بهداشت و سلامتبیماری‌ها و راه درمان

علت کاهش وزن ناگهانی در مردان چیست؟ آیا خطر دارد؟

کاهش وزن و لاغری سریع و ناگهانی را جدی بگیرید

لیست مطالب این مقاله

اگر بدون تغییر هرگونه برنامه غذایی به طور ناخواسته وزن شما کاهش پیدا کرده است، به شما توصیه می‌کنیم که نزد پزشک متخصص بروید. هرچند علائم مختلفی مانند خستگی، زخم معده یا تغییر در عملکرد روده ممکن است باعث کاهش وزن بی‌دلیل در مردان شود، اما شما عزیزان باید بدانید که لاغری سریع می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. در این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی کاهش وزن ناگهانی در مردان می‌پردازیم، هرچند موضوعاتی که در این مطلب به آن پرداخته می‌شود می‌تواند برای تمامی افراد صدق کند.

 

علت کاهش وزن ناگهانی مردان

علت کاهش وزن بدون دلیل در مردان، ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای شامل بیماری التهابی روده، افسردگی و پرکاری تیروئید باشد. در ادامه این مطلب از مجله جوان ایرانی به بررسی بیماری‌هایی که باعث کاهش وزن غیرمنتظره در مردان می‌شود به طور کامل خواهیم پرداخت. اما شما عزیزان باید بدانید که همه‌ی موارد کاهش وزن جدی نیستند. مواردی مانند استرس و اضطراب نیز باعث این مشکل می‌شود.

هر یک از بیماری‌های زیر باعث ایجاد کاهش وزن ناگهانی می‌شود.

آتروفی عضلانی یا از دست دادن عضله

یکی از دلایلی که باعث کاهش وزن غیرمنتظره می‌شود، آتروفی عضلانی یا از دست دادن عضله است. به طور کلی اگر برای مدتی از عضلات خود استفاده نکنید، این بیماری گریبان گیر شما می‌شود. معمولاً افرادی که به طور طولانی ورزش نمی‌کنند یا در بستر بیماری قرار می‌گیرند، دچار این‌گونه اختلال می‌شوند.

آرتریت روماتوئید

یکی دیگر از بیماری‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شود آرتریت روماتوئید نام دارد. درواقع این بیماری باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن شما به پوشش مفاصل حمله کرده، درنتیجه بدنتان منجر به التهاب خواهد شد و دچار کاهش وزن می‌شوید.

دیابت نوع ۱

افرادی که دیابت نوع یک دارند بدون انسولین نمی‌تواند از گلوکز برای انرژی و سوخت و ساز استفاده کند. درنتیجه بدن آن‌ها برای افزایش گلوکز خون مجبور است که چربی و ماهیچه‌های بدن را برای افزایش انرژی بسوزاند. به همین دلیل گلوکز خون افزایش پیدا کرده و باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شوید.

افسردگی و بیماری‌های روحی

از آنجایی که افسردگی و سایر بیماری‌های روحی روانی باعث کم‌اشتهایی می‌شود، درنتیجه فرد دچار کاهش وزن خواهد شد. البته دقت کنید که افسردگی باعث ایجاد علائم متفاوت می‌شود و برخی از افراد ممکن است پرخوری و افزایش اشتها را تجربه کنند.

بیماری التهابی روده

بیماری التهاب روده ibd باعث می‌شود که فرد دچار کاهش اشتها شود و در بدن او هورمون سیری ترشح خواهد شد. درنتیجه این افراد نیز دچار لاغری غیرمنتظره می‌شوند.

بیماری انسدادی مزمن ریه

بیماری انسدادی مزمن ریه یا copd باعث کاهش وزن می‌شود، زیرا تنفسِ سخت افراد کالری بسیار زیادی را می‌سوزاند.

نارسایی احتقانی قلب

به طور کلی افرادی که دچار نارسایی احتقانی قلب هستند، علائی مانند حالت تهوع و سیری زودرس را تجربه می‌کنند. این‌گونه افراد ممکن است هنگام غذا خوردن، نفس کشیدن برایشان بسیار سخت باشد و درنتیجه در بافت آسیب‌دیده قلب التهاب ایجاد می‌شود. در این صورت قلب آن‌ها نمی‌تواند با خون کافی پر شود و دچار کاهش وزن خواهند شد.

پرکاری تیروئید

یکی دیگر از بیماری‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شود پرکاری تیروئید است. درواقع زمانی که غده تیروئید شما، هورمون بیش از حد تولید کند دچار تیروئید پرکار خواهید شد. در نتیجه تیروئید شما بیش از حد فعال است. حتی اگر شما عزیزان اشتهای بسیار خوبی داشته باشید، کالری بسیار زیادی می‌سوزانید و بدن شما دچار کاهش وزن خواهد شد.

بیماری سل

یکی دیگر از بیماری‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شود و بسیار مسری است، بیماری سل نام دارد. این بیماری معمولاً ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و فرد دچار کاهش اشتها می‌شود.

برخی از انواع سرطان‌ها

سرطان، یکی دیگر از بیماری‌هایی است که باعث کاهش وزن در افراد می‌شود. درواقع هنگامی‌که سلول‌های غیرطبیعی تقسیم و گسترش یابند، التهاب بدن افزایش یافته، در نتیجه باعث تحلیل رفتن عضلات می‌شود. همچنین در هورمون‌های تنظیم‌کننده اشتها نیز اختلال وارد شده، در واقع تومور در حال رشد، باعث مصرف انرژی بیشتر خواهد شد.

ازجمله سرطان‌های رایجی که باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود، می‌توان به سرطان پانکراست، روده بزرگ، کبد، معده، مجاری صفراوی و مری اشاره کرد.

علائم اولیه سرطان نیز شامل خستگی، تب، درد، مشکلات گوارشی، تغییر در عملکرد روده یا مثانه، تغییرات پوستی و سرفه مداوم اشاره کرد.

بیماری آدیسون

بیماری آدیسون نیز باعث کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

در این بیماری سیستم ایمنی به غدد فوق کلیوی حمله می‌کند، در نتیجه از آنجایی که در این بیماری، بدن افراد نمی‌تواند به اندازه کافی هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آلدوسترون را تولید کند، در نتیجه سطح کورتیزول کاهش یافته و فرد دچار کاهش اشتها، در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

توجه:

از دیگر بیماری‌هایی که باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود، می‌توان به مشکلات دندانی، مشکلات گوارشی مانند زخم معده، بیماری سلیاک، عفونت انگلی، سوءمصرف مواد مخدر یا الکل، تورم، پانکراس، دیسفاژی یا مشکلات بلع، زوال عقل، ایدز و پارکینسون اشاره کرد.

دلایل دیگر کاهش وزن ناگهانی:

  • خستگی
  • لرزش دست
  • ضربان قلب سریع
  • مشکلات خواب
  • ضعف عضلانی
  • تغییرات خلق‌وخو
  • تورم در گردن یا همان گواتر

 

تاثیر پیاده روی در لاغری و فرم دهی باسن را در این مطلب بخوانید:

تاثیر پیاده روی در لاغری

سایر عوامل خطر برای کاهش وزن

البته این مواردی که ذکر شد، مختص به مردان نیست و تمامی افراد را شامل می‌شود.

از جمله عوامل دیگری که احتمال کاهش وزن غیرمنتظره را بسیار افزایش می‌دهد:

  • افراد با سن ۶۵ سال به بالا، در ۱۵ الی ۲۰ درصد موارد دچار کاهش وزن خواهند شد.
  • سیگار کشیدن نیز احتمال کاهش وزن را در افراد مسن بسیار افزایش می‌دهد.
  • در برخی از کودکان و نوجوانان نیز ممکن است دچار کاهش وزن شوند. در واقع یکی از دلایلی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود فقر است. در واقع کودکانی که دچار فقر هستند ممکن است قد و وزن آن‌ها کمتر از استاندارد رشد کند. همچنین افرادی که از شیر مادر تغذیه نمی‌کنند و از شیر خشک استفاده می‌کنند، نیز ممکن است دچار اختلال‌هایی در قد و وزنشان بشوند.

 

نحوه جلوگیری از کاهش وزن ناگهانی

وزن ناگهانی ممکن است باعث نگرانی بیش از حد افراد شود. اما شما عزیزان باید بدانید که عوامل بسیار زیادی مانند بیماری‌های مختلف، سبک زندگی ناسالم و استرس ممکن است باعث ایجاد آن شود. به طور کلی بسیار مهم است که با روش‌های جلوگیری از کاهش وزن ناگهانی آشنا باشید تا بتوانید آن را متوقف کنید.

شما عزیزان می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. برای کاهش استرس روش‌هایی مانند مدیتیشن و یوگا را تجربه کنید. همچنین سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید. انجام فعالیت بدنی منظم در طی روز بسیار مهم است. همچنین استراحت کافی داشته و اگر دچار هر بیماری شدید، سعی کنید آن را هرچه سریع‌تر درمان کنید.

 

بهترین راه ها برای کاهش چربی شکم را در این مقاله بخوانید:

بهترین راه ها برای کاهش چربی شکم

بهترین درمان کاهش وزن ناگهانی مردان

اگر دچار کاهش وزن ناگهانی شدید، بدانید پس از اینکه به پزشک مراجعه کنید، درمان شما شروع می‌شود.

پزشک متخصص یک معاینه فیزیکی از شما به عمل می‌آورد. اگر دچار بیماری باشید، برای شما راهکارهای درمانی تجویز می‌کند.

همچنین در برخی از مواقع برای تقویت بدن شما مکمل‌هایی را تجویز می‌کند تا در طی شبانه‌روز کالری بیشتری دریافت کنید.

اگر شما عزیزان از عواقب خطرناک افزایش وزن آگاه باشید، بر روی راهکارهای کاهش وزن تمرکز زیادی دارید. اما در عین حال باید بدانید که کاهش وزن غیرمنتظره و ناگهانی ممکن است سلامت شما را به خطر انداخته یا اینکه نشانه یک بیماری باشد. بنابراین به متخصص مراجعه کردن کار بسیار درستی است. همچنین برای درمان کاهش وزن ناگهانی سعی کنید خواب کافی داشته باشید و ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید‌.

پزشک متخصص در مورد کاهش وزن ناگهانی و غیرمنتظره موارد زیر را نیز در نظر می‌گیرد:

بررسی علل پایه

در واقع پزشکان هرگونه تغییر ناگهانی در کاهش وزن را به طور کامل بررسی می‌کند تا علل پایه‌ای آن مشکل مشخص شود.

آزمایشات تشخیصی

اگر کاهش وزن ناگهانی و غیرمنتظره مردان همراه با علائم نگران‌کننده باشد، پزشک آزمایش‌های تشخیصی مانند آزمایش خون، سونوگرافی یا تصویربرداری را تجویز می‌کند.

بررسی علل روانی

پزشک برای تشخیص درست علت کاهش وزن ناگهانی فرد را از نظر بیماری‌های روحی روانی نیز بررسی می‌کند. متخصصان افراد را از نظر استرس، افسردگی یا اضطراب مورد بررسی قرار می‌دهند.

بررسی سوابق پزشکی

همچنین پزشکان بیماری‌های افراد را شناسایی کرده تا هر نقصی که باعث کاهش وزن غیرمنتظره می‌شود را تشخیص دهند.

بررسی داروها

همان‌طور که ذکر شد مصرف برخی از داروها باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود. پزشک متخصص داروهایی که فرد استفاده می‌کند را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت لزوم نیز تغییراتی در آن ایجاد می‌کند.

بررسی عادات زندگی

پزشک همچنین عادات روزانه افراد شامل مدت خواب، فعالیت‌های ورزشی، مصرف مواد مخدر و الکل را نیز ارزیابی می‌کند، زیرا این‌گونه عوامل نقش بسیار مهمی در کاهش وزن ناگهانی دارند

کنترل بیماری‌های مزمن

از آنجایی که برخی از بیماری‌های مزمن باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود پزشک این‌گونه بیماری‌ها را نیز مدیریت کرده و در اولویت قرار می‌دهد.

بررسی میزان هورمون‌ها

از آنجایی که هرگونه نقص در هورمون‌های بدن منجر به تغییرات وزن ناخواسته می‌شود، پزشک این‌گونه هورمون‌ها را نیز موردتوجه قرار می‌دهد. در واقع هورمون‌های تیروئید و برخی دیگر از هورمون‌های رشد را بررسی می‌کند.

بررسی مشکلات گوارشی

به دلیل اینکه برخی از مشکلات گوارشی باعث کاهش وزن ناگهانی می‌شود، پزشک این‌گونه بیماری‌ها را شناسایی کرده و برای درمان آن راهکارهای مناسب تجویز می‌کند.

توجه به ژنتیک افراد

از آنجایی که برخی از افراد به صورت ژنتیکی به سمت لاغری تمایل بسیار زیادی دارند، پزشک این مورد را نیز موردتوجه قرار می‌دهد.

 

کاهش وزن باور نکردنی امیر نوری را در این مقاله مشاهده کنید:

کاهش وزن باور نکردنی امیر نوری

سؤالات متداول در مورد کاهش وزن ناگهانی مردان

در این بخش از مجله جوان ایرانی به برخی از سؤالات متداول در مورد کاهش وزن ناگهانی مردان می‌پردازیم.

آیا کاهش وزن ناگهانی جای نگرانی دارد؟

بله با کاهش وزن ناگهانی و غیرمنتظره دلیلی برای نگرانی وجود دارد. در واقع شما باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن مشخص شود.

چه زمانی به پزشک برای کاهش وزن ناگهانی مراجعه کنیم؟

اگر بدون هیچ تغییر برنامه غذایی یا برنامه تمرینی خود، دچار کاهش وزن ناگهانی شده‌اید، حتماً برای بررسی مشکلات زمینه‌ای و تشخیص بیماری‌های خود به پزشک متخصص مراجعه کنید. همچنین درصورتی‌که هرگونه علائم شامل تغییر در عملکرد روده یا خستگی شدید، حتماً سعی کنید به صورت حضوری به مطب مراجعه کنید.

پزشک چه آزمایش‌هایی برای تشخیص علت کاهش وزن ناگهانی تجویز می‌کند؟

معمولاً پزشکان ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام داده، سپس سوابق بیماری شما را بررسی می‌کنند. همچنین معاینات تصویربرداری، آزمایش خون یا سایر آزمایشات تشخیصی را برای علت کاهش وزن غیرمنتظره تجویز می‌کنند.

برای جلوگیری از کاهش وزن ناگهانی چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید؟

برای اینکه از کاهش وزن غیرمنتظره و ناگهانی پیشگیری شود، توصیه می‌شود یک رژیم غذایی سالم داشته و همچنین سطح استرس و اضطراب خود را مدیریت کنید. در طی سال آزمایش‌های موردنیاز بدنتان را انجام دهید. درصورتی‌که دچار تغییرات ناگهانی در وزن شدید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

هرگز از قرص فاموتیدین برای کاهش وزن استفاده نکنید

قرص فاموتیدین

سؤالاتی که پزشک از شما می‌پرسد:

اگر دچار کاهش وزن ناگهانی شده باشید، پس از مراجعه به پزشک از شما یک معاینه فیزیکی به عمل آورده، سپس سؤالاتی می‌پرسد که در ادامه این بخش با هم بررسی می‌کنیم.

در واقع این سؤالات را پزشک از شما می‌پرسد تا تشخیص دهد که آیا نیاز به آزمایش خون یا اشعه ایکس و مواردی از این قبیل دارید یا خیر.

  • چقدر وزن کم کردید؟
  • آیا مشکلات دندانی دارید؟
  • آیا تشنگی شما این روزها بسیار افزایش یافته است؟
  • آیا در روزهای اخیر دچار اسهال شده‌اید؟
  • آیا شما دچار افسردگی و یا سایر بیماری‌های روحی روانی هستید؟
  • آیا برای بلع مشکل خاصی دارید؟
  • آیا در روزهای اخیر الگوهای غذایی شما تغییر کرده است؟
  • آیا میزان ورزش شما بیشتر شده است؟
  • آیا اخیراً دچار بیماری خاصی شده‌اید؟
  • آیا از داروی خاصی استفاده می‌کنید؟
  • این روزها بیشتر دچار خستگی می‌شوید یا خیر؟
  • آیا غش کرده‌اید؟
  • در طول روز الکل مصرف می‌کنید یا خیر؟
  • آیا اعتیاد به مواد مخدر دارید؟

 

سخن پایانی

توصیه می‌شود که مردان برای کاهش وزن ناگهانی و غیرمنتظره به پزشک برای معاینه مراجعه کنند. پزشک آزمایش‌های لازم را تجویز کرده و سوابق سلامتی شما را بررسی می‌کند. به محض اینکه بیماری را شناسایی کند، آن را درمان خواهد کرد. در نتیجه از کاهش وزن ناگهانی شما متوقف می‌شود.

اگر شما عزیزان نیز تجربه‌ای در این مورد دارید، در بخش دیدگاه انتهای مقاله پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 1.5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا