شبکه های اجتماعی

غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام در ویندوز + اندروید و iOS

غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام چگونه است؟

غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام چگونه انجام می‌شود؟ تلگرام از جمله پرکاربردترین اپلیکیشن‌های پیامرسانی است که امکان دانلود و آپلود فایل تا حجم 2 گیگابایت را می‌دهد. البته اگر اشتراک پریمیوم آن را تهیه کنید، این عدد تا مقدار 4 گیگابایت نیز افزایش می‌یابد. با توجه به حجم بالای انتقال تصاویر و فایل‌های مدیا، ممکن است دانلود خودکار آن حجم گوشی‌های شما را به سرعت پر کند. در این مقاله با ما باشید تا به راهنمای کامل غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام در سیستم عامل‌های مختلف ویندوز، اندروید و نیز iOS بپردازیم.

ویژگی دانلود خودکار تلگرام چیست؟

پیش از آنکه با یکدیگر، آموزش غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام را مرور نماییم، ابتدا لازم است با ویژگی دانلود خودکار تلگرام آشنا شویم. همانطور که می‌دانید، آپلود تصاویر، داکیومنت‌ها، ویدیو‌ها و بسیاری از فایل‌ها در پیام رسان تلگرام بدون محدودیت امکان پذیر است. با توجه به این ویژگی، تلگرام قابلیت دانلود خودکار فایل‌های رسانه‌ای را در اپلیکیشن خود به صورت خودکار فعال کرده است. این قابلیت به کاربران کمک می‌کند تا بدون نیاز به انتخاب گزینه دانلود، فایل‌های مالتی مدیا به صورت خودکار دانلود شده و برای کاربر به نمایش گذاشته شوند.

تمامی فایل‌های ذخیره شده در این حالت، در مسیری در داخل گوشی و یا بخش Download ها (در کامپیوتر) ذخیره می‌شوند. به طور دیفالت، اگر برنامه تلگرام، چه در نسخه ویندوز یا سایر سیستم عامل‌ها را دانلود کنید، این قابلیت به صورت خودکار برای شما فعال خواهد شد. حال که با این امکان در تلگرام آشنا شدیم، با ما باشید تا به روش‌های غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام بپردازیم.

غیرفعال کردن دانلود خودکار تلگرام ویندوز
روش غیرفعال سازی دانلود خودکار تلگرام ویندوز

روش خاموش کردن دانلود خودکار تلگرام در ویندوز

فعال شدن خودکار قابلیت دانلود تلگرام، منجر می‌شود تا به صورت ناخواسته تمامی فایل‌های چندرسانه‌ای بارگیری شود. یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این صورت ایجاد می‌گردد، ذخیره سازی حجم زیادی از داده‌ها است که حتی ممکن است بدون ورود به کانال‌ها و گروه‌های مختلف نیز دانلود شده و حجم دیسک یا حافظه داخلی دستگاه شما را پر کند. از سوی دیگر، با مصرف دیتای بیش از حد نیز بسته اینترنت شما در سریع‌ترین زمان ممکن تمام می‌شوند.

برای غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام برحسب سیستم عاملی که دارید، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید که ابتدا در مورد روش غیرفعال سازی این ویژگی در تلگرام نسخه ویندوز باید گفت:

  • ابتدا لازم است نرم افزار تلگرام خود را باز کرده و بر روی گزینه سه خط کوتاه در قسمت بالا سمت چپ کلیک کنید.
  • با زدن این گزینه، منوی سمت چپ باز شده و حال می‌بایست گزینه “Setting” انتخاب شود.
  • در پنجره باز شده، می‌بایست گزینه‌ای به نام “Advanced” را انتخاب کنید که شما را به بخش پیشرفته تنظیمات هدایت می‌کند.
  • در این بخش 6 سکشن مختلف وجود دارد که باید سکشن Automatic Media Download بروید. این بخش در قسمت دوم قرار دارد.
    • حال گزینه In Private Chats را انتخاب کرده و تمامی گزینه‌های آن اعم از Photos، Files، Videos و غیره را خاموش کنید. این کار در سکشن اول منجر به غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام شده و در سکشن دوم منجر به غیر فعال کردن پخش خودکار ویدیوها، گیف‌ها و پیام‌های ویدیویی می‌شود.
    • همچنین این کار را برای گزینه‌های In groups و نیز In channels نیز انجام دهید.
    • در هر بخش، شما می‌توانید با فعال نگه داشتن این گزینه‌ها، برحسب اندازه آن فایل، امکان دانلود خودکار و پخش خودکار را داشته باشید.

نحوه خاموش کردن دانلود اتوماتیک تلگرام در نسخه وب

متاسفانه نمی‌توانید از دانلود خودکار رسانه تلگرام در نسخه وب این برنامه جلوگیری کنید. به این دلیل که چنین گزینه‌ای برای وب تلگرام برای غیرفعال کردن دانلود خودکار فیلم ها، تصاویر و فایل‌ها در دسترس نیست. در صورتی که می خواهید دانلود خودکار در وب تلگرام را غیرفعال کنید، کافی است از آن استفاده نکرده و به برنامه دیگری از تلگرام بروید. در آنجا می‌توانید تمام ویژگی‌ها و گزینه‌های مشابه را مانند برنامه رسمی تلگرام پیدا کنید. همچنین ممکن است بتوانید در هنگام دانلود، آن را کنسل کنید تا از دانلود کامل آن جلوگیری شود.

روش خاموش کردن دانلود خودکار تلگرام در اندروید

بخش دوم از روش‌های غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام، مربوط به سیستم عامل‌های اندرویدی می‌شود که در این خصوص می‌توان به دستورالعمل‌های زیر اشاره کرد:

  • ابتدا وارد شماره تلفن خود شوید،
  • مرحله بعدی آن است که بر روی گزینه 3 خط کوچک در قسمت بالا سمت چپ کلیک کرده و کشو سمت چپ را مشاهده کنید،
  • حال می‌بایست بر روی گزینه Setting کلیک کنید. تا به اینجای کار، روش غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام اندروید و ویندوز یکسان است،
  • حال در پنجره باز شده، بر روی گزینه Date and Storage کلیک کرده و وارد بخش تنظیمات این بخش شوید،
  • در این قسمت، گزینه‌های مختلفی در 7 سکشن نشان داده شده است، به سکشن “Automatic Media Download” رفته و گزینه‌های آن را خاموش کنید. در این حالت چه در زمان اتصال به وای فای یا اینترنت موبایل، قابلیت دانلود خودکار غیرفعال می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌هایی که می‌تواند برای مدیریت مدیا قابل استفاده باشد، قسمت Autoplay media است که می‌توان آن را برای گزینه‌های Gifs و نیز Videos غیرفعال نمود.

غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام اندروید
متوقف کردن دانلود خودکار تلگرام اندروید

روش خاموش کردن دانلود خودکار تلگرام در آیفون ها

در انتها نیز باید به کاربرانی که می‌خواهند اقدام به غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام برای سیستم‌ عامل‌های آیفون نمایند اشاره نمود که به شرح زیر می‌باشند:

  • ابتدا وارد برنامه تلگرام شوید،
  • حال لازم است تا به اکانت خود وارد شده و بر روی گزینه سه خط (همبرگری) در قسمت بالا سمت چپ کلیک کنید،
  • حال گزینه Setting را انتخاب کنید. کاربران ios می‌بایست تنظیمات تلگرام را در قسمت پایین سمت راست پیدا کنید،
  • حال می‌بایست با انتخاب گزینه Data and Storage، به قسمت تنظیمات دانلود خودکار رفته و برخی از تنظیمات آن از قبیل دیتاهای دانلود شده و دانلود خودکار آن را غیرفعال کنید.

در این بخش نحوه آموزش دانلود از یوتیوب را مشاهده کنید.

امکان خاموش کردن دانلود خودکار رسانه‌های خاص

شما می‌توانید برای غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام، از تنظیماتی که این برنامه در تنظیمات خود قرار داده است استفاده کنید. در این حالت کافیست به بخش تنظیمات برنامه رفته، در بخش data and storage، دو ویژگی زیر را تنظیم کنید:

  • امکان دانلود در حالت فعال بودن داده تلفن همراه، وای فای و نیز رومینگ را تغییر دهید،
  • امکان دانلود خودکار را برای برخی از نوع فایل‌های خاص از جمله عکس، ویدیو و نیز فایل تعیین کنید.

این دو ویژگی می‌توانند به شما کمک کنند تا قابلیت دانلود خودکار را همچنان نگه داشته اما محدودیت آن را با شرایط خاص‌تری اعمال نمایید.

غیرفعال کردن دانلود خودکار تلگرام وب
نحوه خاموش کردن قابلیت دانلود خودکار

مزایا و معایب غیرفعال کردن Auto Download تلگرام

در پاسخ به این پرسش راجع به فواید غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام، لازم است به چند مورد به صورت جداگانه اشاره کنیم که عبارتند از:

  • حفظ امنیت: دانلود خودکار فایل‌ها، چه به صورت ویدیویی یا تصویری، منجر می‌شود تا با بازکردن آنها، دستگاه شما ویروسی شود. این کار یکی از متداول‌ترین و ناخواسته‌ترین روش‌هایی است که تاکنون نیز چندین بار برای کاربران رخ داده است. بنابراین مهم است تا کاربران پیش از آنکه از نوع فایل و اطلاعات آن اطمینان حاصل نکرده باشند، از دانلود و نصب آن در فضای تلگرام و چت‌های شخصی یا گروهی خودداری نمایند.
  • صرفه جویی در مصرف داده: جالب است بدانید، 2 عامل مهم در تمام شدن سریع بسته‌های اینترنتی، باز بودن برنامه‌های پس زمینه و نیز فعال بودن قابلیت دانلود خودکار برنامه‌های مختلف اعم از تلگرام است. با توجه به نامعلوم بودن و حجیم بودن فایل‌های آپلود شده در این شبکه (تا 2 گیگابایت)، اگر به صورت ناخواسته وارد کانال‌های مختلف شوید، دانلود خودکار فایل‌ها منجر به تمامش شدن سریع حجم اینترنت شما می‌شود.
  • مشکلات دستگاه: اگر پس از چند روز، مشکلاتی برای دستگاه‌های شما رخ دهد، از جمله عدم امکان دانلود فایل‌های تلگرامی، دانلودی، نصب برنامه‌ها و یا کاهش سرعت اجرای برنامه‌ها، این مشکلات همگی ناشی از پر شدن حجم حافظه داخلی است. برای رفع این مشکل کافیست ابتدا از طریق روش‌های ذکر شده، اقدام به غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام نموده و سپس تمامی فایل‌هایی که در مسیر حافظه داخلی، پوشه Telegram وجود دارند را خالی کنید.

همچنین از معایب این کار باید به عدم دسترسی سریع به ویدیو‌ها، عکس‌ها، ضربه‌های بیشتر انگشت بر روی صفحه نمایش جهت دانلود فایل‌ها، عدم آماده بودن سریع ویدیو‌ها و عکس‌ها برای مشاهده و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

نکات مهم برای خاموش کردن حالت دانلود خودکار

برخی از نکاتی که می‌توان در این زمینه راجع به غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام بیان نمود، عبارتند از:

  • توجه کنید اگر شما دارای چند اکانت فعال در یک برنامه هستید، به عنوان مثال 3 شماره یا 2 شماره تلگرام دارید، می‌بایست به صورت جداگانه تمام این عملیات را برای هر شماره تلفن انجام دهید. چراکه تنظیمات هر حساب به صورت جداگانه درنظر گرفته شده است.
  • اگر قصد دارید این قابلیت فعال باشد، می‌توانید از روش‌های مختلف برای کنترل و جلوگیری از حجیم شدن دانلود دیتاها استفاده کنید. از جمله یکی از این روش‌ها، می‌توان به اعمال یک بازه زمانی برای حذف خودکار داده‌های ذخیره شده اشاره کرد. در این حالت به بخش Data and Storage مراجعه کرده و بر روی گزینه Storage Usage کلیک کنید. حال لازم است تا مقدار زمان تعیین شده برای نگهداری داده‌ها را در بخش Keep Media تعیین کنید. همچنین شما می‌توانید در این بخش مقدار داده‌های دانلود شده از تلگرام را مشاهده کنید.
  • با روش‌های ذکر شده در این مقاله، می‌توانید امکان دانلود خودکار چه از طریق دیتا گوشی و یا وای فای را غیر فعال کنید.
نکات مهم برای خاموش کردن حالت دانلود خودکار
شیو خاموش کردن حالت دانلود خودکار تلگرام ویندوز

سوالات متداول

برخی از سوالات متداول در زمینه غیر فعال کردن دانلود خودکار تلگرام به شرح زیر می‌باشند:

  • آیا می توانیم دانلود را در تلگرام متوقف کنیم؟

بله، هر زمان که در حال دانلود ویدیو یا محتوای حجیم از تلگرام هستید، می‌توانید این دانلود را غیرفعال کنید.

  • چرا دانلود خودکار تلگرام کار نمی‌کند؟

اگر دانلود تلگرام شما کار نمی‌کند، می‌بایست کش را پاک کنید، اتصال Wi-Fi یا داده خود را بررسی کنید. سرعت دستگاه خود را افزایش دهید، برنامه تلگرام را به روز کنید، ویژگی دانلود خودکار را فعال کنید و یا فضای ذخیره سازی دستگاه خود را بیشتر نمایید.

جمع بندی

در نهایت، هر زمان که احساس کردید فایل‌های رسانه‌ای زیادی دریافت می‌کنید، می‌توانید دانلود خودکار را با روش‌های ذکر کرده، غیرفعال کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که می‌توانید رسانه‌های انتخابی را در تلگرام مشخص کرده تا از دانلود خودکار آن‌ها جلوگیری کنید. علاوه بر این، وقتی ویدیوهای زیادی برای دانلود دارید، بهتر است قابلیت پخش جریانی یا استریم آن را غیرفعال نمایید.

چقدر این مقاله واستون مفید بود؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رایتون ثبت بشه

میانگین امتیازات 5 / 5. تعداد رای های شمرده شد: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا