تغذیه سالم

خواص هسته خرما [نوش داروی بیماران دیابتی] چگونه مصرف کنیم؟

خواص هسته خرما چیست؟ طرز تهیه پودر آن چگونه است؟

هسته خرما مانند خود خرما دارای فواید و خواص بی‌شمار درمانی است. علاوه بر این، دانه خرما مانند بسیاری از هسته‌های دیگر، از جمله: هسته آووکادو، هسته انبه، هسته زردآلو، هسته سیب و غیره ارزش غذایی زیادی نیز دارد. هسته‌های خرما را به پودر تبدیل کرده و از آن در غذا یا برای کنترل برخی بیماری‌ها مانند دیابت استفاده می‌شود. در این مقاله به بررسی خواص هسته خرما و فواید دارویی آن خواهیم پرداخت.

حقایق علمی درباره خواص هسته خرما

هسته خرما با میانگین طول 1.2 الی 3.6 سانتی‌متر و میانگین عرض 0.6 تا 1.3 با یک شیار در شکم، دانه میوه خرما محسوب می‌شود. این دانه سرشار از مواد مغذی، مانند: اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباع، روی، کلسیم، پتاسیم و کادمیوم است. ارزش غذایی پودر هسته خرما را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

ارزش غذایی دانه خرما 100 گرم پودر هسته خرما
انرژی 227 کالری
کربوهیدرات 75 گرم
فیبر 17 گرم
پتاسیم 20 درصد
مس 18 درصد
منگنز 15 درصد
منیزیم 14 درصد
آهن 5 درصد
ویتامین ب 6 12 درصد
جدول ارزش غذایی دانه خرما

خواص شگفت انگیز دانه خرما برای سلامتی

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، از هسته خرما برای کنترل و درمان برخی از بیماری‌ها از جمله دیابت استفاده می‌شود. در ادامه به تفضیل درباره خواص هسته خرما در بهبود سلامتی صحبت خواهیم کرد.

محافظت از کلیه و کیسه صفرا

دانه خرما سرشار از پروآنتوسیانیدین است و مصرف پودر دانه خرما از ایجاد عفونت و سنگ در کلیه و کسیه صفرا جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، از دم‌نوش هسته خرما برای دفع سنگ کلیه و مثانه نیز استفاده می‌شود. هسته خرما حاوی چندین ترکیب دارویی است؛ که مانند کورتون عمل کرده و برای درمان ناراحتی‌های کلیه و مثانه، التهاب و بیماری‌های عفونی مفید هستند.

خواص هسته خرما برای بیماران دیابتی

دانه خرما در کنترل قند خون و تولید انسولین نقش مهمی دارد و یک درمان برای بیماران دیابتی محسوب می‌شود. اگر مبتلا به دیابت هستید یا قند خون بالایی دارید، می‌توانید از پودر هسته خرما یا قهوه آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین برای کنترل قند خون می‌توانید از سیر استفاده کنید. در مقاله خواص سیر ناشتا می‌توانید روش استفاده از سیر برای کنترل دیابت را مطالعه کنید.

خواص هسته خرما برای بیماران دیابتی

جلوگیری از آسیب به DNA

دانه‌های خرما سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند؛ که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و از آسیب به ساختار DNA محافظت می‌کنند. علاوه بر این، هسته خرما سرشار از مواد معدنی بوده؛ که در تقویت سیستم ایمنی و اعصاب موثر هستند. خوشبختانه خرمای ایران را می‌توان منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان‌های طبیعی برای مصارف دارویی دانست.

التیام زخم معده و درمان اسهال

هسته خرما منبع غنی فیبر بوده و بنابراین فواید بسیاری برای دستگاه گوارش دارد. از پودر دانه خرما برای بهبود زخم معده استفاده می‌کنند. همچنین هسته خرما به‌عنوان یک ضدعفونی کننده قوی می‌تواند باکتری‌های مضر روده را از بین برده و ناراحتی‌های دستگاه گوارش از جمله اسهال مزمن را درمان کند.

از دیگر فواید پودر هسته خرما می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس‌ها؛
  • مفید برای سلامت پوست؛
  • ضخیم کننده مو و جلوگیری از سفیدی زودرس مو؛
  • ترمیم ناخن؛
  • جلوگیری از انسداد سرخ‌رگ‌ها؛
  • کاهش خطر حمله قلبی.

چطور دانه خرما را مصرف کنیم؟

هسته خرما خوراکی نیست و برای مصرف باید آن را به پودر تبدیل کنیم. بعضی از افراد پودر هسته خرما را به قهوه یا چایی خود اضافه کرده و پس از دم کشیدن آن را مصرف می‌کنند. همچنین می‌توان، پودر دانه خرما را به تنهایی با آب جوشاند و مانند چایی نوشید. برخی نیز از پودر هسته خرما به‌عنوان یک چاشنی در خمیر نان، کیک و اسموتی استفاده می‌کنند.

طرز تهیه پودر هسته خرما

برای تهیه پودر دانه خرما در ابتدا می‌بایست، هسته‌های خرما را به مدت پانزده روز در آب خیس کنید. پس از آن یک الی دو روز هسته‌های خرما را در هوای آزاد قرار دهید؛ تا خشک شوند. پس از خشک شدن هسته‌ها، می‌بایست آن‌ها را به‌قدری روی حرارت تفت بدهید؛ تا تغییر رنگ دهند و ترد شوند. سپس هسته‌های خرما را آسیاب کرده؛ تا آماده مصرف شوند.

جمع‌بندی

همان‌طور که در مقاله مطالعه کردید، برخلاف ظاهر سفت و سخت، هسته خرما دارای فواید بسیاری برای بهبود سلامتی است. از پودر این دانه می‌توانید به‌عنوان نوشیدنی یا چاشنی استفاده کنید. البته دقت داشته باشید، به‌دلیل طبع گرم خرما، بهتر از مصرف زیاد آن جلوگیری کنید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد قرمزی، جوش و خارش در پوست شود.

آیا شما تجربه مصرف پودر هسته خرما را دارید؟ چه خواص دیگری برای آن می‌شناسید؟

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا