواص بی‌نظیر آن

همچنین این دانه با ارزش برای برای مو، پوست و سلامت بدن انسان به قدری مفید است که می‌توان مدت زیادی در مورد آن صحبت کرد و به هدف نرسید. در این مطلب از جوان ایرانی به معرفی مهم‌ترین خواص کنجد پرداخته ایم و شما را با این دانه خوشمزه آشنا می‌کنیم. حتما تا پایان مطلب با جوان ایرانی همراه باشید.

کنجد چیست؟

کنجد یک دانه و گیاه خوراکی می‌باشد که بومی هند و آفریقا بوده و قدیمی‌ترین دانه روغنی جهان به شمار می‌رود. این دانه شگفت‌انگیز بیش از 3500 سال است که کشت می‌شود و از آن در پخت نان، تهیه سالاد، سوپ، کیک، شیرینی و سایر غذاها استفاده می‌شود.

کنجد، دانه ای ترد و معطر است که می‌تواند با خواص فراوانی که برای بدن دارد شما را شگفت زده کند. این دانه شامل ویتامین ها و مواد معدنی گوناگونی از جمله اسید پانتوتنیک، ویتامین E، کلسیم، فسفر، سلنیوم و … می‌باشد. به همین دلیل توانسته خود را در فهرست سالم‌ترین مواد غذایی دنیا جای دهد. اگر می‌خواهید از دیابت جلوگیری کنید، کم‌خونی خود را درمان کنید و سلامت قلب و عروق خود را بهبود ببخشید، این دانه جادویی را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

از این دانه مغذی به عنوان آجیل نیز استفاده می‌شود و روغن به دست آمده از آن برای پخت انواع غذا، بسیار کاربردی می‌باشد. خواص کنجد به دانه‌های آن محدود نمی‌شود و روغن آن نیز سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها است. دانه‌های کنجد با توجه به نوع گیاه آن در رنگ‌های سفید، قهوه ای و سیاه یافت می‌شوند.

انواع کنجد: سفید، قهوه ای، سیاه
انواع کنجد: سفید، قهوه ای، سیاه

از این رو می‌توان گفت، هر کدام خواص متفاوتی دارند. نوع سیاه این دانه در مقایسه با سایر انواع آن طعم بسیار خوبی دارد و عطر بیشتری نسبت به آن‌ها دارد. از این نوع کنجد بیشتر در تولید دارو استفاده می‌شود و می‌توان گفت 60 درصد کلسیم بیشتری نسبت به سایر کنجدها دارد. اگر بخواهیم این موضوع را به طور کلی بررسی کنیم باید گفت که در هر 100 گرم کنجد حدود 573 کیلو کالری انرژی وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این دانه اسرارآمیز با ما همراه باشید تا با هم خواص و فواید آن را برای بدن بررسی کنیم.

ارزش غذایی کنجد

همه انواع دانه‌ کنجد بسیار مغذی هستند. این دانه‌ها منبع غنی از مواد معدنی مختلف مانند مس و منیزیم می‌باشند. این دانه ارزشمند همچنین حاوی کلسیم، فسفر، آهن، سلنیوم، ویتامین B، ویتامین E، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر و روی است.

علاوه بر این، کنجد دارای مقادیر زیادی پروتئین و همچنین سرشار از فیبر غذایی و چربی‌های تک غیراشباع و پلی فنول‌های چربی‌سوز است. اگر در مسیر کاهش وزن هستید، گنجاندن آن در رژیم غذایی اقدام بسیار هوشمندانه ای می‌باشد.

ارزش غذایی 100 گرم کنجد به شرح زیر است:

مواد موجود مقادیر
کربوهیدرات 23/45 گرم
پروتئین 17/73 گرم
چربی کل 67/49 گرم
فیبر غذایی 11/8 گرم
فولات 97 میکروگرم
پانتوتنیک اسید 0/79 میلی‌‌گرم
ریبوفلاوین 0/247 میلی‌گرم
تیامین 0/791 میلی‌گرم
ویتامین A 9 واحد بین‌المللی (IU)
ویتامین E 0/25 میلی‌گرم
سدیم 11 میلی‌گرم
پتاسیم 468 میلی‌گرم
کلسیم 975 میلی‌گرم
مس 4/082 میلی‌گرم
آهن 14/55 میلی‌گرم
منیزیم 351 میلی‌گرم
منگنز 2/460 میلی‌گرم
فسفر 629 میلی‌گرم
سلنیوم 34/4 میکروگرم
زینک (روی) 7/75 میلی‌گرم

وجود این ترکیبات مغذی و پر خاصیت در کنجد موجب شده است که کنجد خام و بو داده فواید بسیاری برای سلامتی بدن به همراه داشته باشد. در ادامه با مهم‌ترین خواص بیشتری از آن آشنا می‌شویم.

چند نکته در مورد ارزش غذایی کنجد

1. کالری کنجد

حدود 31 گرم کنجد خام تقریباً 163 کالری و 14/11 گرم چربی دارد که 1/96 گرم آن چربی اشباع شده می‌باشد. کنجد بو داده 160 کالری و 13/61 گرم چربی دارد که 1.09 گرم آن چربی اشباع است. نکته قابل توجه این است که کنجد خام و بو داده کلسترول ندارند.

2. پروتئین

این دانه مغذی، یکی از بهترین منابع پروتئین غیر گوشتی محسوب می‌شود. حدود 31 گرم دانه کنجد خام و خشک 5/03 گرم پروتئین دارد. این در حالی است که همین مقدار کنجد بو داده 4/81 گرم پروتئین دارد.

3. ویتامین‌ها

حدود 31 گرم کنجد خام یا بو داده حاوی 22 میلی‌گرم تیامین است و 19 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می‌کند. علاوه بر این، میزان گفته شده کنجد خام یا بو داده، شامل 0.07 میلی‌گرم ریبوفلاوین می‌باشد و 6 درصد نیاز روزانه یک بدن بالغ به این ویتامین را تامین می‌کند.

4. مواد معدنی موجود در کنجد

31 گرم کنجد شامل 291 میلی‌گرم کلسیم، 4/113 میلی‌گرم آهن و 9/77 میلی‌گرم سلنیوم بوده و 29 و 18 درصد نیاز روزانه بزرگسالان به کلسیم و سلنیوم را تامین می‌کند. همچنین با مصرف این دانه به میزان 23 درصد و بیش از 50 درصد آهن موردنیاز روزانه زنان و مردان تأمین می‌شود. کنجد بو داده مواد معدنی کمتری نسبت به کنجد خام دارد.

چند نکته در مورد کنجد

کنجد دانه ای با خواص فراوان و ارزش غذایی بسیار بالاست. می‌توانید آن را به صورت خام، خشک یا حتی بو داده مصرف کنید. سس معروفی که با این دانه درست می‌شود تاهینی نام دارد. در تهیه این سس از کنجد بو داده و روغن زیتون استفاده می‌شود.

نکاتی درباره کنجد
نکاتی درباره کنجد

کنجد سفید مقدار آهن بیشتری نسبت به نوع سیاه این دانه دارد. کنجد سیاه از نوع سفید یا قهوه ای خوش طعم تر است و عطر قوی تری دارد. میزان کلسیم کنجد سیاه 60 درصد بیشتر از نوع سفید آن است.

خواص کنجد برای سلامتی

اگر می‌خواهید یک دانه خوشمزه و مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، کنجد را توصیه می‌کنیم. در کنار طعم عالی، خواص کنجد خام و بو داده از مهمترین دلایلی است که مردم را به سمت مصرف این دانه‌های کوچک شگفت‌انگیز سوق می‌دهد و هزاران سال است که در طب سنتی استفاده می‌شود. از مهمترین و بارزترین خواص کنجد برای سلامتی بدن، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. منبع غنی فیبر

مقدار سه قاشق غذاخوری کنجد، (معادل 30 گرم) حاوی 3/5 گرم فیبر می‌باشد که می‌تواند 12 درصد از نیاز روزانه یک شخص به فیبر را تامین می‌کند. فیبر از سلامت دستگاه گوارش شما حمایت می‌کند و در کاهش خطر بیماری قلبی، سرطان، چاقی و دیابت نوع 2 موثر است. این دانه خوشمزه به تقویت سلامت دستگاه گوارش و روده بزرگ کمک می‌کند.

محتوای بالای فیبر موجود در این ماده غذایی، عملکرد روده را بهبود می‌بخشد و در نتیجه حرکات روده را آسان می‌کند و یبوست را درمان می‌کند. اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید، با افزودن این دانه به رژیم غذایی خود می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن برای معده و دستگاه گوارش بهره‌مند شوید.

2. کاهش کلسترول

یکی از خواص کنجد سیاه کاهش سطح کلسترول خون است. این نوع کنجد شامل دو ترکیب خاص به نام‌های سزامین و سزامولین می‌باشد که به دسته ای از الیاف به نام لیگنان‌ها متعلق هستند. از آن‌جایی که لیگنان‌ها سرشار از فیبر غذایی هستند، سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند.

کنجد سیاه همچنین حاوی نوعی ترکیبات گیاهی به نام فیتواسترول است که در زمینه مذکور نیز مفید است. استفاده از آن نه تنها میزان کلسترول خون را پایین می‌آورد، بلکه خطر ابتلا به انواع سرطان را نیز کاهش می‌دهد.نکته حائز اهمیت این است که کنجد، در بین تمام دانه‌ها و آجیل‌ها، شامل بیشترین مقدار فیتواسترول می‌باشد.

برای بررسی خواص کنجد در کاهش سطح کلسترول خون، در یک آزمایش تحقیقاتی، از 38 نفر خواسته شد تا روزانه مقدار 5 قاشق غذاخوری (معادل ۴۰ گرم) کنجد را به مدت 2 ماه مصرف نمایند. پس از این مدت، مشاهده شد که کلسترول LDL و تری گلیسیرید آن‌ها 10 درصد کاهش یافته است.

3. تامین پروتئین مورد نیاز

اگر گیاهخوار هستید توصیه می‌کنیم کنجد را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید. هر 30 گرم کنجد بوداده حاوی 5 گرم پروتئین است و مصرف آن به همراه سایر منابع گیاهی پروتئین (مانند لوبیا) می‌تواند بخش زیادی از پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند. 20 درصد از این دانه از اسیدهای آمینه با کیفیت بالا تشکیل شده است. می‌توانید آن را روی سالاد، سبزیجات مختلف و رشته فرنگی بریزید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.

پروتئین گیاهی
پروتئین گیاهی

4. کاهش فشار خون

متاسفانه فشار خون بالا امروزه یک پدیده رایج است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این وضعیت مردان و زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات نشان داده است که استفاده از روغن کنجد می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. منیزیم موجود در این روغن برای کاهش فشار خون مفید است.

علاوه بر این، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه کنجد از تجمع پلاک در رگ‌ها جلوگیری کرده و فشار خون را در محدوده طبیعی نگه می‌دارد. ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان موجود در آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین فیتات کنجد به دلیل خواص پیشگیری از سرطان نیز شناخته شده است. می‌توانید با افزودن این دانه کم نظیر، به رژیم غذایی خود با این بیماری مبارزه کنید.

5. افزایش سلامت استخوان‌ها

بعضی از مواد معدنی موجود در کنجد (کلسیم و منیزیم) سلامت استخوان‌ها را افزایش داده و به تقویت آن‌ها کمک می‌کند. کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت استخوان‌ها می‌باشد. علاوه بر این، کنجد حاوی روی است که باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و سلامت استخوان‌ها می‌شود. کمبود ماده معدنی ذکر شده می‌تواند باعث پوکی استخوان در لگن و ستون فقرات شود.

جهت بهره‌مندی از خواص کنجد برای بهبود سلامت استخوان‌های خود، سعی‌کنید آن را به صورت بو داده و خیسانده مصرف کنید.

6. مبارزه با التهاب بدن

التهاب در بدن، باعث بیماری‌های مزمن مانند چاقی، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. تحقیقات نشان داده است که کنجد اثر ضد التهابی برای بدن دارد. مصرف موضعی یا خوراکی روغن کنجد می‌تواند بیماری‌ها و عوارض ناشی از التهاب را کاهش دهد. مقدار بالای مس موجود در این دانه، به شما کمک می‌کند تا مشکلات مفصلی ناشی از التهاب را بهتر مدیریت کنید.

7. مبارزه با کم خونی

کم‌خونی هنگامی اتفاق می‌اقتد که بدن آهن کافی در اختیار نداشته باشد. کمبود آهن و کم‌خونی ناشی از آن، منجر به سطوح پایین و غیر طبیعی گلبول‌های قرمز و هموگلوبین در خون می‌شود به عبارت دیگر، کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد گلبول‌های قرمز یا سطح هموگلوبین آن‌ها کمتر از حد طبیعی باشد.

مبارزه کنجد با کم خونی
مبارزه کنجد با کم خونی

دانه کنجد حاوی آهن، مس و ویتامین B6 است. موادی که باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شوند. اگر از کم خونی (آنمی) رنج می‌برید، مصرف این دانه را در کنار خرما دست کم نگیرید. خواص کنجد و خرما برای درمان کم خونی بسیار مفید است.

8. کنترل قند خون

دانه‌های کنجد مقدار کربوهیدرات بسیار پایینی دارند و در عین حال پر از پروتئین و چربی‌های مفید هستند. افزون بر این، کنجد شامل منیزیم و سایر مواد مغذی است که ثابت شده است با دیابت مبارزه می‌کند. این موضوع باعث شده کاهش قند خون یکی از خواص کنجد خام، بو داده و روغن کنجد باشد. همچنین استفاده از روغن آن، سطح گلوکز پلاسمای خون را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد.

9. تقویت سیستم ایمنی بدن

دانه‌های کنجد منبع خوبی از چندین ماده مغذی هستند که برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری هستند. از جمله روی، مس، آهن، ویتامین E و ویتامین B6 که برای محافظت از خود در برابر انواع ویروس‌ها، از آن بهره‌مند شوید.

10. بهبود آرتروز

آرتریت شایع‌ترین علت درد مفاصل است و اغلب زانوها را درگیر می‌کند. التهاب و آسیب اکسیداتیو به غضروف از مهم‌ترین عواملی هستند که در بروز آرتریت نقش دارند. ترکیبات کنجد دارای خواص ضد التهابی است و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از غضروف استخوان محافظت می‌کند.

11. کمک به سلامت کبد و درمان کبد چرب

ترکیبات موجود در کنجد به بهبود بیماری کبد چرب کمک می‌کند. اگر کبد شما چرب است و از ان رنج می‌برید، می‌توانید آن را به برنامه غذایی خود اضافه نموده و در کنار فعالیت بدنی و رژیم غذایی مناسب از خاصیت کنجد برای درمان کبد چرب بهره‌مند شوید.

12. کنجد سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد

روغن کنجد از انسداد رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند بنابراین برای سلامت قلب مفید است. این دانه مغذی و خاص، حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی به نام سزامول می‌باشد که خواص ضد آتروژنیک داشته و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

افزایش سلامت قلب و عروق
افزایش سلامت قلب و عروق

کنجد دارای میزان زیادی یک نوع اسید چرب تک غیراشباعی به اسم اسید اولئیک می‌باشد که به کاهش مقدار کلسترول بد یا همان (LDL) و افزایش مقدار کلسترول خوب یا همان (HDL) در بدن کمک می‌کند. این امر خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر و سکته را کاهش می‌دهد.

13. خاصیت ضد سرطانی دارد

کنجد شامل یک نوع ماده معدنی به نام منیزیم می‌باشد که با سرطان مبارزه می‌کند. این دانه همچنین حاوی ترکیبات ضد سرطانی به نام فیتات است. مطالعات ثابت کرده است که کنجد در کاهش تشکیل تومور کولورکتال موثر بوده و در نتیجه به پیشگیری از سرطان روده کمک می‌کند.

14. در افزایش سلامت دستگاه تنفسی مفید است

منیزیم موجود در دانه کنجد می‌تواند از اسپاسم تنفسی، آسم و بقیه اختلالات تنفسی جلوگیری به عمل آورد.

15. شما را از آسیب تشعشعات محافظت می‌کند

سسامول که یکی از ترکیبات موجود در کنجد و روغن آن می‌باشد، ثابت شده است که از آسیب DNA توسط پرتوهای مضر جلوگیری می‌کند. افزون بر این برای جلوگیری از آسیب به روده و طحال نیز مفید می‌باشد.

16. برای سلامت دهان مفید است

کنجد و روغن کنجد با از بین بردن پلاک‌های دهان و سفید کردن دندان‌ها، سلامت دهان و دندان‌ها را افزایش می‌دهد. چرخاندن روغن کنجد در دهان می‌تواند میزان استرپتوکوک موتانس را در دندان‌ها و بزاق کاهش دهد و سلامت عمومی دهان را بهبود بخشد.

17. کنجد اضطراب را کاهش می‌دهد

این دانه حاوی چندین ماده مغذی مهم است که استرس را کاهش می‌دهد. مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم موجود در کنجد با تنظیم عملکرد عضلات به عنوان ضد اسپاسم عمل می‌کنند. تیامین یا ویتامین B1 موجود در این دانه دارای خاصیت آرامش بخشی است و به عملکرد صحیح اعصاب کمک می‌کند.

کاهش دهنده اضطراب
کاهش دهنده اضطراب

طبق تحقیقات انجام شده کمبود ویتامین B1 می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی، بدخلقی و افسردگی در شخص شود. تریپتوفان یک اسید آمینه الزامی است که در تولید سروتونین نقش مهمی دارد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که باعث کاهش درد و تنظیم خلق و خو و الگوهای خواب می‌شود. تولید و تحویل ناکافی سروتونین در مغز می‌تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود.

18. برای بینایی خوب است

بر اساس یافته‌های طب سنتی چینی، بین اندام‌های داخلی و اندام‌های‌ خارجی رابطه قوی وجود دارد. به عنوان مثال، کبد و چشم به هم اتصال دارند. کبد خون را ذخیره می‌کند و می‌تواند برای بهبود عملکرد چشم، خون را به این اندام ارسال کند. کنجد سیاه برای کبد مفید می‌باشد زیرا جریان خون را در کبد افزایش می‌دهد و در نتیجه چشم را تغذیه می‌شود.

19. اندام‌ها را تغذیه می‌کند

کنجد سیاه میزان انرژی را در بدن افزایش داده، مغز را تغذیه می‌کند و روند پیری را کند می‌کند. مصرف منظم کنجد سیاه می‌تواند به کاهش علائم کمردرد، درد مفاصل و ضعف مفاصل کمک کند.

خواص کنجد برای پوست

کنجد سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد. روغنی که از کنجد استخراج می‌شود، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین B، کلسیم، منیزیم، ویتامین E، فسفر و آهن می‌باشد که برای زیبایی پوست بسیار مفید هستند.

خواص کنجد برای پوست
خواص کنجد برای پوست

در ادامه چند نمونه از خواص کنجد برای پوست را قرار داده ایم.

1. خاصیت درمانی کنجد برای پوست

روغن کنجد یک ترکیب ضد التهابی است که خواص درمانی دارد. خواص ضد باکتریایی کنجد به از بین بردن عوامل بیماری‌زا مانند استافیلوکوک و استرپتوکوک و همچنین قارچ‌های رایج پوست مانند پای ورزشکاران کمک می‌کند. اگر عفونت قارچی واژن دارید، چند قطره روغن کنجد را با مقداری آب گرم مخلوط کرده و در ناحیه واژن خود مالیده و از خاصیت آن بهره ببرید.

2. آفتاب سوختگی را درمان می‌کند

اگر در روزهای گرم تابستان درگیر آفتاب سوختگی شدید، می‌توانید با استفاده از کنجد آن را درمان نمایید. این دانه پر خاصیت، از آسیب دیدن پوست در اثر اشعه مضر فرابنفش خورشید و در نتیجه ایجاد چین و چروک و لکه‌های تیره روی پوست جلوگیری می‌کند. مصرف منظم روغن کنجد خطر ابتلا به سرطان پوست را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده و از پوست در برابر اثرات مضر کلر، در استخرها محافظت می‌کند.

3. پوست را سم زدایی می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های کنجد و روغن کنجد به از بین بردن سموم از پوست کمک می‌کنند. هنگامی که روغن کنجد را به پوست خود می‌مالید، مولکول‌های موجود در آن سموم محلول در چربی را جذب می‌کنند. شما باید روغن کنجد را در برنامه مراقبت از پوست خود قرار دهید.

جهت سم زدایی پوست، می‌توانید نصف فنجان روغن کنجد را با نصف فنجان سرکه سیب ترکیب کرده و یک چهارم فنجان آب را با آن‌ها مخلوط کنید. مایع به دست آمده را هر شب بعد از شستشوی صورت، روی صورت خود ماساژ دهید.

4. کنجد مناسب برای پوست نوزادان

پوست نوزادان، به خصوص ناحیه ای که پوشک پوشانده می‌شود، اغلب دچار جوش می‌شود. روغن کنجد از پوست ظریف کودک در برابر جوش محافظت می‌کند.

<yoastmark class=

مالیدن روغن کنجد بر روی بینی و گوش نوزاد و نواحی ذکر شده را از عوامل بیماری‌زای پوستی رایج محافظت می‌کند.

5. پوست را روشن می‌کند

روغن کنجد می‌تواند پوست را شفاف و روشن کند. این روغن با حفظ نرمی و لطافت پوست، خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ کرده و بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی را بهبود می‌بخشد. روغن کنجد پوست را به خصوص در ناحیه بینی سفت می‌کند و بزرگ شدن منافذ را کنترل می‌کند.

این روغن سمومی را که در سطح پوست و منافذ ظاهر می‌شوند خنثی می‌کند. برای بهره‌مندی از خواص روغن کنجد می‌توانید از آن به صورت موضعی استفاده کنید. صورت خود را با با روغن این دانه کاملا ماساژ دهید و با پودر برنج یا آرد نخودچی اسکراب کنید. سپس روی صورت خود آب خنک بپاشید تا منافذ پوست بسته شود.

6. ترک خوردگی کف پا را درمان می‌کند

اگر ترک خوردگی کف پا دارید، هر شب قبل از خواب ناحیه آسیب دیده را با روغن کنجد ماساژ دهید و سپس جورابتان بپوشید. این کار را چندین شب متوالی انجام دهید تا کف پایتان نرم و لطیف شود.

7. درمان آکنه با روغن کنجد

آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که اکثر ما از آن رنج می‌بریم. چربی بیش از حد روی پوست و روتین نادرست مراقبت از پوست می‌تواند باعث ایجاد آکنه روی پوست شود.

تاثیر بسزای روغن کنجد در دمان جوش و آکنه
تاثیر بسزای روغن کنجد در دمان جوش و آکنه

استفاده از روغن کنجد یکی از بهترین راه‌ها برای از بین بردن جوش یا آکنه روی صورت است. این روغن، ضد باکتری و ضد التهاب بوده و به مبارزه با باکتری‌های پوست می‌پردازد.

8. رفع چین و چروک پوست

یکی دیگر از خواص روغن کنجد برای پوست این است که می‌تواند روند پیری پوست را کندتر کند. روغن کنجد حاوی ویتامین E و اسیدهای چرب است که پوست را مرطوب، براق و هیدراته می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن پوست را سم‌زدایی کرده و از پوست را در برابر هرگونه التهاب محافظت به عمل می‌آورد. همچنین می‌تواند از اکسید شدن سلول‌های پوست جلوگیری کند و جوان سازی پوست را بهبود بخشد. به همین دلیل استفاده منظم از روغن کنجد باعث کاهش چین و چروک و زیبا و جذاب شدن صورت شما می‌شود.

9. درمان سیاهی دور چشم

روغن کنجد حاوی مواد مغذی ضروری مانند روی و ویتامین E است که به تقویت سلول‌های پوست، رفع آکنه از روی صورت کمک کرده و روند محو شدن لکه‌های تیره از دور چشم را تسریع می‌کند.

10. پوست را سم‌زدایی می‌کند

روغن کنجد می‌تواند برای پوست شما معجزه کند. هنگامی که این روغن را روی پوست خود ماساژ می‌دهید، خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند سموم را از پوست شما پاکسازی کند که باعث می‌شود پوستی شفاف و زیبا داشته باشید.

11. مرطوب کننده طبیعی پوست

روغن کنجد به دلیل توانایی شگفت‌انگیز خود در لطیف کردن پوست، یک ماده فعال و مهم، در بسیاری از کرم‌های ضد آفتاب، پاک کننده‌های پوست و مرطوب کننده‌ها می‌باشد. این روغن جادویی، حاوی اسیدهای چرب مانند اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استئاریک و اسید لینولئیک است. این اجزا روغن کنجد را به یک مرطوب کننده عالی تبدیل می‌کند.

خاصیت ایجاد رطوبت طبیعی روغن کنجد برای پوست
خاصیت ایجاد رطوبت طبیعی روغن کنجد برای پوست

استفاده منظم از این روغن به عنوان مرطوب کننده به نرمی و لطافت پوست کمک می‌کند. از آنجایی که این روغن دارای عطر و بوی قوی است، می‌توانید آن را با برخی روغن‌های گیاهی دیگر مخلوط کنید.

12. درمان اگزما با روغن کنجد

روغن دانه کنجد دارای ویتامین‌های A، B و E و همچنین کلسیم، منیزیم و فسفر است. از این روغن بی‌نظیر در تهیه انواع لوازم آرایشی مثل شامپو، ضد آفتاب، صابون نیز استفاده می‌شود.یکی دیگر از دلایل استفاده این روغن در لوازم آرایشی و بهداشتی، خاصیت نرم کنندگی پوست برای اگزمای خشک می‌باشد.

خواص کنجد برای مو

دانه کنجد سرشار از ویتامین‌ها، مواد مغذی و معدنی می‌باشد که برای حفظ و ثبات سلامت پوست سر و مو الزامی است. روغن کنجد علاوه بر پوست برای مو نیز مفید می‌باشد. سلامت و شادابی مو یکی از مهم‌ترین مواردی است که به طراوت و زیبایی چهره شما می‌افزاید. اگر به دنبال ماده ای طبیعی و خاص برای تقویت و شادابی موهای خود هستید، از خواص کنجد برای مو غافل نشوید.

تاثیر فوق‌العاده روغن کنجد برای مو
تاثیر فوق‌العاده روغن کنجد برای مو

علاوه بر پوست، فواید کنجد برای مو بسیار زیاد است و کنجد آماده سرو موهای شماست!

مهمترین خواص کنجد برای مو عبارتند از:

1. تقویت رشد مو

دانه‌های کنجد و روغن به دست آمده از آن سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع مانند امگا 3 و امگا 6 است. کمبود و فقر این اسیدهای چرب موجب ریزش مو در افراد می‌شود. ماساژ دادن منظم پوست سر با روغن کنجد گرم باعث نفوذ روغن در پوست سر و افزایش گردش خون در پوست سر می‌شود. این روغن ریشه و ساقه مو را تغذیه می‌کند و در مدت زمان کوتاهی موهای شما دوباره رشد می‌کند. این مورد، یکی از مهم‌ترین خواص کنجد برای مو است.

2. مبارزه با شوره سر

ماساژ پوست سر با روغن کنجد از خشکی، پوسته پوسته شدن و مسدود شدن منافذ که منجر به نازک شدن و ریزش مو می‌شود، جلوگیری می‌کند. این روغن، علاوه بر داشتن خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی، به درمان عفونت‌های پوست سر و شوره سر کمک می‌کند و پوست سر تحریک شده را تسکین می‌دهد.

اگر شما هم از شوره سر و خارش پوست سر در رنج هستید، از روغن کنجد و فواید آن غافل نشوید. این روغن حاوی خاصیت ضد باکتریایی می‌باشد و می‌تواند با جلوگیری از شوره سر و سایر مشکلات مو از عفونت قارچی نیز جلوگیری به عمل آورد.

3. بهبود دهنده خشکی پوست سر و آسیب های رسیده به مو

روغن کنجد به فولیکول مو نفوذ کرده و آسیب‌های ناشی از گرمای زیاد را التیام می‌بخشد. در نتیجه از شکننده شدن موها جلوگیری می‌شود. آیا هنوز هم به خواص کنجد برای سلامت مو اعتقاد ندارید؟

4. از سفید شدن زودرس موها جلوگیری می‌کند

مبارزه با سفیدی مو از دیگر خواص کنجد برای مو است. روغن کنجد خاصیت تیره کنندگی مو دارد و می‌تواند از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کند. علاوه بر این، خواص آنتی‌اکسیدانی کنجد به مبارزه با موهای خاکستری کمک می‌کند.

مبارزه با سفیدی زودرس مو
مبارزه با سفیدی زودرس مو

برای این‌که موهای شما رنگ و حالت طبیعی خود را حفظ کنند، استفاده منظم از روغن کنجد می‌تواند این مسئله را مرتفع کند. همچنین شما می‌توانید از فواید کنجد برای مو نهایت استفاده را ببرید. می‌توانید از این روغن، به همراه روغن حامل مانند روغن زیتون یا روغن بادام برای افزایش سلامت موهای خود استفاده کنید.

5. داشتن خاصیت خنک کنندگی

کنجد بک تسکین دهنده و خنک کننده برای مو است که گرما و رطوبت پوست را از بین می‌برد. روغن کنجد به حفظ رطوبت پوست و خنثی کردن اثر گرما کمک می‌کند. در فصول گرم سال از خواص کنجد برای مو غافل نشوید.

6. موها را عمیقا نرم می‌کند

روغن کنجد به عنوان یک نرم کننده ممتاز برای موهای خشک و آسیب دیده بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. این روغن رطوبت از دست رفته مو را برمی‌گرداند و ساقه مو را تقویت می‌کند. روغن کنجد موهای کدر و شکننده را براق، نرم می‌کند.

انواع روغن کنجد

روغن کنجد یکی از روغن‌های محبوب با خواص فراوان است که در غذاهای آسیایی و خاورمیانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع روغن کنجد
انواع روغن کنجد

انواع روغن کنجد عبارتند از:

روغن کنجد بوداده

این روغن، به رنگ قهوه ای است. اغلب در سس استفاده می‌شود. می‌توانید از روغن کنجد بوداده در سیب زمینی سرخ شده، سس‌های مختلف، سس سالاد و مرینیت گوشت استفاده کنید.

این روغن کمترین میزان جوش را دارد که باعث می‌شود برای پخت و پز مناسب نباشد. اما این نوع روغن طعم بسیار غنی و مغذی دارد که به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود.

روغن کنجد تصفیه شده

این روغن، بی‌رنگ است و طعم خنثی دارد. روغن کنجد تصفیه شده نقطه جوش بالاتری نسبت به نوع تصفیه نشده دارد. در نتیجه بیشتر برای سرخ کردن استفاده می‌شود.

روغن کنجد تصفیه نشده

روغنی است که معمولاً رنگ روشن‌تری داشته و مغذی‌تر از بقیه انواع روغن‌های کنجد می‌باشد. این روغن سبک، دارای طعمی قوی و مغذی است. روغن کنجد تصفیه نشده سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و می‌تواند پیشنهاد خوبی برای افرادی باشد که به رژیم غذایی سالم خود اهمیت می‌دهند.

روغن کنجد تصفیه نشده مناسب برای پخت و پز با حرارت ملایم
روغن کنجد تصفیه نشده مناسب برای پخت و پز با حرارت ملایم

این روغن، معمولا در غذاهایی که با حرارت کم یا متوسط طبخ می‌شوند استفاده می‌شود.

عوارض جانبی کنجد

اکثر مطالعات نشان داده اند که کنجد بی‌خطر است و مصرف آن عوارضی ایجاد نمی‌کند. اما در کنار خواص کنجد خام و بو داده برای بدن، مصرف بیش از حد آن مانند هر غذای دیگری ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد، از جمله:

  • اگر دانه‌های کنجد بیش از حد مصرف شود، سطح گلوکز خون ممکن است کمتر از حد طبیعی باشد.
  • مصرف بیش از اندازه کنجد ممکن است باعث کاهش بیش از حد فشار خون شود.
  • فیبرِ دانه کنجد ممکن است یک لایه روی آپاندیس ایجاد کند و باعث نفخ و درد شود.
  • از آن‌جایی که آلرژی به دانه کنجد بسیار رایج است، بهتر است قبل از افزودن کنجد به رژیم غذایی خود با پزشکتان مشورت کنید.
  • مصرف بیش از حد دانه‌های کنجد می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.
  • افراد مبتلا به نقرس باید به شدت از مصرف کنجد خودداری کنند. زیرا ترکیبات موجود در آن منجر به تشدید علائم نقرس می‌شود.

سخن نهایی

کنجد دانه ای گیاهی و خوراکی است که بیش از 3500 سال از کشت آن می‌گذرد و به دلیل فواید بی‌شماری که دارد در طب سنتی استفاده می‌شود. برای بهره‌مندی از خواص کنجد برای مو، پوست و زیبایی، توصیه می‌کنیم آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید تا خواص کنجد خام و بو داده نتیجه منفی نداشته باشد و باعث عوارض جانبی نشود.

آیا تا به حال از خواص کنجد برای سلامتی خود استفاده کرده اید؟ معمولا چگونه از آن استفاده می‌کنید؟ در بین مواردی که ذکر کردیم کدام یک برای شما به واقعیت تبدیل شده است؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 4

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

سید مطهر اطهری

فارغ التحصیل رشته مهندسی نرم افزار ♦️ مشغول به کار در زمینه‌های برنامه نویسی، سئو، گرافیک، تدوین، علاقه‌مند به حوزه‌های تکنولوژی، فیلم و سریال، موسیقی ♦️ نوازنده ویولن

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. با سلام و احترام
      خوشحالیم که مطلب مذکور مورد پسندتون واقع شده
      ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا