اخبار

ضمیر ناخودآگاه چیست؟ راه ورود + پاکسازی آن

هرآنچه در مورد ضمیر ناخودآگاه باید بدانید

ضمیر ناخودآگاه چیست؟ به صورت خلاصه باید بگوییم ضمیر ناخودآگاه قسمتی از ذهن است که در آن بخشی از شخصیت انسان پنهان شده است که می‌تواند شامل خاطرات، حوادث زندگی و … باشد. در این مقاله با ما باشید تا ضمیر ناخودآگاه را بیشتر توضیح دهیم و آن را از دیدگاه‌های مختلف و در روایات و قرآن نیز بررسی نماییم.

ضمیر ناخودآگاه به زبان ساده

در رابطه با تعریف ضمیر ناخودآگاه بایستی به معرفی فردی به نام زیگموند فروید بپردازیم. این فرد یک متخصص اعصاب و روان شناس آلمانی است که در سال 1939 درگذشته است. او از روی بررسی رویاها و تجربه‌ای که از دانش خود و بیماران داشت، یک مدل را برای خود تعیین نمود که در آن ناخودآگاه، مرکزی برای ایجاد اختلال در قسمت خود آگاه ذهن انسان‌ها است. طبق نظریه‌ای که او داشت، ذهن انسان به دو قسمت هوشیار و ناهوشیار تقسیم می‌شود که تمام قسمت‌هایی مانند فکر و احساسات و عواطف در بخش آگاهی قرار دارند و بخش ناهوشیار، قسمتی است که ما از آنها اطلاعی نداریم. این بخش می‌تواند شامل تمایلات، افکار و خاطرات ما باشد که بر زندگی و فکر ما تاثیر گذار است.

در حالت کلی، ضمیر ناخودآگاه تمام قسمت‌های شما از جمله مهارت‌ها، باورها، خاطرات و … را در بر می‌گیرد. فعالیت‌هایی که شما ناآگاهانه آنها را انجام می‌دهید مانند تنفس، ضربان قلب، هضم و … نیز در این قسمت قرار دارد. در علم روانشناسی، ضمیر ناخودآگاه به عنوان بخشی از ذهن تصویر شده است که در آن آگاهی کانونی وجود ندارد. همچنین در تعریف دیگر می‌توان آن را عملکرد یا موجود خارج از آگاهی نیز تعریف نمود. معادل این کلمه در زبان انگلیسی عبارت subconscious است که توسط زیگموند فروید در سال 1893 به کار گرفته شد. این عبارت برای وصف کردن بخشی از ذهن که تداعی‌ها و تکانه‌های غیر قابل دسترسی هستند، می‌باشد.

ضمیر ناخودآگاه به زبان ساده
توضیح ضمیر ناخوداگاه

ضمیر ناخودآگاه چیست و چگونه کار میکند؟

برای آنکه بتوانیم این مبحث را بهتر برای شما جا بیندازیم، می‌توان از یک مثال بهره گرفت. تصویر کنید فردی اقدام به رانندگی می‌کند. در این حالت او برای اولین بار، برای بارهای اول نمی‌تواند هنگام رانندگی به سمت شما نگاه کند، با شما به صورت صحیح صحبت کند. چراکه او به صورت تمام وجه، به مسیر رانندگی خود تمرکز کرده است. در واقع او در این حالت از ضمیر خودآگاه خود استفاده می‌کند تا عمل رانندگی را انجام دهد. حال اگر این فرد را پس از چند هفته و چند ماه ببینید، مشاهده می‌کنید که او دیگر آنقدرها نیز به مسیر دقت نمی‌کند. او می‌تواند صحبت کند، حتی برای رفع گرسنگی، کنار رانندگی غذا بخورد، موبایل را برداشته و به دیگران زنگ بزند. چراکه این رانندگی برای او خسته کننده شده و از سوی دیگر رانندگی کردن به قسمت ناخودآگاه وی منتقل شده است. در این حالت ضمر خوداگاه فرد آزاده شده است و می‌تواند به کارهای دیگری که می‌خواهد، بپردازد.

مهم‌ترین وظیفه‌ای که ضمیر ناخودآگاه دارد، ایجاد یک تعادل و ثبات است که برای بهبود وضعیت پایداری انجام می‌گیرد. در این حالت ناخودآگاه می‌تواند چیزهایی که موجب اضطراب و تنش برای فرد شود را از خودآگاهی وی خارج کرده و فرد بتواند در حالت نرمال خود بسر ببرد.

ورود به ضمیر ناخودآگاه

برنامه‌ریزی و ارتباط صحیح با ضمیر ناخودآگاه می‌تواند شما را نیرومند کند و از پسرفت شما جلوگیری نماید. از این رو لازم است بدانید که ارتباط با ضمیر ناخودآگاه مهم است. ارتباط با این قسمت از ذهن را می‌توان همان مذاکره و صحبت کردن درنظر گرفت. شما می‌توانید با قانع کردن به شیوه صحیح این قسمت از ذهن، اهداف خود را برای ایجاد یک باور جدید به جای باور منفی دیگر اعمال نمایید. مثلا شما می‌توانید با متقاعد کردن ضمیر ناخودآگاه خود، او را به اینکه خواب زودتری داشته باشد، هدایت نمایید.

اگر منظور از ورود به ضمیر ناخودآگاه را تاثیر گذاردن بر آن درنظر بگیریم، می‌توانید از روش ریلکس کردن خود به صورت زیر استفاده کنید:

  • به مکان ساکتی بروید که مزاحم نشوید. به پشت دراز بکشید و پاها را کمی از هم باز کنید، دست‌ها را کمی از بدنتان باز کنید، کف دست‌ها رو به پایین باشند و مطمئن شوید که تا حد امکان راحت هستید. از مواردی که می‌تواند شما را از آرامش دور کند، جلوگیری کنید مثلا از صدا، دما، تلفن همراه و غیره.
  • چشمان خود را به نقطه ای از سقف ثابت کنید و با 3 نفس عمیق طولانی شروع کنید. عمیق و آهسته نفس خود را بیرون دهید و احساس کنید که موجی از آرامش بر شما فرا می‌رسد و نگرانی یا تنشی را که ممکن است احساس کنید را رها نمایید. در نفس سوم، اجازه دهید پلک‌هایتان بسته شوند.
  • 7 نفس عمیق دیگر بکشید و هر بار تصور کنید که عمیق‌تر در رختخواب فرو می‌روید. با هر نفس، با خود “عمیق‌تر و عمیق‌تر” فکر کنید؛ زیرا بدن شما بیشتر و بیشتر آرام می‌شود. پس از 7 نفس، باید در حالت آرامش عمیق شوید. اگر اینطور نیستید، به نفس عمیق خود ادامه دهید و صبر کنید تا هر ماهیچه در بدن شما کاملاً بدون تنش احساس شود.
  • وقتی به این حالت آرامش می‌رسید، ناخودآگاه شما نیازی به کار سخت روی چیزهایی مانند حرکت عضلات، ردیابی عملکردهای حرکتی و تنظیم دما ندارد، بنابراین توجه کامل شما را به خود جلب می‌کند. به عبارت علمی، مغز شما از تولید امواج بتا – که در حالت بسیار هوشیار شما تولید می‌شوند – تغییر حالت می‌دهد و شروع به تولید امواج تتا می‌کند. این امواج به طور طبیعی استرس را از بین می‌برند و به ما اجازه می‌دهند تا بر ضمیر ناخودآگاه خود تأثیر بگذاریم.
  • هنگامی که به آرامش کامل رسیدید، شروع به تجسم روز عالی خود کنید. جایی که شما نسخه ایده آل خود هستید. بیدار می‌شوید و بلافاصله در اوج بازی خود قرار می‌گیرید. شما تمرکز و عزم تزلزل ناپذیری دارید. تمام روز و تمام تصمیمات مهمی را که قرار است بگیرید به عنوان ایده آل خود سپری کنید.
  • مثلا خود را به عنوان یک ورزشکار برتر تصور کنید که تمرینات خود را با شدت و تمرکز انجام می‌دهید. تصور کنید که زود به سر کار می‌روید، به اهدافتان می‌رسید و نتیجه می‌گیرید. این روز ایده آل شماست، اینها فقط چند نمونه هستند، پس هر کاری که فکر می‌کنید بهترین نسخه از خودتان انجام می‌دهد، انجام دهید اما دقت کنید، شما باید روی تصمیم گیری درست تمرکز کنید.

در واقع با این کار شما روی ناخودآگاه وارد شده و در حالت تاثیرگذاری به شیوه مثبتی هستید.

ورود به ضمیر ناخودآگاه
برنامه ریزی ناخوداگاه

ضمیر ناخودآگاه در قرآن

ضمیر ناخودآگاه حالتی از آگاهی است که در آن هر فکری که به ذهن می‌رسد، ثبت می‌شود. ممکن است هر ایده‌ای را که می‌خواهید در زندگی خود به واقعیت تبدیل کنید، با موفقیت در ضمیر ناخودآگاه خود بکارید. این قدرت ضمیر ناخودآگاه است. این وسیله‌ای است که دعاهای شما را با هوش الهی ترجمه می‌کند. شاید دلیل اینکه خداوند از ما می‌خواهد سوره فاتحه و حمد را روزانه بارها بخوانیم به این دلیل است که او اصول ایمان، شکرگزاری، عبادت، بندگی و فروتنی را در ما تلقین می‌کند. درک این مفهوم بستری است بین ذهن انسان و هوش بی‌نهایت. از این رو، دلیل تلاوت مکرر آن این است که این درس ها را در ضمیر ناخودآگاه خود جذب کنیم تا بتوانیم روزانه با آن زندگی کنیم.

در قرآن از ناخودآگاه نیز یاد شده است که در آن ایمان به خدا می‌تواند با ورود به این محدوده ذهن، نگرش و هدف از زندگی را تبیین کند و بر نگرش و تشخیص فرد در دسته‌بندی خوب یا بد تاثیر گذار باشد. از جمله اشاراتی که در این باره از سوی قرآن مطرح شده است می‌توان گفت:

  • سوره طه آیه 7: “و اگر سخن به آواز گویى او نهان و نهان‏تر را مى‏‌داند”، اینجا مفهوم از نهان‌ها همان ایده‌های ما و افکار ما است که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه تقسیم می‌شود.
  • سوره الکهف آیه 54: “و به راستى در این قرآن براى مردم از هر گونه مثلى آوردیم و[لى] انسان بیش از هر چیز سر جدال دارد”
  • سوره الاسراء آیه 89
  • سوره الروم آیه 58
  • سوره الزمر آیه 27

و … که شما می‌توانید با مراجعه به تفسیرهایی که برای آن ارائه شده است، از زبان استاد قرائتی ارتباط این آیات را با ضمیر ناخودآگاه به صورت ملموس‌تر دریافت کنید.

قدرت عظیم ضمیر ناخودآگاه

برای آنکه بتوانیم بخشی از قدرت و عملکرد ضمیر ناخودآگاه را به صورت ملموس‌تر شرح دهیم، می‌توان به این قضیه این طور اشاره کرد که ضمیر ناخودآگاه می‌تواند اگر فردی به صورت اتفاقی عزیزش را از دست دهد، تا حد خوبی از ضربه خوردن شدید او جلوگیری کند. مثلا این فرد در حالت خودآگاه می‌داند که چه اتفاقی افتاده اما ضمیر ناخودآگاه با بیان عباراتی مانند “باورم نمی‌شود” و … او را در حالت شوک قرار می‌دهد. در واقع ضمیر ناخودآگاه می‌تواند مواردی که برای ما غیر قابل باور هستند را فیلتر نماید.

قدرت عظیم ضمیر ناخودآگاه می‌تواند انسان‌ها را از عادات و یا فعالیت‌های نامناسبی که دارد، به صورت پیوسته و آرام باز دارد. برای این کار لازم است فرد نیز همکاری کند و آن را متقاعد نماید. مثلا فردی که سیگاری است، ابتدا بایستی علت سیگاری شدن خود را بفهمد. از سوی دیگر باید خود را تصور کند. مثلا فرض کنید یک فرد هنگامی که عصبی می‌شود، به سراغ سیگار می‌رود و  2 – 3 نخ می‌کشد. این فرد می‌تواند از ضمیر ناخودآگاه خود استفاده کند و خود را در حالتی که عصبی است، جوری تصور کند که سیگار را کنار گذاشته و به جای آن به سراغ یک لیوان آب می‌رود. یکی از نکاتی که باعث اثرگذاری بیشتر در ضمیر ناخودآگاه می‌شود، آن است که فرد تصاویر و تصورات خود را با وضوج تجسم کرده و مشاهده کند.

قدرت عظیم ضمیر ناخودآگاه
اثر بزرگ ضمیر ناخوداگاه

فرمان به ضمير ناخوداگاه

یکی از وظایفی که هرانسانی باید آن را درنظر داشته باشد، هدایت و برنامه ریزی صحیح ضمیر ناخودآگاه است که در آن شما بایستی به ضمیر ناخودآگاه خود فرمان دهید. برنامه‌های غلطی که در قسمت ضمیر ناخودآگاه شکل می‌گیرند، می‌توانند ناخواسته و یا خواسته ایجاد شده و در طولانی مدت باعث ضرر شوند.

فرمان دادن به ضمیر ناخودآگاه به این معنی است که شما بایستی با به کار بردن علائم و واژگان، بتوانید به ضمیر ناخودآگاه نفوذ کرده و بتوانید اهداف موردنظر خود را در آن پیاده سازی کنید. در این حالت شما هم از هدایت شدن به سمت یک هدف و شکست جلوگیری می‌کنید و هم ضمیر ناخودآگاه خود را به سمت اهداف سودمند هدایت خواهید کرد. از جمله مراحلی که می‌توان برای فرمان به ضمیر ناخودآگاه بیان کرد، بایستی گفت: (در این قسمت ما از مثال لاغر شدن استفاده می‌کنیم)

  • اشتها عاملی مرتبط بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه است. با توجه به این مورد، هدف شما در درون گذاری ناخودآگاه بایستی این باشد که بتوانید کنترل اشتها را بدست بگیرید.
  • هدف بیرونی که بایستی در نظر بگیرید، ایجاد یک اندام زیبا و دستیابی به یک زندگی سالم است.
  • حال شما باید به صورت یک دستورالعمل، نحوه رسیدن به این هدف را بیان و واضح کنید. مثلا شما باید بگویید کنترل اشتها و ترجیح دادن غذاهای سالم به ناسالم را به عنوان دستورالعمل این هدف‌ها درنظر بگیرید.
  • شما باید راهی را برای ارسال مستقیم فرمان به این قسمت یعنی ناخودآگاه بیابید که می‌تواند با تکنیک جابه‌جا نمودن واژگان انجام شود.
  • حال بایستی دانش و علم خود را نسبت به دستورالعملی که در نظر گرفته‌اید، بروز کرده و کامل کنید تا بتوانید تصورات و ذهنیت خود را دقیق‌تر شکل دهید.
  • حال بایستی یک برنامه را آماده کرده و از آن برای تبدیل شدن به یک هدف ناخودآگاه استفاده شود که ما را به پیروی از این برنامه تشویق نماید.

در این مثالی که بیان کردیم، ضروری نیست که مواردی مانند برنامه غذایی و یا نتیجه تحقیقات علمی را در باورها و دستورات خود بگنجانیم اما می‌تواند تمایل به انجام آن به کار گرفته شود. در فرمان دادن به این نوع ضمیر، یکی از نکات غلطی هم که وجود دارد، فرمان دادن به حذف آن است که این امر اشتباه است. مثلا به جای اینکه بگوییم این مورد را حذف کن و یا اینکه اشتهای مرا کور کن (که با بقا ما منافات دارد) بایستی بگوییم که زندگی من یک زندگی سالم، با بدنی ایده‌آل و فرمی لاغر است که برای انجام این امر من به خوراک سالمی نیاز دارم.

قانون کارما را در این بخش مطالعه کنید.

ضمیر ناخودآگاه و خدا

یکی از مواردی که انسان‌ها باید بدانند، آن است که آنها دو جنبه مهم دارند که شامل جسم فیزیکی و نیز روح می‌شود. در این حالت شما باید بدانید که می‌توانید با تمرین و مراقبه به آرامش درونی دست یابید. یکی از نکاتی که خداوند در قرآن به آن اشاره کرده است، دادن قدرت اختیار و تصمیم‌گیری به انسان‌ها است که می‌تواند او را در جهان خودش منحصربفرد کند. شما می‌توانید با این قدرتی که خداوند به شما داده است، برای هدایت ذهن و توانایی‌های درونی خود استفاده کنید. شاید بتوان گفت خداوند قوانینی را برای ما اعمال کرده است که اگر آنها را انجام دهیم، ضمیر ناخودآگاه ما به سمت نادرستی پیش می‌رود. این کارها می‌توانند دزدی، خوردن مال دیگران، انجام کارهای زشت و … باشد.

ضمایر ناخودآگاه را می‌توان از نظر گوستاویونگ، فیلسوف سوئیسی، محلی با محتوای نیروهای غیبی، خدا و روح دانست.

ارتباط ذهنی با خدا

اعتماد و ارتباط با خدا می‌تواند زندگی انسان‌ها را از پوچی حفظ کند و آنها را از نگرانی‌هایی که کاری از دستش برنمی‌آید، رها سازد. دل سپردن به خداوند می‌تواند شما را هم در زندگی دنیوی و هم اخروی، به عنوان یک انسان پخته‌تر کند و همواره شما را در مسیر موفقیت و پیشرفت قرار دهد. اما چگونه می‌توان ارتباط با خدا را ایجاد و آن را تقویت کرد؟

شما می‌توانید از راهکارهای مختلفی برای این امر استفاده کنید:

  • استفاده از راهکارها و اعمال دینی: در این حالت شما می‌توانید با ذکر گفتن، دعا کردن، نماز خواندن و … ارتباط خود را با خدا حفظ کنید.
  • آرامش: شما می‌توانید از ترفندهایی مانند یوگا و مدیتیشن استفاده کنید تا در یک محیط آرام با تمرکز بیشتر با او رابطه برقرار نمایید.
  • شکرگذاری از خدا: یاد کردن از خدا و شکرگذاردن به خاطر نعمت‌هایی که به ما عطا کرده است می‌تواند یک امر قدرتمند برای ایجاد و تقویت ارتباط با خداوند باشد.
  • استغفار کردن: شما می‌توانید با استغفار کردن، ذهن خود را از اعمال و اشتباهاتی که کرده‌اید، کمی سبک‌تر کنید و استرس را از خود دور نگهدارید.
  • ذکر گفتن: شما می‌توانید با گفتن ذکرهای مذهبی و یا عبارات انگیزشی و روحیه بخش، ارتباط خود را با ناخودآگاه و نیز با خداوند بهبود بخشید.
ضمیر ناخودآگاه و خدا
خدا و ضمیر ناخوداگاه

دسترسی به ضمیر ناخودآگاه در خواب

خواب یکی از فعالیت‌های مهم در زندگی روزمره انسان‌ها است که خود معماها و اصول خاصی دارد. در ضمیر ناخودآگاه، خواب و بیداری فرقی ندارد. از سوی دیگر به دلیل دوری از استرس و استراحت بدن، فرآیند شفا بخش بودن جسم بیشتر می‌شود.

از سوی دیگر، خواب می‌تواند محلی برای دسترسی به ضمیر ناخودآگاه باشد؛ چراکه به دور از سروصد و استرس است. بی‌خوابی خود عاملی است که می‌تواند انسان را به مشکلات روانی دچار کند و هر انسانی از نظر روحی به آن نیاز دارد. برای دسترسی به ضمیر ناخودآگاه در خواب باید بدانید که در هنگام خواب هم این قسمت از ذهن فعال است. از سویی ذهن ناهوشیار یا ضمیر ناخودآگاه یکی از عوامل تاثیر گذار در کنترل خواب است که شما می‌توانید با دسترسی به ضمیر ناخودآگاه خود، خواب را نیز کنترل کنید.

پاکسازی ضمیر ناخودآگاه

اگر می‌خواهید اقدام به پاکسازی افکار منفی از ضمیر ناخودآگاه خود کنید، می‌توانید از راهنمایی‌های زیر استفاده کنید. در واقع افکار منفی می‌توانند از عوامل مختلفی نشات بگیرند. به عنوان مثال از فاجعه پردازی، تعمیم دادن بیش از حد، قضاوت سریع، توهم‌های متغیر، استدلال عاطفی و … .

  1. افکار نامناسب را از ریشه جدا کنید: همانطور که قبلاً گفته شد، یک طرز فکر منفی را می‌توان با علف‌های هرز در باغ مقایسه کرد. درست همانطور که با علف‌های هرز برخورد می‌کنیم، بایستی افکار ناخواسته را مدیریت کنید. ما به عنوان مراقب ذهن خود باید به خوبی از آن مراقبت کنیم و مراقب تهدیدات خارجی باشیم.
  2. برچسب گذاری کنید: شما می‌توانید افکار منفی که دارید را با برچسب‌های منفی مرتبط کنید. هر بار که این فکر سعی در بازگشت دارد، به خود یادآوری کنید که مخرب است و باید نادیده گرفته شود و سرگرم نشود؛ چراکه قدرت اعمال شده توسط افکار منفی یا فشاری که آنها بر شما از آن لذت می‌برند، چیزی است که وقتی به آنها واکنش نشان می دهید به آنها داده میشود. زمانی که احساس غمگینی، افسردگی، عصبانیت یا نگرانی می‌کنید، به فکر بد واکنش نشان می‌دهید. ضمیر ناخودآگاه خود را دوباره برنامه ریزی کنید تا آنها را نادیده بگیرید و دیگر قدرتی بر شما نخواهد داشت.
  3. به قطب مخالف آن فکر کنید: شما می‌توانید هر بار که افکار منفی به سراغ شما می‌آیند، به معکوس آن فکر کنید. مثلا به جای فکر “من نمی‌توانم آن را انجام دهم” به “من می‌توانم انجامش دهم” فکر کنید. انجام این کار بسیار ساده‌تر از نادیده گرفتن یا حذف این فکر است؛ زیرا چیزی برای درگیر کردن ذهن خود دارید.

تخلیه ضمیر ناخودآگاه

از دیگر مواردی که می‌تواند برای تخلیفه ضمیر ناخودآگاه بیان کرد، بایستی گفت:

  • انجام مدیتیشن: شما می‌توانید با کمک این روش، ذهن خود را از افکار نامناسب دور کنید و به جای آن انرژی‌های مثبتی را جذب نمایید.
  • قطع ارتباط یا افزایش آن: شما بایستی در محیط پیرامون خود، افرادی را که به شما انرژی منفی می‌دهند را از خود دور کنید و برعکس افرادی که انرژی شما را زیاد می‌کنند به خود جذب نمایید.
  • سفر و تغییر مکان: یکی از راهکارهایی که می‌تواند تاثیر گذار باشد، تعویض مکان زندگی است.
  • تقویت حس بخشش در خود: یکی از عواملی که می‌تواند در کاهش انرژی منفی تاثیر گذار باشد، کاهش انرژی منفی است که در درون هر فردی عامل ایجاد این انرژی می‌تواند باشد.
پاکسازی ضمیر ناخودآگاه
خالی کردن ضمیر ناخودآگاه

تغییر سریع ضمیر ناخودآگاه

برای آنکه بتوانید اقدام به تغییر سریع ضمیر در ناخودآگاه خود نمایید، می‌توانید مراحل زیر را درنظر بگیرید که عبارتند از:

  • تصمیم گیری: شما بایستی در اولین قدم برای شفافیت کامل در رابطه با آنچه می‌خواهید اقدام کنید. در این حالت بایستی بر روی اهداف خود تمرکز کنید. شما می‌توانید جلوی خود را بگیرید و راجع به کاری که می‌کنید خود را به چالش بکشید. برنامه ریزی مجدد ناخودآگاه با تصمیم گیری در مورد آنچه می خواهید – در حال حاضر و در آینده – و تمرکز بر روی آن شروع می‌شود.
  • تعهد: مورد دوم تعهد است که پس از تصمیم گیری قابل انجام خواهد بود. در این حالت بایستی ذهن خود را از ترس و شک و تردید خلاص کنید. شما می‌توانید این کار را با با متعهد شدن به آن و اجازه دادن برای هدایت به آن انجام دهید. همچنین باید بدانید که ترس یکی از بزرگترین تله‌هایی است که افراد را از اقدام باز می‌دارد. همه ما ترس‌هایی داریم که شامل ترس از طرد شدن، ترس از شکست، موفقیت، درد یا ناشناخته‌ها است. اگر کاری انجام ندهید، آن ترس دقیقاً همان جایی که هست باقی می‌ماند و راه شما را مسدود می‌کند.
  • برطرف کردن: هنگامی که در مسیر خود تصمیم گرفتید و به طور کامل متعهد شدید، وضعیت خود را فهرست کنید. اقدامات فعلی شما چه چیزی را برای شما به ارمغان می‌آورد؟ ذهن خود را به سمت ارزیابی اینکه چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نیست هدایت کنید. تغییرات را انجام دهید و راجع به چیزهایی که برای شما ممکن است پیش آید، این موارد را حل و فصل کنید.

ضمیر ناخودآگاه در روانشناسی

مغز یک اندام بسیار شلوغ است که بدن را اداره می‌کند، دائماً اطلاعات را از طریق حواس دریافت می‌کند، تصمیم می‌گیرد و این کارها را همه در یک زمان انجام می‌دهد. ناخودآگاه موتور پردازش اطلاعات است و بیشتر عملکرد انسان در آن انجام می‌شود. مهمتر این است که مغز اطلاعات را دریافت کند تا اینکه بداند چگونه آنها را به دست آورده است.

زیگموند فروید اولین کسی بود که توجه را به اهمیت ضمیر ناخودآگاه در تأثیرگذاری بر فعالیت‌های روزمره جلب کرد. با این حال، دیدگاه او از ناخودآگاهی به عنوان عامل انگیزه جنسی، انگیزه‌های مخرب و خاطرات سرکوب‌شده و موارد دیگر با درک جدیدتر از آنچه در ناخوداگاهی در این دوره وجود دارد و نحوه عملکرد آن فرق بسیاری کرده است.

ضمیر ناخودآگاه در روانشناسی
ضمیر ناخوداگاهی در علم روانشناسی

تاثیر ناخودآگاه در زندگی

ناخودآگاهی را می‌توان یک لایه مهم در پس خودآگاهی دانست که می‌تواند نقش‌های مهمی را در زندگی انسان‌ها داشته باشد. از جمله این نقش‌ها می‌توان گفت:

  • مخزن اطلاعات و حافظه: از ضمیر ناخودآگاهی می‌توان برای داشتن یک بانک اطلاعاتی بزرگ یاد کرد که می‌تواند اتفاقاتی را که برای فرد ایجاد شده است را ضبط کند.
  • اجرای فرمان: ضمیر ناخوداگاه می‌تواند به مثابه بستری باشد که فرمان‌های ضمیر خودآگاه را دریافت و اجرا می‌کند. این بخش از ذهن همواره و درشب و روز در خدمت شما است که سبب می‌شود تا شما الگو‌ها و رفتارهای احساسی خاص خود را داشته باشید.
  • تعادل حیاتی: شما می‌توانید از ضمیر ناخودآگاهی که دارید، برای برقراری اعمالی مانند تنفس منظم، حفظ دماتی بدن در 37 درجه، میزان ضربان قلب و … استفاده کنید. در واقع این خاصیت تعادل حیاتی از ضمیر ناخوداگاهی است که در کنار سیستم عصبی به شما کمک می‌کند تا سیستم فیزیکی بدن را حفظ کنید.

آیا ضمیر ناخودآگاه همان روح است؟

در مورد این سوال باید گفت خیر، روح و ضمیر ناخودآگاه متفاوت از یکدیگر هستند و در این باره باید گفت ضمیر ناخودآگاه، بستری برای نگهداری اطلاعات و باورها‌ی افراد است در حالیکه روح به مفهوم یک آگاهی مطلق و یک چیز بی‌نهایت است.

تاثیر ناخودآگاه در زندگی
اثر ناخودآگاهی بر زندگی

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3.4 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا