بهداشت و سلامت

درمان خانگی تب با سریع‌ترین روش‌ها

تب چیست؟ درمان تب در خانه با بهترین روش‌ها

تب چیست؟

نتیجه ای از یک عفونت ویروسی است، ویروس ها و میکروب های ریز از بدنی به بدن دیگر منتقل می‌شوند و بدن هنگام مبارزه با آنها دمایش بالا می‌رود. در نتیجه تب اتفاق می افتد. زمانی که به یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می شوید؛ سیستم بدن شما به این عوامل بیرونی واکنش نشان می‌دهد. بخشی از این پاسخ ها اغلب شامل بالا بردن درجه حرارت بدن شما می شود تا آن را در برابر ویروس ها و سایر میکروب ها کمتر آسیب پذیر کند.

دمای بدن به طور معمول در حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است هر یک درجه بالاتر از آن تب محسوب می‌شود. برخلاف عفونت های باکتریایی بیماری های ویروسی به آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی دهند و اغلب آنها باید دوره بیماری خود را طی کنند و بسته به نوع ویروس و عفونت ممکن است از چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد؛ در حالی که بیماری روند خود را طی می کند شما هم می توانید کارهای مختلفی برای کمتر کردن و کنترل علائم بیماری خود انجام دهید.

درمان خانگی تب


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
تب ها معمولا نگران کننده نیستند اما زمانی که زیاد بالا می روند می تواند برای سلامتی خطرآفرین باشند.

تب کودکان

تب شدید می تواند برای کودکان خردسال خطرناک‌تر باشد در ادامه زمان مراجعه به پزشک را برایتان بازگو کرده ایم.
کودکان یک روزه تا ۳ ماهه: اگر دمای مقعدی آنها ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد( دمای دهان یک درجه پایین تر از دمای مقعد می باشد).
کودکان ۳ تا ۶ ماهه: اگر دمای مقعدی آن‌ها ۳۸ درجه یا بالاتر باشد و آنها حالت گیجی و خواب آلودگی داشته باشند. باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
کودکان ۶ تا ۲۴ ماهه :دمای مقعدی آنها ۳۹ درجه یا بیشتر که بیش از یک روز طول کشیده و علائم دیگری مانند بثورات، سرفه یا اسهال دارند باید خیلی زود به پزشک مراجعه کنید. اما برای کودکانی که دو سال و بیشتر دارند اگر تب آنها به طور مرتب از ۴۰ درجه بالا می‌رود به پزشک مراجعه کنید و اگر کودک شما هم چنین علائمی دارد نیز باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید 1. به نظر می‌رسد که آنها به طور غیرعادی بی حال و کم تحرک هستند2. تب بیش از سه روز طول کشیده است. 3. آنها با شما ارتباط چشمی برقرار نمی کنند. 4. نمی‌توان با پاشویه و خوراندن مایعات دمای بدن آنها را پایین نگه داشت.

تب در بزرگسالان

تب ها می توانند در مواردی هم برای بزرگسالان خطرآفرین باشند. اگر تب بالاتر از ۳۹ درجه باشد و به دارو پاسخ ندهد یا بیش از سه روز است که طول کشیده است، یا در کنار تب علائمی مانند سردرد شدید، لرز، حساسیت به نور شدید، گرفتگی گردن، استفراغ مکرر، مشکل تنفس، درد قفسه سینه با شکم، تشنج سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

 

روش های درمان خانگی تب (۵ روش مهم)

۱) مایعات بنوشید

تب بدن شما را بسیار گرم تر از حد معمول می کند به همین دلیل بدن می خواهد که خود را خنک نگه دارد و این باعث از دست دادن آب بدن و عرق کردن می‌شود که ممکن است آب بدن شما به شدت کم شود، که بسیار خطر افرین است. پس برای جبران آب از دست رفته تا می توانید از مایعاتی مثل آبمیوه، نوشیدنی های ورزشی، آبگوشت، سوپ و چای کمرنگ بهره ببرید. برای شیرخواران از نوشیدنی های مخصوص نوزادان که در داروخانه ها موجود است استفاده کنید.

۲) استراحت کنید

تب نشان دهنده آن است که بدن شما خیلی سخت با ویروس ها مبارزه می کند پس خسته می شود و با استراحت هرچه بیشتر به بدنتان برای مبارزه با عوامل بیماری زا کمک کنید. سعی کنید تا حد ممکن از فعالیت‌های بدنی خسته‌کننده جلوگیری کنید. در طول روز بیش از ۸ تا ۹ ساعت بخوابید. در روز نیز راحت و آرام باشید و ورزش روزانه خود را به طور موقت کنسل کنید؛ چون ورزش کردن حرارت بدن شما را بالا می برد.

۳) از یک داروی تب بر بدون نسخه پزشک استفاده کنید.

تب برهای بدون نسخه ساده ترین راه برای کنترل تب هستند و علاوه بر اینکه به طور موقت تب شما را کاهش می دهند به شما کمک می کند که کمی احساس راحتی و کمتر احساس درد کنید. تب بر هایی که به طور معمول استفاده می شوند عبارتند: از استامینوفن، ایبوپروفن، آسپرین و ناپروکسن. قبل از اینکه تب بر ها استفاده کنید اطلاعات ایمنی را در ذهن خود داشته باشید: ۱. هرگز به کودکان آسپرین ندهید زیرا برای کودکان خطر ابتلا به سندروم Reye که یک بیماری بسیار نادر اما بسیار جدی است را تا حد زیادی افزایش می دهد. 2.بیش از آنچه که توسط شرکت سازنده توصیه شده مصرف نکنید! انجام این کار می‌تواند منجر به خونریزی معده آسیب کبدی یا مشکلات کلیوی شود. 3.زمان مصرف داروی تب بر را یادداشت کنید تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که در یک دوره ۲۴ ساعته زیاد مصرف نمی‌کنید.

۴) داروهای گیاهی را امتحان کنید

مایعات راهکاری برای درمان خانگی تب


برای درمان تب نیز می‌توانید از یک داروی گیاهی بهره ببرید. از دیرباز برای درمان بیماری‌ها از داروهای گیاهی استفاده می کردند. گیاهانی مثل زبان‌گنجشک، گل شاه پسند، ساقه غان، برگ درخت بید، گل همیشه بهار کوهی، پوست کبوده، ریشه کاسنی، گیاه بنفشه، تخم خرفه، برگ بارهنگ و غیره برای تب مفید هستند. البته شواهد موثقی و علمی وجود ندارد که نشان‌دهنده آن باشد که این گیاهان بر روی انسان اثر گذارند پس برای ایمنی بیشتر بهتر است که از این گیاهان برای درمان تب در کودکان استفاده نشود.

۵) خنک نگه داشتن بدن

با احاطه کردن بدن در دمای سرد تر می توانیم بدن را خنک تر نگه دارید مطمئن شوید که زیاده‌روی نمی‌کنید که بدن به لرز بیافتد اگر شروع به لرزش کرده‌اید سریعا متوقف شوید چون لرز می تواند باعث بالا رفتن تب شود. برای خنک کردن بدن می‌توانید از حمام با آب ولرم که باعث خنکی بدن می شود استفاده کنید. لباس های خود را کم کنید و لباس های تابستانی و خنک بپوشید،. آب خنک بخورید. مرتباً دست و صورت خود را بشویید و برای کودکان از پاشویه با آب ولرم استفاده کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 0 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

دانیال طاهری فر

دانیال طاهری فر هستم، علاقه مند به حوزه های سئو، تکنولوژی و موسیقی. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا