تغذیه سالم

مدت زمان نگهداری غذاهای مانده در یخچال: عوارض آن چیست؟

عوارض غذاهای مانده در یخچال چیست؟ مدت زمان نگهداری غذا در یخچال

ازآنجایی‌که در زندگی مشغله‌های زیادی وجود دارد به‌ویژه آن‌هایی که کارمند هستند، بنابراین ممکن است تمامی افراد برای تهیه هر وعده غذایی زمان کافی نداشته باشند. بنابراین گاهی ترجیح می‌دهند که غذای بیشتری درست کرده تا برای چند روز مصرف کنند. اما سؤال اینجاست که عوارض مصرف غذاهای مانده در یخچال چیست و تا چه مدت زمانی می‌توان مواد غذایی پخته شده را نگهداری کرد. با ما همراه باشید تا در این بخش از جوان ایرانی به این موضوع بپردازیم.

 

مدت‌زمان استفاده از غذاهای مانده

شما عزیزان باید دقت کنید که ترکیبات موجود در غذای مانده در یخچال شامل چه مواردی است. به‌عنوان‌مثال غذاهایی که حاوی پروتئین هستند، بسیار زودتر خراب می‌شوند. اگر نمی‌دانید ترکیبات مواد غذایی شما چیست، بهترین کار ممکن این است که آن غذا را ظرف مدت سه روز دور بریزید. در ادامه غذاهای مانده کم خطر، با خطر متوسط و پر خطر را برای شما بیان می‌کنیم تا با مدت زمان نگهداری آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

غذاهای مانده کم‌خطر چیست؟

در این بخش از مقاله جوان ایرانی برای شما بیان می‌کنیم که غذاهای مانده کم‌خطر شامل چه مواردی هستند تا شما بتوانید به‌راحتی آن را در یخچال نگه‌داشته و مصرف کنید.

نگهداری میوه‌ها و سبزیجات

به‌طورکلی میوه‌ها و سبزیجاتی که آب بالاتری دارند، نسبت به آن‌هایی که محتوای آب کمتری دارند، زودتر خراب می‌شوند. به‌عنوان‌مثال میوه و سبزیجات حاوی آب بالا شامل خیار، گوجه و توت‌فرنگی است، میوه‌هایی که محتوای آب کمتری دارند شامل سیب‌زمینی، موز و کلم است. شما عزیزان می‌توانید میوه‌ها را ۳ تا ۵ روز در یخچال نگهداری کرده و سبزی‌ها نیز ۳ تا ۷ روز قابل نگهداری است.‌ فراموش نکنید که میوه‌ها و سبزیجات خام را باید قبل از استفاده به‌طور کامل در آب شستشو دهید.

نگهداری انواع نان‌ها

اگر نان‌ها را در یخچال نگهداری کنید به افزایش ماندگاری آن کمک کرده‌اید. ولی اگر نان‌ها را فریز کنید، مدت‌زمان نگهداری آن‌ها به ۷ و ۱۰ روز در یخچال افزایش می‌یابد. این مدت‌زمان برای تهیه داخل یخچال شامل ۳ تا ۵ روز است.

غذاهای مانده در یخچال با خطر متوسط

اگر پاستا و غلات را فریز کنید تا سه ماه نیز می‌توانید آن‌ها را نگهداری کنید، ولی اگر آن‌ها را فریز نکنید و درون یخچال بگذارید تنها تا ۳ روز باقی می‌ماند. دسرها و شیرینی‌ها نیز جزو غذاهای با خطر متوسط محسوب می‌شوند که معمولاً ۳ تا ۴ روز در یخچال ماندگاری دارند.

غذاهای مانده پرخطر چیست؟

به‌طورکلی غذاهایی که حاوی پروتئین و رطوبت هستند را نمی‌توان به مدت طولانی نگه داشت، زیرا خطر بیشتر برای سلامتی دارند. چند مورد از این مدل غذاها را برای شما معرفی می‌کنیم تا مراقب باشید آن‌ها را بیش‌ازحد به‌صورت پخته شده نگهداری نکنید.

برنج پخته شده

هرچند برنج حاوی پروتئین زیادی نیست و رطوبت زیادی نیز ندارد، اما به دلیل سمی که تولید می‌کند، باید آن را پس از پخت مصرف کنید. درواقع ظرف یک ساعت پس از پخته شدن برنج آن را خنک کرده و در یخچال نگهداری کنید‌. درون یخچال نیز به مدت ۳ روز می‌توانید برنج را نگهداری کنید.

گوشت و مرغ پخته شده

گوشت‌های چرخ‌کرده و مرغ پخته شده نیز جزو غذایی پرخطر بوده که می‌تواند یک تا دو روز در یخچال بماند، سایر غذاهایی که حاوی گوشت و مرغ هستند مانند استیک‌ها، کباب‌ها و فیله را به مدت ۲۴ روز در یخچال نگهداری کنید.

تخم مرغ، صدف، ماهی، سوپ و خورشت

تخم مرغ پخته شده تا جایی ممکن باید تازه مصرف کنید. صدف و ماهی‌ها هم زود خراب می‌شوند و باید سریع آن‌ها را مصرف کرد. سوپ و خورش نیز به دلیل این‌که دارای ترکیبات پروتئین و نشاسته هستند، جزو مواد غذایی پرخطر محسوب شده و باید کمتر در یخچال بماند و زودتر مصرف کنید.

 

نحوه تشخیص غذای مانده‌‌ی خراب

اگر غذایی که درون یخچال نگه داشته، رنگ و بافت آن تغییر کرد، نشان‌دهنده این است که خراب شده و باید آن را دور بریزید. به محض مشاهده خرابی و کپک زدن اصلان را بو نکنید، زیرا باعث مشکلات تنفسی و یا مسمومیت شما می‌شود. اگر بر روی گوشت یا سالادها مایع لجزی ایجاد شد باید آن‌ها را دور بریزید زیرا غذای شما ترش شده و برای مصرف مناسب نیست.

 

انواع غذاهای رژیمی با گوشت + سبزیجات + باشگاهی و لاغر کننده را در این مقاله بخوانید:

لیست غذاهای رژیمی ایرانی

عوارض غذاهای مانده در یخچال

غذاهای مانده در یخچال اگر خراب شود و از مدت‌زمان نگهداری آن‌ها که در این مقاله ذکر شد گذشته باشد، معمولاً باکتری و انگل‌هایی ایجاد می‌کند که سبب مسمومیت غذایی می‌شود. علائم مسمومیت شامل اسهال، دل‌پیچه، تب و لرز و سرگیجه است. این علائم فقط طی یک ساعت تا ۲۸ روز نمایش نمایان می‌شود. البته علاوه بر باکتری و انگل، ویروس‌ها نیز باعث مسمومیت غذایی می‌شود که یکی از این ویروس‌ها ویروس نورواک نام دارد.

هرچند که زندگی امروزه و پرمشغله باعث شده که افراد به غذاهای مانده در یخچال روی بیاورند، اما باید دقت کنید که از مدت‌زمان نگهداری آن نگذشته باشد، بافت آن تغییر نکرده و درواقع خراب نشده باشد. زیرا برخی از غذاهای مانده باعث آسیب به کلیه نیز می‌شود، بنابراین حتماً دقت کافی را برای مصرف غذاها داشته باشید.

غذاهای چرب

ازآنجایی‌که اگر مجدد غذاهای چرب را گرم کنید و عوامل باکتریایی در آن گسترش پیدا می‌کند، بنابراین تا جای ممکن این نوع غذاها را مجدد گرم نکنید و  به محض اینکه پخته شد آن را مصرف کنید‌. به‌عنوان‌مثال سیب‌زمینی سرخ‌کرده باید سریع مصرف شود، اما اگر به هر دلیلی به گرم کردن آن نیاز داشتید در حرارت بسیار ملایم آن را گرم کنید.

 

نحوه گرم کردن غذاهای فریز شده

دقت کنید اگر غذاهای فریز شده را به‌خوبی گرم نکنید، باعث انتشار میکروب در غذاها می‌شود. بنابراین از قرار دادن این غذاها در مایکرویو برای گرم کردن خودداری کنید. شما عزیزان باید غذای فریز شده را به یک ربع تا نیم ساعت به‌خوبی بر روی حرارت اجاق‌گاز گرم کنید.

دقت کنید که اگر غذا را در گرم‌کن یا مایکرویو قرار دهید، میکروب‌های آن  از بین نمی‌رود و سمی مانند آفلاتوکسین وارد بدن شما شده و سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کند.

 

لیست غذاهای فیبردار را در این مقاله بخوانید:

لیست غذاهای فیبردار چیست؟

مدت زمان نگهداری غذا بیرون از یخچال

ازآنجایی‌که اگر به مدت طولانی غذا را در یخچال قرار دهید، امکان رشد سریع‌تر باکتری‌ها وجود دارد، بنابراین سعی کنید مواد غذایی را بیشتر از دو ساعت در دمای محیط قرار ندهید. اگر هوا گرم باشد که نباید بیشتر از یک ساعت غذاها را بیرون بگذارید، زیرا در این صورت باعث فاسد شدن و مسمومیت آن می‌شود.

 

سخن پایانی

شما همراهان گرامی جوان ایرانی باید دقت کنید که غذاهای مانده در یخچال به عواملی مانند نحوه آماده‌سازی و نگهداری آن بستگی دارد. اگر غذاها را فریز کنید، می‌توانید مدت‌زمان بیشتری نگهداری کنید، ولی اگر احتمال می‌دهید که طی چند روز آن‌ها را مصرف نمی‌کنید بهتر است که غذاها را فریز کنید.

هر نوع سؤال، پیشنهاد و انتقادی دارید می‌توانید در انتهای مقاله بخش نظرات پیام خود را ثبت کنید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 3 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

بهار علیزاده

همیشه بهترینِ خودم، خاص و منحصر به فرد! دیجیتال مارکتینگ و سئو نظرمه. زندگی برای من مسابقه نیست! از مسیر لذت می‌برم... راز خوشحالیِ من: کمک به دیگران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا